gepubliceerd op 22 december 2021
Decreet tot wijziging van het **** van 10 april 2003 betreffende de erkenning en subsidiëring van de professionele **** met het oog op de **** van de **** voor ****
<****>****_title">2 DECEMBER 2021. - Decreet tot wijziging van het **** van 10 april 2003 betreffende de erkenning en subsidiëring van de professionele **** met het oog op de **** van de **** voor ********><****>
**** **** van de **** **** heeft aangenomen en Wij, regering, bekrachtigen hetgeen volgt: ****_chapitre">HOOFDSTUK 1. - Definities <****>****_article">Artikel 1.**** artikel 1 van het **** van 10 april 2003 betreffende de erkenning en subsidiëring van de professionele **** worden de punten 20° tot 24° toegevoegd, die als volgt luiden: "20° Algemene directie: **** dat de programmering van de voorstellingen en activiteiten van een operator omvat, en de coördinatie van al het artistieke, technische en administratieve personeel; ****_list">21° Artistieke directie : **** dat het beheer van het artistieke project van een operator omvat;****_list">22° andere directie: elk **** ander dan dat vermeld onder 18° en 19°, dat het management van een team binnen een operator omvat en beslissingsbevoegdheid heeft op zijn ****;****_list">23° gemeenschappelijk verzoek: verzoek dat gezamenlijk wordt ingediend door meerdere natuurlijke personen met het oog op het gezamenlijk uitoefenen van een **** in de zin van de punten 20° tot en met 22° ;****_list">24° ****: het orgaan waaraan de statuten van de operator de bevoegdheid toekennen om **** aan te wijzen". ****_chapitre">HOOFDSTUK 2. - **** van artikel 76/1 <****>****_article">Art. 2.**** artikel 76/1 van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het decreet van 13 oktober 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 13/10/2016 pub. 17/11/2016 numac 2016029529 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van het kaderdecreet van 10 april 2003 betreffende de erkenning en de subsidiëring van de beroepssector van de Podiumkunsten sluiten, worden de woorden "Onverminderd de strengere regels bepaald in de artikelen 76/2 tot 76/9," ingevoegd voor de woorden "De operatoren die een **** genieten". ****_chapitre">HOOFDSTUK 3. - **** van toepassing op de algemene en artistieke directies <****>****_article">Art. 3.In titel VII**** van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het decreet van 13 oktober 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 13/10/2016 pub. 17/11/2016 numac 2016029529 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van het kaderdecreet van 10 april 2003 betreffende de erkenning en de subsidiëring van de beroepssector van de Podiumkunsten sluiten, wordt na artikel 76/1 een artikel 76/2 ingevoegd, **** als volgt: "<****>****_article">Art. 76/2.§ 1. Het mandaat van algemene of artistieke directie moet beperkt zijn in de tijd binnen ****, ****, creatieve plaatsen, festivals of centra voor **** die: 1° een **** van ten minste 400.000 **** genieten, of 2° die een **** genieten van minstens 200.000 **** en gebruik maken van een infrastructuur ter beschikking gesteld door de **** ****.****><****>Te dien einde belasten de in lid 1 bedoelde operatoren de persoon die met hun algemene of artistieke directie is belast, met een mandaat dat niet langer mag zijn dan vijf jaar en dat eenmaal kan worden verlengd.****><****>Personen wier ambtstermijn ten hoogste eenmaal is verlengd, kunnen zich slechts voor hetzelfde ambt kandidaat stellen na een onderbreking van één ambtstermijn.****><****>**** afwijking van de leden 2 en 3 kan een persoon wiens ambtstermijn maximaal is verlengd, zijn ambtstermijn verlengen tot het bereiken van de wettelijke pensioengerechtigde leeftijd: ****_list">1° indien de betrokkene dit niveau zal bereiken binnen vijf jaar na het einde van het laatste mandaat;****_list">2° op met redenen omkleed verzoek, indien de betrokken persoon de stichter is van de operator en indien wordt aangetoond dat de activiteiten van de operator nauw verbonden zijn met de persoonlijkheid van die persoon. § 2. Wanneer de persoon die belast is met de algemene of artistieke directie van een in lid 1 bedoelde operator tegelijkertijd andere **** op het gebied van de **** uitoefent, wordt in de ****- of **** nauwkeurig beschreven hoe deze twee ambten zodanig met elkaar verbonden zijn zodat **** worden vermeden en de doorzichtigheid van het gebruik van de aan de operator toegewezen middelen wordt gewaarborgd.****><****>De in lid 1 bedoelde nadere regels omvatten ten minste: ****_list">1° een formele verbintenis om de menselijke, materiële en financiële middelen van de operator niet te gebruiken om een ander doel dan de uitvoering van het project van de operator; 2° de precieze omschrijving, in een aanhangsel bij het contract, van de nadere regels en de **** van de ****, de financiering van **** en de aankoop van voorstellingen die worden uitgevoerd ten behoeve van de andere **** van de persoon die belast is met de algemene of artistieke directie van de operator.". <****>****_article">Art. 4.In dezelfde titel wordt na artikel 76/2 een artikel 76/3 ingevoegd, dat als volgt luidt "<****>****_article">Art. 76/3.