Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 19 september 2002
gepubliceerd op 07 november 2002

Besluit van de Waalse Regering tot bepaling van de voorschriften die van toepassing zijn op de domeinconcessies betreffende de infrastructuren voor riviertoerisme op de waterwegen van het Waalse Gewest

bron
ministerie van het waalse gewest
numac
2002028058
pub.
07/11/2002
prom.
19/09/2002
ELI
eli/besluit/2002/09/19/2002028058/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

19 SEPTEMBER 2002. - Besluit van de Waalse Regering tot bepaling van de voorschriften die van toepassing zijn op de domeinconcessies betreffende de infrastructuren voor riviertoerisme op de waterwegen van het Waalse Gewest


De Waalse Regering, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen;

Gelet op de bijzondere wet van 16 januari 1989 betreffende de financiering van de Gemeenschappen en de Gewesten;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 27 augustus 2001 houdende regeling van de werking van de Waalse Regering;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 27 augustus 2001 tot vaststelling van de verdeling van de ministeriële bevoegdheden en tot regeling van de ondertekening van haar akten;

Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 27 juni 2002;

Gelet op het advies van de « Conseil supérieur des villes, communes et provinces de la Région wallonne » (Hoge Raad van de Steden, Gemeenten en Provincies van het Waalse Gewest), gegeven op 20 december 2001;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 10 juli 2001;

Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 14 november 2001;

Overwegende dat de burger vrije toegang moet krijgen tot de infrastructuren voor riviertoerisme;

Overwegende dat de beheerswijzen betreffende de door het Gewest in concessie gegeven infrastructuren voor riviertoerisme dan ook geharmoniseerd moeten worden;

Op de voordracht van de Minister van Economie, K.M.O.'s, Onderzoek en Nieuwe Technologieën en van de Minister van Begroting, Huisvesting, Uitrusting en Openbare Werken, Besluit :

Artikel 1.De domeinconcessies betreffende de infrastructuren voor riviertoerisme op de waterwegen van het Waalse Gewest zijn onderworpen aan de voorschriften van het bijgaande bestek.

Art. 2.Machtiging wordt verleend aan de Directeur-generaal van het Directoraat-generaal Waterwegen (DG2) voor de goedkeuring van de bijzondere concessies en de aanhangsels erbij, alsmede voor de erkenning van de cessionarissen en onderconcessionarissen bedoeld in artikel 15 van bijgaand bestek.

Art. 3.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 4.De Minister van Economie, K.M.O.'s, Onderzoek en Nieuwe Technologieën en de Minister van Begroting, Huisvesting, Uitrusting en Openbare Werken zijn belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 19 september 2002.

De Minister-President, J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE De Minister van Economie, K.M.O.'s, Onderzoek en Nieuwe Technologieën, S. KUBLA De Minister van Begroting, Huisvesting, Uitrusting en Openbare Werken, M. DAERDEN

CONCESSIE VAN INFRASTRUCTUREN VOOR RIVIERTOERISME -- BESTEK Doel van het bestek

Artikel 1.Dit bestek beoogt de vastlegging van de regels die van toepassing zullen zijn op de domeinconcessies betreffende de infrastructuren voor riviertoerisme op de waterwegen van het Waalse Gewest.

Beschrijving en bestemming van de infrastructuren voor riviertoerisme Art. 2.1. De ligging, de beschrijving en de bestemming van de in concessie gegeven infrastructuren worden nader bepaald in de bijzondere concessie.

De concessie heeft slechts betrekking op de in concessie gegeven infrastructuur voor riviertoerisme. 2.2. Er bestaan drie soorten infrastructuren voor riviertoerisme : - de aanmeerplaats (2.2.1); - het relais (2.2.2); - de jachthaven (2.2.3). 2.2.1. Aanmeerplaats Plaats waar boten slechts enkele uren mogen aanmeren. De maximale aanlegduur en de jaarlijkse openingsperiodes worden bij bericht meegedeeld aan de binnenvaart. Deze infrastructuur omvat op zijn minst : 1° een aanleg- en ontschepingsinstallatie;2° een milieuvriendelijke uitrusting en informatievoorziening; 2.2.2. Relais Plaats waar verschillende boten hoogstens enkele dagen mogen aanleggen. De maximale aanlegduur en de jaarlijkse openingsperiodes worden bij bericht meegedeeld aan de binnenvaart. Naast de infrastructuren van de aanmeerplaats omvat het relais op zijn minst : 1° een installatie om de boten van water en elektriciteit te voorzien;2° een sanitaire installatie, meer bepaald wc's, wastafels en douches;3° een voorziening voor de verlichting van de aanlegplaatsen. 2.2.3. Jachthaven Plaats waar schepen meerdere dagen of voortdurend mogen aanleggen. De jaarlijkse openingsperiodes worden bij bericht aan de binnenvaart meegedeeld. Naast de infrastructuren van de relais omvat de jachthaven : 1° wasserijen;2° onthaallokalen;3° een onthaaldienst. Bijdrage Art. 3.1. Bepaling van de jaarlijkse bijdrage De jaarlijkse bijdrage voor de ingebruikneming van de in concessie gegeven goederen wordt op 1 januari 2001 bepaald als volgt : 1° voor de ingebruikneming van terreinen : huurwaarde bepaald door het bestuur der Domeinen, minimum 0,05 euro/m2;2° voor het waterstation : 0,25 euro/m2. Het aldus bepaalde bijdragebedrag wordt op een hele euro naar boven afgerond. 3.2. Aanpassing van het bedrag van de jaarlijkse bijdrage Het bedrag van de bijdrage wordt gekoppeld aan het indexcijfer van de consumptieprijzen, dat uitgegeven wordt door het Ministerie van Economische Zaken.

