gepubliceerd op 15 februari 2024
Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van de voorwaarden waaronder financiële ondersteuning toegekend kan worden om een betaalbaar verblijfsaanbod te realiseren binnen het netwerk Iedereen verdient vakantie
22 DECEMBER 2023. - Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van de voorwaarden waaronder financiële ondersteuning toegekend kan worden om een betaalbaar verblijfsaanbod te realiseren binnen het netwerk Iedereen verdient vakantie
Rechtsgronden Dit besluit is gebaseerd op: - het
decreet van 19 maart 2004Relevante gevonden documenten
type
decreet
prom.
19/03/2004
pub.
29/04/2004
numac
2004035613
bron
ministerie van de vlaamse gemeenschap
Decreet tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid « Toerisme Vlaanderen »
sluiten tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid "Toerisme Vlaanderen", artikel 5, § 1, 2°, d), en § 2, tweede lid;
Vormvereisten De volgende vormvereisten zijn vervuld: - De Vlaamse minister, bevoegd voor het budgettair beleid, heeft zijn akkoord gegeven op 21 december 2023.
Motivering Dit besluit is gebaseerd op de volgende motieven: - De stijgende levensduurte heeft een impact op het vakantiegedrag van mensen met de vakantiedrempel armoede. Zo waren er tijdens de maanden juli en augustus van 2023 27% minder boekingen voor een verblijfsvakantie. - Door de stijgende levensduurte vragen meer mensen met de vakantiedrempel armoede of ze in aanmerking komen om gebruik te maken van het sociaal-toeristische aanbod. Tegenover dezelfde periode in 2022 ligt het aantal 8% hoger. - Ook de energiecrisis heeft een impact op het aanbod. Toeristische aanbieders passen hun prijzen aan. Het doorrekenen van de energieprijs heeft een effect op de prijs van het sociaal-toeristische aanbod. - Er is een betaalbaar vakantieaanbod nodig voor mensen met de vakantiedrempel armoede. Dat wordt verwezenlijkt met een solidaire kostendeling.
Juridisch kader Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving: - de Vlaamse Codex Overheidsfinanciën van 29 maart 2019; - het decreet van 16 december 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 16/12/2022 pub. 07/03/2023 numac 2023040774 bron vlaamse overheid Decreet houdende de uitgavenbegroting van de Vlaamse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2023 sluiten houdende de uitgavenbegroting van de Vlaamse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2023, artikel 120, vervangen bij het decreet van 30 juni 2023.
Initiatiefnemer Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme.
Na beraadslaging, DE VLAAMSE REGERING BESLUIT: HOOFDSTUK 1. - Definities
Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder: 1° netwerk Iedereen verdient vakantie: het partnernetwerk van Toerisme Vlaanderen dat expertise, goodwill en maatschappelijke verantwoordelijkheid samenbrengt om het recht op vakantie voor alle Vlamingen te realiseren, in het bijzonder voor mensen die door financiële, mentale of fysieke beperkingen niet op vakantie of daguitstap kunnen gaan;2° netwerkpartner: de netwerkpartner, vermeld in artikel 3, 7°, van het decreet `Iedereen verdient vakantie' van 29 juni 2018;3° verblijfsaanbod: overnachtingsaanbod van een netwerkpartner, tegen een sociaal tarief of met korting om vakantie mogelijk te maken voor mensen die de vakantiedrempel armoede ervaren;4° Toerisme Vlaanderen: het agentschap, opgericht bij het decreet van 19 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/03/2004 pub. 29/04/2004 numac 2004035613 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid « Toerisme Vlaanderen » sluiten tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid "Toerisme Vlaanderen";5° vakantiedrempel armoede: de vakantiedrempel armoede, vermeld in artikel 3, 14°, van het decreet `Iedereen verdient vakantie' van 29 juni 2018. HOOFDSTUK 2. - Doelstelling en effecten
Art. 2.Toerisme Vlaanderen kan binnen de perken van het bedrag, vermeld in artikel 8, aan netwerkpartners een financiële ondersteuning toekennen om een betaalbaar verblijfsaanbod te realiseren binnen het netwerk Iedereen verdient vakantie. De voormelde financiële ondersteuning neemt de vorm aan van een subsidie.
