Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 17 september 2015
gepubliceerd op 06 oktober 2015

Besluit van de Waalse Regering betreffende de directe elektriciteitslijnen

bron
waalse overheidsdienst
numac
2015204446
pub.
06/10/2015
prom.
17/09/2015
ELI
eli/besluit/2015/09/17/2015204446/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

17 SEPTEMBER 2015. - Besluit van de Waalse Regering betreffende de directe elektriciteitslijnen


De Waalse Regering, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus1980 tot hervorming der instellingen, gewijzigd bij artikel 20;

Gelet op het decreet van 12 april 2001Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/04/2001 pub. 01/05/2001 numac 2001027238 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt sluiten betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt, inzonderheid op artikel 29, § 2, gewijzigd bij de decreten van 17 juli 2008 en 11 april 2014;

Gelet op het advies van de "Commission wallonne pour l'Energie" (Waalse Energiecommissie) nr. CD-15d27-CWaPE-1432, uitgebracht op 23 april 2015;

Gelet op het advies 57.936/2/V van de Raad van State, gegeven op 2 september 2015, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Gelet op het verslag opgesteld overeenkomstig artikel 3, 2°, van het decreet van 11 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/04/2014 pub. 06/06/2014 numac 2014203532 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen sluiten houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen;

Overwegende dat het begrip directe lijn een uitzondering is ten opzichte van de verplichting tot aansluiting op het net en dat de eerste doelstelling van een directe lijn niet de afschaffing, noch de vermindering van het bestaande aansluitingsvermogen mag zijn;

Gelet op het advies A.1216 van de « Conseil économique et social de Wallonie » (Sociaal-economische raad van Wallonië) van 11 mei 2015;

Gelet op het advies van de "Union des villes et communes de Wallonie" (Vereniging van steden en gemeenten van Wallonië) gegeven op 28 april 2015;

Op de voordracht van de Minister van Energie;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Begripsomschrijving

Art. 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1° decreet : het decreet van 12 april 2001Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/04/2001 pub. 01/05/2001 numac 2001027238 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt sluiten betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt;2° aanvrager : elke natuurlijke of rechstpersoon die een aanvraag heeft ingediend bij de "Commission wallonne pour l'Energie", hierna "CWaPE", met het oog op de bouw van een directe lijn of van een regularisatie van een bestaande directe lijn;3° geïsoleerde productielocatie : de productielocatie die : a) ofwel niet aangesloten is op het distributienet of op het plaatselijk transmissienet;b) ofwel een versterking van de bestaande aansluiting vereist;c) ofwel gelegen is op dezelfde locatie als de afnemer die ze van elektriciteit voorziet of moet voorzien;4° geïsoleerde afnemer : de afnemer die niet aangesloten is op het distributienet of op het plaatselijk transmissienet of die een versterking van de bestaande aansluiting vereist of die gelegen is op dezelfde locatie als de productielocatie die hem van elektriciteit voorziet of moet voorzien;5° locatie : het terrein of het geheel van aangrenzende terreinen waarvoor eenzelfde natuurlijke of rechtspersoon houder is van een eigendomsrecht of van elk ander zakelijk recht. HOOFDSTUK II. - Toekenningscriteria

Art. 2.De aanvrager, natuurlijke persoon, is zowel bij de indiening van de aanvraag als na de toekenning van de vergunning voor de bouw van de directe lijn, woonachtig in België of in een andere Lidstaat van de Europese Economisch Ruimte of verblijft er daadwerkelijk.

Als de aanvrager een rechtspersoon is, is hij opgericht overeenkomstig de Belgische wetgeving of die van één van de in het eerste lid bedoelde Staten en beschikt hij in België of in één van die Staten over een centrale administratie, een hoofdinrichting of een maatschappelijke zetel waarvan de activiteit een daadwerkelijke en continue band heeft met de Belgische economie of met de economie van één van voornoemde Staten.