§ 1. Wanneer een algemeen of artistiek **** van een in artikel 76/2, § 1 bedoelde operator afloopt, of wanneer een dergelijk mandaat wordt beëindigd, stelt het **** het **** op met het oog op de vernieuwing van het mandaat.****><****>Het in lid 1 bedoelde **** wordt op inclusieve wijze opgesteld overeenkomstig het decreet van 14 november 2021 betreffende de versterking van de vervrouwelijking van de benamingen van beroepen, ambten, graden of titels en betreffende **** goede praktijken in officiële of formele communicatie.****><****>**** **** stellen een model-**** op dat als leidraad ter beschikking van de operatoren staat. § 2. De selectieprocedure omvat ten minste: ****_list">1° de bekendmaking van een oproep tot **** op de **** van de **** Cultuur en bij organisaties die zich inzetten voor de gelijkheid van vrouwen en mannen in het ****, gedurende ten minste zes weken voor de uiterste datum voor ****;de oproep vermeldt dat kandidaturen van beide geslachten gewenst zijn; ****_list">2° de samenstelling van een examencommissie bestaande uit een gelijk aantal mannen en vrouwen;****_list">3° een hoorzitting door de examencommissie van de hoogst gerangschikte in aanmerking komende kandidaten. De operator zorgt ervoor dat er procedurele waarborgen zijn om **** tussen panelleden en kandidaten te voorkomen. § 3. De examencommissie zal de **** en de artistieke en **** van de geldig ingediende aanvragen onderzoeken.****><****>**** blijkt dat overeenkomstig de door het **** vastgestelde selectieprocedure geen geldige sollicitaties van het minst vertegenwoordigde geslacht zijn ingediend, wordt de **** met ten minste vier weken verlengd voordat de oproep tot het indienen van sollicitaties wordt gesloten. Aanvragen die in het kader van de oorspronkelijke oproep zijn ingediend, worden op gelijke voet behandeld als aanvragen die in het kader van de verlenging zijn ingediend.****><****>Na de in lid 2 bedoelde verlenging kan de procedure overeenkomstig de leden 4 tot en met 6 worden voortgezet, zelfs bij afwezigheid van een verkiesbare kandidaat van het minst vertegenwoordigde geslacht. § 4. De examencommissie stelt een eerste rangorde van de sollicitaties op aan de hand van de criteria van het ****. Deze rangschikking moet op nauwkeurige en gedetailleerde wijze worden gemotiveerd. § 5. De examencommissie hoort de hoogst gerangschikte in aanmerking komende kandidaten en stelt zo nodig de rangorde en de motivering daarvan bij alvorens deze aan het **** door te geven.****><****>Behalve in het in paragraaf 3, derde lid, genoemde geval, wordt met ten minste één in aanmerking komende kandidaat van het andere geslacht een gesprek gevoerd. § 6. Als het **** besluit af te wijken van de door de examencommissie voorgestelde rangschikking, zal het deze beslissing nauwkeurig en gedetailleerd met redenen omkleden.****><****>De redenen voor de beslissing van het **** worden aan alle kandidaten meegedeeld. § 7. Voor de toepassing van dit artikel worden als kandidaten van het minst vertegenwoordigde geslacht beschouwd: ****_list">1° de kandidaturen ingediend door een persoon van het minst vertegenwoordigde geslacht, op de dag waarop de **** wordt aangevat, binnen de in artikel 76/2, § 1, bedoelde operatoren;****_list">2° gezamenlijke kandidaturen met een meerderheid van personen van het minst vertegenwoordigde geslacht in de zin van punt 1° ;****_list">3° gezamenlijke kandidaturen bestaande uit een gelijk aantal vrouwen en mannen. De regering actualiseert en maakt regelmatig bekend, volgens de nadere regels die zij bepaalt, de statistieken die het mogelijk maken te bepalen welk geslacht het minst vertegenwoordigd is in de algemene artistieke directie of ambten van de in artikel 76/2, § 1, bedoelde operatoren. <****>****_article">Art. 5.In dezelfde titel wordt na artikel 76/3 een artikel 76/4 ingevoegd, dat als volgt luidt: "<****>****_article">Art. 76/4.**** **** van de in artikel 76/2, § 1 bedoelde operatoren organiseert tijdens de duur van hun mandaat een procedure voor de evaluatie van de algemene en artistieke beleidslijnen en, in voorkomend geval, voor de bijwerking van het **** of het artistieke project.****><****>**** **** wordt uitgevoerd op basis van het bij de aanwerving overgelegde **** en project en vindt ten vroegste halverwege en uiterlijk binnen zes maanden na afloop van een periode gelijk aan 3/5 van het mandaat plaats. <****>****_article">Art. 6.In dezelfde titel wordt na artikel 76/4 een artikel 76/5 ingevoegd, dat als volgt luidt "<****>****_article">Art. 76/5.Indien de in artikel 76/2, § 1 bedoelde persoon die belast is met de algemene of artistieke directie van een operator, zijn mandaat bij het verstrijken ervan wil verlengen, dient hij bij het **** een nieuw geactualiseerd project in.****><****>**** project wordt geanalyseerd in het licht van het **** door een examencommissie samengesteld overeenkomstig artikel 76/3, § 2, 2°.