Etaamb.openjustice.be
Decreet van 19 juli 2007
gepubliceerd op 20 september 2007

Decreet tot wijziging van het decreet van 27 februari 2003 betreffende de radio-omroep

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2007029260
pub.
20/09/2007
prom.
19/07/2007
ELI
eli/decreet/2007/07/19/2007029260/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

19 JULI 2007. - Decreet tot wijziging van het decreet van 27 februari 2003 betreffende de radio-omroep (1)


Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :

Artikel 1.Artikel 24, eerste lid, 3° en 4°, van het decreet van 27 februari 2003 betreffende de radio-omroep, wordt vervangen als volgt : « 3° de vermelding van de sponsoring mag alleen de vermelding van de naam, de benaming of de handelsnaam van de sponsor inhouden, de merken van producten of diensten die hij commercialiseert, alsook de klank- of beeldherkenningstekens die verbonden zijn aan de vermeldingen van de sponsor; ze kan slechts expliciet verwijzen naar producten of diensten van de sponsor of van derden voor zover zulke verwijzing uitsluitend dient om de sponsor aan te duiden of het bestaande verband tussen het programma en het bedrijf van de sponsor te verduidelijken; 4° de klank- of beeldherkenningstekens die verbonden zijn aan de vermeldingen van de sponsor die behoren tot het strikte doel van de herkenning zijn : - zijn letterwoord, zijn logo; - zijn producten binnen de perken bedoeld in het eerste lid, 3°; - zijn andere herkenningsfactoren. »

Art. 2.Artikel 1 van het decreet van 27 februari 2003 betreffende de radio-omroep wordt aangevuld als volgt : « 7°bis Interactieve reclamecommunicatie : reclame, sponsoring, telewinkelen en zelfpromotie ingevoegd in een dienst voor klank- en televisie-omroep, waarbij de omroep via een retourpad de luisteraars of de kijkers - die individueel erom vragen via een invoeging in de dienst van een elektronisch toegangsmiddel - naar een nieuwe reclame-, promotie- of commerciële omgeving verwijst, ingeleid in een dienst die niet tot de radio-omroep of de televisie behoort; 7ter Splitscreen reclamecommunicatie : reclame of zelfpromotie die gelijktijdig of parallel met de uitzending van een televisieprogramma wordt uitgezonden, door middel van de ruimtelijke scheiding van het scherm; 23bis « virtuele reclame » : reclame ingelegd in het televisiebeeld of ter vervanging van een reclame die aanwezig is op de plaats van het evenement via een systeem van elektronische beeldvorming dat het uitgezonden signaal wijzigt; 45° niet-linéaire dienst : dienst voor audiovisuele media waarvoor het ogenblik van de uitzending van een specifiek programma bepaald wordt door de gebruiker die dat programma aanvraagt en die het kiest uit een reeks van inhouden geboden door de aanbieder van een mediadienst.»

Art. 3.Na artikel 18 van het decreet van 27 februari 2003 betreffende de radio-omroep wordt een artikel 18bis ingevoegd, luidend als volgt : «

Artikel 18bis.Reclame en zelfpromotie op splitscreen kunnen ook gelijktijdig of parallel met de uitzending van een televisieprogramma worden ingevoegd met inachtneming van de volgende bepalingen : 1° reclame en zelfpromotie op splitscreen zijn verboden tijdens de televisiejournaals, de informatieprogramma's, de actualiteitenmagazines, de uitzendingen van godsdienstige erediensten en niet godsdienstige ceremonies, de godsdienstige uitzendingen en de programma's voor niet-confessionele zedenleer, de uitzendingen voor kinderen;2° reclame en zelfpromotie op splitscreen worden toegelaten : - op de andere eindgenerieken van programma's dan deze bedoeld in artikel 18bis, 1° en inzonderheid op de eindgenerieken van films, telefilms, series, feuilletons en documentaires; - tijdens de uitzendingen van sportwedstrijden en amusementsprogramma's; 3° reclame en zelfpromotie op splitscreen moeten gemakkelijk als dusdanig herkenbaar worden, door een duidelijke ruimtelijke scheiding met het programma dankzij de geschikte optische middelen;4° reclame en zelfpromotie op splitscreen mogen de integriteit en de waarde van het programma niet aantasten waarin ze ingevoegd worden;5° de zendtijd toegewezen aan reclame of zelfpromotie op splitscreen moet ook redelijk blijven en moet het mogelijk maken voor de kijker om het programma verder te volgen;6° wanneer uitzendingen onderbroken worden door reclame of zelfpromotie op splitscreen, moet een tijdvak van ten minste 20 minuten verlopen tussen iedere opeenvolgende onderbreking binnen de betrokken uitzendingen;7° De duur van reclameboodschappen uitgezonden op splitscreen wordt integraal meegeteld in de zendtijd bedoeld in artikel 20. De Regering kan het aantal en de zichtbaarheidsduur van de vermeldingen van reclame op splitscreen beperken. »

Art. 4.Hoofdstuk III van titel II van het decreet van 27 februari 2003 betreffende de radio-omroep wordt aangevuld met een nieuwe afdeling, genoemd « Afdeling IVbis - regels betreffende de interactieve en virtuele reclamecommunicatie », ingevoegd na artikel 27 van het voornoemde decreet.