Het bedrag wordt jaarlijks aangepast, meer bepaald op de verjaardatum van de inwerkingtreding van de bijzondere concessie. Daartoe wordt gebruik gemaakt van de volgende formule : (bedrag van de jaarlijkse basisbijdrage) x (indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand vóór de maand van de verjaardatum) indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand voorafgaand aan de sluiting van de bijzondere concessie Het aldus berekende bijdragebedrag wordt op een hele euro naar boven afgerond Inwerkingtreding en duur van de bijzondere concessie

Art. 4.De bijzondere concessie gaat in op de eerste dag van de maand na de ondertekening ervan door het Waalse Gewest.

De concessie wordt toegekend voor vijftien opeenvolgende jaren, zonder stilzwijgende verlenging.

Het Waalse Gewest kan evenwel, op aangetekend schriftelijk verzoek van de concessionaris minstens twee jaar vóór de vervaldatum, beslissen ofwel tot de onvoorwaardelijke verlenging van de concessie, ofwel tot de uitwerking van een nieuwe overeenkomst op grond van verschillende financiële en technische voorwaarden.

De beslissing van het Waalse Gewest wordt meegedeeld aan de concessionaris binnen uiterlijk zes maanden, te rekenen van de datum van de aanvraag om verlenging. Bij gebrek aan beslissing binnen die termijn, vervalt de concessie op de vastgelegde datum.

Betaling van de verschuldigde sommen Art. 5.1. Invorderbaarheid van de bijdrage De eerste bijdrage is verschuldigd zodra de bijzondere concessie ingaat.

De volgende bijdragen vervallen op de verjaardatum van de inwerkingtreding van de concessie.

De bijdragen worden betaald binnen zestig kalenderdagen na de datum vermeld in het betalingsbericht dat de financiële dienst van het Gewest aan de concessionaris richt. 5.2. Laattijdige betalingen Elke laattijdige betaling geeft van rechtswege aanleiding tot de betaling van verwijlinteresten aan het Waalse Gewest. Die interesten worden tegen de wettelijke koers berekend De periode die in aanmerking wordt genomen voor de berekening van de achterstallen, omvat het aantal kalenderdagen tussen de uiterste betaaldatum en (incluis) de dag waarop het verschuldigde bedrag op de rekening van het Waalse Gewest wordt gestort.

De verwijlinteresten worden berekend aan de hand van de volgende formule: (bedrag van de verschuldigde bijdrage) x (achterstallige periode in kalenderdagen) x (wettelijke koers) 365 Borgtocht Art. 6.1. Het bedrag van de borgtocht ligt vast in de bijzondere concessie. 6.2. De concessionaris moet het bewijs van de borgstelling uiterlijk bij de sluiting van de bijzondere concessie leveren. 6.3. De borgtocht wordt door het Gewest herzien voor elke nieuwe bouw op de grond van de concessie of voor elke verbouwing van een bestaande constructie.

Het supplement wordt vastgelegd op 10 % van de kosten van de uitgevoerde werken.

Het bewijs van de aanpassing van de borgtocht wordt geleverd binnen een termijn van één maand, te rekenen van de datum van de aangetekende kennisgeving ervan door het Gewest. 6.4. Het bedrag van de borgtocht wordt gekoppeld aan het indexcijfer van de consumptieprijzen, dat uitgegeven wordt door het Ministerie van Economische Zaken.

Het bedrag wordt jaarlijks aangepast, meer bepaald op de verjaardatum van de inwerkingtreding van de bijzondere concessie. Daartoe wordt gebruik gemaakt van de volgende formule : (bedrag van de borgtocht) x (indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand voorafgaand aan die van de verjaardatum) indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand voorafgaand aan de sluiting van de bijzondere concessie Het aldus berekende bijdragebedrag wordt op een hele euro naar boven afgerond 6.5. De concessionaris moet overgaan tot een nieuwe borgstelling binnen de maand na de aangetekende kennisgeving van elke heffing op de borgtocht door het Gewest. 6.6. De borgtocht wordt vrijgemaakt binnen een termijn van drie maanden, te rekenen van de datum van het proces-verbaal van oplevering bedoeld in artikel 18.4.

Betaling van taksen en belastingen - Kosten voor de aansluiting en het gebruik van diensten

Art. 7.De concessionaris verbindt zich tot het betalen van alle bijdragen, onroerende voorheffingen, belastingen of bestaande of toekomstige taksen op de in concessie gegeven goederen en op de constructies en installaties aller aard die hij gedurende de concessie zou kunnen bouwen.

