gepubliceerd op 22 oktober 2013
Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van sommige bepalingen van het tweede deel, Boek V, Titel VII, van het reglementair deel van het Waals Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid
10 OKTOBER 2013. - Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van sommige bepalingen van het tweede deel, Boek V, Titel VII, van het reglementair deel van het Waals Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid
De Waalse Regering, Gelet op het decreetgevend deel van het Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid, tweede deel, Boek IV, artikel 283;
Gelet op het reglementair deel van het Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid, tweede deel, Boek V, Titel VII, Hoofdstuk 2;
Gelet op het advies van het beheerscomité van het "AWIPH" (Waals Agentschap voor de Integratie van Gehandicapte Personen), gegeven op 20 juni 2013;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 3 oktober 2013;
Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 10 oktober 2013;
Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, artikel 3, § 1;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid;
Overwegende dat aanpassingen noodzakelijk zijn om het bedrag van de voor 2013 toegekende subsidies vast te kunnen leggen voor de diensten voor vroegtijdige hulpverlening en de begeleidingsdiensten voor volwassenen voor gehandicapte personen;
Op de voordracht van de Minister van Sociale Actie;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.Dit besluit regelt, overeenkomstig artikel 138 van de Grondwet, een aangelegenheid bedoeld in artikel 128, § 1, ervan.
Art. 2.Artikel 545 van het regelgevend deel van het Waals Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid wordt aangevuld met een 13°, luidend als volgt : « 13° Verbonden entiteit : de entiteit verbonden met een vereniging is de entiteit zoals omschreven in artikel 19, § 1, 4°, van het koninklijk besluit van 19 december 2003Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/12/2003 pub. 30/12/2003 numac 2003009951 bron federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit betreffende de boekhoudkundige verplichtingen en de openbaarmaking van de jaarrekening van bepaalde verenigingen zonder winstoogmerk, internationale verenigingen zonder winstoogmerk en stichtingen sluiten betreffende de boekhoudkundige verplichtingen en de openbaarmaking van de jaarrekening van bepaalde verenigingen zonder winstoogmerk, internationale verenigingen zonder winstoogmerk en stichtingen. »
Art. 3.Artikel 591 van hetzelfde Wetboek wordt vervangen als volgt : "
Art. 591.§ 1. De jaarrekeningen van elke dienst worden aan "AWIPH" overgemaakt uiterlijk 30 juni van het jaar na het boekjaar. § 2. Bij die rekeningen moet een volledige lijst van de verbonden entiteiten gevoegd worden. De boekhouding van die entiteiten moet bovendien op verzoek ingekeken kunnen worden door de diensten van "AWIPH". § 3. Het boekjaar stemt overeen met het kalenderjaar."
Art. 4.Artikel 592 van hetzelfde Wetboek wordt vervangen als volgt : "
Art. 592.Als de diensten verleend worden door een verbonden entiteit, moeten de dienstverleners hun aanwezigheid in het personeelsregister aantekenen. »
Art. 5.In artikel 612, lid 2, van hetzelfde Wetboek, wordt het getal "1.000.000" vervangen door het getal "1.025.000".
Art. 6.In artikel 620 van hetzelfde Wetboek wordt paragraaf 2 vervangen als volgt : " § 2. De controle over de aanwending van de subsidies door "AWIPH" wordt over periodes van drie jaar uitgevoerd. Na afloop van iedere periode wordt het verschil ingevorderd als het totaalbedrag van de toelaatbare lasten kleiner is dan de overeenkomstige toelagen, waarbij de invorderingen bedoeld in § 1 in mindering worden gebracht. ».
Art. 7.In bijlage 57 bij hetzelfde Wetboek wordt het eerste lid van punt A vervangen als volgt : « Master in psychologische wetenschappen, pedagogische wetenschappen, gezins- en seksualiteitswetenschappen, kinesitherapie of logopedie De houders van het diploma dat één van de voor de uitoefening van deze functies vereiste titels verleent."
Art. 8.Bijlage 60 van hetzelfde Wetboek wordt vervangen door de bijlage die bij dit besluit gaat.
Art. 9.In bijlage 61 bij hetzelfde Wetboek worden volgende wijzigingen aangebracht : 1° in punt II wordt paragraaf 3 vervangen als volgt : " § 3.De directeurs moeten binnen vier jaar na 1 september die volgt op hun indienstneming of bevordering aan de volgende voorwaarde voldoen : - ofwel de tweejarige opleidingen van 150 uur "Beheer van diensten voor gehandicapte personen", die georganiseerd wordt door een opleidingenverstrekker of een door de Franse Gemeenschap erkende onderwijsinstelling en waarvan de inhoud goedgekeurd is door het beheerscomité van het "AWIPH", met vrucht hebben gevolgd; - ofwel de gespecialiseerde lesmodules "Kaderlid in de non-profit", ingericht door het onderwijs voor sociale promotie, met vrucht hebben gevolgd : a) "Managementmethodiek";b) "Organisatorische strategieën";c) "Organisatiebeheersing";d) "Benutting van boekhoudkundige en budgettaire instrumenten";2° Punt II wordt aangevuld met een paragraaf 4, luidend als volgt : " § 4.De directeur, houder van een masterdiploma maatschappelijk engineering en welzijn, is vrijgesteld van de aanvullende vorming bedoeld in § 2."
