Etaamb.openjustice.be
Decreet van 07 mei 2004
gepubliceerd op 30 juli 2004

Decreet houdende eisen en handhavingsmaatregelen op het vlak van de energieprestaties en het binnenklimaat voor gebouwen en tot invoering van een energieprestatiecertificaat

bron
ministerie van de vlaamse gemeenschap
numac
2004036173
pub.
30/07/2004
prom.
07/05/2004
ELI
eli/decreet/2004/05/07/2004036173/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

7 MEI 2004. - Decreet houdende eisen en handhavingsmaatregelen op het vlak van de energieprestaties en het binnenklimaat voor gebouwen en tot invoering van een energieprestatiecertificaat (1)


Het Vlaams Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : decreet houdende eisen en handhavingsmaatregelen op het vlak van de energieprestaties en het binnenklimaat voor gebouwen en tot invoering van een energieprestatiecertificaat. HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Dit decreet regelt een gewestaangelegenheid.

Art. 2.Dit decreet wordt aangehaald als Energieprestatiedecreet.

Art. 3.In dit decreet wordt verstaan onder : 1° administratie : het Vlaamse Energieagentschap;2° gebouw : elk gebouw in zijn geheel of delen ervan die zijn ontworpen of aangepast om afzonderlijk te worden gebruikt of een andere bestemming hebben en waarvoor energie verbruikt wordt om ten behoeve van mensen een specifieke binnentemperatuur te bereiken;3° EPB-eisen : eisen op het vlak van de energieprestaties en het binnenklimaat, het geheel van voorwaarden waaraan een gebouw inzake energetische prestaties, thermische isolatie, binnenklimaat en ventilatie moet voldoen;4° kwalitatieve warmtekrachtinstallatie : installatie voor de gecombineerde productie van elektriciteit en warmte die voldoet aan de voorwaarden, vastgelegd op grond van artikel 16 van het Elektriciteitsdecreet;5° beschermd volume : het volume van het gebouw, berekend volgens de Belgische norm NBN B 62-301;6° EPB-voorstel : document waarin de aanvrager van de stedenbouwkundige vergunning en de architect een algemeen overzicht van de geplande maatregelen geven om aan de EPB-eisen te voldoen;7° aangifteplichtige : een natuurlijke persoon of rechtspersoon die de EPB-eisen moet naleven;8° promotor-bouwheer : een natuurlijke persoon of rechtspersoon die als geregelde werkzaamheid heeft om woningen of appartementen op te richten of te laten oprichten om ze onder bezwarende titel te vervreemden;9° startverklaring : een schriftelijke verklaring van de aangifteplichtige aan de gemeente waar het gebouw gelegen is, met de naam van de aangestelde verslaggever en de startdatum van de werkzaamheden;10° uitstelverklaring : een schriftelijke verklaring van de aangifteplichtige aan de gemeente waar het gebouw gelegen is, waarin één van de volgende zaken vermeld wordt : - de reden waarom het gebouw nog niet in gebruik is genomen; - de datum van de ingebruikneming; 11° EPB-aangifte : energieprestatie- en binnenklimaataangifte, het dossier waarin de verslaggever alle uitgevoerde maatregelen tot naleving van de EPB-eisen beschrijft en ze al dan niet conform verklaart met die eisen;12° verslaggever : een natuurlijke persoon die in opdracht van een aangifteplichtige de EPB-aangifte opstelt en die beschikt over een diploma van architect, burgerlijk ingenieur architect, burgerlijk ingenieur of industrieel ingenieur;de functie van verslaggever kan ook waargenomen worden door de architect die belast is met het ontwerp van het gebouw of met de controle op de uitvoering van de werkzaamheden; 13° energieprestatiecertificaat : een certificaat waarin het resultaat is vermeld van de berekening van de totale energie-efficiëntie van een gebouw, uitgedrukt in één of meer numerieke indicatoren. HOOFDSTUK II. - EPB-eisen

Art. 4.§ 1. De Vlaamse regering bepaalt de EPB-eisen waaraan gebouwen moeten voldoen waarvoor een aanvraag tot het verkrijgen van een stedenbouwkundige vergunning als bedoeld in artikel 99, § 1, 1°, 6° en 7°, van het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening wordt ingediend.

Bij het vaststellen van de eisen wordt een onderscheid gemaakt tussen nieuwe en bestaande gebouwen. Er kan tevens een onderscheid gemaakt worden tussen verschillende categorieën gebouwen.

