gepubliceerd op 06 februari 2013
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 maart 2010 tot vaststelling van de tarieven van het loodsgeld, loodsvergoedingen voor loodsverrichtingen in de loodsvaarwateren en andere kosten
21 DECEMBER 2012. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 maart 2010Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 26/03/2010 pub. 17/05/2010 numac 2010035294 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de tarieven van het loodsgeld, loodsvergoedingen voor loodsverrichtingen in de loodsvaarwateren en andere kosten sluiten tot vaststelling van de tarieven van het loodsgeld, loodsvergoedingen voor loodsverrichtingen in de loodsvaarwateren en andere kosten
De Vlaamse Regering, Gelet op het Scheldereglement, artikel 24, eerste lid, gewijzigd bij het verdrag, gesloten tussen het Koninkrijk der Nederlanden en het Vlaamse Gewest, inzake de beëindiging van de onderlinge koppeling van de loodsgeldtarieven, ondertekend in Middelburg op 21 december 2005, en goedgekeurd bij het decreet van 9 maart 2007;
Gelet op het decreet van 19 april 1995 betreffende de organisatie en de werking van de loodsdienst van het Vlaamse Gewest en betreffende de brevetten van havenloods en bootman, artikel 12, 13, artikel 15, gewijzigd bij het decreet van 16 juni 2006, en artikel 17;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 26 maart 2010Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 26/03/2010 pub. 17/05/2010 numac 2010035294 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de tarieven van het loodsgeld, loodsvergoedingen voor loodsverrichtingen in de loodsvaarwateren en andere kosten sluiten tot vaststelling van de tarieven van het loodsgeld, loodsvergoedingen voor loodsverrichtingen in de loodsvaarwateren en andere kosten;
Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, gegeven op 21 december 2012;
Overwegende dat de brandstofprijzen dermate evolueren dat de kosten van de Vlaamse loodsdienst verder onder druk komen te staan en dat daarom een bunker adjustment factor moet worden toegepast, hetgeen een courante praktijk is in de maritieme sector;
Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, artikel 3, § 1;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid;
Overwegende dat het aanrekenen van een bunker adjustment factor dringend en noodzakelijk is om de sterk stijgende brandstofprijzen op te vangen en om de verliezen van de Vlaamse loodsdienst te beperken;
Op voorstel van de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.In artikel 1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 maart 2010Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 26/03/2010 pub. 17/05/2010 numac 2010035294 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de tarieven van het loodsgeld, loodsvergoedingen voor loodsverrichtingen in de loodsvaarwateren en andere kosten sluiten tot vaststelling van de tarieven van het loodsgeld, loodsvergoedingen voor loodsverrichtingen in de loodsvaarwateren en andere kosten, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juli 2011, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° punt 2° wordt vervangen door wat volgt: « 2° breedte: de maximale breedte, inbegrepen de uitstekende gedeelten op de scheepszij of de brug, zoals aangeduid op het actuele scheepsplan (general arrangement plan);»; 2° punt 10° wordt vervangen door wat volgt: « 10° SWATH-operabele vaartuigen: de vaartuigen met een minimaal vrijboord van 4,5 meter in beladen toestand op de zomerlastlijn;»; 3° punt 14° wordt vervangen door wat volgt: « 14° actieve loodsbestelling: a) voor inkomende vaart: loodsbestelling die actief wordt zes uur voor de loodsbesteltijd;b) voor uitgaande vaart: loodsbestelling die actief wordt drie uur voor de loodsbesteltijd;»; 4° er wordt een punt 16° toegevoegd, dat luidt als volgt: « 16° bijzonder of buiten normaal transport: een drijvend voorwerp dat in zodanige staat verkeert dat ernstige kans bestaat dat het bij de vaart de veiligheid van de scheepvaart in gevaar brengt of schade aan de kunstwerken veroorzaakt of een transport dat vanwege de lengte, de breedte, de hoogte boven het water, de diepgang, de manoeuvreerbaarheid, de snelheid of de tijdsduur door de bevoegde instantie, in overleg met de loodsdienst, respectievelijk als een bijzonder transport of als een buiten normaal transport aangeduid wordt;».
