Etaamb.openjustice.be
Decreet van 06 oktober 2022
gepubliceerd op 07 november 2022

Decreet tot wijziging van het decreet van 19 december 2002 betreffende de organisatie van de gewestelijke gasmarkt en tot vervanging van artikel 9 van het decreet van 17 februari 2022 tot wijziging van de artikelen 2, 33bis/1, 34 en 35 van het decreet van 12 april 2001 betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt en tot invoeging van de artikelen 33bis/3 en 33bis/4

bron
waalse overheidsdienst
numac
2022206412
pub.
07/11/2022
prom.
06/10/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

6 OKTOBER 2022. - Decreet tot wijziging van het decreet van 19 december 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/12/2002 pub. 11/02/2003 numac 2003200080 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de organisatie van de gewestelijke gasmarkt sluiten betreffende de organisatie van de gewestelijke gasmarkt en tot vervanging van artikel 9 van het decreet van 17 februari 2022 tot wijziging van de artikelen 2, 33bis/1, 34 en 35 van het decreet van 12 april 2001 betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt en tot invoeging van de artikelen 33bis/3 en 33bis/4 (1)


Het Waals Parlement heeft aangenomen en Wij, Waalse Regering, bekrachtigen hetgeen volgt:

Artikel 1.In artikel 2 van het decreet van 19 december 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/12/2002 pub. 11/02/2003 numac 2003200080 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de organisatie van de gewestelijke gasmarkt sluiten betreffende de organisatie van de gewestelijke gasmarkt worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° punt 48° wordt vervangen als volgt: "48° "winterperiode" : de periode tussen 1 november en 31 maart. De Regering mag die periode naargelang de weersomstandigheden aanpassen;"; 2° het artikel wordt aangevuld met de punten 58° en 59°, luidend als volgt : "58° "slimme meter": een elektronisch systeem waarmee de afgenomen energie wordt gemeten onder toevoeging van informatie die met een klassieke meter niet wordt verstrekt die gegevens kan overmaken en krijgen in vorm van elektronische communicatie en die vanop een afstand in werking kan worden gesteld; 59° " activering van de voorafbetalingsfunctie" : de actie om een budgetmeter te plaatsen en de voorafbetaling daarop te activeren, de actie om een slimme meter te plaatsen en de voorafbetaling daarop te activeren of de voorafbetaling op een reeds geplaatste slimme meter activeren."

Art. 2.In hoofdstuk VIbis van hetzelfde decreet wordt het opschrift van afdeling 1 vervangen als volgt: "Beschermde afnemers en wanbetalingsprocedure"

Art. 3.In artikel 31ter wordt paragraaf 2 vervangen als volgt: " § 2. De vervaldatum van de factuur voor het gasverbruik mag niet korter zijn dan vijftien kalenderdagen vanaf de datum van uitgifte.

Bij niet-betaling van het gefactureerde bedrag stuurt de leverancier een herinnering. De nieuwe vervaldag mag niet korter zijn dan tien kalenderdagen. In de herinnering wordt de afnemer geïnformeerd over de nieuwe vervaldag, over de mogelijkheid om een beroep te doen op het O.C.M.W. of op een erkende schuldbemiddelaar en over de procedure die wordt gevolgd indien de afnemer er niet in slaagt de kwestie van de betaling van de factuur op te lossen. Indien de afnemer niet reageert, verstuurt de leverancier een aanmaning per aangetekende brief en per post. In geval van een ingebrekestelling van de afnemer is de leverancier verplicht de afnemer uit te nodigen contact op te nemen met de leverancier om een redelijk betalingsplan af te sluiten en de afnemer te wijzen op de mogelijkheid om zich bij de onderhandelingen te laten bijstaan door een O.C.M.W of een schuldbemiddelingsdienst. De leverancier stelt de afnemer in kennis van de termijn die hij heeft om met de afnemer een redelijk betalingsplan te sluiten.

Na het verstrijken van de termijn van vijftien kalenderdagen na ontvangst van de aangetekende aanmaningsbrief, die slechts betrekking kan hebben op een bedrag dat hoger is dan de door de Regering vastgestelde minimumschuld, wordt de afnemer, indien hij niet reageert of weigert een redelijk betalingsplan te sluiten, tot wanbetaler verklaard.

De Regering bepaalt de vorm en de inhoud van de formulieren die de leverancier moet voegen bij de aanmaningsbrief en de verklaring van niet-betaling die hij krachtens de leden 1 en 4 aan de afnemer zendt.