Wanneer op een gebouw EPB-eisen van toepassing zijn, dan gelden die voor de totaliteit van de werkzaamheden, handelingen of wijzigingen die aan dit gebouw uitgevoerd worden en dus ook voor die werkzaamheden, handelingen en wijzigingen die op zich niet vergunningsplichtig zijn. § 2. De Vlaamse regering bepaalt de EPB-eisen waaraan bestaande gebouwen moeten voldoen wanneer werkzaamheden, wijzigingen of handelingen uitgevoerd worden die de energieprestatie van het gebouw bepalen en waarvoor geen aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning als bedoeld in artikel 99, § 1, 1°, 6° en 7°, van het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening, moet worden ingediend.

Art. 5.Bij nieuwe gebouwen met een beschermd volume groter dan 3000 m3 wordt, alvorens met de bouw te beginnen, de technische, milieukundige en economische haalbaarheid in aanmerking genomen van alternatieve systemen zoals : - gedecentraliseerde systemen voor energievoorziening gebaseerd op hernieuwbare energiebronnen; - kwalitatieve warmtekrachtinstallatie; - stads/blokverwarming of -koeling, indien beschikbaar; - warmtepompen.

De Vlaamse regering kan nadere regels over de vorm en de inhoud van de haalbaarheidsstudie bepalen.

Art. 6.De Vlaamse regering kan vrijstellingen of afwijkingen toestaan op de EPB-eisen die zij stelt : 1° als het beschermde monumenten of gebouwen betreft die deel uitmaken van een beschermd landschap, stads- of dorpsgezicht;2° als het gebouwen betreft die worden gebruikt voor erediensten en religieuze activiteiten;3° als voor het verkrijgen van de stedenbouwkundige vergunning de medewerking van een architect niet vereist is;4° als het behalen van de EPB-eisen bij bestaande gebouwen en bij nieuwe gebouwen met een beschermd volume groter dan 3 000 m3, technisch, functioneel of economisch niet haalbaar is.

Art. 7.De Vlaamse regering legt de berekeningsmethode van de energieprestatie van een gebouw vast op basis van het algemene kader in de bijlage van de Europese richtlijn 2002/91/EG betreffende de energieprestaties van gebouwen.

De Vlaamse regering kan daarbij bepalen dat gebouwen die gebruik maken van innovatieve bouwconcepten of technologieën, een alternatieve berekeningsmethode mogen toepassen.

De energieprestatie van een gebouw wordt op transparante wijze uitgedrukt.

Art. 8.De Vlaamse regering evalueert, vanaf de inwerkingtreding van dit decreet, minstens om de twee jaar de EPB-eisen en de berekeningsmethode van de energieprestaties van gebouwen. HOOFDSTUK III. - Uitvoerings- en handhavingsmaatregelen Afdeling I. - het EPB-voorstel en de EPB-aangifte

Art. 9.Voor alle gebouwen waarvoor met toepassing van artikel 4, § 1, EPB-eisen gelden, wordt bij de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning een EPB-voorstel ingediend bij de gemeente waar het gebouw gelegen is. Het EPB-voorstel wordt ondertekend door de aanvrager van de stedenbouwkundige vergunning en de architect.

Art. 10.§ 1. Voor werkzaamheden en handelingen aan gebouwen waarvoor EPB-eisen gelden, stelt de aangifteplichtige voor de aanvang van de werkzaamheden en handelingen een verslaggever aan. § 2. De werkzaamheden en handelingen worden pas aangevat nadat een startverklaring is ingediend. De startverklaring wordt ondertekend door de aangifteplichtige, de aangestelde verslaggever en de architect belast met de controle op de uitvoering van de werkzaamheden. § 3. De startverklaring wordt ten minste acht dagen vóór het aanvatten van de werkzaamheden en handelingen per aangetekende brief opgestuurd naar : - het college van burgemeester en schepenen van de gemeente waar het gebouw gelegen is, in het geval er EPB-eisen gelden volgens artikel 4, § 1; - de administratie, in het geval er EPB-eisen gelden volgens artikel 4, § 2. § 4. Indien er voor het indienen van de EBP-aangifte een verandering van verslaggever plaatsvindt, wordt de naam van de nieuw aangestelde verslaggever per aangetekende brief gemeld in een verklaring ondertekend door de aangifteplichtige, de nieuwe verslaggever en de architect belast met de controle op de uitvoering van de werkzaamheden aan : - het college van burgemeester en schepenen van de gemeente waar het gebouw gelegen is, in het geval er EPB-eisen gelden volgens artikel 4, § 1; - de administratie, in het geval er EPB-eisen gelden volgens artikel 4, § 2.

Art. 11.Voor nieuwe gebouwen met een beschermd volume groter dan 3 000 m3 wordt de haalbaarheidsstudie, bedoeld in artikel 5, gevoegd bij het EPB-voorstel.

