Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 10 december 2020
gepubliceerd op 18 december 2020

Besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 62 tot verlenging van de toepassing van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 45 van 11 juni 2020 houdende organisatie van de inspraak van het publiek in plaats van de voorafgaandelijke informatievergadering georganiseerd voor bepaalde projecten bedoeld in Boek I van het Milieuwetboek, van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 48 van 11 juni 2020 houdende organisatie van de inspraak van het publiek in plaats van de verplichte voorafgaande informatiebijeenkomst voor bepaalde herzieningen van het gewestplan, en van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 44 van 11 juni 2020 waarbij het houden van de hoorzitting bedoeld in artikel D.IV.66 van het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling tijdelijk wordt toegestaan via videoconferentie, en tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 48

bron
waalse overheidsdienst
numac
2020031718
pub.
18/12/2020
prom.
10/12/2020
ELI
eli/besluit/2020/12/10/2020031718/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

10 DECEMBER 2020. - Besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 62 tot verlenging van de toepassing van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 45 van 11 juni 2020 houdende organisatie van de inspraak van het publiek in plaats van de voorafgaandelijke informatievergadering georganiseerd voor bepaalde projecten bedoeld in Boek I van het Milieuwetboek, van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 48 van 11 juni 2020 houdende organisatie van de inspraak van het publiek in plaats van de verplichte voorafgaande informatiebijeenkomst voor bepaalde herzieningen van het gewestplan, en van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 44 van 11 juni 2020 waarbij het houden van de hoorzitting bedoeld in artikel D.IV.66 van het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling tijdelijk wordt toegestaan via videoconferentie, en tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 48


Verslag aan de Regering Betreft : COVID-19 Besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 62 tot verlenging van de toepassing van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 45 van 11 juni 2020 houdende organisatie van de inspraak van het publiek in plaats van de voorafgaandelijke informatievergadering georganiseerd voor bepaalde projecten bedoeld in Boek I van het Milieuwetboek, van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 48 van 11 juni 2020 houdende organisatie van de inspraak van het publiek in plaats van de verplichte voorafgaande informatiebijeenkomst voor bepaalde herzieningen van het gewestplan, en van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 44 van 11 juni 2020 waarbij het houden van de hoorzitting bedoeld in artikel D.IV.66 van het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling tijdelijk wordt toegestaan via videoconferentie, en tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 48 Tweede lezing De huidige epidemiologische situatie wordt gekenmerkt door een zeer hoog dreigingsniveau. Het aantal met COVID-19 besmette personen is hoog en als gevolg daarvan is een deel van het personeel niet beschikbaar, hetzij ziek, hetzij in afzondering of in quarantaine; Het niet beschikbaar zijn van een projectontwerper kan ook door deze omstandigheden zijn ontstaan.

De uitzonderlijke crisis in verband met COVID-19 en de maatregelen die in het verleden zijn genomen of momenteel worden genomen om de verspreiding van het virus onder de bevolking te beperken zullen de activiteit op het grondgebied van het Waalse Gewest waarschijnlijk vertragen en zullen de werking van bepaalde diensten of adviesorganen belemmeren. Het is niet uitgesloten dat deze maatregelen in de toekomst verder zullen worden verlengd.

De lockdownmaatregelen die door alle overheidsniveaus worden genomen, kunnen een doeltreffende en uitgebreide inspraak van het publiek belemmeren, zowel in de door het Wetboek van Ruimtelijke ontwikkeling voorgeschreven vergaderingen (met name de voorafgaandelijke informatievergadering die bij artikel D.VIII.5 voor bepaalde herzieningen van het gewestplan is voorzien, als, voor beroepen, de hoorzitting die in artikel D.IV.66 van hetzelfde Wetboek is bedoeld), als in de voorafgaandelijke informatievergadering die voor bepaalde in Boek I van het Milieuwetboek bedoelde projecten is georganiseerd;

De fysieke bijeenkomsten moeten worden georganiseerd met strikte inachtneming van de normen inzake social distancing en de bijeenkomsten moeten worden vermeden om voor de hand liggende redenen van volksgezondheid Bovendien kan de begrijpelijke en zelfs aangehaalde terughoudendheid van sommige mensen om met het openbaar vervoer te reizen en met anderen in contact te komen uit vrees voor niet-naleving van de veiligheidsmaatregelen of zelfs wanneer dergelijke veiligheidsmaatregelen worden toegepast, een negatief effect hebben op de deelname van het publiek aan voorafgaandelijke informatievergaderingen en de deelname aan de hoorzitting voor de beroepen betreffende de stedenbouwkundige vergunningen of certificaten nr. 2.

De burger mag niet worden gehinderd in de uitoefening van zijn rechten of in de nakoming van zijn verplichtingen vanwege de gevolgen van de gezondheidscrisis; hij moet zijn rechten op nuttige en doeltreffende wijze kunnen doen gelden in het kader van de inspraak- of beroepsprocedures.

