Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 14 december 2012
gepubliceerd op 23 januari 2013

Besluit van de Vlaamse Regering tot het niet-toepasselijk verklaren van het koninklijk besluit van 4 juni 1958 betreffende de vrije stroken langs de autosnelwegen op het tramlijnproject Livan 1

bron
vlaamse overheid
numac
2013035069
pub.
23/01/2013
prom.
14/12/2012
ELI
eli/besluit/2012/12/14/2013035069/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

14 DECEMBER 2012. - Besluit van de Vlaamse Regering tot het niet-toepasselijk verklaren van het koninklijk besluit van 4 juni 1958 betreffende de vrije stroken langs de autosnelwegen op het tramlijnproject Livan 1


De Vlaamse Regering, Gelet op de wet van 12 juli 1956Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/07/1956 pub. 06/07/2011 numac 2011000414 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot vaststelling van het statuut der autosnelwegen sluiten tot vaststelling van het statuut der autosnelwegen, artikel 10;

Gelet op het koninklijk besluit van 4 juni 1958 betreffende de vrije stroken langs de autosnelwegen, artikel 2;

Overwegende dat, ter verwezenlijking van de doelstelling van de Vlaamse Regering om op duurzame wijze de verkeersproblematiek in de ruime stedelijke omgeving Antwerpen aan te pakken, onder meer door de verdere uitbouw van het netwerk van openbaar vervoer, de Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn het zogenaamde « toekomstplan » heeft uitgewerkt waarvan het tramlijnproject "Livan 1" een eerste fase inhoudt;

Overwegende dat een gedeelte van dit toekomstplan werd opgenomen in het Masterplan Mobiliteit Antwerpen 2020 (zoals goedgekeurd door de Vlaamse Regering bij beslissingen van 30 maart 2010 en 23 september 2011), waarin het tramlijnproject « Livan 1 » werd vermeld als beslist beleid om als dusdanig de aanzet te voorzien voor de latere uitbreiding tot de P&R in Ranst;

Overwegende dat de noodzaak van de tramlijn « Livan 1 » tevens werd bevestigd bij de recente modeldoorrekening door het verkeerscentrum dat op 23 september 2011 werd voorgesteld aan de Vlaamse Regering;

Overwegende dat het realiseren van deze tramuitbreiding parallel aan de E313 volgt uit het principe van het bundelen van infrastructuren en het duurzaam ruimtegebruik;

Overwegende dat op de huidige wegzate de pechstrook intensief wordt gebruikt als busbaan en de beschikbare ruimte, met name de huidige autosnelweg (E313) met inbegrip van de zone van de vrije stroken langs de autosnelweg, toelaat om het tramlijnproject « Livan 1 » te realiseren tussen de Ruggeveldlaan en de P&R ter hoogte van het R11-rondpunt te Wommelgem;

Overwegende dat, vanaf de ingebruikname van de tramlijn tot de P&R in Ranst, de busbaan verlaten kan worden en dat met het herschikken van de beschikbare ruimte zowel de nodige capaciteitsuitbreiding voor het privé- en vrachtvervoer als de tramuitbreiding gerealiseerd kan worden binnen de eigendomsgrenzen van het Vlaamse Gewest;

Overwegende dat dankzij de tramuitbreiding niet alleen een kwalitatief alternatief wordt geboden voor het privévervoer met een snelle verbinding met het centrum van Antwerpen maar dat, zoals vooropgesteld in de planning, deze realisatie tevens garant zal staan als een minder-hinder-maatregel voor de werken aan de E313, R11, R11bis en A102;

Overwegende dat de aanleg van de tramuitbreiding van het tramlijnproject « Livan 1 » op bepaalde plaatsen de inname vereist van het domein van de autosnelweg E313 en van de 30- en 10-meter zone van de vrije stroken langs deze autosnelweg;

Overwegende dat artikel 4, § 2, van de wet van 12 juli 1956Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/07/1956 pub. 06/07/2011 numac 2011000414 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot vaststelling van het statuut der autosnelwegen sluiten tot vaststelling van het statuut der autosnelwegen voorziet dat, bij uitzondering, de minister tot wiens bevoegdheid de openbare werken behoren ten bate van een openbare dienst mag afwijken van het principiële bouwverbod binnen voormelde zone;

Overwegende dat artikel 2 van het koninklijk besluit van 4 juni 1958 betreffende de vrije stroken langs de autosnelweg evenwel geen afwijking toestaat binnen de 10-meter zone, zodat het Agentschap Wegen en Verkeer geen gunstig advies kan verlenen;

Overwegende dat een negatief advies van het Agentschap Wegen en Verkeer het afleveren van de bouwvergunning verhindert en aldus de verdere uitbouw van het openbaar vervoersnetwerk zoals beoogd door het tramlijnproject « Livan 1 », en per uitbreiding het Masterplan 2020 en het algemeen belang dat daarmee wordt beoogd, in het gedrang brengt;

Overwegende dat in het kader van het concrete bouwaanvraagdossier het Agentschap Wegen en Verkeer overigens zal nakijken of bijzondere maatregelen noodzakelijk zijn ter vrijwaring van de veiligheid op het autosnelwegennet en het naastrijdende tramverkeer en dat, in voorkomend geval, de Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn deze bijzondere maatregelen op eigen budget zal dragen;

Overwegende dat, ten bate van het algemeen belang en de openbare dienst van het tramlijnproject « Livan 1 » en per uitbreiding het Masterplan 2020, aan de Vlaamse Regering een verzoek werd ingediend tot het niet-toepasselijk verklaren van het koninklijk besluit van 4 juni 1958 betreffende de vrije stroken langs de autosnelweg;

Op voordracht van de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Het koninklijk besluit van 4 juni 1958 betreffende de vrije stroken langs de autosnelwegen is niet van toepassing op het deel van het tracé van het tramlijnproject « Livan 1 », zoals opgenomen in het Masterplan 2020 dat werd goedgekeurd door de Vlaamse Regering bij beslissing van 23 september 2011, dat loopt op het domein van de vrije stroken langs de autosnelweg E313.

Art. 2.De Vlaamse minister bevoegd voor de openbare werken is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 14 december 2012.

De minister-president van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, H. CREVITS

^