Art. 12.§ 1. Na de uitvoering van de werkzaamheden en handelingen aan gebouwen waarvoor EPB-eisen gelden volgens artikel 4, § 1, dient de aangifteplichtige een EPB-aangifte in bij de gemeente waar het gebouw gelegen is. § 2. Na de uitvoering van de werkzaamheden en handelingen aan gebouwen waarvoor EPB-eisen gelden volgens artikel 4, § 2, dient de aangifteplichtige een EPB-aangifte in bij de administratie.

Art. 13.§ 1. In het geval er voor een gebouw EPB-eisen gelden volgens artikel 4, § 1, is de houder van de stedenbouwkundige vergunning de aangifteplichtige. § 2. In afwijking van § 1, is bij verkoop door een promotor-bouwheer aan een natuurlijke persoon van een gebouwde, te bouwen, te verbouwen of in aanbouw zijnde woning of appartement de promotor-bouwheer de aangifteplichtige, tenzij aan de volgende drie voorwaarden is voldaan; 1° in de koopakte wordt vermeld dat de aangifteplicht aan de koper wordt overgedragen;2° bij de koopakte wordt een tussentijds verslag gevoegd dat opgemaakt is door de verslaggever die door de promotor-bouwheer is aangesteld en dat is ondertekend door de verslaggever, de promotor-bouwheer en de koper.In het tussentijdse verslag worden alle maatregelen die uitgevoerd werden of die uitgevoerd moeten worden om aan de EPB-eisen te voldoen, opgesomd en wordt vermeld wie met de uitvoering van de verschillende maatregelen belast is; 3° de promotor-bouwheer stelt na het beëindigen van de werkzaamheden de nodige gegevens van de door hem of in zijn opdracht uitgevoerde werkzaamheden, ter beschikking van de koper met het oog op het opstellen van de definitieve EPB-aangifte. § 3. De aangifteplichtige is, in het geval er voor een gebouw EPB-eisen gelden volgens artikel 4, § 2, de eigenaar van het gebouw.

Art. 14.De verslaggever stelt de EPB-aangifte op conform de uitgevoerde werkzaamheden. Hij omschrijft de maatregelen die de energieprestaties en het binnenklimaat van het gebouw bepalen en berekent of het gebouw voldoet aan de EPB-eisen. Hij is verantwoordelijk voor de correcte rapportering van de feitelijke toestand van het gebouw in de EPB-aangifte.

Indien de architect die met de controle op de uitvoering van de werkzaamheden belast is, tijdens de uitvoering vaststelt dat er een ernstig risico bestaat dat de EPB-eisen niet gerespecteerd zullen worden, brengt hij de aangifteplichtige en, indien dat een andere persoon is dan de architect, de verslaggever daarvan per aangetekende brief zo snel mogelijk op de hoogte.

Art. 15.De EPB-aangifte wordt ondertekend door de aangifteplichtige en de verslaggever en wordt ten laatste zes maanden na de ingebruikneming van het gebouw ingediend.

Indien binnen 36 maanden na de start van de vergunningsplichtige werkzaamheden, wijzigingen of handelingen geen EPB-aangifte wordt ingediend, dient de aangifteplichtige, binnen dertig dagen en per aangetekende brief, een door hem ondertekende uitstelverklaring bij de gemeente in.

Indien binnen 36 maanden na de start van de niet-vergunningsplichtige werkzaamheden, wijzigingen of handelingen geen EPB-aangifte wordt ingediend, dient de aangifteplichtige, binnen dertig dagen en per aangetekende brief, een door hem ondertekende uitstelverklaring bij de administratie in.

Totdat een EPB-aangifte wordt ingediend of totdat het definitief vervallen van de stedenbouwkundige vergunning wordt meegedeeld, wordt de uitstelverklaring per aangetekende brief ten laatste zes maanden na de vorige herhaald.

Art. 16.De gemeente brengt de administratie binnen dertig dagen op de hoogte van : 1° het niet of laattijdig indienen van de startverklaring;2° het niet of laattijdig indienen van de uitstelverklaring;3° het niet indienen van een EPB-aangifte ten laatste zes maanden na de datum van ingebruikneming die werd meegedeeld in een uitstelverklaring. De gemeente zendt binnen dertig dagen na ontvangst een kopie door naar de administratie van : 1° EPB-aangiften die niet voldoen aan de voorwaarden inzake vorm en inhoud die door de Vlaamse regering werden vastgelegd met toepassing van artikel 19;2° EPB-aangiften waarin de verslaggever meldt dat niet aan de EPB-eisen werd voldaan.

