gepubliceerd op 15 maart 2012
Decreet houdende wijziging van het decreet van 21 december 1989 betreffende de diensten voor het openbaar vervoer in het Waalse Gewest
1 MAART 2012. - Decreet houdende wijziging van het decreet van 21 december 1989 betreffende de diensten voor het openbaar vervoer in het Waalse Gewest (1)
Het Waals Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :
Artikel 1.In het decreet van 21 december 1989 betreffende de diensten voor het openbaar vervoer in het Waalse Gewest wordt een artikel 1bis ingevoegd, luidend als volgt : «
Artikel 1bis.In dit decreet wordt verstaan onder : 1° Europese Verordening : Verordening nr.1370/2007 van het Europees Parlement en de raad van 23 oktober 2007 betreffende het openbaar personenvervoer per spoor en over de weg en tot intrekking van Verordening (EEG) nr. 1191/69 van de raad en Verordening (EEG) nr. 1107/70 van de raad; 2° geregelde diensten : de diensten die voor het gemeenschappelijk personenvervoer zorgen volgens een bepaalde frequentie en langs vastgestelde routes, waarbij reizigers op vooraf gekende stopplaatsen kunnen in- en uitstappen;3° "gespecialiseerde geregelde diensten : als geregelde diensten worden ook beschouwd, de diensten die voor het vervoer van bepaalde categorieën reizigers zorgen met uitsluiting van andere reizigers, voor zover deze diensten onder dezelfde omstandigheden worden verricht als die van de geregelde diensten.Zulke diensten worden "gespecialiseerde geregelde diensten" genoemd. Het geregelde karakter van de gespecialiseerde diensten wordt niet aangetast door het feit dat de organisatie van het vervoer aangepast wordt aan de veranderlijke behoeften van de gebruikers; 4° TEC-Groep : de "Société régionale wallonne des Transports" (Waalse Gewestelijke Vervoermaatschappij) en de vijf exploitatiemaatschappijen TEC, namelijk TEC Brabant wallon, TEC Charleroi, TEC Henegouwen, TEC Liège-Verviers en TEC Namur-Luxembourg; 5° netwerk "Mobiliteit van de personen" : het geheel van de diensten en andere vervoermiddelen die de mobiliteit van de personen vanuit een oogpunt van modal shift (vervoer op verzoek, autodelen, andere vervoermiddelen zoals trein, fiets...) mogelijk maken; 6° openbaredienstverplichting : de eis gedefinieerd door de Waalse Regering om personenvervoerdiensten van algemeen belang en samenhangende activiteiten te garanderen die een exploitant niet voor zijn rekening zou nemen of niet in dezelfde mate of onder dezelfde voorwaarden zonder compensatie voor zijn rekening zou nemen indien hij zijn eigen commercieel belang in overweging zou nemen;7° maatschappelijk verantwoord ondernemen : onder het maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt verstaan de vrijwillige integratie door de TEC-Groep van sociale en milieuzorgen in zijn commerciële activiteiten en zijn verhoudingen met de ontvangende partijen uit een oogpunt van duurzame ontwikkeling.»
Art. 2.In artikel 2, 1°, van hetzelfde decreet vervallen de woorden "voor te stellen" en wordt een punt c) toegevoegd, luidend als volgt : « c) na overleg binnen het coördinatiecomité, een gemeenschappelijke methodologie voor de definitie van het aanbod gegrond op gemeenschappelijke criteria zoals de ontwikkeling van de vervoervraag, de werkelijke behoeften van de bevolking, het potentieel van modal shift, criteria van economische aard, van sociale aard en criteria betreffende de structurering van het grondgebied en op een termijn bepaald in het openbaredienstcontract, een netwerkplan "Mobiliteit van de personen", voor te stellen". Dat plan wordt gegrond op onderzoeken van vervoerstromen en op analysen van de werkelijke behoeften van de bevolking volgens modaliteiten bepaald in de openbaredienstcontracten, op een procedure voor de classificatie van de lijnen en de identificatie van de bijkomende mobiliteitsalternatieven naast de geregelde buslijnen. Het vloeit uit een coördinatie van de netwerkplannen "Mobiliteit van de personen" van de exploitatiemaatschappijen voort, waarbij met hun complementariteit wordt gehouden. »
Art. 3.Artikel 2, 4°, van hetzelfde decreet aangevuld met een punt e) en een punt f), luidend als volgt : « e) bij het bepalen, na overleg binnen het coördinatiecomité, van het maatschappelijk verantwoord ondernemen van de TEC-Groep in de bijdrage tot de duurzame ontwikkeling van Wallonië. Die opdracht moet in het kader van de openbaredienstcontracten uitgevoerd worden. f) bij het ontwikkelen van een boekhoudsysteem, waarbij de identificatie van de rechtstreekse en onrechtstreekse kosten van de exploitatie en de berekening van financiële compensaties mogelijk worden gemaakt.»
