gepubliceerd op 29 juni 2020
Besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 48 houdende organisatie van de inspraak van het publiek in plaats van de verplichte voorafgaande informatievergadering voor bepaalde herzieningen van het gewestplan
11 JUNI 2020. - Besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 48 houdende organisatie van de inspraak van het publiek in plaats van de verplichte voorafgaande informatievergadering voor bepaalde herzieningen van het gewestplan
VERSLAG AAN DE REGERING De gezondheidscrisis COVID-19 en de huidige en komende maatregelen, genomen om de verspreiding van het virus in de bevolking te beperken, leiden ertoe dat iedere vorm van activiteit op het grondgebied van het Waalse Gewest vertraagt. Hoe dan ook beogen zij het beperken van de contacten tussen personen in verschillende gradaties in functie van de richtlijnen van de federale Regering.
Hoewel de fysieke vergaderingen met strikte inachtneming van de normen inzake sociale distantiëring, aanbevolen door de Nationale Veiligheidsraad, georganiseerd dienen te worden, blijven de bijeenkomsten heden ruim verboden om duidelijke redenen van volksgezondheid. De maatregelen met het oog op de beperking van de bijeenkomsten zullen overigens tot de laatste behoren die na de op het nationaal grondgebied aangevatte afbouw van de lockdown opgeheven zullen kunnen worden.
Dergelijke maatregelen dreigen evenwel een doeltreffende en omvangrijke publieke deelname in het kader van de vergaderingen, verplicht bij het Wetboek van Ruimtelijke Ordening, te benadelen, met name de voorafgaandelijke informatievergadering voorzien voor sommige herzieningen van gewestplannen.
De nieuwe ontwerp-herzieningen van gewestplannen kunnen niet over een langere termijn worden uitgesteld; zoniet dreigt een aanzienlijke vertraging van de uitvoering van de onderliggende projecten. Sommige van die projecten zijn van hoog belang voor Wallonië en de nagestreefde doelstellingen, met name inzake energietransitie en het afremmen van de klimaatopwarming. Dit geldt bijvoorbeeld voor wat betreft de opneming van nieuwe reserveringsomtrekken voor de uitvoering van nieuwe verkeersinfrastructuren, vervoer van vloeistoffen of energie maar ook voor een grote diversiteit aan structuurverlenende projecten op het grondgebied van Wallonië, alsook voor zijn economische en sociale ontwikkeling.
Dus komt het noodzakelijk voor, in de publieke inspraak te voorzien in samenhang met de lockdownafbouwstrategie vastgesteld door de Nationale Veiligheidsraad.
In de huidige regeling heeft deze vergadering een dubbele functie. Zij moet het publiek de mogelijkheid geven om informatie te krijgen over projecten waarvoor een voorafgaandelijke informatievergadering nodig is, in voorkomend geval door vragen te stellen aan de aanvrager en diens onderzoeksgelastigde, zodat bemerkingen kunnen worden gemaakt met kennis van zaken. Zij moet ook een zekere vorm van interactie mogelijk maken door het publiek de gelegenheid te geven zich zo goed mogelijk over een toekomstig project te informeren.
In die zin is deze vergadering een informatiemaatregel ter voorbereiding van de reactie van het publiek die uitgeoefend kan worden in de vijftien daarop volgende dagen.
Krachtens artikel 1 van het decreet van 17 maart 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/03/2020 pub. 18/03/2020 numac 2020040687 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis Covid-19 type decreet prom. 17/03/2020 pub. 18/03/2020 numac 2020040688 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van de bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis Covid-19 voor de aangelegenheden geregeld bij artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 17/03/2020 pub. 20/03/2020 numac 2020040696 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Regering in het kader van de gezondheidscrisis in verband met het Covid-19 coronavirus sluiten tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis COVID-19 is de Regering bevoegd om alle nuttige maatregelen te nemen om elke situatie te voorkomen en te behandelen die problemen stelt in het strikte kader van de pandemie COVID-19 en de gevolgen ervan en die geregeld moet worden op straffe van ernstig gevaar;
Daarmee wordt het, tijdelijk, kader geherdefinieerd voor de voorafgaandelijke publieke informatievergaderingen waarbij desnoods gebruik wordt gemaakt van gedematerialiseerde vormen om te ontkomen aan de vereiste bijeenkomsten voor deze soort vergaderingen.
De afdeling wetgeving van de Raad van State heeft advies 67.524/4 uitgebracht op 9 juni 2020.
Het ontwerp-besluit tot bijzondere machten werd herzien om te verantwoorden dat de datum van 31 december 2020, voorzien voor de uitvoering van de bij dit besluit tot bijzondere machten geboden mogelijkheid objectief en redelijkerwijs is bepaald ten opzichte van enerzijds de onzekerheden die met de lockdown gepaard gaan, in het bijzondere de mogelijkheid tot organisatie van bijeenkomsten, en de nodige tijd die verstrijkt bij de praktische implementering van de toepassing van de gemachtigde regeling en ten opzichte van anderzijds de grenzen die bij de uitvoering van de aan de Regering toegewezen bijzondere machten zijn opgelegd wegens artikel 1, § 1, van het decreet van 17 maart 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/03/2020 pub. 18/03/2020 numac 2020040687 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis Covid-19 type decreet prom. 17/03/2020 pub. 18/03/2020 numac 2020040688 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van de bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis Covid-19 voor de aangelegenheden geregeld bij artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 17/03/2020 pub. 20/03/2020 numac 2020040696 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Regering in het kader van de gezondheidscrisis in verband met het Covid-19 coronavirus sluiten. De machtiging voor de Regering die de Raad van State voorstelt werd evenwel in de regeling ingevoegd door de Regering de mogelijkheid te verlenen de toepassingsperiode van de virtuele werkwijze in te korten mocht dit verantwoord zijn ten opzichte van de crisistoestand. Dientengevolge is elk risico op een buitensporige toepassing van de voorgestelde regeling uitgesloten.
