Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 22 januari 2016
gepubliceerd op 03 februari 2016

Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging artikel 1 en 9/1 van het besluit van de Vlaamse regering van 22 september 1998 houdende instelling van een aanmoedigingspremie voor loopbaanonderbreking voor de personeelsleden van de Vlaamse openbare sector en het Nederlandstalig onderwijs in het raam van de maatregelen tot herverdeling van de arbeid

bron
vlaamse overheid
numac
2016035118
pub.
03/02/2016
prom.
22/01/2016
ELI
eli/besluit/2016/01/22/2016035118/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

22 JANUARI 2016. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging artikel 1 en 9/1 van het besluit van de Vlaamse regering van 22 september 1998Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 22/09/1998 pub. 30/01/1999 numac 1999035099 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering houdende instelling van een aanmoedigingspremie voor loopbaanonderbreking voor de personeelsleden van de Vlaamse openbare sector en het Nederlandstalig onderwijs in het raam van de maatregelen tot herverdeling van de arbeid sluiten houdende instelling van een aanmoedigingspremie voor loopbaanonderbreking voor de personeelsleden van de Vlaamse openbare sector en het Nederlandstalig onderwijs in het raam van de maatregelen tot herverdeling van de arbeid


De Vlaamse Regering, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, artikel 20, gewijzigd bij de bijzondere wet van 16 juli 1993;

Gelet op de herstel wet van 22 januari 1985Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/01/1985 pub. 12/08/2013 numac 2013000511 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Herstelwet houdende sociale bepalingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende sociale bepalingen, het laatst gewijzigd bij het decreet van 24 april 2014;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 22 september 1998Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 22/09/1998 pub. 30/01/1999 numac 1999035099 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering houdende instelling van een aanmoedigingspremie voor loopbaanonderbreking voor de personeelsleden van de Vlaamse openbare sector en het Nederlandstalig onderwijs in het raam van de maatregelen tot herverdeling van de arbeid sluiten houdende instelling van een aanmoedigingspremie voor loopbaanonderbreking voor de personeelsleden van de Vlaamse openbare sector en het Nederlandstalig onderwijs in het raam van de maatregelen tot herverdeling van de arbeid;

Gelet op het protocol nr. 7 houdende de conclusies van de onderhandelingen die gevoerd werden in de gemeenschappelijke vergaderingen van de sectorcomités XVIII en X, het comité voor de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten (Comité C), afdeling 1, onderafdeling "Vlaams Gewest en Vlaamse Gemeenschap" en het comité voor de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten (comité C), afdeling 2, onderafdeling "Vlaamse Gemeenschap", het Overkoepelend Onderhandelingscomité Vrij Gesubsidieerd Onderwijs en het Vlaams Onderhandelingscomité voor het Hoger Onderwijs van 29 januari 2016;

Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, gegeven op 27 oktober 2015;

Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, artikel 3, § 1;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid;

Overwegende dat nieuwe structurele besparingen de Vlaamse Regering dwingen de regeling van de aanmoedigingspremies bij te sturen;

Overwegende dat die bijsturingen zo snel mogelijk ingevoerd moeten worden om maximale impact te hebben op de begroting van 2016; dat met het oog op de rechtszekerheid alle belanghebbenden onmiddellijk op de hoogte moeten worden gebracht van de draagwijdte van de voorgestelde maatregel;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Aan artikel 1, 2°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 22 september 1998Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 22/09/1998 pub. 30/01/1999 numac 1999035099 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering houdende instelling van een aanmoedigingspremie voor loopbaanonderbreking voor de personeelsleden van de Vlaamse openbare sector en het Nederlandstalig onderwijs in het raam van de maatregelen tot herverdeling van de arbeid sluiten houdende instelling van een aanmoedigingspremie voor loopbaanonderbreking voor de personeelsleden van de Vlaamse openbare sector en het Nederlandstalig onderwijs in het raam van de maatregelen tot herverdeling van de arbeid, vervangen bij het besluit van 25 oktober 2013 wordt de zinsnede ", met uitzondering van de vermindering van de arbeidsprestaties, toegekend met toepassing van een van de volgende bepalingen: a) artikel 8, § 2, § 3 of § 4, van het koninklijk besluit van 2 januari 1991 betreffende de toekenning van onderbrekingsuitkeringen;b) artikel 3, § 2, § 3 of § 4, van het koninklijk besluit van 12 augustus 1991 betreffende de toekenning van onderbrekingsuitkeringen aan de personeelsleden van het onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra; c) artikel 8, § 1 of § 2, of artikel 8bis van het koninklijk besluit van 7 mei 1999Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 07/05/1999 pub. 29/05/1999 numac 1999012413 bron ministerie van ambtenarenzaken en ministerie van tewerkstelling en arbeid Koninklijk besluit betreffende de onderbreking van de beroepsloopbaan van het personeel van de besturen sluiten betreffende de onderbreking van de beroepsloopbaan van het personeel van de besturen;" toegevoegd.

