gepubliceerd op 29 juli 2016
Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de tarieven van het loodsgeld, de loodsvergoedingen voor loodsverrichtingen in de loodsvaarwateren en andere kosten
15 JULI 2016. - Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de tarieven van het loodsgeld, de loodsvergoedingen voor loodsverrichtingen in de loodsvaarwateren en andere kosten
DE VLAAMSE REGERING, Gelet op het Scheldereglement, artikel 24, eerste lid, gewijzigd bij het verdrag, gesloten tussen het Koninkrijk der Nederlanden en het Vlaamse Gewest, inzake de beëindiging van de onderlinge koppeling van de loodsgeldtarieven, ondertekend in Middelburg op 21 december 2005, en goedgekeurd bij het
decreet van 9 maart 2007Relevante gevonden documenten
type
decreet
prom.
09/03/2007
pub.
03/04/2007
numac
2007035473
bron
vlaamse overheid
Decreet tot bekrachtiging van het besluit van de Vlaamse Regering van 9 februari 2007 betreffende de organisatie van tijdelijke projecten voor de Opleiding voor Opleiders van Volwassenen
type
decreet
prom.
09/03/2007
pub.
04/05/2007
numac
2007035594
bron
vlaamse overheid
Decreet houdende de subsidiëring van gemeente- en provinciebesturen en de Vlaamse Gemeenschapscommissie voor het voeren van een Sport voor Allen-beleid
type
decreet
prom.
09/03/2007
pub.
12/09/2008
numac
2008202563
bron
vlaamse overheid
Decreet houdende instemming met het verdrag tussen het Vlaams Gewest en het Koninkrijk der Nederlanden inzake de beëindiging van de onderlinge koppeling van de loodsgeldtarieven, ondertekend in Middelburg op 21 december 2005, het verdrag tussen het Vlaams Gewest en het Koninkrijk der Nederlanden betreffende de uitvoering van de Ontwikkelingsschets 2010 Schelde-estuarium, en de bijlagen A, B, C, D en E, ondertekend in Middelburg op 21 december 2005, het verdrag tussen het Vlaams Gewest en het Koninkrijk der Nederlanden inzake het gemeenschappelijk nautisch beheer in het Scheldegebied, ondertekend in Middelburg op 21 december 2005, en het verdrag tussen de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams Gewest enerzijds en het Koninkrijk der Nederlanden, anderzijds inzake de samenwerking op het gebied van het beleid en het beheer in het Schelde-estuarium, ondertekend in Middelburg op 21 december 2005
sluiten;
Gelet op het decreet van 19 april 1995 betreffende de organisatie en de werking van de loodsdienst van het Vlaamse Gewest en betreffende de brevetten van havenloods, bootman en diepzeeloods, artikel 12 en 13, artikel 15, gewijzigd bij het decreet van 16 juni 2006, en artikel 17;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 26 maart 2010Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 26/03/2010 pub. 17/05/2010 numac 2010035294 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de tarieven van het loodsgeld, loodsvergoedingen voor loodsverrichtingen in de loodsvaarwateren en andere kosten sluiten tot vaststelling van de tarieven van het loodsgeld, loodsvergoedingen voor loodsverrichtingen in de loodsvaarwateren en andere kosten;
Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, gegeven op 14 juli 2016;
Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, artikel 3, § 1;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid;
Overwegende dat de aanpassing van de loodsgelden voor de Scheldevaart dringend en noodzakelijk is om de verliezen van de Vlaamse en de Nederlandse loodsdienst te beperken;
Op voorstel van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder: 1° blokmaat: lengte x breedte x zomerdiepgang, waarbij het resultaat naar beneden wordt afgerond als het eerste cijfer na de komma minder dan 5 bedraagt, en naar boven als het eerste cijfer na de komma 5 of meer bedraagt;2° breedte: de maximale breedte, inbegrepen de uitstekende gedeelten op de scheepzij of de brug, zoals aangeduid op het actuele scheepsplan of het general arrangement plan 3° exploitant: de gezagvoerder, reder, bevrachter, charteraar, beheerder of agent van een vaartuig;4° lengte: de lengte over alles volgens de "Wheelhouse poster" of de "Pilot card";5° opvaarttype ETA: het schip zal opvaren en beloodst worden bij aankomst aan de loodskruispost;6° opvaarttype GTO: de agent geeft de gewenste tijd van opvaart aan, het schip zal op dat tijdstip opvaren en beloodst worden;7° opvaarttype GTA: de agent geeft de gewenste tijd van aankomst in de haven aan.Op basis daarvan berekent het Loodswezen wanneer het schip beloodst moet worden; 8° roroschip: een vaartuig dat vracht vervoert die van en aan boord wordt gereden, dat als dusdanig wordt ingezet en dat door de Vlaamse loodsdienst is erkend;9° zomerdiepgang: de maximale inzinking van het gelijklastige vaartuig waarbij de voor- en achterdiepgang identiek zijn in de zomer in zoet water volgens de "International Convention Load Lines 1966".Dat komt overeen met de zomerdiepgang in zout water, vermeerderd met de "fresh water allowance", aangeduid met de letter F op het PLIMSOLL-merk.
