Etaamb.openjustice.be
Decreet van 09 november 2023
gepubliceerd op 31 januari 2024

Decreet houdende diverse maatregelen betreffende het hoger onderwijs en de initiële opleiding van de leerkrachten

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2023047707
pub.
31/01/2024
prom.
09/11/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

9 NOVEMBER 2023. - Decreet houdende diverse maatregelen betreffende het hoger onderwijs en de initiële opleiding van de leerkrachten


Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : HOOFDSTUK 1. - Bepalingen tot wijziging van de wet van 27 juli 1971 op de financiering en de controle van de universiteiten

Artikel 1.In artikel 28, eerste lid, van de wet van 27 juli 1971 op de financiering en de controle van de universiteiten wordt de volgende regel :

10

Psychologische en opvoedingswetenschappen

A


vervangen door de regel :

10

Psychologische wetenschappen

A


HOOFDSTUK II. - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 9 september 1996 betreffende de financiering van de door de Franse Gemeenschap ingerichte of gesubsidieerde Hogescholen

Art. 2.Het tweede lid en het derde lid van artikel 15 van het decreet van 9 september 1996 betreffende de financiering van de door de Franse Gemeenschap ingerichte of gesubsidieerde Hogescholen worden vervangen als volgt : « Om de onderwijslast te bepalen, worden de studiegebieden, met verwijzing naar bijlage III.2 van het Landschapsdecreet, ingedeeld voor financiering in de volgende groepen :

Studiegebied

Weging per onderwijstype

Korte type

Lange type

5

Informatie en communicatie

C

C

6

Politieke en sociale wetenschappen

C

C

7

Juridische wetenschappen

A

B

9

Economische en beheerswetenschappen

A

B

10

Psychologische wetenschappen

G

G

Uitgezonderd : 1ste cyclus logopedie, sportcoaching en bachelor specialisatie opvoeding en heropvoeding van personen met sensorische deprivatie

F

C

Uitgezonderd : 1ste cyclus assistent psychologie

C

C

10bis

Opvoedings- en onderwijswetenschappen

G

G

Uitgezonderd : 1ste cyclus gespecialiseerde opvoeder voor sociaal-sportieve activiteiten

C

C

14

Biomedische en farmaceutische wetenschappen

F

F

15

Openbare gezondheidswetenschappen

F

F

16

Motoriekwetenschappen

F

F

17

Wetenschappen

B

G

Uitgezonderd : 1ste cyclus beheerinformatica

A

B

18

Landbouwwetenschappen en biologische engineering

C

G

19

Ingenieurswetenschappen en technologie

B

G

22

Plastische, visuele en ruimtewetenschappen

D


AESS

H


CAPAES

I


».

Art. 3.In artikel 15 van hetzelfde decreet, zoals gewijzigd bij artikel 2 van dit decreet worden de woorden « Uitgezonderd : 1ste cyclus beheerinformatica » vervangen door de woorden « Uitgezonderd : 1Ste cyclus informatica, oriëntatie toepassingsontwikkeling ». HOOFDSTUK III. - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 8 februari 1999Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/02/1999 pub. 29/04/1999 numac 1999029177 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de ambten en bekwaamheidsbewijzen van de leden van het onderwijzend personeel in de Hogescholen ingericht of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de ambten en bekwaamheidsbewijzen van de leden van het onderwijzend personeel in de Hogescholen ingericht of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap

Art. 4.In bijlage II van het decreet van 8 februari 1999Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/02/1999 pub. 29/04/1999 numac 1999029177 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de ambten en bekwaamheidsbewijzen van de leden van het onderwijzend personeel in de Hogescholen ingericht of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de ambten en bekwaamheidsbewijzen van de leden van het onderwijzend personeel in de Hogescholen ingericht of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, in de regel « Didactique d'une discipline », zoals gewijzigd bij het decreet van 20 juli 2022, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° a.wordt vervangen als volgt : « a. le diplôme de master de spécialisation en enseignement sections 1 et 2 ou le diplôme de master de spécialisation en enseignement sections 3, 4 et 5, ou ; » ; 2° b.wordt vervangen als volgt : « b. le diplôme de master en enseignement section 4, ou ; » ; 3° c.wordt vervangen als volgt : « c. un diplôme de master qui correspond à un des titres requis correspondant à un des cours à conférer tel que définis dans la présente annexe, ledit cours faisant partie du programme de la formation initiale directe ou différée des enseignants tel que définie dans le décret du 7 février 2019, et être titulaire du Certificat d'aptitude pédagogique approprié à l'Enseignement supérieur ou avoir entamé la formation avant 2023-2024 ou être tenu de la suivre de part une entrée en fonction avant 2023-2024, ou ; » ; 4° d.wordt vervangen als volgt : « d. un diplôme de master qui correspond à un des titres requis correspondant à un des cours à conférer tel que définis dans la présente annexe, ledit cours faisant partie du programme de la formation initiale directe ou différée des enseignants tel que définie dans le décret du 7 février 2019, complété par le grade académique de master en enseignement section 5 défini à l'article 31 du même décret. » ; 5° het laatste lid wordt vervangen als volgt : « Le titre repris en a., b. ou d., est complété par le titre de master de spécialisation en formation d'enseignants tel que défini aux articles 51 et suivants du décret du 7 février 2019 définissant la formation initiale des enseignants. Pour les titres repris aux points b. et d., une expérience de 5 ans en qualité d'enseignant dans l'enseignement obligatoire est constitutive du titre requis. ». HOOFDSTUK IV. - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 7 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/11/2013 pub. 18/12/2013 numac 2013029625 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies sluiten tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies

Art. 5.Artikel 82, § 3, vierde lid, van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een 9°, luidend als volgt : « 9° de percentages op basis waarvan elke inschrijving in aanmerking wordt genomen voor de berekening van de financiering van de Franse Gemeenschap die aan elk van de partnerinstellingen wordt toegekend. De percentages weerspiegelen hun werkelijke bijdrage in termen van studiepunten aan het studieprogramma, rekening houdend met de specifieke lasten en kosten die zij dragen. ».

Art. 6.In hetzelfde decreet wordt een artikel 82/1 ingevoegd, luidend als volgt : «

Artikel 82/1.- In het geval van een gezamenlijk studieprogramma dat tot een gezamenlijke diplomering leidt waarbij ten minste één instelling voor hoger onderwijs met volledig leerplan in de Franse Gemeenschap en één instelling voor hoger onderwijs voor sociale promotie in de Franse Gemeenschap betrokken zijn, zijn de voorwaarden voor de regelmatigheid van de inschrijving die welke zijn bepaald door de wetgeving die van toepassing is op de referentie-instelling die in de overeenkomst van gezamenlijke diplomering wordt vermeld. ».

Art. 7.In artikel 102, § 1, zesde lid, van hetzelfde decreet worden de woorden « het eerste en het derde lid » vervangen door de woorden « het eerste, het derde en het vierde lid ».

Art. 8.In artikel 104 van hetzelfde decreet wordt een lid ingevoegd tussen het eerste en het tweede lid, luidend als volgt : « In het kader van een gezamenlijke diplomering tussen een instelling voor hoger onderwijs met volledig leerplan in de Franse Gemeenschap en een instelling voor hoger onderwijs voor sociale promotie in de Franse Gemeenschap, wordt de inschrijving genomen bij de referentie-instelling die in de overeenkomst van de gezamenlijke diplomering wordt vermeld en wordt het inschrijvingsgeld bij deze instelling betaald overeenkomstig met de wetgeving die op deze instelling van toepassing is. ».

Art. 9.In artikel 107, vierde lid, laatste zin, van hetzelfde decreet worden de woorden « in het eerste lid, 2°, in het eerste lid, 3° en in het eerste lid, 4° » vervangen door de woorden « in het tweede lid, 2°, in het tweede lid, 3°, en in het tweede lid, 4° ».

Art. 10.In artikel 111 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in § 1, eerste lid, 5°, worden de woorden « vermeld in littera 2° of 3° » ingevoegd tussen de woorden « academische graad van de tweede cyclus » en de woorden « die toegang tot de bedoelde studies toegang geeft » ;2° in § 2, eerste lid, 3°, worden de woorden « aan deze vermeld in de vorige punten » vervangen door de woorden « aan deze vermeld in punt 1° ».

Art. 11.In artikel 112, § 1, eerste lid, 3°, van hetzelfde decreet worden de woorden « aan deze vermeld in punten 1° en 2° » vervangen door de woorden « aan deze vermeld in punt 1° ».

Art. 12.In artikel 115, § 1, eerste lid, 3°, van hetzelfde decreet worden de woorden « aan deze vermeld in punten 1° en 2° » vervangen door de woorden « aan deze vermeld in punt 1° ».

Art. 13.Artikel 146 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een lid, luidend als volgt : « In het geval van een gezamenlijk programma of van studies van een gezamenlijke diplomering waarbij ten minste één partnerinstelling betrokken is die buiten de Franse Gemeenschap gevestigd is, kan het diplomasupplement bestaan [00e2][0080][008b][00e2][0080][008b]uit verschillende documenten die door de verschillende instellingen worden verstrekt in overeenstemming met hun wetgeving en, in voorkomend geval, opgesteld in een andere taal dan het Frans. ».