Art. 2.In hetzelfde besluit, gewijzigd bij de besluiten van 19 december 2008, 25 oktober 2013 en 20 juni 2014, wordt een artikel 9/1 ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 9/1.Op de aanvragen van een aanmoedigingspremie die betrekking hebben op een gedeeltelijke loopbaanonderbreking die is ingegaan vóór 1 februari 2016, worden de uitzonderingen, vermeld in artikel 1, 2°, a) tot en met c), niet toegepast.".

Art. 3.Dit besluit treedt in werking op 1 februari 2016.

Art. 4.De Vlaamse minister, bevoegd voor het tewerkstellingsbeleid, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 22 januari 2016.

De minister-president van de Vlaamse Regering, G. BOURGEOIS De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, Ph. MUYTERS

VLAAMSE OVERHEID SECTORCOMITE XVIII - Vlaamse Gemeenschap en Vlaams Gewest SECTORCOMITE X - ONDERWIJS (Vlaamse Gemeenschap) COMITE VOOR DE PROVINCIALE EN PLAATSELIJKE OVERHEIDSDIENSTEN - Afdeling 1 - Onderafdeling "Vlaams Gewest en Vlaamse Gemeenschap"

COMITE VOOR DE PROVINCIALE EN PLAATSELIJKE OVERHEIDSDIENSTEN - Afdeling 2 - Onderafdeling "Vlaamse Gemeenschap".

OVERKOEPELEND ONDERHANDELINGSCOMITE VRIJ GESUBSIDIEERD ONDERWIJS VLAAMS ONDERHANDELINGSCOMITE VOOR HET HOGER ONDERWIJS Brussel, 29 januari 2016.

PROTOCOL nr. 7 HOUDENDE DE CONCLUSIES VAN DE ONDERHANDELINGEN DIE GEVOERD WERDEN IN DE GEMEENSCHAPPELIJKE VERGADERINGEN VAN: - SECTORCOMITE XVIII - Vlaamse Gemeenschap en Vlaams Gewest; - SECTORCOMITE X - ONDERWIJS (Vlaamse Gemeenschap); - COMITE VOOR DE PROVINCIALE EN PLAATSELIJKE OVERHEIDSDIENSTEN - Afdeling 1 - Onderafdeling "Vlaams Gewest en Vlaamse Gemeenschap";

- COMITE VOOR DE PROVINCIALE EN PLAATSELIJKE OVERHEIDSDIENSTEN - Afdeling 2 - Onderafdeling "Vlaamse Gemeenschap";