Er wordt dus voorgesteld om de toepassing van de besluiten van bijzondere machten nrs. 44, 45 en 48 te verlengen tot 30 juni 2021 en de Regering de mogelijkheid te bieden om deze periode te verkorten voor zover de gezondheidstoestand dit rechtvaardigt;

De aanhef van het besluit is aangepast om tegemoet te komen aan de opmerking van de Raad van State, die zich in zijn advies nr. 68.332/4 van 26 november 2020 afvroeg of de datum van 30 juni 2021 niet te ver weg was om objectief en redelijk te kunnen worden gerechtvaardigd. Er moet rekening mee worden gehouden dat de vaststelling van een einddatum voor de beoogde regeling noodzakelijkerwijs een noodaspect moet bevatten, aangezien de meest recente maatregelen die op het niveau van het overlegcomité zijn genomen, met name gerechtvaardigd zijn door de noodzaak om bijzondere aandacht te besteden aan activiteiten die een aanzienlijk risico van verspreiding van het virus inhouden en om de activiteiten die dat wel doen, te blijven verbieden, gezien de huidige situatie gaat het om contacten die te dicht bij elkaar liggen en/of waarbij een groot aantal mensen betrokken is, en uit de analyse van zowel de opwaartse als de neerwaartse curve van de besmetting en van de ziekenhuisopnames of zelfs sterfgevallen blijkt dat het proces zich over vele maanden uitstrekt. Hieruit volgt dat de gekozen datum relevant is, vooral omdat de regering bevoegd is om de toepassing van deze besluiten van bijzondere machten voortijdig te beëindigen als de gezondheidscrisis van COVID-19 dit rechtvaardigt.

Bovendien bepaalt de tekst van Besluit van bijzondere machten nr. 48 van de Waalse regering dat : "De persoon of de overheid die het initiatief van de herziening heeft genomen, verspreidt het bericht in twee gewestelijke dagbladen en in een huis-aan-huisblad in de gemeente op het grondgebied waarvan de herziening van het gewestplan wordt gepland.". De publicatie van de aankondiging van de voorafgaande informatievergadering in een huis-aan-huis blad krant die door dit besluit wordt opgelegd, is soms niet mogelijk omdat sommige huis-aan-huis bladen tijdelijk niet meer worden verspreid als gevolg van de afname van de commerciële en reclameactiviteiten in verband met de pandemie. De persoon of de overheid die het initiatief neemt tot de herziening van het gewestplan moet daarom de mogelijkheid krijgen om te kiezen voor een andere vorm van verspreiding, namelijk publicatie van de mededeling op de lokale pagina's van een derde regionale krant over de gemeente op het grondgebied waarvan de herziening van het gewestplan is gepland, of op de internetsites van elke gemeente waar het openbaar onderzoek wordt gehouden, en om een publicatie op haar eigen internetsite toe te voegen.

Artikel 1 wijzigt artikel 10 van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 45 van 11 juni 2020 houdende organisatie van de inspraak van het publiek in plaats van de voorafgaandelijke informatievergadering georganiseerd voor bepaalde projecten bedoeld in Boek I van het Milieuwetboek, met het oog op de verlenging van de geldigheidsduur ervan tot 30 juni 2021.

De datum van 19 juni 2020 komt overeen met de datum van inwerkingtreding van het besluit van bijzondere machten nr. 45.

Artikel 2 past artikel 11 van hetzelfde besluit aan met het oog op de verlenging van de geldigheidsduur ervan tot 30 juni 2021.

De datum van 19 juni 2020 komt overeen met de datum van inwerkingtreding van het besluit van bijzondere machten nr. 45.

Artikel 3 wijzigt artikel 3, § 3, derde lid, van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 48 van 11 juni 2020 houdende organisatie van de inspraak van het publiek in plaats van de verplichte voorafgaande informatievergadering voor bepaalde herzieningen van het gewestplan. De aanpassing maakt het mogelijk om tijdelijk te voorkomen dat er geen huis-aan-huis blad wordt verspreid die door dit besluit wordt opgelegd, door de persoon of de overheid die het initiatief neemt van de herziening toe te staan het bericht te publiceren, naast twee regionale kranten over de gemeente(s) op het grondgebied waarvan de herziening van het gewestplan is gepland, in de lokale pagina's van een derde regionaal dagblad over deze gemeenten, of in een huis-aan-huis blad over de gemeente(s) op het grondgebied waarvan de herziening van het gewestplan is gepland, of op de internetsites van elke gemeente waar het openbaar onderzoek wordt georganiseerd. Het is ook verplicht om het bericht op zijn eigen website te publiceren.

In dit artikel is het antwoord op de opmerking van de Raad van State in bovengenoemd advies verwerkt door de toepassing van het besluit van bijzondere machten nr. 48 te regelen voor het geval dat de herziening van het gewestplan op het grondgebied van meerdere gemeenten en niet op dat van één enkele gemeente wordt gepland.

De artikelen 4 en 5 passen het besluit van bijzondere machten nr. 48 aan om de geldigheidsduur ervan te verlengen tot 30 juni 2021.

De datum van 29 juni 2020 komt overeen met de datum van inwerkingtreding van het besluit van bijzondere machten nr. 48.

Artikel 6 wijzigt de bevoegdheid om de toepassing van het besluit van bijzondere machten nr. 48 op voorhand te beëindigen, op voorwaarde dat de situatie van de gezondheidscrisis van COVID-19 dit rechtvaardigt door de datum aan te passen aan 30 juni 2021, terwijl deze oorspronkelijk was vastgesteld op 31 december 2020.