****><****>Indien het **** bij de beslissing over de verlenging afwijkt van het advies van de examencommissie, motiveert het zijn beslissing nauwkeurig en gedetailleerd. <****>****_article">Art. 7.In dezelfde titel wordt na artikel 76/5 een artikel 76/6 ingevoegd, dat als volgt luidt "<****>****_article">Art. 76/6.De in artikel 76/2, § 1, bedoelde operators vermelden in hun jaarlijks ****: ****_list">1° de nadere regels voor de opleiding inzake **** resources management van de verantwoordelijke voor de algemene of artistieke directie, met vermelding of deze opleiding verplicht is en hoe ze de **** in acht neemt;****_list">2° de regels, procedures en bedragen van bezoldiging van de persoon belast met de algemene of artistieke directie, met vermelding van het aantal jaren anciënniteit dat in aanmerking wordt genomen; 3° in voorkomend geval, wanneer de persoon die belast is met de algemene of artistieke directie andere **** uitoefent op het gebied van de ****, de regelingen die zijn getroffen om elk **** tussen beide ambten te vermijden en de doorzichtigheid van het gebruik van de aan de operator toegewezen middelen te waarborgen.". ****_chapitre">HOOFDSTUK 4. - **** van toepassing op andere directies <****>****_article">Art. 8.In dezelfde titel wordt na artikel 76/6 een artikel 76/7 ingevoegd, dat als volgt luidt: "<****>****_article">Art. 76/7.§ 1. Wanneer een ander **** dan dat van algemene en artistieke directie afloopt, of wanneer een dergelijk mandaat wordt beëindigd, stelt het **** van de operator bedoeld in artikel 76/2, § 1, een **** op met het oog op de verlenging van het mandaat.****><****>Het in lid 1 bedoelde **** wordt op inclusieve wijze opgesteld overeenkomstig het decreet van 14 november 2021 betreffende de versterking van de vervrouwelijking van de benamingen van beroepen, ambten, graden of titels en betreffende **** goede praktijken in officiële of formele communicatie.****><****>**** **** hebben een model-**** opgesteld dat als leidraad ter beschikking van de operatoren staat. § 2. De selectieprocedure omvat ten minste: ****_list">1° de bekendmaking van een oproep tot **** op de **** van de **** Cultuur gedurende ten minste zes weken voor de uiterste datum voor ****;****_list">2° de samenstelling van een examencommissie bestaande uit een gelijk aantal mannen en vrouwen;****_list">3° een hoorzitting door de examencommissie van de hoogst gerangschikte in aanmerking komende kandidaten. De operator zorgt ervoor dat er procedurele waarborgen zijn om **** tussen leden van de examencommissie en kandidaten te voorkomen. § 3. De examencommissie onderzoekt de schriftelijke motiveringen van de geldig ingediende sollicitaties en stelt een eerste rangschikking van de sollicitaties op aan de hand van de criteria van het ****. Deze rangschikking moet op nauwkeurige en gedetailleerde wijze worden gemotiveerd. § 4. De examencommissie voert een gesprek met de hoogst gerangschikte in aanmerking komende kandidaten en past zo nodig de rangschikking en de motivering aan alvorens deze aan het **** toe te zenden. § 5. Als het **** besluit af te wijken van de door de examencommissie voorgestelde rangschikking, zal het deze beslissing nauwkeurig en gedetailleerd met redenen omkleden. <****>****_article">Art. 9.In dezelfde titel wordt na artikel 76/7 een artikel 76/8 ingevoegd, dat als volgt luidt: "<****>****_article">Art. 76/8.De in artikel 76/2, § 1, bedoelde operators vermelden in hun jaarlijks ****: ****_list">1° de nadere regels van de opleiding inzake **** resources management voor personen die aan het hoofd staan van een andere directie, waarbij wordt gepreciseerd of die opleiding verplicht is en hoe ze de **** in acht neemt; 2° de regels, nadere regels en bedragen van de bezoldiging van de personen aan wie een andere directie is toevertrouwd, met vermelding van het aantal jaren anciënniteit dat in aanmerking wordt genomen.". ****_chapitre">HOOFDSTUK 5. - De rol van de **** <****>****_article">Art. 10.In dezelfde titel wordt na artikel 76/8 een artikel 76/9 ingevoegd, dat als volgt luidt: "<****>****_article">Artikel 76/9.§ 1. De hiertoe door de regering aangewezen diensten hebben tot opdracht de operators bij de uitvoering van dit decreet te begeleiden en als waarnemers op te treden voor het goede verloop van de procedure.****><****>**** begeleiding is systematisch ten aanzien van de in artikel 76/2, § 1, bedoelde operators die gebruik maken van een door de **** **** ter beschikking gestelde infrastructuur, die een **** van ten minste 1.000.000 **** hebben of waarvan de door de **** **** uitgekeerde subsidies ten minste 60% van het jaarinkomen bedragen. Deze systematische begeleiding bestaat uit : ****_list">1° een voorafgaand advies van de **** over het ontwerp van **** bedoeld in artikel 76/3, § 1, vóór de bekendmaking ervan;****_list">2° de aanwezigheid, zonder stemrecht, van een lid van de **** bij de beraadslagingen van de examencommissie bedoeld in artikel 76/3, § § 3 tot 5;****_list">3° de aanwezigheid, zonder stemrecht, van een lid van de **** tijdens de beraadslagingen van het **** bedoeld in artikel 76/3, § 6. De regering kan de in lid 2 bedoelde begeleidende regelingen tijdelijk van toepassing verklaren op andere operators indien dit decreet niet wordt nageleefd.