Etaamb.openjustice.be
Decreet van 20 april 2023
gepubliceerd op 25 september 2023

Besluit tot wijziging van Boek II van het Milieuwetboek, dat het Waterwetboek inhoudt met betrekking tot de kwaliteit van voor menselijke consumptie bestemd water

bron
waalse overheidsdienst
numac
2023045550
pub.
25/09/2023
prom.
20/04/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

20 APRIL 2023. - Besluit tot wijziging van Boek II van het Milieuwetboek, dat het Waterwetboek inhoudt met betrekking tot de kwaliteit van voor menselijke consumptie bestemd water (1)


Het Waalse Parlement heeft aangenomen en Wij, Waalse Regering, bekrachtigen hetgeen volgt:

Artikel 1.Bij dit decreet wort richtlijn (EU) 2020/2184 van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 2020 betreffende de kwaliteit van voor menselijke consumptie bestemd water gedeeltelijk omgezet.

Art. 2.In artikel D.2 van Boek II van het Milieuwetboek dat het Waterboek inhoudt, voor het laatst gewijzigd bij het decreet van 12 oktober 2021, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in punt 33° worden de woorden "zowel in openbare als in private plaatsen" ingevoegd tussen de woorden "huishoudelijke doeleinden" en de woorden ", ongeacht" en worden de woorden "een collectieve tank," ingevoegd tussen de woorden "een privé aansluitpunt," en de woorden "een watertankwagen"; 2° punt 53° wordt vervangen als volgt: "53° "waterleverancier": een entiteit die voor menselijke consumptie bestemd water levert, zoals de uitbater van een openbaar net voor de waterdistributie via waterleidingen, de uitbater van een privé-wateraansluitpunt waardoor de verbruikers via waterleidingen bevoorraad kunnen worden zonder dat een openbaar waterleidingennet ingeschakeld wordt, of de operator die water verstrekt met een watertankwagen of -boot;" 3° punt 54° ter wordt vervangen als volgt: "54° ter "private distributie-installatie": de leidingen, toestellen en accessoires geïnstalleerd tussen de kranen die, zowel in openbare als in private ruimten, het onroerend goed en zijn uitrusting voorzien van water bestemd voor menselijke consumptie en die niet onder de verantwoordelijkheid van de leverancier vallen.Als het onroerend goed is aangesloten op een distributienetwerk, begint de private distributie-installatie op het knooppunt;"; 4° er wordt een punt 54° quater ingevoegd, luidend als volgt : "54° quater "prioritaire locaties": grote niet-residentiële locaties waar veel gebruikers potentieel blootgesteld zijn aan watergerelateerde risico's, in het bijzonder locaties die gebruikt worden door het publiek, in overeenstemming met de inventaris uitgevoerd door de Waalse Regering;"; 5° in punt 70°, worden de woorden "tot en met de meter" vervangen door de woorden "tot het knooppunt".

Art. 3.In deel III, Titel I, Hoofdstuk I, afdeling I, wordt het opschrift van onderafdeling 1 van hetzelfde Wetboek vervangen als volgt : "Doelstellingen en bevoegdverklaringen".

Art. 4.Artikel D.180 van hetzelfde Wetboek wordt vervangen door wat volgt: "Art. D.180. § 1. De Regering neemt de nodige maatregelen om de gezondheid en de zuiverheid van het water bestemd voor menselijke consumptie te garanderen; deze maatregelen zijn gebaseerd op het voorzorgsprincipe en leiden in geen geval, rechtstreeks of onrechtstreeks, tot een verslechtering van de huidige kwaliteit van het voor menselijke consumptie bestemde water, voor zover dit een invloed kan hebben op de bescherming van de menselijke gezondheid, of dat de verontreiniging van het voor de drinkwaterproductie bestemde water toeneemt. § 2 Onverminderd de artikelen D.183, § 1, en D.184, en het Sociaal Waterfonds, neemt de Regering, rekening houdend met lokale, regionale en culturele perspectieven en omstandigheden met betrekking tot de waterdistributie, de nodige maatregelen om de toegang voor iedereen tot voor menselijke consumptie bestemd water te verbeteren of te behouden, in het bijzonder voor kwetsbare en gemarginaliseerde groepen.

Daartoe moet de Regering : 1° de mensen identificeren die geen of beperkte toegang hebben tot water bestemd voor menselijke consumptie, met inbegrip van kwetsbare en gemarginaliseerde groepen, en de redenen hiervoor;2° de mogelijkheden beoordelen om de toegang tot water voor deze mensen te verbeteren;3° deze mensen informeren over de mogelijkheden om zich aan te sluiten op een distributienetwerk of op een andere manier toegang te krijgen tot water bestemd voor menselijke consumptie;4° neemt de maatregelen die zij nodig en gepast acht, met inbegrip van het toekennen van subsidies, binnen de grenzen van haar bevoegdheden, om de toegang tot water bestemd voor menselijke consumptie voor kwetsbare en gemarginaliseerde groepen te waarborgen;binnen dit kader kan de Regering een projectoproep lanceren ter ondersteuning van nieuwe collectieve maatregelen ontwikkeld door lokale entiteiten, openbare lichamen of andere rechtspersonen die actief zijn in de bescherming van kwetsbare en gemarginaliseerde personen. De subsidie bedraagt maximaal 50% van de kosten voor aankopen, werkzaamheden en erelonen.

De subsidiabele uitgaven hebben betrekking op de installatie van een waterfontein voor menselijke consumptie of andere uitrusting die toegang geeft tot water bestemd voor menselijke consumptie op door de overheid aangewezen openbare plaatsen. Deze uitgaven kunnen door geen enkel ander subsidiemechanisme worden gedekt. De overheid bepaalt de voorwaarden en de procedure voor deze projectoproepen. § 3. De Regering zorgt ervoor dat passende en actuele informatie over voor menselijke consumptie bestemd water beschikbaar is volgens de procedures die zij bepaalt, met inachtneming van de regels die van toepassing zijn op de bescherming van gegevens.".

