Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 10 oktober 2013
gepubliceerd op 31 oktober 2013

Besluit van de Waalse Regering houdende regeling van het geschiktheidsexamen voor staffuncties bedoeld in artikel 53 van het besluit van de Waalse Regering van 18 december 2003 houdende de Waalse Ambtenarencode

bron
waalse overheidsdienst
numac
2013205938
pub.
31/10/2013
prom.
10/10/2013
ELI
eli/besluit/2013/10/10/2013205938/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

10 OKTOBER 2013. - Besluit van de Waalse Regering houdende regeling van het geschiktheidsexamen voor staffuncties bedoeld in artikel 53 van het besluit van de Waalse Regering van 18 december 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 18/12/2003 pub. 31/12/2003 numac 2003027783 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering houdende de Waalse Ambtenarencode sluiten houdende de Waalse Ambtenarencode


De Waalse Regering, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, artikel 87, § 3, vervangen bij de bijzondere wet van 8 augustus 1988;

Gelet op de instemming van de Minister van Ambtenarenzaken, gegeven op 13 december 2012;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 17 december 2012;

Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 16 mei 2013;

Gelet op het onderhandelingsprotocol nr. 608 van Sectorcomité nr. XVI, gesloten op 12 juli 2013;

Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 11 september 2013, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 18 december 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 18/12/2003 pub. 31/12/2003 numac 2003027783 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering houdende de Waalse Ambtenarencode sluiten houdende de Waalse Ambtenarencode, inzonderheid op artikel 53;

Op de voordracht van de Minister van Ambtenarenzaken;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Inschrijvingen en oproepingen

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit dient te worden verstaan onder : 1° "secretaris-generaal" : de secretaris-generaal van de Waalse overheidsdienst;2° "Departement Beheer Human Resources" : het Departement Beheer Human Resources van het Secretariaat-generaal van de Waalse overheidsdienst;3° "Directie Selectie" : de Directie Selectie van het Departement Beheer Human resources;4° "geschiktheidsexamen voor staffuncties" : het geschiktheidsexamen voor staffuncties bedoeld in artikel 53 van het besluit van de Waalse Regering van 18 december 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 18/12/2003 pub. 31/12/2003 numac 2003027783 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering houdende de Waalse Ambtenarencode sluiten houdende de Waalse Ambtenarencode;5° "instelling" : een instelling van openbaar nut, zoals bedoeld in artikel 2 van het decreet van 22 januari 1998Relevante gevonden documenten type decreet prom. 22/01/1998 pub. 04/02/1998 numac 1998027050 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut die onder het Waalse Gewest ressorteren sluiten betreffende het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut die onder het Waalse Gewest ressorteren;6° "personeelsdienst" : de Directie Beheer van het personeel van het Departement Algemene Zaken van het Secretariaat-generaal van de Waalse overheidsdienst en de dienst belast met het beheer van het personeel binnen elke instelling.

Art. 2.De personeelsdienst kondigt, per post of per e-mail, de organisatie van een geschiktheidsexamen voor staffuncties af aan de ambtenaren die aan de deelnemingsvoorwaarden voldoen. Hij geeft hen kennis van de omschrijving van de functie, van het examenprogramma, alsook een inschrijvingsformulier.

Art. 3.De aanvraag tot deelname aan het geschiktheidsexamen voor staffuncties wordt gericht aan de personeelsdienst volgens de modaliteiten bepaald in het examenprogramma. De personeelsdienst maakt een lijst van de kandidaten op en maakt het over aan de Directie Selectie.

Art. 4.De kandidaat die wenst dat de voorwaarden voor het verloop van het geschiktheidsexamen voor staffuncties worden aangepast aan de dwingende omstandigheden die verbonden zijn aan zijn handicap, verzoekt daarom in het inschrijvingsformulier, en vermeldt de gewenste aanpassingen.

Art. 5.De kandidaten worden opgeroepen minstens vijftien dagen vóór de datum van elke proef.

