gepubliceerd op 26 juni 2020
Besluit van de Vlaamse Regering over de regels voor de erkenning en de subsidiëring van een schakelzorgcentrum als project in de woonzorg
12 JUNI 2020. - Besluit van de Vlaamse Regering over de regels voor de erkenning en de subsidiëring van een schakelzorgcentrum als project in de woonzorg
Rechtsgrond Dit besluit is gebaseerd op: - het Woonzorg
decreet van 15 februari 2019Relevante gevonden documenten
type
decreet
prom.
15/02/2019
pub.
03/05/2019
numac
2019030252
bron
vlaamse overheid
Decreet betreffende de woonzorg
sluiten, artikel 61, eerste lid.
Vormvereisten De volgende vormvereisten zijn vervuld: - De Vlaamse minister bevoegd voor begroting, heeft zijn akkoord gegeven op 12 juni 2020; - Er is geen advies gevraagd aan de Raad van State, met toepassing van artikel 3, § 1, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973. Er is een dringende noodzakelijkheid omdat door de corona-epidemie de ziekenhuizen en een aantal residentiële voorzieningen in het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin in een uiterst precaire situatie zijn beland. Het zorgaanbod van die voorzieningen staat zwaar onder druk en daardoor ook de volksgezondheid. Een dringende tijdelijke bijkomende structuur is nodig om de continuïteit van de zorg te kunnen garanderen. De Vlaamse Regering stelt daarom een budget ter beschikking om tijdelijke structuren in de vorm van schakelzorgcentra op te starten. Die schakelzorgcentra bieden waar nodig ondersteuning aan de ziekenhuizen en residentiële voorzieningen.
Initiatiefnemer Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid, Gezin en Armoedebestrijding.
Na beraadslaging, DE VLAAMSE REGERING BESLUIT: HOOFDSTUK 1. - Definities
Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder: 1° administrateur-generaal: de administrateur-generaal van het agentschap;2° agentschap: het intern verzelfstandigd agentschap Zorg en Gezondheid, opgericht bij het besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei 2004Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 07/05/2004 pub. 07/06/2004 numac 2004035841 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap « Zorg en Gezondheid » sluiten tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap "Zorg en Gezondheid";3° beheersinstantie: de persoon of personen die een centrum vertegenwoordigen en juridisch kunnen binden;4° centrum: een schakelzorgcentrum of een schakelzorgcentrum in opstart;5° infrastructuur- en energiekosten: de kosten voor de huur of de kosten voor de aanpassing van het gebouw waarin het schakelzorgcentrum gevestigd wordt, met inbegrip van eventuele kosten die achteraf gemaakt moeten worden om het gebouw opnieuw in zijn oorspronkelijke staat te herstellen.Onder de infrastructuur- en energiekosten worden ook de kosten voor de nutsvoorzieningen waaronder water, gas en elektriciteit, verstaan; 6° schakelzorgcentrum: een tijdelijk project als vermeld in artikel 2, eerste lid;7° schakelzorgcentrum in opstart: een tijdelijk project als vermeld in artikel 2, tweede lid;8° werkdag: alle dagen, met uitzondering van zaterdagen, zondagen en de wettelijke feestdagen, vermeld in artikel 1 van het koninklijk besluit van 18 april 1974 tot bepaling van de algemene wijze van uitvoering van de wet van 4 januari 1974 betreffende de feestdagen. HOOFDSTUK 2. - Het schakelzorgcentrum Afdeling 1. - Algemeen
Art. 2.Een schakelzorgcentrum is een tijdelijk project waarin, bij een federale fase van noodplanning afgekondigd in kader van een besmettelijke ziekte, waarbij de bestaande zorgstructuren overbelast dreigen te worden, woonzorg wordt aangeboden aan gebruikers die, gezien hun medische toestand, niet of niet langer een ziekenhuisopname nodig hebben, maar voor wie het om medische of sociale redenen wenselijk is om hen op te vangen in een aparte residentiële structuur.
De schakelzorgcentra zorgen ook voor de afstemming tussen zorgvragen van de residentiële voorzieningen en het beschikbare regionale zorgaanbod.
Zolang een tijdelijk project als vermeld in het eerste lid, nog geen woonzorg aan gebruikers aanbiedt, wordt het een schakelzorgcentrum in opstart genoemd.
Art. 3.Het centrum heeft een geografische zone als werkgebied. De voormelde geografische zones zijn opgenomen in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd.
Art. 4.In dit artikel wordt verstaan onder eerstelijnszorgaanbieder: een eerstelijnszorgaanbieder als vermeld in artikel 2, 3°, van het decreet van 26 april 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 26/04/2019 pub. 24/05/2019 numac 2019030471 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders sluiten betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders.
Een centrum wordt opgericht of uitgebaat door een initiatiefnemer als vermeld in artikel 42, eerste lid, van het Woonzorg decreet van 15 februari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/02/2019 pub. 03/05/2019 numac 2019030252 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de woonzorg sluiten, of door een samenwerkingsverband van lokale besturen of eerstelijnszorgaanbieders.