Art. 5.Artikel D.181 van hetzelfde Wetboek, opgeheven bij het decreet van 23 juni 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 23/06/2016 pub. 08/07/2016 numac 2016203537 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende wijziging van het Milieuwetboek, van het Waterwetboek en van verscheidene decreten inzake afvalstoffen en milieuvergunning sluiten, wordt hersteld als volgt : "Art. D.181. § 1. Onverminderd de andere bevoegdheden waarin deze afdeling voorziet, en gelet op de doelstellingen van artikel D.180, kan de regering : 1° de kwaliteitsnormen vastleggen voor water bestemd voor menselijke consumptie in termen van parametrische, microbiologische en chemische waarden, evenals indicatorparameters voor controledoeleinden;2° de punten bepalen waarop voldaan wordt aan de kwaliteitsnormen voor water bestemd voor menselijke consumptie;3° de nodige maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat de levering, de behandeling en de distributie van water bestemd voor menselijke consumptie onderworpen worden aan een risicogebaseerde aanpak die de hele toeleveringsketen omvat, van het stroomgebied tot het punt van naleving, met inbegrip van de onttrekking, de behandeling, de opslag en de distributie van water;4° de nodige maatregelen nemen om de risico's te evalueren die verbonden zijn aan de waterwinningsgebieden voor de onttrekkingspunten van voor menselijke consumptie bestemd water en om die risico's te beheren;5° de nodige maatregelen nemen om de risico's te beoordelen en te beheren die verbonden zijn aan elk leveringssysteem, met inbegrip van de onttrekking, de behandeling, de opslag en de distributie van water bestemd voor menselijke consumptie tot op het distributiepunt;6° de parameterwaarden voor de monitoring vastleggen en de nodige maatregelen nemen om de risico's te beoordelen die verbonden zijn aan de private distributie-installaties, onder meer op prioritaire locaties die zij bepaalt, en de relevante vereisten vastleggen voor de bemonsteringspunten met het oog op de monitoring van deze parameters;7° minimumvereisten vaststellen voor chemische behandelingsmiddelen en filtermedia die in contact komen met water bestemd voor menselijke consumptie, zodat water dat ter beschikking van de consument wordt gesteld, voldoet aan de vereisten van dit hoofdstuk;8° de nodige maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van voor menselijke consumptie bestemd water regelmatig wordt gecontroleerd;9° de procedures bepalen voor corrigerende maatregelen en gebruiksbeperkingen bij niet-naleving van de kwaliteitsnormen voor water bestemd voor menselijke consumptie. De beoordeling en het beheer van de risico's die verbonden zijn aan waterwinningsgebieden van ontrekkingspunten van voor menselijke consumptie bestemd water worden uiterlijk op 12 juli 2027 voor het eerst uitgevoerd. Deze risicobeoordeling en dit risicobeheer worden met regelmatige tussenpozen van niet meer dan zes jaar opnieuw bezien, rekening houdend met de in artikel D.168 vastgestelde vereisten, en zo nodig bijgewerkt. Deze beoordeling wordt uitgevoerd volgens de onttrekkingspunten, per grondwaterlichaam of per oppervlaktewaterlichaam in het kader van de stroomgebiedbeheerplannen waarnaar wordt verwezen in artikel D.24, § 3.

De Regering kan de overeenkomstig de artikelen D.17, D.17-1, D.17-2 en D.168 verzamelde informatie gebruiken om winningsgebieden voor onttrekkingspunten te karakteriseren en gevaren en gevaarlijke gebeurtenissen op te sporen. De Regering kan de monitoring die wordt uitgevoerd overeenkomstig de artikelen D.19 en D.168 of andere relevante wetgeving van de Europese Unie die zij bepaalt, gebruiken voor passende monitoring in het kader van de beoordeling van risico's in oppervlaktewater of grondwater of beide, met inbegrip van de opsporing van nieuwe stoffen die schadelijk zijn voor de menselijke gezondheid ten gevolge van het gebruik van voor menselijke consumptie bestemd water.

De Regering bepaalt de voorwaarden waaronder de betrokken waterleveranciers toegang kunnen krijgen tot de resultaten die zijn verkregen in het kader van de passende controle die met het oog op de risicobeoordeling wordt uitgevoerd.

De beoordeling en het beheer van de risico's die verbonden zijn aan bevoorradingssystemen worden uiterlijk op 12 januari 2029 voor het eerst uitgevoerd. Deze risicobeoordeling en dit risicobeheer worden met regelmatige tussenpozen van niet meer dan zes jaar opnieuw bezien, en zo nodig bijgewerkt.

De risicobeoordeling voor private distributie-installaties wordt uiterlijk op 12 januari 2029 voor het eerst uitgevoerd. Deze risicobeoordeling wordt elke zes jaar herzien en indien nodig bijgewerkt.

De in de leden 2 tot en met 6 genoemde termijnen beletten de Regering niet ervoor te zorgen dat maatregelen worden genomen zodra de risico's zijn geïdentificeerd en beoordeeld. § 2 De regering beoordeelt de niveaus van waterlekkage op het grondgebied aan de hand van een geschikte methode en de mogelijkheden om de vermindering van waterlekkage te verbeteren. Het legt de voorwaarden vast door middel van een actieplan dat een reeks maatregelen vastlegt die moeten worden genomen om deze lekken te verminderen, afhankelijk van het geval, door de leveranciers of door de beheerders van de wegen waaronder de pijpleidingen zich bevinden.

De Regering is bevoegd om het begrip waterlek te definiëren.".

Art. 6.Artikel D.182 van hetzelfde Wetboek, gewijzigd bij het decreet van 23 juni 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 23/06/2016 pub. 08/07/2016 numac 2016203537 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende wijziging van het Milieuwetboek, van het Waterwetboek en van verscheidene decreten inzake afvalstoffen en milieuvergunning sluiten, wordt vervangen als volgt: "Art. R.41-12. § 1. In de zin van deze afdeling wordt verstaan onder: 1° "door de Regering aangewezen dienst": de Directie Grondwater van de Afdeling Milieu en Water van de Waalse Overheidsdienst Landbouw,