De proeven worden niet georganiseerd tijdens de schoolvakantieperiodes.

De kandidaten die afwezig zijn kunnen aanspraak maken op de organisatie van een enkele proef, of gedeelte van proef.

De oproeping vermeldt hoe dit besluit kan worden geraadpleegd of verkregen op gewoon verzoek. HOOFDSTUK II. - Samenstelling en werking van de jury

Art. 6.Voor elke proef, is de jury samengesteld uit een voorzitter en minstens twee leden tot hoogstens vijf leden, die over bijzondere kennis of een ruime hoogwaardige expertise op het gebied van management of op het gebied van human resources beschikken.

De secretaris-generaal wijst de voorzitter van de jury en zijn plaatsvervanger aan, gekozen onder de personeelsleden van het Departement Beheer Human Resources.

Na advies van de voorzitter van de jury, wijst de secretaris-generaal de andere leden van de jury en hun plaatsvervangers aan, waaronder minstens een lid, en zijn plaatsvervanger, afkomstig is uit de Waalse Overheidsdienst of een instelling.

Art. 7.De voorzitter van de jury heeft een graad van een hogere rang dan die van de in te vullen betrekkingen.

De leden van de jury die deel uitmaken van het personeel van de diensten van de Waalse Regering of van een instelling hebben een graad van een tenminste gelijke rang dan die van de te in te vullen betrekkingen.

Art. 8.Niemand mag, als lid van een jury, deelnemen aan de proef waaraan een bloed- of aanverwant tot de vierde graad inbegrepen, deelneemt.

Art. 9.De jury zetelt enkel als minstens drie gewone of plaatsvervangende leden aanwezig zijn, en beraadslaagt achter gesloten deuren.

De beslissingen worden bij meerderheid van de stemmen genomen. Bij staking van stemmen, is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

Art. 10.Elke jury kan worden bijgestaan door een secretaris aangewezen door de secretaris-generaal onder de personeelsleden van de Directie Selectie.

De secretaris woont de beraadslagingen bij maar neemt hieraan niet deel. HOOFDSTUK III. - Organisatie van de proeven

Art. 11.Het geschiktheidsexamen voor staffuncties beoordeelt enerzijds de overeenstemming tussen de beschrijving van de functie bedoeld in artikel 2 en, anderzijds, de bevoegdheden van de kandidaten op het gebied van de geschiktheid voor staffuncties. Een eerste facultatieve uitschakelende proef wordt georganiseerd per niveau, als het aantal kandidaten voor het geschiktheidsexamen voor staffuncties tien maal groter is dan het aantal vacant verklaarde betrekkingen per niveau. Deze eerste facultatieve uitschakelende proef wordt aangekondigd in de oproep tot kandidaten.

Het geschiktheidsexamen voor staffuncties bestaat uit drie proefgedeelten : 1° een operationele groepsoefening zonder context, waarbij het gedrag van de kandidaten op het werk met de anderen wordt beoordeeld.Deze oefening is geen uitsluitingsproef en wordt georganiseerd vóór het onderhoud; 2° een lijst vragen met betrekking tot de professionele houding, waarbij het typische gedrag van de kandidaten op het werk wordt beoordeeld.Deze lijst vragen is geen uitsluitingsproef en wordt georganiseerd vóórr het gesprek; 3° een evaluatiegesprek van de bevoegdheden van de kandidaten op het gebied van de geschiktheid voor staffuncties, dat uitsluitend is en dat het examen beëindigt.

Art. 12.De Directie Selectie stelt de vragen of aanwijzingen met betrekking tot de vragen vast, als het gaat om mondelinge proeven of gedeelten van proeven. Daartoe wint de Directie Selectie het advies in van de leden van de jury.

De leden van de jury zijn verplicht tot geheimhouding van de inhoud van de proeven.

Art. 13.Bij zijn aankomst op de proef, vertoont elk lid zijn oproepingsbrief en zijn paspoort, zijn identiteitskaart of zijn rijbewijs om zijn identiteit geldig te bewijzen.

Bij gebrek aan oproepingsbrief, wordt de inschrijving van de kandidaat op de inschrijvingslijst gecontroleerd. Indien nodig, wordt een duplicaat van de oproepingsbrief opgesteld.

Bij gebrek aan identiteitsdocument, neemt het kandidaat deel aan de proef onder voorwaarden. De proef zal worden beschouwd als nietig en onbestaande voor de kandidaat die binnen 15 dagen een van de vereiste identiteitsbewijzen niet persoonlijk vertoont bij de Directie Selectie.

Art. 14.Een kandidaat mag de plaats van de proef slechts verlaten na overhandiging van zijn antwoordbladen en eventueel, zijn kladschriften en alle documenten die hem ter beschikking worden gesteld.

Art. 15.De door de secretaris-generaal aangewezen personeelsleden worden belast met het toezicht van de proef.

De toezichthouders staan in voor de orde onder het gezag van de voorzitter. Zij mogen geen uitleg aan de kandidaten geven. Als daarom wordt gevraagd, waarschuwen zij de voorzitter of de secretaris.

Art. 16.De kandidaat die de orde verstoort, of die bedrog pleegt of poogt te plegen, wordt door de voorzitter uitgesloten.

De kandidaten mogen, op straffe van onmiddellijke uitsluiting, noch met elkaar communiceren, noch notities of boeken raadplegen buiten de eventueel toegestane documentatie, noch gebruik maken van een draagbare computer, een telefoon, een mp3-speler of elk gelijkaardig multimediamiddel.

Ze mogen enkel gebruik maken van de antwoordbladen, kladschriften en de computer die hen eventueel ter beschikking worden gesteld.

Art. 17.Geen enkele kandidaat mag nog tot de proef worden toegelaten na het begin ervan, behalve met de instemming van de voorzitter, hoogstens 15 minuten na het begin van de proef.

De kandidaten mogen de plaats van de proef pas verlaten na het in de oproepingsbrief vermelde tijdstip, behalve met de instemming van de voorzitter. HOOFDSTUK IV. - Uitslagen

Art. 18.De resultaten houden geen rekening met de antwoorden die niet overeenkomstig de instructies zijn gegeven.

Art. 19.Behalve in geval van geïnformatiseerde proeven of gedeelten van proeven, geven de leden van de jury de punten door middel van een evaluatierooster. De evaluatierooster wordt vooraf vastgesteld door de Directie Selectie, rekening houdend met de adviezen van de leden van de jury.

Het slagen voor de eerste facultatieve uitschakelende proef wordt vastgesteld op 50 punten op 100.

Het slagen voor het evaluatiegesprek van de bevoegdheden wordt vastgesteld op 60 punten op 100.

Art. 20.Na beraadslaging van de jury, wordt een proces-verbaal opgesteld door de Directie Selectie.

Art. 21.Elke kandidaat wordt per post of per e-mail op de hoogte gebracht van zijn uitslagen op de eerste facultatieve uitschakelende proef, indien georganiseerd, en op het geschiktheidsexamen voor staffuncties.

De lijst van de laureaten wordt overgemaakt aan de personeelsdienst waarvan ze afhangen. HOOFDSTUK V. - Delegaties

Art. 22.De delegaties toegekend aan de secretaris-generaal krachtens dit besluit worden tijdens de duur van zijn afwezigheid of verhindering toegekend aan de inspecteur-generaal van het Departement Beheer Human Resources of, indien hij afwezig of verhinderd is, aan de directeur van de Directie Selectie. HOOFDSTUK VI. - Overgangs- en slotbepalingen

Art. 23.Dit besluit is niet van toepassing op de geschiktheidsexamens voor staffuncties die door de Directie Selectie worden bekendgemaakt aan de personeelsdienst vóór de inwerkingtreding ervan.

Art. 24.De Minister van Ambtenarenzaken is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 10 oktober 2013.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Duurzame Ontwikkeling en Ambtenarenzaken, J.-M. NOLLET

^