****><****>In gevallen die niet in de leden 2 en 3 zijn vermeld, kan op verzoek van de betrokken operator ook steun worden verleend. § 2. **** alle gevallen zenden de in artikel 76/2, § 1 bedoelde operators aan de ****: ****_list">1° het **** opgesteld door het **** overeenkomstig de artikelen 76/3, § 1 en 76/7, § 1;****_list">2° de rangschikking vastgesteld door de examencommissie overeenkomstig de artikelen 76/3, § 5, en 76/7, § 4;****_list">3° de met redenen omklede beslissing genomen door het **** overeenkomstig de artikelen 76/3, § 6 en 76/7, § 5;****_list">4° de inlichtingen bedoeld in de artikelen 76/6 en 76/8. De regering en haar diensten zijn gebonden door het beroepsgeheim ten aanzien van de gegevens die hun ter uitvoering van dit decreet worden medegedeeld. § 3. De in artikel 76/3, paragraaf 1, derde lid, en artikel 76/7, paragraaf 1, derde lid, bedoelde model-**** omvatten ten minste selectiecriteria met betrekking tot: ****_list">1° innovatie en onderzoek inzake **** en **** resources;****_list">2° de aandacht die wordt besteed aan het welzijn op de arbeidsplaats;****_list">3° de kwaliteit van de uitvoering van een goed bestuur. Wanneer zij betrekking hebben op een algemene of artistieke ****, omvatten de in lid 1 bedoelde standaardmodellen tevens selectiecriteria met betrekking tot: ****_list">1° de vernieuwing van vormen en inhouden, en de diversificatie van voorstellingen van de wereld;****_list">2° de bijdrage tot de bescherming en de bevordering van de culturele verscheidenheid". ****_chapitre">HOOFDSTUK 6. - Over sommige bijzondere operatoren <****>****_article">Art. 11.In dezelfde titel wordt na artikel 76/9 een artikel 76/10 ingevoegd, dat als volgt luidt "<****>****_article">Art. 76/10.Voor de toepassing van de bepalingen van deze titel worden culturele operatoren die geen **** hebben op grond van dit decreet, maar die voldoen aan de volgende cumulatieve voorwaarden, gelijkgesteld met de in artikel 76/2, § 1, bedoelde operatoren: ****_list">1° zij oefenen activiteiten uit die kunnen worden gelijkgesteld met die van ****, ****, creatieve plaatsen, festivals of centra voor ****; 2° en genieten voor de uitoefening van deze activiteiten : ****) of een structurele **** van de **** **** van ten minste 400.000 ****; ****) of een structurele **** van de **** **** van minstens 200.000 **** en een infrastructuur ter beschikking gesteld door de **** ****. ****_chapitre">HOOFDSTUK 7. - Over de evaluatie van het stelsel <****>****_article">Art. 12.In dezelfde titel wordt na artikel 76/10 een artikel 76/11 ingevoegd, dat als volgt luidt: "<****>****_article">Art. 76/11.§ 1. Er wordt een comité voor de evaluatie van de bepalingen van deze titel ingesteld. **** bestaat uit een gelijk aantal mannen en vrouwen en omvat: ****_list">1° zes leden van het Parlement;****_list">2° vijf deskundigen op het gebied van ****, waaronder ten minste twee universitaire onderzoekers;****_list">3° drie leden van de ****, waaronder : ****) een vertegenwoordiger van de met de Culturele **** belaste diensten;****_list">****) een vertegenwoordiger van de voor de **** verantwoordelijke diensten;****_list">****) een vertegenwoordiger van het **** voor ****. § 2. Onverminderd de bevoegdheid van de betrokken ****, wordt het **** om de vijf jaar belast met de evaluatie van deze titel en inzonderheid: ****_list">1° na te gaan of de doelstelling van gelijkheid van mannen en vrouwen in de directie ambten van de operatoren bedoeld in artikel 76/2, § 1, is verwezenlijkt;****_list">2° naar aanleiding daarvan te beoordelen of de bij deze titel ingestelde regelingen met betrekking tot de gelijkheid van mannen en vrouwen moeten worden aangepast. ****_chapitre">HOOFDSTUK 8. - Overgangsbepalingen <****>****_article">Art. 13.In hetzelfde decreet wordt tussen de artikelen 81/1 en 82 een artikel 81/2 ingevoegd, **** als volgt: "<****>****_article">Art. 81/2.**** artikelen 76/2 tot en met 76/10 zijn van toepassing op de verlenging van **** die aflopen na de inwerkingtreding van de genoemde bepalingen, met uitzondering van: ****_list">1° paragraaf 2 van artikel 76/2, die van toepassing is op overeenkomsten die op of na 30 juni 2022 van kracht worden;****_list">2° de artikelen 76/6 en 76/8, die van toepassing zijn vanaf het **** voor het jaar 2022. Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.****><****>****, 2 december 2021.****><****>De ****, ****.-****. **** **** Vicepresident en **** van ****, Ambtenarenzaken, Gelijke kansen en het toezicht op **** ****, ****. **** **** Vicepresident en **** van Kind, ****, Cultuur, Media en ****, ****. **** **** **** van Hoger Onderwijs, **** voor sociale promotie, Universitaire ziekenhuizen, **** aan de jeugd, ****, ****, Sport en de **** van ****, ****. **** **** **** van ****, ****. **** _______ Nota **** 2021-2022 **** van het Parlement. - **** van decreet, ****. 