Natuurlijke Rijkdommen en Leefmilieu;2° "gevaar": een biologisch, chemisch, fysisch of radiologisch agens in het water, of een ander aspect van de toestand van het water, dat de gezondheid van de mens kan schaden. § 2 Deze sectie is van toepassing op al het water dat bestemd is voor menselijke consumptie, met uitzondering van : 1° natuurlijk mineraalwater dat als dusdanig erkend is overeenkomstig het koninklijk besluit van 8 februari 1999Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/02/1999 pub. 23/04/1999 numac 1999022155 bron ministerie van economische zaken en ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Koninklijk besluit betreffende natuurlijk mineraal water en bronwater sluiten betreffende natuurlijk mineraalwater en bronwater;2° geneeskrachtige wateren in de zin van de wet van 25 maart 1964Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/03/1964 pub. 21/06/2011 numac 2011000361 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet op de geneesmiddelen type wet prom. 25/03/1964 pub. 11/12/2017 numac 2017031760 bron federaal agentschap voor geneesmiddelen en gezondheidsproducten Wet op de geneesmiddelen - Bekendmaking overeenkomstig artikel 13bis, § 2quinquies, laatste lid, van de geïndexeerde bedragen van de heffingen en retributies sluiten op de geneesmiddelen voor menselijk gebruik;3° voor menselijke consumptie bestemd water uit een individuele bron dat gemiddeld minder dan tien m3 per dag levert of dat minder dan vijftig personen levert, tenzij het wordt geleverd in het kader van een commerciële, toeristische of openbare activiteit. § 2. De waterleveranciers bedoeld in paragraaf 2, 3°, zorgen ervoor dat de betrokken bevolking op de hoogte wordt gebracht van de vrijstelling bedoeld in paragraaf 2 en van elke maatregel die genomen kan worden om de menselijke gezondheid te beschermen tegen de nefaste gevolgen van verontreiniging van het voor menselijke consumptie bestemde water.

Wanneer bovendien blijkt dat de kwaliteit van dit water een potentieel gevaar vormt voor de menselijke gezondheid, geven ze de betrokken consumenten snel het gepaste advies. § 4. Waterleveranciers die gemiddeld minder dan tien m3 water per dag leveren of die minder dan vijftig personen bedienen in het kader van een commerciële, toeristische of openbare activiteit, zijn eveneens onderworpen aan de verplichtingen, vermeld in artikel D.181, § 1, aan de bepalingen, vermeld in de artikelen D.183 en D.184, alsook aan de bepalingen, vermeld in de artikelen D.188 tot en met D.192, en aan de bepalingen krachtens deze artikelen. Zij zijn echter niet onderworpen aan de bepalingen van deze afdeling die betrekking hebben op de beoordeling en het beheer van de risico's voor de gezondheid van het water en die zijn vastgesteld krachtens artikel D.181, § 1, eerste lid, 3° tot en met 6°. § 5. In het geval van levering door een alternatieve of aanvullende bron voor het water dat wordt geleverd door een distributienetwerk, moet de eigenaar zorgen voor een volledige scheiding, zonder fysieke verbinding, van de twee leveringscircuits.".

Art. 7.Artikel R.183 van hetzelfde Wetboek wordt vervangen door wat volgt: "Art. D.183. § 1. Als het water niet zuiver en proper is, mag het niet worden geleverd voor menselijke consumptie.

Onverminderd artikel D.192 wordt water bestemd voor menselijke consumptie als zuiver en proper beschouwd als aan alle volgende eisen wordt voldaan: 1° dit water geen aantal of concentratie micro-organismen, parasieten of stoffen bevat die een potentieel gevaar vormen voor de menselijke gezondheid; 2° dit water voldoet aan de door de Regering overeenkomstig artikel D.181, § 1, eerste lid, 1°, vastgestelde parameterwaarden voor de chemische en microbiologische parameters.

Met betrekking tot indicatorparameters worden parameterwaarden uitsluitend ingesteld voor controledoeleinden en om te voldoen aan de vereisten van artikel D.188 en D.190. 4. De regering stelt waarden vast voor aanvullende parameters die niet zijn opgenomen in de krachtens de leden 2 en 3 vastgestelde parameters, indien de bescherming van de volksgezondheid zulks vereist.De vastgestelde waarden voldoen minimaal aan de eisen van paragraaf 2, 1). § 2 Onverminderd artikel D.193bis, voldoen de leveranciers aan de andere maatregelen, eisen of procedures die door de Regering krachtens artikel D.181, § 1, zijn vastgesteld. § 3 De Regering bepaalt de procedure die moet worden gevolgd bij een incident dat de kwaliteit van voor menselijke consumptie bestemd water aantast.

Het geeft aan welke overheidsinstanties verantwoordelijk zijn voor het optreden en welke maatregelen de leveranciers minimaal moeten nemen om gevaar voor de consument te voorkomen en de gezondheid en zuiverheid van het water te herstellen".

Art. 8.Artikel D.184 van hetzelfde Wetboek, gewijzigd bij het decreet van 7 november 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/11/2007 pub. 19/12/2007 numac 2007027181 bron ministerie van het waalse gewest Decreet houdende wijziging van het decreetgevende deel van Boek II van het Milieuwetboek sluiten, wordt vervangen als volgt: "Art. D.184. § 1. Aan de overeenkomstig artikel D.183, § 1, vastgestelde parameterwaarden wordt voldaan op het punt waar : 1° voor water bestemd voor menselijke consumptie geleverd door een distributienetwerk, op het punt waar, binnen gebouwen of in een inrichting, het water de kranen verlaat die normaal worden gebruikt voor water bestemd voor menselijke consumptie;2° voor water bestemd voor menselijke consumptie geleverd uit een tankwagen of tankschip, op het punt waar het water de tankwagen of het tankschip verlaat; 3° voor water bestemd voor menselijke consumptie in flessen of verpakkingen, in geval van panne van het distributienet wegens niet-naleving van de parameterwaarden of panne van het net geregistreerd overeenkomstig artikel D.190, op het punt waar het water wordt verpakt in flessen of verpakkingen. § 2. Onverminderd de risicobeheersmaatregelen met betrekking tot de private distributie-installatie op de prioritaire plaatsen bepaald door de Regering, wordt de leverancier geacht zijn verplichtingen onder de artikelen D.183, § 1, en D.190, § 2, te hebben vervuld wanneer kan worden vastgesteld dat de niet-naleving van de parameterwaarden te wijten is aan de private distributie-installatie of het onderhoud ervan. § 3 Onverminderd artikel D.193bis, wanneer het risico bestaat dat het water niet voldoet aan de overeenkomstig artikel D.183, § 1, vastgestelde parameterwaarden, moet de leverancier : 1° passende maatregelen nemen om dit risico te verminderen of weg te nemen, door de eigenaars te adviseren over eventueel te nemen corrigerende maatregelen en, als dit risico zich uitbreidt tot het hele watervoorzieningsgebied, andere maatregelen nemen, zoals passende behandelingstechnieken, om de aard of de eigenschappen van het water te wijzigen voordat het wordt geleverd, zodat het risico dat de parameterwaarden na de levering niet worden nageleefd, wordt verminderd of weggenomen; 2° de betrokken consumenten informeren en adviseren over eventueel te nemen bijkomende corrigerende maatregelen.".