Art. 3.§ 1. Elke aanvrager beschikt zowel bij de indiening van de aanvraag als na vergunning voor de bouw van een directe lijn over voldoende technische capaciteiten voor de uitoefening van de in de aanvraag bedoelde activiteiten. De directe lijn wordt onderworpen aan de op het technisch reglement toepasselijke voorschriften. § 2. Om de verificatie van zijn technische capaciteiten mogelijk te maken, verstrekt de aanvrager de volgende documenten : 1° een omschrijving van de technische middelen die overwogen worden voor de bouw en de exploitatie van de directe lijn alsook de overwogen exploitatieduur;2° de overeenkomstig de bepalingen van het technisch reglement uitgevoerde middelen om de zekerheid van de directe lijn te waarborgen;3° elk ander document waarmee hij kan bewijzen dat hij over de voldoende technische capaciteiten beschikt voor de uitoefening van de in de aanvraag bedoelde activiteiten;die documenten worden op eigen initiatief door de aanvrager of op aanvraag van de CWaPE afgegeven. § 3. Indien hij van plan is zich te laten bijstaan of de exploitatie van de directe lijn uit te besteden, maakt de aanvrager de CWaPE het afschrift van het met rechtspersoon of de natuurlijke persoon gesloten contract over.

De medecontractant van de aanvrager verschaft de in de § § 1 en 2 bedoelde bewijselementen. De aanvrager of zijn onderaannemer gaan een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid aan voor de nieuwe directe lijn op grond van de criteria die algemeen door de verzekeringsmaatschappijen toegepast worden.

Art 4. § 1. De aanvrager rechtvaardigt de bouw van een directe lijn of de regularisatie van een directe lijn via een nota met vermelding van de toestand van de aanvrager en de argumenten waarmee kan worden bewezen dat de twee volgende voorwaarden vervuld worden : 1° de directe lijn stemt overeen met één van de volgende toestanden : - elektriciteitslijn die een geïsoleerde productielocatie met een geïsoleerde afnemer verbindt; - elektriciteitslijn die een elektriciteitsproducent met een onderneming die elektriciteit levert, verbindt om rechtstreeks hun eigen inrichtingen, dochterondernemingen en in aanmerking komende afnemers te bevoorraden; 2° de toegang tot het net is aan de aanvrager geweigerd of hij beschikt niet over een aansluitingsaanbod op het openbaar net onder redelijke technische of economische voorwaarden. § 2. Een directe lijn wordt technisch of economisch gerechtvaardigd wanneer ze met één van de volgende hypothesen overeenstemt : 1° de directe lijn bevindt zich integraal op eenzelfde site wanneer de aanvrager houder is van zakelijke rechten op de site en de lijn tijdens de werkelijke afschrijvingsduur van de productie-installatie zoals goedgekeurd door de CWaPE;2° de directe lijn is niet langer dan de helft van de lengte van de kabel vereist om de geïsoleerde eindafnemer "laagspanning" aan te sluiten op het distributienet wanneer de lengte van bedoelde kabel minstens vijfhonderd meter in totaal is en anderzijds wanneer die aansluiting op één of verschillende private terreinen geïnstalleerd wordt; 3° de kosten van de directe lijn bevestigd met een voor waar en oprecht verklaarde kostenraming en m.b.t. diensten gelijkwaardig aan het aanbod van de netbeheerder zijn minstens 50 % goedkoper dan de kosten van de aansluiting op het net die vermeld zijn in het aanbod van de netbeheerder en waarvan de aansluiting op een privaat terrein aangelegd is; 4° de directe lijn waarvoor de netbeheerder met een gemotiveerde nota vaststelt dat de aansluiting op het net technisch gezien onredelijk is.5° de directe lijn aangesloten op een toegelaten privaat net of gesloten professioneel net. § 3. Als directe lijn wordt niet beschouwd en vereist dus geen vergunning : 1° de in geval van autoproductie vereiste lijn wanneer de producent houder is van zakelijke rechten op de hele site waardoor bedoelde lijn heen gaat, met inbegrip van de toestanden van derde investeerders of van verhuring van de productie-installatie;2° de tijdelijk aansluiting van hoogstens 6 maanden. § 4. Wanneer de kwalificatie uit de splitsing van de in artikel 4, § 3, 1°, bedoelde autoproductiesite voortvloeit of van een verdeling van het eigendomsrecht op die site ten gunste van verschillende natuurlijke of rechtspersonen, wordt een aanvraag om handhaving van de directe lijn door de eigenaar ervan of door de houder van een zakelijk recht op die lijn aan de CWaPE overgemaakt binnen een termijn van 3 maanden na de splitsing of de verdeling van het eigendomsrecht. De aanvraag gaat vergezeld van een nota waarin wordt bewezen dat de splitsings- of verdelingsverrichtingen die de kwalificatie van de directe lijn als gevolg hebben gehad, gerechtvaardigd worden door economische of strategische overwegingen die afzonderlijk zijn van de voordelen voortvloeiend uit de toepassing van § 3, 1°. HOOFDSTUK III. - Toekenningsprocedure

Art. 5.§ 1. De vergunningsaanvraag betreffende de bouw van een nieuwe directe lijn of de regularisatie van een bestaande directe lijn wordt in één exemplaar bij aangetekend schrijven of tegen ontvangstbewijs bij de zetel van de CWaPE en, in voorkomend geval, per mail gezonden.

