Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 18 juli 2008
gepubliceerd op 14 oktober 2008

Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de voorwaarden en procedure voor het verkrijgen van een licentie voor het aanbieden van een radio- of televisieomroepnetwerk en de bijbehorende zendvergunningen

bron
vlaamse overheid
numac
2008036216
pub.
14/10/2008
prom.
18/07/2008
ELI
eli/besluit/2008/07/18/2008036216/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

18 JULI 2008. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de voorwaarden en procedure voor het verkrijgen van een licentie voor het aanbieden van een radio- of televisieomroepnetwerk en de bijbehorende zendvergunningen


De Vlaamse Regering, Gelet op de decreten betreffende de radio-omroep en de televisie, gecoördineerd op 4 maart 2005, inzonderheid op artikel 118, §§ 3, eerste lid, en 4, en op de artikelen 134, § 1, derde lid, 135, derde lid en 141;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 juni 2006 betreffende de procedure voor de Vlaamse Regulator voor de Media, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 30 maart 2007 en 8 juni 2007;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 12 oktober 2007 houdende de vaststelling van het digitaal frequentieplan voor aanbieders van radio- en televisieomroepnetwerken;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 31 maart 2008;

Gelet op het advies van de Raad voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media, gegeven op 29 mei 2008;

Gelet op advies 44.704/3 van de Raad van State, gegeven op 24 juni 2008, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media en Toerisme;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1° aanvrager : de rechtspersoon die een dossier ingediend heeft tot het verkrijgen van een licentie voor het aanbieden van een radio- of televisieomroepnetwerk;2° dienstenverdeler : de afnemer van transmissiediensten van de aanbieders van een radio- of televisieomroepnetwerk van wie de activiteit erin bestaat radio- of televisieomroepdiensten aan te bieden aan eindgebruikers;3° frequentieblokken of frequentiekanalen : de frequentieblokken of frequentiekanalen, bedoeld in de bijlage van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 oktober 2007;4° mediadecreet : de decreten betreffende de radio-omroep en de televisie, gecoördineerd op 4 maart 2005;5° Regulator : de Vlaamse Regulator voor de Media.6° licentie : de vergunning voor het aanbieden van een radio- of televisieomroepnetwerk voor een specifiek pakket van frequentieblokken of frequentiekanalen, voor de bediening van een theoretisch beoogd gebied;7° licentiehouder : de houder van een licentie voor het aanbieden van een radio- of televisieomroepnetwerk.

Art. 2.De Vlaamse Regering kondigt in het Belgisch Staatsblad aan voor welk pakket van frequentieblokken en frequentiekanalen een aanvraag tot het verkrijgen van een licentie kan worden ingediend, met vermelding per frequentieblok of frequentiekanaal van de technologie. HOOFDSTUK 2. - Basisvoorwaarden voor het verkrijgen van een licentie en van een zendvergunning

Art. 3.Naast de voorwaarden vermeld in artikel 135 van het Mediadecreet mag de aanvrager van een licentie : 1° geen aanbieder zijn van elektronische communicatienetwerken die tegen betaling omroepdiensten of elektronische communicatiediensten aanbiedt aan eindgebruikers in Vlaanderen;2° geen onderneming zijn waarin de ondernemingen, vermeld in punt 1°, zeggenschap hebben. Onder omroepdiensten als vermeld in het tweede lid wordt begrepen, een dienst met als hoofddoel de levering van audiovisuele en/of auditieve programma's aan het algemene publiek of een deel ervan ter informatie, vermaak of educatie via elektronische communicatienetwerken, die valt onder de redactionele verantwoordelijkheid van de uitgever van de dienst.

Onder zeggenschap wordt begrepen de rechten, overeenkomsten of andere middelen die afzonderlijk of gezamenlijk met inachtneming van alle feitelijke en juridische omstandigheden, het mogelijk maken een bepalende invloed uit te oefenen op de activiteiten van een onderneming, met name : 1° eigendoms- of gebruiksrechten op alle vermogensbestanddelen van een onderneming of op delen daarvan;2° rechten of overeenkomsten die een bepalende invloed verschaffen op de samenstelling, het stemgedrag of de besluiten van de ondernemingsorganen.