- OVERKOEPELEND ONDERHANDELINGSCOMITE VRIJ GESUBSIDIEERD ONDERWIJS; - VLAAMS ONDERHANDELINGSCOMITE VOOR HET HOGER ONDERWIJS, OP 17 NOVEMBER EN 1 DECEMBER 2017 over het voorontwerp van besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van artikel 1 en 9/1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 22 september 1998Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 22/09/1998 pub. 30/01/1999 numac 1999035099 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering houdende instelling van een aanmoedigingspremie voor loopbaanonderbreking voor de personeelsleden van de Vlaamse openbare sector en het Nederlandstalig onderwijs in het raam van de maatregelen tot herverdeling van de arbeid sluiten houdende instelling van een aanmoedigingspremie voor loopbaanonderbreking voor de personeelsleden van de Vlaamse openbare sector en het Nederlandstalig onderwijs in het raam van de maatregelen tot herverdeling van de arbeid De afvaardiging van de overheid, werd samengesteld uit: 1. de heer Geert BOURGEOIS, Minister-president van de Vlaamse Regering - voorzitter sectorcomité X, sectorcomité XVIII en comité C2;2. Mevr.Hilde CREVITS, Viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs - voorzitter OOC, VOC HO en VOC BE 3. Mevr.Liesbeth HOMANS, Viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en armoedebestrijding - voorzitter comité C1; 4. Mevr.Annemie TURTELBOOM, Viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Begroting, Financiën en Energie - lid; 5. de heer Philippe MUYTERS, Vlaams minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport - lid, 6.de heer Jo VANDEURZEN, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin - lid De afvaardiging van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap en van de representatieve verenigingen van de inrichtende machten, te weten: 1. het Katholiek Onderwijs Vlaanderen, werd vertegenwoordigd door: Mevr.An CORNELIS, Stafmedewerker Dienst Personeel de heer Marc KEPPENS, directeur Dienst Personeel 2. het Overleg Kleine Onderwijsverstrekkers, (FOPEM, IPCO, Steiner-federatie, VOOP) werd vertegenwoordigd door: de heer Frans DE COCK, onderhandelaar 3.het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap, werd vertegenwoordigd door: de heer Marc SMETS, afdelingshoofd de heer Guido LIESSENS, adjunct van de directeur 4. het Onderwijssecretariaat voor Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap, werd vertegenwoordigd door: Mevr.Kathleen CHERLET, stafmedewerker de heer Bruno SAGAERT, directeur Koepelwerking 5. het Provinciaal Onderwijs Vlaanderen, werd vertegenwoordigd door: de heer Luc COPPIETERS, adviseur De afvaardiging van de besturen van het hoger onderwijs, werd vertegenwoordigd door: Prof.Rosette S'JEGERS, secretaris-generaal VLIR Mevr. Denise LANNEAU, personeelsdirecteur Odisee Mevr. Els TITECA, stafmedewerker Universitair Beheer en Administratie VLIR de heer Emiel GYSELINCK, directeur personeel Artesis Plantijn hogeschool De afvaardiging van de representatieve vakorganisaties, te weten: - de Algemene Centrale der Openbare Diensten (ACOD-overheidsdiensten, ACOD-LRB en ACOD-Onderwijs), werd vertegenwoordigd door: de heer Raf DE WEERDT, algemeen secretaris ACOD-onderwijs de heer Jan VAN WESEMAEL, algemeen secretaris ACOD Overheidsdiensten de heer Mil LUYTEN, federaal secretaris sector LRB Vlaanderen de heer Willy VAN DEN BERGHE, secretaris ACOD Overheidsdiensten - de Federatie van de Christelijke Syndicaten der Openbare Diensten (ACV Transcom, ACV Openbare Diensten, COV en COC), werd vertegenwoordigd door: Mevr. Kathleen BOUWEN, vrijgesteld secretaris beleidsondersteuner COV de heer Jos Van Der Hoeven, secretaris-generaal COC de heer Luc HAMELINCK, voorzitter ACV Openbare Diensten de heer Christoph VANDENBULCKE, verantwoordelijke sector lokale en regionale besturen - het Vrij Syndicaat voor het Openbaar Ambt (VSOA-LRB Vlaanderen, VSOA-Vlaamse Overheid en VSOA Groep Onderwijs), werd vertegenwoordigd door: Mevr. Christel DEMERLIER, voorzitster Vlaams Gewest - VSOA-LRB Vlaanderen de heer Marnix HEYNDRICKX, secretaris VSOA Onderwijs de heer Francis VAN LINDT, voorzitter Sector Vlaamse Overheid I. Standpunt van de afvaardiging van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap en van de representatieve verenigingen van de inrichtende machten De afvaardiging van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap en de representatieve verenigingen van de inrichtende machten geven een protocol van niet-akkoord voor het hierbij gevoegde voorontwerp van besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van artikel 1 en 9/1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 22 september 1998Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 22/09/1998 pub. 30/01/1999 numac 1999035099 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering houdende instelling van een aanmoedigingspremie voor loopbaanonderbreking voor de personeelsleden van de Vlaamse openbare sector en het Nederlandstalig onderwijs in het raam van de maatregelen tot herverdeling van de arbeid sluiten houdende instelling van een aanmoedigingspremie voor loopbaanonderbreking voor de personeelsleden van de Vlaamse openbare sector en het Nederlandstalig onderwijs in het raam van de maatregelen tot herverdeling van de arbeid. 1. Standpunt van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen Katholiek Onderwijs Vlaanderen onderschrijft een protocol van niet-akkoord bij het besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van de aanmoedigingspremie voor loopbaanonderbreking Hoewel het in dit besluit enkel gaat om de schrapping van de (Vlaamse) aanmoedigingspremie voor de nieuwe aanvragen voor loopbaanonderbreking 55+ vanaf 1 januari 2016, heeft de overheid duidelijk aangegeven dat deze maatregel slechts een eerste stap is in een veel grondigere hervorming van het stelsel van loopbaanonderbrekingen met ingang van 2 september 2016.Van dan af wordt de aanmoedigingspremie en ook de onderbrekingsuitkering geschrapt voor alle niet-thematische loopbaanonderbrekingen en zullen loopbaanonderbrekingen (op de thematische na) niet langer - alvast niet langer intersectoraal - bestaan. Er komt wel een nieuw stelsel van gesubsidieerd zorg- en opleidingsverlof in de plaats dat maximaal 48 maanden kan duren (gespreid over de gehele loopbaan) en waarbij de zorgpremie zou bestaan uit de integratie van middelen voor de onderbrekingsuitkering en de aanmoedigingspremie.