310-1. - ****(en), ****. 310-2. - ****, ****. 310-3. - **** aangenomen tijdens de plenaire vergadering, ****.310-4 **** verslag. - Bespreking en aanneming. - **** van 1 december 2021.
**** **** van de **** **** heeft aangenomen en Wij, regering, bekrachtigen hetgeen volgt: ****_chapitre">HOOFDSTUK 1. - Definities <****>****_article">Artikel 1.**** artikel 1 van het **** van 10 april 2003 betreffende de erkenning en subsidiëring van de professionele **** worden de punten 20° tot 24° toegevoegd, die als volgt luiden: "20° Algemene directie: **** dat de programmering van de voorstellingen en activiteiten van een operator omvat, en de coördinatie van al het artistieke, technische en administratieve personeel; ****_list">21° Artistieke directie : **** dat het beheer van het artistieke project van een operator omvat;****_list">22° andere directie: elk **** ander dan dat vermeld onder 18° en 19°, dat het management van een team binnen een operator omvat en beslissingsbevoegdheid heeft op zijn ****;****_list">23° gemeenschappelijk verzoek: verzoek dat gezamenlijk wordt ingediend door meerdere natuurlijke personen met het oog op het gezamenlijk uitoefenen van een **** in de zin van de punten 20° tot en met 22° ;****_list">24° ****: het orgaan waaraan de statuten van de operator de bevoegdheid toekennen om **** aan te wijzen". ****_chapitre">HOOFDSTUK 2. - **** van artikel 76/1 <****>****_article">Art. 2.**** artikel 76/1 van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het decreet van 13 oktober 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 13/10/2016 pub. 17/11/2016 numac 2016029529 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van het kaderdecreet van 10 april 2003 betreffende de erkenning en de subsidiëring van de beroepssector van de Podiumkunsten sluiten, worden de woorden "Onverminderd de strengere regels bepaald in de artikelen 76/2 tot 76/9," ingevoegd voor de woorden "De operatoren die een **** genieten". ****_chapitre">HOOFDSTUK 3. - **** van toepassing op de algemene en artistieke directies <****>****_article">Art. 3.In titel VII**** van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het decreet van 13 oktober 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 13/10/2016 pub. 17/11/2016 numac 2016029529 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van het kaderdecreet van 10 april 2003 betreffende de erkenning en de subsidiëring van de beroepssector van de Podiumkunsten sluiten, wordt na artikel 76/1 een artikel 76/2 ingevoegd, **** als volgt: "<****>****_article">Art. 76/2.§ 1. Het mandaat van algemene of artistieke directie moet beperkt zijn in de tijd binnen ****, ****, creatieve plaatsen, festivals of centra voor **** die: 1° een **** van ten minste 400.000 **** genieten, of 2° die een **** genieten van minstens 200.000 **** en gebruik maken van een infrastructuur ter beschikking gesteld door de **** ****.****><****>Te dien einde belasten de in lid 1 bedoelde operatoren de persoon die met hun algemene of artistieke directie is belast, met een mandaat dat niet langer mag zijn dan vijf jaar en dat eenmaal kan worden verlengd.****><****>Personen wier ambtstermijn ten hoogste eenmaal is verlengd, kunnen zich slechts voor hetzelfde ambt kandidaat stellen na een onderbreking van één ambtstermijn.****><****>**** afwijking van de leden 2 en 3 kan een persoon wiens ambtstermijn maximaal is verlengd, zijn ambtstermijn verlengen tot het bereiken van de wettelijke pensioengerechtigde leeftijd: ****_list">1° indien de betrokkene dit niveau zal bereiken binnen vijf jaar na het einde van het laatste mandaat;****_list">2° op met redenen omkleed verzoek, indien de betrokken persoon de stichter is van de operator en indien wordt aangetoond dat de activiteiten van de operator nauw verbonden zijn met de persoonlijkheid van die persoon. § 2. Wanneer de persoon die belast is met de algemene of artistieke directie van een in lid 1 bedoelde operator tegelijkertijd andere **** op het gebied van de **** uitoefent, wordt in de ****- of **** nauwkeurig beschreven hoe deze twee ambten zodanig met elkaar verbonden zijn zodat **** worden vermeden en de doorzichtigheid van het gebruik van de aan de operator toegewezen middelen wordt gewaarborgd.****><****>De in lid 1 bedoelde nadere regels omvatten ten minste: ****_list">1° een formele verbintenis om de menselijke, materiële en financiële middelen van de operator niet te gebruiken om een ander doel dan de uitvoering van het project van de operator; 2° de precieze omschrijving, in een aanhangsel bij het contract, van de nadere regels en de **** van de ****, de financiering van **** en de aankoop van voorstellingen die worden uitgevoerd ten behoeve van de andere **** van de persoon die belast is met de algemene of artistieke directie van de operator.". <****>****_article">Art. 4.In dezelfde titel wordt na artikel 76/2 een artikel 76/3 ingevoegd, dat als volgt luidt "<****>****_article">Art. 76/3.