gepubliceerd op 17 juli 2009
Besluit van de Waalse Regering houdende goedkeuring van het plan voor ontvangst en verwerking van de afvalstoffen van de Haven van Luik
23 APRIL 2009. - Besluit van de Waalse Regering houdende goedkeuring van het plan voor ontvangst en verwerking van de afvalstoffen van de Haven van Luik
De Waalse Regering, Gelet op het decreet van 27 juni 1996 betreffende de afvalstoffen, zoals gewijzigd;
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 27 februari 2003 betreffende havenontvangstvoorzieningen voor scheepsafval en ladingresiduen, gewijzigd bij het besluit van de Waalse Regering van 3 juni 2008, inzonderheid op artikel 7;
Op de gezamenlijke voordracht van de Minister van Begroting, Financiën en Uitrusting en de Minister van Landbouw, Landelijke Aangelegenheden, Leefmilieu en Toerisme;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.Het bijgaande plan voor ontvangst en verwerking van de afvalstoffen van de Haven van Luik wordt voor drie jaar goedgekeurd op voorwaarde dat de selectieve inzameling van de fracties van huisafval gesorteerd aan boord van schepen en bedoeld in bijlage II bij het besluit van de Waalse Regering van 27 februari 2003 wordt gewaarborgd.
Art. 2.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het ondertekend wordt.
Art. 3.De Ministers zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
Namen 23 april 2009.
De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Begroting, Financiën en Uitrusting, M. DAERDEN De Minister van Landbouw, Landelijke Aangelegenheden, Leefmilieu en Toerisme, B. LUTGEN
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld PLAN VOOR ONTVANGST EN VERWERKING VAN SCHEEPSAFVAL INLEIDING Het doel van dit plan voor ontvangst en verwerking van afvalstoffen van schepen is de lozingen van scheepsafval en residuen voortvloeiend uit zeelading te beperken, met name de ongeoorloofde lozingen uitgevoerd door de schepen die de havens gebruiken, door de beschikbaarheid en het gebruik van havenontvangstvoorzieningen bestemd voor scheepsafval en ladingresiduen te verbeteren en op die manier de bescherming van het mariene milieu te versterken.
Daartoe installeren of laten de havenbeheerders havenontvangstvoorzieningen installeren die aangepast zijn om in de behoeften van de schepen te voorzien.
Als aangepast worden beschouwd, de havenontvangstvoorzieningen die in staat zijn om de soorten en hoeveelheden scheepsafval en ladingsresiduen afkomstig van de schepen die de haven gewoonlijk gebruiken te ontvangen, rekening houdende met de operationele behoeften van de gebruikers van de haven, van de omvang en de geografische ligging ervan en van het type binnenlopende schepen.
Een plan voor onvangst en verwerking aangepast aan de afvalstoffen, wordt opgesteld en uitgevoerd door elke havenbeheerder, in vereniging met de betrokken personen met inbegrip van de privé-uitbaters en de havensgebruikers of hun vertegenwoordigers.
WETGEVING Gelet op Richtlijn 75/442/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 15 juli 1975 betreffende afvalstoffen, gewijzigd bij de richtlijnen 91/156/EEG van 18 maart 1991 en 91/692/EEG van 23 december 1991;
Gelet op Richtlijn 2000/59/EG van het Europees Parlement en de Raad van 27 november 2000 betreffende havenontvangstvoorzieningen voor scheepsafval en ladingresiduen;
Gelet op het internationaal Marpol-verdrag 73/78 van 1973 ter voorkoming van verontreiniging door schepen, zoals gewijzigd bij het bijbehorende Protocol van 1978, in werking op 27 november 2000;
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 27 februari 2003 betreffende havenontvangstvoorzieningen voor scheepsafval en ladingresiduen;
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 3 juli 2008 tot wijziging van het besluit van 27 februari 2003 wordt dit plan voor de haven van Luik goedgekeurd.
Overeenkomstig bijlage I bij het besluit van de Waalse Regering van 27 februari 2003 dekt dat plan de volgende elementen : - een raming van de behoeften in termen van havenontvangstvoorzieningen, rekening houdende met de behoeften van de schepen die de haven gewoonlijk binnenlopen; - een omschrijving van het type en van de capaciteit van de havenontvangstvoorzieningen; - een gedetailleerde omschrijving van de procedures voor de ontvangst en de inzameling van scheepsafval en van ladingsresiduen; - een omschrijving van het tariferingsysteem; - de te volgen procedures om te wijzen op de tekortkoming vastgesteld in de havenontvangstvoorzieningen; - de procedures inzake voortdurende raadpleging tussen de havensgebruikers, de contractanten van de afvalstoffensector, de exploitanten van containerhavens en de andere betrokken partijen; - het type en de hoeveelheden ontvangen en verwerkte scheepsafval en ladingsresiduen.