Art. 9.Artikel D.185 van hetzelfde Wetboek wordt vervangen door wat volgt: "Art. D.185. Leveranciers nemen, in overeenstemming met de door de overheid vastgestelde procedures, deel aan de beoordeling van de risico's die verbonden zijn aan de winningsgebieden voor ontrekkingspunten waar voor menselijke consumptie bestemd water uit hun bevoorradingssysteem wordt betrokken.

Waterleveranciers die, overeenkomstig artikel D.19, de monitoring uitvoeren in winningsgebieden voor onttrekkingspunten, of in ruw water, delen aan de door de Regering aangeduide dienst de resultaten mee met betrekking tot de parameters, stoffen of verontreinigende stoffen die worden gemonitord, alsook alle ongewone aantallen of concentraties die voor deze parameters, stoffen of verontreinigende stoffen worden vastgesteld.".

Art. 10.Artikel R.186 van hetzelfde Wetboek wordt vervangen door wat volgt: "Art. D.186. De leverancier beoordeelt en beheert de risico's die verbonden zijn aan zijn leveringssysteem, in overeenstemming met de door de Regering vastgestelde procedures.

Waterleveranciers die geen distributeur zijn en die gemiddeld tussen tien m3 en honderd m3 per dag leveren of die tussen vijftig en vijfhonderd personen bevoorraden, zijn vrijgesteld van de verplichting om de risico's verbonden aan het bevoorradingssysteem te evalueren en te beheren, op voorwaarde dat de Regering de criteria vastlegt voor het bepalen van de voorwaarden waaronder deze vrijstelling de kwaliteit van het voor menselijke consumptie bestemde water niet in gevaar mag brengen. In het geval van een dergelijke vrijstelling voeren vrijgestelde waterleveranciers regelmatige controles uit overeenkomstig artikel D.188.

Als de leverancier niet over alle informatie beschikt die nodig is om een risicobeoordeling van zijn toeleveringssysteem uit te voeren, verzamelt hij deze informatie bij zijn onderaannemers. Evenzo controleert hij, wanneer bij de beoordeling risico's voor het bevoorradingssysteem in onderaanneming worden vastgesteld, of zijn onderaannemers de nodige risicobeheersmaatregelen toepassen die met het oog op de toepassing van dit artikel door de bevoegde autoriteit zijn vastgesteld.".

Art. 11.Artikel D.187 van hetzelfde Wetboek, gewijzigd bij het decreet van 28 februari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 28/02/2019 pub. 02/04/2019 numac 2019201525 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van Boek II van het Milieuwetboek, dat het Waterwetboek inhoudt, en tot invoering van een certificering "Water" voor bebouwde onroerende goederen, "CertIBEau" genoemd type decreet prom. 28/02/2019 pub. 05/04/2019 numac 2019201592 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van de artikelen D.VI.25 tot D.VI.28 van het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling en van artikel 54 van het decreet van 2 februari 2017 betreffende de ontwikkeling van bedrijfsparken sluiten, wordt vervangen als volgt: "Art. D.187. De Regering bepaalt de lijst en de maximumdoses van stoffen die zijn toegestaan voor de bereiding of distributie van voor menselijke consumptie bestemd water.

Voor contact met drinkwater zijn alleen materialen toegestaan die worden gebruikt voor de distributie van drinkwater of voor water bestemd voor menselijke consumptie en die op de markt mogen worden gebracht, tenzij de specifieke kwaliteit van het lokale ruwe water vereist dat de Regering strengere beschermingsmaatregelen oplegt voor het gebruik van eindmaterialen in specifieke en naar behoren gemotiveerde omstandigheden.

De leverancier neemt alle nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat stoffen of materialen die worden gebruikt in nieuwe installaties en bij de versterking of herstelling van bestaande installaties en die worden gebruikt bij de bereiding of distributie van voor menselijke consumptie bestemd water, alsook onzuiverheden die in verband worden gebracht met dergelijke stoffen of materialen die in nieuwe installaties worden gebruikt, niet aanwezig zijn in voor menselijke consumptie bestemd water in een concentratie die hoger is dan nodig is om het doel te bereiken waarvoor zij worden gebruikt en dat zij niet direct of indirect de bescherming van de volksgezondheid, zoals bepaald in deze afdeling, verminderen. Bovendien veranderen ze de kleur, geur en smaak van het water niet en stimuleren ze de ontwikkeling van microbiële flora niet.

Hetzelfde geldt voor chemische behandelingsmiddelen en filtermedia die in contact komen met water bestemd voor menselijke consumptie.".

Art. 12.In artikel D.188 van hetzelfde Wetboek worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 1 worden volgende wijzigingen aangebracht: a) in lid 1 worden de woorden "overeenkomstig artikel 185" vervangen door de woorden "overeenkomstig artikel D.183, § 1"; b) in lid 2 worden de woorden "Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu, Afdeling Water" vervangen door de woorden "aan de door de Regering aangewezen dienst"; 2° paragraaf wordt aangevuld met volgend lid : "Onverminderd artikel D.187, lid 2, worden deze controleprogramma's toegespitst op de bevoorrading, en houden ze rekening met de resultaten van de risicobeoordeling voor de waterwinningspunten en verband houdend met de bevoorradingssytemen. Op grond van de krachtens artikel D.181, § 1, lid 2, ingewonnen informatie en de krachtens artikel D.185, lid 2, ingewonnen informatie kan de Regering, onder beperkte voorwaarden: 1° de leveranciers de uitvoering van een toezicht of een bijkomende behandeling voor sommige parameters opleggen;2° leveranciers toestaan de frequentie van het toezicht op een parameter te verlagen of een parameter te schrappen van de lijst van de parameters onder toezicht, zonder een risicobeoordeling van het leveringssysteem uit te voeren.Wanneer een waterleverancier gemachtigd is om de frequentie van het toezicht op een parameter te verlagen of een parameter te schrappen uit de lijst van parameters die onder toezicht staan, vergewist de Regering zich ervan dat er een gepast toezicht op deze parameters plaatsvindt wanneer de beoordeling en het beheer van risico's in verband met de winningsgebieden herbekeken worden voor de winningspunten bedoeld onder artikel D.181, § 1, lid 2. »; 3° in paragraaf 4 worden volgende wijzigingen aangebracht: a) de woorden "overeenkomstig artikel 185" worden vervangen door de woorden "overeenkomstig artikel D.183, § 1"; b) de woorden "in artikel 183" worden vervangen door de woorden "in artikel D.183, § 3"; 4° bedoeld artikel wordt aangevuld met een paragraaf 5, luidend als volgt: " § 5.Op grond van de aandachtstoffenlijst vastgesteld door de Europese Commissie krachtens richtlijn (EU) 2020/2184 of van wetenschappelijke studies uitgevoerd onder de leiding van de Europese Unie of van het Waals Gewest kan de Regering de leveranciers controles opleggen met betrekking tot stoffen of samenstellingen die een gezondheidsbekommernis voor de burgers of voor de wetenschappelijke milieus vormen, bijvoorbeeld de farmaceutische producten, de samenstellingen die het endocrinisch systeem verstoren of de microplastics. Daartoe wordt een aandachtsstoffenlijst vastgesteld.