§ 1. Wanneer een algemeen of artistiek **** van een in artikel 76/2, § 1 bedoelde operator afloopt, of wanneer een dergelijk mandaat wordt beëindigd, stelt het **** het **** op met het oog op de vernieuwing van het mandaat.****><****>Het in lid 1 bedoelde **** wordt op inclusieve wijze opgesteld overeenkomstig het decreet van 14 november 2021 betreffende de versterking van de vervrouwelijking van de benamingen van beroepen, ambten, graden of titels en betreffende **** goede praktijken in officiële of formele communicatie.****><****>**** **** stellen een model-**** op dat als leidraad ter beschikking van de operatoren staat. § 2. De selectieprocedure omvat ten minste: ****_list">1° de bekendmaking van een oproep tot **** op de **** van de **** Cultuur en bij organisaties die zich inzetten voor de gelijkheid van vrouwen en mannen in het ****, gedurende ten minste zes weken voor de uiterste datum voor ****;de oproep vermeldt dat kandidaturen van beide geslachten gewenst zijn; ****_list">2° de samenstelling van een examencommissie bestaande uit een gelijk aantal mannen en vrouwen;****_list">3° een hoorzitting door de examencommissie van de hoogst gerangschikte in aanmerking komende kandidaten. De operator zorgt ervoor dat er procedurele waarborgen zijn om **** tussen panelleden en kandidaten te voorkomen. § 3. De examencommissie zal de **** en de artistieke en **** van de geldig ingediende aanvragen onderzoeken.****><****>**** blijkt dat overeenkomstig de door het **** vastgestelde selectieprocedure geen geldige sollicitaties van het minst vertegenwoordigde geslacht zijn ingediend, wordt de **** met ten minste vier weken verlengd voordat de oproep tot het indienen van sollicitaties wordt gesloten. Aanvragen die in het kader van de oorspronkelijke oproep zijn ingediend, worden op gelijke voet behandeld als aanvragen die in het kader van de verlenging zijn ingediend.****><****>Na de in lid 2 bedoelde verlenging kan de procedure overeenkomstig de leden 4 tot en met 6 worden voortgezet, zelfs bij afwezigheid van een verkiesbare kandidaat van het minst vertegenwoordigde geslacht. § 4. De examencommissie stelt een eerste rangorde van de sollicitaties op aan de hand van de criteria van het ****. Deze rangschikking moet op nauwkeurige en gedetailleerde wijze worden gemotiveerd. § 5. De examencommissie hoort de hoogst gerangschikte in aanmerking komende kandidaten en stelt zo nodig de rangorde en de motivering daarvan bij alvorens deze aan het **** door te geven.****><****>Behalve in het in paragraaf 3, derde lid, genoemde geval, wordt met ten minste één in aanmerking komende kandidaat van het andere geslacht een gesprek gevoerd. § 6. Als het **** besluit af te wijken van de door de examencommissie voorgestelde rangschikking, zal het deze beslissing nauwkeurig en gedetailleerd met redenen omkleden.****><****>De redenen voor de beslissing van het **** worden aan alle kandidaten meegedeeld. § 7. Voor de toepassing van dit artikel worden als kandidaten van het minst vertegenwoordigde geslacht beschouwd: ****_list">1° de kandidaturen ingediend door een persoon van het minst vertegenwoordigde geslacht, op de dag waarop de **** wordt aangevat, binnen de in artikel 76/2, § 1, bedoelde operatoren;****_list">2° gezamenlijke kandidaturen met een meerderheid van personen van het minst vertegenwoordigde geslacht in de zin van punt 1° ;****_list">3° gezamenlijke kandidaturen bestaande uit een gelijk aantal vrouwen en mannen. De regering actualiseert en maakt regelmatig bekend, volgens de nadere regels die zij bepaalt, de statistieken die het mogelijk maken te bepalen welk geslacht het minst vertegenwoordigd is in de algemene artistieke directie of ambten van de in artikel 76/2, § 1, bedoelde operatoren. <****>****_article">Art. 5.In dezelfde titel wordt na artikel 76/3 een artikel 76/4 ingevoegd, dat als volgt luidt: "<****>****_article">Art. 76/4.**** **** van de in artikel 76/2, § 1 bedoelde operatoren organiseert tijdens de duur van hun mandaat een procedure voor de evaluatie van de algemene en artistieke beleidslijnen en, in voorkomend geval, voor de bijwerking van het **** of het artistieke project.****><****>**** **** wordt uitgevoerd op basis van het bij de aanwerving overgelegde **** en project en vindt ten vroegste halverwege en uiterlijk binnen zes maanden na afloop van een periode gelijk aan 3/5 van het mandaat plaats. <****>****_article">Art. 6.In dezelfde titel wordt na artikel 76/4 een artikel 76/5 ingevoegd, dat als volgt luidt "<****>****_article">Art. 76/5.Indien de in artikel 76/2, § 1 bedoelde persoon die belast is met de algemene of artistieke directie van een operator, zijn mandaat bij het verstrijken ervan wil verlengen, dient hij bij het **** een nieuw geactualiseerd project in.****><****>**** project wordt geanalyseerd in het licht van het **** door een examencommissie samengesteld overeenkomstig artikel 76/3, § 2, 2°.