Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 28 juni 2012
gepubliceerd op 13 juli 2012

Besluit van de Waalse Regering houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Commissie voor de toegang tot bestuursdocumenten

bron
waalse overheidsdienst
numac
2012203902
pub.
13/07/2012
prom.
28/06/2012
ELI
eli/besluit/2012/06/28/2012203902/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

28 JUNI 2012. - Besluit van de Waalse Regering houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Commissie voor de toegang tot bestuursdocumenten


De Waalse Regering, Gelet op het decreet van 30 maart 1995 betreffende de openbaarheid van bestuur, artikel 8, § 1;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 9 juli 1998Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 09/07/1998 pub. 18/07/1998 numac 1998027415 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering tot bepaling van de samenstelling en de werking van de Commissie voor inzage van bestuursdocumenten sluiten tot bepaling van de samenstelling en de werking van de Commissie voor inzage van bestuursdocumenten, artikel 8;

Gelet op de beraadslaging van de Commissie voor de toegang tot bestuursdocumenten van 8 maart 2012;

Op de voordracht van de Minister van Duurzame Ontwikkeling en Ambtenarenzaken, Besluit :

Artikel 1.De bij dit besluit gevoegde huishoudelijk reglement van de Commissie voor de toegang tot bestuursdocumenten wordt goedgekeurd.

Art. 2.Dit besluit wordt aan de Commissie voor de toegang tot bestuursdocumenten medegedeeld.

Art. 3.Het huishoudelijk reglement van de Commissie voor de toegang tot bestuursdocumenten van 19 september 2002 wordt opgeheven.

Art. 4.Het besluit van de Waalse Regering van 7 november 2002Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 07/11/2002 pub. 26/11/2002 numac 2002028120 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Commissie voor inzage van bestuursdocumenten sluiten houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Commissie voor de toegang tot bestuursdocumenten wordt opgeheven.

Art. 5.De Minister van Duurzame Ontwikkeling en Ambtenarenzaken is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 28 juni 2012.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Duurzame Ontwikkeling en Ambtenarenzaken, J.-M. NOLLET

BIJLAGE Huishoudelijk reglement van de Commissie voor de toegang tot bestuursdocumenten HOOFDSTUK 1. - Adviesaanvragen en beroepen

Artikel 1.De Commissie voor de toegang tot bestuursdocumenten, hierna "de Commissie" genoemd, vergadert om over elke adviesaanvraag en elk beroep die bij haar wordt aanhangig gemaakt, te beraadslagen.

Art. 2.Zodra een adviesaanvraag of beroep ontvangen is, vermeldt de secretaris van de Commissie, hierna "de secretaris" genoemd, de datum van ontvangst op de adviesaanvraag of het beroep. Hij stuurt de aanvrager ook een ontvangstbewijs op.

Art. 3.De secretaris deelt de voorzitter onmiddellijk mede dat de adviesaanvragen en beroepen ontvangen zijn.

Art. 4.De secretaris houdt een register waarin de adviesaanvragen en de ingediende beroepen in volgorde van datum van ontvangst opgenomen worden. Naast iedere vermelding geeft hij het uitgebrachte advies en de datum ervan op. HOOFDSTUK 2. - Verdeling en voorbereiding van de dossiers

Art. 5.Zodra een adviesaanvraag of beroep ontvangen is, wordt de aanvraag of het beroep door de secretaris aan alle gewone en plaatsvervangende leden overgemaakt met vermelding van de uiterste datum waarop het advies of de beslissing moet worden uitgebracht. De secretaris maakt het dossier over aan het lid dat als verslaggever aangewezen is, hierna de verslaggever genoemd die voor de voorbereiding van het dossier zal zorgen en een project van advies of beslissing zal opstellen. Hij stelt een datum vast om het dossier binnen de Commissie te bespreken.

De secretaris zorgt ervoor dat de leden beurtelings als verslaggever worden aangewezen.

Art. 6.Wanneer de secretaris een voor de behandeling van het dossier nuttig document ontvangt, stelt hij het lid belast met de voorbereiding van het dossier zo spoedig mogelijk in kennis hiervan. HOOFDSTUK 3. - Oproepingen

Art. 7.Oproepingen voor de vergaderingen worden minstens tien kalenderdagen vóór de datum van de vergadering opgestuurd naar alle gewone en plaatsvervangende leden.

Art. 8.De oproeping, ondertekend door de secretaris, vermeldt de verschillende agendapunten. Een afschrift van het project van advies of beslissing van de verslaggever wordt bij de oproeping gevoegd.

Art. 9.Het gewoon lid of de verslaggever die verhinderd is, verwittigt de secretaris die de plaatsvervangers oproept. HOOFDSTUK 4. - Vergaderingen

Art. 10.De voorzitter opent en sluit de vergaderingen van de Commissie. Hij beslist over de volgorde van de te behandelen aangelegenheden. Hij ziet het aanwezigheidsquorum na, zoals vereist in artikel 10 van het besluit van de Waalse Regering van 9 juli 1998Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 09/07/1998 pub. 18/07/1998 numac 1998027415 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering tot bepaling van de samenstelling en de werking van de Commissie voor inzage van bestuursdocumenten sluiten tot bepaling van de samenstelling en de werking van de Commissie.

Art. 11.De gewone leden, het of de plaatsvervangend(e) leden dat/die één of verscheidene verhinderde gewone leden vervangen, alsmede de plaatsvervangende leden die het wensen, wonen de vergaderingen bij. De aanwezigheid van de laatstgenoemde leden komt niet in aanmerking voor de berekening van het aanwezigheidsquorum en zij zijn ook niet stemgerechtigd.

Art. 12.De secretaris houdt een presentielijst bij. Hij maakt de notulen van de vergaderingen op en tekent ze samen met de voorzitter.

Hij deelt ze aan de leden mede. HOOFDSTUK 5. - Diversen

Art. 13.De secretaris maakt de uitgebrachte adviezen en beslissingen aan elk lid over.

Art. 14.De secretaris zorgt voor het behoud van de documenten en archiefstukken van de Commissie die door de leden geraadpleegd kunnen worden.

Art. 15.De bevoegdheid om de briefwisseling te ondertekenen met het oog op de voorbereiding van de vergaderingen van de Commissie en het aanvragen van de nodige informatie voor de behandeling van de dossiers wordt aan de secretaris overgedragen.

Gezien om te worden gevoegd bij besluit van de Waalse Regering van 28 juni 2012 houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Commissie voor de toegang tot bestuursdocumenten.

Namen, 28 juni 2012.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Duurzame Ontwikkeling en Ambtenarenzaken, J.-M. NOLLET

^