Art. 3.De subsidie, vermeld in artikel 2, heeft als doel om de participatie van mensen met de vakantiedrempel armoede, aan toerisme te verhogen. HOOFDSTUK 3. - Beschrijving en duurtijd
Art. 4.De subsidie, vermeld in artikel 2, is gebaseerd op het principe van een solidaire kostenverdeling, waarin de kosten voor een vakantie met overnachting op de volgende wijze worden verdeeld over de netwerkpartner, Toerisme Vlaanderen en de vakantieganger: 1° 40% voor de vakantieganger;2° 30% voor de netwerkpartner;3° 30% voor de Toerisme Vlaanderen.
Art. 5.De periode waarin Toerisme Vlaanderen de subsidie, vermeld in artikel 2, kan toekennen, loopt van 9 februari 2024 en tot en met 30 april 2025. HOOFDSTUK 4. - Beleidsevaluatie-indicatoren
Art. 6.De indicatoren om bij de beleidsevaluatie de subsidie, vermeld in artikel 2, te evalueren, zijn: 1° inhoudelijk: a) Het totaal aantal overnachtingen;b) Het aantal overnachtingen door gebruikers in diepere armoede;c) Het aandeel overnachtingen door gebruikers in diepere armoede ten opzichte van het totaal aantal overnachtingen;d) De prijszetting voor overnachtingen uit het Iedereen Verdient Vakantie-aanbod ten opzichte van de reguliere prijszetting van de partners.e) Het aantal annulaties omwille van financiële redenen;f) Het aantal toeristische partners die overnachtingen aanbieden;2° financieel: het percentage van de beschikbare middelen dat is gebruikt om de doelstelling te bereiken. HOOFDSTUK 5. - Subsidiebedrag en subsidiekrediet
Art. 7.§ 1. Het bedrag van de subsidie, vermeld in artikel 2, wordt bepaald op basis van al de volgende elementen: 1° de prijs voor het verblijfsaanbod die de netwerkpartner opgeeft;2° het aantal geboekte vakanties in de twaalf maanden vóór de oproepdatum, vermeld in de oproep, vermeld in artikel 13;3° het beschikbare subsidiekrediet;4° de minimale en maximale bedragen, vermeld in paragraaf 2. Netwerkpartners die later dan twaalf maanden vóór de oproepdatum, vermeld in de oproep, vermeld in artikel 13, zijn ingestapt in het netwerk Iedereen verdient vakantie en dus maar voor een beperkt aantal maanden boekingen hebben gerealiseerd, ontvangen van Toerisme Vlaanderen een voorstel waarbij Toerisme Vlaanderen zich baseert op het aantal geboekte vakanties van een vergelijkbare toeristische partner in dezelfde regio als de regio van de voormelde netwerkpartner. § 2. Het minimale bedrag van de subsidie, vermeld in artikel 2, bedraagt 1.500 euro per netwerkpartner.
Als het bedrag van de subsidie, vermeld in artikel 2, die wordt berekend conform paragraaf 1, minder dan 1.500 euro bedraagt, verhoogt Toerisme Vlaanderen de subsidie tot de drempel van 1.500 euro wordt bereikt.
Het maximale bedrag van de subsidie, vermeld in artikel 2, bedraagt 200.000 euro per netwerkpartner.
Art. 8.De grootte van het krediet dat beschikbaar is om de oproep tot subsidieaanvragen van dit besluit te financieren, bedraagt 1.000.000 euro.
Indien het totale subsidiebedrag voor alle ontvankelijke aanvragers, berekend op basis van artikel 7 en volgens de verdeelsleutel vermeld in artikel 4, 3° het beschikbare subsidiekrediet overschrijdt, dan wordt de subsidie pro rata herberekend. HOOFDSTUK 6. - Categorieën van subsidiabele en niet-subsidiabele kosten
Art. 9.De volgende kosten komen in aanmerking voor een subsidie als vermeld in artikel 2 van dit besluit: 1° de kosten van het verblijfsaanbod;2° de niet-recupereerbare belasting over de toegevoegde waarde, afgekort btw. De volgende kosten komen niet voor een subsidie in aanmerking: 1° de kosten die vallen buiten het verblijfsaanbod van de netwerkpartner;2° de gemeentebelasting die geheven wordt ten aanzien van toeristen of personen die tijdelijk verblijf houden in de gemeente, vermeld in de omzendbrief KB/ABB/2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit;3° de recupereerbare btw. HOOFDSTUK 7. - Subsidieontvanger
Art. 10.De subsidie, vermeld in artikel 2, kan alleen worden toegekend aan netwerkpartners die op 15 november 2023 een verblijfsaanbod voor 2024 aanbieden tegen het sociaal tarief en die zijn opgenomen in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd.