Art. 14.In artikel 150, eerste lid, van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° de woorden « vóór 15 februari » worden vervangen door de woorden « tot 15 februari » ;2° het eerste lid wordt aangevuld met een zin, luidend als volgt : « In afwijking van artikel 100 kunnen de heroriënteringsstudenten bedoeld in artikel 102, § 3, er tot 15 februari voor kiezen om hun activiteitenprogramma van het eerste en tweede viermaandelijkse tijdvak in te korten.Dit programma wordt opgesteld in overleg met de examencommissie. ».

Art. 15.In artikel 151, derde lid, van hetzelfde decreet worden de woorden « de studenten ingeschreven voor een gezamenlijk studieprogramma dat tot een gezamenlijke diplomering leidt waarbij ten minste één instelling voor hoger onderwijs met volledig leerplan en één instelling voor hoger onderwijs voor sociale promotie betrokken zijn, zoals bedoeld in artikel 82/1, » ingevoegd tussen de woorden « van een dergelijke vrijstelling » en de woorden « de studenten bedoeld in artikel 107, zevende lid ».

Art. 16.In bijlage II van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° de regel

10

EPS

BES

BES de formateur en alphabétisation


wordt opgeheven ;2° de regel

10bis

EPS

BES

BES de formateur en alphabétisation


wordt ingevoegd tussen de regel

10

U

MS

Master de spécialisation en théories psychanalytiques


en de regel

10bis

HE+U

B

Bachelier en enseignement section 1


3° de regel

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 4 : langue moderne : traduction et interprétation


wordt vervangen door de regel

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 4 : langues modernes : traduction et interprétation


4° de regel

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 5 : langue moderne : traduction et interprétation


wordt vervangen door de regel

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 5 : langues modernes : traduction et interprétation


5° de regel

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 4 : français langue étrangère


wordt ingevoegd na de regel

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 4 : français


6° de regel

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 4 : histoire de l'art et archéologie


wordt ingevoegd na de regel

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 4 : histoire


7° de regels

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 4 : sciences informatiques

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 4 : sciences de l'ingénieur

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 4 : sciences biomédicales


worden ingevoegd na de regel

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 4 : mathématiques


8° de regels

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 4 : santé publique

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 4 : sciences pharmaceutiques

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 4 : architecture

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 4 : urbanisme

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 4 : musicologie


worden ingevoegd na de regel

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 4 : sciences sociales


9° de regel

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 4 : danse


wordt ingevoegd na de regel

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 4 : musique


10° de regel

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 5 : français langue étrangère


wordt ingevoegd na de regel

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 5 : français


11° de regel

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 5 : histoire de l'art et archéologie


wordt ingevoegd na de regel

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 5 : histoire


12° de regels

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 5 : sciences informatiques

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 5 : sciences de l'ingénieur

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 5 : sciences biomédicales


worden ingevoegd na de regel

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 5 : mathématiques


13° de regels

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 5 : santé publique

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 5 : sciences pharmaceutiques

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 5 : architecture

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 5 : urbanisme

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 5 : musicologie


worden ingevoegd na de regel

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 5 : sciences sociales


14° de regel

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 5 : danse


wordt ingevoegd na de regel

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 5 : musique


Art.17. In bijlage III. 1 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° de regel

10

M

Master en sciences de l'éducation

62

25

21

52, 53


wordt opgeheven ;2° de regel

10

MS

Master de spécialisation en pédagogie universitaire et de l'enseignement supérieur

62

25

21

53

92


wordt opgeheven ;3° de regels

10bis

M

Master en sciences de l'éducation

62

25

21

52, 53


10bis

MS

Master de spécialisation en pédagogie universitaire et de l'enseignement supérieur

62

25

21

53

92


worden ingevoegd na de regel

10bis

MS

Master de spécialisation en sexologie et clinique des sexualités

21


Art.18. In bijlage III.2 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° de regels

10

B

Bachelier : éducateur spécialisé en activités socio-sportives

21

62


10

B

Bachelier : éducateur spécialisé en accompagnement psycho-éducatif

62

52

52

62

53, 57

62

21

85

25


worden opgeheven ;2° de regels

10

BS

Bachelier de spécialisation en orthopédagogie

53

62

92

21


10

BS

Bachelier de spécialisation en psychomotricité

62

52

21

92


worden opgeheven ;3° de regels

10bis

B

Bachelier : éducateur spécialisé en activités socio-sportives

21

62


10bis

B

Bachelier : éducateur spécialisé en accompagnement psycho-éducatif

62

52

52

62

53, 57

62

21

85

25


10bis

BS

Bachelier de spécialisation en orthopédagogie

53

62

92

21


10bis

BS

Bachelier de spécialisation en psychomotricité

62

52

21

92


worden ingevoegd na de regel

10

BS

Bachelier de spécialisation en éducation et rééducation des déficients sensoriels