Als het centrum wordt opgericht en uitgebaat door een samenwerkingsverband van lokale besturen of eerstelijnszorgaanbieders, duiden de leden van dit samenwerkingsverband onder hen een beherende gemeente of een lid met rechtspersoonlijkheid aan die ten opzichte van het agentschap optreedt als beheersinstantie. Afdeling 2. - Erkenningsvoorwaarden om een schakelzorgcentrum uit te
baten Onderafdeling 1. - Voorwaarden voor de infrastructuur
Art. 5.Het gebouw voldoet aan de brandveiligheidsreglementering.
Art. 6.Een schakelzorgcentrum wordt opgericht in een aangepaste infrastructuur die minstens plaats heeft voor dertig bedden. De infrastructuur laat een uitbreiding naar vijftig bedden toe.
De gebouwen van het schakelzorgcentrum voldoen aan al de volgende voorwaarden: 1° de infrastructuur van het schakelzorgcentrum laat toe dat de minimale privacy van alle gebruikers gewaarborgd is en dat het altijd mogelijk is om de noodzakelijke zorg te bieden en hulp te verlenen;2° er is ten minste één gemeenschappelijke badkamer beschikbaar met een aangepaste bad- of douchegelegenheid en een toilet dat aangepast is aan de behoeften van rolstoelgebruikers;3° de geneesmiddelen en andere producten die bij inname tot gezondheidsrisico's kunnen leiden, en de dossiers over de gebruikers worden op een aangepaste, veilige en discrete manier bewaard in een ruimte die afsluitbaar is;4° per kamer is er een aangepast oproepsysteem aanwezig, de noodoproepsystemen kunnen worden geactiveerd vanaf het bed;5° in alle lokalen zijn de verwarming en de verlichting aangepast aan de bestemming van het lokaal;6° in iedere kamer is er stromend water;7° het afval wordt zodanig bewaard dat er geen geur- of andere hinder ontstaat.Het medisch afval wordt gescheiden en met inachtneming van de nodige veiligheidsmaatregelen verwerkt; 8° er is ten minste één lokaal waarin kinesitherapie en ergotherapie op individueel niveau kan worden gegeven en een lokaal voor consultaties door een maatschappelijk werker;9° alle ruimten die voor de gebruikers toegankelijk zijn, zijn ruim genoeg zodat rolstoelgebruikers er zich gemakkelijk kunnen verplaatsen;10° ten minste de helft van de bedden zijn in hoogte verstelbaar;11° als de infrastructuur van het schakelzorgcentrum uit meerdere verdiepingen bestaat, is er een lift aanwezig om verplaatsingen tussen de verschillende verdiepingen mogelijk te maken;12° het schakelzorgcentrum beschikt over een plan met de nodige maatregelen om een verdere verspreiding van infectieziekten te voorkomen. Onderafdeling 2. - Voorwaarden voor de personeelsomkadering
Art. 7.Een schakelzorgcentrum beschikt over het volgende personeel: 1° een algemene coördinator;2° een arts die altijd oproepbaar is;3° verplegend en verzorgend personeel.
Art. 8.De algemene coördinator van een schakelzorgcentrum is belast met de dagelijkse leiding over het schakelzorgcentrum. Die dagelijkse leiding gebeurt minstens in overleg met de oprichters of uitbaters van het schakelzorgcentrum, vermeld in artikel 4.
Naast de opdrachten, vermeld in het eerste lid, heeft de algemene coördinator de volgende opdrachten: 1° de begeleiding bij het schakelzorgcentrum in opstart;2° de administratieve en logistieke ondersteuning van het schakelzorgcentrum;3° de afstemming van zorgvragen op het regionale aanbod;4° het sluiten en ontmantelen van het schakelzorgcentrum.
Art. 9.Er is in het schakelzorgcentrum voldoende verplegend en verzorgend personeel aanwezig om aangepaste hulp te kunnen bieden als vermeld in het tweede en het derde lid.
Van 7 uur tot 21.30 uur is er een minimumbezetting van één vte verpleegkundige en twee vte zorgkundigen of verzorgenden per dertig patiënten.
Buiten de uren, vermeld in het tweede lid, is er een minimumbezetting van één vte verpleegkundige en één vte zorgkundige of verzorgende per dertig patiënten.
Het schakelzorgcentrum kan overeenkomsten sluiten met erkende thuiszorgvoorzieningen om de minimumbezetting van het verplegend en verzorgend personeel in het schakelzorgcentrum te garanderen.
Art. 10.Een arts is altijd oproepbaar. Een permanente aanwezigheid van een arts in een schakelzorgcentrum is niet vereist.
De arts gaat twee keer per dag bij de gebruikers langs.
Art. 11.Een schakelzorgcentrum sluit een overeenkomst met een dienst maatschappelijk werk van het ziekenfonds zodat minstens één vte maatschappelijk werker aanwezig is in het schakelzorgcentrum. De maatschappelijk werker vervult de volgende taken in het schakelzorgcentrum: 1° de zorgaanbieders en de gebruikers psychosociaal ondersteunen;2° afstemming organiseren met andere woonzorgvoorzieningen met het oog op de terugkeer van de gebruiker naar het natuurlijke thuismilieu of het woonzorgcentrum.
Art. 12.Het schakelzorgcentrum zorgt voor vorming, training en opleiding voor het personeel, in het bijzonder met het oog op het omgaan met besmette personen.
Onderafdeling 3. - Voorwaarden voor de organisatie en werking
Art. 13.Bij de opname in het schakelzorgcentrum deelt het schakelzorgcentrum aan de gebruiker of zijn vertegenwoordiger de volgende informatie mee: 1° de opnameprocedure en de voorwaarden voor de opname;2° de diensten die vervat zitten in de kosteloze opname in het schakelzorgcentrum;3° de regeling voor de aansprakelijkheid en de verzekeringen.
Art. 14.Het schakelzorgcentrum voldoet aan de volgende regels voor de organisatie van de maaltijden: 1° er is een adequate organisatie van de maaltijden;2° de maaltijden worden bereid en verdeeld met inachtneming van de hygiënische voorschriften;3° de dieetvoorschriften van de behandelende arts worden, als gebruikers dat willen, toegepast;4° alle gebruikers beschikken altijd over voldoende drinkbaar water dat binnen handbereik is, in een recipiënt dat ze makkelijk kunnen hanteren;5° bij de maaltijden wordt gezorgd voor de nodige hulp en bijstand.
Art. 15.Gebruikers worden opgevolgd door een apotheker naar keuze.
Die apotheker staat in voor de geneesmiddelenaflevering.
Voor gebruikers die geen apotheker gekozen hebben of die niet kunnen worden opgevolgd door een apotheker naar keuze, werkt het schakelzorgcentrum voor de organisatie van de farmaceutische zorg samen met een coördinerend en adviserend apotheker.
Onderafdeling 4. - Voorwaarden over de zorg en ondersteuning
Art. 16.Gebruikers ontvangen in elke fase van het zorg- en ondersteuningsproces informatie op objectieve en transparante wijze.
Art. 17.Het schakelzorgcentrum neemt de nodige maatregelen om de veiligheid van de gebruikers, rekening houdend met hun toestand, te waarborgen. Extra beveiligings- en toezichtmaatregelen respecteren en waarborgen de privacy van de gebruikers. Verzorgings- en onderhoudsproducten worden op een veilige plaats opgeborgen, zodat er geen gevaar bestaat voor de gebruikers.
Het schakelzorgcentrum zorgt ervoor dat er voldoende persoonlijk beschermingsmateriaal beschikbaar is voor het personeel dat in contact komt met de gebruikers om een verspreiding van een besmettelijke ziekte te voorkomen.
Art. 18.Aan de gebruikers wordt altijd op een interdisciplinaire wijze de nodige individuele zorg en ondersteuning geboden voor: 1° de volgende gebruikelijke huishoudelijke, logistieke en administratieve activiteiten: a) er worden drie maaltijden per dag aangeboden, waaronder minstens één warme maaltijd;b) de kamers van de gebruikers en de gemeenschappelijke delen worden dagelijks onderhouden.Ze worden daarbij gedesinfecteerd om een verdere verspreiding van de ziekte te voorkomen; c) het bedlinnen wordt ten minste één keer per week en zo vaak als nodig verschoond.Voor bevuild linnen worden gepaste maatregelen genomen opdat de gebruikers er geen hinder van ondervinden; d) de gebruikers worden ondersteund bij de administratieve verrichtingen die voor hen relevant zijn;2° de volgende persoonsverzorging en zorgkundige, verpleegkundige en paramedische zorg en ondersteuning: a) aan de gebruikers wordt altijd de nodige dagelijkse lichaamsverzorging en de noodzakelijke zorgkundige of verpleegkundige zorg en ondersteuning geboden;b) alle gebruikers kunnen, als ze dat willen, minstens één keer per week een bad of douche nemen;c) in voorkomend geval beschikken de gebruikers altijd over voldoende en aangepast incontinentiemateriaal;d) voor alle gebruikers worden de gepaste preventieve en curatieve maatregelen getroffen;e) de gebruikers krijgen dagelijks de voorgeschreven geneesmiddelen, zoals besproken door de behandelende arts;f) aan de gebruikers worden de ergotherapeutische of de kinesitherapeutische behandelingen die de behandelende arts voorgeschreven heeft, gegarandeerd;3° de welzijns- en psychologische ondersteuning die aangepast is aan de behoeften van de gebruikers. HOOFDSTUK 3. - Erkenning Afdeling 1. - Algemeen
Art. 19.De administrateur-generaal kan een erkenning verlenen aan een schakelzorgcentrum in opstart.
De administrateur-generaal kan een bijkomende erkenning verlenen voor de uitbating van een schakelzorgcentrum.
