Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 05 mei 2022
gepubliceerd op 27 mei 2022

Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het financieel en budgettair opvolgingscomité van FOREM

bron
waalse overheidsdienst
numac
2022202978
pub.
27/05/2022
prom.
05/05/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

5 MEI 2022. - Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het financieel en budgettair opvolgingscomité van FOREM


De Waalse Regering, Gelet op het decreet van 6 mei 1999Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/05/1999 pub. 08/07/1999 numac 1999027535 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de "Office wallon de la formation professionnelle et de l'emploi" (1) sluiten betreffende de "Office wallon de la formation professionnelle et de l'emploi" (Waalse dienst voor beroepsopleiding en arbeidsbemiddeling), zoals gewijzigd;

Gelet op het decreet van 12 november 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/11/2021 pub. 07/12/2021 numac 2021022566 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de coaching- en oplossingsgerichte begeleiding van werkzoekenden sluiten betreffende de coaching- en oplossingsgerichte begeleiding van werkzoekenden, artikelen 34 tot 40;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Het huishoudelijk reglement van het financieel en budgetair opvolgingscomité van FOREM, als bijlage bij dit besluit gevoegd, is goedgekeurd.

Art. 2.De Minister van de Vaardigheidscentra en de Minister van Werk en Vorming zijn belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 5 mei 2022.

Voor de Regering : De Minister-President, E. Di Rupo De Minister van Economie, Buitenlandse Handel, Onderzoek, Innovatie, Digitale Technologieën, Ruimtelijke Ordening, Landbouw, het "IFAPME", en de Vaardigheidscentra, W. BORSUS De Minister van Werk, Vorming, Gezondheid, Sociale Actie en Sociale Economie, Gelijke Kansen en Vrouwenrechten, Ch. MORREALE

Bijlage Huishoudelijk reglement van het financieel en budgetair opvolgingscomité van FOREM HOOFDSTUK 1. - Oproepingen

Artikel 1.§ 1. De Voorzitter roept de leden van de Raad op, evenals de personen die de vergaderingen met raadgevende stem bijwonen, en eventueel andere personen wier technische competentie vereist is bij één van de agendapunten voor de vergadering van de raad.

De Raad stelt voor elk jaar de datum en het uur van de gewone vergaderingen vast. § 2. Buitengewone zittingen kunnen bijeengeroepen worden als de voorzitter het nodig acht of op aanvraag van : 1° minstens vijf gewone leden van de Raad;2° de Administrateur-generaal;3° de Regering, bij monde van één van haar commissarissen, de toezichthoudend Minister of de Regering zelf. De verzoeken tot oproeping worden schriftelijk aan de Voorzitter gericht of tijdens een vergadering van het beheerscomité ingediend.

Zij vermelden de punten waarvan de inschrijving op de agenda gevraagd wordt.

De Voorzitter bepaalt, na raadpleging van de Administrateur-generaal, de adjunct-administrateur-generaal en de directeurs-generaal, binnen de vijftien dagen na de aanvraag, het uur en de datum van de buitengewone zitting tenzij de aanvrager(s) met een latere datum instemmen.

Art. 2.De oproeping wordt minstens acht dagen voor de vergadering aan de gewone en de plaatsvervangende leden gericht. In de oproeping wordt de agenda van de vergadering vermeld. De oproepingen worden verstuurd naar het adres waarvan door de leden kennis is gegeven aan het secretariaat van de raad. Daarin worden plaats en uur van de vergadering, evenals de agenda, opgegeven.

De termijn van acht dagen kan bij spoed worden ingekort wanneer de administratie het feit verantwoordt dat het uitblijven van een advies het beheer van de dienst of de toestand van één van zijn gerechtigden in gevaar brengt. De oproeping kan via e-mail worden gericht, binnen een termijn van twee dagen voor het houden van de vergadering.

Art. 3.§ 1. De agenda wordt door de Voorzitter vastgesteld, in overleg met de Administrateur-generaal en de directeurs-generaal.