Op deze formulieren wordt met name uitdrukkelijk en leesbaar vermeld dat de afnemer een of meerdere van de volgende keuzes kan maken, waarbij elk van deze keuzes in een korte paragraaf wordt toegelicht: - de activering van de voorafbetalingsfunctie aanvragen. Indien de afnemer hiermee uitdrukkelijk schriftelijk instemt, kan de leverancier de netbeheerder om activering van de voorafbetaling verzoeken; - verzoeken om het afsluiten van een redelijk betalingsplan; - het O.C.M.W. om hulp vragen; - een beroep doen op de bemiddelingsdienst van de CWaPE; - de inleiding van een schuldbemiddelingsprocedure aanvragen; - de aanhangigmaking van zaken bij de vrederechter aanvragen door middel van een gezamenlijk verzoek.

De leverancier informeert per brief de afnemer dat in gebreke blijft met de betaling en voegt daarbij het in lid 3 bedoelde formulier. In deze brief wordt de afnemer er tevens op gewezen dat zijn naam, voornaam, postadres, telefoonnummer en, in voorkomend geval, zijn e-mailadres binnen tien dagen na ontvangst van de brief aan het O.C.M.W. zullen worden meegedeeld, zodat hij de hulp van deze instantie kan inroepen bij de onderhandelingen over een redelijk betalingsplan, financiële steun of begeleidingsmaatregelen. De afnemer kan binnen vijf kalenderdagen per brief bezwaar maken.

In de brief wordt ook bepaald dat de leverancier binnen dertig kalenderdagen na ontvangst van de brief en bij gebreke van antwoord op de bij de aanmaningsbrief en de verklaring van niet-betaling gevoegde formulieren, de netbeheerder verzoekt om activering van de voorafbetalingsfunctie of dat hij zich wendt tot de vrederechter om de ontbinding van het leveringscontract te vorderen. De leverancier stelt de afnemer tevens in kennis van zijn recht om te weigeren de voorafbetaling te activeren en van de gevolgen van een eventueel verstekvonnis. Deze termijn wordt op verzoek van het O.C.M.W. met maximaal dertig kalenderdagen verlengd, terwijl een sociaal-budgettaire analyse wordt uitgevoerd, een beslissing over financiële bijstand wordt genomen en met de leverancier over een redelijk betalingsplan wordt onderhandeld.

Indien de afnemer en zijn leverancier op elk moment van de procedure een redelijk betalingsplan overeenkomen, wordt de in geval van niet-betaling toepasselijke procedure of de wanbetalingsprocedure opgeschort.

De leverancier stelt de afnemer schriftelijk in kennis van het afgesloten betalingsplan of van eventuele wijzigingen daarvan.

In geval van niet-naleving van de gekozen procedure in het bij de aanmaningsbrief en verklaring van niet-betaling gevoegde formulier of in geval van niet-naleving van het redelijke betalingsplan, verzoekt de leverancier de netbeheerder om activering van de voorafbetalingsfunctie of wendt hij zich tot de vrederechter om de ontbinding van het leveringscontract te vorderen. De leverancier informeert de afnemer tevens over zijn recht om de activering van de vooruitbetaling te weigeren en over de gevolgen van een eventueel verstekvonnis.

In het kader van haar jaarverslag bezorgt de CWaPE de Waalse Regering en het Waalse parlement een verslag over de procedures voor de vrederechter in geval van wanbetaling. In dit verslag wordt een overzicht gegeven van het aantal gevallen, de gemiddelde behandelingstijd, de betrokken leveranciers, het resultaat van de betrokken vonnissen en de bedragen van de onbetaalde schulden waarvoor de procedure werd ingeleid.

Overeenkomstig artikel 15/5bis, § 11/3, van de wet van 12 april 1965Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/04/1965 pub. 08/03/2007 numac 2007000126 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers sluiten betreffende het vervoer van gasachtige produkten en andere door middel van leidingen heeft de afnemer te allen tijde de mogelijkheid een nieuw leveringscontract te sluiten.

De Regering kan de wijze van toepassing van dit artikel nader bepalen, met uitzondering van die bedoeld in lid 8.".

Art. 4.Hetzelfde decreet wordt aangevuld met een artikel 31ter/1, luidend als volgt: "Art.31ter/1. § 1. Geen gas mag worden afgesloten zonder toestemming van de vrederechter.

De leverancier kan de netbeheerder verzoeken om activering van de voorafbetalingsfunctie in de gevallen bedoeld in artikel 31ter.

Activering van de voorafbetalingsfunctie kan niet worden opgelegd indien de afnemer op gezamenlijk verzoek heeft verzocht de zaak aan de vrederechter voor te leggen of indien hij deze activering heeft geweigerd. In dit laatste geval wendt de leverancier zich bij verzoekschrift op tegenspraak tot de vrederechter.

De beschermde afnemer wordt door zijn distributienetbeheerder bevoorraad zodra zijn leverancier hem tot wanbetaler heeft verklaard.