Art. 4.Elke licentiehouder vraagt bij de Vlaamse Regulator voor de Media de nodige zendvergunningen en transportvergunningen aan. HOOFDSTUK 3. - Voorwaarden van de vergelijkende toets voor het verkrijgen van een licentie

Art. 5.De licenties worden toegekend na een vergelijkende toets.

Art. 6.In de vergelijkende toets wordt de informatie die de aanvragers in hun aanvraagdossier moeten opnemen, en die wordt opgesomd in de bijlage, die bij dit besluit is gevoegd, onderling vergeleken, en wordt ze getoetst aan de hand van de volgende criteria : 1° het optimale gebruik en de optimale invulling van de frequentieblokken en frequentiekanalen;2° de geboden waarborgen voor een eerlijke, redelijke en niet-discriminerende toegang tot de infrastructuur zoals die blijkt uit vooropgestelde contractuele bepalingen met de dienstenverdelers;3° de technische middelen waarover de aanvrager beschikt en die hem in staat stellen een infrastructuur in de Vlaamse Gemeenschap aan te leggen, in stand te houden en te exploiteren.Die blijkt onder meer uit gegevens over het netwerk, het aantal masten en de curricula van de werknemers; 4° de financiële middelen waarover de aanvrager beschikt;5° het deel of de delen van de theoretisch beoogde gebieden van de frequentieblokken en frequentiekanalen die bediend zullen worden voor vaste dakontvangst, draagbare buitenhuisontvangst en draagbare binnenhuisontvangst.Hierbij worden de percentages van plaats en tijd, de gebruikte relevante technische parameters en een schatting van de bereikte bevolking vermeld; 6° de timing waarin de zones, vermeld in punt 5°, zullen worden bediend voor vaste dakontvangst, draagbare buitenhuisontvangst en draagbare binnenhuisontvangst, en de eventuele ontwikkeling daarvan in de tijd, met inbegrip van een tijdstabel van de voorgestelde effectieve indienststelling van de verschillende geplande zendinstallaties;7° de kwaliteit van de uitzendingen per frequentieblok of frequentiekanaal, rekening houdend met de geplande digitale capaciteit (uitgedrukt in Mbit/s) en met het aantal omroepprogramma's dat kan worden doorgegeven. De informatie, vermeld in punten 1° en 2°, wordt voor elk onderdeel gewogen voor 20 %. De informatie vermeld in punten 3° tot 7° wordt voor elk onderdeel gewogen voor 12 %. HOOFDSTUK 4. - Procedure voor het verkrijgen van een licentie

Art. 7.Een oproep tot het indienen van kandidaatstellingen voor een licentie wordt in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd.

Art. 8.Aan de kandidaten die een dossier willen indienen voor een licentie, wordt de nodige informatie ter beschikking gesteld. Die informatie bevat onder meer : 1° de gedetailleerde technische gegevens van de betrokken frequentieblokken en frequentiekanalen;2° de bilaterale technische afspraken met de buurlanden en met de andere gemeenschappen voor de volledig digitale toekomst;3° de bepalingen van het Akkoord van de "Regional Radiocommunication Conference 2006 for planning of the digital terrestrial broadcasting service in parts of Regions 1 and 3, in the frequency bands 174-230 MHz and 470-862 MHz (RRC-06)";4° tijdens de overgangsperiode van analoge naar digitale aardse televisie de eventueel al bekende overgangsbepalingen. Onverminderd de toepassing van het derde lid van dit artikel, moeten kandidaten die een dossier voor een licentie willen indienen zich bij het indienen ervan houden aan de afspraken en de bepalingen, vermeld in het eerste lid, 1°, 2°, 3° en 4°.

In afwijking van het vorige lid, kunnen kandidaten bij hun dossier een gemotiveerd verzoek voegen tot afwijking van de bepalingen vermeld in het eerste lid, 1°, 2°, 3° en 4°. De Regulator kan een beperkte afwijking toestaan.

De informatie, vermeld in het eerste lid, wordt ter beschikking gesteld via de website van het Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media van de Vlaamse overheid en via de website van de Regulator, en kan ook worden opgevraagd bij die instanties. De informatie staat ter beschikking vanaf de publicatie van een oproep in het Belgisch Staatsblad tot het indienen van kandidaatstellingen.

Art. 9.Het aanvraagdossier bevat de stukken en gegevens die worden opgesomd in de bij dit besluit gevoegde bijlage. Het wordt ingediend uiterlijk binnen zestig dagen vanaf de datum van publicatie in het Belgisch Staatsblad van de aankondiging, vermeld in artikel 7.

Art. 10.Aanvragen worden bij de Regulator ingediend met een aangetekende brief, via elektronische post of via een ander telecommunicatiemiddel dat resulteert in een schriftelijk stuk aan de zijde van de geadresseerde, en waarop een (elektronische) handtekening is aangebracht die voldoet aan de vereisten van artikel 1322 van het Burgerlijk Wetboek.

Bij een aangetekende brief geldt het postmerk als indieningsdatum.

Als een aanvraag wordt ingediend via elektronische post of via een ander telecommunicatiemiddel, geldt de datum van verzending als datum van indiening. Die datum wordt in de ontvangstbevestiging vermeld.

Art. 11.Aanvragen worden in het Nederlands ingediend.

Art. 12.Binnen veertien dagen na het verstrijken van de termijn, vermeld in artikel 9, brengt de Regulator elke aanvrager die een aanvraag heeft ingediend overeenkomstig met de voorwaarden, vermeld in artikelen 9 tot 11 er schriftelijk van op de hoogte dat zijn aanvraag verder wordt behandeld.

Binnen veertien dagen na het verstrijken van de termijn, vermeld in artikel 9, brengt de Regulator elke aanvrager van wie de aanvraag niet overeenkomstig de voorwaarden, vermeld in artikelen 9 tot 11 werd ingediend, er schriftelijk van op de hoogte dat zijn aanvraag niet verder wordt behandeld.

Art. 13.Binnen dertig dagen na het verstrijken van de datum, vermeld in artikel 9, stelt de Regulator vast of de aanvrager voldoet aan de ontvankelijkheidsvoorwaarden, vermeld in hoofdstuk 2.

Als uit de aanvraag blijkt dat is voldaan aan de ontvankelijkheidsvoorwaarden, vermeld in hoofdstuk 2, brengt de Regulator de aanvrager daarvan onmiddellijk schriftelijk op de hoogte.

Als uit de aanvraag blijkt dat niet is voldaan aan de ontvankelijkheidsvoorwaarden, vermeld in hoofdstuk 2, wijst de Regulator de aanvraag af en brengt de aanvrager daarvan onmiddellijk schriftelijk op de hoogte.

Art. 14.Als voor een pakket van frequentieblokken en frequentiekanalen zoals vastgelegd in de oproep, maar één aanvrager voldoet aan de ontvankelijkheidsvoorwaarden, vermeld in hoofdstuk 2, vindt er geen vergelijkende toets plaats en wordt de licentie onmiddellijk toegekend aan deze aanvrager.

Als voor een pakket van frequentieblokken en frequentiekanalen zoals vastgelegd in de oproep, verschillende aanvragers voldoen aan de ontvankelijkheidsvoorwaarden, vermeld in hoofdstuk 2, worden de aanvraagdossiers verder onderzocht door middel van een vergelijkende toets aan de hand van de criteria, vermeld in hoofdstuk 3.

Art. 15.Op verzoek van de Regulator bezorgen de aanvragers alle aanvullende gegevens die betrekking hebben op de criteria, vermeld in hoofdstuk 3, en die hij nodig heeft in het kader van de vergelijkende toets.

Het verzoek van de Regulator om aanvullende gegevens wijzigt de termijnen, vermeld in dit besluit, niet.

Art. 16.Binnen honderdtwintig dagen na publicatie van de oproep, vermeld in artikel 7, deelt de Regulator de aanvrager die het best voldoet aan de criteria, vermeld in hoofdstuk 3, mee dat aan hem een licentie voor het pakket van de frequentieblokken of frequentiekanalen zal worden toegekend.

De aanvrager, vermeld in het eerste lid, moet de Regulator binnen zeven dagen uitdrukkelijk meedelen dat hij de licentie en de daaraan verbonden voorschriften aanvaardt.

Als de aanvrager, vermeld in het eerste lid, de licentie uitdrukkelijk aanvaardt binnen zeven dagen, wordt de licentie toegekend.

Als hij de licentie weigert of binnen zeven dagen niet reageert, wordt de vergelijkende toets, vermeld in artikel 14 tweede lid, opnieuw toegepast op de overblijvende aanvragers die voldoen aan de ontvankelijkheidsvoorwaarden vermeld in hoofdstuk 2. Indien maar één aanvrager overblijft die voldoet aan de ontvankelijkheidsvoorwaarden, wordt de licentie onmiddellijk toegekend aan deze aanvrager. Indien geen aanvrager overblijft die aan de ontvankelijkheidsvoorwaarden voldoet, wordt de procedure vermeld in artikel 7 en volgende opnieuw toegepast totdat een aanvrager de licentie en de daaraan verbonden voorschriften en beperkingen wel uitdrukkelijk aanvaardt.

Nadat de licentie is toegekend, wijst de Regulator de overige aanvragen af. HOOFDSTUK 5. - Duur van de licentie en vergoeding voor het gebruik van een pakket van frequentieblokken of frequentiekanalen

Art. 17.De licentie en de bijbehorende zendvergunning of zendvergunningen en/of transportvergunning worden uitgereikt voor een termijn van 15 jaar, die verlengd kan worden met maximaal één opeenvolgende termijn van 15 jaar.

De verlenging van de licentie en de bijbehorende zendvergunning of zendvergunningen wordt toegestaan, op voorwaarde dat de aanvrager één jaar voor het verstrijken van de eerste termijn een aanvraag tot verlenging van zijn licentie indient. Deze aanvraag tot verlenging bevat de gegevens, vermeld in de bij dit besluit gevoegde bijlage.

De Regulator beoordeelt de aanvraag tot verlenging op basis van de criteria vermeld in artikel 6 van dit besluit, en doet uitspraak binnen 60 dagen na het indienen van het verzoek tot verlenging.

Art. 18.De licentiehouder betaalt vanaf het eerste volle kalenderjaar een jaarlijkse vergoeding voor het gebruik van een pakket frequentieblokken of frequentiekanalen.

De vergoeding bestaat uit de sommatie van drie bedragen die worden vastgesteld op de hierna bepaalde wijze : 1° een vast bedrag van 250 euro per opstelpunt dat de licentiehouder in gebruik genomen heeft; 2° 2 % van de schijf van bruto-inkomsten boven het geïndexeerd bedrag van 12.000.000 euro tot en met 20.000.000 euro; 3° 5 % van de schijf van bruto-inkomsten boven het geïndexeerd bedrag van 20.000.000 euro.

Voor de toepassing van dit artikel wordt verstaan onder bruto-inkomsten : alle inkomsten, die betrekking hebben op het aanbieden van transmissiediensten aan dienstenverdelers, zoals ze zijn weergegeven in de officiële jaarrekening van de onderneming en zoals ze geattesteerd zijn door een bedrijfsrevisor.

De licentiehouder betaalt de vergoeding uiterlijk op 30 april van het jaar dat volgt op het jaar waarop de vergoeding betrekking heeft. Het attest van de bedrijfsrevisor over de bruto-inkomsten wordt samen met deze betaling aan de Regulator bezorgd. HOOFDSTUK 6. - Procedure voor het verkrijgen van een of meer zendvergunningen

Art. 19.Overeenkomstig artikel 118 van het Mediadecreet kent de Regulator, na het verlenen van de licentie voor het aanbieden van een radio- of televisieomroepnetwerk, de nodige zendvergunningen en/of transportvergunningen toe aan de licentiehouder.

Voor elke opgestelde zender vraagt de licentiehouder voor de ingebruikname van de zender een zendvergunning. De zendvergunning wordt toegekend per frequentieblok en frequentiekanaal, voor de duur van de licentie voor het netwerk.

Daarvoor deelt de licentiehouder de nodige voorgestelde technische karakteristieken van de frequentieassignaties die voortkomen uit de allotments, mee aan de Regulator. De Regulator bezorgt die karakteristieken zo snel mogelijk aan het Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media van de Vlaamse overheid voor verder onderzoek over de inpasbaarheid ervan in het frequentieplan en voor het opstarten van de coördinatie via de bevoegde federale instantie van die frequentieassignaties op internationaal niveau en op het niveau van de andere gemeenschappen.

Art. 20.Om ontvankelijk te zijn omvat de aanvraag voor een zendvergunning voor een frequentie voor een radio- of televisieomroepnetwerk of een wijziging ervan, de gegevens, vermeld in punt D, 2°, van de bijlage, die bij dit besluit is gevoegd.

Art. 21.Om ontvankelijk te zijn omvat de aanvraag voor een transportvergunning voor een frequentie voor een radio- of televisieomroepnetwerk, of voor een wijziging ervan, per frequentie : 1° een voldoende nauwkeurig uittreksel van de landkaart waarop de vastgelegde opstellingsplaats wordt aangegeven, alsook de geografische coördinaten waar de antenne is opgesteld (lengte en breedte in graden, minuten en seconden);2° een volledige verklaring over de zendinstallatie, met vermelding van onder andere de antennekarakteristieken en kabels, zodat alle eigenschappen van de zendinstallatie bepaald kunnen worden.

Art. 22.Elke wijziging in technische karakteristieken van frequentieassignaties als vermeld in punt D van de bijlage die bij dit besluit is gevoegd, wordt zo snel mogelijk aan de Regulator meegedeeld. De Regulator bezorgt die wijzigingen zo snel mogelijk aan het Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media van de Vlaamse overheid voor verder onderzoek over de inpasbaarheid ervan in het frequentieplan en voor het opstarten van de coördinatie via de bevoegde federale instantie van deze frequentieassignaties op internationaal niveau en op het niveau van de andere gemeenschappen.

Art. 23.De zendvergunningen vermelden nauwkeurig de volgende gegevens : 1° de naam en het adres van de titularis;2° het gebruikte frequentiekanaal of het gebruikte frequentieblok;3° het adres en de geografische coördinaten van de opstellingsplaatsen van de antennes;4° de maximaal toegestane waarde van het effectief uitgestraald vermogen per opstellingsplaats en de maximaal toegestane waarde van het effectief uitgestraald vermogen in de verschillende richtingen per 10° in het geval van een directioneel antennepatroon;5° de hoogte van het middelpunt van de stralingselementen van de antenne boven de begane grond per opstellingsplaats;6° de polarisatie van de antenne per opstellingsplaats;7° alle andere bijzondere voorwaarden. De licentiehouder aanvaardt de invloed van de uitzendingen van mogelijke andere radio- of televisieomroepnetwerken die uitzenden overeenkomstig hun zendvergunning.

De uitzendingen moeten gebeuren in overeenstemming met de gangbare normen van de "International Telecommunications Union (ITU) en de European Telecommunications Standards Institute (ETSI)".

Art. 24.De zendvergunning en/of de transportvergunning moet zich bestendig bevinden op het adres van de titularis. Als dat adres niet binnen de Vlaamse Gemeenschap gelegen is, moet de titularis een gemachtigde binnen de Vlaamse Gemeenschap aanwijzen. De coördinaten waarop de titularis of zijn gemachtigde bereikbaar zijn, moeten aan de Regulator worden meegedeeld.

De zendvergunning en/of de transportvergunning moet worden getoond op elk verzoek van de bevoegde controleoverheden. In geval van verlies, diefstal of beschadiging van de zendvergunning of de transportvergunning moet daarvan aangifte worden gedaan bij de Regulator, die een nieuwe zendvergunning of transportvergunning uitreikt.

Art. 25.De Regulator kan de zendvergunning en/of de transportvergunning intrekken of schorsen in de volgende gevallen : 1° als de vergunningsvoorwaarden niet worden nageleefd;2° als de toegewezen frequenties niet of niet meer worden gebruikt;3° als één of meerdere zendinstallaties naar een andere plaats worden overgebracht, zelfs occasioneel;4° als één of meerdere zendinstallaties gedurende drie maanden geheel of gedeeltelijke niet meer functioneren, tenzij dat het gevolg is van overmacht;5° als de jaarlijkse vergoeding voor de ingebruikneming van de toegewezen frequentieblokken en frequentiekanalen zoals vermeld in artikel 18, niet of niet tijdig worden betaald.

Art. 26.De licentiehouder wordt via aangetekende brief op de hoogte gebracht van de schorsing of intrekking van de zendvergunning en/of de transportvergunning.

Art. 27.Voor het verkrijgen van de initiële zendvergunning of transportvergunning is geen vergoeding verschuldigd. De rechten voor het wijzigen van de zendvergunning of de transportvergunning bedragen 250 euro. De rechten moeten vooraf worden betaald op het rekeningnummer van de Regulator.

De schorsing of intrekking van een zendvergunning of een transportvergunning geeft geen aanleiding tot de terugbetaling van betaalde rechten. HOOFDSTUK 7. - Aanvullende bepalingen

Art. 28.Licentiehouders die het hen toegekende pakket van frequentieblokken of frequentiekanalen niet in gebruik nemen binnen twee jaar na verwerving kunnen hun licentie verliezen overeenkomstig artikel 29.

Art. 29.De Regulator kan de licentie voor het aanbieden van een radio- of televisieomroepnetwerk schorsen of intrekken als de licentiehouder zich herhaaldelijk niet houdt aan de bepalingen van het Mediadecreet of van dit besluit.

De schorsing of de intrekking wordt steeds voorafgegaan door een ingebrekestelling vanwege de algemene kamer die het omroepnetwerk de kans biedt aan alle voorschriften te voldoen. Het omroepnetwerk beschikt over dertig dagen om de toestand te regulariseren. Die termijn kan door de algemene kamer worden verlengd, naar gelang van de vastgestelde inbreuk.

Op zijn verzoek wordt het omroepnetwerk gehoord.

Art. 30.De licentiehouder die wil afzien van zijn licentie, deelt dat aan de Regulator mee. De vrijgekomen frequenties worden - na vrijgave - opnieuw ter beschikking gesteld overeenkomstig de bepalingen van dit besluit. HOOFDSTUK 8. - Wijzigingsbepalingen

Art. 31.Artikel 36 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 juni 2006 betreffende de procedure voor de Vlaamse Regulator voor de Media wordt opgeheven.

Art. 32.In artikel 38 van hetzelfde besluit worden de woorden « of van een bestaande vergunning van een radio- of televisieomroepnetwerk » geschrapt.

Art. 33.In artikel 39 van hetzelfde besluit, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het eerste lid worden de woorden « en het radio- of televisieomroepnetwerk » geschrapt;2° in het tweede lid worden de woorden « of het omroepnetwerk » telkens geschrapt;3° in het derde lid worden de woorden « of het omroepnetwerk » geschrapt.

Art. 34.In artikel 40 van hetzelfde besluit worden de woorden « of radio- of televisieomroepnetwerk » geschrapt. HOOFDSTUK 9. - Slotbepalingen

Art. 35.De Vlaamse minister, bevoegd voor het Mediabeleid, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 18 juli 2008.

De minister-president van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media en Toerisme, G. BOURGEOIS

Bijlage Informatie die in een aanvraagdossier opgenomen moet worden A. Informatie over de aanvrager A.1 Algemeen 1° de naam van de aanvrager;2° de rechtsvorm van de aanvrager;3° de vestigingsplaats van de aanvrager en, als deze niet dezelfde zijn, de statutaire zetel en de zetel van het hoofdbestuur;4° de beschrijving van het doel en van de feitelijke werkzaamheden van de aanvrager en zijn aandeelhouders;5° de statuten zoals verschenen in het Belgisch Staatsblad ;6° een lijst van degenen die bevoegd zijn de aanvrager rechtsgeldig te vertegenwoordigen.Daarbij worden de beperkingen vermeld die eventueel met betrekking tot de vertegenwoordigingsbevoegdheid gelden; 7° een document waaruit blijkt dat de aanvrager gerechtigd is de aanvraag te ondertekenen;8° de regelingen voor externe aansprakelijkheid van bij de aanvrager betrokkenen, zoals aandeelhouders en bestuurders, voor daden van de aanvrager, alsmede bijzondere afspraken tussen de aandeelhouders;9° een bedrijfsplan, waarin de voorgenomen activiteiten met betrekking tot het radio- of televisieomroepnetwerk zo volledig mogelijk staan beschreven. A.2 Eigendomsverhoudingen 1° beschrijving van de grootte van het aandelenkapitaal, de samenstelling in soorten aandelen, zoals gewone, preferente, converteerbare of prioriteitsaandelen, en de verdeling over de aandeelhouders;2° beschrijving van de zeggenschapsverhoudingen en van alle overeenkomsten die deze verhoudingen beïnvloeden. A.3 Overeenkomsten met derden Alle bestaande en voorgenomen strategische overeenkomsten met derden worden genoemd en beschreven, inzonderheid de overeenkomst met dienstenverdelers en omroepen.

A.4. Schriftelijke verklaringen over de juistheid van de gegevens 1° de informatie over de aanvrager wordt vergezeld van schriftelijke verklaringen over de juistheid en de volledigheid van de door de aanvrager bezorgde gegevens, vermeld in rubriek A.1, A.2 en A.3, verstrekt door een onafhankelijke advocaat; 2° Uit de schriftelijke verklaringen, vermeld in rubriek A.4, 1°, blijkt tevens dat : a) de aanvrager niet in staat van faillissement verkeert, en dat evenmin een verzoek tot faillietverklaring van de aanvrager is ingediend;b) ten aanzien van de aanvrager geen staking van betaling is aangevraagd, en dat aan de aanvrager evenmin staking van betaling is verleend;c) geen beslag is gelegd op een of meer bedrijfsmiddelen van de aanvrager. B. Financiële positie van de aanvrager een overzicht van de financiële middelen en een beschrijving waaruit blijkt dat de aanvrager over de middelen beschikt om de frequenties in gebruik te nemen en een netwerk uit te bouwen.

C. Kennis en ervaring Een beschrijving van de kennis en ervaring van de werknemers, die relevant is bij het beoordelen van de kennis en ervaring van de aanvrager (bv. via curricula).

D. Technische middelen/technisch plan 1° een algemene beschrijving van de technische middelen die de aanvrager in staat stellen een infrastructuur aan te leggen, in stand te houden en te exploiteren, bijvoorbeeld het uitbouwen van een netwerk via het aantal te bouwen masten;2° een beschrijving van de voorgestelde technische karakteristieken van de frequentieassignaties die voortkomen uit de allotments.Die omvatten onder meer per frequentieassignatie de geografische coördinaten van de opstellingsplaatsen van de antenne (lengte en breedte in graden, minuten en seconden), de hoogte van het middelpunt van de nuttige stralingselementen van de antenne boven de begane grond op de opstellingsplaats, het stralingsdiagram van de antenne, de waarde van het beoogde maximaal effectief uitgestraalde vermogen en het geplande effectief uitgestraald vermogen in de verschillende richtingen per 10° in het geval van een directioneel antennepatroon, de polarisatie alsook alle andere nuttige informatie in het kader van een mogelijke internationale coördinatie. Die voorgestelde technische karakteristieken moeten tevens worden bezorgd in het gangbare formaat gebruikt voor internationale coördinaties overeenkomstig het Akkoord van Genève 2006, nl. de "Regional Radiocommunication Conference 2006 for planning of the digital terrestrial broadcasting service in parts of Regions 1 and 3, in the frequency bands 174-230 MHz and 470-862 MHz (RRC-06)"; 3° het deel of de delen van de theoretisch beoogde gebieden van de frequentieblokken en frequentiekanalen die bediend zullen worden zowel voor vaste dakontvangst, draagbare buitenhuisontvangst als draagbare binnenhuisontvangst, met vermelding van de percentages van plaats en tijd, en de gebruikte relevante technische parameters, alsook een schatting van de bereikte bevolking;4° het tijdsplan waarin gebieden, vermeld in punt 3°, zullen worden bediend voor vaste dakontvangst, draagbare buitenhuisontvangst en draagbare binnenhuisontvangst, en de eventuele ontwikkeling daarvan in de tijd, met inbegrip van een tijdstabel van de voorgestelde indienststelling van de verschillende geplande zendinstallaties;5° de geplande modulatie en bijbehorende parameters (systeemvariant), de geplande digitale capaciteit, het geplande aantal omroepprogramma's en de kwaliteit van de uitzendingen per frequentieblok of frequentiekanaal. E. Andere nuttige informatie (vrij in te vullen) Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de voorwaarden en procedure voor het verkrijgen van een licentie voor het aanbieden van een radio- of televisieomroepnetwerk en de bijbehorende zendvergunningen.

Brussel, 18 juli 2008.

De minister-president van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media en Toerisme, G. BOURGEOIS

^