Bovendien omvat dat plan de volgende elementen : - een samenvatting van de betrokken wetgeving en van de opslagformaliteiten; - de identificatie van één of meerdere verantwoordelijken voor de uitvoering van het plan; - in voorkomend geval, een omschrijving van de voorverwerkingsvoorzieningen en -processen; - een omschrijving van de methoden gebruikt om de werkelijke aanwending van de havenontvangstvoorzieningen te registreren; - een omschrijving van de methoden gebruikt om de ontvangen hoeveelheden scheepsafval en ladingsresiduen te registreren; - de omschrijving van de modaliteiten voor de verwijdering van de scheepsafval en ladingsresiduen.
INHOUDSOPGAVE A. Raming van de behoeften.
B. Omschrijving van het type van en de capaciteit van de havenontvangstvoorzieningen voor de schepen die de Autonome Haven van Luik binnenlopen.
C. Omschrijving van de procedures voor de ontvangst en de inzameling van scheepsafval en van ladingsresiduen.
D. Heffing.
E. Te volgen procedure om te wijzen op de tekortkoming vastgesteld in de havenontvangstvoorzieningen.
F. Procedure inzake voortdurende raadpleging tussen de havensgebruikers, de contractanten van de afvalstoffensector, de exploitanten van containerhavens en de andere betrokken partijen.
G. Verantwoordelijke personen voor de uitvoering van het plan.
A. - RAMING VAN DE BEHOEFTEN Bepaalde havensinstallaties van Luik bieden een zee- en binnenvaarttoegang.
Het rivierverkeer eigent zich evenwel het leeuwendeel toe met 98 % van het verkeer, terwijl de overige 2 % op rekening van de zeekustvaart komt te staan.
Luik is bereikbaar via de 80 kilometer van de Beneden-Zeeschelde tot Antwerpen en daarna via de 125 kilometer van het Albertkanaal.
Luik ontvangt de kustvaarders met een vaardiepte kleiner dan 3,4 m, wat de tonnage van deze eenheden in het algemeen op 2500 ton beperkt.
Slechts weinigen wagen zich verder Luik gezien de afnemende afmeting van de Maas.
Het hele zeeverkeer dat Luik als bestemming heeft, doet zowel op de heen- als de terugreis Antwerpen aan.
Dat is waarschijnlijk de reden waarom de aanvragen om afvoer van de afvalstoffen in het Luikse uiterst beperkt zijn.
Antwerpen beschikt inderdaad over vaste verwerkingsinstallaties maar ook over verplaatsbare eenheden die een schip in transit in de haven kunnen bijstaan.
Het eerste jaarlijkse verslag van de evaluatie van de uitvoering van het plan heeft trouwens de beperking van de aanvragen bevestigd aangezien het gewag maakt van 29 m3 jaarlijks brutohuisafval dat voor het jaar 2007 ingezameld is.
De afgevaardigd bestuurder en de preventie-adviseur van de « Somef » hebben ons uiteengezet waaruit hun gewoonlijke zeeverkeer bestaat.
De schepen (+/- 150/jaar) komen leeg en schoon aan en laden de metaalproducten en hout exclusief voor uitvoer ter bestemming van Groot-Brittannië en Ierland.
Bovendien bevestigen de afgevaardigd bestuurder en de « Quality & Environment Manager » van de vennootschap « CTB-Magemon » die ook actief is in de bijstand aan de kustvaarders in Luik (10 schepen/jaar van droge stortgoederen : kool, ertsen, ijzerverbinden) ons ook de beperking van de aanvragen in aantal en in tonnage.
Gezien de waarde van de goederen en hun dichtheid wordt de ontlading van de schepen afgewerkt met een manueel borstelen met recuperatie van de stoffen die daarna op de opslag opnieuw worden geplaatst.
Het overschot van het zee- en binnenvaartverkeer bestaat in een toevallig verkeer verspreid over het geheel van de provincie.