Art. 17.De aangifteplichtige of zijn rechtsopvolgers kunnen de in de EPB-aangifte vermelde installaties of constructies enkel wijzigen of vervangen als de gewijzigde of vervangen installaties of constructies elk op zich minstens de prestaties leveren die vermeld werden in de EPB-aangifte.

Art. 18.Wanneer de aangifteplichtige een publiekrechtelijke rechtspersoon is, dan worden het EPB-voorstel, de startverklaring, de EPB-aangifte en de uitstelverklaring ingediend bij de administratie.

Art. 19.De Vlaamse regering bepaalt de nadere regels tot vaststelling van de vorm en de inhoud van het EPB-voorstel, de EPB-aangifte, de startverklaring en de uitstelverklaring. Afdeling II. - Toegang tot en consultatie van de EPB-gegevens

Art. 20.Elke gemeente houdt een energieprestatiedatabank bij. De energieprestatiedatabank is een geïnformatiseerd gegevensbestand waarin alle informatie met betrekking tot de energieprestaties van de gebouwen waarvoor EPB-eisen gelden, op het grondgebied van de gemeente worden opgenomen.

De Vlaamse regering bepaalt welke gegevens inzake de energieprestaties en het binnenklimaat van gebouwen door de gemeente binnen 10 werkdagen na ontvangst in de energieprestatiedatabank opgenomen moeten worden.

De Vlaamse regering bepaalt tevens de minimale voorwaarde waaraan de energieprestatiedatabank moet voldoen.

Art. 21.De Vlaamse regering wijst de ambtenaren aan die bevoegd zijn om de nodige controles met betrekking tot de EPB-aangiften uit te voeren en om inbreuken op de bepalingen van het decreet en haar uitvoeringsbesluiten op te sporen en vast te stellen door een proces-verbaal dat geldt tot bewijs van het tegendeel.

Om alle nodige opsporingen en vaststellingen te verrichten, hebben de genoemde ambtenaren toegang tot de bouwplaats en de gebouwen. Als die verrichtingen de kenmerken van een huiszoeking dragen, mogen ze enkel worden uitgevoerd op voorwaarde dat de politierechter daartoe een machtiging heeft verstrekt.

Art. 22.De gemeente houdt de EPB-voorstellen, de startverklaringen, de uitstelverklaringen en de EPB-aangiftes van de gebouwen, gelegen op hun grondgebied, bij. Op eenvoudig verzoek krijgen de ambtenaren bedoeld in artikel 21 toegang tot deze documenten en tot de energieprestatiedatabank van de gemeente. Afdeling III. - Sancties

Art. 23.Indien een inbreuk op de bepalingen van artikel 10 en artikel 15, tweede en derde lid, wordt vastgesteld, maant de administratie de aangifteplichtige aan om binnen een gestelde termijn de verplichtingen na te leven.

Indien de aangifteplichtige bij het verstrijken van de termijn bedoeld in het eerste lid, in gebreke blijft, legt de administratie een administratieve geldboete op van 250 euro.

Art. 24.Indien een EPB-aangifte niet voldoet aan de voorwaarden inzake vorm en inhoud die door de Vlaamse regering werden vastgelegd met toepassing van artikel 19 of laattijdig of helemaal niet wordt ingediend, maant de administratie de aangifteplichtige aan om binnen een gestelde termijn de betreffende verplichtingen na te leven.

Indien de aangifteplichtige bij het verstrijken van de termijn, bedoeld in het eerste lid, in gebreke blijft, legt de administratie de aangifteplichtige een administratieve geldboete op. Deze administratieve geldboete bedraagt 250 euro vermeerderd met 1 euro per kubieke meter nieuw gecreëerd beschermd volume.

Indien de aangifteplichtige bij het verstrijken van de termijn, bedoeld in het eerste lid, in gebreke blijft en uit een controle blijkt dat de EPB-eisen niet werden gerespecteerd en op voorwaarde dat de betrokkene werd gehoord of naar behoren werd opgeroepen, legt de administratie, naast de administratieve geldboete bedoeld in het tweede lid, de aangifteplichtige een administratieve geldboete op die het dubbele bedraagt van de administratieve geldboete berekend volgens de bepalingen van artikel 25. Voor de bepaling van deze administratieve geldboete worden daarbij de waarden vastgesteld in de EPB-aangifte, vervangen door de waarden vastgesteld bij controle.