Art. 2.Het loodsgeld voor niet-roroschepen wordt door de Vlaamse loodsdienst vastgesteld aan de hand van de blokmaat, de daarmee overeenstemmende blokmaatklasse, en het loodstraject conform bijlage 1, die bij dit besluit is gevoegd.
Het loodsgeld voor roroschepen wordt door de Vlaamse loodsdienst vastgesteld aan de hand van de blokmaat, de daarmee overeenstemmende blokmaatklasse, en het loodstraject conform bijlage 2, die bij dit besluit is gevoegd.
De blokmaat wordt vastgelegd door de Vlaamse loodsdienst. Om ontvankelijk te zijn, moeten aanpassingen aan de blokmaat binnen drie maanden na de factuurdatum aan de Vlaamse loodsdienst worden voorgelegd. De Vlaamse loodsdienst beslist autonoom over aanpassingen aan de blokmaat.
Voor het traject Antwerpen - Boven-Zeeschelde, of omgekeerd, en voor een verhaling op de Boven-Zeeschelde wordt het loodsgeld vastgesteld op basis van het tarief "verhaling Antwerpen".
Art. 3.In dit artikel worden de volgende geografische posities verstaan onder uiterton: 1° voor het Oostgat: 51° 35' 30'' N.003° 23' 00'' O; 2° voor het Scheur: 51° 24' 00'' N.003° 07' 30'' O; 3° voor de Wielingen: 51° 22' 30'' N.003° 07' 30'' O; 4° voor Oostende: 51° 16' 12'' N, 002° 51' 55'' O;5° voor Nieuwpoort: 51° 13' 57'' N, 002° 38' 36'' O. Elk begonnen traject wordt volledig aangerekend.
Als een vaartuig voor de uiterton rechtsomkeer moet maken op het traject "zee - kusthaven" (of omgekeerd) of op het traject "zee - Vlissingen rede" of omgekeerd, wordt één traject aangerekend.
Als een vaartuig voorbij de uiterton rechtsomkeer moet maken op het traject "zee - kusthaven" of omgekeerd of op het traject "zee - Vlissingen rede" of omgekeerd, worden twee trajecten aangerekend.
Als een vaartuig voor de boeien 46/55 rechtsomkeer moet maken op het traject "Vlissingen rede - Antwerpen" of omgekeerd, wordt één traject aangerekend.
Als een vaartuig voorbij de boeien 46/55 rechtsomkeer moet maken op het traject "Vlissingen rede - Antwerpen" of omgekeerd, worden twee trajecten aangerekend.
Als een vaartuig voor de sluizen van Terneuzen rechtsomkeer moet maken op het traject "Vlissingen rede - Gent" of omgekeerd, wordt één traject aangerekend.
Als een vaartuig voorbij de sluizen van Terneuzen rechtsomkeer moet maken op het traject "Vlissingen rede - Gent of omgekeerd, worden twee trajecten aangerekend.
