Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 18 juni 2010
gepubliceerd op 30 juni 2010

Besluit van de Waalse Regering betreffende de toekenning van subsidies bestemd voor onderhoudswerken van gemeentewegen voor de jaren 2010 tot 2012

bron
waalse overheidsdienst
numac
2010203556
pub.
30/06/2010
prom.
18/06/2010
ELI
eli/besluit/2010/06/18/2010203556/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

18 JUNI 2010. - Besluit van de Waalse Regering betreffende de toekenning van subsidies bestemd voor onderhoudswerken van gemeentewegen voor de jaren 2010 tot 2012


De Waalse Regering, Gelet op het programmadecreet van 10 december 2009Relevante gevonden documenten type programmadecreet prom. 10/12/2009 pub. 23/12/2009 numac 2009205899 bron waalse overheidsdienst Programmadecreet houdende verschillende maatregelen betreffende de wegenisretributie, de bezoldiging van de gewestelijke garantie, de dotaties en toelagen aan bepaalde instellingen onder beheerscontract, en een pilootproject inzake trekkingsrecht, ten gunste van de gemeenten, voor de investeringssubsidies betreffende de onderhoudswerken van de wegen sluiten, artikel 4;

Gelet op de gewestelijke beleidsverklaring van de Waalse Regering die de wil verwoordt om de burgers in alle veiligheid gebruik te laten maken van een kwaliteitsvol wegennet en een verdeling van de subsidies tussen de gemeenten op basis van objectieve en transparante criteria te garanderen;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 5 februari 2010;

Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 4 maart 2010;

Gelet op het advies van de "Conseil supérieur des Villes, Communes et Provinces de la Région wallonne" (Hoge Raad van Steden, Gemeenten en Provincies van het Waalse Gewest), gegeven op 29 maart 2010;

Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 7 juni 2010, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van de Minister van de Plaatselijke Besturen en de Stad, Besluit : HOOFDSTUK I. - Algemeen Artikel. 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1° de Minister : de Minister bevoegd voor de Gesubsidieerde Werken;2° het bestuur : Operationeel Directoraat-generaal Wegen en Gebouwen - DGO1 Departement Gesubsidieerde Infrastructuren Directie Gesubsidieerde Wegen Boulevard du Nord 8 5000 Namen HOOFDSTUK II.- Trekkingsrecht

Art. 2.§ 1. Een jaarlijkse begroting van euro 30.000.000 wordt bestemd voor onderhoudswerken op het gemeentelijk wegennet voor de jaren 2010 tot 2012, onder voorbehoud van het bedrag van de begrotingsinschrijvingen voor de jaren na 2010.

Een aandeel van dit bedrag wordt voorbehouden voor elke gemeente op basis van de volgende criteria : 1° het aantal kilometers verhard gemeentelijk wegennet : het aantal kilometers verhard gemeentelijk wegennet verspreid over kleine gemeentewegen en grote verkeerswegen meegedeeld door de provinciale technische diensten;2° het aantal inwoners : aantal inwoners per gemeente, overeenkomstig de laatste beschikbare statistieken van het NIS;3° het gemiddeld inkomen per inwoner : gemiddeld inkomen op basis van de fiscale aangiften per gemeente, overeenkomstig de laatste beschikbare statistieken van het NIS. Het aandeel van elke gemeente wordt berekend door de globale enveloppe van het trekkingsrecht te vermenigvuldigen met de volgende formule : {(Aantal km wegen van de gemeente/Aantal km gemeentewegen in het Waalse Gewest)*0,5 + (Aantal inwoners van de gemeente/Totaal aantal inwoners in het Waalse Gewest)*0,5}*{Gemiddeld inkomen per inwoner in het Waalse Gewest/gemiddeld inkomen per inwoner van de gemeente + (1 - Gemiddeld inkomen per inwoner in het Waalse Gewest/gemiddeld inkomen per inwoner van de gemeente)*0,25}.

Voor de vaststelling van de totalen en van het gemiddelde inkomen die in voornoemde formule worden gebruikt, wordt geen rekening gehouden met de gegevens betreffende het gebied van de gemeenten van de Duitstalige Gemeenschap. § 2. Om te kunnen genieten van dit trekkingsrecht, mag de gemeente niet in aanmerking komen voor het decreet van 19 december 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/12/2008 pub. 24/12/2008 numac 2008036450 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn sluiten betreffende de financiering van de gemeenten en van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn door de Duitstalige Gemeenschap. § 3. De Minister deelt elke gemeente het bedrag mee dat haar wordt voorbehouden op basis van en onverminderd §§ 1 en 2 van dit artikel voor de drie jaren van toepassing van het trekkingsrecht. HOOFDSTUK III. - Berekening van de subsidie

Art. 3.De berekening van de subsidie hangt af van de staat van de wegen : 1° voor de wegen of gedeelten van wegen in zeer slechte staat (waarvoor een volledig herstel noodzakelijk is, inkassing + wegdek) : het subsidiebedrag bedraagt euro 30/m2;2° voor de wegen of gedeelten van wegen in slechte staat (waarvoor een eventuele afkrabbing + de aanleg van een nieuw wegdek noodzakelijk zijn) : het subsidiebedrag bedraagt euro 10/m2;3° voor de wegen of gedeelten van wegen in weinig beschadigde staat (waarvoor slechts één oppervlaktebehandeling noodzakelijk is) : het subsidiebedrag bedraagt euro 2/m2. Dezelfde maximale subsidiebedragen zijn van toepassing voor het onderhoud van trottoirs en fietspaden, ongeacht of dit onderhoud betrekking heeft op het onderhoud van de weg langs welke ze gelegen zijn.