62


Art.19. In bijlage III.4 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° de regels

10

EPS

B

Bachelier : éducateur spécialisé en accompagnement psycho-éducatif

Institut provincial d'enseignement de promotion sociale et de formation continuée, Centre d'enseignement supérieur de promotion sociale et de formation continuée du Brabant wallon

25

10

HE

BS

Bachelier de spécialisation : accompagnateur en milieux scolaires

HE2B, HEFF, HELdB

21, 25

10

HE

BS

Bachelier de spécialisation : accompagnateur en milieux scolaires

HELMo, HECh

62


worden opgeheven ;2° de regel

10

HE

BS

Bachelier de spécialisation en intégration des technologies nouvelles au service de l'enseignement

HE2B, HEFF

21


wordt opgeheven ;3° de regels

10bis

EPS

B

BS

Bachelier : éducateur spécialisé en accompagnement psycho-éducatif

Institut provincial d'enseignement de promotion sociale et de formation continuée, Centre d'enseignement supérieur de promotion sociale et de formation continuée du Brabant wallon

25

10bis

HE

BS

Bachelier de spécialisation : accompagnateur en milieux scolaires

HE2B, HEFF, HELdB

21, 25

10bis

HE

BS

Bachelier de spécialisation : accompagnateur en milieux scolaires

HELMo, HECh

62

10bis

HE

BS

Bachelier de spécialisation en intégration des technologies nouvelles au service de l'enseignement

HE2B, HEFF

21


worden ingevoegd na de regel

10

U

M

Master en orthopédagogie clinique

UMons, ULB, ULg

53, 21, 62


Art.20. In bijlage III.5 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° de regels

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 4 : langue moderne : traduction et interprétation

UCLouvain

He Vinci, HEG, HELHa

25

2025-2026

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 4 : langue moderne : traduction et interprétation

UMONS

HEH, HEPHC

53

2025-2026

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 4 : langue moderne : traduction et interprétation

ULiège

HECh, HEL, HELMo, HERS

62

2025-2026

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 4 : langue moderne : traduction et interprétation

ULB

HE2B, HEFF, HELdB

21

2025-2026


worden vervangen door de regels

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 4 : langues modernes : traduction et interprétation

UCLouvain

He Vinci, EPHEC, HELHa

25

2025-2026

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 4 : langues modernes : traduction et interprétation

UMONS

HEH, HEPHC

53

2025-2026

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 4 : langues modernes : traduction et interprétation

ULiège

HECh, HEL, HELMo, HERS

62

2025-2026

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 4 : langues modernes : traduction et interprétation

ULB

HE2B, HEFF, HELdB

21

2025-2026


2° de regels

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 5 : langue moderne : traduction et interprétation

UCLouvain

He Vinci, HEG, HELHa

25

2025-2026

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 5 : langue moderne : traduction et interprétation

UMONS

HEH, HEPHC

53

2025-2026

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 5 : langue moderne : traduction et interprétation

ULiège

HECh, HEL, HELMo, HERS

62

2025-2026

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 5 : langue moderne : traduction et interprétation

ULB

HE2B, HEFF, HELdB

21

2025-2026


worden vervangen door de regels

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 5 : langues modernes : traduction et interprétation

UCLouvain

He Vinci, EPHEC, HELHa

25

2025-2026

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 5 : langues modernes : traduction et interprétation

UMONS

HEH, HEPHC

53

2025-2026

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 5 : langues modernes : traduction et interprétation

ULiège

HECh, HEL, HELMo, HERS

62

2025-2026

10bis

HE+U+ ESA

M

Master en enseignement section 5 : langues modernes : traduction et interprétation

ULB

HE2B, HEFF, HELdB

21

2025-2026


Art.21. In bijlage VI van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° de regels

10

X

X

BES de formateur en alphabétisation

Institut Rogier Guilbert

41

21

Bxl

10

X

X

BES de formateur en alphabétisation

Institut provincial de formation sociale

3012

92

Nam


worden opgeheven ;2° de regels

10

X

Bachelier : éducateur spécialisé en accompagnement psycho-éducatif

Ecole industrielle et commerciale d'Arlon

2469

81

LL

10

X

Bachelier : éducateur spécialisé en accompagnement psycho-éducatif

Institut Jean-Pierre Lallemand

163

21

Bxl

10

X

Bachelier : éducateur spécialisé en accompagnement psycho-éducatif

Institut provincial d'enseignement supérieur de promotion sociale Lise Thiry

956

52

Hai

10

X

Bachelier : éducateur spécialisé en accompagnement psycho-éducatif

Institut provincial d'enseignement supérieur de promotion sociale Henri La Fontaine