Art. 4.Voor het traject "kusthaven - Duinkerke rede" via de boei E12 of omgekeerd of "Vlissingen rede - Duinkerke rede" of omgekeerd wordt het tarief "zee - kusthaven" of "Vlissingen rede - zee" verhoogd met het tarief "kusthaven - kusthaven".
Voor het traject "kusthaven - Duinkerke rede" via de Vlaanderenroute of omgekeerd of "Vlissingen rede - Duinkerke rede" via de Vlaanderenroute of omgekeerd wordt het tarief "zee - kusthaven" of "Vlissingen rede - zee" verhoogd met tweemaal het tarief "kusthaven - kusthaven".
Art. 5.De loodsgelden en de loodsvergoedingen moeten betaald worden binnen één maand na de factuurdatum, en in elk geval voor het eerstvolgende vertrek van het vaartuig naar zee of naar het buitenland, aan de ontvanger van de loodsgelden, tenzij er bij de ontvanger voldoende geachte zekerheid is gesteld.
Alle loodsgelden en de loodsvergoedingen die voortvloeien uit een uitgaande reis van een vaartuig, moeten door de exploitant in de vertrekhaven betaald worden. Dat geldt ook voor reizen tussen de havens van Gent en Antwerpen of havens of ligplaatsen die op de Boven-Zeeschelde liggen of omgekeerd.
In het tweede lid wordt verstaan onder uitgaande reis: een reis vanaf een Vlaamse haven naar zee of tot het vaartuig afgemeerd is in een volgende Vlaamse haven.
Voor reizen van Oostende en Zeebrugge naar Antwerpen of Gent of naar havens of ligplaatsen die op de Boven-Zeeschelde liggen (of omgekeerd) betaalt de exploitant in de vertrekhaven de loodsgelden en loodsvergoedingen tot Vlissingen rede en betaalt de exploitant in de haven van bestemming de loodsgelden en loodsvergoedingen vanaf Vlissingen rede.
Art. 6.Voor gesleepte vaartuigen en bijzondere of buitennormale transporten wordt voor de berekening van het loodsgeld de blokmaat als volgt vastgesteld: 1° lengte: de lengte van het gesleepte vaartuig of transport, verhoogd met de lengte van de sleper.Als er gedurende het volledige traject verschillende slepers worden ingezet, wordt de lengte verhoogd met de lengte van elke bijkomende sleper. Als gedurende de sleepreis een of meer sleepboten vervangen worden door grotere of kleinere sleepboten, worden voor de berekening van de blokmaat alleen de afmetingen van de grootste sleepboten gebruikt; 2° breedte: de grootste breedte van ofwel het gesleepte vaartuig of transport, ofwel de breedste sleper;3° diepgang: de zomerdiepgang van het vaartuig of transport, tenzij de gebruikte sleper of een van de gebruikte slepers een grotere zomerdiepgang heeft. Boven op de loodsgelden worden de loodsvergoedingen voor gesleepte vaartuigen, vermeld in artikel 13, tweede lid, 10°, aangerekend.
Boven op de loodsgelden worden de loodsvergoedingen voor bijzondere of buitennormale transporten, vermeld in artikel 13, tweede lid, 11°, aangerekend.
Art. 7.Als een gezagvoerder van een vaartuig vanwege een verplichting opgelegd door de Permanente Commissie voor Toezicht op de Scheldevaart of de afdeling Scheepvaartbegeleiding (Agentschap MDK) gelijktijdig gebruik maakt van een tweede loods, wordt daarvoor 50% loodsgeld aangerekend.
Art. 8.Als een gezagvoerder van een vaartuig gebruikmaakt van het loodsen op afstand of van een loods die adviezen geeft vanaf een ander vaartuig waarop loodsdienst wordt verricht, wordt 100% loodsgeld aangerekend.
Art. 9.Voor de houders van een verklaring van vrijstelling wordt per afgelegd traject waarvoor een verklaring is afgeleverd, 105 euro aangerekend. Verhalingen in de haven, waar de verklaring van toepassing is, worden niet gefactureerd.