De aanvrager voegt bij de aanvraag alle documenten waaruit blijkt dat hij voldoet aan de in hoofdstuk II bedoelde toekenningscriteria. § 2. Bij de indiening van de aanvraag stort de aanvrager op de rekening van de CWaPE een bijdrage van 500 euro die jaarlijks geïndexeerd wordt op grond van het indexcijfer van de consumptieprijzen door ze te vermenigvuldigen met het indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand december van het kalenderjaar vóór de datum van indiening van de aanvraag en door ze te delen door het indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand december 2014. § 3. Een aanvraag kan door dezelfde aanvrager ingediend worden voor een geheel van soortgelijke installaties met een door de CWaPE bepaald maximaal vermogen. De aanvrager geeft nochtans elke directe lijn die gebouwd is ten gevolge van de vergunning van die installaties, aan de CWaPe aan. De CWaPE kan nagaan of de directe lijnen die na de vergunning zijn gebouwd, met de toegelaten installaties overeenstemmen. In voorkomend geval wordt de regularisatie van de directe lijn overeenkomstig dit besluit vereist.

Art. 6.§ 1. De CWaPE gaat na of ze alle documenten die nodig zijn voor het onderzoek van de aanvraag bezit en stuurt een ontvangbewijs aan de aanvrager.

Indien de aanvraag ingevuld moet worden, informeert de CWaPE de aanvrager daarvan bij aangetekend schrijven binnen een termijn van vijftien dagen na ontvangst van de aanvraag. Ze bepaalt de verlangde aanvullende inlichtingen en stelt een termijn vast die zonder door de CWaPE behoorlijk gemotiveerde en aangenomen rechtvaardiging niet éénentwintig dagen mag overschrijden op straffe van verval van aanvraag; binnen die termijn wordt de aanvrager erom verzocht om zijn aanvraag in te vullen. § 2. Op basis van de in hoofdstuk II bedoelde criteria gaat de CWaPE na of de aanvraag ontvankelijk is.

Wanneer de CWaPE acht dat de aanvraag onontvankelijk is, informeert ze de aanvrager bij aangetekend schrijven binnen een termijn van dertig dagen na ontvangst van de aanvraag of van de overeenkomstig § 1 ingewonnen aanvullende informatie. Ze bepaalt de redenen waarvoor ze van mening is dat aanvraag niet gerechtvaardigd wordt en stelt een termijn van hoogstens 30 dagen vast op straffe van verval van de aanvraag, waarin de aanvrager bij aangetekend schrijven zijn opmerkingen, rechtvaardigingen of elke andere aanvullende informatie kan verstrekken. De CWaPE hoort de aanvrager die erom verzoekt.

Art. 7.Wanneer de aanvraag ontvankelijk wordt verklaard, raadpleegt de CWaPE de netbeheerder die nagaat of er geen andere alternatieven zijn die technisch en economisch redelijk zijn. De netbeheerder betekent zijn advies binnen een termijn van dertig dagen na ontvangst van de adviesaanvraag van de CWaPE. De CWaPE betekent bij aangetekend schrijven zijn beslissing tot machtiging of weigering van de directe lijn aan de aanvrager binnen een termijn van zestig dagen na ontvangst van de aanvraag of, in voorkomend geval, van de in artikel 6, § 1, 2°, bedoelde aanvullende informatie, opmerkingen en rechtvaardigingen. De CWaPE informeert het bestuur over haar beslissing.

De vergunning wordt voor de duur van de exploitatie van de directe lijn afgeleverd. HOOFDSTUK IV. - Herziening, intrekking, ontmanteling

Art. 8.§ 1. Elke wijziging van een door de CWaPE toegelaten directe lijn maakt het voorwerp uit van een aanvraag tot herziening van de vergunning voor zover de wijziging wat volgt betreft : 1° een aanzienlijke verandering van het tracé;2° een verhoging van de spanning of van het maximale vermogen;3° een aanzienlijke wijziging van de bovengrondse of ondergrondse installatiewijze, dragers of van het aantal, van de aard of de doorsnede van de geleiders;4° een in artikel 11 bedoelde toestand. § 2. De aanvraag betreffende de wijziging wordt overeenkomstig de bepalingen van hoofdstuk III ingediend en behandeld.