Het ontwerp werd overigens herzien om ervoor te zorgen dat de keuze voor een publieke informatievergadering met een fysieke dan wel virtuele aanwezigheid wel degelijk het initiatief blijft van de overheid of de persoon die initiatiefnemer is van de gewestplanherziening, maar zonder dat deze keuze beperkt wordt door voorwaarden. Luidens voorvermeld advies benadrukt de afdeling wetgeving immers dat "de afdeling wetgeving zich, in het bijzonder rekening houdend met de snelheid waarmee de terzake genomen maatregelen evolueren, afvraagt vanuit welk tijdstip bepaald kan worden naar welke maatregelen de betrokken persoon of overheid dient te verwijzen. Of nog, welke voorwaarden de betrokken persoon of overheid juist moet vervullen om vast te stellen dat zij acht dat het mogelijk of onmogelijk is om de genomen maatregelen in acht te nemen om de verspreiding van het virus onder de bevolking te beperken.". Om niet te vervallen in de toepassing of de interpretatie van criteria die een bron van rechtsonzekerheid kunnen vormen, wordt dus voorgesteld om niet a priori een bijkomende voorwaarde in de regeling op te nemen. Het is duidelijk de verantwoordelijkheid van aanvrager om, ten opzichte van zijn de beste wijze voor de organisatie van de voorafgaandelijke informatievergadering te onderzoeken met aandacht voor de maatregelen, aangenomen met het oog op het beperken van de verspreiding van COVID-19.
De andere, formele en technische, bemerkingen van de Raad van State werden in overweging genomen.
Artikel 1 plaatst de persoon of de overheid die het initiatief neemt tot de gewestplanherziening voor de keuze om toepassing te maken van ofwel: - de voorafgaandelijke informatievergadering bepaald bij het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling indien zij het mogelijk acht om de huidige en komende maatregelen, genomen om de verspreiding van het virus onder de bevolking te beperken, in acht te nemen, en meer bepaald de afbouw van de lockdown en de regels voor sociale distantiëring, met in achtneming van een doeltreffende publieksdeelname. - de procedure bedoeld in artikel 3, indien zij acht niet in staat te zijn de huidige en komende maatregelen, genomen om de verspreiding van het virus onder de bevolking te beperken, in acht te nemen, en meer bepaald de afbouw van de lockdown en de regels voor sociale distantiëring.
De precieze criteria zijn evenwel niet in de regeling opgenomen om het advies van de afdeling wetgeving van de Raad van State op te volgen.
Artikel 2 bepaalt dat de persoon of de overheid die het initiatief neemt tot de herziening aanvullende nadere deelnameregels kan uitvoeren.
Artikel 3 bepaalt dat er voor de gewestplannen waarvan de herziening een gemeentelijk initiatief is of het initiatief van een natuurlijke of een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke rechtspersoon overeenkomstig de artikelen D.II.47, D.II.48 en D.II.52, een videopresentatie van de ontwerp-herziening van het gewestplan wordt gemaakt voor verzending van de aanvraag aan de Regering in plaats van de voorafgaandelijke informatievergadering bepaald bij het Wetboek van Ruimtelijke Ordening.
De videopresentatie dient gedurende twee opeenvolgende werkdagen via het internet toegankelijk te zijn. Informatie kan tijdens deze twee dagen tussen 8.00 uur en 17.00 uur telefonisch worden verkregen.
Deze presentatie wordt via aanplakking volgens vormen identiek aan die bepaald in het Wetboek aangekondigd.
Iedere persoon kan per aangetekend schrijven een afschrift van het transcript van de presentatie en de documenten van de videopresentatie opvragen bij de persoon of de overheid die het initiatief tot de herziening van het gewestplan heeft genomen. De aanvraag moet uiterlijk drie dagen vóór de online publicatie ontvangen zijn. Twee dagen vóór de online publicatie stuurt de persoon of de overheid die het initiatief van de herziening van het gewestplan heeft genomen bij per post aangetekend schrijven, in één enkel exemplaar, de documenten naar de aanvragers.
Iedereen kan het afschrift van het transcript van de presentatie en de documenten van de videopresentatie in het gemeentehuis raadplegen, na afspraak, tijdens de twee dagen waarin de videopresentatie online staat.
Iedere persoon kan, zoals in het kader van de voorafgaandelijke informatievergaderingen bepaald bij het Wetboek, binnen vijftien dagen na de laatste dag van online publicatie van de videopresentatie zijn bemerkingen en aanbevelingen over het ontwerp van herziening van het gewestplan schriftelijk richten aan het gemeentecollege van een van de gemeenten op het grondgebied waarvan de herziening van het gewestplan wordt gepland. Hij kan ook bijzondere punten onderstrepen en alternatieven voorstellen die redelijkerwijs overwogen kunnen worden door de persoon of de overheid die het initiatief van de herziening heeft genomen opdat ermee rekening zou worden gehouden in het verslag over de milieueffecten.
Artikel 4 bepaalt dat de alternatieve procedure van toepassing voor procedures die georganiseerd worden vanaf de inwerkingtreding van dit besluit, wanneer de persoon of de overheid die het initiatief tot de herziening van het gewestplan heeft genomen, beslist heeft deze procedure overeenkomstig artikel 2 toe te passen, en op voorwaarde dat de periode van vijftien dagen waarbinnen bemerkingen en voorstellen kunnen worden ingediend uiterlijk op 31 december 2020 verstreken is.
Artikel 5 bepaalt dat de in artikel 3 bedoelde inspraakprocedure, die wordt georganiseerd vanaf de inwerkingtreding van dit besluit en waarvoor de periode van vijftien dagen waarbinnen opmerkingen en voorstellen kunnen worden ingediend, uiterlijk op 31 december 2020 verstreken is, de voorafgaande informatievergadering vervangt voor de toepassing van artikelen D.II.47, § 1, lid 2, D.II.48, § 2, D.II.54, § 2, lid 5, 5°, en vervangt de voorafgaande informatievergadering voor de toepassing van artikel D.VIII.2, § 2, van het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling. Het betreft dus aanpassingen die erop toezien dat het voorgestelde systeem aansluit bij de bepalingen van Wetboek waarin verwezen wordt naar de voorafgaandelijke informatievergadering.
Het dossier bedoeld in artikel D.VIII.15, § 1, van het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling zal krachtens artikel 6 het afschrift van de bemerkingen en voorstellen bevatten die in het kader van deze procedure ingediend zijn wanneer de inspraak van het publiek overeenkomstig deze procedure is georganiseerd.
Artikel 7 gaat in op het voorstel van de afdeling wetgeving van de Raad van State om de Waalse Regering ertoe te machtigen de periode bedoeld in artikel 5 in te korten indien de volledig genormaliseerde toestand een terugkeer naar de regeling van het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling mogelijk zou maken.