1220

53

Hai

10

X

Bachelier : éducateur spécialisé en accompagnement psycho-éducatif

Ecole des Arts et métiers promotion sociale

1539

56

Hai

10

X

Bachelier : éducateur spécialisé en accompagnement psycho-éducatif

EAFC Frameries

1146

53

Hai

10

X

Bachelier : éducateur spécialisé en accompagnement psycho-éducatif

Cours pour éducateurs en fonction

2051

62

LL

10

X

Bachelier : éducateur spécialisé en accompagnement psycho-éducatif

Institut provincial d'enseignement de promotion sociale de Liège

2032

62

LL

10

X

Bachelier : éducateur spécialisé en accompagnement psycho-éducatif

Institut provincial d'enseignement de promotion sociale de Liège

2032

63

LL

10

X

Bachelier : éducateur spécialisé en accompagnement psycho-éducatif

Institut provincial de formation sociale

3012

92

Nam

10

X

Bachelier : éducateur spécialisé en accompagnement psycho-éducatif

Centre d'enseignement supérieur pour adultes

979

21

Bxl

10

X

Bachelier : éducateur spécialisé en accompagnement psycho-éducatif

Centre d'enseignement supérieur pour adultes

979

52

Hai

10

X

Bachelier : éducateur spécialisé en accompagnement psycho-éducatif

EAFC Tournai Eurométropole

1704

57

Hai


worden opgeheven ;3° de regels

10bis

X

X

BES de formateur en alphabétisation

Institut Roger Guilbert

41

21

Bxl

10bis

X

X

BES de formateur en alphabétisation

Institut provincial de formation sociale

3012

92

Nam

10bis

X

Bachelier : éducateur spécialisé en accompagnement psycho-éducatif

Ecole industrielle et commerciale d'Arlon

2469

81

LL

10bis

X

Bachelier : éducateur spécialisé en accompagnement psycho-éducatif

Institut Jean-Pierre Lallemand

163

21

Bxl

10bis

X

Bachelier : éducateur spécialisé en accompagnement psycho-éducatif

Institut provincial d'enseignement supérieur de promotion sociale Lise Thiry

956

52

Hai

10bis

X

Bachelier : éducateur spécialisé en accompagnement psycho-éducatif

Institut provincial d'enseignement supérieur de promotion sociale Henri La Fontaine

1220

53

Hai

10bis

X

Bachelier : éducateur spécialisé en accompagnement psycho-éducatif

Ecole des Arts et métiers promotion sociale

1539

56

Hai

10bis

X

Bachelier : éducateur spécialisé en accompagnement psycho-éducatif

EAFC Frameries

1146

53

Hai

10bis

X

Bachelier : éducateur spécialisé en accompagnement psycho-éducatif

Cours pour éducateurs en fonction

2051

62

LL

10bis

X

Bachelier : éducateur spécialisé en accompagnement psycho-éducatif

Institut provincial d'enseignement de promotion sociale de Liège

2032

62

LL

10bis

X

Bachelier : éducateur spécialisé en accompagnement psycho-éducatif

Institut provincial d'enseignement de promotion sociale de Liège

2032

63

LL

10bis

X

Bachelier : éducateur spécialisé en accompagnement psycho-éducatif

Institut provincial de formation sociale

3012

92

Nam

10bis

X

Bachelier : éducateur spécialisé en accompagnement psycho-éducatif

Centre d'enseignement supérieur pour adultes

979

21

Bxl

10bis

X

Bachelier : éducateur spécialisé en accompagnement psycho-éducatif

Centre d'enseignement supérieur pour adultes

979

52

Hai

10bis

X

Bachelier : éducateur spécialisé en accompagnement psycho-éducatif

EAFC Tournai Eurométropole

1704

57

Hai


worden ingevoegd tussen de regel

10

X

X

Bachelier de spécialisation : médiateur

Institut provincial d'enseignement supérieur de promotion sociale de Seraing

2150

62

LL


en de regel

15

X

X

Bachelier en optométrie

Centre d'études supérieures d'Optométrie appliquées

353

92

Nam


HOOFDSTUK V.- Bepalingen tot wijziging van het decreet van 11 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/04/2014 pub. 10/06/2014 numac 2014029344 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot aanpassing van de financiering van de instellingen voor hoger onderwijs aan de nieuwe organisatie van de studies type decreet prom. 11/04/2014 pub. 11/08/2014 numac 2014029370 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende wijziging van verschillende bepalingen inzake hoger onderwijs sluiten tot aanpassing van de financiering van de instellingen voor hoger onderwijs aan de nieuwe organisatie van de studies