Art. 2.Artikel 8 van hetzelfde besluit, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juli 2011, wordt vervangen door wat volgt: «
Art. 8.Voor gesleepte vaartuigen en bijzondere of buiten normale transporten wordt voor de berekening van het loodsgeld de blokmaat als volgt vastgesteld: 1° lengte: de lengte van het gesleepte vaartuig of transport, verhoogd met de lengte van de sleper.Als er gedurende het volledige traject verschillende slepers worden ingezet, wordt de lengte verhoogd met de lengte van elke bijkomende sleper. Als gedurende de sleepreis een of meer sleepboten vervangen worden door grotere of kleinere sleepboten, worden voor de berekening van de blokmaat alleen de afmetingen van de grootste sleepboten gebruikt; 2° breedte: de grootste breedte van ofwel het gesleepte vaartuig of transport, ofwel de breedste sleper;3° diepgang: de zomerdiepgang van het vaartuig of transport, tenzij de gebruikte sleper of een van de gebruikte slepers een grotere zomerdiepgang heeft. Bovenop de loodsgelden worden de loodsvergoedingen voor gesleepte vaartuigen en voor bijzondere of buiten normale transporten, vermeld in artikel 14, 8°, aangerekend. ».
Art. 3.In artikel 14 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juli 2011, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° punt 1° wordt vervangen door wat volgt: « 1° als een actieve loodsbestelling met meer dan één uur wordt verlaat of verplaatst of als een actieve loodsbestelling vervalt of wordt afbesteld, wordt 180 euro aangerekend;»; 2° in punt 5°, a), worden de punten 1) tot en met 5) vervangen door wat volgt: « 1) 1080 euro per etmaal of een gedeelte daarvan en telkens 540 euro voor elke volgende periode van twaalf uur of een gedeelte daarvan voor niet-SWATH-operabele vaartuigen; 2) 2160 euro per etmaal of een gedeelte daarvan en telkens 1.080 euro voor elke volgende periode van twaalf uur of een gedeelte daarvan voor SWATH-operabele vaartuigen; »; 3° punt 8° wordt vervangen door wat volgt: « 8° de loodsdienst stelt de volledige kostprijs vast die aan de exploitant wordt aangerekend voor gesleepte vaartuigen en voor een bijzonder of buiten normaal transport, op basis van de duurtijd van de inzet van de loods of loodsen, de ingezette middelen, daarbij rekening houdend met de moeilijkheidsgraad van het transport;».
Art. 4.Artikel 18 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juli 2011, wordt vervangen door wat volgt: «
Art. 18.Als een derde gebruikmaakt van de expertise van een loods buiten de standplaats, stelt de loodsdienst de volledige kostprijs vast, op basis van de duurtijd van de inzet van de loods of loodsen en de ingezette middelen. Bijkomend worden alle reis- en verblijfkosten vanaf het moment van vertrek uit de standplaats tot de terugkeer in de standplaats, aangerekend. ».
Art. 5.In hetzelfde besluit worden een artikel 18/1 en 18/2 ingevoegd, die luiden als volgt: «
Art. 18/1.Aan de exploitant wordt een bunker adjustment factor aangerekend die is gekoppeld aan de officiële maximale gasolieprijs van 30 juni 2012 van 672,60 euro per 1000 liter, exclusief BTW. Vanaf 1 januari 2013 en vervolgens om de drie maanden wordt de stijging of de daling van de officiële maximale gasolieprijs vastgesteld. Voor elke stijging of daling met 7 euro per 1000 liter, exclusief btw, wordt de bunker adjustment factor vastgesteld op telkens plus 0,10 % van het loodsgeld, vermeld in de bijlagen 1 en 2, of telkens min 0,10 % van het loodsgeld, vermeld in de bijlagen 1 en 2, vanaf de eerste dag van de derde maand volgend op de vaststelling van de nieuwe officiële maximale gasolieprijs. De bunker adjustment factor wordt afzonderlijk op de loodsgeldfactuur vermeld.
Art. 18/2.De loodsdienst biedt de mogelijkheid dat exploitanten reisgebonden elektronische berichten ontvangen. Aan de exploitant die van deze dienstverlening gebruikmaakt, wordt per enkele reis 5 euro vergoeding aangerekend. ».
Art. 6.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2013.
Art. 7.De Vlaamse minister, bevoegd voor de openbare werken, is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 21 december 2012.
De minister-president van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, H. CREVITS