Artikel 7 past artikel 1 van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 44 van 11 juni 2020 aan, waarbij het houden van de hoorzitting bedoeld in artikel D.IV.66 van het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling tijdelijk wordt toegestaan via videoconferentie, door de datum van 30 juni 2021 te vervangen door de oorspronkelijk geplande datum van 31 december 2020.

In de artikelen 8 en 9 worden de artikelen 2 en 3 van het besluit van bijzondere machten nr. 44 dienovereenkomstig aangepast.

Krachtend artikel 10, treedt dit besluit in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Raad van State afdeling Wetgeving Advies 68.332/4 van 26 november 2020 over een ontwerp van besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. ... tot verlenging van de toepassing van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 45 van 11 juni 2020 houdende organisatie van de inspraak van het publiek in plaats van de voorafgaandelijke informatievergadering georganiseerd voor bepaalde projecten bedoeld in Boek I van het Milieuwetboek, van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 48 van 11 juni 2020 houdende organisatie van de inspraak van het publiek in plaats van de verplichte voorafgaande informatiebijeenkomst voor bepaalde herzieningen van het gewestplan, en van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 44 van 11 juni 2020 waarbij het houden van de hoorzitting bedoeld in artikel D.IV.66 van het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling tijdelijk wordt toegestaan via videoconferentie, en tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 48 Op 20 november 2020 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Vice-Minister-President en Minister van Economie, Buitenlandse Handel, Onderzoek, Innovatie, Digitale Technologieën, Ruimtelijke Ordening, Landbouw, het "IFAPME", en de Vaardigheidscentra van het Waalse Gewest, verzocht binnen een termijn van vijf werkdagen een advies te verstrekken over een, ontwerp van besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. ... tot verlenging van de toepassing van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 45 van 11 juni 2020 houdende organisatie van de inspraak van het publiek in plaats van de voorafgaandelijke informatievergadering georganiseerd voor bepaalde projecten bedoeld in Boek I van het Milieuwetboek, van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 48 van 11 juni 2020 houdende organisatie van de inspraak van het publiek in plaats van de verplichte voorafgaande informatiebijeenkomst voor bepaalde herzieningen van het gewestplan, en van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 44 van 11 juni 2020 waarbij het houden van de hoorzitting bedoeld in artikel D.IV.66 van het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling tijdelijk wordt toegestaan via videoconferentie, en tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 48.

Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 26 november 2020. De kamer was samengesteld uit Martine BAGUET, kamervoorzitter, Luc CAMBIER en Bernard BLERO, staatsraden, en Charles Henri VAN HOVE, toegevoegd griffier.

Het verslag is uitgebracht door Benoît Jadot, eerste auditeur-afdelingshoofd.

Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 26 november 2020.

Volgens artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op 12 januari 1973, moeten in de adviesaanvraag in het bijzonder de redenen worden opgegeven tot staving van het spoedeisende karakter ervan.

De motivering in de brief luidt als volgt: Gelet op de dringende noodzakelijkheid gemotiveerd door de dringende maatregelen die zijn aangenomen door ministerieel besluit van 1 november 2020Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 01/11/2020 pub. 01/11/2020 numac 2020031627 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Ministerieel besluit houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken sluiten tot wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 28/10/2020 pub. 28/10/2020 numac 2020010455 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Ministerieel besluit houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken sluiten houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken en door de onderstaande consideransen;

Overwegende dat de Wereldgezondheidsorganisatie op 11 maart 2020 het coronavirus COVID-19 als een pandemie gelabeld heeft;

Overwegende dat de huidige epidemiologische situatie wordt gekenmerkt door een zeer hoog dreigingsniveau; dat het aantal met COVID-19 besmette personen hoog is en dat als gevolg daarvan een deel van het personeel niet beschikbaar is, hetzij ziek, hetzij in afzondering of in quarantaine;

Overwegende dat de uitzonderlijke crisis in verband met COVID-19 en de maatregelen die in het verleden zijn genomen of momenteel worden genomen om de verspreiding van het virus onder de bevolking te beperken, de activiteit op het grondgebied van het Waalse Gewest waarschijnlijk zullen vertragen en de werking van bepaalde diensten of adviesorganen zullen belemmeren; dat het niet uitgesloten is dat deze maatregelen in de toekomst verder zullen worden verlengd;

Overwegende, met name dat de lockdownmaatregelen die door alle overheidsniveaus worden genomen, een doeltreffende en uitgebreide inspraak van het publiek kunnen belemmeren, zowel in de door het Wetboek van Ruimtelijke ontwikkeling voorgeschreven vergaderingen (met name de voorafgaandelijke informatievergadering die bij artikel D.VIII.5 voor bepaalde herzieningen van het gewestplan is voorzien, als, voor beroepen, de hoorzitting die in artikel D.IV.66 van hetzelfde Wetboek is bedoeld), als in de voorafgaandelijke informatievergadering die voor bepaalde in Boek I van het Milieuwetboek bedoelde projecten is georganiseerd;

Overwegende dat fysieke bijeenkomsten moeten worden georganiseerd met strikte inachtneming van de normen inzake social distancing, maar dat bijeenkomsten moeten worden vermeden om voor de hand liggende redenen van volksgezondheid; dat bepaalde voorafgaandelijke informatievergaderingen onder normale omstandigheden waarschijnlijk tientallen, zelfs honderden mensen zullen interesseren en aantrekken;

Gelet op de begrijpelijke en zelfs aangehaalde terughoudendheid van sommige mensen om met het openbaar vervoer te reizen en met anderen in contact te komen uit vrees voor niet-naleving van de veiligheidsmaatregelen of zelfs wanneer dergelijke veiligheidsmaatregelen worden toegepast; dat deze terughoudendheid ook een negatief effect kan hebben op de deelname van het publiek aan voorafgaandelijke informatievergaderingen; dat hetzelfde geldt voor de hoorzitting van de in het Wetboek van Ruimtelijke ontwikkeling bedoelde beroepen.