Op grond van wetenschappelijke studies zoals bedoeld in paragraaf 1 waaruit een aangetoond risico voor de menselijke gezondheid bestaat wegens de aanwezigheid van stoffen of samenstellingen in water bestemd voor menselijke consumptie, kan zij eveneens de leveranciers ertoe verplichten om na te gaan of de behandeling passend is om de indicatieve waarde te bereiken of desnoods om de behandeling te verbeteren. Zij zorgt ervoor dat controles worden uitgevoerd op relevante punten in de leveringsketen voor water dat bestemd is voor menselijke consumptie. ».

Art. 13.In artikel D.190 van hetzelfde Wetboek worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 1 worden volgende wijzigingen aangebracht: a) de woorden "onder voorbehoud van artikel 187, § 2" worden vervangen door de woorden "onder voorbehoud van artikel D.184, § 2" en de woorden "overeenkomstig artikel 185" worden vervangen door de woorden "overeenkomstig artikel D.183, § 1,"; b) het woord "risque" wordt, in de Franse versie, vervangen door het woord "danger";2° in paragraaf 2 worden volgende wijzigingen aangebracht: a) in lid 2 wordt het woord "risico" vervangen door het woord "gevaar";b) in lid 3 worden de woorden ", het potentiële gevaar voor de menselijke gezondheid, de oorzaak daarvan, de overschrijding van de parameterwaarde" ingevoegd tussen de woorden "de toestand" en de woorden "en geeft hij hen in voorkomend geval"; 3° in paragraaf 3 worden volgende wijzigingen aangebracht: a) in lid 1 worden de woorden "overeenkomstig artikel 185" vervangen door de woorden "overeenkomstig artikel D.183, § 1"; b) het tweede lid wordt vervangen door hetgeen volgt: "In dat geval informeert hij onmiddellijk de consumenten en verstrekt hen de nodige raad over de consumptie- en gebruiksvoorwaarden van water, waarbij in het bijzonder rekening wordt gehouden met de bevolkingsgroepen waarvoor het gezondheidsrisico in verband met water het hoogst is en werkt hij deze raad regelmatig bij.Hij licht de consumenten in als eenmaal is vastgesteld dat ieder potentieel gevaar voor de menselijke gezondheid geweken is en licht hij ze erover in dat de dienstverlening weer normaal is geworden. »; 4° in de paragrafen 1 tot 3 worden de woorden "het Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu, Afdeling Water" vervangen door de woorden "de door de Regering aangewezen dienst"; 5° paragraaf wordt aangevuld met volgend lid : "Zij kan nadere communicatieregels voor de consumenten vaststellen en communicatie-eisen vaststellen bij niet-conformiteit met de minimumvereisten voor de parameterwaarden vastgesteld krachtens artikel D.183, § 1, tweede lid. »; 6° bedoeld artikel wordt aangevuld met een paragraaf 6, luidend als volgt: " § 6.Wanneer een parameterwaarde of een specificatie voor een indicator-parameter bedoeld in artikel D.181, § 1, lid 1, 1°, of voor een stof of een samenstelling opgenomen in de aandachtsstoffenlijst vastgesteld krachtens artikel D.188, § 5, een risico voor de menselijke gezondheid vormt, kan de Regering correctiemaatregelen opleggen om de kwaliteit van voor menselijke consumptie bestemd water te herstellen wanneer zulks nodig is om de menselijke gezondheid te beschermen. ».

Art. 14.In artikel 191 van hetzelfde Wetboek, zoals gewijzigd bij het decreet van 28 februari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 28/02/2019 pub. 02/04/2019 numac 2019201525 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van Boek II van het Milieuwetboek, dat het Waterwetboek inhoudt, en tot invoering van een certificering "Water" voor bebouwde onroerende goederen, "CertIBEau" genoemd type decreet prom. 28/02/2019 pub. 05/04/2019 numac 2019201592 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van de artikelen D.VI.25 tot D.VI.28 van het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling en van artikel 54 van het decreet van 2 februari 2017 betreffende de ontwikkeling van bedrijfsparken sluiten, worden de woorden "in artikel 185" vervangen door de woorden "in artikel D.183, § 1,"

Art. 15.In artikel D.192 van hetzelfde Wetboek, laatst gewijzigd bij het decreet van 22 juli 2010Relevante gevonden documenten type decreet prom. 22/07/2010 pub. 09/08/2010 numac 2010204226 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende wijziging van het Wetboek van de met inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen type decreet prom. 22/07/2010 pub. 05/08/2010 numac 2010027173 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende goedkeuring van het avenant van 30 april 2010 aan het samenwerkingsakkoord van 30 mei 2005 tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de Duitstalige Gemeenschap betreffende de meerwaardeneconomie sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° paragraaf 1 wordt vervangen als volgt : « § 1.De Regering kan afwijkingen toestaan voor de chemische parameterwaarden en de bijkomende waarden vastgesteld krachtens artikel D.183, § 1, voor zover zij geen potentieel gevaar vormen voor de gezondheid van de personen en er geen ander redelijk middel voorhanden is om de distributie van water bestemd voor menselijke consumptie in het betrokken distributiegebied in stand te houden.

