Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 20 januari 2012
gepubliceerd op 24 mei 2012

Besluit van de Vlaamse Regering tot aanpassing van de eindtermen voor het leergebied informatie- en communicatietechnologie van de basiseducatie

bron
vlaamse overheid
numac
2012035136
pub.
24/05/2012
prom.
20/01/2012
ELI
eli/besluit/2012/01/20/2012035136/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

20 JANUARI 2012. - Besluit van de Vlaamse Regering tot aanpassing van de eindtermen voor het leergebied informatie- en communicatietechnologie van de basiseducatie


De Vlaamse Regering, Gelet op het decreet van 15 juni 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/06/2007 pub. 31/08/2007 numac 2007036482 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het volwassenenonderwijs sluiten betreffende het volwassenenonderwijs, artikel 11, § 5, gewijzigd bij het decreet van 8 mei 2009;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 19 oktober 2011;

Gelet op advies 50.673/1 van de Raad van State, gegeven op 20 december 2011 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Voor het leergebied informatie- en communicatietechnologie van de basiseducatie worden de eindtermen informatie- en communicatietechnologie van het lager onderwijs en de eindtermen en ontwikkelingsdoelen informatie- en communicatietechnologie van de eerste graad van het voltijds secundair onderwijs vervangen door de eindtermen die zijn opgenomen in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd.

Art. 2.Overeenkomstig artikel 11, § 5, van het decreet van 15 juni 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/06/2007 pub. 31/08/2007 numac 2007036482 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het volwassenenonderwijs sluiten betreffende het volwassenenonderwijs treedt dit besluit in werking op de datum die wordt vastgesteld in het decreet tot bekrachtiging van dit besluit.

Art. 3.De Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 20 januari 2012.

De minister-president van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel, P. SMET

Bijlage bij het besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2012 tot aanpassing van de eindtermen voor het leergebied informatie- en communicatietechnologie van de basiseducatie Eindtermen voor het leergebied informatie- en communicatietechnologie van de basiseducatie Conform artikel 11, § 5, van het decreet van 15 juni 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/06/2007 pub. 31/08/2007 numac 2007036482 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het volwassenenonderwijs sluiten en gelet op de specificiteit van de basiseducatie worden voor het leergebied informatie- en communicatietechnologie van de basiseducatie de eindtermen informatie- en communicatietechnologie van het lager onderwijs en de eindtermen en ontwikkelingsdoelen informatie- en communicatietechnologie van de eerste graad van het secundair onderwijs vervangen door volgende eindtermen :

Cluster 1 - digitale toestellen en toepassingen bedienen

De cursist

001

bedient digitale toestellen

002

benoemt de onderdelen van digitale toestellen

003

bedient digitale toepassingen

004

benoemt de onderdelen van digitale toepassingen

005

bedient digitale toegangsschermen

006

herkent input en output bij digitale handelingen


AFBAKENING ET 001 tot en met 006

Kennis & Vaardigheden

Context, Autonomie & Verantwoordelijkheid

? materialen, beknopte, eenduidige informatie, eenvoudige, concrete basisbegrippen en -regels uit de technologie van de informatiemaatschappij herkennen; ? automatismen gebruiken en praktische handelingen nabootsen; ? repetitieve en herkenbare handelingen uitvoeren in routinetaken.

? handelen in een courante, vertrouwde, eenvoudige, maatschappelijk relevante en goed gestructureerde context, waarin de tijdsdruk van gering belang is; ? met begeleiding functioneren; ? blijk geven van persoonlijke doeltreffendheid.

Cluster 2 - digitale toestellen en toepassingen gebruiken

De cursist

007

exploreert digitale toestellen

008

illustreert de werking van digitale toestellen

009

exploreert digitale toepassingen

010

illustreert de werking van digitale toepassingen

011

gebruikt digitale toegangsschermen

012

doorloopt digitale aanlogprocedures

013

installeert en activeert programma's

014

exploreert het internet

015

presenteert informatie op digitale wijze

016

geeft eigen ideeën creatief vorm op digitale wijze

017

verbindt digitale toestellen

018

illustreert de werking van digitale datastromen


Cluster 3 - digitaal communiceren

De cursist

019

gebruikt digitale communicatiemiddelen

020

communiceert 'in real time'

021

functioneert in een digitaal netwerk

022

illustreert de werking van digitale communicatiemiddelen


Cluster 4 - met digitale informatie werken

De cursist

023

zoekt gericht digitale informatie

024

slaat digitale informatie op

025

bewerkt digitale informatie

026

deelt digitale informatie


Cluster 5 - digitale toestellen en toepassingen veilig en verantwoord gebruiken

De cursist

027

slaat digitale informatie veilig en verantwoord op

028

respecteert het auteursrecht

029

vermijdt digitale veiligheidsrisico's

030

gaat gepast om met digitale beveiligingsproblemen

031

heeft inzicht in zichtbaarheid, privacy en authenticiteit


Cluster 6 - digitale toestellen en toepassingen kritisch en doelmatig gebruiken

De cursist

032

interpreteert digitale elementen om digitale informatie op zijn relevantie te beoordelen

033

gebruikt digitale feedback om zijn digitaal handelen te verbeteren

034

voert in zijn digitale handelen doordachte keuzes uit

035

illustreert een doordachte en duurzame keuze bij de aankoop van digitale toestellen en dienstverlening


Cluster 7 - digitale toestellen en toepassingen bij het levenslang en levensbreed leren gebruiken

De cursist

036

exploreert de mogelijkheden van digitale toestellen en toepassingen om zijn leren te ondersteunen

037

werkt met voor hem relevante digitale oefenprogramma's

038

werkt met voor hem relevante digitale leerprogramma's


AFBAKENING ET 007 tot en met 038

Kennis & Vaardigheden

Context, Autonomie & Verantwoordelijkheid

? informatie, concrete en rudimentaire begrippen en standaardprocedures uit de technologie van de informatiemaatschappij begrijpen; ? aangeleerde digitale handelingen uitvoeren; ? een geselecteerd aantal standaardprocedures bij het uitvoeren van taken toepassen; ? voorgeschreven strategieën aanwenden voor het oplossen van een beperkt aantal herkenbare concrete problemen.

? handelen in een beperkt aantal vergelijkbare, eenvoudige, toegankelijke, vertrouwde, courante contexten waarin een beperkt aantal factoren veranderen; ? met ondersteuning; ? verantwoordelijkheid opnemen voor de gestelde digitale handelingen.

Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2012 tot aanpassing van de eindtermen voor het leergebied informatie- en communicatietechnologie van de basiseducatie.

De minister-president van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel, P. SMET

^