Art. 10.Vaartuigen die vrijgesteld zijn van loodsplicht, vaartuigen met een ontheffing of gezagvoerders met een ontheffing betalen geen loodsgeld.
Art. 11.Als de personen en de vaartuigen, vermeld in artikel 9 en 10, daadwerkelijk gebruikmaken van de diensten van een loods, zijn ze verplicht om het loodsgeld en de loodsvergoedingen te betalen.
Bij gebrek aan een agent zal de loods, in samenspraak met de dienstleiding van de Vlaamse loodsdienst, de blokmaat van het vaartuig bepalen en daarop het loodsgeld berekenen. De loods int het loodsgeld dat op die manier is vastgesteld, en eventuele loodsvergoedingen aan boord van het vaartuig.
Art. 12.De volgende categorieën van vaartuigen die van de loodsplicht vrijgesteld zijn, betalen loodsgeld noch loodsvergoedingen, ook al maken ze daadwerkelijk gebruik van de diensten van een loods: 1° Belgische en Nederlandse oorlogsvaartuigen;2° vaartuigen in eigendom van of in beheer bij de Belgische, Vlaamse of Nederlandse overheid;3° vaartuigen in eigendom van of in beheer bij de Vlaamse of Nederlandse loodsdienst.
Art. 13.(A) In dit artikel wordt verstaan onder: 1° actieve loodsbestelling: a) voor inkomende vaart: de loodsbestelling die actief wordt zes uur voor de loodsbesteltijd;b) voor uitgaande vaart: de loodsbestelling die actief wordt drie uur voor de loodsbesteltijd.2° bijzonder of buitennormaal transport: een drijvend voorwerp dat in zodanige staat verkeert dat er een ernstige kans bestaat dat het bij de vaart de veiligheid van de scheepvaart in gevaar brengt of schade aan de kunstwerken veroorzaakt, of een transport dat vanwege de lengte, de breedte, de hoogte boven het water, de diepgang, de manoeuvreerbaarheid, de snelheid of de tijdsduur door de bevoegde instantie, in overleg met de loodsdienst, respectievelijk als een bijzonder transport of als een buitennormaal transport aangeduid wordt;3° compenseren en kalibreren: afstellen van het scheepskompas;4° etmaal: een periode van vierentwintig uur, ongeacht de aanvang;5° loodsbestelling: de opgave van een besteltijd volgens het opvaarttype;6° loodsbesteltijd: het tijdstip waarop de loods aan boord is gewenst volgens het opvaarttype. (B) De exploitant moet, naast de loodsgelden, in de volgende gevallen de daarbij vermelde loodsvergoedingen betalen: 1° als een actieve loodsbestelling met meer dan één uur wordt verlaat of verplaatst of als een actieve loodsbestelling vervalt of wordt afbesteld, gelden de volgende regels: a) inkomend: 1) 10% van het loodsgeld van het eerste traject voor wijziging of afbestelling vanaf zes uur voor de loodsbesteltijd, met een minimum van 180 euro;2) 15% van het loodsgeld van het eerste traject voor wijziging of afbestelling vanaf drie uur voor de loodsbesteltijd, met een minimum van 180 euro;3) 20% van het loodsgeld van het eerste traject voor wijziging of afbestelling bij loods aan boord en als de loods onverrichterzake terugkeert, met een minimum van 180 euro;b) uitgaand: 1) 10% van het loodsgeld van het eerste traject voor wijziging of afbestelling vanaf drie uur voor de loodsbesteltijd, met een minimum van 180 euro;2) 15% van het loodsgeld van het eerste traject voor wijziging of afbestelling vanaf één uur voor de loodsbesteltijd, met een minimum van 180 euro;3) 20% van het loodsgeld van het eerste traject voor wijziging of afbestelling bij loods aan boord en als de loods onverrichterzake terugkeert, met een minimum van 180 euro;2° als een vaartuig zich meer dan één uur na de loodsbesteltijd niet binnen een straal van vijf mijl van de loodskruispost bevindt, wordt een vast bedrag van 190 euro aangerekend wegens laattijdige aankomst;3° als een oponthoud plaatsvindt tijdens de loodsreis, wordt 95 euro per uur aangerekend vanaf het moment dat de loodsreis onderbroken wordt tot het moment dat de loodsreis hervat wordt, waarbij ieder begonnen uur als een vol uur aangerekend wordt.Die regeling is echter niet van toepassing als het oponthoud te wijten is aan de stand van het getij, de weersomstandigheden, congestie