Artikel 8 bepaalt dat dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt wordt.
Advies van de Raad van State nr. 67.524/4 van 9 juni 2020 Afdeling wetgeving
Op 2 juni 2020 werd de Raad van State, afdeling wetgeving, door de Vice-Minister-President en Minister van Economie, Buitenlandse Handel, Onderzoek en Innovatie, Digitale Technologieën, Ruimtelijke Ordening, Landbouw, het "IFAPME", en de Vaardigheidscentra van het Waals Gewest verzocht, binnen een termijn van vijf werkdagen advies uit te brengen over een ontwerp-besluit van de Waalse Regering `tot bijzondere machten nr. XX houdende organisatie van de inspraak van het publiek in plaats van de verplichte voorafgaande informatievergadering voor bepaalde herzieningen van het gewestplan'.
Het ontwerp werd op 9 juni 2020 onderzocht door de vierde kamer. De kamer was samengesteld uit Martine Baguet, voorzitster van de kamer, Luc Cambier en Bernard Blero, Staatsraden, en Anne-Catherine Van Geersdaele, griffier.
Verslag werd uitgebracht door Benoît Jadot, eerste auditeur afdelingshoofd.
Het advies, waarvan de tekst volgt, werd uitgebracht op 9 juni 2020.
Volgens artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op 12 januari 1973, dienen in de adviesaaanvraag de motieven in het bijzonder te worden opgegeven die het dringend karakter ervan verantwoorden.
Het schrijven luidt als volgt : « Overwegende dat de buitengewone gezondheidscrisis in verband met COVID-19 die heden België treft en dat de huidige en komende regels, genomen om de verspreiding van het virus onder de bevolking te beperken, van dien aard zijn dat ze iedere vorm van activiteit op het grondgebied van het Waalse Gewest vertragen;
Overwegende dat zij een belemmering kunnen vormen voor een doeltreffende en uitgebreide inspraak van het publiek in het kader van de door het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling opgelegde bijeenkomsten, met name de voorafgaande informatievergadering bedoeld in artikel D.VIII.5 van hetzelfde Wetboek voor bepaalde herzieningen van het gewestplan;
Overwegende dat fysieke vergaderingen moeten worden georganiseerd met strikte inachtneming van de normen van sociale afstand aanbevolen door de Nationale Veiligheidsraad, maar dat bijeenkomsten verboden zijn om duidelijke redenen van volksgezondheid; dat bepaalde voorafgaande informatievergaderingen onder normale omstandigheden tientallen, zelfs honderden personen mogelijk zullen interesseren en bijeenbrengen;
Overwegende dat de inspraak van het publiek moet worden georganiseerd in samenhang met de door de Nationale Veiligheidsraad vastgestelde afbouwstrategie tot op heden; dat de voorbereidingen voor een dergelijke inspraak niet toelaten de regels regelmatig te wijzigen in het licht van toekomstige maatregelen;
Overwegende dat nieuwe ontwerpen tot herziening van gewestplan niet op lange termijn kunnen worden uitgesteld, op straffe van aanzienlijke vertragingen in de verwezenlijking van de onderliggende projecten; dat sommige van die projecten van groot belang zijn voor Wallonië en voor de doelstellingen die het nastreeft, met name op het gebied van energietransitie en beperking van de opwarming van het klimaat; dat dit bijvoorbeeld het geval is bij de opname van nieuwe reserveringsomtrekken voor de verwezenlijking van nieuwe infrastructuur voor communicatie en vervoer van vloeistoffen en energie;
Overwegende dat de Regering, krachtens artikel 1 van het decreet van 17 maart 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/03/2020 pub. 18/03/2020 numac 2020040687 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis Covid-19 type decreet prom. 17/03/2020 pub. 18/03/2020 numac 2020040688 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van de bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis Covid-19 voor de aangelegenheden geregeld bij artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 17/03/2020 pub. 20/03/2020 numac 2020040696 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Regering in het kader van de gezondheidscrisis in verband met het Covid-19 coronavirus sluiten tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis COVID-19, bevoegd is om alle nuttige maatregelen te nemen om iedere situatie te voorkomen en te behandelen die problemen stelt in het strikte kader van de pandemie COVID-19 en haar gevolgen en die dringend behandeld moeten worden op straffe van ernstig gevaar;
Overwegende dat de mogelijkheid om virtuele vergaderingen te organiseren zou kunnen worden geboden, maar dat computertechnologie nodig is voor dit soort vergaderingen die niet voor de hele betrokken bevolking voorhanden is; dat een onderzoek van STATBEL van 13 februari 2020 echter heeft aangetoond dat het percentage Waalse huishoudens met internettoegang in 2019 verder gestegen is tot 87%; dat de voorgestelde oplossing, namelijk de online publicatie van een videopresentatie, zal toelaten om de effectieve inspraak van een aanzienlijk deel van de bevolking te organiseren;
Overwegende dat de personen die geen internettoegang hebben of moeilijkheden daarmee ondervinden, op aanvraag een papieren versie van de videopresentatie van het ontwerp tot herziening van gewestplan kunnen krijgen; dat zij ook een papieren versie zullen kunnen raadplegen in het gemeentehuis; dat zij bijgevolg dezelfde omstandigheden zullen ervaren als de personen die over internettoegang beschikken; dat zij op dezelfde wijze informatie over het ontwerp kunnen verkrijgen en hun opmerkingen en suggesties kunnen maken;
Overwegende dat dit besluit derhalve nieuwe voorwaarden bepaalt die in acht moeten worden genomen om een zo goed mogelijke inspraak van het publiek in het kader van bepaalde ontwerpen tot herziening van gewestplan te waarborgen en tegelijkertijd fysieke vergaderingen te vermijden;
Overwegende dat er echter voorafgaande informatievergaderingen zijn die in de praktijk maar weinig mensen bijeenbrengen; dat er fysieke bijenkomsten daarvoor mogelijk zijn of zullen zijn met inachtneming van de huidige en toekomstige maatregelen die worden genomen om de verspreiding van het virus onder de bevolking te beperken, en met name de afbouwstrategie en de regels inzake sociale distantiëring, met inachtneming van een efficiënte inspraak van het publiek; dat de projectontwerper het best in staat is om te bepalen welke oplossing het meest geschikt is; dat de keuze tussen de bestaande en de voorgestelde nieuwe procedure derhalve moet worden overgelaten aan de projectontwerper, in goede coördinatie met de plaatselijke overheden en de burgemeester van de betrokken gemeente;
Daar de adviesaanvraag is ingediend op grond van artikel 84, § 1, lid 1, 3°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op 12 januari 1973, beperkt de afdeling wetgeving haar onderzoek tot de rechtsgrond van het ontwerp, tot de bevoegdheid van de steller van de akte en tot het voltooien van voorafgaandelijke vormvereisten overeenkomstig artikel 84, § 3, van voornoemde gecoördineerde wetten.