Overwegende dat de burger niet mag worden gehinderd in de uitoefening van zijn rechten of in de nakoming van zijn verplichtingen vanwege de gevolgen van de gezondheidscrisis; dat hij zijn rechten op nuttige en doeltreffende wijze moet kunnen doen gelden in het kader van de inspraak- of beroepsprocedures;

Overwegende dat het derhalve dienstig is de toepassing van de besluiten van bijzondere machten nrs. 44, 45 en 48 te verlengen tot 30 juni 2021; dat de Regering bevoegd zal zijn deze periode te verkorten indien de gezondheidstoestand dit rechtvaardigt;

Overwegende bovendien dat de publicatie van het bericht in een huis-aan-huis krant die is opgelegd door het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 48 van 11 juni 2020 houdende organisatie van de inspraak van het publiek in plaats van de verplichte voorafgaande informatiebijeenkomst voor bepaalde herzieningen van het gewestplan, soms niet mogelijk is omdat sommige van de huis-aan-huis kranten tijdelijk niet meer worden verspreid vanwege de afname van de commerciële en reclameactiviteiten in verband met de pandemie; dat de persoon of instantie die het initiatief neemt tot de herziening van het gewestplan de mogelijkheid moet krijgen om te kiezen voor een andere vorm van verspreiding, d.w.z. publicatie van de mededeling in de lokale pagina's van een regionaal dagblad of een huis-aan-huis krant die elke gemeente op het grondgebied waarvan de herziening van het gewestplan is gepland, omvat of op hun websites; dat de mededeling bovendien zal worden gepubliceerd op de website van de persoon of instantie die het initiatief neemt tot de herziening van het gewestplan".

Aangezien de adviesaanvraag is ingediend op grond van artikel 84, § 1, lid 1, 3°, van de wetten `op de Raad van State", gecoördineerd op 12 januari 1973, beperkt de afdeling wetgeving haar onderzoek tot de rechtsgrond van het ontwerp, tot de bevoegdheid van de steller van de akte, evenals tot het voltooien van de voorafgaandelijke vormvereisten, overeenkomstig artikel 84, § 3, van voornoemde gecoördineerde wetten.

Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de volgende opmerkingen.

ALGEMENE OPMERKINGEN Zoals het opschrift aangeeft, beoogt het ontwerp de verlenging van de toepassing van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 44 van 11 juni 2020 `waarbij het houden van de hoorzitting bedoeld in artikel D.IV.66 van het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling tijdelijk wordt toegestaan via videoconferentie', van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 45 van 11 juni 2020 `houdende organisatie van de inspraak van het publiek in plaats van de voorafgaandelijke informatievergadering georganiseerd voor bepaalde projecten bedoeld in Boek I van het Milieuwetboek', van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 48 van 11 juni 2020 `houdende organisatie van de inspraak van het publiek in plaats van de verplichte voorafgaande informatiebijeenkomst voor bepaalde herzieningen van het gewestplan'.

In de adviezen die zij heeft uitgebracht over de ontwerpen die de besluiten van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 45 en 48 waren geworden, was de Afdeling Wetgeving van oordeel dat het bij deze besluiten ingestelde regime in beginsel kon worden beschouwd als een onderdeel van de maatregelen die de Regering mocht nemen op grond van artikel 1, § 1, van het decreet van 17 maart 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/03/2020 pub. 18/03/2020 numac 2020040687 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis Covid-19 type decreet prom. 17/03/2020 pub. 20/03/2020 numac 2020040696 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Regering in het kader van de gezondheidscrisis in verband met het Covid-19 coronavirus type decreet prom. 17/03/2020 pub. 18/03/2020 numac 2020040688 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van de bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis Covid-19 voor de aangelegenheden geregeld bij artikel 138 van de Grondwet sluiten `tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis COVID-19', namelijk "alle nuttige maatregelen nemen om iedere situatie te voorkomen en te behandelen die problemen stelt in het strikte kader van de pandemie COVID-19 en haar gevolgen en die dringend behandeld moeten worden op straffe van ernstig gevaar"(1).

Artikel 1, § 1, van het decreet van 29 oktober 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/10/2020 pub. 03/11/2020 numac 2020043484 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis door COVID-19 type decreet prom. 29/10/2020 pub. 03/11/2020 numac 2020043485 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis COVID-19 voor de aangelegenheden geregeld bij artikel 138 van de Grondwet sluiten `tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis door COVID-19', geeft de Regering bevoegdheden waarvan het doel en de beperkingen identiek zijn aan die van de bevoegdheden die haar door artikel 1, § 1, van het decreet van 17 maart 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/03/2020 pub. 18/03/2020 numac 2020040687 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis Covid-19 type decreet prom. 17/03/2020 pub. 20/03/2020 numac 2020040696 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Regering in het kader van de gezondheidscrisis in verband met het Covid-19 coronavirus type decreet prom. 17/03/2020 pub. 18/03/2020 numac 2020040688 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van de bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis Covid-19 voor de aangelegenheden geregeld bij artikel 138 van de Grondwet sluiten zijn toegekend.