Art. 25.Indien uit de EPB-aangifte blijkt dat EPB-eisen niet werden gerespecteerd, legt de administratie, tot vijf jaar na het indienen van de EPB-aangifte, de aangifteplichtige een administratieve geldboete op van : a) 60 euro per afwijking van 1 W/K op het vlak van de thermische isolatie van de schildelen en het K-peil, zoals bepaald in 2.1.1 en 2.1.2 van de bijlage bij dit decreet; b) 0,24 euro per afwijking van 1 MJ/jaar op het vlak van de globale energetische prestatie zoals bepaald in 2.2 van de bijlage bij dit decreet en op het vlak van de zomercondities zoals bepaald in 2.3 van de bijlage bij dit decreet; c) 4 euro per afwijking van 1 m3/u.op het vlak van de ventilatievoorzieningen zoals bepaald in 2.4 van de bijlage bij dit decreet.

De totale administratieve geldboete opgelegd op basis van dit artikel bedraagt ten minste 125 euro.

Art. 26.§ 1. Indien bij controle blijkt dat de EPB-aangifte niet met de werkelijkheid overeenstemt en op voorwaarde dat de betrokkene werd gehoord of naar behoren werd opgeroepen, legt de administratie tot vijf jaar na het indienen van de EPB-aangifte de verslaggever een administratieve geldboete op van : a) 60 euro per afwijking van 1 W/K op het vlak van de thermische isolatie van de schildelen en het K-peil zoals bepaald in 3.1.1 en 3.1.2 van de bijlage bij dit decreet; b) 0,24 euro per afwijking van 1 MJ/jaar op het vlak van de globale energetische prestatie en meer bepaald het karakteristieke primaire energieverbruik zoals bepaald in 3.2 van de bijlage bij dit decreet; c) 4 euro per afwijking van 1 m3/u op het vlak van de ventilatievoorzieningen zoals bepaald in 3.3 van de bijlage bij dit decreet.

Indien een waarde die fout werd opgegeven in de EPB-aangifte, tot een resultaat leidt dat niet op correcte wijze weergeeft of aan de ventilatie-eis is voldaan, kan dezelfde fout opgegeven waarde geen aanleiding geven tot verdere boetes krachtens het eerste lid a) en b).

Indien een waarde die fout werd opgegeven in de EPB-aangifte tot een resultaat leidt dat niet op correcte wijze weergeeft of aan de thermische isolatie-eis is voldaan, kan dezelfde fout opgegeven waarde geen aanleiding geven tot verdere boetes krachtens het eerste lid a) op grond van afwijkingen op het vlak van het K-peil, of krachtens het eerste lid b).

Indien een waarde die fout werd opgegeven in de EPB-aangifte tot een resultaat leidt dat niet op correcte wijze weergeeft of aan het K-peil is voldaan, kan dezelfde fout opgegeven waarde geen aanleiding geven tot verdere boetes krachtens het eerste lid b).

De totale administratieve geldboete opgelegd op basis van dit artikel bedraagt ten minste 125 euro. § 2. Voor EPB-aangiften met betrekking tot gebouwen waarvan de startverklaring werd ingediend in het eerste jaar na de inwerkingtreding van dit decreet, bedraagt de administratieve geldboete slechts de helft van het bedrag dat op basis van het eerste lid van § 1 is verschuldigd, met een minimum van 125 euro.

Art. 27.§ 1. Het bedrag van de verschuldigde administratieve geldboete wordt aan de betrokkene meegedeeld per aangetekende brief, met vermelding van de redenen waarom de boete wordt opgelegd, met verwijzing naar de bepalingen die van toepassing zijn en desgevallend met de berekening.

Indien de betrokkene het oneens is met de sanctie kan hij, binnen dertig dagen na de kennisgeving, bedoeld in het eerste lid, de administratie van zijn tegenargumenten op de hoogte brengen per aangetekende brief. Na het verstrijken van deze termijn is de beslissing definitief.

De administratie kan haar beslissing echter herroepen of het bedrag van de administratieve geldboete aanpassen indien deze tegenargumenten gegrond blijken te zijn. In dat geval vindt een nieuwe kennisgeving plaats. § 2. Na de kennisgeving, bedoeld in § 1, moet de administratieve geldboete binnen zestig dagen betaald worden.

De administratie kan uitstel van betaling verlenen voor een door haar bepaalde termijn. § 3. Indien de betrokkene in gebreke blijft bij het betalen van de administratieve geldboete, wordt de geldboete bij dwangbevel ingevorderd.

Het dwangbevel wordt geviseerd en uitvoerbaar verklaard door een ambtenaar die daartoe door de Vlaamse regering wordt aangewezen.

De betekening van het dwangbevel gebeurt bij gerechtsdeurwaardersexploot of per aangetekende brief.

