gepubliceerd op 24 mei 2012
Besluit van de Vlaamse Regering tot aanpassing van de eindtermen voor het leergebied informatie- en communicatietechnologie van de basiseducatie
20 JANUARI 2012. - Besluit van de Vlaamse Regering tot aanpassing van de eindtermen voor het leergebied informatie- en communicatietechnologie van de basiseducatie
De Vlaamse Regering, Gelet op het
decreet van 15 juni 2007Relevante gevonden documenten
type
decreet
prom.
15/06/2007
pub.
31/08/2007
numac
2007036482
bron
vlaamse overheid
Decreet betreffende het volwassenenonderwijs
sluiten betreffende het volwassenenonderwijs, artikel 11, § 5, gewijzigd bij het decreet van 8 mei 2009;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 19 oktober 2011;
Gelet op advies 50.673/1 van de Raad van State, gegeven op 20 december 2011 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.Voor het leergebied informatie- en communicatietechnologie van de basiseducatie worden de eindtermen informatie- en communicatietechnologie van het lager onderwijs en de eindtermen en ontwikkelingsdoelen informatie- en communicatietechnologie van de eerste graad van het voltijds secundair onderwijs vervangen door de eindtermen die zijn opgenomen in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd.
Art. 2.Overeenkomstig artikel 11, § 5, van het decreet van 15 juni 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/06/2007 pub. 31/08/2007 numac 2007036482 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het volwassenenonderwijs sluiten betreffende het volwassenenonderwijs treedt dit besluit in werking op de datum die wordt vastgesteld in het decreet tot bekrachtiging van dit besluit.
Art. 3.De Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 20 januari 2012.
De minister-president van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel, P. SMET
Bijlage bij het besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2012 tot aanpassing van de eindtermen voor het leergebied informatie- en communicatietechnologie van de basiseducatie Eindtermen voor het leergebied informatie- en communicatietechnologie van de basiseducatie Conform artikel 11, § 5, van het decreet van 15 juni 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/06/2007 pub. 31/08/2007 numac 2007036482 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het volwassenenonderwijs sluiten en gelet op de specificiteit van de basiseducatie worden voor het leergebied informatie- en communicatietechnologie van de basiseducatie de eindtermen informatie- en communicatietechnologie van het lager onderwijs en de eindtermen en ontwikkelingsdoelen informatie- en communicatietechnologie van de eerste graad van het secundair onderwijs vervangen door volgende eindtermen :
Cluster 1 - digitale toestellen en toepassingen bedienen
De cursist
001
bedient digitale toestellen
002
benoemt de onderdelen van digitale toestellen
003
bedient digitale toepassingen
004
benoemt de onderdelen van digitale toepassingen
005
bedient digitale toegangsschermen
006
herkent input en output bij digitale handelingen
AFBAKENING ET 001 tot en met 006
Kennis & Vaardigheden
Context, Autonomie & Verantwoordelijkheid
? materialen, beknopte, eenduidige informatie, eenvoudige, concrete basisbegrippen en -regels uit de technologie van de informatiemaatschappij herkennen; ? automatismen gebruiken en praktische handelingen nabootsen; ? repetitieve en herkenbare handelingen uitvoeren in routinetaken.
? handelen in een courante, vertrouwde, eenvoudige, maatschappelijk relevante en goed gestructureerde context, waarin de tijdsdruk van gering belang is; ? met begeleiding functioneren; ? blijk geven van persoonlijke doeltreffendheid.
Cluster 2 - digitale toestellen en toepassingen gebruiken
De cursist
007
exploreert digitale toestellen
008
illustreert de werking van digitale toestellen
009
exploreert digitale toepassingen
010
illustreert de werking van digitale toepassingen
011
gebruikt digitale toegangsschermen
012
doorloopt digitale aanlogprocedures
013
installeert en activeert programma's
014
exploreert het internet
015
presenteert informatie op digitale wijze
016
geeft eigen ideeën creatief vorm op digitale wijze
017
verbindt digitale toestellen
018
illustreert de werking van digitale datastromen
Cluster 3 - digitaal communiceren
De cursist
019
gebruikt digitale communicatiemiddelen
020
communiceert 'in real time'
021
functioneert in een digitaal netwerk
022
illustreert de werking van digitale communicatiemiddelen
Cluster 4 - met digitale informatie werken
De cursist
023
zoekt gericht digitale informatie
024
slaat digitale informatie op
025
bewerkt digitale informatie
026
deelt digitale informatie
Cluster 5 - digitale toestellen en toepassingen veilig en verantwoord gebruiken
De cursist
027
slaat digitale informatie veilig en verantwoord op
028
respecteert het auteursrecht
029
vermijdt digitale veiligheidsrisico's
030
gaat gepast om met digitale beveiligingsproblemen
031
heeft inzicht in zichtbaarheid, privacy en authenticiteit
Cluster 6 - digitale toestellen en toepassingen kritisch en doelmatig gebruiken
De cursist
032
interpreteert digitale elementen om digitale informatie op zijn relevantie te beoordelen
033
gebruikt digitale feedback om zijn digitaal handelen te verbeteren
034
voert in zijn digitale handelen doordachte keuzes uit
035
illustreert een doordachte en duurzame keuze bij de aankoop van digitale toestellen en dienstverlening
Cluster 7 - digitale toestellen en toepassingen bij het levenslang en levensbreed leren gebruiken
De cursist
036
exploreert de mogelijkheden van digitale toestellen en toepassingen om zijn leren te ondersteunen
037
werkt met voor hem relevante digitale oefenprogramma's
038
werkt met voor hem relevante digitale leerprogramma's
AFBAKENING ET 007 tot en met 038
Kennis & Vaardigheden
Context, Autonomie & Verantwoordelijkheid
? informatie, concrete en rudimentaire begrippen en standaardprocedures uit de technologie van de informatiemaatschappij begrijpen; ? aangeleerde digitale handelingen uitvoeren; ? een geselecteerd aantal standaardprocedures bij het uitvoeren van taken toepassen; ? voorgeschreven strategieën aanwenden voor het oplossen van een beperkt aantal herkenbare concrete problemen.
? handelen in een beperkt aantal vergelijkbare, eenvoudige, toegankelijke, vertrouwde, courante contexten waarin een beperkt aantal factoren veranderen; ? met ondersteuning; ? verantwoordelijkheid opnemen voor de gestelde digitale handelingen.
Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2012 tot aanpassing van de eindtermen voor het leergebied informatie- en communicatietechnologie van de basiseducatie.
De minister-president van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel, P. SMET