Op drie punten geeft het ontwerp aanleiding tot volgende bemerkingen.
Algemene bemerkingen 1. In artikel D.VIII.5 van het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling (hierna « het Wetboek ») wordt bepaald dat voor de gewestplannen waarvan de herziening op initiatief van de gemeente of van een overeenkomstig de artikelen D.II.47 en D.II.48 private of publieke natuurlijke of rechtspersoon wordt bepaald, een voorafgaandelijke informatievergadering plaatsvindt voor de verzending van de aanvraag aan de Regering.
Gelet op de moeilijkheden die rijzen of zouden kunnen rijzen bij de toepassing van deze procedure ten opzichte van de maatregelen genomen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, strekt het ontwerp er, in uitvoering van het decreet van 17 maart 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/03/2020 pub. 18/03/2020 numac 2020040687 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis Covid-19 type decreet prom. 17/03/2020 pub. 18/03/2020 numac 2020040688 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van de bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis Covid-19 voor de aangelegenheden geregeld bij artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 17/03/2020 pub. 20/03/2020 numac 2020040696 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Regering in het kader van de gezondheidscrisis in verband met het Covid-19 coronavirus sluiten `tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis COVID-19', toe de persoon of de overheid die het initiatief neemt tot de herziening van het gewestplan de mogelijkheid te bieden te kiezen voor de topeassing van een alternatieve procedure die luidens de aanhef ertoe dient « om een zo goed mogelijke inspraak van het publiek [...] te waarborgen en tegelijkertijd fysieke vergaderingen te vermijden ».
Deze procedure bestaat uit de verwezenlijking, door de persoon of de overheid die het initiatief neemt tot herziening van het gewestplan, van een videopresentatie van de ontwerp-herziening, toegankelijk op het internet, na afloop waarvan het publiek zijn bemerkingen en voorstellen zal kunnen uiten.
Volgens het ontwerp-besluit is de aldus ingevoerde regeling van toepassing op procedures die zodanig worden georganiseerd dat de periode waarin het publiek zijn bemerkingen en voorstellen zal kunnen overmaken uiterlijk op 31 december 2020 eindigt.
Rekening houdend met de uitleg opgenomen in de aanhef van het ontwerp-besluit en in de nota en het verslag aan de Waalse Regering kan deze regeling, in zijn beginsel, beschouwd worden als deel uitmakend van de maatregelen die de Regering gemachtigd is te nemen op grond van artikel 1, § 1, van het decreet van 17 maart 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/03/2020 pub. 18/03/2020 numac 2020040687 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis Covid-19 type decreet prom. 17/03/2020 pub. 18/03/2020 numac 2020040688 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van de bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis Covid-19 voor de aangelegenheden geregeld bij artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 17/03/2020 pub. 20/03/2020 numac 2020040696 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Regering in het kader van de gezondheidscrisis in verband met het Covid-19 coronavirus sluiten, namelijk « om alle nuttige maatregelen te nemen om iedere situatie te voorkomen en te behandelen die problemen stelt in het strikte kader van de pandemie COVID-19 en haar gevolgen en die dringend behandeld moeten worden op straffe van ernstig gevaar ».
De vraag kan evenwel worden gesteld of de termijn van 31 december 2020, zoals vastgesteld in het ontwerp-besluit om de uiterste datum te bepalen waarop de periode zal moeten verstrijken waarin het publiek zijn bemerkingen en voorstellen zal kunnen verzenden overeenkomstig de overwogen regeling, niet te ver in de tijd ligt om als objectief en redelijkerwijs verantwoord te kunnen worden beschouwd ten opzichte van de grenzen - de grenzen van het « strikte kader van de COVID-19 pandemie en zijn gevolgen » waaraan artikel 1, § 1, van het decreet van 17 maart 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/03/2020 pub. 18/03/2020 numac 2020040687 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis Covid-19 type decreet prom. 17/03/2020 pub. 18/03/2020 numac 2020040688 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van de bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis Covid-19 voor de aangelegenheden geregeld bij artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 17/03/2020 pub. 20/03/2020 numac 2020040696 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Regering in het kader van de gezondheidscrisis in verband met het Covid-19 coronavirus sluiten de uitvoering van de aan de Regering toegewezen bijzondere machten onderwerpt. Te dien opzichte dient vastgesteld dat het dossier geen uitleg bevat waarin nauwkeurig de keuze voor de datum van 31 december 2020 wordt verantwoord. Heden is het weliswaar niet mogelijk juist het tijdstip te bepalen waarop de toepassing van de maatregelen tot beperking van de verspreiding van COVID-19 beëindigd zullen worden. Daarnaast zullen de maatregelen met het oog op de beperking van de bijeenkomsten overigens tot de laatste behoren die na de op het nationaal grondgebied aangevatte afbouw van de lockdown opgeheven zullen kunnen worden ». Overigens dient ook rekening gehouden te worden met het versrijken van de nodige tijd om de toepassing van de regeling in ontwerp praktisch ten uitvoer te brengen. Om elk risico op betwisting evenwel te beperken, zou het voorzicht zijn een vroegere vervaldatum vast te stellen dan 31 december 2020 en te bepalen dat de Regering deze vervaldatum indien nodig kan wijzigen om rekening te houden met de evolutie van de sanitaire crisis Cvid-19 en met de genomen maatregelen om er de verspreiding van te beperken.
Het ontwerp-besluit zal dienovereenkomstig worden herzien. 2. Om te begrijpen in welke hypotheses het ontwerp-besluit van toepassing is, evenals diens inhoud en draagwijdte, dient, in de huidige stand van de tekst, de lezing van bepaalde passages uit de aanhef gecombineerd te woren met meerdere bepalingen van het ontwerp-besluit.Deze manier van werken bemoeilijkt het tekstbegrip.