Deze afwijkingen worden in de tijd beperkt en mogen niet langer dan drie jaar duren.

Aan het einde van deze periode beoordeelt de Regering of er voldoende vooruitgang is geboekt. In uitzonderlijke omstandigheden kan de Regering in de gevallen, bedoeld in 1° en 2° van het vijfde lid, een tweede afwijking toestaan voor een maximumperiode van drie jaar. Deze afwijking wordt toegestaan nadat deze beoordeling en de redenen die deze tweede afwijking rechtvaardigen, zijn meegedeeld aan de Europese Commissie.

Elke vrijstelling die door de Regering wordt verleend, moet de volgende informatie bevatten: 1° de redenen voor de afwijking;2° de betrokken parameter, de relevante resultaten van vroegere controles, en de toelaatbare maximumwaarde bepaald uit hoofde van de afwijking;3° de geografische zone, de hoeveelheid water die dagelijks wordt verdeeld, de getroffen bevolking en de eventuele gevolgen voor de betrokken levensmiddelenbedrijven;4° een aangepast controleprogramma met, indien nodig, frequentere controles;5° een samenvatting van het plan voor de nodige corrigerende maatregelen, met inbegrip van een tijdschema voor de werkzaamheden, een raming van de kosten en de regelingen voor de evaluatie van de resultaten;6° de vereiste duur van de afwijking, beperkt tot een zo kort mogelijke periode. De afwijkingen hebben geen betrekking op microbiologische factoren. Ze zijn beperkt tot de volgende gevallen: 1° een nieuw waterwinningsgebied voor de onttrekking van water bestemd voor menselijke consumptie;2° een nieuwe bron van verontreiniging ontdekt in het waterwinningsgebied voor de onttrekking van water bestemd voor menselijke consumptie, of parameters die het voorwerp zijn geweest van recent onderzoek of recente detectie, of;3° een onvoorziene en uitzonderlijke situatie, in een bestaand waterwinningsgebied voor de onttrekking van water bestemd voor menselijke consumptie, die kan leiden tot beperkte tijdelijke overschrijdingen van parameterwaarden.»; 2° in paragraaf 2, lid 2, worden de woorden "het Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu, Afdeling Water" vervangen door de woorden "de door de Regering aangewezen dienst"; 3° bedoeld artikel wordt aangevuld met een paragraaf, luidend als volgt: "3 Dit artikel is niet van toepassing op voor menselijke consumptie bestemd water in flessen of verpakkingen."

Art. 16.In artikel D.193 van hetzelfde Wetboek, gewijzigd bij het decreet van 23 juni 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 23/06/2016 pub. 08/07/2016 numac 2016203537 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende wijziging van het Milieuwetboek, van het Waterwetboek en van verscheidene decreten inzake afvalstoffen en milieuvergunning sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° paragraaf 1 wordt vervangen als volgt : « § 1.Ten minste eenmaal per jaar informeert de leverancier de gebruikers over de kwaliteit van het geleverde water tijdens het vorige kalenderjaar. De informatie omvat het advies van de door de Regering aangewezen dienst over de mogelijke gevolgen van de kwaliteit van het geleverde water voor de gezondheid van de consument.

De leverancier levert adequate en actuele informatie over de kwaliteit van het geleverde water in het distributiegebied dat hij bevoorraadt.

Hij verschaft de volgende informatie op regelmatige basis, en ten minste eenmaal per jaar: 1° informatie over de kwaliteit van water bestemd voor menselijke consumptie, inclusief indicatorparameters;2° de prijs van het geleverde water voor menselijke consumptie, per liter en per kubieke meter;3° het door het huishouden verbruikte volume, ten minste per jaar of per factureringsperiode, en de jaarlijkse verbruikstrends van het huishouden, voor zover dit technisch haalbaar is en indien deze informatie beschikbaar is;4° een vergelijking van het jaarlijkse waterverbruik van het huishouden met het gemiddelde verbruik van het huishouden, indien van toepassing, overeenkomstig 3° ;5° een link naar de website met de informatie bedoeld in paragraaf 2. De Regering specificeert de voorwaarden waaronder waterleveranciers die ten minste tienduizend m3 per dag leveren of ten minste vijftigduizend mensen bedienen, jaarlijks aanvullende informatie aan consumenten communiceren."; 2° in paragraaf 2 worden de woorden "het Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu, Afdeling Water" vervangen door de woorden "de door de Regering aangewezen dienst";3° in paragraaf 3 worden volgende wijzigingen aangebracht: a) de woorden "Conseil Régional wallon" worden, in de Franse versie, vervangen door de woorden "Parlement wallon"; b) de paragraaf wordt aangevuld met een lid luidend als volgt: "De door de Regering aangewezen dienst verzamelt en actualiseert de gegevens die nodig zijn om de verslagen op te stellen die nodig zijn voor de uitvoering van Richtlijn (EU) 2020/2184 van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 2020 betreffende de kwaliteit van voor menselijke consumptie bestemd water."; 4° bedoeld artikel wordt aangevuld met een paragraaf 4, luidend als volgt: " § 4.De paragrafen 1 en 2 doen geen afbreuk aan titel I van deel III van boek I van het Wetboek van Leefmilieu en aan het decreet van 22 december 2010Relevante gevonden documenten type decreet prom. 22/12/2010 pub. 03/02/2011 numac 2011200519 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de Waalse infrastructuur voor ruimtelijke informatie sluiten betreffende de de Waalse infrastructuur voor ruimtelijke informatie. ».

Art. 17.In deel III, titel I, hoofdstuk I, afdeling I, van hetzelfde Wetboek wordt een onderafdeling 4, met als opschrift: "Beoordeling van de risico's in verband met particuliere distributiesystemen", ingevoegd.

Art. 18.In deel III, titel I, hoofdstuk I, afdeling I, wordt in de bij artikel 17 ingevoegde nieuwe onderafdeling 4 het volgende artikel D.193bis ingevoegd: "Art. D.193bis. § 1. Om de risico's te beoordelen in verband met de privé-installaties voor de distributie van voor menselijke consumptie bestemd water voert de Rgering een algemene analyse uit van de potentiële risico's verbonden aan privé-verdelingsinstallaties als bedoeld in dit hoofdstuk, alsook aan daarmee gepaard gaande producten en materialen. Deze analyse wordt uiterlijk op 12 januari 2026 uitgevoerd.