Op het dwangbevel zijn de bepalingen van toepassing van deel V van het Gerechtelijk Wetboek houdende bewarend beslag en middelen tot tenuitvoerlegging. § 4. De vordering tot betaling van de administratieve geldboete verjaart door verloop van vijf jaar, te rekenen van de dag waarop zij is ontstaan.

De verjaring wordt gestuit op de wijze en onder de voorwaarden bepaald bij de artikelen 2244 en volgende van het Burgerlijk Wetboek. § 5. De opbrengst van de administratieve geldboetes komt ten gunste van het Energiefonds bedoeld in artikel 20 van het decreet van 17 juli 2000 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt. HOOFDSTUK IV. - Energieprestatiecertificaten

Art. 28.§ 1. De Vlaamse regering kan de eigenaars van een gebouw opleggen dat het gebouw over een ener-gieprestatiecertificaat moet beschikken.

Het energieprestatiecertificaat bevat referentiewaarden op basis waarvan belanghebbenden de energieprestaties van het gebouw kunnen beoordelen en vergelijken met die van andere gebouwen. In het energieprestatiecertificaat worden ook aanbevelingen opgenomen voor de kostenefficiënte verbetering van de energieprestatie van het gebouw.

De Vlaamse regering bepaalt de berekeningsmethode, de verdere inhoud en de vorm van het energieprestatiecertificaat en de voorwaarden die gesteld worden aan de personen die een energieprestatiecertificaat kunnen afleveren.

De geldigheidsduur van een energieprestatiecertificaat kan niet langer zijn dan tien jaar. § 2. In gebouwen waarin overheidsdiensten en instellingen gevestigd zijn die aan een groot aantal personen overheidsdiensten verstrekken, en die daarom vaak door het publiek bezocht worden, wordt een energieprestatiecertificaat dat niet ouder is dan tien jaar, aangebracht op een opvallende plaats die duidelijk zichtbaar is voor het publiek. HOOFDSTUK V. - Slotbepalingen

Art. 29.De Vlaamse regering bepaalt de datum van inwerkingtreding van artikel 5 van dit decreet.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Kondigen deze wet af, bevelen dat zij met 's Lands zegel zal worden bekleed en door het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 7 mei 2004.

De minister-president van de Vlaamse regering, B. SOMERS. De Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Ruimtelijke Ordening, Wetenschappen en Technologische Innovatie, D. VAN MECHELEN. De Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken, P. VAN GREMBERGEN. De Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, G. BOSSUYT. De Vlaamse minister van Wonen, Media en Sport, M. Keulen. _______ Nota (1) Zitting 2002-2003. Stukken. - Voorstel van decreet : 1379 - Nr. 1.

Zitting 2003-2004.

Stukken. - Verslag van hoorzitting : 1379 - Nr. 2. - Verslag : 2145 - Nr. 3. - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering : 2145 - Nr. 4.

Handelingen. - Bespreking en aanneming : Morgenvergadering van 28 april 2004 en vergadering van 29 april 2004.

Bijlage bij artikelen 25 en 26 Bepaling van de administratieve geldboeten 1. Definities Voor de toepassing van deze bijlage wordt verstaan onder : 1° schildeel : een constructieonderdeel van het verliesoppervlak met homogene eigenschappen wat de warmtedoorgangscoëfficiënt betreft;2° warmtedoorgangscoëfficiënt (of U-waarde) : de warmtedoorgang door een constructieonderdeel per eenheid van oppervlakte, eenheid van tijd en eenheid van temperatuurverschil tussen de omgevingen aan beide zijden van het deel, zoals gedefinieerd in NBN B62-002;3° K-peil : het peil van de globale warmte-isolatie zoals gedefinieerd in NBN B62-301;4° E-peil : het peil dat de globale energetische prestatie weergeeft uitgedrukt door de verhouding van het karakteristiek jaarlijks primair energieverbruik tot een referentiewaarde 5° karakteristiek jaarlijks primair energieverbruik (Of Ekarakteristiek jaarlijks primair energieverbruik) : het conventioneel bepaalde jaarlijkse energieverbruik van een gebouw, uitgedrukt in primaire energie-equivalenten;6° ventilatiedebiet : de hoeveelheid lucht die onder bepaalde omstandigheden per tijdseenheid door een ventilatievoorziening stroomt. 2. Administratieve geldboetes voor de aangifteplichtige 2.1 Afwijking bij niet-conformiteit met de EPB-eisen op het vlak van de thermische isolatie 2.1.1 Afwijking op het vlak van de thermische isolatie van de schildelen Indien de in de EPB-aangifte opgegeven warmtedoorgangscoëfficiënt van een schildeel de maximaal toegestane waarde overschrijdt, rekening houdend met eventueel van toepassing zijnde uitzonderingsregels, dan bedraagt de overeenkomstige afwijking voor dat schildeel, uitgedrukt in W/K : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 2.1.2 Afwijking op het vlak van de globale thermische isolatie (K-peil) Indien in de EPB-aangifte wordt opgegeven dat niet voldaan is aan één of meerdere eisen i.v.m. het K-peil, dan wordt voor elke overschrijding de overeenkomstige afwijking op het vlak van thermische isolatie, uitgedrukt in W/K, als volgt bepaald : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 2.2 Afwijking bij niet-conformiteit met de EPB-eisen op het vlak van de globale energetische prestatie Indien in de EPB-aangifte wordt opgegeven dat niet voldaan is aan één of meerdere eisen i.v.m. het E-peil, dan wordt voor elk de overeenkomstige afwijking op het vlak van de globale energetische prestatie, uitgedrukt in MJ/jaar, als volgt bepaald : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 2.3 Afwijking bij niet-conformiteit met de EPB-eisen op het vlak van de zomercondities Indien in de EPB-aangifte wordt opgegeven dat niet voldaan is aan één of meerdere eisen i.v.m. de zomercondities, dan wordt voor elk de overeenkomstige afwijking op het vlak van de zomercondities, uitgedrukt in MJ/jaar, als volgt bepaald : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 2.4 Afwijking bij niet-conformiteit met de EPB-eisen op het vlak van ventilatie 2.4.1 Regelbare toevoeropeningen Indien in de EPB-aangifte wordt opgegeven dat het totaal nominaal debiet van de geplaatste regelbare toevoeropening(en) in een ruimte kleiner is dan de minimumwaarde zoals die op basis van de EPB-eis voor die ruimte is bepaald in de EPB-aangifte, dan wordt de overeenkomstige afwijking voor de toevoer in die ruimte, uitgedrukt in m3/h, als volgt bepaald : Veis,min,aangifte - Vgeplaatst,aangifte Indien in de EPB-aangifte wordt opgegeven dat het totaal nominaal debiet van de geplaatste regelbare toevoeropening(en) in een ruimte groter is dan de geëiste maximumwaarde zoals die op basis van de EPB-eis voor die ruimte is bepaald in de EPB-aangifte, dan wordt de overeenkomstige afwijking voor de toevoer in die ruimte, uitgedrukt in m3/h, als volgt bepaald : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Indien in de EPB-aangifte opgegeven is dat de regelkarakteristieken van een regelbare toevoeropening niet voldoen aan de gestelde eisen, dan wordt het nominale debiet dat hierboven bij de bepaling van een afwijking t.o.v. de minimumwaarde dient beschouwd te worden, gelijk gesteld aan nul voor die opening. 2.4.2 Doorstroomopeningen Indien in de EPB-aangifte wordt opgegeven dat het totaal nominaal debiet van de niet-regelbare doorstroomopening(en) in een ruimte kleiner is dan de geëiste minimumwaarde zoals die op basis van de EPB-eis voor die ruimte is bepaald in de EPB-aangifte, dan wordt de overeenkomstige afwijking voor de doorstroomopening(en) in die ruimte, uitgedrukt in m3/h, als volgt bepaald : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Het debiet van regelbare doorstroomopeningen wordt niet meegerekend bij de bepaling van het totaal nominaal doorstroomdebiet in een ruimte. 2.4.3 Regelbare afvoeropeningen en afvoerkanalen Indien in de EPB-aangifte wordt opgegeven dat : - het nominaal debiet van de geplaatste regelbare afvoeropening(en) in een ruimte kleiner is dan de geëiste minimumwaarde voor die ruimte zoals die op basis van de EPB-eis is bepaald in de EPB-aangifte, - en/of dat de sectie van het afvoerkanaal (of de som van de secties van de afvoerkanalen) in een ruimte kleiner is dan de geëiste minimumwaarde voor die ruimte zoals die op basis van de EPB-eis is bepaald in de EPBaangifte, dan bedraagt de overeenkomstige afwijking voor de afvoer in die ruimte, uitgedrukt in m3/h, het maximum van : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Indien in de EPB-aangifte wordt opgegeven dat niet voldaan is aan de eisen m.b.t. de regelbaarheid van een regelbare afvoeropening, dan wordt het nominaal debiet dat hierboven bij de bepaling van de afwijking dient beschouwd te worden, gelijk gesteld aan nul voor die afvoeropening. 2.4.4 Mechanische debieten Indien in de EPB-aangifte wordt opgegeven dat het totaal nominaal debiet van de mechanische toevoer of van de mechanische afvoer in een ruimte kleiner is dan de respectievelijk geëiste minimumwaarden voor die ruimte zoals die op basis van de EPB-eisen zijn bepaald in de EPB-aangifte, dan wordt de overeenkomstige afwijking voor de mechanische toevoer en/of afvoer in die ruimte, uitgedrukt in m3/h, als volgt bepaald : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 3 Administratieve geldboeten voor de verslaggever 3.1 Afwijking bij niet-conformiteit met de EPB-eisen op het vlak van thermische isolatie 3.1.1 Afwijking bij niet-conformiteit met de EPB-eisen op het vlak van de thermische isolatie van schildelen Indien bij controle de vastgestelde waarde van de warmtedoorgangscoëfficiënt van één of meerdere schildelen groter blijkt dan in de EPB-aangifte vermeld, dan wordt voor elke overschrijding de afwijking op het vlak van thermische isolatie, uitgedrukt in W/K, als volgt bepaald : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 3.1.2 Afwijking bij niet-conformiteit met de EPB-eisen op het vlak van de globale thermische isolatie (K-peil) Indien bij controle de vastgestelde waarde van het K-peil voor één of meerdere bestemmingen groter blijkt dan in de EPB-aangifte vermeld, dan wordt voor elke overschrijding de afwijking op het vlak van thermische isolatie, uitgedrukt in W/K, als volgt bepaald : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 3.2 Afwijking bij niet-conformiteit met de EPB-eisen op het vlak van de globale energetische prestatie Indien bij controle de vastgestelde waarde van het E-peil voor één of meerdere bestemmingen groter blijkt dan in de EPB-aangifte is vermeld, dan wordt voor elke overschrijding de afwijking op het vlak van de globale energetische prestatie, uitgedrukt in MJ/jaar, als volgt bepaald : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 3.3 Afwijking bij niet-conformiteit met de EPB-eisen op het vlak van ventilatie 3.3.1 Bepaling van de eisen Indien bij controle vastgesteld wordt dat voor een ruimte het geëiste minimaal debiet in de EPB-aangifte te laag werd opgegeven, dan wordt de overeenkomstige afwijking voor die ruimte, uitgedrukt in m3/h, als volgt bepaald : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Indien bij controle vastgesteld wordt dat voor een ruimte het geëist maximaal debiet in de EPB-aangifte te hoog werd opgegeven, dan wordt de overeenkomstige afwijking voor die ruimte, uitgedrukt in m3/h, als volgt bepaald : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Indien bij controle vastgesteld wordt dat voor een afvoerkanaal de geëiste minimale sectie in de EPB-aangifte te laag werd opgegeven, dan wordt de overeenkomstige afwijking, uitgedrukt in m3/h, als volgt bepaald : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 3.3.2 Regelbare toevoeropeningen en doorstroomopeningen Indien bij controle vastgesteld wordt dat in de EPB-aangifte voor een regelbare toevoeropening of voor een doorstroomopening : - het opgegeven nominaal debiet of de opgegeven sectie groter is dan in werkelijkheid, - en/of dat de opgegeven regelkarakteristieken niet correct zijn, dan wordt de overeenkomstige afwijking voor die opening, uitgedrukt in m3/h, als volgt bepaald : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Ingeval de regelkarakteristiek van de opening niet correct is opgegeven in de EPB-aangifte, dan wordt het nominaal debiet dat hierboven bij de bepaling van een afwijking dient beschouwd te worden, Vopening,vastgesteld gelijk gesteld aan nul voor die opening. 3.3.3 Regelbare afvoeropeningen en kanalen Indien bij controle vastgesteld wordt dat in de EPB-aangifte opgegeven karakteristieken van een geplaatste regelbare afvoeropening en/of bijbehorend kanaal niet correct zijn, dan bedraagt de overeenkomstige afwijking voor die afvoer, uitgedrukt in m3/u. het maximum van : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Ingeval de regelkarakteristiek van een regelbare afvoeropening niet correct is opgegeven in de EPB-aangifte, dan wordt het nominaal debiet Vopening,vastgesteld dat hierboven bij de bepaling van de afwijking dient beschouwd te worden gelijk gesteld aan nul voor die afvoeropening. 3.3.4 Mechanische debieten Indien bij controle vastgesteld wordt dat het in de EPB-aangifte opgegeven totaal nominaal debiet van hetzij de mechanische toevoer, hetzij de mechanische afvoer in een ruimte niet realiseerbaar is, dan wordt de overeenkomstige afwijking voor die ruimte, uitgedrukt in m3/u. als volgt bepaald : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^