Daarmee wordt overigens het feit dat de aanhef van een besluit, in tegenstelling tot zijn beschikkend gedeelte, geen normatieve draagwijdte heeft, uit het oog verloren.
Het beschikkend gedeelte van het ontwerp-besluit dient herzien om van bij aanvang de hypotheses te bepalen waarin het van toepassing is, evenals diens juiste inhoud en draagwijdte. 3. Het ontwerp-besluit is derwijze opgevat dat het de persoon of de overheid die het initiatief neemt tot de herziening van het gewestplan de mogelijkheid overlaat om te beslissen of zij toepassing maakt van de bepalingen van het Wetboek in verband met de voorafgaandelijke vergadering, dan wel van de bepalingen waarbij het ontwerp-besluit de daarin bepaalde, bijzondere publieke inspraakprocedure regelt. Op zich en in zijn beginsel is dit systeem, gelet op de context waarin het ontwerp-besluit past, niet vatbaar voor kritiek.
De bepalingen waarbij artikel 1 en artikel 2, lid 1, daarentegen de voorwaarden tot uiting brengen voor de keuze die de persoon of de overheid die het initiatief heeft tot de herziening van het gewestplan moet maken, worden uitgedrukt in bewoordingen waarvan het gebrek aan nauwkeurigheid de tekst eraan blootstelt, bron te zullen zijn van talrijke betwistingen. Aldus stelt zich de vraag naar welke « maatregelen, genomen om de verspreiding van het virus in de bevolking » juist verwezen dient te worden. De voorbeelden die de tekst op dit punt geeft - in het bijzonder de « afbouwstrategie », zondere verdere precisering - zijn niet echt duidelijk. Daarnaast vraagt de afdeling wetgeving zich, in het bijzonder rekening houdend met de snelheid waarmee de terzake genomen maatregelen evolueren, af vanuit welk tijdstip bepaald kan worden naar welke maatregelen de betrokken persoon of overheid dient te verwijzen. Of nog, welke voorwaarden de betrokken persoon of overheid juist moet vervullen om vast te stellen dat zij acht dat het mogelijk of onmogelijk is om de genomen maatregelen in acht te nemen om de verspreiding van het virus onder de bevolking te beperken.
Gelet op de grenzen ingegeven door de context en de wettelijke grond van het ontwerp-besluit en rekening houdend met het feit dat laatstgenoemde derwijze is opgevat dat het de persoon of de overheid die het initiatief neemt tot de herziening van het gewestplan de mogelijkheid overlaat om te beslissen of zij toepassing maakt van de bepalingen van het Wetboek met betrekking tot de voorafgaandelijke informatievergaderingen of die waarbij het ontwerp-besluit de bijzondere procedure regelt voor de publieke inspraak die het voorziet, ziet de afdeling wetgeving eigenlijk niet goed het nut in van het onderwerpen van deze keuze aan voorwaarden zoals overwogen in artikel 1 en artikel 2, lid 1.
Het ontwerp-besluit zal dienovereenkomstig worden herzien.
Bijzondere bemerkingen Aanhef 1. Noch artikel 39 van de Grondwet, noch artikel 6 van de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten `tot hervorming der instellingen', noch het besluit van de Waalse Regering van 13 september 2019 `tot vaststelling van de verdeling van de ministeriële bevoegdheden en tot regeling van de onderteking van haar akten', noch het besluit van de Waalse Regering van 26 september 2019 `tot regeling van de werking van de Regering' dienen te worden opgenomen in de aanhef.Ze verlenen immers geen rechtsgrond aan het ontwerp-besluit en worden er ook niet door gewijzigd.
Leden 1, 2, 5 en 6 worden dus weggelaten. 2. In de aanhef van een besluit zijn de eerste bepalingen die beoogd dienen te worden de bepalingen die het besluit van een rechtsgrond voorzien.Bijgevolg dient het decreet van 17 maart 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/03/2020 pub. 18/03/2020 numac 2020040687 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis Covid-19 type decreet prom. 17/03/2020 pub. 18/03/2020 numac 2020040688 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van de bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis Covid-19 voor de aangelegenheden geregeld bij artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 17/03/2020 pub. 20/03/2020 numac 2020040696 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Regering in het kader van de gezondheidscrisis in verband met het Covid-19 coronavirus sluiten voor het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling te worden beoogd. 3. Wat betreft de raadpleging van de Raad van State, dient eerst ingegaan te worden op de motieven die het beroep op de procedure van dringende noodzakelijkheid als bedoeld bij artikel 84, § 3, lid 1, van de gecoördineerde wetten `op de Raad van State' verantwoord hebben en vervolgens dient diens advies te worden beoogd.Dit lid dient als volgt te luiden : « Gelet op advies nr. 67.526/4 van de Raad van State, gegeven op 9 juni 2020, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; »(1).
De aanhef wordt dienovereenkomstig herzien.
Beschikkend gedeelte Artikel 3. 1. In paragraaf 1, lid 2, dient, gelet op de inhoud van de overwogen procedure : a) enerzijds de aanvang van 3° in de Franse ontwerp-versie als volgt te luiden : « de mettre en évidence et de permettre au public de mettre en évidence [...] »; b) enerzijds de aanvang van 4° in de Franse ontwerp-versie als volgt te luiden : « de présenter et de permettre au public de présenter [...] ». 2. In paragraaf 6, worden, indien dit wel degelijk de intentie is van de steller van het ontwerp : a) enerzijds in de eerste zin van lid 1, in de Franse ontwerp-versie, de woorden « à dater du dernier jour » te worden vervangen door de woorden « suivant le dernier jour »;b) en anderzijds in lid 2, in de Franse ontwerp-versie, de woorden « du dernier jour » te worden vervangen door de woorden « suivant le dernier jour ». Artikel 5.
Om iedere verwarring te voorkomen dienen, in de Franse ontwerp-versie, de woorden « est la réunion d'information préalable au sens » telkenmale vervangen te worden door de woorden « tient lieu de réunion d'information pour l'application ».
De Griffier, De Voorzitster, Anne-Catherine Van Geersdaele Martine Baguet _______ Nota (1) Beginselen van de wetgevingstechniek Handleiding voor het opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, tab "Wetgevingstechniek", », aanbeveling 36.1 en formule F 3-5-2.
