Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 29 november 2012
gepubliceerd op 10 december 2012

Besluit van de Waalse Regering betreffende de afgifte van een vergunning voor uitzonderlijk vervoer

bron
waalse overheidsdienst
numac
2012206980
pub.
10/12/2012
prom.
29/11/2012
ELI
eli/besluit/2012/11/29/2012206980/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

29 NOVEMBER 2012. - Besluit van de Waalse Regering betreffende de afgifte van een vergunning voor uitzonderlijk vervoer


De Waalse Regering, Gelet op het decreet van 19 maart 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/03/2009 pub. 08/05/2009 numac 2009202017 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein sluiten betreffende de instandhouding van het gewestelijk openbaar wegen- en waterwegendomein, artikel 3, § 4;

Gelet op het advies 51.955/2/V van de Raad van State, gegeven op 10 september 2012, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 3 juli 2012;

Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 19 juli 2012;

Op de voordracht van de Minister van Openbare Werken, Landbouw, Landelijke Aangelegenheden, Natuur, Bossen en Erfgoed;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen Afdeling 1. - Begripsomschrijving

Artikel 1.§ 1. In de zin van dit besluit wordt verstaan onder : 1° "decreet" : het decreet van 19 maart 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/03/2009 pub. 08/05/2009 numac 2009202017 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein sluiten betreffende de instandhouding van het gewestelijk openbaar wegen- en waterwegendomein;2° "domaniaal goed" : het gewestelijk openbaar domein zoals omschreven in het decreet;3° "vergunning" : de toestemming bedoeld in artikel 3 van het decreet;4° "Wegcode" : het koninklijk besluit van 1 december 1975Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 14/07/2014 numac 2014000537 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;5° "technisch reglement " : het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 16/03/2005 numac 2005000019 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de motorvoertuigen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen;6° "gebruiker" : elke natuurlijke of rechtspersoon die een uitzonderlijk voertuig gebruikt;7° "ondeelbare lading" : een lading die voor vervoer over de weg niet kan opgedeeld worden in meerdere ladingen zonder belangrijke kosten of schaderisico's en die wegens haar afmetingen en massa niet vervoerd kan worden door een transport waarvan de afmetingen en massa voldoen aan de Wegcode en het technisch reglement;8° "uitzonderlijk vervoer" : elke verplaatsing van een uitzonderlijk voertuig op de openbare weg;9° "uitzonderlijk voertuig" : een auto, een aanhangwagen of een sleep, zoals gedefinieerd in artikel 1 van het technisch reglement, die wegens zijn constructie of zijn ondeelbare lading, de grenzen inzake massa of afmetingen overschrijdt die in de Wegcode en het technisch reglement vastliggen;10° "beherende overheid" : de Waalse Overheidsdienst;11° "raadpleging" : de vraag om technische informatie. § 2. De niet in dit besluit omschreven termen die gebruikt worden om naar de auto's, aanhangwagens of desbetreffende kenmerken te verwijzen worden verstaan overeenkomstig de definities die in het technisch reglement gegeven worden. Afdeling 2. - Doel

Art. 2.Dit besluit bepaalt de procedureregels tot toekenning van een vergunning voor uitzonderlijk vervoer.

Het voorziet ook in de algemene voorwaarden waaraan die vergunning onderworpen wordt, met inbegrip van retributies waarvan het het tarief en de inningsmodaliteiten bepaalt.

Voor elke vergunning kan de overheid die het domaniale goed beheert bijzondere voorwaarden opleggen naar gelang van de plaatselijke toestand of de specifieke behoeften. Afdeling 3. - Categorieën van uitzonderlijke voertuigen