Art. 9.§ 1. De aan de vergunning gebonden rechten vervallen bij intrekking van die hoedanigheid wegens ofwel verval, ofwel bij afstand van de houder. § 2. Wanneer de voorwaarden vermeld in de vergunning of de in hoofdstuk V bedoelde verplichtingen van de houder niet vervuld worden, maant de CWaPE de houder van de vergunning bij aangetekend schrijven aan om zich aan te passen aan die voorwaarden of verplichtingen en om haar een dossier met de bewijsstukken binnen negentig dagen over te maken.

Na ontvangst van dit dossier of, bij gebrek daaraan, na afloop van de in het vorige lid bedoelde termijn beslist de CWaPE over de eventuele intrekking van de vergunning of de aanpassing van de voorwaarden van de vergunning. § 3. Elke aanvraag om afstand van de vergunning wordt aan de CWaPE gericht, die binnen zestig dagen na ontvangst van de aanvraag beslist.

Haar aanvaarding wordt onderworpen aan de uitvoering van de in artikel 12, 2°, vereiste maatregelen. § 4. Elke vergunning die overeenkomstig dit besluit wordt verleend, vervalt van rechtswege indien de exploitatie van de directe lijn niet wordt uitgevoerd binnen een termijn van vijf jaar die begint te lopen op de dag van de door de CWaPE verleende vergunning.

Art. 10.De CWaPE bepaalt de procedure, de termijn en de voorwaarden waarin ze de ontmanteling van een krachtens artikel 13 niet-geregulariseerde directe lijn kan opleggen onverminderd de toepassing van een administratieve boete. HOOFDSTUK V. - Verplichtingen van de houder van een vergunning

Art. 11.De houder van een vergunning informeert de CWaPE over : 1° elke wijziging van de informatie die aanleiding heeft gegeven tot de vergunning van de directe lijn;2° elk project van overdracht van eigendom alsook de verhuring of de leasing van de directe lijn;3° elke belangrijke wijziging die haar technische capaciteiten zou kunnen wijzigen. In het in 1° bedoelde geval richt de houder van een vergunning de CWaPE, in voorkomend geval, een afschrift van elke wijziging van de statuten alsook van het proces-verbaal van de buitengewone algemene vergadering die ze heeft besloten.

Art. 12.De houder van een vergunning : 1° zorgt voor de exploitatie van de directe lijn overeenkomstig de bepalingen die van toepassing zijn op het technisch reglement;2° treft alle maatregelen die nodig zijn voor de handhaving van de zekerheid van de directe lijn bij haar bouw, tijdens haar exploitatie en aan het einde van de exploitatie;3° verstrekt de CWaPE en de netbeheerders de technische en economische gegevens betreffende de directe lijn die nodig zijn voor de opmaking van het plan voor de aanpassing van het plaatselijke transmissienet of van het distributienet zoals vermeld in de vergunning. HOOFDSTUK VI. - Overgangs- en slotbepalingen