B - OMSCHRIJVING VAN HET TYPE EN VAN DE CAPACITEIT VAN DE HAVENONTVANGSTVOORZIENINGEN Een intern afvoersysteem voor huisafval wordt geïnstalleerd door de bij een maritiem verkeer betrokken concessiehouder.
De inzameling van de afvalstoffen wordt uitgevoerd door erkende ophalers met inachtneming van de vigerende verordeningen, waarbij laatstgenoemden op de hoogte zijn gebracht van de mogelijke aanwezigheid van consumptieafvalstoffen afkomstig van internationaal vervoer in overeenstemming met Verordening EG/1174/2002. 1. SOMEF SA Rue de l'Ile Monsin 87 4020 LUIK Tel.: 04-264 84 30 Fax : 04-264 85 39 E-mail : sales@somef.be Beschikt over twee containers van 1 100 liter, één in de bedekte binnenhaven, de andere bij de administratieve zetel, die bestemd zijn voor de afvoer van afvalstoffen van klasse B (huisafval).
Die containers worden twee keer per week door de vennootschap (Shanks) (ex - Pagem) ingezameld.
SHANKS LIEGE-LUXEMBOURG SA Rue des Petites Vignes 47 4000 LUIK Tel. : 04-227 90 12 Fax : 04-227 90 11 Deze afvalstoffen worden in het algemeen afgevoerd naar de verbrandingsoven van de intercommunale Intradel voor een totale vernietiging.
INTRADEL Haven van Herstal Pré Wigi 4040 HERSTAL Tel. : 04-240 74 51 Fax : 04-240 48 07 E-mail : rcroughs@intradel.be Somef beschikt ook over twee kuipen (1 500 L + 2 000 L) bestemd om de afgewerkte oliën te ontvangen.
Die kuip wordt regelmatig op verzoek van de vennootschap Q8 geleegd, die momenteel een erkende ophaler stuurt.
RECYC-OIL Molenstraat 209 8710 WIELSBEKE Tel. : 056-66 53 16 Fax : 056-66 78 98 Liggingsplan Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 2. CTB-MAGEMON SA Rue de l'Ile Monsin 85 4020 LUIK Tel.: 04-240 78 14 Fax : 04-240 78 18 E-mail : info@magemon.com Beschikt over een container van 15 m3 bestemd voor de afvoer van afvalstoffen van klasse B (huisafval).
Die container wordt op verzoek door de vennootschap Shanks ingezameld, die hem overeenkomstig de vigerende verordeningen afvoert.
CTB-Magemon beschikt ook over 4 geïndividualiseerde containers van 30 m3 bestemd voor de interne recuperatie van de afvalstoffen hout/ijzer/papier/karton/kunstoffen die de firma wil hergebruiken als product liever dan voor de filière van de energetische nuttige toepassing te kiezen.
CTB-Magemon beschikt ten slotte over een kuip van 3 000 L bestemd voor de ontvangst van de afgewerkte oliën en over een container van 1 100 L voor de olieafvalstoffen die op verzoek door de vennootschap SITA weggehaald worden : SITA WALLONIE SA Haven van Herstal Pré Wigi, 1 4040 HERSTAL Tel. : 04-240 09 99 Fax : 04-240 09 00 Liggingsplan Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld C - OMSCHRIJVING VAN DE PROCEDURES VOOR DE ONTVANGST EN DE INZAMELING VAN SCHEEPSAFVAL EN VAN LADINGSRESIDUEN 1. De kapiteins van andere schepen dan de vissers- en pleziervaartuigen die een erkenning hebben voor maximum 12 passagiers, met bestemming een haven van het Waalse Gewest, moeten het formulier bedoeld in bijlage II bij het besluit van de Waalse Regering van 27 februari 2003 (of elk gelijkwaardige internationale formulier) nauwkeurig en precies invullen en die inlichtingen mededelen aan de betrokken havendienst, namelijk :
SOMEF SA
of
CTB-MAGEMON SA
Rue de l'Ile Monsin 87
Rue de l'Ile Monsin 85
4020 LUIK
4020 LUIK
Tel.: 04-264 84 30
Tel. : 04-240 78 14
Fax : 04-264 85 39
Fax : 04-240 78 18
E-mail : sales@somef.be
E-mail : info@magemon.com
en dit, a) minstens 24 uur voor de aankomst als de aanloophaven bekend is, of b) zodra de aanloophaven bekend is, als die informatie binnen minder dan 24 uur voor de aankomst verstrekt kan worden, of c) uiterlijk wanneer het schip de vorige haven verlaat als het traject minder dan 24 uur duurt.2. De beheerder van de haven kan schepen vrijstellen van de verplichtingen van § 1 op voorwaarde dat : a) ze regelmatige maritiem vervoer met regelmatige en frequente tussenlandingen uitvoeren;b) dat ze beschikken over voldoende bewijzen van een schikking met het oog op de opslag van scheepsafval en van de betaling van de desbetreffende heffingen. Onder die bewijzen moet minstens een contractuele akte zijn die de kapitein van het schip en de havenbeheerder verbindt; c) dat ze eerst en schriftelijk een vrijstellingaanvraag samen met de bovenvermelde bewijzen hebben gericht aan de havendienst.3. Traceerbaarheid : bij de opslag van afvalstoffen uit een schip geeft de havenvoorziening het attest bedoeld in bijlage III bij het besluit van de Waalse Regering van 27 februari 2003 (of elk gelijkwaardige internationale formulier) en een afschrift als archief gedurende drie jaar aan de kapitein aan. Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld D - HEFFING I. Inleiding a) Wettelijke basis : Overeenkomstig artikel 8 van richtlijn moeten de hele kosten voortvloeiend uit de afvalinzameling en -verwerking gedekt worden, maar slechts een significant gedeelte moet toegerekend worden op het geheel van de betrokken schepen (via een heffing bij voorbeeld) en het saldo moet betaald worden op basis van de soorten en hoeveelheden scheepsafvalstoffen die werkelijk opgeslagen zijn.Het Waalse Gewest heeft beslist om het percentage van die heffing op 30 % van de kosten die tijdens het vorige jaar vastgesteld zijn, te bepalen.
Die heffing is jaarlijks en wordt geïnd aan het einde van het afgelopen jaar na bekendmaking van de volgende factoren in een bericht aan de binnenvaart : Q = 0,3. a. x (n/N) waarbij : a = de gemiddelde kost voor afvalinzameling en -verwerking per m3 in de loop van het afgelopen jaar; x = het totale afvalvolume afgegeven in het Waalse Gewest in de loop van het afgelopen jaar; n = het aantal reizen van het schip in het Waalse Gewest in de loop van het afgelopen jaar;
N = het totaal aantal reizen van alle schepen in het Waalse Gewest in de loop van het afgelopen jaar.
Het saldo van de kosten die niet gedekt worden door dat quotum wordt berekend op basis van, enerzijds, de soorten en hoeveelheden effectief opgeslagen scheepsafval en, anderzijds, de gemiddelde kosten voor de inzameling en de verwerking per categorie afvalstoffen vastgesteld in de loop van het afgelopen jaar en bekendgemaakt in een bericht aan de binnenvaart.
De van kracht zijnde gemiddelde kost blijft van toepassing zolang hij niet wordt gewijzigd.
De Waalse Overheidsdienst wordt verantwoordelijk voor de inning van het « significante » gedeelte van de heffingen. Het ex-Ministerie van Uitrusting en Vervoer beschikt immers over controlediensten die de statistieken betreffende de doorgang van de schepen vaststellen. Op grond van die gedetailleerde lijsten wordt een jaarlijkse balans van de doorgangen van elk schip vastgesteld, die zal dienen voor de berekening van het bedrag van de aan het Gewest verschuldigde heffing.
De diensten van de Waalse Overheidsdienst zullen die heffing in één keer factureren. Die werkwijze vermindert de administratieve kosten en waarborgt een strikte verbinding van de heffing met het aantal verrichte reizen. c) Sleutelgegevens 2007 : - hoeveelheid butohuisafval afgevoerd in de provincie Luik 29 m3; - geraamde verwerkingskosten : euro 100/ton of ongeveer euro 33/m3; - geraamd aantal reizen verricht door schepen bedoeld in de richtlijn : 127; - aantal schepen die afvalstoffen hebben opgeslagen : 122 II. Het systeem voorgesteld voor de inzameling en het beheer van de heffingen kan als volgt worden bepaald : 1. De opslag Vanaf de inwerkingtreding van het besluit van de Waalse Regering tot vaststelling van de inningsprocedure kan het bedrag dat ten gevolge van de werkelijke opslag van afvalstoffen gestort moet worden, geïnd worden door de vennootschappen belast met de inzameling en de verwerking van afvalstoffen bij de schepen;die vennootschappen zullen jaarlijks bij het Ministerie van Uitrusting en Vervoer een aangifte van schuldvordering indienen, waarin de geïnde bedragen (70 %) en de nog te innen bedragen (30 %) zullen worden vermeld. Die aangifte zal ook als basis dienen voor de aanpassing van het bedrag van de heffingen en voor de vaststelling van het bedrag van het significante gedeelte.