Art. 3.De categorieën van uitzonderlijke voertuigen zijn de volgende : 1° Categorie 1 : het uitzonderlijk voertuig dat aan de volgende voorwaarden voldoet : a) voor een enkelvoudig voertuig is zijn lengte kleiner dan of gelijk aan 19,00 meter;voor een sleep is zijn lengte kleiner dan of gelijk aan 27,00 meter; b) zijn breedte is kleiner dan of gelijk aan 3,50 meter;c) zijn hoogte en zijn massa voldoen aan de Wegcode en het technisch reglement;2° Categorie 2 : het uitzonderlijk voertuig dat aan minstens één van de volgende voorwaarden voldoet : a) voor een enkelvoudig voertuig is zijn lengte groter dan 19,00 meter en kleiner dan of gelijk aan 22,00 meter;voor een sleep is zijn lengte groter dan 27,00 meter en kleiner dan of gelijk aan 30,00 meter; b) zijn breedte is groter dan 3,50 meter en kleiner dan of gelijk aan 4,25 meter;c) zijn hoogte overschrijdt de grenzen voorzien in de Wegcode en het technisch reglement en is kleiner dan of gelijk aan 4,50 meter;d) zijn massa overschrijdt de grenzen voorzien in het technisch reglement en is kleiner dan of gelijk aan 90,000 ton;3° Categorie 3 : het uitzonderlijk voertuig dat aan minstens één van de volgende voorwaarden voldoet : a) voor een enkelvoudig voertuig is zijn lengte groter dan 22,00 meter en kleiner dan of gelijk aan 28,00 meter;b) voor een sleep is zijn lengte groter dan 30,00 meter en kleiner dan of gelijk aan 35,00 meter;c) zijn breedte is groter dan 4,25 meter en kleiner dan of gelijk aan 5,00 meter;d) zijn hoogte is groter dan 4,50 meter en kleiner dan of gelijk aan 4,80 meter;e) zijn massa is groter dan 90,000 ton en kleiner dan of gelijk aan 120,000 ton;4° Categorie 4 : het uitzonderlijk voertuig van deze categorie voldoet aan minstens één van volgende voorwaarden : a) voor een enkelvoudig voertuig is zijn lengte groter dan 28,00 meter;b) voor een sleep is zijn lengte groter dan 35,00 meter;c) zijn breedte is groter dan 5,00 meter;d) zijn hoogte is groter dan 4,80 meter;e) zijn massa is groter dan 120,000 ton. HOOFDSTUK II. - Vergunning Afdeling 1. - Verplichting tot vergunning

Art. 4.§ 1. Een uitzonderlijk voertuig mag niet in het verkeer gebracht worden op de openbare weg zonder voorafgaande uitdrukkelijke vergunning van de beherende overheid en zonder kennisneming van de vergunningsvoorwaarden. § 2. De gebruiker van het uitzonderlijk voertuig is belast met de naleving van alle voorschriften opgenomen in de vergunning. § 3. De bepalingen van dit besluit gelden niet voor folkloristische voertuigen onder de voorwaarden van artikel 56bis van de Wegcode, noch voor de uitzonderlijke voertuigen die op de openbare weg in het verkeer gebracht worden door : - het leger; - de politiediensten; - de wegbeheerders voor het uitvoeren van hun opdrachten; - de onderaannemers van de wegbeheerders, wanneer ze tijdens de winterperiode aangesteld worden voor opdrachten van sneeuwopruiming of strooiing voor zover het uitzonderlijke karakter van het voertuig verband houdt met de sneeuwschuiver of de strooimachine; - de civiele bescherming; - de brandweer; of die door de overheid opgevorderd worden voor rampenbestrijding.

In deze gevallen gebeurt het uitzonderlijk vervoer onder de leiding van de autoriteit die het uitzonderlijk voertuig gebruikt. Deze autoriteit neemt alle vereiste maatregelen om de verkeersveiligheid te verzekeren alsmede om het verkeer van het uitzonderlijk voertuig veilig en vlot te laten verlopen. § 4. De gemeenteraden kunnen bijkomende reglementen vastleggen om de toepassing van de bepalingen van dit besluit op te schorten of te wijzigen voor het verkeer tussen de laad- en loskades, de opslagplaatsen, de loodsen, de magazijnen en de ondernemingen gevestigd in de zee- of binnenhavens of in de nabijheid ervan, waar de producten die langs die havens transiteren behandeld worden.

Art. 5.De beherende overheid kan het uitzonderlijke vervoer op bepaalde tijdstippen of plekken of onder bepaalde omstandigheden verbieden of het aan bepaalde voorwaarden onderwerpen. Afdeling 2. - Types van vergunningen

Art. 6.De vergunning heeft een geldigheidsduur van : 1° maximum vijf jaar voor uitzonderlijke voertuigen van categorie 1;2° maximum één jaar voor uitzonderlijke voertuigen van categorie 2;3° maximum vier maanden voor uitzonderlijke voertuigen van categorie 3;4° maximum twee maanden voor uitzonderlijke voertuigen van categorie 4. Afdeling 3. - Vergunningsprocedure

Art. 7.§ 1. De ontvangst van de vergunningsaanvraag wordt bevestigd door de verzending van een bericht van ontvangst aan de aanvrager. § 2. De aanvraag is ontvankelijk als de retributies betreffende vroeger ingediende aanvragen overeenkomstig de bepalingen van artikel 11 zijn betaald. § 3. Indien de aanvraag niet volledig is en bijkomende informatie wordt vereist, wordt binnen vijf werkdagen, te rekenen vanaf de datum van ontvangst van de aanvraag, een lijst van de ontbrekende elementen aan de aanvrager gestuurd.

