Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 27 mei 2004
gepubliceerd op 13 juli 2004

Besluit van de Waalse Regering tot afbakening van de eerste zone van het plan voor de langetermijnontwikkeling van de luchthaven van Luik-Bierset

bron
waals ministerie van uitrusting en vervoer
numac
2004202266
pub.
13/07/2004
prom.
27/05/2004
ELI
eli/besluit/2004/05/27/2004202266/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

27 MEI 2004. - Besluit van de Waalse Regering tot afbakening van de eerste zone van het plan voor de langetermijnontwikkeling van de luchthaven van Luik-Bierset (zone A)


De Waalse Regering, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, inzonderheid op artikel 6, § 1, II, XX, gewijzigd bij de bijzondere wetten van 8 augustus 1988 en 16 juli 1993;

Gelet op de wet van 18 juli 1973 betreffende de bestrijding van de geluidshinder, gewijzigd bij het decreet van 1 april 1999 waarbij een artikel 1bis is ingevoegd, zelf gewijzigd bij de decreten van 8 juni 2001, 25 oktober 2001, 19 december 2002 en 29 april 2004;

Gelet op het decreet van 23 juni 1994 betreffende de oprichting en de uitbating van de onder het Waalse Gewest ressorterende luchthavens en vliegvelden, gewijzigd bij de decreten van 8 juni 2001 en 1 april 2004;

Gelet op de Kaderovereenkomst van 20 juli 2000 betreffende de voorwaarden voor de ontwikkeling van de luchthavens die onder het Waalse Gewest ressorteren;

Overwegende dat de eerste geografische zone van het plan voor de langetermijnontwikkeling, met name de « zone A », zo spoedig mogelijk door de Regering afgebakend moet worden;

Overwegende dat de bescherming van de bevolking wegens de geluidshinder in die zone immers een prioritaire doelstelling inzake leefmilieu en volksgezondheid is;

Overwegende dat die zone afgebakend moet worden door de omtrek die de punten verenigt waar een geluidsoverlast van Lden 70 dB(A) of meer wordt vastgesteld via de meetprocessen door simulatie bepaald naar gelang van het tracé van de opstijgings- en landingsbanen van de burgerlijke luchtvaartuigen die de luchthaven van Luik-Bierset gebruiken;

Overwegende dat om aan dergelijke anticipatie te voldoen een aantal bewegingen, landingen of opstijgingen, die elke dag van het jaar dag en nacht om de drie minuten plaatsvinden, in de berekeningen opgenomen wordt;

Overwegende dat die cijfers dagelijks vierhonderd tachtig bewegingen veronderstellen, waarvan honderd zestig tussen 23 en 7 uur; dat overeenkomstig de bepalingen van de Europese richtlijn en van het besluit van de Waalse Regering tot beperking van de opstijgingen en landingen op de luchthavens die onder het Waalse Gewest ressorteren, alleen de in hoofdstuk III bedoelde vliegtuigen in aanmerking werden genomen; dat het in overweging genomen verkeer voornamelijk het feit is van middelgrote en grote vliegtuigen;

Overwegende dat het plan voor de langetermijnontwikkeling van de luchthaven van Luik-Bierset 8 % vluchten in de tegenovergestelde richting opneemt alsook, voortijdig, de in het vooruitzicht gestelde verlenging van de baan;

Overwegende dat het plan voor de langetermijnontwikkeling voorziet in een maximale geluidsquota t.o.v. de globale exploitatie van de luchthaven;

Overwegende dat een vast netwerk voor de meting van het geluid tot stand gebracht werd; dat bedoeld netwerk o.a. controle mogelijk maakt op de stabiliteit van de perimeters waaruit het gezamenlijke plan voor de langetermijnontwikkeling bestaat;

Overwegende dat de Minister die voor het Luchthavenbeheer bevoegd is belast moet worden met het aannemen van al de nodige bijkomende maatregelen tot uitvoering van dit besluit;

Op de voordracht van de Minister van Economie, K.M.O.'s, Onderzoek en Nieuwe Technologieën, Besluit :

Artikel 1.De zone A van het plan voor de langetermijnontwikkeling van de luchthaven van Luik-Bierset is afgebakend met een rode rand op de bij dit besluit gevoegde kaart (schaal 1/15 000).

De kaart ligt ter inzage bij de gemeentebesturen van Grâce-Hollogne, Ans, Flémalle, Awans en Saint-Georges-sur-Meuse, alsook bij de dienst van de SOWAER die instaat voor informatieverstrekking aan de omwonenden van de luchthaven van Luik-Bierset.

Art. 2.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 3.De Minister tot wiens bevoegdheden het Luchthavenbeheer behoort, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 27 mei 2004.

De Minister-President, J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE De Minister van Economie, K.M.O.'s, Onderzoek en Nieuwe Technologieën, S. KUBLA

^
Etaamb.be maakt gebruik van cookies
Etaamb.be gebruikt cookies om uw taalvoorkeur te onthouden en om beter te begrijpen hoe etaamb.be gebruikt wordt.
DoorgaanMeer details
x