Art. 20.De administrateur-generaal kan aan een initiatiefnemer als vermeld in artikel 4, een erkenning voor een schakelzorgcentrum in opstart alleen verlenen als aan al de volgende voorwaarden is voldaan: 1° de bevoegde provinciegouverneur heeft de locatie van schakelzorgcentrum in opstart goedgekeurd;2° de respectievelijke provinciale noodplancoördinator draagt het schakelzorgcentrum in opstart voor aan het agentschap. Afdeling 2. - Erkenning voor een schakelzorgcentrum in opstart
Art. 21.§ 1. De beheersinstantie dient bij het agentschap een ontvankelijke aanvraag tot erkenning in om als schakelzorgcentrum in opstart erkend te worden.
Een aanvraag tot erkenning van een schakelzorgcentrum in opstart is alleen ontvankelijk als ze al de volgende gegevens en stukken bevat: 1° de identificatiegegevens van het schakelzorgcentrum in opstart;2° het werkgebied waar het schakelzorgcentrum in opstart actief is;3° de goedkeuring van de bevoegde provinciegouverneur over de locatie van het schakelzorgcentrum in opstart;4° de registratie van het centrum waarbij de respectievelijke provinciale noodplancoördinator het schakelzorgcentrum in opstart voordraagt.Die registratie gebeurt via een webformulier dat het agentschap ter beschikking stelt.
Als de aanvraag tot erkenning onontvankelijk is, meldt het agentschap dat aan de beheersinstantie binnen vijf werkdagen na de dag waarop het agentschap de aanvraag heeft ontvangen. Na het verstrijken van die termijn wordt de aanvraag geacht ontvankelijk te zijn. § 2. De beslissing van het agentschap over de erkenningsaanvraag van een schakelzorgcentrum in opstart wordt binnen tien werkdagen na de dag waarop het de ontvankelijke aanvraag heeft ontvangen aan de beheersinstantie van het schakelzorgcentrum in opstart bezorgd.
Als de administrateur-generaal de erkenning weigert, vermeldt de weigeringsbeslissing; 1° de reden voor de weigering, overeenkomstig artikel 2 van de wet van 29 juli 1991Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/07/1991 pub. 18/12/2007 numac 2007001008 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen. - Duitse vertaling sluiten betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen;2° de mogelijkheden om een beroep in te dienen tegen de weigeringsbeslissing. § 3. De erkenning van een schakelzorgcentrum in opstart wordt verleend voor een termijn van maximaal drie maanden.
In afwijking van het eerste lid kan de erkenningstermijn van een schakelzorgcentrum in opstart meer bedragen dan drie maanden als de erkenning van het schakelzorgcentrum in opstart van rechtswege wordt verlengd conform artikel 24, § 2.
Art. 22.De beslissing van het agentschap om de erkenning voor een schakelzorgcentrum in opstart toe te kennen, bevat al de volgende gegevens: 1° de naam en het adres van het schakelzorgcentrum in opstart;2° de ingangsdatum en de duur van de erkenning;3° het werkgebied waarvoor de erkenning wordt verleend. Afdeling 3. - Bijkomende erkenning voor de uitbating van een
schakelzorgcentrum
Art. 23.§ 1. De administrateur-generaal kan een bijkomende erkenning verlenen aan het erkende schakelzorgcentrum in opstart voor de uitbating van het schakelcentrum. Over deze bijkomende erkenning wordt een mededeling gedaan aan de Vlaamse Regering.
Bij het verlenen van de bijkomende erkenning, vermeld in het eerste lid, houdt de administrateur-generaal rekening met al de volgende elementen: 1° de capaciteit van het ziekenhuisnetwerk dat deel uitmaakt van het werkingsgebied van het schakelzorgcentrum.Daarbij wordt de capaciteit van de intensieve zorg niet in rekening genomen. De verzadiging van de spoedgevallendienst en de personeelsuitval in het ziekenhuis worden wel in rekening genomen; 2° de capaciteit van het eerstelijnsnetwerk dat deel uitmaakt van het werkingsgebied van het schakelzorgcentrum;3° de capaciteit van de woonzorgcentra die deel uitmaken van het werkingsgebied van het schakelzorgcentrum;4° signalen uit het werkveld van lokale besturen, huisartsenkringen en andere actoren met kennis van het werkveld in het werkingsgebied van het schakelzorgcentrum;5° contacten tussen het agentschap en het ziekenhuis, de woonzorgcentra of andere voorzieningen in het werkingsgebied van het schakelzorgcentrum. § 2. De bijkomende erkenning voor de uitbating van een schakelzorgcentrum bevat al de volgende gegevens: 1° de naam en het adres van het schakelzorgcentrum;2° de ingangsdatum en de termijn van de erkenning;3° het werkgebied waarvoor de erkenning wordt toegestaan;4° de capaciteit waarvoor de erkenning wordt verleend. § 3. De bijkomende erkenning voor de uitbating van een schakelzorgcentrum wordt verleend voor een periode van maximaal twee maanden. § 4. Binnen vijf werkdagen na de ingangsdatum van de bijkomende erkenning voldoet het schakelzorgcentrum aan de erkenningsvoorwaarden, vermeld in artikel 5 tot en met 18, en kan het de eerste gebruikers opvangen.
Het agentschap kan gedurende de periode van de bijkomende erkenning een onderzoek instellen om na te gaan of de erkenningsvoorwaarden, vermeld in artikel 5 tot en met 18, zijn nageleefd.
Het agentschap kan ook aanvullende documenten en inlichtingen aan de beheersinstantie opvragen om na te gaan of de erkenningsvoorwaarden, vermeld in artikel 5 tot en met 18, zijn nageleefd. § 5. De administrateur-generaal kan geen bijkomende erkenning voor de uitbating van een schakelzorgcentrum meer verlenen na 18 mei 2020.
Art. 24.§ 1. De administrateur-generaal kan de bijkomende erkenning voor de uitbating verlengen, voor maximaal de oorspronkelijke duur van de erkenning.
Bij het nemen van de beslissing tot verlenging van de erkenning houdt de administrateur-generaal rekening met de elementen, vermeld in artikel 23, § 1, tweede lid.
Het agentschap bezorgt minstens vijf werkdagen voor de afloop van de termijn van de erkenning, vermeld in artikel 23, § 2, 2°, de beslissing tot verlenging van de bijkomende erkenning voor de uitbating van een schakelzorgcentrum aan de beheersinstantie van het schakelzorgcentrum. § 2. Als de verlenging van de bijkomende erkenning, vermeld in paragraaf 1, tot gevolg heeft dat de datum waarop de bijkomende erkenning afloopt, na de einddatum van de erkenning van het schakelzorgcentrum in opstart valt, wordt de erkenningstermijn van het schakelzorgcentrum in opstart van rechtswege verlengd tot de einddatum van de bijkomende erkenning. § 3. De administrateur-generaal kan na 18 mei 2020 niet meer beslissen om een bijkomende erkenning voor de uitbating te verlengen.
Art. 25.De administrateur-generaal kan de capaciteit van de bijkomende erkenning voor de uitbating van een schakelzorgcentrum tot vijftig bedden uitbreiden.
Bij het nemen van de beslissing, vermeld in het eerste lid, houdt de administrateur-generaal rekening met de elementen, vermeld in artikel 23, § 1, tweede lid.
Het agentschap bezorgt de beslissing tot uitbreiding van de capaciteit van de bijkomende erkenning aan de beheersinstantie van het schakelzorgcentrum binnen de vijf werkdagen na het nemen van de beslissing. Afdeling 4. - Procedures om de erkenning en bijkomende erkenning in te
trekken
Art. 26.§ 1. De administrateur-generaal kan de erkenning van het schakelzorgcentrum in opstart intrekken als het schakelzorgcentrum de activiteiten, vermeld in artikel 30, § 1, niet uitvoert.
De administrateur-generaal kan in al de volgende gevallen de bijkomende erkenning voor de uitbating van een schakelzorgcentrum intrekken: 1° als het schakelzorgcentrum na de termijn, vermeld in artikel 23, § 4, eerste lid, niet voldoet aan de erkenningsvoorwaarden, vermeld in artikel 5 tot en met 18;2° als het schakelzorgcentrum de activiteiten, vermeld in artikel 31, eerste lid, niet uitvoert;3° als, rekening houdend met de elementen, vermeld in artikel 23, § 1, tweede lid, de verdere uitbating van het schakelzorgcentrum niet meer noodzakelijk is. § 2. Het agentschap bezorgt het voornemen van de administrateur-generaal om de erkenning van het schakelzorgcentrum in opstart in te trekken of om de bijkomende erkenning in te trekken bij aangetekende digitale zending aan de beheersinstantie van het schakelzorgcentrum. Dat voornemen bevat informatie over de mogelijkheid, de voorwaarden en de procedure om een gemotiveerd bezwaar in te dienen bij het agentschap.
Als de beheersinstantie geen bezwaar indient binnen tien werkdagen na de dag waarop ze de aangetekende digitale zending, vermeld in het tweede lid, heeft ontvangen, bezorgt het agentschap na het verstrijken van die termijn een beslissing van de administrateur-generaal tot intrekking van de erkenning van het schakelzorgcentrum in opstart of tot intrekking van de bijkomende erkenning, aangetekend met kennisgeving van ontvangst aan de beheersinstantie.
Als de beheersinstantie tijdig een bewaar heeft ingediend, wordt het bezwaar behandeld conform de regels die zijn vastgesteld bij of krachtens hoofdstuk III van het decreet van 7 december 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/12/2007 pub. 21/12/2007 numac 2007037262 bron vlaamse overheid Decreet houdende de oprichting van de Strategische Adviesraad voor het Vlaamse Welzijns-, Gezondheids- en Gezinsbeleid en van een Adviescommissie voor Voorzieningen van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin sluiten houdende oprichting van een Adviescommissie voor Voorzieningen van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin en (Kandidaat-)pleegzorgers.
De beslissing tot intrekking van de erkenning heeft uitwerking op de datum, vermeld in de beslissing.