Art. 5.In afdeling IVbis worden twee nieuwe artikelen 27bis en 27ter ingevoegd, luidend als volgt : a) « Artikel 27bis.De interactieve reclamecommunicatie wordt toegelaten met inachtneming van de volgende voorwaarden : 1° De interactieve reclamecommunicatie ingevoegd in de omroepdiensten moet de bepalingen van dit decreet naleven;2° Het systeem voor de toegang tot een omgeving die niet tot de radio-omroep behoort, dat de luisteraar of de kijker moet activeren om toegang te hebben tot de interactieve omgeving, moet geïntegreerd worden in de uitgezonden reclamecommunicatie die zelfs gescheiden is en die duidelijk verschillend is van de redactionele inhoud;3° de luisteraar of de kijker moet door daartoe in aanmerking komende optische of akoestische middelen er op attent worden gemaakt dat hij een publicitaire, promotie- en commerciële interactieve omgeving binnengaat, zodat hij vrijwillig en bewust een keuze maakt. De Regering kan de aanvullende regels voor het volume van de interactieve reclame bepalen. b) « Artikel 27ter.Op televisie, in het kader van rechtstreekse of onrechtstreekse uitzending van sportevenementen, worden de vermeldingen van virtuele reclame toegelaten met inachtneming van de volgende voorwaarden : 1° Virtuele reclame mag de kwaliteit van het programma niet aantasten, het beeld van de plaats van het evenement niet veranderen of niet belemmeren;2° Virtuele reclame mag slechts ingevoegd worden op oppervlakken op het terrein die vaak gebruikt worden voor reclame;3° Virtuele reclame mag slechts op het speelterrein buiten de speelperiodes ingevoegd worden en alleen maar als geen enkele speler of atleet op dat terrein zich bevindt;4° Geen enkele virtuele reclame mag op personen of op hun uitrusting verschijnen;5° Virtuele reclame moet niet zodanig ingevoegd worden zodanig dat de actie of de voorstelling niet - of zelfs gedeeltelijk niet - zichtbaar zou zijn voor de kijkers;6° Virtuele reclame moet het algemene uitzicht van het terrein respecteren en mag niet meer naar voren gebracht worden dan de reclame die op het terrein zichtbaar is;7° Virtuele reclame mag geen subliminale technieken gebruiken;8° Virtuele reclame mag niet gebruikt worden voor producten of diensten waarvoor reclame op televisie verboden is;9° Geen enkele virtuele reclame mag specifiek ingevoegd worden in onderwerpen bestemd voor televisiejournaals;10° Geen enkele virtuele reclame mag ingevoegd worden zonder de voorafgaandelijke toestemming van de dienstenuitgever die houder is van uitzendrechten;» De dienstenuitgever informeert op een gepaste manier de kijkers over het gebruik van virtuele reclame en dit, ten minste aan het begin en aan het einde van het programma waarin deze reclame ingevoegd wordt.

De Regering kan het aantal en de duur van zichtbaarheid van de vermeldingen van virtuele reclame beperken.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 19 juli 2007.

De Minister-Presidente, belast met het Leerplichtonderwijs en het Onderwijs voor sociale promotie, Mevr. M. ARENA De Vice-Presidente en Minister van Hoger Onderwijs, Wetenschappelijk Onderzoek en Internationale Betrekkingen, Mevr. M.-D. SIMONET De Vice-President en Minister van Begroting en Financiën, M. DAERDEN De Minister van Ambtenarenzaken en Sport, Cl. EERDEKENS De Minister van Cultuur, de Audiovisuele sector en Jeugd, Mevr. F. LAANAN De Minister van Kinderwelzijn, Hulpverlening aan de Jeugd en Gezondheid, Mevr. C. FONCK _______ Nota (1) Zitting 2006-2007. Stukken van het Parlement. - Ontwerp van decreet, nr. 430-1. - Commissieamendementen, nr. 430-2. - Verslag nr. 430-3.

Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. - Vergadering van dinsdag 17 juli 2007.

^