De aanvrager wordt in kennis gesteld van de datum van ontvangst van de ontbrekende gegevens.

Indien nogmaals bijkomende informatie vereist wordt, wordt binnen drie werkdagen, te rekenen vanaf de datum bedoeld in het tweede lid, opnieuw een lijst van de ontbrekende elementen aan de aanvrager gestuurd.

De procedure herbegint overeenkomstig het tweede en derde lid totdat de aanvraag volledig is. § 4. De aanvrager wordt in kennis gesteld van de noodzaak van een raadpleging binnen : 1° vijf werkdagen na ontvangst van de aanvraag of 2° drie werkdagen na ontvangst van de bijkomende informatie bedoeld in § 3. § 5. De toestemming of de weigering wordt aan de aanvrager meegedeeld binnen vijf werkdagen, te rekenen vanaf de datum van ontvangst van de aanvraag, of, desgevallend, van de bijkomende informatie. Die termijn bedraagt vijftien werkdagen voor een aanvraag waarvoor een raadpleging vereist wordt. Afdeling 4. - Vorm en inhoud van de vergunning

Art. 8.De vergunning vermeldt o.a. de te volgen route, de voorschriften inzake de hoogte, lengte, breedte, massa, ladingen en radstanden alsook de te treffen maatregelen ter voorkoming van een beschadiging van de openbare weg, de aanhorigheden ervan, de kunstwerken en de aangrenzende eigendommen.

Art. 9.De beherende overheid bepaalt hoe het uitzonderlijke vervoer moet verlopen.

De aanvrager geeft de beherende overheid kennis van het tijdstip waarop het uitzonderlijke vervoer zal plaatsvinden. Die informatie wordt uiterlijk drie werkdagen voor de doortocht van het uitzonderlijke vervoer op het domaniale goed aan de beherende overheid meegedeeld.

Art. 10.Elke route wordt vooraf verkend door de houder van de vergunning.

Als tijdens de verkenning van de route hindernissen tegengekomen worden die uit de weg geruimd moeten worden om het uitzonderlijk vervoer door te laten, moet de beherende overheid onmiddellijk verwittigd worden door de gebruiker.

Als een onverwacht hindernis tegengekomen wordt tijdens het uitzonderlijk vervoer, kan een omlegging van de opgelegde route voorzien worden onder door de beherende overheid te bepalen voorwaarden.

De te nemen maatregelen worden vervolgens bepaald in gemeenschappelijk overleg met de beherende overheid. De desbetreffende kosten zijn voor rekening van de houder van de vergunning. Afdeling 5. - Retributie

Art. 11.§ 1. De aanvrager moet voor de behandeling van de vergunningsaanvraag een retributie betalen na kennisgeving van de toestemming, namelijk : 1° 25 euro voor een uitzonderlijk voertuig van de categorieën 1 en 2;2° 40 euro voor een uitzonderlijk voertuig van de categorieën 3 en 4. § 2. Indien de termijnen bedoeld in artikel 7, §§ 3 en 5, in acht genomen worden, is het bedrag van de retributie bedoeld in § 1 opeisbaar. § 3. 20 % van het bedrag van de retributie bedoeld in § 1 blijven als dossierkosten opeisbaar, zelfs in geval van weigering van de vergunning of van niet inachtneming van de termijnen bedoeld in artikel 7, §§ 3 en 5 of van annulering van de vergunningsaanvraag door de aanvrager. § 4. De bedragen opgenomen in § 1 zijn gekoppeld aan de gezondheidsindex van de maand november 2011.

Zij worden automatisch aangepast op 1 januari van elk jaar naar gelang van de evolutie van de gezondheidsindex van de maand november van het voorafgaande jaar.

Bij het indexeren wordt de uitkomst in voorkomend geval verhoogd met hoogstens 0,50 euro of verminderd met hoogstens 0,49 euro om een geheel getal te verkrijgen. HOOFDSTUK III. - Slotbepalingen

Art. 12.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2013.

Art. 13.De Minister van Openbare Werken is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 29 november 2012.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Openbare Werken, Landbouw, Landelijke Aangelegenheden, Natuur, Bossen en Erfgoed, C. DI ANTONIO

^