Katholiek Onderwijs Vlaanderen onderschrijft een protocol van niet-akkoord omdat er op dit ogenblik onvoldoende zicht is op de totaliteit van de hervormingen van de loopbaanonderbreking, omdat de modaliteiten van het zorg- en opleidingsverlof nog niet werden onderhandeld en omdat geen perspectief werd geboden op maatregelen die langer werken in onderwijs faciliteren. De hervormingen aan het stelsel van loopbaanonderbreking doorkruisen bovendien het loopbaandebat, opgestart door de Vlaamse Minister voor Onderwijs, dat o.a. zou voorzien in maatregelen die een job in het onderwijs gedurende de gehele loopbaan aantrekkelijk(er) maken en houden. 2. Standpunt van het Overleg Kleine Onderwijsverstrekkers Het overleg kleine onderwijsverstrekkers geeft bij het bovenvernoemd besluit van de Vlaamse Regering geen akkoord. De overheid heeft tijdens de onderhandelingen over dit besluit toelichting gegeven over de maatregelen die zij nog voorziet in het kader van de hervorming van het stelsel van de loopbaanonderbreking met ingang van 2 september 2016. Vanaf dan zullen alle regelingen van niet thematische loopbaanonderbreking (LBO) `ingekanteld' worden in een Vlaamse regeling.

Daarbij zullen de vormen van LBO stelsels die niet gemotiveerd zijn en de eindeloopbaanstelsels verdwijnen.

De regering stelt een nieuw zorgverlofstelsel en verlof voor opleiding in het vooruitzicht. Alleen hierover kan nog onderhandeld worden.

Er is geen vooruitzicht meer om op niveau van de openbare sector te komen tot een globaal open overleg waar pistes om langer werken te faciliteren nog mogelijk deel van uitmaken.

Dit doorkruist de geplande aangekondigde onderhandelingsronde voor de sector onderwijs inzake het loopbaandebat waar werkbaar werk een niet te miskennen aspect is.

Omdat bovendien de mogelijkheid om ook op het niveau van de sector onderwijs globaal en in open dialoog nog te kunnen onderhandelen in sterke mate wordt ingeperkt, nog vooraleer het debat is gestart, kunnen zij niet anders dan een niet-akkoord geven bij hogervernoemd besluit. 3. Standpunt van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap Het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap gaat niet akkoord met het ontwerp. Strikt gesproken gaat het in het besluit enkel om de schrapping van de (Vlaamse) aanmoedigingspremie voor de nieuwe aanvragen voor loopbaanonderbreking 55+ vanaf 1 januari 2016.

Maar de overheid heeft zelf uitvoerig aangegeven dat de maatregel niet meer is dan een voorzet voor de grondige hervorming van het stelsel van de loopbaanonderbreking(en) met ingang van 2 september 2016. Van dan af wordt de aanmoedigingspremie en ook de onderbrekingsuitkering geschrapt voor alle niet-thematische loopbaanonderbrekingen en zullen loopbaanonderbrekingen (op de thematische na) niet langer - alvast niet langer intersectoraal voor het geheel van de Vlaamse openbare diensten - bestaan.

In de plaats ervan (in afwachting van de schrapping van, ook, de thematische loopbaanonderbrekingen?) komt een nieuw stelsel van gesubsidieerd zorg- en opleidingsverlof (maximaal 48 maanden over de hele loopbaan). De middelen voor de onderbrekingsuitkering en de aanmoedigingspremie (of wat er nog van rest) worden daarvoor geïntegreerd. Over de modaliteiten (enkel daarover) van het zorg- en opleidingsverlof zal met de sociale partners debat worden gevoerd.

Naar aanleiding van de verhoging van de pensioenleeftijd werden op diverse politieke fora maatregelen aangekondigd om het werk ook werkbssssr te houden. In het hele hervormingsvoorstel komt de thematiek van het doenbaar houden van het werk, ook op gevorderde leeftijd, nochtans niet voor. Daarvoor verwijst de overheid de sociale partners door naar de sectorale onderhandelingen.