Deze algemene analyse maakt de potentiële risico's duidelijk, verbonden aan deze verdelingsinstallaties en aan de daarmee gepaard gaande producten en materialen waarbij bepaald kan worden of de potentiële risico's een effect hebben op de waterkwaliteit daar waar het water uit de kranen stroomt die normalerwijze worden gebruikt bij menselijke consumptie. Deze analyse heeft geen betrekking op individuele eigendommen. § 2. De Regering voert een toezichtssysteem in op de relevante parameters met als doel de beoordeling van de risico's verband houdend met de privé-verdelingsinstallaties bedoeld in artikel D.181, § 1, lid 1, 6°, in de plaatsen waar, bij de algemene analyse bedoeld in paragraaf 1, bijzondere risico's voor de waterkwaliteit en de menselijke gezondheid zijn aangetroffen.

Dat toezicht kan een verplichting tot zelftoezicht en een verplichting tot communicatie van de resultaten aan de door de Regering aangewezen dienst inhouden. Bemonstering en analyse worden uitgevoerd in overeenstemming met artikel D.188, § 3. § 3. Wanneer de algemene analyse van de potentiële risico's die kunnen voorkomen in privé-verdelingsinstallaties en de daarmee gepaard gaande producten en materialen duidelijk maakt dat er een risico bestaat voor de menselijke gezondheid wegens privé-verdelingsinstallaties of daarmee gepaard gaande producten en materialen of wanneer het toezicht van de relevante parameters voor deze beoordeling aantoont dat de parameterwaarden niet worden nagekomen, worden er door de Regering passende maatregelen genomen om het risico op niet-inachtneming van deze waarden uit te schakelen of te beperken.

Wat betreft de Legionella bacteriën, hebben deze maatregelen minstens betrekking op de prioritaire plaatsen. ».

Art. 19.In artikel D.227ter van hetzelfde Wetboek, ingevoegd bij het decreet van 28 februari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 28/02/2019 pub. 02/04/2019 numac 2019201525 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van Boek II van het Milieuwetboek, dat het Waterwetboek inhoudt, en tot invoering van een certificering "Water" voor bebouwde onroerende goederen, "CertIBEau" genoemd type decreet prom. 28/02/2019 pub. 05/04/2019 numac 2019201592 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van de artikelen D.VI.25 tot D.VI.28 van het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling en van artikel 54 van het decreet van 2 februari 2017 betreffende de ontwikkeling van bedrijfsparken sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in paragraaf 1 worden de woorden "D.182, § 3" vervangen door de woorden "D.182, § 5"; 2° in paragraaf 3 wordt de eerste zin aangevuld met volgende zin: "Wanneer de certificeerder tijdens de uitoefening van zijn opdrachten een risico en de aanwezigheid van relevante parameters vaststelt overeenkomstig artikel D.193bis, § 2, informeert hij de dienst die door de Regering is aangewezen overeenkomstig deze zelfde bepaling.".

Art. 20.In artikel D.400 van hetzelfde Wetboek, gewijzigd bij het decreet van 5 juni 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 05/06/2008 pub. 15/10/2008 numac 2008029492 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende oprichting van de Hoge Raad voor Opvoeding tot de Media en tot ontwikkeling van bijzondere initiatieven en middelen terzake in de Franse Gemeenschap type decreet prom. 05/06/2008 pub. 20/06/2008 numac 2008202169 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de opsporing, de vaststelling, de vervolging en de beteugeling van milieuovertredingen en de herstelmaatregelen inzake leefmilieu sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in 2° worden de woorden "D.183" vervangen door de woorden "D.183, § 3"; 2° in 3° worden de woorden "D.184" vervangen door de woorden "D.183, § 1 en 2"; 3° in 4° worden de woorden "D.186, tweede lid" vervangen door de woorden "D.187, leden 3 en 4"; 4° in 6° worden de woorden "derde lid" vervangen door de woorden "vierde lid";5° in 7°, worden de woorden "het Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu, Afdeling Water" vervangen door de woorden "de Directie Grondwater van het Departement Leefmilieu en Water van de Waalse Overheidsdienst Landbouw, Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu";6° in 9° worden de woorden ", eerste lid" opgeheven.

Art. 21.In artikel D.401 van hetzelfde Wetboek, laatst gewijzigd bij het decreet van 28 februari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 28/02/2019 pub. 02/04/2019 numac 2019201525 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van Boek II van het Milieuwetboek, dat het Waterwetboek inhoudt, en tot invoering van een certificering "Water" voor bebouwde onroerende goederen, "CertIBEau" genoemd type decreet prom. 28/02/2019 pub. 05/04/2019 numac 2019201592 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van de artikelen D.VI.25 tot D.VI.28 van het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling en van artikel 54 van het decreet van 2 februari 2017 betreffende de ontwikkeling van bedrijfsparken sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in 1° worden volgende wijzigingen aangebracht: a) de woorden "de abonnee" worden vervangen door "de eigenaar"; b) de woorden "D.182, § 3" worden vervangen door de woorden "D.182, § 5"; 2° in 5° worden de woorden "D.187, § 4" vervangen door de woorden "D.184, § 3".

Art. 22.De afwijkingen die zijn verleend op grond van artikel D.192 van Boek II van het Milieuwetboek, dat het Waterwetboek inhoudt, en die op 12 januari 2023 nog van toepassing zijn, blijven van toepassing tot hun datum van verstrijken. Ze kunnen alleen worden verlengd in overeenstemming met artikel 11 van dit decreet als er nog geen tweede afwijking is verleend.

Het recht om bij de Commissie een derde afwijking aan te vragen overeenkomstig artikel D.192, § 1, tweede lid, van Boek II van het Milieuwetboek, dat het Waterwetboek inhoud, zoals van kracht zijnde voor de inwerkingtreding van dit decreet, blijft van toepassing voor de tweede afwijkingen die nog steeds van kracht zijn op 12 januari 2021.

Wat betreft het waterstofpotentieel blijft het afwijkingenstelsel, van toepassing voor de inwerkingtreding van dit decreet, van toepassing overeenkomstig artikel D.192 zoals van kracht voor de vervanging ervan door dit decreet.