Art. 4.In hetzelfde decreet wordt een artikel 5bis ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 5bis.§ 1. De benoeming van de administrateur-generaal en van de adjunct-administrateur-generaal bedoeld in artikel 5, § 1, vindt plaats na een wervingsprocedure. § 2. De wervingsprocedure omvat : 1° het voorleggen van een ambtsbeschrijving door de raad van bestuur van de gewestelijke maatschappij aan de goedkeuring van de Waalse Regering;2° een externe en interne openbare oproep tot de kandidaten op basis van de ambtsbeschrijving;3° selectieproeven waarvan het doel is hun bekwaamheden inzake organisatiebeheer en hun persoonlijkheid beter te vatten;4° een selectie van de drie beste kandidaten die geacht worden om het ambt uit te oefenen;5° een schriftelijk en met redenen omkleed verslag voor elke weerhouden kandidaat, zijn krachten en zwakheden;6° een met redenen omklede aanwijzing van de Waalse Regering. § 3. Op de voordracht van de administrateur-generaal wordt de in § 2, 2°, bedoelde oproep tot de kandidaten verricht door de raad van bestuur van de gewestelijke maatschappij met name d.m.v. bekendmaking in de dagbladen van de dagelijkse geschreven pers en per internet volgens de door hem bepaalde modaliteiten.
Deze oproep omvat voor elke vacant verklaarde betrekking : 1° de termijn waarin de kandidaturen bij de administrateur-generaal ingediend moeten worden;2° de ambtbeschrijving;3° de voor de betrekking vereiste diploma's en ervaringen;4° het geheel van de criteria op grond waarvan de kandidaten worden geëvalueerd;5° de documenten die de kandidatuurakte op straffe van nietigheid moet omvatten. § 4. Op basis van een voorstel van de raad van bestuur van de gewestelijke maatschappij en mits de goedkeuring van de Waalse Regering bestaat de selectiejury uit één persoon uit de academische wereld, twee personen uit de commerciële privésector of uit een andere openbare vervoermaatschappij dan TEC, zoals hoge managers, uit vier leden van de raad van bestuur van de "SRWT" waaronder de voorzitter van de raad van bestuur van de "SRWT" en de administrateur-generaal als het niet om zijn eigen ambt gaat.
Het voorzitterschap van de jury wordt waargenomen door het lid uit de academische wereld.
Op grond van de resultaten van de proeven selecteert de jury de drie beste kandidaten die geacht worden het ambt uit te oefenen, maakt hij het in § 2, 5°, bedoelde verslag op om het over te maken aan de Minister bevoegd voor Mobiliteit. »
Art. 5.In hetzelfde decreet wordt een artikel 5ter ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 5ter.§ 1. De administrateur-generaal en de adjunct-administrateur-generaal bedoeld in artikel 5, § 1, worden onderworpen aan periodieke evaluaties die door de raad van bestuur worden georganiseerd.
De evaluatieprocedures en hun precieze modaliteiten worden in de statuten van de gewestelijke maatschappij bepaald.