Art. 22.Artikel 9 van het decreet van 11 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/04/2014 pub. 10/06/2014 numac 2014029344 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot aanpassing van de financiering van de instellingen voor hoger onderwijs aan de nieuwe organisatie van de studies type decreet prom. 11/04/2014 pub. 11/08/2014 numac 2014029370 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende wijziging van verschillende bepalingen inzake hoger onderwijs sluiten tot aanpassing van de financiering van de instellingen voor hoger onderwijs aan de nieuwe organisatie van de studies wordt aangevuld met een lid, luidend als volgt : « In het geval van een gezamenlijk studieprogramma dat tot een gezamenlijke diplomering leidt waarbij ten minste één instelling voor hoger onderwijs met volledig leerplan in de Franse Gemeenschap en één instelling voor hoger onderwijs voor sociale promotie in de Franse Gemeenschap betrokken zijn, zoals bedoeld in artikel 82/1 van het bovenvermelde decreet van 7 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/11/2013 pub. 18/12/2013 numac 2013029625 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies sluiten, wordt het aantal regelmatig ingeschreven studenten verdeeld voor de financiering volgens de percentages bepaald in de overeenkomst, overeenkomstig artikel 82, § 3, vierde lid, 9°, van voormeld decreet van 7 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/11/2013 pub. 18/12/2013 numac 2013029625 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies sluiten. ». HOOFDSTUK VI. - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 7 februari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/02/2019 pub. 05/03/2019 numac 2019040573 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bepaling van de initiële opleiding van de leerkrachten sluiten tot bepaling van de initiële opleiding van de leerkrachten

Art. 23.In artikel 2, 17°, van het decreet van 7 februari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/02/2019 pub. 05/03/2019 numac 2019040573 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bepaling van de initiële opleiding van de leerkrachten sluiten tot bepaling van de initiële opleiding van de leerkrachten, wordt het woord « sectoroverschrijdend » vervangen door het woord « intersectionele ».

Art. 24.In artikel 13 van hetzelfde decreet wordt paragraaf 1 vervangen als volgt : « § 1. - Het doel van de afdeling 4 is toekomstige leerkrachten op te leiden om : 1° vanaf het vierde leerjaar tot het einde van het secundair onderwijs de één van de vakgebieden zoals bedoeld in artikel 16 te onderrichten ;2° in het kunstsecundair onderwijs met beperkt leerplan, de vakgebieden die voortvloeien uit de functies bepaald in het ESAHR-decreet te onderrichten.».

Art. 25.In artikel 15 van hetzelfde decreet wordt paragraaf 1 vervangen als volgt : « § 1. - Het doel van de afdeling 5 is toekomstige leerkrachten op te leiden : 1° vanaf het vierde leerjaar tot het einde van het secundair onderwijs de één van de vakgebieden zoals bedoeld in artikel 16 te onderrichten ;2° in het kunstsecundair onderwijs met beperkt leerplan, de vakgebieden die voortvloeien uit de functies bepaald in het ESAHR-decreet te onderrichten.».

Art. 26.Artikel 16 van hetzelfde decreet wordt vervangen als volgt : « Art 16. - De vakgebieden voor de afdelingen 4 en 5 respectievelijk bedoeld in de artikelen 13 en 15 zijn de volgende : 1° Oud Grieks en Latijn ;2° Moderne talen (twee talen waaronder de talen onderricht in het hoger secundair onderwijs) ;3° Biologie ;4° Chemie ;5° Lichamelijke opvoeding ;6° Frans ;7° Frans vreemde taal ;8° Aardrijkskunde ;9° Geschiedenis ;10° Kunstgeschiedenis en archeologie ;11° Wiskunde ;12° Computerwetenschappen ;13° Ingenieurswetenschappen ;14° Biomedische wetenschappen ;15° Filosofie en burgerschap ;16° Godsdienst ;17° Zedenleer ;18° Fysica ;19° Economische wetenschappen ;20° Sociale wetenschappen ;21° Volksgezondheid ;22° Farmaceutische wetenschappen ;23° Bouwkunde ;24° Stedenbouwkunde ;25° Musicologie ;26° Beeldende, visuele en ruimtekunsten ;27° Muziek ;28° Dans ;29° Spraak- en theaterkunst ;30° Podiumkunsten en omroep- en communicatietechnieken ;31° Moderne talen vertalen en tolken (twee talen waaronder de talen onderricht in het hoger secundair onderwijs) ;32° Psychologische en opvoedingswetenschappen ;33° Juridische wetenschappen. Voor de vakgebieden bedoeld in 26° tot 30° kunnen deze aangevuld worden met een vermelding van een specialiteit of een instrument.