Art. 27.De administrateur-generaal kan een erkenning voor een schakelzorgcentrum in opstart of de bijkomende erkenning voor de uitbating van een schakelzorgcentrum ook intrekken als de beheersinstantie daarom verzoekt.
De beheersinstantie bezorgt het voornemen, vermeld in het eerste lid, minstens veertien dagen voor de stopzetting van de uitbating van het schakelzorgcentrum aan het agentschap. De beheersinstantie vermeldt daarbij de datum waarop de activiteiten worden stopgezet.
Als het schakelzorgcentrum in opstart nog niet over een bijkomende erkenning voor de uitbating van een schakelzorgcentrum beschikt, brengt de beheersinstantie uiterlijk de werkdag vóór de dag waarop ze de activiteiten stopzet het agentschap op de hoogte. De beheersinstantie vermeldt daarbij de datum waarop de activiteiten worden stopgezet.
Art. 28.De intrekking of het aflopen van de termijn van de erkenning als schakelzorgcentrum in opstart heeft van rechtswege het verval van de bijkomende erkenning voor de uitbating van het schakelzorgcentrum tot gevolg, met behoud van de toepassing van artikel 24, § 2. HOOFDSTUK 4. - Subsidiëring
Art. 29.De administrateur-generaal kent een subsidie toe: 1° aan een erkend schakelzorgcentrum in opstart;2° aan een schakelzorgcentrum dat een bijkomende erkenning voor de uitbating heeft.
Art. 30.§ 1. Aan een erkend schakelzorgcentrum in opstart wordt een subsidie toegekend voor de volgende activiteiten: 1° een accurate beheersstructuur en een dagelijks bestuur opzetten;2° een relevant netwerk van partners voor het gebied waar het schakelzorgcentrum actief is in kaart brengen en ermee overleggen. Daarbij wordt aandacht besteed aan het netwerk van de thuiszorg; 3° de zorgverlening in het schakelzorgcentrum voorbereiden.Daarbij wordt ervoor gezorgd dat de personeelsomkadering beantwoordt aan de voorwaarden, vermeld in artikel 7 tot en met 12 en wordt de cohortzorg voorbereid; 4° een infrastructuur zoeken waar het schakelzorgcentrum gevestigd kan worden en die beantwoordt aan de voorwaarden, vermeld in artikel 5 en 6;5° administratieve en logistieke afspraken maken zodat het centrum kan worden uitgebaat conform de erkenningsvoorwaarden, vermeld in artikel 5 tot en met 18;6° hulpvragen van residentiële voorzieningen afstemmen op het regionale zorgaanbod. § 2. De subsidie aan een erkend schakelzorgcentrum in opstart is samengesteld uit: 1° een forfaitair bedrag van 31.500 euro voor de opstartkosten; 2° een bedrag van 15.000 euro voor de coördinatiekosten.
Naast de subsidie, vermeld in het eerste lid, wordt aan het erkende schakelzorgcentrum in opstart een subsidie toegekend voor de infrastructuur- en energiekosten. De subsidie voor de infrastructuur- en energiekosten is gelijk aan de infrastructuur- en energiekosten die het schakelzorgcentrum in opstart werkelijk draagt gedurende de periode van de erkenning, met een maximum van 45.000 euro per erkend schakelzorgcentrum in opstart.
In afwijking van het tweede lid geldt het maximum van 45.000 euro niet voor de erkende schakelzorgcentra in opstart die een bijkomende erkenning voor de uitbating van het schakelzorgcentrum conform artikel 23, § 1, hebben gekregen. In dat geval geldt er een maximum van 45.000 euro per begonnen maand, met een maximum van 90.000 euro per schakelzorgcentrum met een bijkomende erkenning.
Art. 31.Aan een schakelzorgcentrum met een bijkomende erkenning wordt een subsidie toegekend voor de volgende activiteiten: 1° de gebruikers met een holistische benadering verzorgen.Daarbij wordt voldoende aandacht gegeven aan het psychosociale welbevinden; 2° het ontslag van de gebruikers voorbereiden met het oog op een veilige en verantwoorde overgang naar de thuissituatie;3° rapporteren over de capaciteit van de bedden en het personeel via de online applicatie die het agentschap ter beschikking stelt;4° in voorkomend geval, het schakelzorgcentrum afsluiten, waarbij de nog aanwezige gebruikers op een veilige manier naar hun natuurlijke thuismilieu kunnen worden overgebracht;5° een rapport opmaken over de ervaringen en goedepraktijkvoorbeelden in het schakelzorgcentrum.Dat rapport wordt bezorgd aan de eerstelijnszones, de provincie, het Vlaams Instituut voor de Eerste Lijn, de ziekenhuizen uit het werkgebied van het schakelzorgcentrum en het agentschap.
De subsidie voor een schakelzorgcentrum dat een bijkomende erkenning heeft voor de uitbating bestaat uit een forfaitair bedrag van 31.500 euro per begonnen maand voor de uitbatingskosten van het schakelzorgcentrum.
Art. 32.§ 1. Het erkende schakelzorgcentrum in opstart ontvangt de subsidie, vermeld in artikel 30, § 2, eerste lid, na de ingangsdatum van de erkenning, vermeld in artikel 22, 2°.
Het agentschap betaalt de subsidie voor de infrastructuur- en energiekosten nadat het het inhoudelijke en financiële verslag, vermeld in artikel 33, § 1, heeft ontvangen en goedgekeurd. § 2. Het schakelzorgcentrum dat een bijkomende erkenning heeft voor de uitbating, ontvangt de subsidie, vermeld in artikel 31, tweede lid, aan het begin van elke maand waarin het schakelzorgcentrum wordt uitgebaat met een bijkomende erkenning, en een eerste keer na de ingangsdatum van de bijkomende erkenning, vermeld in artikel 23, § 2, 2°.
Art. 33.§ 1. Uiterlijk drie maanden nadat de duur van de erkenning van het schakelzorgcentrum in opstart, vermeld in artikel 22, 2°, is verlopen of, in voorkomend geval, nadat de erkenning is ingetrokken, bezorgt de beheersinstantie van het schakelzorgcentrum in opstart een inhoudelijk en financieel verslag. § 2. Het inhoudelijke verslag, vermeld in paragraaf 1, bevat al de volgende elementen: 1° een beschrijving van de uitvoering van de activiteiten, vermeld in artikel 30, § 1, en artikel 31, eerste lid;2° een rapport over de ervaringen en de goedepraktijkvoorbeelden die het centrum heeft ondervonden bij de opstart en in voorkomend geval de uitbating van het schakelzorgcentrum. Het inhoudelijke verslag, vermeld in het eerste lid, wordt elektronisch naar het agentschap gestuurd. Als dat niet mogelijk is, wordt het met de post verstuurd.
Het agentschap kan de elektronische versie van het inhoudelijke verslag op zijn website (www.zorg-en-gezondheid.be) bekendmaken. § 3. Het financiële verslag, vermeld in paragraaf 1, bevat al de volgende informatie: 1° een overzicht van de kosten en opbrengsten van het schakelzorgcentrum, met inbegrip van de oorsprong, de omvang en de besteding van de eventuele andere middelen dan de middelen die verkregen worden met toepassing van dit besluit en die aangewend worden voor activiteiten die verband houden met de activiteiten, vermeld in dit besluit;2° een genummerde lijst van de kosten en opbrengsten, met een verwijzing naar een begunstigde, het bedrag van de kosten en een omschrijving gerangschikt per kosten- of opbrengstensoort.De begunstigde houdt de originele bewijsstukken bij.
Het agentschap kan de vorm van het financiële verslag nader bepalen.
Art. 34.Alleen de kosten die betrekking hebben op de uitvoering van de activiteiten, vermeld in dit besluit, kunnen in rekening worden gebracht.
Kosten die verbonden zijn aan leningen, worden niet terugbetaald, behalve als het agentschap daarvoor op voorhand toestemming heeft verleend.
Voor de aankoop van roerende en onroerende goederen voor een totaal bedrag hoger dan 5% van de subsidie wordt op voorhand toestemming gevraagd aan het agentschap. Voor die toestemming worden alleen goederen met een aanschafwaarde van meer dan 1.000 euro exclusief btw in rekening gebracht.
Hoofdstuk 5. - Slotbepalingen
Art. 35.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 15 maart 2020.
Art. 36.De Vlaamse minister, bevoegd voor de gezondheids- en woonzorg, is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 12 juni 2020.
De minister-president van de Vlaamse Regering, J. JAMBON De Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid, Gezin en Armoedebestrijding, W. BEKE
Bijlage Geografische zones als vermeld in artikel 3 1° SZC De Kroon St-Truiden: Borgloon, Gingelom, Heers, Kortessem, Nieuwerkerken, Sint-Truiden, Wellen, Bilzen, Hoeselt, Riemst, Tongeren, Voeren, Herstappe;2° Het Meerlehof Lummen: Hasselt, Zonhoven, Diepenbeek, Alken, Herk-de-Stad, Halen, Heusden-Zolder, Houthalen-Helchteren, Lummen;3° SZC Genk: Genk, As, Zutendaal, Oudsbergen, Bree, Kinrooi, Maaseik, Dilsen-Stokkem, Maasmechelen, Lanaken;4° SZC Vitas Sint-Antonius Peer: Beringen, Ham, Leopoldsburg, Tessenderlo, Bocholt, Hamont-Achel, Hechtel-Eksel, Lommel, Pelt, Peer;5° Schakelzorgcentrum Middelpunt: De Panne, Veurne, Alveringem, Diksmuide, Koksijde, Nieuwpoort, Middelkerke;6° Peace Village Mesen: Poperinge, Vleteren, Lo-Reninge, Houthulst, Langemark-Poelkapelle, Zonnebeke, Ieper, Heuvelland, Mesen;7° Zorghotel Polderwind: Oostende, Bredene, Gistel, Oudenburg, Ichtegem, Torhout, Kortemark, Koekelare, Jabbeke, Zedelgem, Oostkamp, Beernem, Brugge, Damme, Knokke-Heist, Blankenberge, Zuienkerke, De Haan;8° Lichtendal Kortrijk: Wervik, Wevelgem, Menen, Kuurne, Harelbelke, Kortrijk, Wielsbeke, Waregem, Anzegem, Avelgem, Spiere-Helkijn, Zwevegem, Deerlijk;9° Ter Deeve Meulebeke: Staden, Hooglede, Lichtervelde, Ardooie, Roeselare, Moorslede, Ledegem, Wingene, Ruislede, Tielt, Dentergem, Oostrozebeke, Meulebeke, Ingelmunster, Lendelede, Izegem, Pittem;10° SZC Antwerpen: Antwerpen, Schoten, Stabroek, Wommelgem;11° SZC Noorderkempen Brasschaat: Brasschaat, Essen, Kalmthout, Kapellen, Wuustwezel, Brecht, Malle, Schilde, Zandhoven, Zoersel, Wijnegem;12° SZC Mechelen: Bonheiden, Heist-op-den-Berg, Putte, Mechelen, Sint-Katelijne-Waver, Bornem, Willebroek, Puurs-Sint-Amands;13° SZC Kempen Turnhout: Arendonk, Baarle-Hertog, Beerse, Hoogstraten, Merksplas, Oud-Turnhout, Ravels, Rijkevorsel, Turnhout, Vosselaar, Grobbendonk, Herentals, Herenthout, Olen, Lille, Kasterlee, Vorselaar;14° Klein Veldenkens Geel: Balen, Dessel, Mol, Retie, Geel, Herselt, Laakdal, Hulshout, Meerhout, Westerlo;15° Bed Muzet Lier: Edegem, Lint, Kontich, Mortsel, Hove, Borsbeek, Boechout, Ranst, Berlaar, Nijlen, Duffel, Lier, Boom, Aartselaar, Hemiksem, Niel, Rumst, Schelle;16° Sanapolis Damme: Aalter, Assenede, Eeklo, Evergem, Kaprijke, Lievegem, Maldegem, Sint-Laureins, Zelzate;17° SZC Gent: Gent;18° SZC Dender-Scheldekracht Ter Sig Lebbeke: Berlare, Buggenhout, Dendermonde, Destelbergen, Hamme, Laarne, Lebbeke, Lochristi, Melle, Merelbeke, Wachtebeke, Wetteren, Wichelen, Zele;19° SZC Aalst: Aalst, Denderleeuw, Erpe-Mere, Geraardsbergen, Haaltert, Lede, Ninove;20° Sportcomplex De Klavers Sint-Niklaas: Beveren, Kruibeke, Lokeren, Moerbeke, Sint-Gillis-Waas, Sint-Niklaas, Stekene, Temse, Waasmunster, Zwijndrecht;21° SZC Octopus Deinze: Brakel, Deinze, De Pinte, Gavere, Herzele, Horebeke, Kluisbergen, Kruisem, Lierde, Maarkedal, Nazareth, Oosterzele, Oudenaarde, Ronse, Sint-Lievens-Houtem, Sint-Martens-Latem, Wortegem-Petegem, Zottegem, Zulte, Zwalm;22° Site Van Helmont Vilvoorde: Vilvoorde, Zemst, Kampenhout, Machelen, Steenokkerzeel, Grimbergen, Wemmel, Meise, Kapelle-op-den-bos, Londerzeel, Zaventem, Kraainem, Wezembeek-Oppem, Overijse, Tervuren, Hoeilaart;23° Gosset Hotel Dilbeek: Asse, Liedekerke, Affligem, Opwijk, Merchtem, Dilbeek, Ternat, Roosdaal, Lennik, Gooik, Herne, Galmaarden, Bever;24° Vormingscentrum Destelheide Beersel: Beersel, Drogenbos, Halle, Sint-Pieters-Leeuw, Sint-Genesius-Rode, Linkebeek, Pepingen;25° Alexianen Zorggroep Tienen: Tienen, Hoegaarden, Glabbeek, Kortenaken, Linter, Zoutleeuw, Geetbets, Landen, Boutersem;26° Leegstaande vleugel AZC Sint-Jozef Rillaar: Aarschot, Begijnendijk, Bekkevoort, Diest, Scherpenheuvel-Zichem, Tielt-Winge;27° UZ Leuven Campus Pellenberg: Leuven, Kessel-Lo, Heverlee, Wilsele, Wijgmaal, Boortmeerbeek, Haacht, Rotselaar, Holsbeek, Keerbergen, Tremelo, Kortenberg, Herent, Bertem, Huldenberg, Oud-Heverlee, Lubbeek, Bierbeek. Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering van 12 juni 2020 over de regels voor de erkenning en de subsidiëring van een schakelzorgcentrum als project in de woonzorg.
Brussel, 12 juni 2020.
De minister-president van de Vlaamse Regering, J. JAMBON De Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid, Gezin en Armoedebestrijding, W. BEKE