De evaluaties hebben betrekking op de uitvoering van de bevoegdheden overeenkomstig de ambtbeschrijving en de door de Waalse Regering bepaalde doelstellingen, met name i.v.m. het openbaredienstcontract, die aan het beheer van de TEC-groep of van de "SRWT" gebonden zijn. § 2. De formele evaluatieprocedure zal in het openbaredienstcontract nader bepaald worden. De princiepen ervan zijn de volgende : 1° de raad van bestuur van de "SRWT" richt uit zijn midden een evaluatiecomité op;2° dat comité kan zich in het kader van die evaluaties omringen met persoonlijkheden die niet tot de TEC-Groep behoren;3° die evaluaties zijn periodiek;hun ritme wordt bepaald door de raad van bestuur van de "SRWT" die naar de standaarden ter zake verwijst; 4° het evaluatieverslag wordt aan de raad van bestuur overgemaakt, die er de nuttige conclusies uit trekt. § 3. In geval van beroep van één van de commissarissen van de Executieve zoals bedoeld in artikel 10, kan de Waalse Regering een beslissing van de raad van bestuur vernietigen. »
Art. 6.In artikel 9 van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 17 december 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/12/1997 pub. 25/06/1998 numac 1998027233 bron ministerie van het waalse gewest Decreet houdende de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 1998 type decreet prom. 17/12/1997 pub. 22/04/1998 numac 1998027132 bron ministerie van het waalse gewest Decreet houdende de tweede aanpassing van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 1997 sluiten, wordt een lid toegevoegd tussen de leden 1 en 2, luidend als volgt : « Die handelingen mogen de verplichting inzake de geografische afbakening van de activiteit van de exploitatiemaatschappijen bedoeld in artikel 5, 2b), van de Europese Verordening niet overtreden. »
Art. 7.Artikel 10 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een § 6, luidend als volgt : « § 6. Een jaarlijkse ontmoeting wordt door de afgevaardigde commissarissen van de Regering en op hun initiatief met de commissarissen georganiseerd bij de exploitatiemaatschappijen. De vergadering heeft betrekking op de toepassing van het openbaredienstcontract door de TEC-Groep, de naleving van het algemeen belang en de reglementering. Een verslag van die vergadering zal overgemaakt worden aan de Minister-President, de Voogdijminister en de Minister van Begroting. »
Art. 8.In artikel 18bis van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het decreet van 26 november 1992, wordt een lid toegevoegd, luidend als volgt : « Om de in punt 1° bedoelde opdracht uit te voeren, passen de exploitatiemaatschappijen de gemeenschappelijke methodologie toe voor de definitie van het aanbod gegrond op de gemeenschappelijke criteria zoals de ontwikkeling van de vervoervraag, de werkelijke behoeften van de bevolking, het potentieel van modal shift, criteria van economische aard, van sociale aard en criteria betreffende de structurering van het grondgebied en op een termijn bepaald in het openbaredienstcontract, een netwerkplan "Mobiliteit van de personen", en maken ze hun netwerkplan "Mobiliteit van de personen" op. »
Art. 9.In hetzelfde decreet wordt een artikel 21bis ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 21bis.§ 1. De in artikel 21, tweede lid, bedoelde directeur-generaal en de adjunct-directeur-generaal worden benoemd na een wervingsprocedure gegrond op een oproep tot de kandidaten, een beschrijving van het profiel van de ambten en de instelling van een jury die door de Waalse Regering goedgekeurd worden. Deze procedure wordt in de statuten van elke van de maatschappijen bepaald. § 2. De wervingsprocedure omvat : 1° het voorleggen van een ambtsbeschrijving door de raad van bestuur van de gewestelijke maatschappij aan de goedkeuring van de Waalse Regering in het geval van de directeurs-generaal van de exploitatiemaatschappijen;2° de opstelling van een ambtbeschrijving door de raad van bestuur van de "SRWT" in het geval van de adjunct-directeurs-generaal van de exploitatiemaatschappijen;3° een externe en interne openbare oproep tot de kandidaten voor de directeurs-generaal van de exploitatiemaatschappijen en een interne oproep tot de kandidaten voor de adjunct-directeurs-generaal van de exploitatiemaatschappijen op basis van de ambtsbeschrijving;4° selectieproeven waarvan het doel is hun bekwaamheden inzake organisatiebeheer en hun persoonlijkheid beter te vatten;5° een selectie van de drie beste kandidaten die geacht worden om het ambt uit te oefenen;6° een schriftelijk en met redenen omkleed verslag voor elke weerhouden kandidaat, zijn krachten en zwakheden;7° een met redenen omklede aanwijzing van de Waalse Regering op de voordracht van de Minister bevoegd voor Mobiliteit. § 3. Op de voordracht van de administrateur-generaal wordt de in § 2, 3°, bedoelde oproep tot de kandidaten verricht door de raad van bestuur van de gewestelijke maatschappij met name d.m.v. bekendmaking in de dagbladen van de dagelijkse geschreven pers en per internet volgens de door hem bepaalde modaliteiten.