****><****>Indien het **** bij de beslissing over de verlenging afwijkt van het advies van de examencommissie, motiveert het zijn beslissing nauwkeurig en gedetailleerd. <****>****_article">Art. 7.In dezelfde titel wordt na artikel 76/5 een artikel 76/6 ingevoegd, dat als volgt luidt "<****>****_article">Art. 76/6.De in artikel 76/2, § 1, bedoelde operators vermelden in hun jaarlijks ****: ****_list">1° de nadere regels voor de opleiding inzake **** resources management van de verantwoordelijke voor de algemene of artistieke directie, met vermelding of deze opleiding verplicht is en hoe ze de **** in acht neemt;****_list">2° de regels, procedures en bedragen van bezoldiging van de persoon belast met de algemene of artistieke directie, met vermelding van het aantal jaren anciënniteit dat in aanmerking wordt genomen; 3° in voorkomend geval, wanneer de persoon die belast is met de algemene of artistieke directie andere **** uitoefent op het gebied van de ****, de regelingen die zijn getroffen om elk **** tussen beide ambten te vermijden en de doorzichtigheid van het gebruik van de aan de operator toegewezen middelen te waarborgen.". ****_chapitre">HOOFDSTUK 4. - **** van toepassing op andere directies <****>****_article">Art. 8.In dezelfde titel wordt na artikel 76/6 een artikel 76/7 ingevoegd, dat als volgt luidt: "<****>****_article">Art. 76/7.§ 1. Wanneer een ander **** dan dat van algemene en artistieke directie afloopt, of wanneer een dergelijk mandaat wordt beëindigd, stelt het **** van de operator bedoeld in artikel 76/2, § 1, een **** op met het oog op de verlenging van het mandaat.****><****>Het in lid 1 bedoelde **** wordt op inclusieve wijze opgesteld overeenkomstig het decreet van 14 november 2021 betreffende de versterking van de vervrouwelijking van de benamingen van beroepen, ambten, graden of titels en betreffende **** goede praktijken in officiële of formele communicatie.****><****>**** **** hebben een model-**** opgesteld dat als leidraad ter beschikking van de operatoren staat. § 2. De selectieprocedure omvat ten minste: ****_list">1° de bekendmaking van een oproep tot **** op de **** van de **** Cultuur gedurende ten minste zes weken voor de uiterste datum voor ****;****_list">2° de samenstelling van een examencommissie bestaande uit een gelijk aantal mannen en vrouwen;****_list">3° een hoorzitting door de examencommissie van de hoogst gerangschikte in aanmerking komende kandidaten. De operator zorgt ervoor dat er procedurele waarborgen zijn om **** tussen leden van de examencommissie en kandidaten te voorkomen. § 3. De examencommissie onderzoekt de schriftelijke motiveringen van de geldig ingediende sollicitaties en stelt een eerste rangschikking van de sollicitaties op aan de hand van de criteria van het ****. Deze rangschikking moet op nauwkeurige en gedetailleerde wijze worden gemotiveerd. § 4. De examencommissie voert een gesprek met de hoogst gerangschikte in aanmerking komende kandidaten en past zo nodig de rangschikking en de motivering aan alvorens deze aan het **** toe te zenden. § 5. Als het **** besluit af te wijken van de door de examencommissie voorgestelde rangschikking, zal het deze beslissing nauwkeurig en gedetailleerd met redenen omkleden. <****>****_article">Art. 9.In dezelfde titel wordt na artikel 76/7 een artikel 76/8 ingevoegd, dat als volgt luidt: "<****>****_article">Art. 76/8.De in artikel 76/2, § 1, bedoelde operators vermelden in hun jaarlijks ****: ****_list">1° de nadere regels van de opleiding inzake **** resources management voor personen die aan het hoofd staan van een andere directie, waarbij wordt gepreciseerd of die opleiding verplicht is en hoe ze de **** in acht neemt; 2° de regels, nadere regels en bedragen van de bezoldiging van de personen aan wie een andere directie is toevertrouwd, met vermelding van het aantal jaren anciënniteit dat in aanmerking wordt genomen.". ****_chapitre">HOOFDSTUK 5. - De rol van de **** <****>****_article">Art. 10.In dezelfde titel wordt na artikel 76/8 een artikel 76/9 ingevoegd, dat als volgt luidt: "<****>****_article">Artikel 76/9.§ 1. De hiertoe door de regering aangewezen diensten hebben tot opdracht de operators bij de uitvoering van dit decreet te begeleiden en als waarnemers op te treden voor het goede verloop van de procedure.****><****>**** begeleiding is systematisch ten aanzien van de in artikel 76/2, § 1, bedoelde operators die gebruik maken van een door de **** **** ter beschikking gestelde infrastructuur, die een **** van ten minste 1.000.000 **** hebben of waarvan de door de **** **** uitgekeerde subsidies ten minste 60% van het jaarinkomen bedragen. Deze systematische begeleiding bestaat uit : ****_list">1° een voorafgaand advies van de **** over het ontwerp van **** bedoeld in artikel 76/3, § 1, vóór de bekendmaking ervan;****_list">2° de aanwezigheid, zonder stemrecht, van een lid van de **** bij de beraadslagingen van de examencommissie bedoeld in artikel 76/3, § § 3 tot 5;****_list">3° de aanwezigheid, zonder stemrecht, van een lid van de **** tijdens de beraadslagingen van het **** bedoeld in artikel 76/3, § 6. De regering kan de in lid 2 bedoelde begeleidende regelingen tijdelijk van toepassing verklaren op andere operators indien dit decreet niet wordt nageleefd.