De kosten voor eventuele aansluitingen op de in concessie gegeven goederen en op alle installaties, alsmede de verbruikskosten (water, gas, elektriciteit, telefoon, kabeltelevisie,...) worden door de concessionaris gedragen, behalve andersluidende bepaling in de bijzondere concessie.

Plaatsbeschrijving

Art. 8.De in concessie gegeven goederen worden ter beschikking gesteld van de concessionaris in de staat waarin ze zich bevinden, met alle heersende en lijdende erfdienstbaarheden die er deel van uitmaken. De concessionaris erkent de in concessie gegeven goederen te hebben onderzocht en kennis te hebben genomen van hun toestand.

Het Waalse Gewest is niet gehouden tot vrijwaring tegen zichtbare gebreken aan de in concessie gegeven goederen, ongeacht de aard ervan.

In aanwezigheid van alle partijen wordt een nauwkeurige plaatsbeschrijving opgemaakt op grond van een fotoreportage. Ze wordt goedgekeurd door de vertegenwoordigers van de partijen bij de bijzondere concessie binnen dertig kalenderdagen na de datum van inwerkingtreding van de concessie. Dat document omvat een volledige lijst van de goederen gelegen op het in concessie gegeven domein en een getailleerde beschrijving van hun toestand. Het moet opgesteld worden door de concessionaris. De plaatsbeschrijving maakt noodzakelijk deel uit van de bijzondere concessie.

Voorwaarden i.v.m. het gebruik, beheer, onderhoud en herstel van de in concessie gegeven goederen Art. 9.1. Verplichtingen van de concessionaris 9.1.1. Verplichtingen i.v.m. het gebruik en het beheer van de in concessie gegeven infrastructuren Algemeen : 9.1.1.a . De concessionaris mag de in concessie gegeven infrastructuur voor riviertoerisme alleen gebruiken overeenkomstig de bestemming ervan en op redelijke wijze, met inachtneming van de wet- en regelgeving.

Hij moet met name voldoen aan : 1° de bepalingen van de algemene regelgeving betreffende de waterwegen van het Rijk; 2° de bepalingen bedoeld in het decreet van 27 januari 1998 houdende instelling van een politie voor de bescherming van het gewestelijk openbaar waterwegendomein en houdende regeling van de voorwaarden voor de uitoefening van dat ambt 9.1.1.b . De concessionaris moet bij de bevoegde overheden de nodige vergunningen (bestaande en toekomstige) verkrijgen voor de exploitatie van de in concessie gegeven goederen. 9.1.1.c . De concessionaris moet op eigen kosten overgaan tot de periodieke wettelijke controles van de gebouwen en voorzieningen waarop de bijzondere concessie betrekking heeft of die hij op de in concessie gegeven goederen heeft opgericht of laten oprichten. 9.1.1.d . De concessionaris is t.o.v. derden en het Waalse Gewest verantwoordelijk voor verliezen, schade of ongevallen die veroorzaakt kunnen worden door het gebruik van de concessie. 9.1.1.e . De concessionaris neemt de aanleg- en meertijden in acht die in de berichten aan de binnenvaart vastliggen. 9.1.1.f . De concessionaris treft op eigen kosten de nodige maatregelen tot bescherming van de in concessie gegeven installaties.