Bij het openen van de vergadering wordt de agenda goedgekeurd. Deze kan worden aangevuld dan wel gewijzigd.

Het lid dat een punt wenst toe te voegen op de agenda van een gewone zitting moet zijn aanvraag schriftelijk bij de Voorzitter indienen, tenzij hij ze tijdens de zitting formuleert. De Voorzitter legt de datum van de zitting vast op de agenda waarvan dat punt opgenomen wordt.

Wanneer de Raad beslist de behandeling van een punt dat op de agenda staat uit te stellen, wordt dat punt verplicht geagendeerd voor de dag van de eerstvolgende zitting. § 2. Bij de agenda worden in voorkomend geval voor elk punt de voorbereidende punten bijgevoegd.

Om het vertrouwelijk karakter van de werkstukken te benadrukken, draagt elke nota en elke bijlage daarvan het woord "vertrouwelijk" als watermerk. § 3. Iedere zending of schriftelijke communicatie, met name de aanvragen tot oproeping, de oproepingen voor de vergaderingen, de aanvragen tot agendering, overmaken van documenten enz. kunnen via de post en/of elektronisch plaatsvinden. § 4. De Raad kan in geval van spoedeisendheid en uitzonderlijkerwijs beslissen tot het gebruik van een elektronische goedkeuringsprocedure.

De procedure bedoeld in het eerste lid is geldig voor zover vijf gewone leden van de Raad ze goedkeuren.

De leden van de Raad sturen hun bemerkingen schriftelijk, binnen de door de Voorzitter vastgestelde termijn. In geval van onenigheid of uiteenlopende standpunten in de antwoorden van de leden, verdaagt de Voorzitter dit punt naar de agenda van de eerstvolgende vergadering. HOOFDSTUK 2. - Plaats van de vergadering

Art. 4.De raad vergadert in de lokalen van de Dienst. In buitengewone gevallen kan hij op iedere andere plaats vergaderen. HOOFDSTUK 3. - Ondervoorzitter

Art. 5.Onder de gewone leden van Raad, erkend om hun competenties inzake begroting, wordt ee Ondervoorzitter aangewezen.

De Ondervoorzitter zit de zittingen voor in geval van afwezigheid of verhindering van de Voorzitter.

De plaatsvervanger van de Voorzitter zetelt als gewoon lid van de Raad. HOOFDSTUK 4. - Aanwezigheid op de vergaderingen

Art. 6.Het gewoon verhinderd lid vraagt zelf aan zijn plaatsvervangend lid om hem te vervangen.

De oproepingen en werkstukken worden zowel aan de plaatsvervangende leden als aan de gewone leden gericht.

Art. 7.De Raad vergadert niet rechtsgeldig bij gezamenlijke afwezigheid van de Voorzitter en van de Ondervoorzitter.

Art. 8.Met raadgevende stem wonen de vergaderingen bij: 1° de Administrateur-generaal, de adjunct-administrateur-generaal of hun gemachtigden;2° de verantwoordelijke van de administratieve dienst belast met de begroting van het Agentschap of diens gemachtigde;3° de Regeringscommissarissen.

Art. 9.De Raad vergadert met gesloten deuren. Iedere persoon die de vergaderingen op welke titel ook bijwoont, wordt verzocht: 1° af te zien van elke persoonlijke tussenkomst in de beraadslagingen;2° de discipline van de vergaderingen strikt na te leven;3° de geheimhouding van de beraadslagingen te bewaren;4° zich schriftelijk ertoe te verbinden om zich te schikken naar voornoemde verplichtingen. HOOFDSTUK 5. - Aanwezigheden, beraadslagingen en stemmingen

Art. 10.De leden van de Raad, evenals de personen met raadgevende stem, ondertekenen een aanwezigheidslijst.

