gepubliceerd op 28 september 2002
Besluit van de Vlaamse regering betreffende de melding van aankomst en vertrek van vaartuigen onderworpen aan de verplichting van het gewone loodsen of loodsen op afstand gebruik te maken
15 JULI 2002. - Besluit van de Vlaamse regering betreffende de melding van aankomst en vertrek van vaartuigen onderworpen aan de verplichting van het gewone loodsen of loodsen op afstand gebruik te maken
De Vlaamse regering, Gelet op het decreet van 19 april 1995 betreffende de organisatie en de werking van de loodsdienst van het Vlaamse Gewest en betreffende het brevet van havenloods, inzonderheid op artikel 9;
Gelet op de beraadslaging van de Vlaamse regering, op 23 juni 1998, betreffende de aanvraag om advies bij de Raad van State;
Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 24 november 1998, met toepassing van artikel 84, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;
Op voorstel van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie;
Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1° ETA : verwachte tijd van aankomst;2° ETD : verwachte tijd van vertrek;3° loodsplicht : de verplichting opgelegd aan de gezagvoerder van een vaartuig een loods aan boord te nemen of gebruik te maken van loodsen op afstand;4° bevoegde autoriteit : de leidend ambtenaar van de administratie Waterwegen en Zeewezen of iedere door de leidend ambtenaar daartoe aangestelde plaatsvervanger;5° loodskruispost : het kruisstation van een loodsboot in zee;6° besteldienst : het onderdeel van de onderscheiden loodsdiensten dat belast is met het toewijzen van een loods aan een vaartuig;7° VTS-SM : Vessel Traffic Services - Scheldemonden;8° exploitant : de kapitein, reder, charteraar, beheerder of agent van een vaartuig;9° regelmatige lijn : de zeevaartlijn waarvan de vaartuigen in onderling verband volgens een vooraf bekendgemaakte dienstregeling varen. HOOFDSTUK II. - Algemeenheden
Art. 2.Voor de ETA moet de exploitant, wiens vaartuig gebruik moet maken van de diensten van een loods, zich melden op het adres en op de wijze, die daarvoor in bijlage I van dit besluit zijn aangegeven.
Daarbij dient de exploitant de aangegeven termijnen in acht te nemen.
De exploitant meldt zich met de gegevens, bedoeld in bijlage III van dit besluit in de voorgeschreven volgorde, waarbij voor de verschillende communicatiemiddelen steeds de aangegeven vooraanduiding wordt gebruikt.
Art. 3.Voor de ETD moet de exploitant, wiens vaartuig gebruik moet maken van de diensten van een loods en dat een Vlaamse haven, anker- of ligplaats wenst te verlaten, zich melden op het adres en de wijze, die in bijlage II van dit besluit zijn aangegeven. Daarbij dient de exploitant de aangegeven termijnen in acht te nemen.
Art. 4.Afwijkingen van meer dan twee uur van de ETA, ETD of van het vaarschema of indien de loods wordt afbesteld, moeten worden gemeld, zoals voorzien in de bijlagen I en II van dit besluit.
De exploitant corrigeert de in het eerste lid van dit artikel opgegeven afwijking met de gegevens, bedoeld in bijlage IV van dit besluit, in de voorgeschreven volgorde, waarbij voor de verschillende communicatiemiddelen steeds de aangegeven vooraanduidingen worden gebruikt.
Art. 5.De vaartuigen die een regelmatige lijn onderhouden en indien een verklaringhouder de navigatie leidt voldoen aan de meldingsverplichting door wekelijks hun vaarschema mee te delen aan het Dispatchingcentrum Zeebrugge.
Art. 6.Voor alle meldingen heeft de melding van de kapitein voorrang op deze van alle andere exploitanten. HOOFDSTUK III. - Volgorde van beloodsen en/of geven van loodsen op afstand Afdeling 1. - Bij de loodskruisposten
Art. 7.De vaartuigen worden van een loods voorzien of nemen deel aan loodsen op afstand in volgorde van aankomst bij de loodskruispost.
Art. 8.Indien een vaartuig vroeger bij de loodskruispost aankomt dan het aangekondigde tijdstip, wordt dit vaartuig niet eerder van een loods voorzien of opgenomen in het loodsen op afstand-systeem dan de ETA, tenzij eerder een loods beschikbaar is of het vaartuig eerder in het loodsen op afstand-systeem kan worden opgenomen.
Art. 9.Voor vaartuigen met ETA of wijziging van ETA korter dan 4 uur zijn de bepalingen van de artikelen 7 en 8 eveneens van toepassing.