Meer bepaald : 9.1.1.g . De concessionris moet : 1° wat de aanmeerplaatsen betreft : a) regelmatig het huisvuil ophalen;b) de informatie aan watersporters bijwerken;2° wat de relais betreft, naast de verplichtingen opgelegd aan de aanmeerplaatsen : a) de lokalen regelmatig schoonmaken;b) de lokalen regelmatig ontsmetten;c) de leidingen tegen vorst beschermen;3° wat de jachthavens betreft, naast de verplichtingen opgelegd aan de relais : a) een register houden van de boten die binnenvaren en uitvaren, overeenkomstig het model uitgegeven door het Gewest;b) een wachtlijst opmaken van de boten die permanent willen blijven liggen,.overeenkomstig het model uitgegeven door het Gewest 9.1.1.h . Bovenstaande voorschriften worden aangevuld met specifieke verplichtingen voor de in concessie gegeven infrastructuren. Die verplichtingen liggen vast in de bijzondere concessie. 9.1.2. Verplichtingen i.v.m. het onderhoud van de in concessie gegeven infrastructuren. 9.1.2.a . De concessionaris moet de in concessie gegeven infrastructuur voor riviertoerisme nauwkeurig onderhouden. Daartoe moet hij onder meer : 1° wat de aanmeerplaatsen betreft : a) de steigers onderhouden, met inbegrip van de vernieuwing van de loopoppervlakken; b) de omgeving onderhouden : snoeien, maaien, paden onderhouden, omheiningen en afsluitingen herstellen....; c) de jaarlijkse verfwerken uitvoeren;d) de oevers boven het waterpeil onderhouden;e) de infrastructuur voor informatieverstrekking aan de watersporters en de voorzieningen voor huisvuilopslag goed onderhouden.2° wat de relais betreft, naast de onderhoudsverplichtingen opgelegd aan de aanmeerplaatsen : a) sanitaire installaties onderhouden;b) water- en elektriciteitsvoorzieningen onderhouden.3° wat de jachthavens betreft, naast de verplichtingen opgelegd aan de relais : a) de onthaalinfrastructuren onderhouden;b) de wasserijen onderhouden. 9.1.2.b . De concessionaris moet de waterweg ontdoen van exogene producten die zich in de in concessie gegeven zone bevinden en niets te maken hebben met de natuurlijke waterbewegingen, bijv. gezonken boten. 9.1.2.c. Bovenstaande voorschriften worden aangevuld met specifieke verplichtingen voor de in concessie gegeven infrastructuren. Die verplichtingen liggen vast in de bijzondere concessie. 9.1.3. Verplichtingen i.v.m. het herstel van de infrastructuren. 9.1.3.a . De concessionaris staat in voor het herstel van : 1° alle schade veroorzaakt door het gebruik van de infrastructuur;2° alle schade veroorzaakt door een natuurverschijnsel of overmacht en toegebracht aan andere infrastructuren dan oevers, beddingen van waterwegen en steigers. 9.1.3.b . Bovenstaande voorschriften worden aangevuld met specifieke verplichtingen voor de in concessie gegeven infrastructuren. Die verplichtingen liggen vast in de bijzondere concessie. 9.2. Verplichtingen van het Waalse Gewest 9.2.1 De herstelwerken aan oevers, als gevolg van een verouderde staat, overmacht of een natuurverschijnsel, worden door het Gewest uitgevoerd. 9.2.2. Het Gewest staat ook in voor de uitbaggering van de waterstations. Het Gewest beslist als enige of de uitbaggering uitgevoerd moet worden en is niet verplicht die werken op een welbepaald tijdstip te verrichten. De concessionaris mag daarvoor geen vergoeding eisen. 9.2.3. Het herstel of de vervanging van de steigers wegens verouderde staat, overmacht of natuurverschijnsels zijn voor rekening van het Gewest. 9.2.4. Het Gewest geeft de concessionaris minstens drie maanden op voorhand bij aangetekend schrijven kennis van de geplande werken, behalve in spoedgevallen waarin de werken zo snel mogelijk na de kennisgeving aangevat worden 9.2.5. Het Gewest heeft overigens geen verplichtingen i.v.m. met het onderhoud van de in concessie gegeven goederen, aangezien de handelingen en de desbestreffende kosten uitsluitend ten laste van de concessionaris vallen. 9.2.6. Als de door het Gewest uit te voeren werken de in concessie gegeven goederen geheel of gedeeltelijk onbruikbaar maken, heeft de concessionaris recht op een vermindering van de volgende jaarlijkse bijdrage naar rata van de onbruikbare oppervlakte en van de duur van de onbruikbaarheid.

Inachtneming van het openbaar karakter van de infrastructuren voor riviertoerisme

Art. 10.De in concessie gegeven infrastructuur voor riviertoerisme valt onder het openbaar domein van het Gewest.

De concessionaris moet ervoor zorgen dat het openbaar karakter van de in concessie gegeven infrastructuur voor riviertoerisme in acht genomen wordt door zijn personeel en door elke persoon of instelling die hij met het beheer van de installaties belast. Dat houdt o.a. in dat alle watersporters, zonder onderscheid, vrije toegang tot de infrastructuur moeten krijgen.

De concessionaris maakt daartoe een exploitatiereglement op dat hij binnen drie maanden na de inwerkingtreding van de bijzondere concessie ter goedkeuring voorlegt aan het Gewest.

Het exploitatiereglement mag in geen geval afwijken van het bestek, noch van de bijzondere concessie. Elke clausule in het exploitatiereglement die van het bestek afwijkt, wordt nietig verklaard. Het Gewest heeft het recht om ambtshalve wijzigingen aan te brengen in de artikelen van het exploitatiereglement die in strijd zouden zijn met het openbaar karakter van de in concessie gegeven infrastructuur voor riviertoerisme De concessionaris moet dezelfde procedure volgen voor elke wijziging die later in het exploitatiereglement wordt aangebracht.

Toegang tot de in concessie gegeven goederen

Art. 11.De personeelsleden van het Gewest moeten permanent toegang krijgen tot de in concessie gegeven infrastructuren om hun opdrachten te vervullen, meer bepaald om te controleren of de watersporters de aanleg- en meertijden in acht nemen.

De personeelsleden moeten ook steeds toegang krijgen tot de in concessie gegeven infrastructuren om te controleren of de concessionaris de door dit bestek en de bijzondere concessie opgelegde verplichtingen nakomt.

Artikel 5 de van de wet van 1 juli 1954 op de riviervisserij (vrijboord) is van toepassing, behalve andersluidende wetsbepalingen.

Tarieven van toepassing op watersporters

Art. 12.De concessionaris bepaalt de tarieven en betalingsvoorwaarden die van toepassing zijn op de watersporters en deelt ze mee aan het Gewest. Elke wijziging van tarieven en betalingsvoorwaarden wordt eveneens aan het Gewest meegedeeld.