aan de sluizen of wachttijden ten gevolge van een scheepsvoorval die tijdens de loodsreis zijn ontstaan; 4° als een gezagvoerder van een ten anker liggend vaartuig gebruikmaakt van de diensten van een loods omdat hij daartoe krachtens wettelijk voorschrift verplicht is, of omdat hij daarom heeft verzocht, wordt 95 euro per uur aangerekend, waarbij elk begonnen uur als een vol uur aangerekend wordt;5° als een gezagvoerder na de volbrachte loodsreis de loods aan boord houdt om later over hem te beschikken of om een beroep op hem te kunnen doen, wordt 95 euro per uur aangerekend, waarbij ieder begonnen uur als een vol uur aangerekend wordt;6° als een gezagvoerder de loods niet kan ontschepen aan de loodskruispost tijdens een stormbeloodsing, maar meeneemt naar een buitenlandse haven die niet in de Schelderegio ligt, moeten de volgende loodsvergoedingen betaald worden: a) vanaf het moment van het voorbijvaren van de loodskruispost tot de terugkeer van de loods op de standplaats: 1400 euro per etmaal of een gedeelte daarvan en telkens 700 euro voor elke volgende periode van twaalf uur of een gedeelte daarvan;b) alle reis- en verblijfkosten van de loods vanaf het moment van de ontscheping tot de terugkeer in de standplaats;c) een dagvergoeding van 90 euro per kalenderdag vanaf de dag van de ontscheping tot en met de dag van de aankomst in de standplaats;7° als een gezagvoerder de loods niet ontscheept aan de loodskruispost, in andere gevallen dan de gevallen, vermeld in punt 6°, maar meeneemt naar een buitenlandse haven die niet in de Schelderegio ligt, moeten de volgende loodsvergoedingen betaald worden: a) vanaf het moment van het voorbijvaren van de loodskruispost tot de terugkeer van de loods op de standplaats: 2800 euro per etmaal of een gedeelte daarvan en telkens 1400 euro voor elke volgende periode van twaalf uur of een gedeelte daarvan;b) alle reis- en verblijfkosten van de loods vanaf het moment van de ontscheping tot de terugkeer in de standplaats;c) een dagvergoeding van 90 euro per kalenderdag vanaf de dag van de ontscheping tot en met de dag van de aankomst in de standplaats;8° als een gezagvoerder de loods niet inscheept aan de loodskruispost, maar in een buitenlandse haven die niet in de Schelderegio ligt, moeten de volgende loodsvergoedingen betaald worden: a) vanaf het moment van het vertrek vanuit de standplaats tot het moment van het voorbijvaren van de loodskruispost waar de loods zijn loodstaak aanvangt: 2800 euro per etmaal of gedeelte daarvan en telkens 1400 euro voor elke volgende periode van twaalf uur of een gedeelte daarvan;b) alle reis- en verblijfkosten van de loods vanaf het moment van het vertrek vanuit de standplaats tot de inscheping in de buitenlandse haven;c) een dagvergoeding van 90 euro per kalenderdag vanaf de dag van het vertrek vanuit de standplaats tot en met de dag van de inscheping in de buitenlandse haven;9° als een loods ten gevolge van zijn komst aan boord van een besmet vaartuig in een observatie-inrichting of ziekenhuis aan wal moet worden opgenomen, wordt 2250 euro per etmaal of gedeelte daarvan aangerekend en telkens 1125 euro voor elke volgende periode van twaalf uur of een gedeelte daarvan vanaf het tijdstip waarop hij is opgenomen, onverminderd de kosten die voortvloeien uit de opname in de observatie-inrichting of het ziekenhuis;10° voor de uitvoering van een sleeptransport wordt het loodsgeld verhoogd met 150 euro per begonnen uur;11° de loodsdienst stelt de volledige kostprijs vast die aan de exploitant wordt aangerekend voor een bijzonder of buitennormaal transport, op basis van de duurtijd van de inzet van de loods of loodsen en de ingezette middelen, rekening houdend met de moeilijkheidsgraad van het transport;12° als een loods wordt ingezet voor de uitvoering van een proefvaart, wordt het loodsgeldtarief voor het betreffende traject, verhoogd met 95 euro per begonnen uur, aangerekend;13° als een loods wordt ingezet om te compenseren en te kalibreren, wordt 190 euro aangerekend.