Art. 10.Vaartuigen die meer dan 2 uur na hun ETA bij de loodskruispost aankomen of die geen ETA hebben gegeven, kunnen binnen 6 uur na aankomst alleen van een loods worden voorzien voorzover de overige vaartuigen hierdoor geen vertraging ondervinden in het verkrijgen van een loods. Na het verstrijken van deze termijn zijn op deze vaartuigen de artikelen 7 en 8 van toepassing.
Deze vaartuigen kunnen enkel gebruik maken van loodsen op afstand onder dezelfde voorwaarden als die voor het gewone loodsen.
Art. 11.Vaartuigen met ETA-melding kunnen bij voorrang van een loods worden voorzien of opgenomen worden in loodsen op afstand indien zij tijgebonden zijn.
Art. 12.De kapitein van de loodsboot kan, indien de omstandigheden dit vereisen, afwijken van de bepalingen in artikel 7 tot en met 11. Afdeling 2. - In de havens of lig- en ankerplaatsen.
Art. 13.Vaartuigen worden van een loods voorzien of opgenomen in loodsen op afstand in volgorde van de ETD-melding.
Art. 14.Indien een vaartuig vroeger dan de ETD-melding vertrekkensklaar is, wordt dit vaartuig niet eerder van een loods voorzien dan de ETD, tenzij eerder een loods beschikbaar is.
Deze regel is eveneens van toepassing voor opname in loodsen op afstand.
Art. 15.Vaartuigen met ETD-melding kunnen bij voorrang van een loods worden voorzien of opgenomen worden in loodsen op afstand indien zij tijgebonden zijn.
Art. 16.Voor vaartuigen met een ETD korter dan 4 uur is artikel 14 eveneens van toepassing.
Art. 17.Vaartuigen die meer dan 2 uur na hun ETD vertrekkensklaar zijn kunnen binnen 4 uur na de nieuwe ETD alleen van een loods worden voorzien of opgenomen in loodsen op afstand, voorzover de overige vaartuigen hierdoor geen vertraging ondervinden.
Na dit tijdstip zijn de artikelen 13 en 14 van toepassing.
Art. 18.Indien de bevoegde autoriteit beslist een vaartuig, binnen het werkingsgebied van VTS-SM, ten anker te laten liggen dat oorspronkelijk aan de bepalingen van de artikelen 2, 3, 4 en 5 heeft voldaan, zal het in de mate van het mogelijke voorzien worden van een loods of opgenomen in loodsen op afstand, binnen drie uur na de opheffing van deze beslissing of zoveel eerder als er een loods beschikbaar is of het vaartuig in loodsen op afstand kan worden opgenomen.
Art. 19.De plaats en de wijze van melding zoals bedoeld in de bijlagen, worden bekendgemaakt in de Berichten aan Zeevarenden. HOOFDSTUK IV. - Slotbepalingen
Art. 20.Dit besluit treedt in werking op 1 oktober 2002.
Art. 21.De Vlaamse minister, bevoegd voor de Mobiliteit, is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 15 juli 2002.
De minister-president van de Vlaamse regering, P. DEWAEL De minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, S. STEVAERT Bijlage I Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Brussel, 15 juli 2002.
Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Vlaamse regering van 15 juli 2002 betreffende de melding van aankomst en vertrek van vaartuigen onderworpen aan de verplichting van het gewone loodsen of loodsen op afstand gebruik te maken.
De minister-president van de Vlaamse regering, P. DEWAEL De minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, S. STEVAERT
Bijlage II Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Brussel, 15 juli 2002.
Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Vlaamse regering van 15 juli 2002 betreffende de melding van aankomst en vertrek van vaartuigen onderworpen aan de verplichting van het gewone loodsen of loodsen op afstand gebruik te maken.
De minister-president van de Vlaamse regering, P. DEWAEL De minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, S. STEVAERT Bijlage III - Inhoud van ETA-bericht.
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld (*) = schrappen wat niet past. (*1) De mededeling van eventuele tekortkomingen of voorvallen die de normale veilige bestuurbaarheid van het vaartuig kunnen verminderen, een veilige en vlotte doorvaart nadelig kunnen beïnvloeden of een gevaar kunnen betekenen voor het milieu.
Brussel, 15 juli 2002.
Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Vlaamse regering van 15 juli 2002 betreffende de melding van aankomst en vertrek van vaartuigen onderworpen aan de verplichting van het gewone loodsen of loodsen op afstand gebruik te maken.
De minister-president van de Vlaamse regering, P. DEWAEL De minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, S. STEVAERT
Bijlage IV - Inhoud van bericht wijziging ETA. Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Brussel, 15 juli 2002.
Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Vlaamse regering van 15 juli 2002 betreffende de melding van aankomst en vertrek van vaartuigen onderworpen aan de verplichting van het gewone loodsen of loodsen op afstand gebruik te maken.
De minister-president van de Vlaamse regering, P. DEWAEL De minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, S. STEVAERT