Het GO! gaat niet akkoord met de gang van zaken. Er is vooralsnog geen enkel vooruitzicht op maatregelen die langer werken zouden faciliteren of, eenvoudigweg, doenbaar houden. Er is zelfs geen indicatie dat die er komen of dat er over wordt nagedacht, laat staan dat er - sectoraal - middelen voor worden vrijgemaakt. De enige bestaande maatregel wordt botweg geschrapt zonder enig zicht op, of voorafgaand debat over, een alternatief.

De hervorming doorkruist bovendien het voornemen van de Vlaamse Minister voor Onderwijs om een loopbaanpact in het onderwijs te sluiten. Dat moest voorzien in maatregelen die een job in het onderwijs, voor de hele duur van de loopbaan, aantrekkelijk(er) maken en houden. Het GO! vreest dat, in de gegeven context, het hele loopbaandebat wel eens opniéuw een maat voor niets zou kunnen worden. 4. Standpunt van het Onderwijssecretariaat voor Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap OVSG geeft een protocol van niet-akkoord bij het ontwerp van besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging artikel 1 en 9/1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 22 september 1998Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 22/09/1998 pub. 30/01/1999 numac 1999035099 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering houdende instelling van een aanmoedigingspremie voor loopbaanonderbreking voor de personeelsleden van de Vlaamse openbare sector en het Nederlandstalig onderwijs in het raam van de maatregelen tot herverdeling van de arbeid sluiten houdende instelling van een aanmoedigingspremie voor loopbaanonderbreking voor de personeelsleden van de Vlaamse openbare sector en het Nederlandstalig onderwijs in het raam van de maatregelen tot herverdeling van de arbeid. Het voorliggende besluit schrapt niet enkel de aanmoedigingspremies voor loopbaanonderbreking zonder motief en voor de personeelsleden 55+ vanaf 1 januari 2016. Ook de onderbrekingsuitkeringen vanaf 2 september 2016 worden geschrapt alsook het gehele concept van loopbaanonderbrekingen, voor zover deze de thematische verloven niet behelzen. Deze laatste worden in de discussie niet meegenomen, enkel omwille van het feit dat er geen federale financiële overdracht is naar de gemeenschappen.

Tijdens de onderhandelingen bleek deze maatregel te kaderen binnen het groter geheel van inperking van verlofstelsels, waarbij een besparing van 4 miljoen euro beoogd wordt.

OVSG heeft steeds geijverd voor een grotere transparantie van verlofstelsels, wat betreft het juridisch kluwen voor zowel de werkgever als de werknemer. Als vertegenwoordiger van werkgevers willen zij zorgzaam kunnen omspringen met behoeften van de werknemers gedurende hun loopbaan. Het loopbaandebat binnen het beleidsdomein Onderwijs is hiervoor een geschikt forum om belangen van werkgevers en werknemers in balans te nemen en tot evenwichtige constructieve voorstellen te komen.

Het voorliggende besluit gaat ruimer dan het enkel afschaffen van een premie, maar hypothekeert reeds discussies binnen het net opgestarte loopbaandebat om maximaal in te spelen op behoeften van onderwijspersoneel om het werk werkbaar te maken.

Als werkgeversorganisatie erkennen ze de zorgzwaarte van het `leraarschap' en willen ze zo optimaal mogelijk antwoorden formuleren om in te spelen op de behoeften van de leraren. Niet enkel leeftijd, maar ook context bepalen de zorgzwaarte van de job.

Blijkbaar worden in de social profit-sector, omwille van de zorgzwaarte van het beroep, eindeloopbaan- en andere perspectieven open gehouden die niet gefaciliteerd worden binnen het beleidsdomein Onderwijs. OVSG vraagt om een verhelderende toelichting en verantwoording voor de diversiteit aan maatregelen tussen de beleidsdomeinen.

Het aangekondigde debat vanaf 12 januari 2016 over een Vlaams zorgverlof kent teveel onduidelijkheden naar motieven, duurtijd, anciënniteit, premies,... om als werkgever het volgende schooljaar op te starten. OVSG vraagt om dit debat beleidsdomeingericht te integreren in het loopbaandebat. 5. Standpunt van het Provinciaal Onderwijs Vlaanderen Provinciaal Onderwijs Vlaanderen geeft een protocol van niet- akkoord om volgende redenen: - De beperkte maatregel, de afschaffing van de aanmoedigingspremie van de loopbaanonderbreking vanaf 1 januari 2016, kan niet los gezien worden van een aantal andere maatregelen, die al dan niet (nog) moeten genomen worden. - Vanaf 2 september 2016 zal het hele stelsel van loopbaanonderbreking veranderen/verdwijnen (voor een deel) en vervangen worden door een "zorgverlof" beperkt in tijd. Provinciaal Onderwijs Vlaanderen wil dit in zijn globaliteit bekijken en de afschaffing van de niet-thematische loopbaanonderbreking koppelen aan het nieuwe nog te bepalen zorgverlof. - De afschaffing van dit verlofstelsel is voor de besprekingen van een loopbaanpact voor het onderwijs, waar één werkgroep de harmonisering van de verlofstelsels bekijkt, een voorafname waarmee we niet kunnen akkoord gaan en die een hypotheek legt op de besprekingen. - Alle partijen hebben bij de verhoging van de pensioenleeftijd aangegeven dat er tegelijkertijd werk zou gemaakt worden van "werkbaar werk". Eén van de instrumenten van "werkbaar werk", nl. de loopbaanonderbreking einde loopbaan, wordt nu afgeschaft zonder een duidelijk zicht op wat er in de plaats zal komen, dat voldoet aan het criterium van "werkbaar werk".