De vergadering wordt door de Voorzitter geopend, op voorwaarde dat de Raad in getale aanwezig is om rechtsgeldig te zetelen. De Raad is in getale om rechtsgeldig te zetelen als vijf van diens leden aanwezig zijn. Als de Raad niet in getale is opgekomen, beraadslaagt hij rechtsgeldig op de vergadering, vastgelegd in de tweede oproeping, ongeacht het aantal aanwezige leden, over de punten die twee maal achtereenvolgens zijn geagendeerd.

Mocht de Raad niet rechtsgeldig zijn gevormd, wordt de Raad opnieuw opgeroepen binnen in de zes werkdagen.

In geval van spoedeisendheid wordt verwezen naar de procedure bedoeld in artikel 2. In dat geval en in afwijking van het tweede lid wordt de Raad geacht rechtsgeldig te zijn gevormd als minstens de helft van de leden aanwezig is.

Art. 11.De Voorzitter van de Raad opent, leidt en sluit de debatten, geeft, weigert of trekt het woord in.

Hij waakt over de goede werking van de vergadering, voorziet in de goede orde en laat het reglement naleven.

Art. 12.De geagendeerde punten komen in die volgorde aan bod, waarop ze in de agenda staan. Bij beslissing van de Voorzitter of van de Raad kan deze volgorde evenwel gewijzigd worden.

Art. 13.De Administrateur-generaal, de directeur-generaal verantwoordelijk voor de directie of de verantwoordelijke van de administratieve dienst belast met de begroting brengt verslag uit over elk geagendeerd punt.

Art. 14.Elke beraadslaging over één van de geagendeerde punten kan bij beslissing van de Raad verdaagd worden op voorstel van de Voorzitter.

Art. 15.§ 1. De adviezen en voorstellen worden bij meerderheid van stemmen van de aanwezige leden geformuleerd. Bij staking van stemmen geeft de stem van de Voorzitter de doorslag.

Betreffende de gezamenlijke opdrachten van de Raad, worden de beslissingen bij gewone meerderheid der uitgebrachte stemmen van de aanwezige leden met beslissende stem genomen. Met de onthoudingen wordt geen rekening gehouden. § 2. Stemmingen gebeuren met handopsteken. Het lid dat zich onthoudt kan zijn onthouding motiveren. Daarvan wordt in de notulen akte genomen. § 3. Als één van de Regeringscommissarissen het oneens is met, voorbehoud maakt bij of tegenadvies verleent op het advies van de Raad, wordt daar in een nota akte van genomen. § 4. De adviesverlenende rol van de vertegenwoordiger van het Rekenhof wordt beperkt tot de materies betreffende het uitwerken en het opvolgen van de begroting van de Dienst en wordt onverminderd de opdrachten van het Rekenhof uitgeoefend. HOOFDSTUK 6. - Secretariaat van de Raad

Art. 16.De Algemene Raad wijst onder de personeelsleden van de Dienst, op voorstel van de Administrateur-generaal, de persoon aan belast met het secretariaat. HOOFDSTUK 7. - Notulering

Art. 17.De secretaris stelt de ontwerp-notulen op. In de notulen worden de namen van de aanwezige leden, van de verontschuldigde leden of van de leden die de vergadering in de loop van de werkzaamheden verlieten, evenals van de aanwezige personen met raadgevende stem en de personen die bij de behandeling van bepaalde agendapunten zijn gehoord, opgetekend.

In de notulen worden de debatten kort opgetekend, en worden het resultaat van stemmingen en de formele motivering van de geformuleerde adviezen en voorstellen vermeld.

Art. 18.De Raad kan, in geval van spoedeisendheid de notulen van de vergadering op de zitting zelf geheel dan wel gedeeltelijk goedkeuren.

De Raad stelt de definitieve tekst van de notulen vast.

Art. 19.De goedgekeurde notulen worden door de Voorzitter en de Administrateur-generaal ondertekend. Ze worden op de zetel van de Dienst bewaard.