Laten we erop wijzen dat de inzamelvennootschappen (Somef SA en CTB Magemon SA) in 2007 hebben gekozen hun klanten (maritieme bewapeningen) de kosten voor de inzameling en de verwerking van de afvalstoffen van de schepen van hun klanten over te nemen.
Die actie is trouwens bij de audit van de Europese instellingen verricht op 27 juni 2007 door de « European Maritime Safety Agency » erkend. 2. Het significante gedeelte Het heeft gedurende het(de) eerste jaar(jaren) geen voorwerp uitgemaakt van een inning. Het wordt berekend op grond van de formule bedoeld in hoofdstuk D. Gedurende het(de) eerste overgangjaar(jaren) komt de betaling van dat gedeelte aan de inzamelingvennootschap ten laste van het Waalse Gewest dat het bij de gebruikers via de heffing zal terugkrijgen.
E - TE VOLGEN PROCEDURE OM DE TEKORTKOMING MEDE TE DELEN DIE VASTGESTELD ZIJN IN DE HAVENONTVANGSTVOORZIENINGEN De kapitein van het schip of de consignataris moeten een omstandig verslag opmaken aan de hand van de volgende fiche, waarin de hinder van het schip wegens de eventuele tekortkoming wordt uitgelegd.
Die fiche « consignataris » wordt gericht aan de betrokken havendienst en een afschrift ervan aan de havenoverheden.
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Afschrift Autonome Haven van Luik Fax : 04-223 11 09 F - RAADPLEGINGPROCEDURE TUSSEN DE HAVENGEBRUIKERS, DE CONTRACTANTEN VAN DE AFVALSTOFFENSECTOR, DE EXPLOITANTEN VAN CONTAINERHAVENS EN DE ANDERE BETROKKEN PARTIJEN De raadpleging tussen de havengebruikers, de contractanten van de afvalstoffensector, de exploitanten van containerhavens en de andere betrokken partijen wordt verricht overeenkomstig de fiches van hoofdstuk E van dit document.
De autonome Haven van Luik die een afschrift van die fiches ontvangt, volgt de problemen ondervonden door de verschillende partijen en de wijze waarop ze opgelost worden.
Indien nodig worden op zijn initiatief vergaderingen georganiseerd.
De dienstverlenende personen zullen jaarlijks voor 31 januari de soorten en hoeveelheden producten die tijdens het vorige jaar zijn ingezameld, aan de havenoverheden mededelen.
Deze inlichtingen zullen als basis dienen voor de opmaking van het jaarlijkse verslag betreffende de evaluatie van de uitvoering van het plan.
G - personen verantwoordelijk voor de toepassing van het plan uitvoering van het plan : Autonome Haven van Luik Quai de Maestricht 14 4000 LUIK Emile-Louis BERTRAND Wnd. Directeur-generaal Tel. : 04-232 97 97 Fax : 04-223 11 09 E-mail : portdeliege@skynet.be INZAMELING (BIJLAGE V MARPOL 73/78) : SOMEF SA Rue de l'Ile Monsin 84 4020 LUIK Tel. : 04-264 84 30 Fax : 04-264 85 39 E-mail : sales@somef.be CTB-MAGEMON SA Rue de l'Ile Monsin 85 4020 LUIK Tel. : 04-240 78 14 Fax : 04-240 78 18 E-mail : info@ctbmagemon.com CONTROLE AFDELING MILIEUPOLITIE Montagne Saint Walburge 2 4000 LUIK Tel. : 04-224 54 11 Fax : 04-224 57 88 E-mail : liege.dpe.dgrne@mrw.wallonie.be FINANCIELE TENLASTENEMING EN HEFFING : Waalse Overheidsdienst Operationeel Directoraat-generaal Mobiliteit en Waterwegen Boulevard du Nord 8 B - 5000 NAMEN