Deze oproep omvat voor elke vacant verklaarde betrekking : 1° de termijn waarin de kandidaturen bij de administrateur-generaal ingediend moeten worden;2° de ambtbeschrijving;3° de voor de betrekking vereiste diploma's en ervaringen;4° het geheel van de criteria op grond waarvan de kandidaten worden geëvalueerd;5° de documenten die de kandidatuurakte op straffe van nietigheid moet omvatten. § 4. Op basis van een voorstel van de raad van bestuur van de Gewestelijke Maatschappij en mits de goedkeuring van de Waalse Regering bestaat de selectiejury uit één persoon uit de academische wereld, twee personen uit de commerciële privésector of uit een andere openbare vervoermaatschappij dan TEC, zoals hoge managers, uit vier leden van de raad van bestuur van de "SRWT" waaronder de voorzitter van de raad van bestuur van de "SRWT", de administrateur-generaal en de adjunct-administrateur-generaal.
Het voorzitterschap van de jury wordt waargenomen door het lid uit de academische wereld.
Op grond van de resultaten van de proeven weerhoudt de jury de drie beste kandidaten die hij bekwaam acht om het ambt uit te oefenen. Hij maakt een met redenen omkleed verslag op met vermelding met name voor elke van de weerhouden kandidaten van zijn krachten en bekwaamheden en maakt het over aan de Minister bevoegd voor Mobiliteit. »
Art. 10.In hetzelfde decreet wordt een artikel 21ter ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 21ter.§ 1. De directeurs-generaal en de adjunct-directeurs-generaal worden aan periodieke evaluaties onderworpen die door de raad van bestuur van de "SRWT" (Waalse Gewestelijke Vervoermaatschappij) worden georganiseerd.
De evaluatieprocedures en hun nauwkeurige modaliteiten worden in de statuten van elke maatschappij bepaald. § 2. De formele evaluatieprocedure zal in het openbaredienstcontract worden bepaald. De beginselen van de formele evaluatie zijn de volgende : 1 de raad van bestuur van de "SRWT" richt in eigen kring een evaluatiecomité op dat uitgebreid wordt tot de voorzitter van de exploitatiemaatschappijnen waarvan het leidinggevend kader wordt geëvalueerd; 2° dit comité kan zich laten omringen door personen die niets te maken hebben met de TEC-Groep in het kader van deze evaluaties;3° deze evaluaties zijn periodiek;hun tempo wordt bepaald door de raad van bestuur van de "SRWT" die verwijst naar de standaardnormen op dat gebied; 4° deze evaluaties verwijzen o.a. naar de omschrijvingen van bestaande functies, met het oog op een samenhang met de aanwervingsprocedures; 5° het evaluatieverslag wordt aan de betrokken raad van bestuur overgemaakt die de nodige conclusies trekt. § 3. De beslissingen inzake de evaluatie van de directeurs-generaal en adjunct-directeurs-generaal van de exploitatiemaatschappijen door de raden van bestuur van deze maatschappijen worden aan de twee afgevaardigde commissarissen van de Regering meegedeeld. Deze commissarissen kunnen tegen deze beslissingen een beroep indienen bij de Waalse Regering. Dit beroep wordt door de raden van bestuur ingediend binnen de vier volle dagen van de mededeling van deze beslissingen. »
Art. 11.Artikel 22 van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 26 november 1992, wordt vervangen als volgt : «
Art. 22.§ 1. Elke exploitatiemaatschappij wordt onderworpen aan de controle van de regionale maatschappij en de Waalse Regering. Die controle wordt uitgeoefend op de toetreding van een commissaris aangewezen door de Regering onder de personeelsleden van de regionale maatschappij.
De commissaris woont de vergaderingen van de bestuurs- en controleorganen bij met raadgevende stem en beschikt over de ruimste bevoegdheden om zijn opdrachten te vervullen. § 2. Elke commissaris beschikt over een termijn van vier volle dagen om een met redenen omkleed beroep aan te tekenen tegen elke beslissing die hij acht in strijd te zijn met de wetgeving, de reglementering, de statuten, het openbaredienstcontract of het algemene belang. Die termijn van vier dagen gaat in te rekenen van de dag waarop de beslissing is getroffen, behalve als de betrokken commissaris niet regelmatig is opgeroepen, overeenkomstig de statuten. In dit geval gaat de termijn in te rekenen van de dag waarop de beslissing hem bij aangetekend schrijven wordt meegedeeld. Het beroep is opschortend en het wordt door de commissaris bij de regionale maatschappij ingesteld.