De verlenging van de toepassing van de toepassing van de besluiten van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 45 en nr. 48 kan in principe worden beschouwd als een onderdeel van de maatregelen die de regering op grond van artikel 1, lid 1, van het decreet van 29 oktober 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/10/2020 pub. 03/11/2020 numac 2020043484 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis door COVID-19 type decreet prom. 29/10/2020 pub. 03/11/2020 numac 2020043485 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis COVID-19 voor de aangelegenheden geregeld bij artikel 138 van de Grondwet sluiten mag nemen.

Hetzelfde geldt voor de uitbreiding van de toepassing van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 44.

Men kan zich echter afvragen of de nieuwe termijn die in het ontwerp is vastgesteld om de uiterste datum voor de toepassing van de besluiten van bijzondere machten nrs. 44, 45 en 48 van de Waalse regering vast te stellen, namelijk 30 juni 2021, niet te ver weg is om objectief en redelijk gerechtvaardigd te worden geacht in het licht van de grenzen - die van het "strikte kader van de COVID-19-pandemie en de gevolgen ervan" - waaraan artikel 1, § 1, van het decreet van 29 oktober 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/10/2020 pub. 03/11/2020 numac 2020043484 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis door COVID-19 type decreet prom. 29/10/2020 pub. 03/11/2020 numac 2020043485 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis COVID-19 voor de aangelegenheden geregeld bij artikel 138 van de Grondwet sluiten de uitvoering van de bijzondere machten die zij aan de regering toekent, ondergeschikt maakt.

In dit verband moet worden opgemerkt dat het dossier geen uitleg bevat waarin precies wordt uitgelegd waarom voor de datum van 30 juni 2021 is gekozen.

De besluiten van de Waalse regering van bijzondere machten nrs. 44, 45 en 48, zoals gewijzigd bij het ontwerp, zijn weliswaar bedoeld om bepalingen te bevatten die zouden betekenen dat "voor zover de situatie van de gezondheidscrisis te Covid 19 dit rechtvaardigt, de regering bevoegd is om de mogelijkheid tot toepassing te beperken" van de procedures waarin de besluiten van de Waalse regering van bijzondere machten nrs. 44, 45 en 48 voorzien "door een datum vast te stellen die vroeger valt dan 30 juni 2021"(2) .

Deze bepalingen ontslaan de regering echter niet van de verplichting om de keuze van de datum van 30 juni 2021 te rechtvaardigen.

Het ontwerp zal op dit punt opnieuw worden bekeken en zo nodig worden herzien.

BIJZONDERE OPMERKINGEN AANHEF 1. Het ontwerp vindt zijn grondslag in artikel 1, § 1, van het decreet van 29 oktober 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/10/2020 pub. 03/11/2020 numac 2020043484 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis door COVID-19 type decreet prom. 29/10/2020 pub. 03/11/2020 numac 2020043485 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis COVID-19 voor de aangelegenheden geregeld bij artikel 138 van de Grondwet sluiten. Het eerste lid 1 moet daarom als volgt worden gelezen: "Gelet op het decreet van 29 oktober 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/10/2020 pub. 03/11/2020 numac 2020043484 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis door COVID-19 type decreet prom. 29/10/2020 pub. 03/11/2020 numac 2020043485 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis COVID-19 voor de aangelegenheden geregeld bij artikel 138 van de Grondwet sluiten tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis door Covid-19, artikel 1, § 1;". 2. De aanhef zal worden aangevuld met een verwijzing naar het evaluatierapport betreffende de weerslag van het project op de respectievelijke stand van zaken van vrouwen en mannen, overeenkomstig artikel 3, 2°, van het decreet van 11 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/04/2014 pub. 06/06/2014 numac 2014203532 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen sluiten `houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen'. DISPOSITIEF Artikel 3 Punt 1° en 2° van de bepaling die artikel 3, § 3, derde lid, van het Besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 48 zal vervangen, zal worden herzien om rekening te houden met de hypotheses waarin de herziening van het gewestplan is voorzien op het grondgebied van meerdere gemeenten, en niet op dat van één enkele gemeente.

Bovendien worden in punt 2° de woorden "waar het openbaar onderzoek wordt gehouden" vervangen door "op het grondgebied waarvan de herziening van het gewestplan is gepland".

De Griffier, Charles Henri Van Hove De Voorzitter, Martine Baguet _______ Nota's (1) Advies nr.67.524/4 gegeven op 9 juni 2020 over het project dat het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 48 geworden is http://www.raadvst-consetat.be/dbx/avis/67524.pdf, en nr. 67.526/4 gegeven op 9 juni 2020 over het project dat het besluit van de Waalse Regering van bijzonder machten nr. 45 geworden is, http://www.raadvst-consetat.be/dbx/avis/67526.pdf. (2) Zie de voorgestelde wijziging van artikel 3 van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr.44, alsmede de artikelen 10, lid 2, en 11, lid 2, in ontwerpvorm, van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 45 en artikel 7, in ontwerpvorm, van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 48.