11 JUNI 2020. - Besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 48 houdende organisatie van de inspraak van het publiek in plaats van de verplichte voorafgaande informatievergadering voor bepaalde herzieningen van het gewestplan De Waalse Regering, Gelet op het decreet van 17 maart 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/03/2020 pub. 18/03/2020 numac 2020040687 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis Covid-19 type decreet prom. 17/03/2020 pub. 18/03/2020 numac 2020040688 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van de bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis Covid-19 voor de aangelegenheden geregeld bij artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 17/03/2020 pub. 20/03/2020 numac 2020040696 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Regering in het kader van de gezondheidscrisis in verband met het Covid-19 coronavirus sluiten tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis COVID-19;
Gelet op het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling, zoals gewijzigd;
Gelet op het advies nr. 67.526/4 van de Raad van State, gegeven op 9 juni 2020, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid;
Gelet op de noodzaak om dit besluit van bijzondere machten met spoed aan te nemen, doordat er sinds het begin van de lockdown geen voorafgaande informatievergaderingen meer worden georganiseerd; dat de overheid of de persoon die aan de oorsprong is van de voorafgaande informatievergadering, dient in staat te zijn de nieuwe vorm van publieke inspraak die voorzien is onverwijld voor te bereiden en te organiseren; dat dit besluit van bijzondere machten, gelet op deze noodzaak, zo spoedig mogelijk aangenomen dient te worden, om de federale regels inzake lockdown en sociale afstand in acht te nemen, en gelet op de concrete gevolgen van de crisis voor de verplaatsingen en de fysieke aanwezigheid van de bevolking op de voorafgaande informatievergaderingen;
Overwegende dat de buitengewone gezondheidscrisis in verband met COVID-19 die heden België treft en dat de huidige en komende regels, genomen om de verspreiding van het virus onder de bevolking te beperken, van dien aard zijn dat ze iedere vorm van activiteit op het grondgebied van het Waalse Gewest vertragen;
Overwegende dat zij een belemmering kunnen vormen voor een doeltreffende en uitgebreide inspraak van het publiek in het kader van de door het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling opgelegde bijeenkomsten, met name de voorafgaande informatievergadering bedoeld in artikel D.VIII.5 van hetzelfde Wetboek voor bepaalde herzieningen van het gewestplan;
Overwegende dat fysieke vergaderingen moeten worden georganiseerd met strikte inachtneming van de normen van sociale afstand aanbevolen door de Nationale Veiligheidsraad, maar dat bijeenkomsten verboden zijn om duidelijke redenen van volksgezondheid; dat bepaalde voorafgaande informatievergaderingen onder normale omstandigheden tientallen, zelfs honderden personen mogelijk zullen interesseren en bijeenbrengen;
Overwegende dat de inspraak van het publiek moet worden georganiseerd in samenhang met de door de Nationale Veiligheidsraad vastgestelde afbouwstrategie tot op heden; dat de voorbereidingen voor een dergelijke inspraak niet toelaten de regels regelmatig te wijzigen in het licht van toekomstige maatregelen;
Overwegende dat nieuwe ontwerpen tot herziening van gewestplan niet op lange termijn kunnen worden uitgesteld, op straffe van aanzienlijke vertragingen in de verwezenlijking van de onderliggende projecten; dat sommige van die projecten van groot belang zijn voor Wallonië en voor de doelstellingen die het nastreeft, met name op het gebied van energietransitie en beperking van de opwarming van het klimaat; dat dit bijvoorbeeld het geval is bij de opname van nieuwe reserveringsomtrekken voor de verwezenlijking van nieuwe infrastructuur voor communicatie en vervoer van vloeistoffen en energie;
Overwegende dat de Regering, krachtens artikel 1 van het decreet van 17 maart 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/03/2020 pub. 18/03/2020 numac 2020040687 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis Covid-19 type decreet prom. 17/03/2020 pub. 18/03/2020 numac 2020040688 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van de bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis Covid-19 voor de aangelegenheden geregeld bij artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 17/03/2020 pub. 20/03/2020 numac 2020040696 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Regering in het kader van de gezondheidscrisis in verband met het Covid-19 coronavirus sluiten tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis COVID-19, bevoegd is om alle nuttige maatregelen te nemen om iedere situatie te voorkomen en te behandelen die problemen stelt in het strikte kader van de pandemie COVID-19 en haar gevolgen en die dringend behandeld moeten worden op straffe van ernstig gevaar;
Overwegende dat de mogelijkheid om virtuele vergaderingen te organiseren zou kunnen worden geboden, maar dat computertechnologie nodig is voor dit soort vergaderingen die niet voor de hele betrokken bevolking voorhanden is; dat een onderzoek van STATBEL van 13 februari 2020 echter heeft aangetoond dat het percentage Waalse huishoudens met internettoegang in 2019 verder gestegen is tot 87%; dat de voorgestelde oplossing, namelijk de online publicatie van een videopresentatie, zal toelaten om de effectieve inspraak van een aanzienlijk deel van de bevolking te organiseren;
Overwegende dat de personen die geen internettoegang hebben of moeilijkheden daarmee ondervinden, op aanvraag een papieren versie van de videopresentatie van het ontwerp tot herziening van gewestplan kunnen krijgen; dat zij ook een papieren versie zullen kunnen raadplegen in het gemeentehuis; dat zij bijgevolg dezelfde omstandigheden zullen ervaren als de personen die over internettoegang beschikken; dat zij op dezelfde wijze informatie over het ontwerp kunnen verkrijgen en hun opmerkingen en suggesties kunnen maken;
Overwegende dat dit besluit derhalve nieuwe voorwaarden bepaalt die in acht moeten worden genomen om een zo goed mogelijke inspraak van het publiek in het kader van bepaalde ontwerpen tot herziening van gewestplan te waarborgen en tegelijkertijd fysieke vergaderingen te vermijden;
Overwegende dat er echter voorafgaande informatievergaderingen zijn die in de praktijk maar weinig personen bijeenbrengen; dat er fysieke bijenkomsten daarvoor mogelijk zijn of zullen zijn met inachtneming van de huidige en toekomstige maatregelen die worden genomen om de verspreiding van het virus onder de bevolking te beperken, en met name de afbouwstrategie en de regels inzake sociale distantiëring, met inachtneming van een efficiënte inspraak van het publiek; dat de projectontwerper het best in staat is om te bepalen welke oplossing het meest geschikt is; dat de keuze tussen de bestaande en de voorgestelde nieuwe procedure derhalve moet worden overgelaten aan de projectontwerper, in goede coördinatie met de plaatselijke overheden en de burgemeester van de betrokken gemeente;
Overwegende dat het momenteel niet mogelijk is met zekerheid te bepalen wanneer de toepassing van de maatregelen ter beperking van de verspreiding van COVID-19 zal aflopen; dat de maatregelen ter beperking van de bijeenkomsten bovendien waarschijnlijk tot de laatste zullen behoren die worden opgeheven na het einde van de afbouw die op het nationale grondgebied is geïnitieerd; dat er ook rekening moet worden gehouden met de tijd die nodig is om de regeling in de praktijk toe te passen die bij dit besluit van bijzondere machten toegelaten werd;
Overwegende dat de machtiging die aan de Regering gegeven wordt bij het decreet van 17 maart 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/03/2020 pub. 18/03/2020 numac 2020040687 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis Covid-19 type decreet prom. 17/03/2020 pub. 18/03/2020 numac 2020040688 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van de bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis Covid-19 voor de aangelegenheden geregeld bij artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 17/03/2020 pub. 20/03/2020 numac 2020040696 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Regering in het kader van de gezondheidscrisis in verband met het Covid-19 coronavirus sluiten tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis COVID-19, drie maanden geldig is te rekenen van de inwerkingtreding ervan; dat dit besluit binnen een jaar na de inwerkingtreding van het decreet van 17 maart 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/03/2020 pub. 18/03/2020 numac 2020040687 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis Covid-19 type decreet prom. 17/03/2020 pub. 18/03/2020 numac 2020040688 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van de bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis Covid-19 voor de aangelegenheden geregeld bij artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 17/03/2020 pub. 20/03/2020 numac 2020040696 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Regering in het kader van de gezondheidscrisis in verband met het Covid-19 coronavirus sluiten bij decreet moet worden bevestigd; bij gebreke daarvan wordt het geacht nooit in werking te zijn getreden;
Overwegende dat de datum van 31 december 2020 voorzien voor de uitvoering van de mogelijkheid die door dit besluit van bijzondere machten wordt geboden, objectief en redelijk gerechtvaardigd is in het licht enerzijds van de onzekerheden rond de afbouw, met name de mogelijkheid om bijeenkomsten te organiseren, en de tijd die nodig is om de toepassing van de toegelaten regeling daadwerkelijk uit te voeren en anderzijds de grenzen waaraan artikel 1, § 1, van het decreet van 17 maart 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/03/2020 pub. 18/03/2020 numac 2020040687 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis Covid-19 type decreet prom. 17/03/2020 pub. 18/03/2020 numac 2020040688 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van de bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis Covid-19 voor de aangelegenheden geregeld bij artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 17/03/2020 pub. 20/03/2020 numac 2020040696 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Regering in het kader van de gezondheidscrisis in verband met het Covid-19 coronavirus sluiten de uitvoering van de bijzondere machten die het aan de Regering toekent, onderwerpt; dat de Regering echter gemachtigd moet worden om deze termijnen te verkorten indien de omstandigheden dit rechtvaardigen;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.De in artikel D.VIII.5 van het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling bedoelde voorafgaande informatievergadering voor de gewestplannen waarvan de herziening geschiedt op gemeentelijk initiatief of op initiatief van een privé- of publiekrechtelijke natuurlijke of rechtspersoon overeenkomstig artikelen D.II.47, D.II.48 en D.II.52 van het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling, kan naar keuze van die persoon of instantie hetzij op basis van fysieke aanwezigheid worden georganiseerd overeenkomstig de bepalingen van het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling, hetzij overeenkomstig de bepalingen van dit besluit.
Tijdens de gezondheidscrisis COVID-19 worden de bijeenkomsten die op basis van fysieke aanwezigheid worden georganiseerd, gehouden met strikte inachtneming van de door de Nationale Veiligheidsraad aanbevolen regels van sociale afstand.
Art. 2.De persoon of de overheid die het initiatief van de herziening heeft genomen, kan aanvullende inspraakmodaliteiten uitwerken.
Art. 3.Voor de gewestplannen waarvan de herziening op initiatief van de gemeente of van een private of publieke natuurlijke of rechtspersoon overeenkomstig artikelen D.II.47, D.II.48 en D.II.52 wordt bepaald, wordt een videopresentatie van het ontwerp van herziening van gewestplan gerealiseerd vóór de verzending van de aanvraag aan de Regering.
De videopresentatie heeft tot doel: 1° de aanvrager in staat te stellen het basisdossier bedoeld in artikel D.II.44 voor te stellen; 2° het publiek in staat te stellen zich te informeren en zijn opmerkingen te uiten over het ontwerp van herziening van het gewestplan;3° de aandacht te vestigen en het publiek de mogelijkheid te bieden de aandacht te vestigen, in voorkomend geval, op specifieke kwesties die in het milieueffectenverslag aan de orde kunnen komen;4° alternatieven voor te stellen en het publiek de mogelijkheid te bieden alternatieven voor te stellen die redelijkerwijs voor de aanvrager overwogen kunnen worden opdat ermee rekening zou worden gehouden in het milieueffectenverslag. § 2. De persoon of de overheid die het initiatief van de herziening heeft genomen, bepaalt wat volgt: 1° de data waarop de videopresentatie online wordt geplaatst;2° de weblink naar de videopresentatie;3° de personen, en hun telefoonnummers, bij wie de informatie kan worden verkregen;4° de periode van vijftien dagen waarbinnen de in paragraaf 6 bedoelde opmerkingen en suggesties kunnen worden ingediend. De videopresentatie moet gedurende twee opeenvolgende werkdagen online beschikbaar blijven. Informatie kan tijdens deze twee dagen tussen 8.00 uur en 17.00 uur telefonisch worden verkregen.