Het wordt meegedeeld aan de afgevaardigde commissarissen van de Regering die de regionale maatschappij controleren. § 3. De nietigverklaringsbeslissing wordt door de raad van bestuur genomen; zij mag niet het voorwerp uitmaken van een delegatie; zij wordt per aangetekende brief aan de exploitatiemaatschappij betekend. »
Art. 12.In artikel 24 van hetzelfde decreet wordt het tweede lid opgeheven.
Art. 13.Het opschrift van hoofdstuk III van hetzelfde decreet wordt vervangen als volgt : "Groep TEC".
Art. 14.In hoofdstuk III van hetzelfde decreet wordt een artikel 31bis ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 31bis.De TEC-Groep wordt beschouwd als een interne exploitant in de zin van de Europese verordening ».
Art. 15.In hoofdstuk III van hetzelfde decreet wordt een artikel 31ter ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 31ter.§ 1. Er wordt een coördinatiecomité opgericht bestaande uit de administrateur-generaal, de adjunct-administrateur-generaal en de directeurs-generaal en adjunct-directeurs-generaal. Het wordt voorgezeten door de administrateur-generaal of, bij afwezigheid, door de adjunct-administrateur-generaal. Het vergadert minstens 10 keer per jaar. »
Art. 16.In hoofdstuk III van hetzelfde decreet wordt artikel 31ter aangevuld met een § 2, luidend als volgt : « § 2. De werkingswijze van dit coördinatiecomité wordt vastgelegd in een huishoudelijk reglement en zijn opdrachten worden opgenomen in de statuten van de regionale maatschappij en de exploitatiemaatschappijen. »
Art. 17.Artikel 32 van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 26 november 1992, wordt vervangen als volgt : «
Art. 32.De Waalse Regering en de TEC-Groep sluiten openbaredienstcontracten af voor vijf jaar. Bij gebrek aan ondertekening van een nieuw contract na afloop van de vijf geplande jaren, kan het contract automatisch twee keer worden verlengd voor een periode van één jaar. »
Art. 18.Artikel 33 van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 26 november 1992, wordt vervangen als volgt : «
Art. 33.§ 1. Onverminderd de bepalingen van artikel 4 van de Europese verordening, bepaalt het openbaredienstcontract : 1° de opdrachten van openbare dienst voor de maatschappijen en hun economische doeleinden;2° de tariefregelingen;3° de betrokken geografische gebieden;4° de exclusieve rechten en de parameters van de compensatieberekening;5° de modaliteiten van de evolutie van de gewestelijke tussenkomst in de dekking van de exploitatielasten, die geen uitwerking mogen hebben na de in artikel 32 voorziene periode; 6° de modaliteiten van de kostenverdeling i.v.m de dienstenverlening en de modaliteiten van de verdeling van de opbrengsten; 7° de aard van de openbaredienstverplichtingen van de partijen en de sancties in geval van niet-naleving door deze laatsten ten opzichte van de verbintenissen die uit het contract voortkomen. § 2. Elke uitdrukkelijke ontbindende clausule in de openbaredienstcontracten wordt niet schriftelijk geacht te zijn.
In afwijking van artikel 1184 van het Burgerlijk Wetboek mag de vernietiging van het contract nooit gevraagd worden. »
Art. 19.In hoofdstuk III van hetzelfde decreet wordt een artikel 33ter ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 33ter.Het openbaredienstcontract bepaalt in welke mate onderaanneming kan worden overwogen en voor welke diensten. De mededinging, de opvolging en de controle van de uitbestede diensten worden door de exploitatiemaatschappijen waargenomen volgens een geharmoniseerde procedure en bestek die door de "Société régionale wallonne du Transport public" (Waalse Gewestelijke Maatschappij voor Openbaar Vervoer) wordt bepaald, na raadpleging van de betrokken beroepssector, en goedgekeurd door de Waalse Regering en met inachtneming van de geldende regelgeving op de overheidsopdrachten.
Het contract bepaalt de voorwaarden die van toepassing zijn op de onderaanneming.