Art. 11.De subsidie, vermeld in artikel 2 van dit besluit, kan niet worden toegekend: 1° aan netwerkpartners die zich in een rechtstoestand van ontbinding, stopzetting, faillissement en vereffening bevinden;2° voor gesubsidieerde vakanties die georganiseerd worden door ondernemingen die gesubsidieerd zijn als sociaal-toeristische organisatie op grond van artikel 11 van het decreet `Iedereen verdient vakantie' van 29 juni 2018. HOOFDSTUK 8. - Voorwaarden om een subsidie te verlenen
Art. 12.De netwerkpartner doet een verblijfsaanbod in het netwerk Iedereen verdient vakantie voor minstens de volledige periode, vermeld in artikel 5.
De netwerkpartner verhoogt de prijs van het gesubsidieerde verblijfsaanbod niet tijdens de volledige periode, vermeld in artikel 5. HOOFDSTUK 9. - Selectieprocedure Afdeling 1. - Oproep
Art. 13.De subsidie wordt toegekend via een oproep, die Toerisme Vlaanderen op zijn website aankondigt. Afdeling 2. - Indiening van de subsidieaanvraag
Art. 14.Een aanvraag van een subsidie als vermeld in artikel 2, wordt ingediend op elektronische wijze via het digitaal subsidieloket van Toerisme Vlaanderen.
Toerisme Vlaanderen bepaalt in de oproep, vermeld in artikel 13, de datum van het begin en de datum van het einde van de indieningsperiode voor de subsidieaanvragen, vermeld in het eerste lid, waarbij: 1° de indieningsperiode begint tussen de vijftiende en de dertigste dag na de datum van de inwerkingtreding van dit besluit;2° de indieningsperiode minstens dertig dagen duurt.
Art. 15.De subsidieaanvraag, vermeld in artikel 14, wordt op elektronische wijze afgehandeld. Afdeling 3. - Beoordeling van de subsidieaanvraag
Art. 16.Toerisme Vlaanderen beslist of een subsidieaanvraag als vermeld in artikel 14, ontvankelijk is op basis van de volgende ontvankelijkheidscriteria: 1° de subsidie wordt gevraagd voor het doel, vermeld in artikel 2;2° de subsidieaanvrager voldoet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 10 en 11;3° de subsidieaanvraag wordt ingediend conform artikel 14. Toerisme Vlaanderen beoordeelt elke subsidieaanvraag die conform het eerste lid ontvankelijk is, op basis van de voorwaarde, vermeld in artikel 12, eerste lid.
Art. 17.Na de beslissing en de beoordeling van de subsidieaanvragen, vermeld in artikel 16, beslist Toerisme Vlaanderen ongeacht het subsidiebedrag met een besluit van de administrateur-generaal over de toekenning van de subsidie en het subsidiebedrag.
Toerisme Vlaanderen brengt de subsidieaanvrager op de hoogte van de beslissing en de beoordeling, vermeld in artikel 16, en de beslissing tot toekenning van de subsidie, vermeld in het eerste lid, met een aangetekende brief en via een e-mail. HOOFDSTUK 1 0. - Wijze, periodiciteit en voorwaarden voor de uitbetaling van de subsidie
Art. 18.Toerisme Vlaanderen betaalt het bedrag van de subsidie, vermeld in artikel 2, uit in schijven, per kwartaal, nadat de netwerkpartner op elektronische wijze een boekingsoverzicht van het voorbije kwartaal aan Toerisme Vlaanderen heeft bezorgd via het digitale subsidieloket van Toerisme Vlaanderen.
Art. 19.Toerisme Vlaanderen stort het bedrag van de subsidie, vermeld in artikel 2, alleen op een rekeningnummer bij een kredietinstelling die in België is gevestigd en op naam staat van de netwerkpartner. HOOFDSTUK 1 1. - Rechten en plichten
Art. 20.De netwerkpartner blijft altijd verantwoordelijk voor de naleving van de voorwaarden waaronder de subsidie is toegekend, en voor de verantwoording van de aanwending ervan.