De tarieven mogen in geen geval de volgende drempels overschrijden : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Bovenstaande tarieven houden geen rekening met water- en elektriciteitsvoorziening, noch met huisvuilopslag.

De bootlengte wordt berekend door de strekkende meter op een hele eenheid af te ronden.

Parkeren in de meerplaatsen is gratis.

Bovenstaande tarieven worden aangepast overeenkomstig artikel 3.2 van dit bestek.

Informatieverstrekking aan de watersporters

Art. 13.De concessionaris legt een afschrift van dit bestek ter inzage voor de watersporters. Voor een aanmeerplaats moet alleen artikel 10 van dit bestek aangeplakt worden.

De concessionaris plakt bij de ingang van de infrastructuur voor riviertoerisme eveneens het door het Gewest goedgekeurde exploitatiereglement aan.

Gebouwen en werken op de in concessie gegeven goederen Art. 14.1. Vergunning om op de in concessie gegeven goederen te bouwen of werken uit te voeren De concessionaris mag op de in concessie gegeven terreinen gebouwen oprichten of werken uitvoeren voorzover hij zich houdt aan de vigerende reglementen en aan de wettelijke voorschriften terzake.

Vóór de uitvoering van de gebouwen en werken op de in concessie gegeven goederen moet de concessionaris de voorafgaande schriftelijke toestemming van het Gewest verkrijgen.

Daartoe bezorgt de concessionaris het Gewest een volledig dossier dat noodzakelijkerwijs bestaat uit een technisch dossier (desbetreffende plannen en documenten,...), een financieel dossier (kosten van de werken en financiering, lening, subsidies, enz.) en een economisch dossier (weerslag van de werken op de ontwikkeling van de infrastructuur).

Op grond van het in het vorige lid bedoelde dossier kan het Gewest zich ertoe verbinden aan het einde van de concessie de gebouwen die de concessionaris wil oprichten, in eigendom over te nemen. Het Gewest geeft de concessionaris kennis van zijn verbintenis op het moment dat het instemt met de uitvoering van de gebouwen of werken 14.2. Vervreemding van de gebouwen Het is de concessionaris verboden de door hem op een in concessie gegeven terrein opgerichte gebouwen ten gunste van derden te vervreemden of met een hypotheek te bezwaren, behalve voorafgaande schriftelijke toestemming van het Gewest. 14.3. Werken ten laste van het Gewest Tijdens de concessie hoeft het Gewest geen nieuwe werken uit te voeren of gebouwen op te trekken, behalve andersluidende bepaling in de bijzondere concessie.

Het Gewest stuurt de concessionaris minstens drie maanden vóór aanvang van de werken een aangetekende kennisgeving van elke geplande wijziging van de plaatsbeschrijving, behalve in spoedgevallen waarin de werken zo snel mogelijk na de kennisgeving beginnen. De concessionaris is uitdrukkelijk verplicht elke faciliteit te verlenen voor de uitvoering van de door het Gewest bestelde of toegelaten werken op de in concessie gegeven goederen. 14.4. Afstand van het recht van natrekking Tijdens de concessie doet het Gewest ten gunste van de concessionaris eenvoudig om niet afstand van het recht van natrekking, dat hem krachtens de bepalingen van het Burgelijke Wetboek toekomt, op de in concessie gegeven infrastructuur voor riviertoerisme, zodat de concessionaris alleen eigenaar wordt van de gebouwen die hij op eigen kosten heeft opgericht of laten oprichten.

Het Gewest blijft eigenaar van het fonds.

Afstand, onderconcessie of overdracht van het beheer van de infrastructuur voor riviertoerisme door de concessionaris aan een derde Art. 15.1. Het is de concessionaris verboden de concessie over te dragen of de goederen geheel of gedeeltelijk in onderconcessie te geven, behoudens voorafgaande schriftelijke vergunning van het Gewest. 15.2. In geval van afstand moet de cessionaris door het Gewest erkend zijn. Hij wordt de enige gesprekspartner van het Gewest en valt integraal onder het toepassingsgebied van dit bestek en de bijzondere concessie.

De oorspronkelijke concessionaris wordt van zijn verplichtingen ontslagen. 15.3. In geval van onderconcessie moet de persoon die de infrastructuur in onderconcessie geeft, door het Gewest erkend zijn.

De concessionaris blijft evenwel de enige gesprekspartner van het Gewest en wordt niet ontslagen van zijn verplichtingen.

Het onderconcessiecontract wordt goedgekeurd door het Gewest.

De concessionaris moet ervoor zorgen dat de persoon die de infrastructuur in onderconcessie geeft, het door het Gewest goedgekeurde exploitatiereglement in acht neemt. De persoon die de infrastructuur in onderconcessie geeft, mag geen eigen exploitatiereglement opmaken, noch de in artikel 9.1.1.g, 3°, bedoelde wachtlijst bijhouden.

De persoon die de infrastructuur in onderconcessie geeft, valt onder de toepassing van de rechten en verplichtingen voortvloeiend uit dit bestek en de bijzondere concessie.