Het uitbestede gedeelte mag nooit gelijk zijn aan of hoger zijn dan het vervoergedeelte uitgevoerd door de TEC- Groep, zoals bedoeld in artikel 31bis, in regie. »
Art. 20.Het opschrift van hoofdstuk IV van hetzelfde decreet wordt vervangen als volgt : « Gunningswijzen van de openbaredienstcontracten voor het vervoer en machtiging voor het personenvervoer. »
Art. 21.Artikel 34 van hetzelfde decreet wordt vervangen als volgt : «
Art. 34.De exploitatie van regelmatige en gespecialiseerde regelmatige diensten wordt, hetzij rechtstreeks aan een interne exploitant toegekend, hetzij via mededinging met inachtneming van de geldende regelgeving op de overheidsopdrachten.
De gunningen of machtigingen veroorzaken geen betaling van retributies.
De rechtstreekse gunning van een openbaredienstcontract aan een interne exploitant wordt aan de volgende voorwaarden onderworpen : 1° het Waalse Gewest oefent een controle uit die analoog is met diegene die ze op haar eigen diensten uitoefent op grond van de gegevens vermeld in artikel 5, § 2, a), van de Europese verordening;2° de interne exploitant en elke entiteit waarop hij een invloed heeft, zelfs miniem, oefenen hun activiteit van openbare personenvervoer uit op het grondgebied van Wallonië, afgezien van de eventuele uitgaande lijnen en de andere bijkomende elementen van deze activiteit die zich uitstrekt over het grondgebied van aangrenzende overheden, en nemen niet deel aan mededingingen betreffende de verlening van openbare personenvervoerdienst buiten het grondgebied van Wallonië;3° In afwijking van 2° kan een interne exploitant deelnemen aan billijke mededingingen tijdens de twee jaren die voorafgaan aan de vervaldatum van het openbaredienstcontract dat hem rechtstreeks werd toegekend, mits een definitieve beslissing om de personenvervoerdiensten die het voorwerp uitmaken van het contract van de interne exploitant aan een billijke mededinging te onderwerpen en op voorwaarde dat de interne exploitant geen ander rechtstreeks toegekend openbaredienstcontract heeft afgesloten. Als de Waalse Regering het openbaredienstcontract via mededinging toekent, moeten de mededingingsmodaliteiten bedoeld in artikel 5, § 3, van de Europese verordening worden nageleefd. »
Art. 22.Artikel 36 van hetzelfde decreet wordt vervangen als volgt : «
Art. 36.Het openbaredienstcontract kan de uitbesteding van de exploitatie van regelmatige en gespecialiseerde regelmatige diensten voorzien waarvoor de exploitanten houder zijn van een machtiging of gunning met inachtneming van de geldende regelgeving op de overheidsopdrachten. »
Art. 23.In hetzelfde decreet wordt een hoofdstuk IVter ingevoegd, met als opschrift "Bepalingen betreffende de bekendmaking."
Art. 24.In hoofdstuk IVter van hetzelfde decreet, ingevoegd bij artikel 22, wordt een artikel 36quinquies ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 36quinquies.De Waalse Regering is de bevoegde overheid in de zin van artikel 7 van de Europese verordening. »
Art. 25.De artikelen 38 en 39 van hetzelfde decreet worden opgeheven.
Art. 26.Dit decreet treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt. De artikelen 4, 5, 9 en 10 zullen samen met dit decreet in werking treden ondanks het feit dat ze niet in de statuten van de zes maatschappijen van de TEC-Groep opgenomen zijn.
Artikel 16 treedt in werking binnen een termijn van één jaar vanaf de inwerkingtreding van dit decreet.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Namen, 1 maart 2012.
De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Binnenlandse Aangelegenheden en Ambtenarenzaken, J.-M. NOLLET De Minister van Begroting, Financiën, Tewerkstelling, Vorming en Sport, A. ANTOINE De Minister van Economie, K.M.O.'s, Buitenlandse Handel en Nieuwe Technologieën, J.-C. MARCOURT De Minister van de Plaatselijke Besturen en de Stad, P. FURLAN De Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen, Mevr. E. TILLIEUX De Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit, Ph. HENRY De Minister van Openbare Werken, Landbouw, Landelijke Aangelegenheden, Natuur, Bossen en Erfgoed, C. DI ANTONIO _______ Nota (1) Zitting 2011-2012. Stukken van het Waals Parlement 526 (2011-2012), nrs. 1 tot 8.
Volledig verslag, openbare vergadering van 29 februari 2012.
Bespreking.
Stemming.