Art. 20.De leden van de Raad en de personen die ze met raadgevende stem bijwonen hebben te allen tijde het recht, de notulen in te zien.

Art. 21.Uittreksels van notulen worden door de Administrateur-generaal eenvormig verklaard. HOOFDSTUK 8. - Overmaken en bekend maken van adviezen

Art. 22.Het overmaken en bekendmaken van de adviezen van de Raad wordt toevertrouwd aan de Administrateur-generaal of in functie van de toegekende delegaties.

Dit gebeurt zonder de goedkeuring van de notulen af te wachten, behalve voor de punten waarvoor de Raad beslist heeft de bekendmaking ervan uit te stellen tot na de goedkeuring van de notulen.

Hoofdstuk 9. ù Rechten en plichten van de leden van de Raad

Art. 23.De leden die aanvullende informatie over geagendeerde punten wensen te krijgen of te geven, nemen contact op met het Secretariaat.

Art. 24.De Dienst stelt een elektronische versie van een verzameling wetteksten, reglementaire teksten en budgettaire teksten ter beschikking van elk lid.

Art. 25.De aanwezigheid op de vergaderingen is verplicht, onverminderd de artikelen 5 en 7.

Art. 26.Het lid verbindt zich ertoe, zich niet door persoonlijke belangen te laten leiden, maar steeds te beslissen en te handelen in het belang van de Dienst en zijn beslissingen te nemen los van iedere persoonlijke afweging.

Art. 27.Leden mogen in naam van de Dienst geen standpunten publiek verdedigen die niet conform zijn met de strategische opties die door de instanties van de Dienst zijn beslist.

Art. 28.Leden zien onvoorwaardelijk af van de voordelen van allerlei aard die hen door derden zullen worden aangeboden in ruil voor invloed bij het nemen van een raadsbeslissing.

Art. 29.Leden zijn ertoe gehouden, terughoudend te zijn voor alle informatie, elke beraadslaging, iedere stemming, alle notulen en beslissingen die zij krijgen of waarvan zij kennis hebben in de uitoefening of bij gelegenheid van de uitoefening van hun functies.

Art. 30.Leden van de Raad is het verboden, aanwezig te zijn op de beraadslaging over onderwerpen waarbij ze een rechtstreeks belang hebben, zij het persoonlijk, zij het als zaakgelastigde, bestuurder of personeelslid. HOOFDSTUK 1 0. - Cel beheerscontrole

Art. 31.De Cel beheerscontrole ondersteunt de Raad met de financiële en budgettaire opvolging bij het voltooien van de hem toegewezen opdrachten. Daarvoor oefent de cel een onafhankelijke en objectieve activiteit uit, waardoor de Raad voor financiële en budgettaire opvolging zekerheid heeft over de beheersing van de financiële en budgettaire verrichtingen van de Dienst. Deze ondersteunende opdracht heeft volgende doelstellingen : 1° begrotingsontwerpen onderzoeken om de hypotheses ervan al dan niet te bevestigen;2° de uitvoering van de begroting opvolgen om er de naleving van te garanderen;3° advies uitbrengen over financieel jaarverslag;4° opdrachten uitvoeren in verband met de begroting, hetzij op verzoek van de Raad voor financiële en budgettaire opvolging, hetzij op verzoek van het Beheerscomité van de Dienst. Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Waalse Regering van 5 mei 2022 tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het financieel en budgettair opvolgingscomité van FOREM Namen, 5 mei 2022.

Voor de Regering : De Minister-President, E. Di Rupo De Minister van Economie, Buitenlandse Handel, Onderzoek, Innovatie, Digitale Technologieën, Ruimtelijke Ordening, Landbouw, het "IFAPME", en de Vaardigheidscentra, W. BORSUS De Minister van Werk, Vorming, Gezondheid, Sociale Actie en Sociale Economie, Gelijke Kansen en Vrouwenrechten, Ch. MORREALE

^