Art. 13.§ 1. De lijnen die voor de inwerkingtreding van het decreet en zonder vergunning zijn gebouwd, worden als regelmatig beschouwd zonder geen andere formaliteit te moeten vervullen. § 2. De lijnen die zonder vergunning tussen de datum van inwerkingtreding van het decreet en de datum van inwerkingtreding van het besluit van de Waalse Regering van 16 oktober 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 16/10/2003 pub. 24/12/2003 numac 2003027778 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering betreffende het technisch reglement voor het beheer van de elektriciteitsdistributienetten in het Waalse Gewest alsook de toegang daartoe type besluit van de waalse regering prom. 16/10/2003 pub. 24/12/2003 numac 2003027779 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering betreffende het technisch reglement voor het beheer van het lokale net voor elektriciteitstransmissie in het Waalse Gewest en de toegang ertoe type besluit van de waalse regering prom. 16/10/2003 pub. 14/11/2003 numac 2003201844 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering betreffende de vergunning voor gaslevering sluiten betreffende het technisch reglement voor het beheer van de elektriciteitsdistributienetten in het Waalse Gewest alsook de toegang daartoe en het besluit van de Waalse Regering van 16 oktober 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 16/10/2003 pub. 24/12/2003 numac 2003027778 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering betreffende het technisch reglement voor het beheer van de elektriciteitsdistributienetten in het Waalse Gewest alsook de toegang daartoe type besluit van de waalse regering prom. 16/10/2003 pub. 24/12/2003 numac 2003027779 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering betreffende het technisch reglement voor het beheer van het lokale net voor elektriciteitstransmissie in het Waalse Gewest en de toegang ertoe type besluit van de waalse regering prom. 16/10/2003 pub. 14/11/2003 numac 2003201844 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering betreffende de vergunning voor gaslevering sluiten betreffende het technisch reglement voor het beheer van het lokale elektriciteitstransmissienet in het Waalse Gewest en de toegang ertoe geïnstalleerd zijn, worden uiterlijk één jaar na de inwerkingtreding van dit besluit aan de CWaPE kosteloos aangegeven op straffe van administratieve boetes overeenkomstig de artikelen 53 tot 54 van het decreet; die aangifte heeft de automatische regularisatie van de betrokken lijn als gevolg. § 3. De lijnen die zonder vergunning tussen de datum van inwerkingtreding van het decreet en de datum van inwerkingtreding van het besluit van de Waalse Regering van 16 oktober 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 16/10/2003 pub. 24/12/2003 numac 2003027778 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering betreffende het technisch reglement voor het beheer van de elektriciteitsdistributienetten in het Waalse Gewest alsook de toegang daartoe type besluit van de waalse regering prom. 16/10/2003 pub. 24/12/2003 numac 2003027779 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering betreffende het technisch reglement voor het beheer van het lokale net voor elektriciteitstransmissie in het Waalse Gewest en de toegang ertoe type besluit van de waalse regering prom. 16/10/2003 pub. 14/11/2003 numac 2003201844 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering betreffende de vergunning voor gaslevering sluiten betreffende het technisch reglement voor het beheer van de elektriciteitsdistributienetten in het Waalse Gewest alsook de toegang daartoe en het besluit van de Waalse Regering van 16 oktober 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 16/10/2003 pub. 24/12/2003 numac 2003027778 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering betreffende het technisch reglement voor het beheer van de elektriciteitsdistributienetten in het Waalse Gewest alsook de toegang daartoe type besluit van de waalse regering prom. 16/10/2003 pub. 24/12/2003 numac 2003027779 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering betreffende het technisch reglement voor het beheer van het lokale net voor elektriciteitstransmissie in het Waalse Gewest en de toegang ertoe type besluit van de waalse regering prom. 16/10/2003 pub. 14/11/2003 numac 2003201844 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering betreffende de vergunning voor gaslevering sluiten betreffende het technisch reglement voor het beheer van het lokale elektriciteitstransmissienet in het Waalse Gewest en de toegang ertoe geïnstalleerd zijn, worden uiterlijk één jaar na de inwerkingtreding van dit besluit aan de CWaPE kosteloos aangegeven op straffe van administratieve boetes overeenkomstig de artikelen 53 tot 54 van het decreet. De aanmelder betaalt de in artikel 5, § 2, bedoelde bijdrage. § 4. De directe lijnen die tussen de datum van inwerkingtreding van het besluit van de Waalse Regering van 16 oktober 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 16/10/2003 pub. 24/12/2003 numac 2003027778 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering betreffende het technisch reglement voor het beheer van de elektriciteitsdistributienetten in het Waalse Gewest alsook de toegang daartoe type besluit van de waalse regering prom. 16/10/2003 pub. 24/12/2003 numac 2003027779 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering betreffende het technisch reglement voor het beheer van het lokale net voor elektriciteitstransmissie in het Waalse Gewest en de toegang ertoe type besluit van de waalse regering prom. 16/10/2003 pub. 14/11/2003 numac 2003201844 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering betreffende de vergunning voor gaslevering sluiten en de datum van inwerkingtreding van het decreet van 11 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/04/2014 pub. 06/06/2014 numac 2014203532 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen sluiten tot wijziging van het decreet van 12 april 2001Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/04/2001 pub. 01/05/2001 numac 2001027238 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt sluiten het voorwerp hebben uitgemaakt van een positief advies van de CWaPE overgemaakt aan de Minister volgens artikel 23 van het toen vigerende decreet worden als regelmatig beschouwd.

Art. 14.De Minister van Energie is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 17 september 2015.

De Minister-President, P. MAGNETTE De Minister van de Plaatselijke Besturen, Stedenbeleid, Huisvesting en Energie, P. FURLAN

^