Voor de vakgebieden bedoeld in 2° ent 31° kunnen deze aangevuld worden met een vermelding van de onderrichte talen.

Met inachtneming van de in artikel 15 bedoelde toegangsvoorwaarden kan het vakgebied Frans bedoeld in 6° worden gecombineerd met hetzij Latijn, hetzij Frans vreemde taal, hetzij een moderne taal die in het hoger secundair onderwijs wordt onderwezen. ».

Art. 27.In artikel 22, § 3, van hetzelfde decreet wordt het volgende lid ingevoegd : « Wanneer een hogere kunstschool de referentie-instelling is, in het kader bedoeld in 2° van het vorige lid, worden de studiepunten verdeeld als volgt : 1° indien de opleiding tot doel heeft leerkrachten op te leiden voor het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan, voorziet de referentie- instelling minstens 190 studiepunten, terwijl de partners maximaal 50 studiepunten voorzien ;2° indien de opleiding niet tot doel heeft leerkrachten op te leiden voor het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan, voorziet de referentie- instelling minstens 180 studiepunten, terwijl de partners maximaal 60 studiepunten voorzien.».

Art. 28.In artikel 31 van hetzelfde decreet worden de woorden « in artikel 16, eerste lid, 16° tot 19 » vervangen door de woorden « in artikel 16, eerste lid, 26° tot 30° ».

Art. 29.In artikel 36, § 3, van hetzelfde decreet wordt het woord in de Franse tekst « grande » vervangen door het woord « grade ».

Art. 30.In artikel 50, derde lid, van hetzelfde decreet worden de woorden « een categorie » vervangen door de woorden « een departement ».

Art. 31.In artikel 61 van hetzelfde decreet wordt de eerste zin van het vierde lid vervangen als volgt : « Indien een overeenkomst voor gezamenlijke diplomering wordt gesloten tussen een referentie-ESA en één (meerdere) partnerinstelling(en), in het kader van de gezamenlijke diplomering bedoeld in artikel 31, § 1, 2°, van dit decreet, wordt de financiering die aan deze partnerinstelling(en) wordt toegekend, berekend op basis van de in de vorige leden vastgestelde beginselen, maar rekening houdend met het aantal inschrijvingen in de referentie-ESA. ».

Art. 32.In het vijfde lid van artikel 61 van hetzelfde decreet worden de woorden « in 2025 » vervangen door de woorden « in 2027 ».

Art. 33.In artikel 72 van hetzelfde decreet wordt § 1 aangevuld met een lid, luidend als volgt : « Kunnen worden toegelaten om tijdens het academiejaar 2023-2024 hun studies voort te zetten in één van de cursussen opgenomen in het vorige lid, overeenkomstig de artikelen 117 of 119 van het decreet van 7 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/11/2013 pub. 18/12/2013 numac 2013029625 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies sluiten tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies, de studenten voor wie de instelling minstens de eerste 60 studiepunten van de cursus waarvoor de toelatingsaanvraag wordt gedaan, kan bevorderen, ten gevolge van de studiepunten verworven in een andere cursus of na persoonlijke of beroepservaring verworven vóór het academiejaar 2023-2024. Indien de instelling bij de toelating tenminste de eerste 60 studiepunten van één van de in het vorige lid genoemde cursussen kan bevorderen, voltooien de studenten deze cursus in de academiejaren 2023-2024 en 2024-2025. ».

Art. 34.In artikel 77 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in § 1, in het eerste lid, worden de woorden « op de datum van inwerkingtreding van dit decreet » vervangen door de woorden « vóór 2023-2024 » en worden de woorden « vóór de inwerkingtreding van dit decreet » vervangen door de woorden « vóór 2023-2024 » ;2° in § 1, in het derde lid, worden de woorden « vóór de datum van inwerkingtreding van dit decreet » vervangen door de woorden « vóór 2023-2024 » en worden de woorden « vóór die datum » vervangen door de woorden « vóór 2023-2024 » ;3° § 2 wordt aangevuld met een lid, luidend als volgt : « Bij gebrek aan gediplomeerde leerkrachten beoefenaren zullen de meesters praktische opleiding voor de ondersteuning van de professionele opleidingsworkshops kunnen zorgen naar rata van een derde van het uurvolume van de leerkracht.».

Art. 35.In artikel 77bis, i), van hetzelfde decreet worden de woorden « afdeling 3 Frans en culturele en kunstopleiding » vervangen door de woorden « afdeling 3 Frans en culturele en kunstopvoeding ».