10 DECEMBER 2020. - Besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 62 tot verlenging van de toepassing van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 45 van 11 juni 2020 houdende organisatie van de inspraak van het publiek in plaats van de voorafgaandelijke informatievergadering georganiseerd voor bepaalde projecten bedoeld in Boek I van het Milieuwetboek, van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 48 van 11 juni 2020 houdende organisatie van de inspraak van het publiek in plaats van de verplichte voorafgaande informatiebijeenkomst voor bepaalde herzieningen van het gewestplan, en van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 44 van 11 juni 2020 waarbij het houden van de hoorzitting bedoeld in artikel D.IV.66 van het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling tijdelijk wordt toegestaan via videoconferentie, en tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 48 De Waalse Regering, Gelet op het decreet van 29 oktober 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/10/2020 pub. 03/11/2020 numac 2020043484 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis door COVID-19 type decreet prom. 29/10/2020 pub. 03/11/2020 numac 2020043485 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis COVID-19 voor de aangelegenheden geregeld bij artikel 138 van de Grondwet sluiten tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis door Covid-19, artikel 1, § 1;

Gelet op Boek I van het Milieuwetboek, zoals gewijzigd;

Gelet op het Wetboek van Ruimtelijke ontwikkeling, zoals gewijzigd;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid gemotiveerd door de dringende maatregelen die zijn aangenomen door het ministerieel besluit van 28 oktober 2020Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 28/10/2020 pub. 28/10/2020 numac 2020010455 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Ministerieel besluit houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken sluiten houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken en door de onderstaande consideransen;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 12 november 2020;

Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 19 november 2020;

Gelet op het evaluatierapport van 20 november 2020 betreffende de weerslag van het project op de respectievelijke stand van zaken van vrouwen en mannen, overeenkomstig artikel 3, 2°, van het decreet van 11 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/04/2014 pub. 06/06/2014 numac 2014203532 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen sluiten `houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen';

Gelet op advies nr. 68.332/4 van de Raad van State, gegeven op 26 november 2020, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende dat de Wereldgezondheidsorganisatie op 11 maart 2020 het coronavirus COVID-19 als een pandemie gelabeld heeft;

Overwegende dat de huidige epidemiologische situatie wordt gekenmerkt door een zeer hoog dreigingsniveau; dat het aantal met COVID-19 besmette personen hoog is en dat als gevolg daarvan een deel van het personeel niet beschikbaar is, hetzij ziek, hetzij in afzondering of in quarantaine;

Overwegende dat de uitzonderlijke crisis in verband met COVID-19 en de maatregelen die in het verleden zijn genomen of momenteel worden genomen om de verspreiding van het virus onder de bevolking te beperken, de activiteit op het grondgebied van het Waalse Gewest waarschijnlijk zullen vertragen en de werking van bepaalde diensten of adviesorganen zullen belemmeren; dat het niet uitgesloten is dat deze maatregelen in de toekomst verder zullen worden verlengd;

Overwegende, met name dat de lockdownmaatregelen die door alle overheidsniveaus worden genomen, een doeltreffende en uitgebreide inspraak van het publiek kunnen belemmeren, zowel in de door het Wetboek van Ruimtelijke ontwikkeling voorgeschreven vergaderingen (met name de voorafgaandelijke informatievergadering die bij artikel D.VIII.5 voor bepaalde herzieningen van het gewestplan is voorzien, als, voor beroepen, de hoorzitting die in artikel D.IV.66 van hetzelfde Wetboek is bedoeld), als in de voorafgaandelijke informatievergadering die voor bepaalde in Boek I van het Milieuwetboek bedoelde projecten is georganiseerd;

Overwegende dat fysieke bijeenkomsten moeten worden georganiseerd met strikte inachtneming van de normen inzake social distancing, maar dat bijeenkomsten moeten worden vermeden om voor de hand liggende redenen van volksgezondheid; dat bepaalde voorafgaandelijke informatievergaderingen onder normale omstandigheden waarschijnlijk tientallen, zelfs honderden mensen zullen interesseren en aantrekken;

Gelet op de begrijpelijke en zelfs aangehaalde terughoudendheid van sommige mensen om met het openbaar vervoer te reizen en met anderen in contact te komen uit vrees voor niet-naleving van de veiligheidsmaatregelen of zelfs wanneer dergelijke veiligheidsmaatregelen worden toegepast; dat deze terughoudendheid ook een negatief effect kan hebben op de deelname van het publiek aan voorafgaandelijke informatievergaderingen; dat hetzelfde geldt voor de hoorzitting van de in het Wetboek van Ruimtelijke ontwikkeling bedoelde beroepen.