Art. 10.Dit besluit heeft uitwerking op 1 januari 2013 met uitzondering van artikel 6, dat op 1 januari 2014 in werking treedt.
Art. 11.De Minister bevoegd voor het Gehandicaptenbeleid is belast met de uitvoering van dit besluit.
Namen, 10 oktober 2013.
De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen, Mevr. E. TILLIEUX
BIJLAGE BIJLAGE 60 - Principes op basis waarvan de lasten bedoeld in artikel 621 in aanmerking worden genomen PRINCIPES OP BASIS WAARVAN DE LASTEN IN AANMERKING WORDEN 1. De lasten worden geacht toelaatbaar te zijn als de hierna vermelde algemene criteria worden nageleefd : 1) ze moeten betrekking hebben op de personen voor wie "AWIPH" een gunstige beslissing heeft genomen over de opportuniteit van een begeleiding door de dienst;2) ze moeten betrekking hebben op de kosten waarvoor de dienst gesubsidieerd werd; 3) ze moeten redelijk zijn t.o.v. de behoeften van de gesubsidieerde activiteit; 4) ze moeten geboekt worden overeenkomstig de wetgeving met betrekking tot de boekhouding en de jaarrekeningen van de ondernemingen en overeenkomstig de desbetreffende uitvoeringsbesluiten;5) ze moeten voortvloeien uit uitwisselingen tussen derden en uit tastbare economische realiteiten.Als de lasten het gevolg zijn van uitwisselingen tussen verbonden entiteiten, dient de aantoonbaarheid van de lasten door het Agentschap te kunnen worden vastgesteld; 6) ze moeten voortvloeien uit uitwisselingen met natuurlijke personen die in geen geval deel mogen uitmaken van de inrichtende macht of van de directie van de dienst, of met rechtspersonen onder wie de leden van de inrichtende macht of van de directie van de dienst geen functie van directeur of bestuurder bekleden.In het tegenovergestelde geval dient de aantoonbaarheid van de lasten door "AWIPH" te kunnen worden vastgesteld; 7) zij mogen niet betrekking hebben op forfaitaire sommen, buiten de sommen die verantwoord zijn via een overeenkomst waarin de voorwaarden waaronder de beroepsprestaties geleverd en bezoldigd worden, omstandig worden omschreven;8) ze moeten in voorkomend geval voortvloeien uit een boeking die uitgevoerd werd op basis van een verdeelsleutel die aan objectieve, realistische en concrete criteria beantwoordt;9) ze moeten betrekking hebben op de toekenning van voordelen van allerlei aard. 2. Meer bepaald de volgende lasten worden als niet in aanmerking komend beschouwd : 2.1. in de rekeningen 60 en 61 bedoeld in het genormaliseerde boekhoudplan dat dmv omzendbrieven aan de diensten wordt meegedeeld : 1) het gedeelte van de reiskosten om dienstredenen boven het percentage dat voor de personeelsleden van het Waalse Gewest voorzien wordt;2) de investeringsgoederen hoger dan 500 euro, btw meegerekend, die als lasten worden toegerekend over één enkel boekjaar;3) de representatiekosten die niet in rechtstreeks verband staan met de activiteit van de diensten;4) de betaling van dienstprestaties die niet bij de administratie van de belastingen zijn aangegeven;5) de restaurantstroken waarop de naam en de hoedanigheid van de gasten niet worden vermeld;6) de hotelrekeningen waarop de naam en de hoedanigheid van de gasten niet worden vermeld;7) de huurlasten die eventueel niet gerechtvaardigd zijn bij een geschreven huurcontract of een overeenkomst tussen de partijen, waarin een beschrijving wordt gegeven van de lokalen die het voorwerp zijn van het contract;8) de huurlasten onder VZW's, behalve als ze overeenstemmen : hetzij met het geïndexeerde kadastraal inkomen van betrokken gebouw, waarvan de afschrijving van de door de overheid verleende kapitaalsubsidies afgetrokken wordt, betreffende dat gebouw.Onder geïndexeerd kadastraal inkomen wordt verstaan het niet-geïndexeerde kadastraal inkomen bepaald door de Federale Overheidsdienst Financiën, vermenigvuldigd met onderstaande formule : ABEX index november (van betrokken boekjaar) ABEX index november (van jaar van vastlegging of laatste wijziging kadastraal inkomen) hetzij met de waarde van de afschrijvingen van het gedeelte van betrokken gebouw dat niet gesubsidieerd werd door de overheid.
Alleen in dat geval kunnen de lasten die krachtens de wet op de huurovereenkomsten geacht worden ten laste van de verhuurder te vallen als huurderslasten aangenomen worden. 2.2. in de rekeningen 62 bedoeld in het genormaliseerde boekhoudplan dat dmv omzendbrieven aan de diensten wordt meegedeeld : 1) In de diensten voor vroegtijdige hulpverlening en begeleiding voor volwassenen, de bezoldigingen : - die niet overeenkomen met de weddeschalen bedoeld in bijlage 63, met die geldend voor hoofdopvoeders en opvoeders-groepsleiders zoals bedoeld in bijlage 105 of met de weddeschalen van het personeel van de diensten van de Waalse Regering op grond van volgende tabel :
FUNCTIES
Weddeschaal van het personeel van de diensten van de Waalse Regering
Opvoeders A2 en opstellers
C3
Opvoeders A1
B3
Maatschappelijke assistenten
B2
Coördinatoren
A6
Licentiaten psychologie
A6
- die niet vastgesteld zijn overeenkomstig de regels waarvan sprake in de punten I, II en III van bijlage 61; 2) de aanvullende voordelen die niet voortvloeien uit een officiële overeenkomst in het kader van de PC 319.02 of van de Nationale Arbeidsraad; 3) de werkgeverspremies voor de bovenwettelijke verzekeringen bedoeld in rekening 6230;4) de lasten met betrekking tot groepsverzekeringen;5) de dotaties en de aanwendingen van reserves voor het vakantie- en uitgaansgeld bedoeld in de rekeningen 6250 en 625;6) de loonkosten die niet voortvloeien uit een overeenkomst of een geschreven arbeidscontract waarin minstens de door de werknemer uitgeoefende functie(s) en de omvang van de dienstverstrekkingen worden vermeld;7) de loonlasten die niet het voorwerp zijn geweest van aangiften bij de RSZ en/of bij de Administratie van de belastingen. 2.3. in de rekeningen 63 bedoeld in het genormaliseerde boekhoudplan dat d.m.v. omzendbrieven aan de diensten wordt meegedeeld : 1) de afschrijvingslasten die voortvloeien uit percentages die hoger zijn dan : a.20 % voor de oprichtingskosten bedoeld in rekening 6300; b. 33 % voor de immateriële vaste activa bedoeld in rekening 6301;c. 3 % voor bouwwerken en bebouwde gronden bedoeld in rekening 63020;d. 10 % voor de inrichtingen en verbouwingen van gebouwen, excl. Uitbreidingen bedoeld in rekening 63020; e. 20 % voor de installaties, machines en uitrustingen bedoeld in rekening 63021, met uitzondering van het informaticamaterieel dat tegen 33 % afgeschreven wordt;f. 10 % voor het meubilair bedoeld in rekening 63022X;g. 20 % voor het rollend materieel bedoeld in rekening 63022X;h. Eén van voorvermelde percentages in functie van het type betrokken goeden voor het leasingcontract en andere gelijkaardige rechten;i) een afwijking van die percentages kan door het "AWIPH" worden toegestaan bij tweedehandse aankoop of aankoop van geprefabriceerde goederen.Bedoelde afwijking dient te worden aangevraagd bij aangetekend schrijven, en met redenen omkleed zijn; 2) de waardeverminderingen op schuldvorderingen bedoeld in de rekeningen 633 en 634;3) de voorzieningen voor wettelijke en bovenwettelijke pensioenen bedoeld in rekening 635;4) de voorzieningen voor grote onderhouds- en herstellingswerken bedoeld in rekening 636;5) de andere voorzieningen bedoeld in rekening 637. 2.4. in de rekeningen 64 bedoeld in het genormaliseerde boekhoudplan dat d.m.v. omzendbrieven aan de diensten wordt meegedeeld : 1) de op rekening 640 aangerekende boeten;2) de minderwaarden op handelsvorderingen en andere minderwaarden bedoeld in de rekeningen 641 en 642;3) de in de rekeningen 646 bedoelde kosten betreffende de bedragen die aan de subsidiërende overheid terugbetaald moeten worden. 2.5. in de rekeningen 65 bedoeld in het genormaliseerde boekhoudplan dat d.m.v. omzendbrieven aan de diensten wordt meegedeeld : 1) de niet-verdeelde financiële lasten, al naar gelang het soort, in de volgende rekeningen : 65000 - "Financiële lasten van investeringsleningen", 65001 - "Financiële lasten leasing", 65002 - " Financiële lasten kaskredieten - "AWIPH" - uitstel of dwingende reden", 65003 - "Financiële lasten kaskredieten - Andere", 6570 - " Financiële lasten bankrekeningen", 6571 - " Financiële lasten - beleggingen";2) de lasten voor kaskredieten behalve als hierop een beroep moet worden gedaan wegens een uitstel van betaling waarvan de schuld bij de Administratie ligt of om een dwingende reden waarmee de dienst niets te maken heeft.In dit geval moet de dienst het uitstel van betaling en de verantwoordelijkheid van de Administratie bewijzen d.m.v. een attest dat aan het "AWIPH" moet worden gevraagd of het bewijs leveren van de dwingende aard van de gebeurtenis die het beroep op voormeld krediet rechtvaardigt; 3) de financiële lasten i.v.m. beleggingen. 2.6. in de rekeningen 66 bedoeld in het genormaliseerde boekhoudplan dat d.m.v. omzendbrieven aan de diensten wordt meegedeeld : - de uitzonderlijke kosten bedoeld in rekening 660. 2.7. in de rekeningen 69 bedoeld in het genormaliseerde boekhoudplan dat d.m.v. omzendbrieven aan de diensten wordt meegedeeld : - de kosten voor aanwendingen en heffingen verdeeld in de rekeningen 69. 2.8. Allerlei : 1) de giften die tegelijkertijd als lasten en als opbrengsten geboekt worden;2) de opbrengsten van de activiteiten van de instellingen die tegelijkertijd als lasten en als opbrengsten geboekt worden;3) de lasten betreffende de terugbetalingen van bestuurderskosten, behalve voor punctuele opdrachten waarover collegiaal beslist wordt door de raad van bestuur en de directie.3. Van de lasten worden afgetrokken : 1) de door de overheid verleende toelagen wanneer ze precies dezelfde lasten dekken als degene die in aanmerking worden genomen in de zin van dit besluit;2) de door de Nationale Loterij verleende werkingstoelage kan niet van de lasten afgetrokken worden; 3) de diverse kosteninvorderingen, met uitzondering van de private giften, de opbrengsten van fancy fairs of andere handelingen m.b.t. de opvraging van private storting, van de verkoop van producten buiten de dienst, van cash management en van ontvangsten die uit het verhuren van appartementen voortkomen. Deze uitzonderingen worden in aanmerking genomen als de betrokken opbrengsten in aparte rekeningen of subrekeningen geboekt worden en als de lasten m.b.t. de organisatie van deze handelingen eveneens apart geboekt worden; 4) de lasten betreffende de organisatie van fancy fairs of andere handelingen m.b.t. fundraising, de verkoop van producten buiten de dienst, van cash management en van ontvangsten die uit het verhuren van onder toezicht staande appartementen voortkomen. Ze moeten naar gelang hun type geboekt worden, net zoals de opbrengsten die uit deze handelingen voortkomen. 4. Toekenning van de lasten aan de verschillende toelagen : Onverminderd de principes op basis waarvan de lasten in aanmerking worden genomen in dit besluit : - worden beschouwd als lasten die behoren bij de jaarlijkse personeelstoelage bedoeld in de artikelen 603 tot 622, de lasten die op geldige wijze worden ondergebracht in de rekeningen 618 en 62 vermeld in het genormaliseerd boekhoudplan bedoeld in artikel 588; - de andere lasten behoren bij de jaarlijkse werkingstoelage bedoeld in de artikelen 603 tot 622.
Als de jaarlijkse personeelstoelage niet volstaat om het geheel van de desbetreffende lasten te dekken, kunnen deze gedekt worden door de jaarlijkse werkingstoelage zoals bedoeld in artikel 604. 5. Financiële controle : Wanneer een dienst deel uitmaakt van een administratieve cel die uit gesubsidieerde diensten bestaat op grond van Titel 11 of op grond van Titel 7, hoofdstukken 1, 2, 3 of 4 van boek 5 van het tweede deel van dit Wetboek, wordt het gebruik van de toelagen van die dienst gecontroleerd door de verleende toelagen en de per sectie te boeken lasten op te tellen.Die bepaling geldt enkel op voorwaarde dat alle diensten die de administratieve cel vormen waarvan de erkend dienst op basis van dit Wetboek deel uitmaakt, onderworpen worden aan een driejaarlijkse controle op de subsidies.
Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Waalse Regering van 10 oktober 2013 tot wijziging van sommige bepalingen van het tweede deel, Boek V, titel VII, van het reglementair deel van het Waals Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid.
Namen, 10 oktober 2013.
De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen, Mevr. E. TILLIEUX