De persoon of de overheid die het initiatief van de herziening heeft genomen, maakt de in het eerste lid bedoelde informatie over aan het gemeentecollege van elke gemeente op het grondgebied waarvan de herziening van het gewestplan wordt gepland, en ter informatie aan de Waalse Overheidsdienst Gebiedsontwikkeling, Woonbeleid, Erfgoed en Energie. Het maakt hen ook een verstaanbaar transcript over van de presentatie en een afschrift van de documenten van de videopresentatie. § 3. Elk gemeentecollege plakt een bericht aan de gewoonlijke aanplakkingplaatsen aan ten minste vijftien dagen voordat de videopresentatie online wordt geplaatst en tot de dag die daarop volgt. Het plakt het advies op vier plaatsen aan naast de betrokken omtrek langs een berijdbare weg of een weg die als doorgang dient. Het bericht kan op de website van de betrokken gemeente bekendgemaakt worden.
Het bericht vermeldt ten minste de persoon of de overheid die het initiatief van de herziening heeft genomen, het postadres, de aard van het project en zijn vestigingsplaats, het doel van de videopresentatie, de data waarop de videopresentatie op het internet toegankelijk is, de weblink naar de videopresentatie, de personen bij wie de informatie kan worden verkregen, hun telefoonnummers en de data en tijdstippen waarop contact met hen kan worden opgenomen, alsook de periode van vijftien dagen gedurende welke de in paragraaf 6 bedoelde opmerkingen en suggesties samen met het te gebruiken post- en e-mailadres kunnen worden toegezonden. In het advies wordt paragraaf 4 overgenomen en wordt de expliciete verwijzing naar dit besluit vermeld.
De persoon of de overheid die het initiatief van de herziening heeft genomen, verspreidt het bericht in twee gewestelijke dagbladen en in een huis-aan-huisblad in de gemeente op het grondgebied waarvan de herziening van het gewestplan wordt gepland.
De persoon of de overheid die het initiatief van de herziening heeft genomen, deelt de weblink mee naar de videopresentatie en de data waarop zij bereikbaar is aan: 1° de Regering of haar vertegenwoordiger;2° een vertegenwoordiger van de Waalse Overheidsdienst Gebiedsontwikkeling, Woonbeleid, Erfgoed en Energie en de gemachtigd ambtenaar;3° een vertegenwoordiger van de Waalse Overheidsdienst, Landbouw, Natuurlijke hulpbronnen en Leefmilieu;4° de Beleidsgroep "Leefmilieu";5° de gemeentelijke commissie van de gemeente op het grondgebied waarvan de herziening van het gewestplan wordt gepland;6° de Beleidsgroep "Ruimtelijke Ordening";7° de vertegenwoordigers van de gemeente op het grondgebied waarvan de herziening van het gewestplan wordt gepland. § 4. Elke persoon kan per aangetekend schrijven een afschrift van het transcript van de presentatie en de documenten van de videopresentatie opvragen bij de persoon of de overheid die het initiatief van de herziening van het gewestplan heeft genomen. De aanvraag moet uiterlijk drie dagen vóór de online publicatie ontvangen zijn. Twee dagen vóór de online publicatie stuurt de persoon of de overheid die het initiatief van de herziening van het gewestplan heeft genomen per aangetekend schrijven, in één enkel exemplaar, de documenten naar de aanvragers.
Iedereen kan het afschrift van het transcript van de presentatie en de documenten van de videopresentatie in het gemeentehuis raadplegen, op afspraak, tijdens de twee dagen waarin de videopresentatie online is. § 5. De videopresentatie van de persoon of de overheid die het initiatief van de herziening van het gewestplan heeft genomen, start met een toelichting omtrent het onderwerp, zoals beschreven in paragraaf 1, lid 2, en geeft vervolgens een presentatie van het ontwerp van herziening van het gewestplan. § 6. Elke persoon kan binnen vijftien dagen na de laatste dag van online publicatie van de videopresentatie zijn opmerkingen en aanbevelingen over het ontwerp van herziening van het gewestplan schriftelijk richten aan het gemeentecollege van een van de gemeenten op het grondgebied waarvan de herziening van het gewestplan wordt gepland. Hij kan ook bijzondere punten onderstrepen en alternatieven voorstellen die redelijkerwijs overwogen kunnen worden door de persoon of de overheid die het initiatief van de herziening heeft genomen opdat ermee rekening zou worden gehouden in het verslag over de milieueffecten.
Elk gemeentecollege richt aan de persoon of de overheid die het initiatief van de herziening heeft genomen, het afschrift van de eventuele opmerkingen, aanbevelingen en voorstellen binnen dertig dagen na de laatste dag van online publicatie van de videopresentatie.
Art. 4.Artikel 3 is van toepassing op de procedures die vanaf de inwerkingtreding van dit besluit worden georganiseerd, wanneer de persoon of de overheid die het initiatief van de herziening van het gewestplan heeft genomen, beslist heeft deze procedure overeenkomstig artikel 1 toe te passen, en op voorwaarde dat de periode van vijftien dagen waarbinnen opmerkingen en suggesties kunnen worden ingediend uiterlijk op 31 december 2020 verstreken is.
Art. 5.De in artikel 3 bedoelde inspraakprocedure, die wordt georganiseerd vanaf de inwerkingtreding van dit besluit en waarvoor de periode van vijftien dagen waarbinnen opmerkingen en suggesties kunnen worden ingediend, uiterlijk op 31 december 2020 verstreken is, vervangt de voorafgaande informatievergadering voor de toepassing van artikelen D.II.47, § 1, lid 2, D.II.48, § 2, D.II.54, § 2, lid 5, 5°, en vervangt de voorafgaande informatievergadering voor de toepassing van artikel D.VIII.2, § 2, van het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling.
Art. 6.Het dossier bedoeld in artikel D.VIII.15, § 1, van het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling zal het afschrift van de opmerkingen en suggesties bevatten die in het kader van deze procedure ingediend zijn wanneer de inspraak van het publiek overeenkomstig deze procedure is georganiseerd.
Art. 7.Voor zover de situatie van de gezondheidscrisis COVID-19 dit rechtvaardigt, is de Regering gemachtigd om de mogelijkheid om de in dit besluit bedoelde inspraakprocedure toe te passen, te beperken, door een datum vóór 31 december 2020 te bepalen.
Art. 8.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt wordt.
Namen, 11 juni 2020.
Voor de Regering: De Minister-President, E. DI RUPO De Minister van Economie, Buitenlandse Handel, Onderzoek, Innovatie, Digitale Technologieën, Ruimtelijke Ordening, Landbouw, het "IFAPME", en de Vaardigheidscentra, W. BORSUS