Overwegende dat de burger niet mag worden gehinderd in de uitoefening van zijn rechten of in de nakoming van zijn verplichtingen vanwege de gevolgen van de gezondheidscrisis; dat hij zijn rechten op nuttige en doeltreffende wijze moet kunnen doen gelden in het kader van de inspraak- of beroepsprocedures;

Overwegende dat het derhalve dienstig is de toepassing van de besluiten van bijzondere machten nrs. 44, 45 en 48 te verlengen tot 30 juni 2021; dat de Regering bevoegd zal zijn deze periode te verkorten indien de gezondheidstoestand dit rechtvaardigt;

Overwegende dat het advies van de afdeling Wetgeving van de Raad van State bepaalt dat : "Men kan zich echter afvragen of de nieuwe termijn die in het ontwerp is vastgesteld om de uiterste datum voor de toepassing van de besluiten van bijzondere machten nrs. 44, 45 en 48 van de Waalse regering vast te stellen, namelijk 30 juni 2021, niet te ver weg is om objectief en redelijk gerechtvaardigd te worden geacht in het licht van de grenzen - die van het "strikte kader van de COVID-19-pandemie en de gevolgen ervan" - waaraan artikel 1, § 1, van het decreet van 29 oktober 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/10/2020 pub. 03/11/2020 numac 2020043484 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis door COVID-19 type decreet prom. 29/10/2020 pub. 03/11/2020 numac 2020043485 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis COVID-19 voor de aangelegenheden geregeld bij artikel 138 van de Grondwet sluiten de uitvoering van de bijzondere machten die zij aan de regering toekent, ondergeschikt maakt." ; dat volgens de WHO het effect van de vaccins tegen COVID-19 zal afhangen van verschillende factoren, waaronder de effectiviteit van de vaccins, de snelheid waarmee ze worden goedgekeurd, gefabriceerd en beschikbaar gesteld, en het aantal mensen dat wordt gevaccineerd; dat in België, en volgens de tot nu toe beschikbare informatie, waarschijnlijk tegen het einde van het tweede kwartaal van 2021 vier miljoen mensen in prioritaire groepen zullen zijn gevaccineerd; dat het vandaag de dag volstrekt onmogelijk is te bepalen of dit aantal voldoende zal zijn om de pandemie een halt toe te roepen; dat de vaststelling van een einddatum voor de voorgestelde regeling dus noodzakelijkerwijs een nooddimensie moet bevatten; dat in dit verband moet worden overwogen dat de meest recente maatregelen die op het niveau van het overlegcomité zijn genomen, met name gerechtvaardigd zijn door het feit dat bijzondere aandacht moet worden besteed aan activiteiten die een aanzienlijk risico van verspreiding van het virus met zich meebrengen en dat het verbod op activiteiten waarbij, gezien de huidige situatie, te nauwe contacten tussen personen en/of een groot aantal personen betrokken zijn, moet worden voortgezet; dat de analyse van zowel de stijgende als de dalende curve van besmettingen en ziekenhuisopnames of zelfs sterfgevallen aantoont dat het proces zich over vele maanden uitstrekt; dat de gekozen datum des te meer relevant is omdat de regering het recht heeft om de toepassing van deze besluiten van bijzondere machten vroegtijdig te beëindigen als de situatie van de gezondheidscrisis van COVID-19 dit rechtvaardigt;

Overwegende bovendien dat de publicatie van het bericht in een huis-aan-huis krant die is opgelegd door het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 48 van 11 juni 2020 houdende organisatie van de inspraak van het publiek in plaats van de verplichte voorafgaande informatiebijeenkomst voor bepaalde herzieningen van het gewestplan, soms niet mogelijk is omdat sommige van de huis-aan-huis kranten tijdelijk niet meer worden verspreid vanwege de afname van de commerciële en reclameactiviteiten in verband met de pandemie; dat de persoon of instantie die het initiatief neemt tot de herziening van het gewestplan de mogelijkheid moet krijgen om te kiezen voor een andere vorm van verspreiding, d.w.z. publicatie van de mededeling in de lokale pagina's van een regionaal dagblad of een huis-aan-huis krant die elke gemeente op het grondgebied waarvan de herziening van het gewestplan is gepland, omvat of op hun websites; dat de mededeling bovendien zal worden gepubliceerd op de website van de persoon of instantie die het initiatief neemt tot de herziening van het gewestplan;

Overwegende dat artikel 2 van het decreet van 29 oktober 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/10/2020 pub. 03/11/2020 numac 2020043484 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis door COVID-19 type decreet prom. 29/10/2020 pub. 03/11/2020 numac 2020043485 bron waalse overheidsdienst Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis COVID-19 voor de aangelegenheden geregeld bij artikel 138 van de Grondwet sluiten tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering om te reageren op de tweede golf van de gezondheidscrisis door COVID-19, het mogelijk maakt dit besluit aan te nemen zonder dat de wettelijk of reglementair vereiste adviezen vooraf ingewonnen worden; dat de huidige gezondheidsomstandigheden en de noodzaak om snel te reageren rechtvaardigen dat in dit geval niet wordt overgegaan tot de gebruikelijke raadplegingen en overlegvergaderingen;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Artikel 10 van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 45 van 11 juni 2020 houdende organisatie van de inspraak van het publiek in plaats van de voorafgaandelijke informatievergadering georganiseerd voor bepaalde projecten bedoeld in Boek I van het Milieuwetboek, wordt vervangen als volgt: "

Art. 10.De artikelen 3 tot en met 9 zijn van toepassing op de procedures die vanaf 19 juni 2020 worden georganiseerd, wanneer de aanvrager ervoor heeft gekozen deze procedure overeenkomstig artikel 2 toe te passen, en op voorwaarde dat de termijn van vijftien dagen waarbinnen opmerkingen en suggesties kunnen worden ingediend, uiterlijk op 30 juni 2021 afloopt.

Voor zover de situatie van de gezondheidscrisis COVID-19 dit rechtvaardigt, wordt de Regering ertoe gemachtigd om de mogelijkheid tot toepassing van de in dit besluit bedoelde inspraakprocedure te beperken door een datum vast te stellen die aan 30 juni 2021 moet voorafgaan."

Art. 2.Artikel 11 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt: "

Art. 11.De in de artikelen 3 tot en met 9 bedoelde inspraakprocedure, die vanaf 19 juni 2020 wordt georganiseerd en waarvoor de termijn van vijftien dagen waarbinnen opmerkingen en suggesties kunnen worden ingediend, uiterlijk op 30 juni 2021 afloopt, geldt als informatievergadering voor de toepassing van de artikelen D.6, 18°, D.29-3, R.41-9, § 3, 1°, b, en R.56, en geldt als fase van raadpleging van het publiek voor de toepassing van artikel D.77, tweede lid, 6°, van Boek I van het Milieuwetboek.

Voor zover de situatie van de gezondheidscrisis COVID-19 dit rechtvaardigt, wordt de Regering ertoe gemachtigd om de mogelijkheid tot toepassing van de in dit besluit bedoelde inspraakprocedure te beperken door een datum vast te stellen die aan 30 juni 2021 moet voorafgaan."

Art. 3.In artikel 3, § 3, derde lid, van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 48 van 11 juni 2020 houdende organisatie van de inspraak van het publiek in plaats van de verplichte voorafgaande informatievergadering voor bepaalde herzieningen van het gewestplan, wordt de zin "De persoon of de overheid die het initiatief van de herziening heeft genomen, verspreidt het bericht in twee gewestelijke dagbladen en in een huis-aan-huisblad in de gemeente op het grondgebied waarvan de herziening van het gewestplan wordt gepland" vervangen door wat volgt: "De persoon of de overheid die het initiatief van de herziening heeft genomen, verspreidt het bericht: 1° in twee gewestelijke dagbladen in de gemeente op het grondgebied waarvan de herziening van het gewestplan wordt gepland;2° a) in de lokale pagina('s) van een derde gewestelijk dagblad, zodat elk van de gemeenten op het grondgebied waarvan de herziening van het gewestplan is gepland, wordt bereikt, of b) op in één van de huis-aan-huisbladen, zodat elk van de gemeenten op het grondgebied waarvan de herziening van het gewestplan is gepland, wordt bereikt, of c) op de websites van elk van de gemeenten op het grondgebied waarvan de herziening van het gewestplan is gepland, of ; 3° op haar eigen website.".

Art. 4.Artikel 4 van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 48 van 11 juni 2020 houdende organisatie van de inspraak van het publiek in plaats van de verplichte voorafgaande informatievergadering voor bepaalde herzieningen van het gewestplan, wordt vervangen als volgt: "

Art. 4.Artikel 3 is van toepassing op de procedures die vanaf 29 juni 2020 worden georganiseerd, wanneer de persoon of de overheid die het initiatief van de herziening heeft genomen ervoor heeft gekozen deze procedure overeenkomstig artikel 1er toe te passen, en op voorwaarde dat de termijn van vijftien dagen waarbinnen opmerkingen en suggesties kunnen worden ingediend, uiterlijk op 30 juni 2021 afloopt.

Art. 5.Artikel 5 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt: " Art. 5. De in artikel 3 bedoelde inspraakprocedure, die vanaf 29 juni 2020 wordt georganiseerd en waarvoor de termijn van vijftien dagen waarbinnen opmerkingen en suggesties kunnen worden ingediend, uiterlijk op 30 juni 2021 afloopt, geldt als informatievergadering voor de toepassing van de artikelen D.II.47, § 1, tweede lid, D.II.48, § 2, D.II.54, § 2, vijfde lid, 5°, en geldt als fase van raadpleging van het publiek voor de toepassing van artikel D.VIII.2, § 2°, van het Wetboek van Ruimtelijke ontwikkeling.".

Art. 6.Artikel 7 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt: "

Art. 7.Voor zover de situatie van de gezondheidscrisis COVID-19 dit rechtvaardigt, wordt de Regering ertoe gemachtigd om de mogelijkheid tot toepassing van de in dit besluit bedoelde inspraakprocedure te beperken door een datum vast te stellen die aan 30 juni 2021 moet voorafgaan."

Art. 7.In artikel 1 van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 44 van 11 juni 2020 waarbij het houden van de hoorzitting bedoeld in artikel D.IV.66 van het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling tijdelijk wordt toegestaan via videoconferentie, worden de woorden "31 december 2020" vervangen door de woorden "30 juni 2021".

Art. 8.In artikel 2 van hetzelfde besluit worden de woorden "30 november 2020" vervangen door de woorden "31 mei 2021".

Art. 9.In artikel 3 van hetzelfde besluit worden de woorden "31 december 2020" vervangen door de woorden "30 juni 2021".

Art. 10.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Namen, 10 december 2020.

Voor de Regering: De Minister-President, E. DI RUPO De Minister van Economie, Buitenlandse Handel, Onderzoek, Innovatie, Digitale Technologieën, Ruimtelijke Ordening, Landbouw, het "IFAPME", en de Vaardigheidscentra, W. BORSUS De Minister van Leefmilieu, Natuur, Bossen, Landelijke Aangelegenheden en Dierenwelzijn, C. TELLIER

^