Art. 14.De exploitant is vrijgesteld van de betaling van de loodsvergoedingen, vermeld in artikel 13, tweede lid, 3°, 6° en 7°, als de oorzaak van de gevallen, vermeld in artikel 13, tweede lid, 3°, 6° en 7°, het gevolg is van een tekortkoming van de loodsdienst.
Art. 15.Als voor het aan boord brengen of ontschepen van een loods extra kosten moeten worden gemaakt, moeten die door de exploitant van het vaartuig worden betaald.
Art. 16.Als een derde gebruikmaakt van de expertise van een loods binnen de standplaats, wordt een vergoeding van 95 euro per uur aangerekend, met een minimum van 570 euro per kalenderdag.
Art. 17.Als een derde gebruikmaakt van de expertise van een loods buiten de standplaats, stelt de loodsdienst de volledige kostprijs vast, op basis van de duurtijd van de inzet van de loods of loodsen en de ingezette middelen. Bijkomend worden alle reis- en verblijfkosten vanaf het moment van het vertrek uit de standplaats tot de terugkeer in de standplaats aangerekend.
Art. 18.De loodsdienst biedt de mogelijkheid dat exploitanten reisgebonden elektronische berichten ontvangen. Aan de exploitant die van die dienstverlening gebruikmaakt, wordt per enkele reis 5 euro vergoeding aangerekend.
Art. 19.Aan de exploitant wordt een bunker adjustment factor aangerekend die is gekoppeld aan de officiële maximale gasolieprijs van 31 maart 2016 van 351,70 euro per 1000 liter, exclusief btw. Vanaf 1 oktober 2016 en vervolgens om de drie maanden wordt de stijging of de daling van de officiële maximale gasolieprijs vastgesteld. Voor elke stijging of daling met 7 euro per 1000 liter, exclusief btw, wordt de bunker adjustment factor vastgesteld op telkens plus 0,10% van het loodsgeld, vermeld in bijlage 1 en 2, of telkens min 0,10% van het loodsgeld, vermeld in bijlage 1 en 2, vanaf de eerste dag van de derde maand die volgt op de vaststelling van de nieuwe officiële maximale gasolieprijs. De bunker adjustment factor wordt afzonderlijk op de loodsgeldfactuur vermeld.
Art. 20.De loodsgelden en loodsvergoedingen zullen jaarlijks op 1 augustus automatisch geïndexeerd worden overeenkomstig de Belgische consumptieprijsindex.
Art. 21.Het besluit van de Vlaamse Regering van 26 maart 2010Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 26/03/2010 pub. 17/05/2010 numac 2010035294 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de tarieven van het loodsgeld, loodsvergoedingen voor loodsverrichtingen in de loodsvaarwateren en andere kosten sluiten tot vaststelling van de tarieven van het loodsgeld, loodsvergoedingen voor loodsverrichtingen in de loodsvaarwateren en andere kosten, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 1 juli 2011 en van 21 december 2012, wordt opgeheven.
Art. 22.Dit besluit treedt in werking op 1 augustus 2016.
Art. 23.De Vlaamse minister, bevoegd voor het mobiliteitsbeleid, de openbare werken en het vervoer, is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 15 juli 2016.
De minister-president van de Vlaamse Regering, Geert BOURGEOIS De Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn, Ben WEYTS
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld