Etaamb.openjustice.be
Decreet van 14 oktober 2011
gepubliceerd op 23 november 2011

Decreet houdende de machtiging tot oprichting van de vzw I-Cleantech Vlaanderen - innovatie in Cleantech

bron
vlaamse overheid
numac
2011205608
pub.
23/11/2011
prom.
14/10/2011
ELI
eli/decreet/2011/10/14/2011205608/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

14 OKTOBER 2011. - Decreet houdende de machtiging tot oprichting van de vzw I-Cleantech Vlaanderen - innovatie in Cleantech (1)


Het VLAAMS PARLEMENT heeft aangenomen en Wij, REGERING, bekrachtigen hetgeen volgt : DECREET houdende de machtiging tot oprichting van de vzw I-Cleantech Vlaanderen - innovatie in Cleantech HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Dit decreet regelt een gewestaangelegenheid.

Hoofdstuk 2. - Definities

Art. 2.Voor de toepassing van dit decreet wordt verstaan onder : 1° het kaderdecreet : het kaderdecreet Bestuurlijk Beleid van 18 juli 2003;2° cleantech : elke technologie die gericht is op producten, diensten of processen die toegevoegde waarde genereert door het gebruik van niet-hernieuwbare hulpbronnen te vermijden of zoveel als mogelijk te beperken of die de afvalstromen bij het voortbrengen ervan beduidend vermindert;3° transitiemanagement : initiëren, stimuleren en organiseren van de maatschappelijke en beleidsmatige processen die noodzakelijk worden geacht voor de overgang naar een duurzame samenleving. HOOFDSTUK 3. - Oprichting en doel

Art. 3.De Vlaamse Regering wordt gemachtigd een vereniging zonder winstoogmerk op te richten die zich tot doel stelt : 1° de ontwikkeling van cleantech in Vlaanderen te stimuleren;2° de verspreiding ervan zowel gewestelijk als internationaal te promoten;3° de mogelijkheden ervan in het kader van de transitie naar een duurzame samenleving te valoriseren;4° het maatschappelijk draagvlak ervoor te versterken. HOOFDSTUK 4. - Taakstelling

Art. 4.Met het oog op het realiseren van haar doelstelling stelt de vzw I-Cleantech Vlaanderen zich meer specifiek tot taak om : 1° een overzicht te maken en te houden van de ontwikkelingen in het domein en lacunes te detecteren van kennisontwikkeling en -disseminatie zowel op het vlak van de eigenlijke ontwikkeling van cleantech als van de valorisatie en doorwerking van cleantech in systeeminnovatie en transitiemanagement, complementair met kennisinstellingen, ondernemingen en beroepsfederaties en loyaal ten aanzien van een gewenst en gecoördineerd beleid op Vlaams niveau;2° concrete acties en innovaties te initiëren, te ondersteunen en te organiseren ten gunste van de ontwikkeling en verspreiding van cleantechinnovatie in Vlaanderen;3° de opportuniteiten te capteren voor noden van bedrijven actief in cleantech via provinciale antennes of andere Vlaamse initiatieven in het domein en optimale Vlaamse of internationale initiatieven aan te sturen met het oog op een optimale invulling ervan;4° een overlegplatform te zijn voor de kwalitatieve en gecoördineerde uitbouw van cleantechinnovatie en voor de valorisatie en doorwerking van cleantech in systeeminnovatie en transitiemanagement in economische sectoren, zowel in een internationaal als een Vlaams perspectief;5° bedrijven en het breder publiek te sensibiliseren met betrekking tot het belang en de perspectieven voor cleantechinnovatie en voor de valorisatie en doorwerking van cleantech in systeeminnovatie en transitiemanagement;6° via regionale input van financiële middelen specifieke relevante regionale programma's uit te bouwen : a) op het vlak van cleantechinnovatie en op het vlak van de valorisatie en doorwerking van cleantech in systeeminnovatie en transitiemanagement;b) op vlak van promotie van lokale industrieën en het assisteren in de verwezenlijking en de groei van lokale, nieuwe industriële initiatieven;c) op vlak van overige diverse lokale initiatieven. HOOFDSTUK 5. - Bestuur en werking Art . 5. § 1. De statuten van de vzw I-Cleantech Vlaanderen, alsmede de wijzigingen die hierin worden aangebracht, worden meegedeeld aan de Vlaamse Regering. § 2. De algemene vergadering van vzw I-Cleantech Vlaanderen is samengesteld uit alle stichtende en toegetreden leden. § 3. De raad van bestuur van vzw I-Cleantech Vlaanderen is samengesteld uit : 1° vier vertegenwoordigers van de Vlaamse Regering, waaronder de voorzitter;2° een vertegenwoordiger van VITO;3° een vertegenwoordiger van de kennisinstellingen of voor transitie relevante actoren;4° twee vertegenwoordigers van de bedrijven of hun federaties;5° een vertegenwoordiger van de lokale overheden. De leden van de raad van bestuur worden voorgedragen door de Vlaamse Regering.

De voorzitter van de raad van bestuur wordt voorgedragen door de Vlaamse Regering op voorstel van de minister bevoegd voor Innovatie. § 4. Door de raad van bestuur wordt een strategische adviesraad opgericht, die minstens is samengesteld uit een vertegenwoordiger van het IWT, een vertegenwoordiger van het Departement Economie, Wetenschap en Innovatie en uit experten met industriële of academische achtergrond.

De raad van bestuur kan bijkomende advies- en stuurgroepen oprichten met bijzondere adviserende of sturende bevoegdheden in het kader van de operationele werking van de vereniging. De raad van bestuur bepaalt de samenstelling, de nadere bevoegdheden en de procedureregels van de strategische adviesraad en van bijkomende advies- en stuurgroepen in het reglement van inwendige orde, rekening houdende met de maatschappelijke doelstelling van de vereniging. Hierbij houdt de raad van bestuur in het bijzonder rekening met het vermijden van belangenconflicten. HOOFDSTUK 6. - Samenwerkingsovereenkomsten Art . 6. Tussen het Vlaamse Gewest en de vzw I-Cleantech Vlaanderen wordt een samenwerkingsovereenkomst gesloten waarin onder meer wordt bepaald : 1° de uit te voeren taken in overeenstemming met artikel 4 van dit decreet;2° de modaliteiten van de werkingssubsidies;3° de rapportageplicht inzake taken en de financiële situaties;4° de nadere voorwaarden betreffende het beheer, het toezicht en de werking;5° de maatregelen in geval van niet-naleving van de samenwerkingsovereenkomst;6° de duur, opzeggings- en verlengingsmogelijkheden van de overeenkomst. Art . 7. Tussen de vzw I-Cleantech Vlaanderen en andere overheden of rechtspersonen kunnen aanvullende samenwerkingsovereenkomsten worden afgesloten, voor zover deze kunnen bijdragen tot het realiseren van de doelstellingen en de taakstelling van vzw I-Cleantech Vlaanderen. Deze samenwerkingsovereenkomsten worden meegedeeld aan de Vlaamse Regering. HOOFDSTUK 7. - Financiële bepalingen en toezicht

Art. 8.Jaarlijks kan, binnen de beschikbare begrotingskredieten, aan de vzw I-Cleantech Vlaanderen ten laste van de algemene uitgavenbegroting van de Vlaamse Gemeenschap een werkingssubsidie worden toegekend.

Art . 9. § 1. De vzw I-Cleantech Vlaanderen is onderworpen aan het toezicht van het Vlaamse Gewest. § 2. De Vlaamse Regering stelt twee regeringsafgevaardigden aan.

Eén regeringsafgevaardigde wordt aangesteld op voordracht van de minister bevoegd voor Innovatie en één regeringsafgevaardigde wordt aangesteld op voordracht van de minister bevoegd voor Financiën en Begroting.

De regeringsafgevaardigde die aangesteld is op voordracht van de minister bevoegd voor Innovatie, houdt toezicht op de overeenstemming van de aanwending van de verstrekte toelage met de wetten, decreten, ordonnanties en reglementaire besluiten, de statuten, de samenwerkingsovereenkomst, vermeld in artikel 6 en de beginselen van behoorlijk bestuur. De regeringsafgevaardigde die aangesteld is op voordracht van de minister bevoegd voor Financiën en Begroting, oefent dezelfde toezichtsfunctie uit als de regeringsafgevaardigde die aangesteld is op voordracht van de minister bevoegd voor Innovatie, inzake de beslissingen met een budgettaire of financiële weerslag.

De regeringsafgevaardigden brengen verslag uit bij de minister die hen heeft voorgedragen voor aanstelling door de Vlaamse Regering. § 3. De regeringsafgevaardigden zetelen met raadgevende stem in de raad van bestuur en in de door de raad van bestuur ingestelde bestuursorganen, met inbegrip van het in voorkomend geval ingesteld auditcomité. Zij worden uitgenodigd op alle vergaderingen van deze bestuursorganen en worden op dezelfde manier als de leden ervan tijdig in kennis gesteld van de agenda en alle bijbehorende documenten.

Zij zijn gemachtigd om zich alle documenten en inlichtingen over het bestuur van de vzw die zij nodig achten voor de uitoefening van hun mandaat, te doen verstrekken.

De vzw stelt de middelen die nodig zijn voor de uitoefening van hun mandaat, ter beschikking van de regeringsafgevaardigden. § 4. De regeringsafgevaardigden kunnen bij de minister die hen heeft voorgedragen binnen een termijn van vier werkdagen een gemotiveerd beroep instellen tegen elke beslissing die zij strijdig achten met de wetten, decreten, ordonnanties en reglementaire besluiten, de statuten, de samenwerkingsovereenkomst, vermeld in artikel 6 en de beginselen van behoorlijk bestuur. Het beroep is opschortend.

Die termijn gaat in op de dag van de vergadering waarop de beslissing genomen werd, wanneer de regeringsafgevaardigden daarop regelmatig uitgenodigd werden, en, als dat niet het geval is, de dag waarop zij er kennis van hebben gekregen. § 5. Wanneer de minister bij wie het beroep werd ingesteld, binnen een termijn van tien werkdagen, die ingaat op dezelfde dag als de termijn vermeld in § 3 de nietigverklaring niet heeft uitgesproken, dan wordt de beslissing definitief. § 6. De nietigverklaring van de beslissing wordt door de minister aan het betrokken bestuursorgaan betekend. § 7. Wanneer de naleving van de wetten, decreten, ordonnanties en reglementaire besluiten, de statuten, de samenwerkingsovereenkomst, vermeld in artikel 6 of de beginselen van behoorlijk bestuur dat vereisen, kunnen de minister of de regeringsafgevaardigden het bevoegde bestuursorgaan verplichten om, binnen de door hen gestelde termijn, te beraadslagen over iedere door hen bepaalde aangelegenheid. § 8. De Vlaamse Regering kan de regeling inzake de deontologie en onverenigbaarheden van de regeringsafgevaardigden bepalen en stelt hun vergoeding vast. § 9. De kosten die verbonden zijn aan de uitoefening van het ambt van de regeringsafgevaardigden zijn ten laste van de vzw. § 10. De Vlaamse Regering bepaalt de rechtspositionele voorwaarden waaronder de regeringsafgevaardigden worden aangesteld. § 11. Voor de controle op de boekhoudkundige verplichtingen van de vzw I-Cleantech Vlaanderen wordt door de vzw een commissaris-revisor aangesteld die lid is van het Instituut voor Bedrijfsrevisoren. § 12. De verdere toezichtsmodaliteiten vanuit het Vlaamse Gewest worden nader bepaald in de overeenkomstig artikel 6 af te sluiten samenwerkingsovereenkomst.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Slaalsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 14 oktober 2011 De minister-president van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Innovatie, Overheidsinvesteringen, Media en Armoedebestrijding, I. LIETEN _______ Nota (1) Zitting 2010-2011 Stukken.- Voorstel van decreet : 831 - Nr. 1. - Motie houdende verzoek tot raadpleging van de Raad van State : 831 - Nr. 2. - Verslag over hoorzitting : 831 - Nr. 3. - Advies van de Raad van State : 831 - Nr. 4. - Amendementen : 831 - Nr. 5. - Motie houdende verzoek tot raadpleging van de Raad van State : 831 - Nr. 6. - Advies van de Raad van State : 831 - Nr. 7. - Amendementen : 831 - Nr. 8. - Motie houdende verzoek tot raadpleging van de Raad van State : 831 - Nr. 9. - Advies van de Raad van State : 831 - Nr. 10. - In eerste lezing aangenomen artikelen : 831 - Nr. 11. - Verslag : 831 - Nr. 12. - Reflectienota : 831 - Nr. 13.

Zitting 2011-2012 Stukken. - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering : 831 - Nr. 14.

Handelingen. - Bespreking en aanneming : Middagvergadering van 5 oktober 2011.

^