Het bedrag van een dossier zoals bedoeld in artikel 7, § 1, bedraagt minstens euro 50.000 (incl. btw).

Art. 4.De subsidie wordt beperkt tot 90 % van het bedrag van de eindafrekening van de werken en tot het maximumbedrag zoals vastgesteld in artikel 3 van dit besluit.

Wat betreft de gemeenten onder beheersplan, wordt de subsidie op het geheel van de eindafrekening van de werken gebracht en wordt beperkt tot het maximumbedrag zoals bedoeld in artikel 3 van dit besluit en dit, onder voorbehoud van de naleving van de voorschriften verbonden aan de actualisering van hun beheersplan.

Art. 5.§ 1. Wegenbouwwerken die tegelijkertijd worden uitgevoerd met scheidingsrioleringswerken vallen niet bedoeld onder dit besluit.

Om te worden gesubsidieerd, moeten ze worden ingeschreven in het driejarenprogramma 2010-2012.

Het trekkingsrecht kan evenwel van toepassing zijn op de wegen waar pas na 2020 scheidingsrioleringswerken zouden worden gepland. § 2. Krachtens dit besluit maken de werken voor het herstel in de oorspronkelijke staat en de op de rijweg bestaande en weer te geven bewegwijzering betreffende fietspaden en voetgangersoversteekplaatsen, deel van de subsidieerbare werken. HOOFDSTUK IV. - Graad van prioriteit van de dossiers

Art. 6.Als de aanvragen ingediend door de gemeenten tijdens de jaren 2010 tot 2011 hoger zijn dan het krediet uitgetrokken op de begroting, zullen de dossiers als eerste worden gesubsidieerd in functie van de prioriteit bepaald door de gemeente en goedgekeurd door het bestuur.

De niet-weerhouden dossiers worden in aanmerking genomen vanaf het begin van het volgende begrotingsjaar, met uitzondering van het laatste toepassingsjaar. HOOFDSTUK V. - Procedure

Art. 7.§ 1. Onder dossier wordt verstaan, ofwel een aanvraag om subsidie die het geheel van het trekkingsrecht dekt, ofwel een aanvraag voor een gedeelte van het trekkingsrecht. § 2. Elke gemeente maakt hoogstens één dossier per jaar over. De gemeenten waarvan het aandeel, berekend overeenkomstig artikel 2, §§ 1 en 2, hoger is dan euro 600.000 kunnen evenwel meerdere dossiers indienen, met een maximum van 5 per jaar.

Art. 8.§ 1. De gemeente stuurt het volledige dossier, in één exemplaar, naar het bestuur.

Het dossier bevat : 1° de beraadslaging van de gemeenteraad waarbij de instemming met dit trekkingsrecht wordt goedgekeurd, waarbij het formulier voor de indiening van het dossier wordt goedgekeurd en waarbij de subsidie wordt aangevraagd; 2° het behoorlijk ingevuld typeformulier, met o.a., de lengten en breedten van elk gedeelte van weg (in functie van de toestand en van de uit te voeren werken); 3° het liggingsplan;4° de foto's van de weg(en) met invalshoeken;5° de basis voor de berekening van de subsidie. § 2. Na 30 april van elk jaar wordt geen enkel formulier voor de indiening van een dossier (betreffende de budgettaire aanrekening van het lopende jaar) aanvaard, behalve voor het eerste toepassingsjaar van dit besluit.

Art. 9.Uiterlijk binnen twee maanden na de datum van indiening van het dossier bedoeld in artikel 8 wordt op de gemeente een vergadering gehouden met het bestuur. In geval van een dossier dat ook in het driejarenprogramma bedoeld in artikel L3341-4 van het Wetboek van de plaatselijke democratie en de decentralisatie moet worden ingediend, wordt deze termijn op vijf maanden gebracht. De gemeente notuleert de vergadering en maakt de notulen binnen vijftien dagen voor akkoord aan het bestuur over.

Het akkoord of de eventuele opmerkingen worden binnen vijftien dagen vanaf de ontvangst van de notulen aan de gemeente overgemaakt.

Art. 10.De gemeente maakt het ontwerpdossier op met o.a. het bijzondere bestek dat overeenstemt met het RW99, de geraamde opmetingsstaat en de plannen. Dit door de gemeenteraad goedgekeurd ontwerpdossier wordt naar het bestuur verstuurd uiterlijk binnen twee maanden na de vergadering en binnen vijf maanden als het dossier werken bedoeld in punt 1° van artikel 3 bevat.

Art. 11.Na akkoord van het bestuur over het ontwerpdossier binnen een termijn van twee maanden en, in voorkomend geval, op basis van de door het toezicht afgeleverde akte, wordt een subsidiebesluit ter ondertekening voorgelegd aan de Minister onder voorbehoud van de beschikbare kredieten of vastleggingsmachtigingen. Het maximumbedrag van de subsidie wordt berekend overeenkomstig de artikelen 3 en 4.

Art. 12.Na kennisgeving van het subsidiebesluit, start de gemeente de opdracht voor aanneming van werken, laat het resultaat van de toekenning ervan door haar gemeenteraad goedkeuren en maakt, ter informatie, het aanbestedingsdossier aan het bestuur over.

Art. 13.De gemeente geeft kennis van de opdracht en maakt het bevel tot aanvang van de werken aan het bestuur over.

Art. 14.Binnen drie maanden na het eind van de werken maakt de gemeente de eindafrekening aan het bestuur over, met het oog op de uitbetaling van de subsidie.

Art. 15.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 16.De Minister van de Plaatselijke Besturen en de Stad is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 18 juni 2010.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van de Plaatselijke Besturen en de Stad, P FURLAN

^