****><****>In gevallen die niet in de leden 2 en 3 zijn vermeld, kan op verzoek van de betrokken operator ook steun worden verleend. § 2. **** alle gevallen zenden de in artikel 76/2, § 1 bedoelde operators aan de ****: ****_list">1° het **** opgesteld door het **** overeenkomstig de artikelen 76/3, § 1 en 76/7, § 1;****_list">2° de rangschikking vastgesteld door de examencommissie overeenkomstig de artikelen 76/3, § 5, en 76/7, § 4;****_list">3° de met redenen omklede beslissing genomen door het **** overeenkomstig de artikelen 76/3, § 6 en 76/7, § 5;****_list">4° de inlichtingen bedoeld in de artikelen 76/6 en 76/8. De regering en haar diensten zijn gebonden door het beroepsgeheim ten aanzien van de gegevens die hun ter uitvoering van dit decreet worden medegedeeld. § 3. De in artikel 76/3, paragraaf 1, derde lid, en artikel 76/7, paragraaf 1, derde lid, bedoelde model-**** omvatten ten minste selectiecriteria met betrekking tot: ****_list">1° innovatie en onderzoek inzake **** en **** resources;****_list">2° de aandacht die wordt besteed aan het welzijn op de arbeidsplaats;****_list">3° de kwaliteit van de uitvoering van een goed bestuur. Wanneer zij betrekking hebben op een algemene of artistieke ****, omvatten de in lid 1 bedoelde standaardmodellen tevens selectiecriteria met betrekking tot: ****_list">1° de vernieuwing van vormen en inhouden, en de diversificatie van voorstellingen van de wereld;****_list">2° de bijdrage tot de bescherming en de bevordering van de culturele verscheidenheid". ****_chapitre">HOOFDSTUK 6. - Over sommige bijzondere operatoren <****>****_article">Art. 11.In dezelfde titel wordt na artikel 76/9 een artikel 76/10 ingevoegd, dat als volgt luidt "<****>****_article">Art. 76/10.Voor de toepassing van de bepalingen van deze titel worden culturele operatoren die geen **** hebben op grond van dit decreet, maar die voldoen aan de volgende cumulatieve voorwaarden, gelijkgesteld met de in artikel 76/2, § 1, bedoelde operatoren: ****_list">1° zij oefenen activiteiten uit die kunnen worden gelijkgesteld met die van ****, ****, creatieve plaatsen, festivals of centra voor ****; 2° en genieten voor de uitoefening van deze activiteiten : ****) of een structurele **** van de **** **** van ten minste 400.000 ****; ****) of een structurele **** van de **** **** van minstens 200.000 **** en een infrastructuur ter beschikking gesteld door de **** ****. ****_chapitre">HOOFDSTUK 7. - Over de evaluatie van het stelsel <****>****_article">Art. 12.In dezelfde titel wordt na artikel 76/10 een artikel 76/11 ingevoegd, dat als volgt luidt: "<****>****_article">Art. 76/11.§ 1. Er wordt een comité voor de evaluatie van de bepalingen van deze titel ingesteld. **** bestaat uit een gelijk aantal mannen en vrouwen en omvat: ****_list">1° zes leden van het Parlement;****_list">2° vijf deskundigen op het gebied van ****, waaronder ten minste twee universitaire onderzoekers;****_list">3° drie leden van de ****, waaronder : ****) een vertegenwoordiger van de met de Culturele **** belaste diensten;****_list">****) een vertegenwoordiger van de voor de **** verantwoordelijke diensten;****_list">****) een vertegenwoordiger van het **** voor ****. § 2. Onverminderd de bevoegdheid van de betrokken ****, wordt het **** om de vijf jaar belast met de evaluatie van deze titel en inzonderheid: ****_list">1° na te gaan of de doelstelling van gelijkheid van mannen en vrouwen in de directie ambten van de operatoren bedoeld in artikel 76/2, § 1, is verwezenlijkt;****_list">2° naar aanleiding daarvan te beoordelen of de bij deze titel ingestelde regelingen met betrekking tot de gelijkheid van mannen en vrouwen moeten worden aangepast. ****_chapitre">HOOFDSTUK 8. - Overgangsbepalingen <****>****_article">Art. 13.In hetzelfde decreet wordt tussen de artikelen 81/1 en 82 een artikel 81/2 ingevoegd, **** als volgt: "<****>****_article">Art. 81/2.**** artikelen 76/2 tot en met 76/10 zijn van toepassing op de verlenging van **** die aflopen na de inwerkingtreding van de genoemde bepalingen, met uitzondering van: ****_list">1° paragraaf 2 van artikel 76/2, die van toepassing is op overeenkomsten die op of na 30 juni 2022 van kracht worden;****_list">2° de artikelen 76/6 en 76/8, die van toepassing zijn vanaf het **** voor het jaar 2022. Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.****><****>****, 2 december 2021.****><****>De ****, ****.-****. **** **** Vicepresident en **** van ****, Ambtenarenzaken, Gelijke kansen en het toezicht op **** ****, ****. **** **** Vicepresident en **** van Kind, ****, Cultuur, Media en ****, ****. **** **** **** van Hoger Onderwijs, **** voor sociale promotie, Universitaire ziekenhuizen, **** aan de jeugd, ****, ****, Sport en de **** van ****, ****. **** **** **** van ****, ****. **** _______ Nota **** 2021-2022 **** van het Parlement. - **** van decreet, ****. 310-1. - ****(en), ****. 310-2. - ****, ****. 310-3. - **** aangenomen tijdens de plenaire vergadering, ****.310-4 **** verslag. - Bespreking en aanneming. - **** van 1 december 2021.