Art. 23.De Directie Grondwater van het Departement Leefmilieu en Water van de Waalse Overheidsdienst Landbouw, Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu, stelt vast tegen uiterlijk 12 januari 2029 en werkt vervolgens om de zes jaar bij een reeks gegeven bevattende informatie over de genomen maatregelen voor een verbeterde toegang tot water bestemd voor menselijke consumptie en de bevordering van het gebruik ervan overeenkomstig artikel D.180, § 2, van boek II van het Milieuwetboek, dat het Waterwetboek bevat, en over het deel van hun bevolking dat toegang heeft tot water bestemd voor de menselijke consumptie, dit betreft niet het water in flessen of verpakkingen.

De Directie Grondwater van het Departement Leefmilieu en Water van de Waalse Overheidsdienst Landbouw, Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu, stelt vast tegen uiterlijk 12 juli 2027 en werkt vervolgens om de zes jaar bij, een reeks gegevens bevattende informatie over de beoordeling en het beheer van risico's in verband met winningsgebieden voor waterwinningspunten, uitgevoerd krachtens artikel D.181, § 1, eerste lid, 4°, van Boek II van het Milieuwetboek, dat het Waterwetboek bevat, en stelt uiterlijk op 12 januari 2029 vast en werkt vervolgens om de zes jaar bij, een reeks gegevens bevattende informatie over de beoordeling van risico's verbonden aan privé-verdelingsinstallaties uitgevoerd krachtens artikel D.181, § 1, eerste lid, 6°, van hetzelfde wetboek, bevattende volgende elementen: 1° informatie over de waterwinningsgebieden voor de waterwinningspunten; 2° de resultaten van het toezicht in de gebieden bedoeld onder 1° en in de plaatsen waar bijzondere risico's voor de waterkwaliteit en de menselijke gezondheid zijn aangetroffen, in de loop van de algemene analyse van de risico's verbonden aan de privé-verdelingsinstallaties uitgevoerd krachtens artikel D.181, § 1, eerste lid, 6°, van Boek II van het Milieuwetboek, dat het Waterwetboek bevat; 3° bondige informatie over de beheersmaatregelen van de risico's, genomen om de in de waterwinningsgebieden opgelijste risico's voor winningspunten waar water bestemd voor menselijke consumptie wordt afgetapt te voorkomen of te beheersen, over de passende maatregelen genomen om het risico op niet-inachtneming van de parameterwaarden vastgesteld krachtens artikel D.181, § 1, 6°, van Boek II van het Milieuwetboek, dat het Waterwetboek inhoudt, uit te schakelen of in te perken en over de relevante maatregelen genomen om de risico's te verminderen in verband met de privé-verdeling in alle privé-verdelingsinstallaties.

De Directie Grondwater van het Departement Leefmilieu en Water van de Waalse Overheidsdienst Landbouw, Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu stelt vast en werkt vervolgens jaarlijks bij, een reeks gegevens bevattende de resultaten van het toezicht in geval van overschrijding van de microbiologische en chemische parameterwaarden, evenals de informatie over de correctiemaatregelen genomen door de leveranciers van water bestemd voor menselijke consumptie.

De Directie Grondwater van het Departement Leefmilieu en Water van de Waalse Overheidsdienst Landbouw, Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu stelt vast en werkt vervolgens jaarlijks bij, een reeks gegevens bevattende informatie over de incidenten in verband met water bestemd voor de menselijke consumptie met een duur langer dan tien opeenvolgende dagen die aan de oorsprong is geweest van een potentieel risico voor de menselijke gezondheid en minstens tien duizend personen heeft getroffen, ongeacht of de parameterwaarden al dan niet zijn nageleefd. Deze informatie bevat de oorzaken van deze incidenten en de correctiemaatregelen genomen door de leveranciers van water bestemd voor menselijke consumptie.

De Directie Grondwater van het Departement Leefmilieu en Water van de Waalse Overheidsdienst Landbouw, Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu stelt vast en werkt vervolgens jaarlijks bij, een reeks gegevens bevattende informatie over de gezamenlijke afwijkingen toegekend krachtens artikel D.192 van Boek II van het Milieuwetboek, dat het Waterwetboek bevat.

De Commissie, het Europees Milieu Agentschap en het Europees Centrum voor ziektepreventie- en bestrijding hebben toegang tot de reeksen gegevens bedoeld in de leden 1 tot 5, in het kader van de hen toegewezen opdrachten overeenkomstig Richtlijn 2020/2184 van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 2020 betreffende de kwaliteit van voor menselijke consumptie bestemd water.

De toegang tot de gegevens bedoeld in lid 6 kan worden geweigerd om één van de redenen bedoeld in artikel 13 van het decreet van 22 december 2010Relevante gevonden documenten type decreet prom. 22/12/2010 pub. 03/02/2011 numac 2011200519 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de Waalse infrastructuur voor ruimtelijke informatie sluiten betreffende de Waalse infrastructuur voor ruimtelijke informatie.

Namen, 20 april 2023.

De Minister-President, E. DI RUPO De Vice-Minister-President en Minister van Economie, Buitenlandse Handel, Onderzoek, Innovatie, Digitale Technologieën, Ruimtelijke Ordening, Landbouw, het "IFAPME", en de Vaardigheidscentra, W. BORSUS De Vice-Minister-President en Minister van Klimaat, Energie, Mobiliteit en Infrastructuren, Ph. HENRY De Vice-Minister-President en Minister van Werkgelegenheid, Vorming, Gezondheid, Sociale Actie en Sociale Economie, Gelijke Kansen en Rechten van de Vrouw, Ch. MORREALE De Minister van Ambtenarenzaken, Informatica, Administratieve Vereenvoudiging, belast met Kinderbijslag, Toerisme, Erfgoed en Verkeersveiligheid, V. DE BUE De Minister van Huisvesting, de Plaatselijke Besturen en het Stedenbeleid, Ch. COLLIGNON De Minister van Begroting en Financiën, Luchthavens en Sportinfrastructuren, A. DOLIMONT De Minister van Leefmilieu, Natuur, Bossen, Landelijke Aangelegenheden en Dierenwelzijn, C. TELLIER _______ Nota (1) Zitting 2022-2023. Stukken van het Waalse Parlement 1202 (2022-2023) Nrs. 1 tot 4.

Volledig verslag, plenaire vergadering van 19 april 2023.

Bespreking.

Stemming.

^