De netwerkpartner handelt bij de uitvoering van zijn verbintenissen en het nakomen van zijn verplichtingen op basis van dit besluit altijd als een voorzichtig en redelijk persoon.
De netwerkpartner handelt en communiceert over de subsidie, vermeld in artikel 2, altijd in overeenstemming met het beleid en de standpunten van Toerisme Vlaanderen.
De netwerkpartner houdt Toerisme Vlaanderen op de hoogte van de voorbereiding en alle relevante ontwikkelingen en wijzigingen in de voortgang van het subsidiedossier.
De netwerkpartner leeft tijdens de duur van de periode waarop de oproep, vermeld in artikel 13, betrekking heeft, altijd de volgende bepalingen na: 1° alle wetten, voorschriften, praktijkcodes, richtlijnen, autoriteiten, wetgeving en dergelijke die van kracht zijn in België;2° de wetgeving inzake overheidsopdrachten, als die van toepassing is;3° in voorkomend geval anti-tabak, alcohol, junkfood, gaming en weddenschappen of druggerelateerde sponsor- of reclamewetten of -voorschriften en alle relevante gezondheids- en veiligheidswetten en -voorschriften. De netwerkpartner waarborgt dat in al zijn geledingen en in alle aspecten van zijn werking geen daden zullen worden gesteld waardoor de goede naam en faam van Toerisme Vlaanderen en ruimer de Vlaamse overheid in het gedrang kan komen.
De netwerkpartner garandeert dat: 1° de netwerkpartner over alle rechten en bevoegdheden beschikt om de subsidie, vermeld in artikel 2, aan te wenden;2° de netwerkpartner vrij en in staat is om de rechten en verplichtingen die uit dit besluit voortvloeien, te verlenen en na te komen;3° er geen wettelijke of regelgevende vereisten zijn die kunnen vereisen dat de verplichtingen van de netwerkpartner, bepaald bij dit besluit, worden overgedragen aan een derde partij;4° er geen gerechtelijke, arbitrage-, bemiddelings- of andere procedures voor geschillenbeslechting zijn aangevat, lopende zijn of nog niet zijn afgerond die in elk geval betrekking hebben op de rechten en bevoegdheden om de verplichtingen uit dit besluit uit te voeren of na te komen, of die een nadelige invloed kunnen hebben op het vermogen van de netwerkpartner om de voormelde verplichtingen uit te voeren of na te komen;5° het subsidiebedrag uitsluitend voor de subsidiabele kosten, vermeld in artikel 4, wordt aangewend, waarbij geen sprake is van dubbelsubsidiëring. HOOFDSTUK 1 2. - Wijzigings- en intrekkingsvoorwaarden
Art. 21.De netwerkpartner betaalt het volledige of een gedeelte van het bedrag van de subsidie, vermeld in artikel 2, dat al is uitbetaald, onmiddellijk en op eerste verzoek van Toerisme Vlaanderen volledig of gedeeltelijk terug als Toerisme Vlaanderen vaststelt dat: 1° de netwerkpartner de voorwaarden niet naleeft waaronder de subsidie is verleend;2° de netwerkpartner de subsidie niet aanwendt voor de doelstelling waarvoor de subsidie is verleend;3° de netwerkpartner de controle op de aanwending van de subsidie, vermeld in artikel 22, verhindert;4° de netwerkpartner al een subsidie ontvangt met dezelfde effecten op basis van dezelfde bewijsstukken. Als Toerisme Vlaanderen een of meer van de vaststellingen, vermeld in het eerste lid, 1° tot en met 4°, doet, kan het de uitbetaling van toekomstige, nog niet-uitbetaalde schijven van het subsidiebedrag onmiddellijk en integraal opschorten of stopzetten en ook de beslissing tot toekenning van de subsidie, vermeld in artikel 17, eerste lid, intrekken. HOOFDSTUK 1 3. - Controle en toezicht op het gebruik van de subsidie
Art. 22.Toerisme Vlaanderen, de Inspectie van Financiën of andere controlediensten kunnen controle uitoefenen op de aanwending en de verantwoording van de subsidie, vermeld in artikel 2, door de netwerkpartner conform dit besluit en de toepasselijke subsidieregelgeving.
