Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 08 juni 2017
gepubliceerd op 03 augustus 2017

Besluit van de Waalse Regering houdende organisatie van de structuur en de verantwoording van de begroting van de administratieve diensten met een zelfstandige boekhouding, de gewestelijke ondernemingen en de instellingen in het Waalse Gewest

bron
waalse overheidsdienst
numac
2017204067
pub.
03/08/2017
prom.
08/06/2017
ELI
eli/besluit/2017/06/08/2017204067/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

8 JUNI 2017. - Besluit van de Waalse Regering houdende organisatie van de structuur en de verantwoording van de begroting van de administratieve diensten met een zelfstandige boekhouding, de gewestelijke ondernemingen en de instellingen in het Waalse Gewest


De Waalse Regering, Gelet op het decreet van 15 december 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027237 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende organisatie van de begroting en van de boekhouding van de diensten van de Waalse Regering type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027236 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de algemene ontvangstenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2012 sluiten houdende organisatie van de begroting, de boekhouding en de verslaggeving van de Waalse openbare bestuurseenheden, inzonderheid op de artikelen 48, § 2, lid 2 en 68, 80 en 86 ingevoegd en gewijzigd bij het decreet van 17 december 2015;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 19 oktober 2016;

Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 27 oktober 2016;

Gelet op het verslag van 22 december 2016, opgesteld overeenkomstig artikel 3, 2°, van het decreet van 11 april 2014 houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen;

Gelet op advies nr. 60.750/2 van de Raad van State, gegeven op 23 april 2017, overeenkomstig artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 24 juli 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 24/07/2014 pub. 20/08/2014 numac 2014204994 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot regeling van de werking van de Regering sluiten tot regeling van de werking van de Regering;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 26 januari 2017Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 26/01/2017 pub. 02/02/2017 numac 2017200655 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot vaststelling van de verdeling van de ministeriële bevoegdheden en tot regeling van de ondertekening van haar akten. sluiten tot vaststelling van de verdeling van de ministeriële bevoegdheden en tot regeling van de ondertekening van haar akten;

Op de voordracht van de Minister van Begroting;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Begripsomschrijvingen, doel en toepassingsgebied

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1° het decreet van 15 december 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027237 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende organisatie van de begroting en van de boekhouding van de diensten van de Waalse Regering type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027236 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de algemene ontvangstenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2012 sluiten: het decreet van 15 december 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027237 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende organisatie van de begroting en van de boekhouding van de diensten van de Waalse Regering type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027236 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de algemene ontvangstenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2012 sluiten houdende organisatie van de begroting, de boekhouding en de verslaggeving van de Waalse openbare bestuurseenheden;2° de eenheid : de openbare bestuurseenheid bedoeld in artikel 2, 27°, van het decreet van 15 december 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027237 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende organisatie van de begroting en van de boekhouding van de diensten van de Waalse Regering type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027236 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de algemene ontvangstenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2012 sluiten;3° de entiteit : de openbare bestuurseenheid bedoeld in artikel 3, 1, 1°, van het decreet van 15 december 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027237 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende organisatie van de begroting en van de boekhouding van de diensten van de Waalse Regering type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027236 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de algemene ontvangstenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2012 sluiten;4° de Waalse Overheidsdienst: de Waalse Overheidsdienst, namelijk de diensten van het algemeen bestuur van het Waalse Gewest;5° de begrotings- en financiëndiensten: de Departementen Begroting, Boekhouding en Thesaurie van het Overkoepelend Directoraat-generaal Begroting, Logistiek en Informatie- en communicatietechnologie van de Waalse Overheidsdienst;6° de beheersorganen : de raad van bestuur van een organisme of, bij ontstentenis, elk ander orgaan, ongeacht de benaming ervan, die over alle noodzakelijke bevoegdheden beschikt om de opdracht of het maatschappelijk doel van dat organisme uit te voeren;7° de horizontale structuur : het overzicht van de begrotingstabel die verwijst naar de afdelingen en onderafdelingen waarin de lijnen van genoemde tabel onderverdeeld zijn;8° de verticale structuur : het overzicht van de begrotingstabel die verwijst naar de opdeling van de tabel in kolommen;9° ESER: Europees stelsel van nationale en gewestelijke rekeningen, beoogd in artikel 2, 26°, van het decreet van 15 december 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027237 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende organisatie van de begroting en van de boekhouding van de diensten van de Waalse Regering type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027236 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de algemene ontvangstenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2012 sluiten;10° economische classificatie: classificatie van de begrotingsontvangsten en -uitgaven naar gelang van de macro-economische criteria, waarbij het Instituut voor nationale rekeningen de voor de uitvoering van zijn opdrachten nodige gegevens, zoals bepaald in artikel 108 van de wet van 21 december 1994Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/1994 pub. 07/03/2012 numac 2012000130 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende sociale en diverse bepalingen . - Duitse vertaling van uittreksels sluiten houdende sociale en diverse bepalingen, kan ontvangen.Die classificatie is verenigbaar met het Europees Stelsel van Economische Rekeningen (ESR), dat de boekhoudnormen bepaalt met het oog op een coherente, betrouwbare en vergelijkbare kwantitatieve beschrijving van de economie van de Lidstaten van de Europese Unie. Ze bestaat uit numerieke codes van maximum vier cijfers en duidingen; 11° statistiek overzicht van overheidsfinanciën : het overzicht van openbare financiën door middel van statistieken, op basis van ESER, brengt de verrichtingen samen, geboekt op de verschillende lopende rekeningen, op de kapitaalsrekening en de financiële rekening van het ESER door ze te herorganiseren in de vorm van een geschikter overzicht voor de begrotingsanalyse in een enige rekening;12° economische classificatie: de internationale classificatie van de functies van de overheidsbesturen ofte COFOG (Classification of the Fonctions of Government), uitgewerkt door de UNO, de OESO en Eurostat. Het betreft een verzameling codes met vijf cijfers.

Art. 2.De bepalingen van dit besluit strekken ertoe, de structuren die van toepassing zijn bij de uitwerking van de ontvangsten- en uitgavenbegrotingen van de openbare bestuurseenheden omschreven in artikel 3, § 1, 2° tot 4°, van het decreet van 15 december 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027237 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende organisatie van de begroting en van de boekhouding van de diensten van de Waalse Regering type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027236 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de algemene ontvangstenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2012 sluiten, evenals de daarbij gevoegde nadere verantwoordingsregels.

De verplichtingen die van toepassing zijn op Waalse openbare bestuurseenheden bedoeld in artikel 3, § 1, 4°, c), zijn identiek, ongeacht of laatstgenoemden handelen in het kader van hun maatschappelijk doel of in opdracht van de Regering gelijkgesteld met de andere opdrachten of diensten van de betrokken eenheden. HOOFDSTUK II. - Bepalingen betreffende de tabellen en de verantwoordingen van de ontvangstenbegroting en van de uitgavenbegroting van de administratieve diensten met een zelfstandige boekhouding, de gewestelijke ondernemingen en de instellingen van type 1 en type 2 Afdeling 1. - De tabel van de ontvangstenbegroting

Art. 3.De tabel van de ontvangstenbegroting van de administratieve diensten met een zelfstandige boekhouding, de gewestelijke ondernemingen en de instellingen van type 1 en type 2 is in zijn horizontale structuur onderverdeeld in één of meerdere programma's.

Elk programma stemt overeen met een specifieke activiteit zoals zij overwogen is om de opdrachten uit te voeren waarmee de administratieve dienst met een zelfstandige boekhouding, de gewestelijke onderneming of de instelling van type 1 of type 2 belast zijn.

De programma's worden in oplopende volgorde genummerd en elk programmanummer telt twee cijfers.

Art. 4.Elk programma omvat een titel I voor de lopende ontvangsten, een titel II voor de kapitaalontvangsten en een titel 3 voor de opbrengsten van leningen. Elke artikel is onderverdeeld in één of meerdere basisallocaties volgens de economische en de functionele classificatie. Het nummer van de basisallocatie bevat het programmanummer, de economische code, het volgnummer en de functionele code.

De economische code telt vier cijfers.

Het volgnummer telt twee cijfers. De basisallocaties worden in oplopende volgorde geklasseerd.

De functionele code telt vijf cijfers. Wanneer de toepasselijke functionele code de vijf cijfers niet bereikt, wordt er ter aanvulling een nul ingevoegd.

De inhoudelijke omschrijving van de basisallocatie bevat altijd de oorsprong van de ontvangst en de aard van de ontvangst.

De Inspectie van Financiën en de begrotings- en financiëndiensten waken over de formele toepassing van lid 5 voor wat betreft de administratieve diensten met een zelfstandige boekhouding, de gewestelijke ondernemingen en de instellingen van type 1.

Art. 5.De ontvangstenkredieten worden per programma, per titel en globaal voor de begroting getotaliseerd, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen de lopende ontvangsten, de kapitaalontvangsten en de opbrengsten van leningen.

Art. 6.§ 1. De tabel van de ontvangstenbegroting van de administratieve diensten met een zelfstandige boekhouding, de gewestelijke ondernemingen en de instellingen van type 1 en type 2 bestaat in zijn verticale structuur uit: 1° één kolom met in hoofdletters de initialen van de bevoegde Minister, overgenomen van de begroting van de entiteit;2° één kolom die het programmanummer bevat;3° één kolom die het nummer van de titel bevat;4° één kolom die de eerste twee cijfers van de economische code van de basisallocatie bevat;5° één kolom die de laatste twee cijfers van de economische code van de basisallocatie bevat;6° één kolom die het volgnummer bevat;7° één kolom die de functionele code van de basisallocatie bevat;8° één kolom met de inhoudelijke omschrijving van de programma's en de basisallocaties. § 2. In het geval van een initiële begroting voor een bepaald jaar wordt er een kolom toegevoegd die de ontvangstenkredieten van de initiële begroting van dat bepaald jaar bevat. § 3. Voor een aangepaste begroting voor een bepaald jaar worden toegevoegd: 1° een kolom die de ontvangstenkredieten van de initiële begroting van het bepaalde jaar bevat;2° een kolom die de aanpassingen van de ontvangstenkredieten van het bepaalde jaar bevat;3° een kolom die de aangepaste ontvangstenkredieten van het bepaalde jaar bevat. Betreffende 2° wordt, bij elke nieuwe begrotingsaanpassing, een nieuwe kolom toegevoegd.

Betreffende 3° zijn de aangepaste ontvangstenkredieten de som van de initiële kredieten en de kredietaanpassingen. § 4. In voorkomend geval kan de verticale structuur van de tabel van de ontvangstenbegroting door de Minister van Begroting gewijzigd worden om hem aan te passen aan de evoluties van de begrotingstechnische of boekhoudkundige normen. Afdeling 2. - De tabel van de uitgavenbegroting

Art. 7.De tabel van de uitgavenbegroting van de administratieve diensten met een zelfstandige boekhouding, de gewestelijke ondernemingen en de instellingen van type 1 en type 2 omvat in zijn horizontale structuur een functioneel programma en één of meerdere operationele programma's. De in die twee types programma's te boeken kredieten worden als volgt geregeld: 1° de kredieten van het functionele programma zijn bestemd om de algemene werkingsuitgaven van de administratieve dienst met een zelfstandige boekhouding, de gewestelijke onderneming en de instellingen van type 2 te dekken;2° de kredieten van een operationeel programma zijn bestemd voor de financiering van een activiteit of een samenhangend geheel van activiteiten zoals zij overwogen zijn om de opdrachten uit te voeren waarmee de administratieve dienst met een zelfstandige boekhouding, de gewestelijke onderneming of de instelling van type 1 of type 2 belast zijn. De programma's worden in oplopende volgorde genummerd en elk programmanummer telt twee cijfers.

Art. 8.In voorkomend geval kunnen de programma's die bijdragen tot de uitvoering van een welbepaalde beleidslijn van de overheid ondergebracht worden in organisatieafdelingen.

Art. 9.Elk programma omvat een titel I betreffende de lopende uitgaven en een titel II betreffende de kapitaaluitgaven Elke titel is onderverdeeld in één of meerdere basisallocaties volgens de economische en de functionele classificatie. Het nummer van de basisallocatie bevat het programmanummer, de economische code, het volgnummer en de functionele code.

De economische code telt vier cijfers.

Het volgnummer telt twee cijfers. De basisallocaties worden in oplopende volgorde geklasseerd.

De functionele code telt vijf cijfers. Wanneer de toepasselijke functionele code de vijf cijfers niet bereikt, wordt er ter aanvulling een nul ingevoegd.

De inhoudelijke omschrijving van de basisallocatie bevat altijd de oorsprong van de uitgave, namelijk de begunstigde of de catgeorie begunstigden, en de aard van de ontvangst.

De Inspectie van Financiën en de begrotings- en financiëndiensten waken over de formele toepassing van lid 5 voor wat betreft de administratieve diensten met een zelfstandige boekhouding, de gewestelijke ondernemingen en de instellingen van type 1.

Art. 10.De vastleggings- en de vereffeningskredieten worden per organisatie-afdeling en, in voorkomend geval, per programma, voor de begroting getotaliseerd, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen de lopende uitgaven en de kapitaaluitgaven.

Art. 11.§ 1. De tabel van de uitgavenbegroting van de administratieve diensten met een zelfstandige boekhouding, de gewestelijke ondernemingen en de instellingen van type 1 en type 2 in zijn verticale structuur bestaat uit : 1° een kolom met in hoofdletters de initialen van de bevoegde Minister;2° één kolom die het nummer van de organisatie-afdeling bevat, in voorkomend geval;3° één kolom die het programmanummer bevat;4° één kolom die de eerste twee cijfers van de economische code van de basisallocatie bevat;5° één kolom die de laatste twee cijfers van de economische code van de basisallocatie bevat;6° één kolom die het volgnummer van de basisallocatie bevat;7° één kolom die de functionele code van de basisallocatie bevat;8° één kolom met de inhoudelijke omschrijving van de programma's en de basisallocaties. § 2. In het geval van een initiële begroting voor een bepaald jaar worden volgende kolommen toegevoegd: 1° een kolom die de vastleggingskredieten van de initiële begroting van het bepaalde jaar bevat;2° een kolom die de vereffeningskredieten van de initiële begroting van het bepaalde jaar bevat. § 3. In het geval van een aangepaste begroting voor een bepaald jaar worden volgende kolommen toegevoegd: 1° een kolom die de vastleggingskredieten van de initiële begroting van het bepaalde jaar bevat, met opname van de herverdelingen van de kredieten bedoeld in artikel 93 van het decreet van 15 december 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027237 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende organisatie van de begroting en van de boekhouding van de diensten van de Waalse Regering type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027236 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de algemene ontvangstenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2012 sluiten;2° een kolom die de vereffeningskredieten van de initiële begroting van het bepaalde jaar bevat, met opname van de herverdelingen van de kredieten bedoeld in artikel 93 van het decreet van 15 december 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027237 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende organisatie van de begroting en van de boekhouding van de diensten van de Waalse Regering type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027236 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de algemene ontvangstenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2012 sluiten;3° een kolom die de aanpassingen van de vastleggingskredieten van het bepaalde jaar bevat;4° een kolom die de aanpassingen van de vereffeningskredieten van het bepaalde jaar bevat;5° een kolom die de aangepaste vastleggingskredieten van het bepaalde jaar bevat;6° een kolom die de aangepaste vereffeningskredieten van het bepaalde jaar bevat. Betreffende 3° en 4° wordt, bij elke nieuwe begrotingsaanpassing, een nieuwe kolom toegevoegd.

Betreffende 5° zijn de aangepaste vastleggingskredieten de som van de initiële kredieten en de kredietaanpassingen.

Betreffende 6° zijn de aangepaste vereffeningskredieten de som van de initiële kredieten en de kredietaanpassingen. § 4. In voorkomend geval kan de verticale structuur van de tabel van de uitgavenbegroting door de Minister van Begroting gewijzigd worden om hem aan te passen aan de evoluties van de begrotingstechnische of boekhoudkundige normen. Afdeling 3. - Verantwoordingen betreffende de ontvangstenbegroting en

de uitgavenbegroting

Art. 12.§ 1. Wat betreft de begrotingen bedoeld in de artikelen 3 en 8 wordt, in ontvangsten en in uitgave, per basisallocatie een fiche opgesteld. Voor de uitgaven bevat de fiche een deel gewijd aan de vastleggingskredieten en een deel gewijd aan de vereffeningskredieten.

In het kader van de initiële begroting bevat elke fiche minstens: 1° de inhoudelijke omschrijving, het volgnummer, de economische code en de functionele code van de basisallocatie en het nummer van de organisatie-afdeling en het nummer van het programma;2° de wettelijke grondslag voor de ontvangst of de uitgave;3° de initiële kredieten van het begrotingsjaar voorafgaand het welbepaalde begrotingsjaar;4° de initiële kredieten van het welbepaalde begrotingsjaar;5° een commentaar bij de raming van de initiële kredieten van het welbepaalde begrotingsjaar;6° een commentaar bij de nadere vereffeningsregels inzake de thesaurie. Het deel betreffende de vereffeningskredieten omvat het vereffeningsplan vastgesteld over vijf jaar.

In het kader van de aangepaste begroting bevat elke fiche minstens: 1° de inhoudelijke omschrijving, het volgnummer, de economische code en de functionele code van de basisallocatie en het nummer van de organisatie-afdeling en het nummer van het programma;2° de wettelijke grondslag voor de ontvangst of de uitgave;3° de initiële kredieten van het welbepaalde begrotingsjaar;4° de aanpassing van de kredieten van het welbepaalde begrotingsjaar;5° de aangepaste kredieten van het welbepaalde begrotingsjaar;6° een commentaar bij de raming van de aangepaste kredieten van het welbepaalde begrotingsjaar. Het deel betreffende de vereffeningskredieten omvat het vereffeningsplan vastgesteld over vijf jaar. § 2. De verantwoordings- en duidingsfiches worden per programma samengebracht. Elk programma wordt voorzien van een commentaar over de acties vallend onder bijhorende kredieten.

In de ontvangsten worden de programma's per titel samengebracht. In de uitgaven worden de programma's per organisatie-afdeling samengebracht.

Elke organisatie-afdeling wordt voorzien van een commentaar over de acties vallend onder bijhorende kredieten.

De verzameling verantwoordings- en duidingsfiches vormt de verantwoording van de begroting van de administratieve dienst met een zelfstandige boekhouding, de gewestelijke onderneming en de instelling van type 1 of type 2.

De Minister van Begroting stelt in overleg met de bevoegde vakministers of de toezichthoudende Ministers, het gestandaardiseerd model en de nadere regels van de verantwoordings- en duidingsfiches vast. § 3. De verantwoording van de begroting wordt voorzien van een projectie, bij ongewijzigd beleid over minstens drie jaar, van de ontvangsten en de uitgaven van de administratieve dienst met een zelfstandige boekhouding, de gewestelijke onderneming en de instelling van type 1 of type 2. HOOFDSTUK III. - Bepalingen betreffende de tabellen en de verantwoordingen van de ontvangstenbegroting en de uitgavenbegroting van de instellingen van type 3

Art. 13.De begroting van de instellingen van type 3 bevat de gezamenlijke verwachte ontvangsten en van de gezamenlijke verwachte uitgaven van de instelling.

De begroting mag voorgelegd worden in de vorm van ofwel : 1° een verwachte resultatenrekening;2° een tabel vastgesteld overeenkomstig de artikelen 15 tot 20.

Art. 14.Als de instelling van type 3 zijn begroting voorlegt overeenkomstig artikel 13, lid 2, 1°, dient de verwachte resultatenrekening de gezamenlijke ontvangsten- en uitgavenverrichtingen te vermelden die betrokken zijn bij de berekening van de financieringsbehoefte van de instelling van type 3 overeenkomstig het statistiek overzicht van de openbare financiën zoals in ESER bepaald.

Voor elke lijn ontvangsten en uitgaven dient de verwachte resultatenrekening de passende economische code in vier cijfers en de passende functionele code in vijf cijfers op te geven.

Op analytisch vlak dient de verwachte resultatenrekening eveneens een opvolging van de verschillende activiteiten van de instelling van type 3 mogelijk te maken.

Art. 15.In de gevallen bedoeld in artikel 13, lid 2, 2°, wordt het deel van de begrotingstabel van de instellingen van type 3 voor de opbrengsten in zijn horizontale structuur onderverdeeld in één of meer opbrengstenrekeningen. De rekeningen kunnen in ondercategorieën samengebracht worden. Voor elke opbrengstenrekening moet de instelling de economische code, het volgnummer en de functionele code vermelden.

De economische code telt vier cijfers.

Het volgnummer telt twee cijfers. De rekeningen worden in oplopende volgorde geklasseerd.

De functionele code telt vijf cijfers.

De inhoudelijke omschrijving van de opbrengstenrekening bevat de oorsprong en de aard van de opbrengst.

Art. 16.De totalen van de bedragen van de opbrengsten worden in voorkomend geval per ondercategorie berekend, evenals globaal voor de begroting.

Art. 17.§ 1. Het deel van de begrotingstabel van de instellingen van type 3 betreffende de opbrengsten bestaat in zijn verticale structuur uit: 1° één kolom die de eerste twee cijfers van de economische code bevat;2° één kolom die de laatste twee cijfers van de economische code bevat;3° één kolom die het volgnummer bevat;4° één kolom die de functionele code bevat;5° één kolom met de inhoudelijke omschrijving van de ondercategorieën van opbrengsten, in voorkomend geval, en van de opbrengstenrekeningen. § 2. In het geval van een initiële begroting voor een bepaald jaar wordt er een kolom toegevoegd die de bedragen van opbrengsten van de initiële begroting van dat bepaald jaar bevat. § 3. Voor een aangepaste begroting voor een bepaald jaar worden toegevoegd: 1° een kolom die de bedragen van opbrengsten van de initiële begroting van het bepaalde jaar bevat;2° een kolom die de aanpassingen van de bedragen van opbrengsten van het bepaalde jaar bevat;3° een kolom die de bedragen van aangepaste opbrengsten van het bepaalde jaar bevat. Betreffende 2° wordt, bij elke nieuwe begrotingsaanpassing, een nieuwe kolom toegevoegd.

Betreffende 3° zijn de bedragen van aangepaste producten de som van de initiële bedragen en de aanpassingen.

Art. 18.Het deel van de begrotingstabel van de instellingen van type 3 betreffende de lasten is in zijn horizontale structuur onderverdeeld in één of meerdere lastenrekeningen. De rekeningen kunnen in ondercategorieën samengebracht worden. Voor elke lastenrekening moet de instelling de economische code, het volgnummer en de functionele code vermelden.

De economische code telt vier cijfers.

Het volgnummer telt twee cijfers. De rekeningen worden in oplopende volgorde geklasseerd.

De functionele code telt vijf cijfers.

De inhoudelijke omschrijving van de lastenrekening bevat altijd bestemming van de last, namelijk de begunstigde of de catgeorie begunstigden, en de aard van de ontvangst.

Art. 19.De totalen van de bedragen van de lasten worden per ondercategorie berekend, evenals globaal voor de begroting.

Art. 20.§ 1. Het deel van de begrotingstabel van de instellingen van type 3 betreffende de lasten bestaat in zijn verticale structuur uit: 1° één kolom die de eerste twee cijfers van de economische code bevat;2° één kolom die de laatste twee cijfers van de economische code bevat;3° één kolom die het volgnummer bevat;4° één kolom die de functionele code bevat;5° één kolom met de inhoudelijke omschrijving van de ondercategorieën van lasten, in voorkomend geval, en van de lastenrekeningen. § 2. In het geval van een initiële begroting voor een bepaald jaar wordt er een kolom toegevoegd die de bedragen van lasten van de initiële begroting van dat bepaald jaar bevat. § 3. In het geval van een aangepaste begroting voor een bepaald jaar worden volgende kolommen toegevoegd: 1° een kolom die de bedragen van lasten van de initiële begroting van het bepaalde jaar bevat;2° een kolom die de aanpassingen van de bedragen van lasten van het bepaalde jaar bevat;3° een kolom die de bedragen van aangepaste lasten van het bepaalde jaar bevat. Betreffende 2° wordt, bij elke nieuwe begrotingsaanpassing, een nieuwe kolom toegevoegd.

Betreffende 3° zijn de bedragen van aangepaste lasten de som van de initiële bedragen en de aanpassingen.

Art. 21.De beheersorganen van de instellingen van type 3 stellen een verantwoordings- en duidingsnota op als bijlage bij het ontwerp van de initiële begroting en van de aangepaste begroting.

In het kader van de initiële begroting bevat elke verantwoordings- en duidingsnota minstens: 1° de initiële bedragen van het begrotingsjaar voorafgaand het welbepaalde begrotingsjaar;2° de initiële bedragen van het welbepaalde begrotingsjaar;3° een gedetailleerde commentaar en de berekeningshypothses voor de raming van de initiële bedragen van het welbepaald begrotingsjaar. In het kader van de aangepaste begroting bevat elke verantwoordings- en duidingsnota minstens: 1° de initiële bedragen van het welbepaalde begrotingsjaar;2° de aanpassing van de bedragen van het welbepaalde begrotingsjaar;3° de aangepaste kredieten van het welbepaalde begrotingsjaar;4° een gedetailleerde commentaar en de berekeningshypothses voor de raming van de aangepaste bedragen van het welbepaald begrotingsjaar. In het kader van zowel een initiële begroting als een aangepaste begroting bevat de verantwoordingsnota eveneens een projectie, bij ongewijzigd beleid over minstens drie jaar, van de opbrengsten en de lasten van de instelling van type 3. HOOFDSTUK IV. - Slotbepalingen

Art. 22.De bepalingen van dit besluit zijn voor het eerst van toepassing bij de uitwerking van de ontvangsten- en uitgavenbegrotingen van de eenheden bedoeld in artikel 2 voor het begrotingsjaar 2018.

Art. 23.De Minister van Begroting is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 8 juni 2017 De Minister-President, P. MAGNETTE De Minister van Begroting, Ambtenarenzaken, Administratieve Vereenvoudiging en Energie, C. LACROIX

^