Tijdens de winterperiode verleent de netbeheerder steun om de gasvoorziening in stand te houden van elke woning die als hoofdverblijf wordt bewoond door een beschermde afnemer die zijn budgetmeter niet meer kan bevoorraden, ongeacht of de vooruitbetaling op vrijwillige basis of bij beslissing van een vrederechter is geactiveerd. Onverminderd artikel 31quater, § 2, eerste lid, 2°, wordt het tijdens de betrokken periode verbruikte gas aan de beschermde afnemer in rekening gebracht. De Regering stelt de procedure voor de toekenning van deze steun vast. § 2. Paragraaf 1 is niet van toepassing wanneer de afsluiting vereist is op grond van het feit dat de veiligheid van goederen of personen of de goede werking van het distributienet ernstig wordt bedreigd.

Paragraaf 1 is evenmin van toepassing indien de afsluiting nodig is ten gevolge van de regularisatieprocedure bij een verhuizing of bij een verbreking van de verzegeling. § 3. Elke afsluiting die zonder toestemming van de vrederechter op basis van dit artikel wordt uitgevoerd, is het voorwerp van een voorlichtingsmaatregel per brief, waarin aan de afnemer de precieze redenen worden meegedeeld die de afsluiting rechtvaardigen, evenals de duur ervan. Een kopie van de brief wordt aan het CWaPE toegezonden. § 4. Het feit dat een gezin de vooruitbetaling niet vrijwillig activeert, doet geen afbreuk aan de toekenning van steun uit hoofde van een andere wetgeving."

Art. 5.Hetzelfde decreet wordt aangevuld met een artikel 31ter/2, luidend als volgt: "Art. 31ter/2. Onverminderd artikel 31ter/1 mag een afnemer niet worden afgesloten tijdens de winterperiode, waarin de levering aan de afnemer door de distributienetbeheerder wordt verricht. Dit verbod op afsluiting van een afnemer betreft verzoeken om afsluiting met toestemming van de vrederechter en verzoeken om afsluiting van een afnamepunt waarvan het contract tijdens de winterperiode afloopt.

Wanneer de reden voor het verzoek tot afsluiting van een afnamepunt het verstrijken van het contract tijdens de winterperiode is, wordt het verzoek tot afsluiting uitgevoerd aan het einde van de winterperiode, tenzij de consument een nieuw leveringscontract voor het betrokken afnamepunt heeft."

Art. 6.In artikel 32, § 1, 3°, van hetzelfde decreet wordt c) vervangen als volgt: "c) zorgen voor de activering van de voorafbetalingsfunctie overeenkomstig artikel 31ter. De Regering bepaalt het tijdschema en de modaliteiten voor de activering en deactivering, op vrijwillige basis en op basis van een rechterlijke beslissing, door de netbeheerder.

Indien de distributienetbeheerder de door de Regering vastgestelde activeringstermijn overschrijdt om redenen waarvoor hij verantwoordelijk is, is hij aan de leverancier die het verzoek tot activering van de vooruitbetalingsfunctie heeft ingediend, een forfaitaire tegemoetkoming verschuldigd waarvan de berekeningswijze door de Regering wordt vastgesteld na raadpleging van de CWaPE.

Art. 7.Dit decreet treedt in werking op 1 januari 2023.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Namen, 6 oktober 2022.

De Minister-President, Eoe DI RUPO De Vice-Minister-President en Minister van Economie, Buitenlandse Handel, Onderzoek, Innovatie, Digitale Technologieën, Ruimtelijke Ordening, Landbouw, het "IFAPME", en de Vaardigheidscentra, W. BORSUS De Vice-Minister-President en Minister van Klimaat, Energie, Mobiliteit en Infrastructuren, Ph. HENRY De Vice-Minister-President en Minister van Werk, Vorming, Gezondheid, Sociale Actie Ch. MORREALE De Minister van Ambtenarenzaken, Informatica, Administratieve Vereenvoudiging, belast met Kinderbijslag, Toerisme, Erfgoed en Verkeersveiligheid, V. DE BUE De Minister van Huisvesting, Plaatselijke Besturen en Stedenbeleid, Ch. COLLIGNON De Minister van Begroting en Financiën, Luchthavens en Sportinfrastructuren, A. DOLIMONT De Minister van Leefmilieu, Natuur, Bossen, Landelijke Aangelegenheden en Dierenwelzijn, C. TELLIER _______ Nota (1) Zitting 2022-2023. Stukken van het Waals Parlement, 975 (2021-2022) Nrs. 1 tot 5.

Volledig verslag, openbare vergadering van 5 oktober 2022.

Bespreking.

Stemming.

^