Zonder de voorafgaande schriftelijke vergunning van het Waalse Gewest mag de concessionaris aan de persoon die de infrastructuur in onderconcessie geeft, geen zakelijk recht verlenen op andere installaties of gebouwen opgericht op de in concessie gegeven goederen dan die bedoeld in dit bestek. 15.4. Het lot van de concessie geldt ook voor elke verbintenis die de concessionaris met derden aangaat en waarvan de effecten in ondergeschikt verband staan met de uit de concessie voortvloeiende rechten - met name oppervlakterechten - en met de verplichtingen van de concessionaris. 15.5. Het is de concessionaris verboden precaire machtigingen op de in concessie gegeven infrastructuren aan derden af te geven, behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van de concessiegever.

Wijziging van de concessie

Art. 16.Elke wijziging van de infrastructuur wordt door de partijen bij de bijzondere concessie d.m.v. aanhangsels bekendgemaakt.

Aansprakelijkheid en verzekeringen Art. 17.1. Aansprakelijkheid De concessionaris is verantwoordelijk voor alle schade en ongevallen i.v.m. de exploitatie van de in concessie gegeven goederen en, meer algemeen, i.v.m. de uitoefening van de rechten en verplichtingen die hem door de concessie worden toegewezen.

Hij ziet af van elk beroep tegen het Gewest uit hoofde van dergelijke schade of ongevallen en verbindt zich ertoe het beroep in zijn verzekeringscontracten te laten opnemen.

Bovendien verzekert hij het Gewest tegen elk beroep dat tegen hem zou kunnen worden ingesteld uit hoofde van bovenvermelde schade of ongevallen, met inbegrip van de beroepen gegrond op artikel 1384, eerste lid (gebrek van de zaak), of 544 (verstoring van de nabuurschap) van het Burgerlijk Wetboek. Hij komt vrijwillig tussen in procedures die om die reden tegen het Gewest worden ingesteld.

Die voorwaarden moeten duidelijk vermeld worden in alle contracten en het bewijs ervan moet door de concessionaris geleverd worden bij het overmaken van de attesten waarvan sprake hieronder. 17.2. Verzekeringen 17.2.1. Algemeen De concessionaris is verplicht bij één of meer verzekeringsmaatschappijen, die in een Lid-Staat van de Europese Unie gevestigd en in België erkend zijn, één of meer verzekeringspolissen aan te gaan ter dekking van brand-, ontploffings-, waterschaderisico's, van de civielrechtelijke aansprakelijkheid in het algemeen en van alle specfieke risico's inherent aan zijn activiteit.

Alle verzekeringen moeten de materiële en lichamelijke risico's dekken.

De concessionaris verbindt zich ertoe die risico's op voldoende wijze door zijn verzekeraar te laten dekken gedurende de hele duur van de concessie.

Voor elke verzekering zullen het afzien van de in de algemene voorwaarden bedoelde stilzwijgende verlenging van de polis, de opzegging van de verzekering vóór de vervaldatum ervan, de wijzigingen van de verzekerde waarden die in de verzekering van de gebouwen zouden kunnen worden aangebracht, de opschorting of opzegging van de polissen, de niet-betaling van de premie t.o.v. het Waalse Gewest pas gevolg hebben na een opzegtermijn van één maand, die de verzekeringsmaatschappij hem bij ter post aangetekend schrijven toestuurt.

De concessionaris moet bewijzen dat hij verzekeringen heeft gesloten.

Daartoe legt hij binnen dertig dagen na de datum van inwerkingtreding van de concessie en later op elk verzoek van het Waalse Gewest attesten van de verzekeringsmaatschappijen over.

De verzekeringscontracten die niet voldoen aan de bepalingen van dit bestek, moeten uiterlijk vijftien dagen na de aanvraag van het Waalse Gewest aangepast worden.

De verzekerde bedragen moeten aangepast worden telkens als het nodig is.

Het Waalse Gewest moet bij aangetekend schrijven in kennis gesteld worden van alle schade, op z'n vroegst en uiterlijk binnen vijftien dagen na het voorkomen ervan. 17.2.2. Bijzondere verzekeringen Onder de verzekeringen waarvan sprake in de vorige leden worden meer bepaald de volgende opgegeven : 17.2.2.a . Brandverzekering De concessionaris sluit een brandverzekering in het kader waarvan de verzerkerde bedragen jaarlijks aangepast worden op grond van het indexcijfer ABEX van de consumptieprijzen.

De polis dekt voor de risico's inherent aan brand, bliksem, ontploffing, de val van vliegtuigen of voorwerpen uit de lucht 1° de waarde van de wederopbouw van de installaties van de concessionaris en van het Waalse Gewest;2° de betaling aan het Gewest van de bijdragen voor de ingebruikneming van de goederen tijdens de hele duur van de periodes waarin ze niet meer geëxploiteerd kunnen worden wegens een schadegeval;3° de opruimings- en sloopkosten;4° de aflossings-, reddings- en bewaringskosten 5° het beroep ingesteld door de buren, zowel voor materiële schade als voor winstverlies ten belope van minimale kapitalen;6° de elektrische risico's voor de stroominstallaties. 17.2.2.b . Aansprakelijkheidsverzekering De concessionaris gaat een verzekering aan ter dekking van zijn civielrechtelijke aansprakelijkheid tegen derden en het Gewest uit hoofde van de exploitatie van de in concessie gegeven goederen.

Die verzekering omvat de burgelijke aansprakelijkheid voor onroerende goederen De aansprakelijkheidsverzekering « exploitatie » bevat een clausule luidens welke het Waalse Gewest geldig gedekt is als begunstigde verzekerde.

Verplichtingen van de concessionaris aan het einde van de concessie Art. 18.1. Alle goederen die in concessie worden gegeven of die gelegen zijn op het in concessie gegeven perceel moeten aan het einde van de concessie in perfecte staat zijn, ook bedoeld perceel.

In het geval van goederen die door de concessionaris opgericht en door het Gewest overgenomen worden en van in concessie gegeven goederen, wordt verstaan onder perfecte staat het onderhoud en de bewaring ervan als een goede huisvader.

In het geval van opgerichte goederen waarvoor het Gewest beslist heeft de eigendom niet over te nemen, wordt verstaan onder perfecte staat de afbraak ervan en de sanering van het perceel. De afbraak is voor rekening van de concessionaris, onverminderd artikel 20.2. Het puin moet door hem afgevoerd worden, met inachtneming van de wetgeving op het storten van afvalstoffen 18.2. De partijen bij de concessie maken gezamenlijk de lijst op van de goederen gelegen op het in concessie gegeven perceel. Ze bepalen de goederen die op de vervaldatum van de concessie afgebroken moeten worden, die waarvan de eigendom door het Gewest wordt overgenomen, alsmede de eventueel uit te voeren saneringswerken.

Bij de opstelling van die lijst wordt rekening gehouden met de in artikel 14.1 bedoelde verbintenissen inzake de overname van de eigendom.

Als de concessie eindigt omdat haar looptijd verstreken is, wordt de lijst opgesteld binnen twintig maanden vóór de vervaldatum van de concessie.

Als de concessie eindigt door opzegging van één van de partijen, wordt de lijst zo spoedig mogelijk na de kennisgeving van de ozpegging opgesteld. 18.3. De concessionaris moet de nodige maatregelen treffen opdat alle in concessie gegeven onroerende goederen in perfecte staat zouden zijn aan het einde van de bijzondere concessie of van de opzegging.

Als de concessionaris verzuimt de in het eerste lid bedoelde verplichting na te komen, gebruikt het Gewest de borgtocht om de door hem gemaakte kosten te dekken. 18.4. Op de vervaldatum van de concessie of op de opzegdatum maakt het Gewest een proces-verbaal van oplevering op waarbij de perfecte staat van de gezamenlijke goederen die op het perceel liggen, wordt vastgesteld.

Ontbindingen Art. 19.1. Algemene bepaling Elke ontbinding wordt schriftelijk ingediend mits aangetekende verzending van een opzegtermijn van zes maanden. 19.2. Ontbinding door de concessionaris De concessionaris mag de bijzondere concessie ontbinden in de volgende gevallen : 1° in geval van overmacht;2° in geval van gedeeltelijke overname van de in concessie gegeven goederen door het Gewest als de concessionaris van oordeel is dat hij de op de overige goederen toegelaten activiteiten niet meer kan uitoefenen onder normale rendabiliteitsvoorwaarden. 19.3. Ontbinding door het Waalse Gewest : 19.3.1. Het Gewest mag de bijzondere concessie ontbinden in de volgende gevallen : 1° ten algemenen nutte;2° in geval van overmacht. 19.3.2. Het Waalse Gewest mag tevens de concessie elk ogenblik zonder vergoeding ontbinden, onverminderd zijn recht om daarenboven schadevergoeding te eisen in de volgende gevallen : 1° in het algemeen als de concessionaris regelmatig één van de bepalingen van dit bestek of van de bijzondere concessie overtreedt.2° meer bepaald als : a) het openbaar karakter van de in concessie gegeven infrastructruren voor riviertoerisme niet in acht wordt genomen;b) de bijdragen niet worden betaald;c) de concessionaris op de in concessie gegeven goederen een andere activiteit uitoefent dan die bedoeld in artikel 2 van de bijzondere concessie;d) de verzekeringscontracten niet aan de clausules van dit bestek aangepast zijn;e) de concessionaris de in concessie gegeven goederen en terreinen en de daarop opgerichte gebouwen ter beschikking stelt van derden zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van het Waalse Gewest;f) de in concessie gegeven goederen en terreinen slecht beheerd en onderhouden worden. 19.4. Verschuldigde bijdrage in geval van ontbinding In geval van ontbinding blijft de jaarlijkse bijdrage invorderbaar.

Elke geïnde bijdrage wordt definitief toegewezen aan het Gewest.

In de gevallen bedoeld in de artikelen 19.2 en 19.3.1 wordt het bedrag van de verschuldigde bijdrage berekend over de periode tussen de verjaardatum van de bijzondere concessie en de einddatum van de opzegging. 19.5. Einde van de concessie De concessie eindigt op de einddatum van de opzegging bedoeld in artikel 19.1 Door het gewest te betalen vergoedingen Art. 20.1. Vergoeding voor de door de concessionaris opgerichte gebouwen Als het Gewest beslist de eigendom van een door de concessionaris opgericht goed aan het einde van de concessie of in geval van vervroegde einddatum over te nemen, betaalt het de concessionaris een vergoeding gelijk aan de financiële last van het niet-gesubsidieerde deel dat op de overnamedatum nog te dragen is. 20.3. Verschuldigde vergoeding in geval van ontbinding ten algemenen nutte of in geval van overmacht Als het Gewest overeenkomstig artikel 19.3.1. de bijzondere concessie ten algemenen nutte of bij overmacht ontbindt, betaalt het de concessionaris een vergoeding die overeenstemt met de door de concessionaris geleden schade en met de winstderving te wijten aan de ontbinding.

De vergoeding wordt bepaald na schatting door deskundigen. Ze houdt rekening met de eventuele kosten voor de afbraak van de door de concessionaris opgerichte gebouwen.

Er wordt een college van deskundigen opgericht om de vergoeding te schatten. Elke partij bij de bijzondere concessie wijst een deskundige aan. Als beide deskundigen het niet eens zijn over het bedrag van de vergoeding, wijzen ze een derde deskundige aan en beslist het college bij meerderheid van stemmen Bij gebrek aan overeenstemming bij de aanwijzing van de derde deskundige, wordt hij op verzoek van de meest gerede partij aangewezen door de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg die krachtens de bijzondere concessie territoriaal bevoegd is. Hetzelfde geldt als een partij haar deskundige verzuimt aan te wijzen binnen de maand na de aanvraag die haar is toegestuurd.

Openbaarmaking

Art. 21.Het is de concessionaris uitdrukkelijk verboden d.m.v. borden, aanplakbiljetten...voortdurend publiciteit te maken als de boodschap geen verband heeft met de op de site ontwikkelde activiteit, onverminderd de toepassing van de wetten en verordeningen inzake bekendmaking en openbaarmaking.

Leidende dienst

Art. 22.Leidende dienst voor de uitvoering van de concessie : MINISTERE DE L'EQUIPEMENT ET DES TRANSPORTS (MINISTERIE VAN UITRUSTING EN VERVOER) Direction de la Gestion domaniale des Voies hydrauliques (Directie Beheer Domeingoederen Waterwegen) rue du Canal de l'Ourthe 9, 4030 ANGLEUR. De Leidende Dienst is belast met de opvolging en de controle van de vlotte uitvoering van de bijzondere concessie en van dit bestek.

Elke briefwisseling is aan die dienst te richten.

Kosten

Art. 23.De kosten inherent aan de bijzondere concessie, meer bepaald voor zegels, plannen en registratie, zijn voor rekening van de concessionaris.

Controle op de inachtneming van de concessie Art. 24.1. Als het Gewest vaststelt dat de concessionaris één van zijn verplichtingen niet nakomt, maakt het een proces-verbaal waarvan het hem bij ter post aangetekend schrijven kennis geeft, behalve bij niet-betaling van de bijdrage. De concessionaris wordt verzocht orde op zaken te stellen.

Bij gebrek aan rechtvaardiging van de concessionaris binnen veertien dagen na de verzending van de kennisgeving bedoeld in het eerste lid of in geval van niet-aangenomen rechtvaardiging stuurt het Gewest hem een aanmaning waarbij hij orde op zaken moet stellen binnen de door het Gewest bepaalde termijn.

In het laatste geval legt het Gewest de concessionaris een vaste boete van 1.250 euro op, waaraan een dagelijkse boete van 100 euro wordt toegevoegd tussen de datum van de kennisgeving en de datum waarop vastgesteld wordt dat de concessionaris weer aan de voorschriften voldoet. 24.2. In geval van voortdurend verzuim mag het Gewest ambtshalve maatregelen treffen. Die maatregelen bestaan, al naar gelang het geconstateerde verzuim, in de ontbinding van de concessie zelf of in het herstel van de in concessie gegeven goederen. Daartoe hoeft het Gewest geen nieuwe ingebrekestelling of aanmaning aan de concessionaris te richten. Het geeft hem bij aangetekend schrijven kennis van de beslissing om de maatregelen van ambtswege te treffen en vermeldt de aard ervan. De concessionaris mag zich niet verzetten tegen de uitvoering van die werken Het verzuim wordt als voortdurend beschouwd als het geheel of gedeeltelijk blijft bestaan aan het einde van de termijn waarover de concessionaris beschikt om orde op zaken te stellen. 24.3. De boetes en de door het Waalse Gewest gemaakte kosten zijn voor rekening van de concessionaris.

Bij gebrek aan betaling binnen zestig dagen na de aanmaning tot betaling wordt het bedrag van de boete in mindering gebracht van de borgtocht.

Wijziging in het bestek

Art. 25.Dit bestek mag eenzijdig gewijzigd worden op gezamenlijk voorstel van de Ministers belast met de Openbare Werken en Toerisme.

Elke wijziging in dit bestek wordt door de in artikel 22 bedoelde Leidende Dienst bij ter post aangetekend schrijven aan de concessionaris meegedeeld.

^