Art. 36.In artikel 97, eerste lid, van hetzelfde decreet worden de woorden « masterdiploma inzake onderwijs afdelingen 1, 2, 3 en 4 » vervangen door de woorden « masterdiploma inzake onderwijs afdelingen 1, 2 et 3 ».

In het vierde lid worden de woorden « masterdiploma geaggregeerde inzake onderwijs afdeling 4 » vervangen door de woorden « masterdiploma inzake onderwijs afdeling 5 ». HOOFDSTUK VII. - Bepalingen betreffende het onderwijs voor sociale promotie

Art. 37.Artikel 12, § 3, negende lid, van de wet van 29 mei 1959 tot wijziging van sommige bepalingen van de onderwijswetgeving wordt aangevuld met het volgende streepje : « - de studenten die opleidingseenheden volgen in het kader van een gezamenlijk studieprogramma dat tot een gezamenlijke diplomering leidt waarbij ten minste één instelling voor hoger onderwijs met volledig leerplan in de Franse Gemeenschap geïdentificeerd als referentie-instelling in de overeenkomst van gezamenlijke diplomering, betrokken is. ».

Art. 38.In artikel 8, eerste lid, van het decreet van 30 juni 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 30/06/2016 pub. 12/09/2016 numac 2016029347 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot organisatie van het alternerend hoger onderwijs type decreet prom. 30/06/2016 pub. 14/09/2016 numac 2016029348 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van het decreet van 18 juli 2008 tot vaststelling van de voorwaarden voor het behalen van de diploma's van bachelor-vroedvrouw en bachelor verpleegzorg, ter versterking van de studentenmobiliteit en houdende diverse maatregelen inzake hoger onderwijs sluiten tot organisatie van het alternerend hoger onderwijs worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in 4° worden de woorden « en de brevetten hoger onderwijs » geschrapt ;2° wordt met een 5° aangevuld, luidend als volgt : « 5° Voor de brevetten van het hoger onderwijs, de mogelijke voortzetting van de studies bewijzen, na de eerste 10 studiepunten, in één of meerdere brevetten van het hoger onderwijs voor sociale promotie of met volledig leerplan.».

Art. 39.Artikel 6, § 1, van het besluit van de Regering van 2 september 2015 houdende algemene regeling van de studies in het hoger onderwijs voor sociale promotie van het korte type en het lange type wordt aangevuld met een lid, luidend als volgt : « In afwijking van het vorige lid worden de studenten die zijn ingeschreven voor het gezamenlijke studieprogramma dat leidt tot een gezamenlijke diplomering waarbij ten minste één instelling voor hoger onderwijs met volledig leerplan in de Franse Gemeenschap en één instelling voor hoger onderwijs voor sociale promotie in de Franse Gemeenschap betrokken zijn, geacht ijverig deel te nemen aan de onderwijsactiviteiten die in het kader van deze studieprogramma worden georganiseerd. ». HOOFDSTUK VIII. - Slotbepaling

Art. 40.Dit decreet heeft uitwerking met ingang van het academiejaar 2023-2024, met uitzondering van de artikelen 2, 16, 1° en 2°, 17, 18, 19, 1° tot 3°, 20 en 21 die uitwerking hebben met ingang van het academiejaar 2022-2023 en van de artikelen 5, 6, 8, 15, 22, 37 en 39 die in werking treden vanaf het jaar 2024-2025.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 9 november 2023.

De Minister-President, belast met Internationale Betrekkingen, Sport en Onderwijs voor Sociale Promotie, P.-Y. JEHOLET De Vicepresident en Minister van Begroting, Ambtenarenzaken, Gelijke Kansen en het Toezicht op Wallonie-Bruxelles Enseignement, F. DAERDEN De Vicepresidente en Minister van Kind, Gezondheid, Cultuur, Media en Vrouwenrechten, B. LINARD De Minister van Hoger Onderwijs, Wetenschappelijk Onderzoek, Universitaire Ziekenhuizen, Hulpverlening aan de Jeugd, Justitiehuizen, Jeugd en Promotie van Brussel, F. BERTIEAUX De Minister van Onderwijs, C. DESIR _______ Nota (1 Zitting 2023-2024 Stukken van het Parlement - Ontwerp van decreet, nr. 596-1 - Commissieamendement(en), nr. 596-2 - Commissieverslag, nr. 596-3 - Amendement(en) tijdens de vergadering, nr. 596-4 - Tekst aangenomen tijdens de plenaire vergadering, nr. 596-5.

Integraal verslag - Bespreking en aanneming - Vergadering van 8 november 2023.

^