II. Standpunt van de afvaardiging van de besturen van het hoger onderwijs De besturen in het Vlaams Onderhandelingscomité voor het Hoger Onderwijs nemen akte van het voorstel tot besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging artikel 1 en 9/1 van het BVR van 22 september 1998 houdende instelling van een aanmoedigingspremie voor loopbaanonderbreking voor de personeelsleden van de Vlaamse openbare sector en het Nederlandstalig onderwijs in het raam van de maatregelen tot herverdeling van de arbeid. Er is immers nog geen duidelijkheid over het vervangend mechanisme die de Vlaamse Regering zou willen doorvoeren in 2016.

III. Standpunt van de afvaardigingen van de representatieve vakorganisaties De afvaardigingen van de representatieve vakorganisaties gaan niet akkoord met het hierbij gevoegde voorontwerp van besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van artikel 1 en 9/1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 22 september 1998Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 22/09/1998 pub. 30/01/1999 numac 1999035099 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering houdende instelling van een aanmoedigingspremie voor loopbaanonderbreking voor de personeelsleden van de Vlaamse openbare sector en het Nederlandstalig onderwijs in het raam van de maatregelen tot herverdeling van de arbeid sluiten houdende instelling van een aanmoedigingspremie voor loopbaanonderbreking voor de personeelsleden van de Vlaamse openbare sector en het Nederlandstalig onderwijs in het raam van de maatregelen tot herverdeling van de arbeid. 1. Standpunt van de Algemene Centrale der Openbare Diensten (ACOD-overheidsdiensten, ACOD-LRB en ACOD-Onderwijs) Wat Vlaanderen zelf doet, doet het niet beter Ongeveer 40.000 personeelsleden uit de verschillende sectoren (lokale besturen, ministeries van de Vlaamse Gemeenschap en het onderwijs) maken gebruik van één van de vormen van `gewone' loopbaanonderbreking.

In het voorliggende besluit wordt enkel de aanmoedigingspremie voor de loopbaanonderbreking vanaf 55j geschrapt, maar de Vlaamse Regering heeft duidelijk aangegeven dat het stelsel vanaf 2 september 2016 grondig gewijzigd zal worden. Opnieuw worden ze geconfronteerd met een besparingsmaatregel, in eerste instantie beperkt, maar vanaf de volledige afschaffing gaat het om een aanzienlijk bedrag. Alleen al omdat het een besparingsmaatregel is, zijn zij niet akkoord.

Verloop van de onderhandelingen ACOD betreurt de wijze waarop de onderhandelingen gevoerd zijn. De Vlaamse onderhandelaars waren niet in staat om de gegevens van de aanmoedigingspremie binnen de termijn van de onderhandelingen aan hen te bezorgen. Ze mochten wel gegevens van de federaal georganiseerde RVA ontvangen, maar van de gegevens van de Vlaamse gemeenschap bleven ze verstoken.

Daarnaast moeten ze vaststellen dat er van echte onderhandelingen op geen enkel moment sprake is geweest. De onderhandelingsruimte was onbestaande, ze werden dan ook geconfronteerd met een dictaat van de Vlaamse Regering.

Woordbreuk Ten tijde van het raamakkoord (afgesloten met twee van de drie partijen die ook deze keer rond de tafel zaten) kwam de afschaffing van de aanmoedigingspremie al ter sprake. Deze maatregel werd toen niet doorgevoerd omdat de vakbonden zelf met een voorstel gekomen zijn om de opgelegde besparing te realiseren. De toenmalige Vlaamse Regering had toen lovende woorden voor de constructieve houding van de vakbonden. Vandaag demonstreert de Vlaamse Regering in welke mate zij betrouwbaar is, niet dus.

Twee maten en twee gewichten De delegatie van de Vlaamse Regering was niet geheel duidelijk tijdens de onderhandelingen, maar wekte minstens de indruk dat voor sommige personeelsleden in de zorgsector nog steeds een eindeloopbaanregeling zou blijven bestaan. Zij misgunnen dit deze personeelsleden op geen enkele manier, maar kunnen geen begrip opbrengen voor deze gespleten houding van de Vlaamse Regering.

De afschaffing is onaanvaardbaar Aanvankelijk was loopbaanonderbreking een maatregel van arbeidsherverdeling. Hopelijk zal niemand ontkennen dat het een instrument is om het werk werkbaar te houden. Bij dat laatste kunnen ze zich trouwens de vraag stellen: is het niet absurd dat personeelsleden minder moeten gaan werken om hun job vol te houden? Toch is dat vandaag de realiteit.

Op die manier - door de loopbaanonderbreking af te bouwen zonder tegelijkertijd concrete stappen te zetten in de richting van werkbaar werk - laat de Vlaamse Regering haar ware gelaat zien. Tegelijkertijd vragen dezelfde meerderheidspartijen dat we langer zouden werken, voor sommigen zelfs tot 67.

Bovendien gaf de vertegenwoordiger van minister Muyters duidelijk aan waar het probleem ligt voor deze meerderheid. Hij stelde onomwonden dat het niet aan de overheid is om vrije tijd te subsidiëren. Alsof iedereen die een loopbaanonderbreking neemt, dit doet om te profiteren van het systeem.

Als vertegenwoordigers van het personeel ervaren zij dit als een slag in het gezicht van duizenden personeelsleden die hun loopbaan willens nillens moeten onderbreken. Alleen zo kunnen ze vermijden dat ze uitgeblust zijn op hun 55ste, dat ze jarenlang in een burn-out terechtkomen, dat hun gezinsleven ondermijnd wordt, ...

De maatregel is des te schrijnender voor de personeelsleden met een bescheiden inkomen en eenoudergezinnen. De afschaffing van de aanmoedigingspremie en later de onderbrekingspremie zal het voor een aantal personeelsleden onmogelijk maken om hun (einde)loopbaan nog te plannen.

Het arbeidsherverdelende aspect wordt eveneens volledig genegeerd. Het zijn vaak oudere collega's die hun opdracht verminderen ten voordele van een jongere of werkloze. Deze jongere heeft meestal een lager loon zodat de overheid bespaart, dat een deel(tje) van dit verschil gebruikt wordt om het loonverlies van de oudere collega te verzachten is écht wel redelijk.

Allemaal redenen die van geen tel zijn voor de huidige meerderheid.

Deze regering toont hier een schrijnend gebrek aan medemenselijkheid.

De louter economische afweging van een rechtse regering maakt dat alles wat ook maar een zweem heeft van persoonlijke ontwikkeling, als misbruik wordt bestempeld. Dit mens- en maatschappijbeeld is enorm schraal en arm en kan hen enkel doen besluiten dat we aan het ontwaken zijn in een `zeer arm Vlaanderen'. 2. Standpunt van de Federatie van de Christelijke Syndicaten der Openbare Diensten De Vlaamse Regering wil door dit ontwerp van besluit de Vlaamse aanmoedigingspremies vanaf 1 februari 2016 (oorspronkelijk 1 januari 2016) niet meer toekennen voor de gedeeltelijke loopbaanonderbrekingen vanaf 55 jaar (uitzonderlijk vanaf 50 jaar) in afwachting van de hervorming van het stelsel van loopbaanonderbreking vanaf 2 september 2016 waarbij onder meer de aanmoedigingspremies zouden worden geïntegreerd in de nieuwe regeling. FCSOD is het volledig oneens met voorliggend besluit omwille van verschillende redenen: 1. Het zonder reden niet meer toekennen gedurende een beperkte periode van de aanmoedigingspremies aan personeelsleden die een nieuwe aanvraag doen, is eenvoudigweg discriminerend, te meer omdat de regeling op korte termijn nog eens opnieuw zal worden aangepast.Een duidelijke motivering en visie voor de maatregel ontbreekt 2. Er is in het geheel nog geen zicht op de nieuwe regelgeving die vanaf 2 september 2016 van kracht zal zijn.Dit ontwerp van besluit lijkt dan ook veel meer weg te hebben van het binnenhalen van een politieke trofee dan van een doordachte visie op een loopbaanbeleid. 3. Dit ontwerp van besluit staat haaks op maatregelen die genomen worden inzake het verhogen van de pensioenleeftijd en de roep van politici om tegelijkertijd ook maatregelen te nemen inzake werkbaar werk.4. De genomen maatregelen worden enkel doorgevoerd voor het personeel van de openbare sector en het onderwijs, en niet voor werknemers in de privé sector en de non profit sector in het bijzonder, waardoor de personeelsleden van de openbare sector en het onderwijs worden gediscrimineerd in vergelijking met andere werknemers.Voor deze verschillende behandeling geeft de overheid geen enkele verklaring.

Het gebrek aan motivering door de overheid blijkt ook uit het feit dat ze zelfs geen vooropgesteld besparingsbedrag kan voorleggen voor deze maatregel. 5. De genomen maatregelen zijn onaanvaardbaar omdat ze ook terugkomen op vroeger gemaakte afspraken.Onder de vorige regering hebben de vakbonden alternatieve besparingen aangebracht om het voortbestaan van de aanmoedigingspremies te vrijwaren. De Vlaamse Regering komt hiermee terug op de engagementen die toen zijn opgenomen, ook al zijn de betrokken ministers dezelfde sleutelactoren als onder de vorige regering. De Vlaamse Regering wordt daardoor een onbetrouwbare gesprekspartner. 6. Specifiek voor de sector onderwijs doorkruist dit ontwerp van besluit ook het loopbaandebat waar afgesproken werd dat de verlofstelsels daar ter sprake zouden komen met het oog op een grotere transparantie.Door deze maatregel hypothekeert de Vlaamse Regering nu zelf in ernstige mate dat debat.

FCSOD vraagt dan ook dat de Vlaamse Regering dit ontwerp van besluit intrekt en dat de bespreking van de regeling van de aanmoedigingspremies en van de loopbaanonderbreking op een globale manier wordt aangepakt, en niet in stapjes. Enkel op die manier kan de nodige coherentie in de aanpak worden verzekerd. 3. Standpunt van het Vrij Syndicaat voor het Openbaar Ambt (VSOA-LRB Vlaanderen, VSOA-Vlaamse Overheid en VSOA Groep Onderwijs) Het VSOA kan zich formeel niet akkoord verklaren met dit voorontwerp van besluit tot schrapping van de (Vlaamse) aanmoedigingspremie voor de nieuwe aanvragen voor loopbaanonderbreking 55+ vanaf 1 februari 2016.Dit voorontwerp van besluit legt immers een hypotheek op het hele loopbaandebat in het kader van werkbaar werk.

In dat kader wenst het VSOA ten gronde de globale onderhandelingen af te wachten rond de (mogelijke) hervorming van het stelsel van de loopbaanonderbrekingen. Voor het VSOA is het verdere maximale behoud van alle bestaande stelsels van loopbaanonderbrekingen hierbij een belangrijk uitgangspunt. Daarnaast moeten al deze loopbaanonderbrekingen voor alle personeelsleden van de Vlaamse overheid (Onderwijs, Lokale en Regionale Besturen en sectorcomité XVIII) voldoende (financieel) aantrekkelijk blijven, mede in het kader van het verhogen van de feitelijke en wettelijke pensioenleeftijd.

Vervolg protocol comité V nr. 7 Brussel, 29 januari 2016.

AFVAARDIGING VAN DE OVERHEID:

AFVAARDIGING VAN HET GO! ONDERWIJS VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP EN VAN DE VERENIGINGEN VAN DE INRICHTENDE MACHTEN:


VOORZITTERS,

Voor het Katholiek Onderwijs Vlaanderen


Geert BOURGEOIS, Minister-president van de Vlaamse Regering (SectX, SectXVIII en Comité 2)

Voor het Overleg Kleine Onderwijsverstrekkers (FOPEM, IPCO, Steiner-federatie, VOOP)


Voor het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap:


Voor het Onderwijssecretariaat voor Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap:


Hilde CREVITS, Viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs


(OOC, VOC HO en VOC BE)


Voor het Provinciaal Onderwijs Vlaanderen:


AFVAARDIGING VAN DE BESTUREN VAN HET HOGER ONDERWIJS


Liesbeth HOMANS, Viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en armoedebestrijding (Comité C1)


LEDEN,


Annemie TURTELBOOM, Viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Begroting, Financiën en Energie


AFVAARDIGING VAN DE REPRESENTATIEVE VAKORGANISATIES:


Voor de Algemene Centrale der Openbare Diensten:


Philippe MUYTERS, Vlaams minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport


Voor de Federatie van de Christelijke Syndicaten der Openbare Diensten:


Voor het Vrij Syndicaat voor het Openbaar Ambt:


Jo VANDEURZEN, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin

^