Toerisme Vlaanderen kan een onafhankelijk auditkantoor aanstellen om controle uit te oefenen op de aanwending en verantwoording van de subsidie, vermeld in artikel 2, door de netwerkpartner conform de toepasselijke subsidieregelgeving en dit besluit. Toerisme Vlaanderen stelt het voormelde auditkantoor aan en betaalt dat kantoor. Alle audithandelingen die zijn gesteld door het auditkantoor of een door zijn gemandateerde auditor, worden uitgevoerd volgens de internationale auditprincipes en -standaarden, De netwerkpartner doet het nodige om te verzekeren dat Toerisme Vlaanderen, de Inspectie van Financiën of andere controlediensten en, in voorkomend geval, het aangestelde auditkantoor, vermeld in het tweede lid, hun controle doeltreffend kunnen uitoefenen. De netwerkpartner onthoudt zich van handelingen die de voormelde opdracht kunnen bemoeilijken.
Na een voorafgaande kennisgeving krijgen Toerisme Vlaanderen, de Inspectie van Financiën of andere controlediensten en, in voorkomend geval, het aangestelde auditkantoor, vermeld in het tweede lid, inzage op de kantoren van de netwerkpartner, de installaties van de netwerkpartner en op elke andere plaats die gelinkt is aan de subsidie, vermeld in artikel 2, en ook inzage in de boekhouding van de netwerkpartner, als dat nodig blijkt om de controlewerkzaamheden conform de toepasselijke subsidieregelgeving uit te voeren.
Als het noodzakelijk wordt geacht voor de uitvoering van de controleopdracht conform de toepasselijke subsidieregelgeving, wordt alle informatie en assistentie verleend en ook alle toegang tot documentatie in het bezit, in bewaring of onder controle van de netwerkpartner en zijn personeel.
Toerisme Vlaanderen verzekert dat de controlewerkzaamheden worden uitgeoefend conform de toepasselijke subsidieregelgeving en dat de vertrouwelijkheid van de verstrekte informatie conform de toepasselijke regelgeving wordt gerespecteerd.
De controle, vermeld in dit artikel, kan ook gebeuren in het kader van het verstrengde toezicht op subsidies of andere controle- of auditactiviteiten door ambtenaren die de Vlaamse overheid daarvoor aanwijst.
De netwerkpartner voert zijn boekhouding conform het Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019 en in overeenstemming met de beginselen van behoorlijk bestuur. De boekhouding van de netwerkpartner is zo georganiseerd dat de aanwending van de subsidie door Toerisme Vlaanderen op elk ogenblik financieel kan worden gecontroleerd.
De netwerkpartner zorgt dat de boekhouding in verband met dit besluit kan worden ingezien, ook ter plaatse als dat nodig is, en zorgt ervoor dat de voormelde boekhouding samen met alle nodige bewijsstukken conform de wettelijke bepalingen die op haar van toepassing zijn, aan Toerisme Vlaanderen, de Inspectie van Financiën of andere controlediensten en, in voorkomend geval, het aangestelde auditkantoor kunnen worden bezorgd. HOOFDSTUK 1 4. - Openbaarmaking
Art. 23.Na afloop van de periode van de oproep, vermeld in artikel 13, maakt Toerisme Vlaanderen de resultaten openbaar via een communicatie op zijn website(s) en eventueel andere (sociale) media- en communicatiekanalen.
De netwerkpartner bezorgt op verzoek van Toerisme Vlaanderen alle gevraagde informatie en bewijsstukken die nodig zijn voor de bekendmaking, vermeld in het eerste lid. HOOFDSTUK 1 5. - Europese regelgeving
Art. 24.Als in het kader van dit besluit steun wordt verleend die kan worden gekwalificeerd als staatssteun als vermeld in artikel 107 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, wordt die steun toegekend conform de voorwaarden en modaliteiten, vermeld in verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun. HOOFDSTUK 1 6. - Geschillenbeslechting
Art. 25.De administrateur-generaal van Toerisme Vlaanderen of zijn gemachtigde is bevoegd om arbitrageovereenkomsten en dadingen te sluiten over de vaststelling van alle geschillen die uit de toepassing van dit besluit voortvloeien. HOOFDSTUK 1 7. - Slotbepalingen
Art. 26.Dit besluit treedt in werking op de dag na de dag van de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.
Art. 27.De Vlaamse minister, bevoegd voor het toerisme, is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 22 december 2023.
De minister-president van de Vlaamse Regering, J. JAMBON De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme, Z. DEMIR Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld