Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 03 juli 2015
gepubliceerd op 03 september 2015

Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan de vzw Voka-Project Services voor de uitvoering van het project Bryo 3.0

bron
vlaamse overheid
numac
2015036096
pub.
03/09/2015
prom.
03/07/2015
ELI
eli/besluit/2015/07/03/2015036096/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

3 JULI 2015. - Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan de vzw Voka-Project Services voor de uitvoering van het project Bryo 3.0


De Vlaamse Regering, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen, artikel 20;

Gelet op het decreet van 16 maart 2012Relevante gevonden documenten type decreet prom. 16/03/2012 pub. 27/04/2012 numac 2012202237 bron vlaamse overheid DECREET betreffende het economisch ondersteuningsbeleid sluiten betreffende het economisch ondersteuningsbeleid, artikel 25 en 26;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 24/04/2009 pub. 03/06/2009 numac 2009202279 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap sluiten tot toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap, artikel 21 en 22;

Gelet op het decreet van 19 december 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/12/2014 pub. 03/07/2015 numac 2015035711 bron vlaamse overheid Decreet houdende de algemene uitgavenbegroting van de Vlaamse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2015 type decreet prom. 19/12/2014 pub. 10/06/2015 numac 2015035562 bron vlaamse overheid Decreet houdende de tweede aanpassing van de algemene uitgavenbegroting van de Vlaamse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2014 sluiten houdende de algemene uitgavenbegroting van de Vlaamse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2015;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 15 juni 2015;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Aan Voka-Project Services vzw - (KBO-nummer 0502.718.138) - Koningsstraat 154-158 te 1000 Brussel, wordt een subsidie verleend van maximaal 750.000 euro (zevenhonderdvijftig duizend euro) voor een periode van 1 april 2015 tot en met 31 maart 2016 voor het project "Bryo 3.0", in voorkomend geval beperkt tot maximaal het netto te financieren saldo. De aanvaardbare kosten worden vermeld in de controlerichtlijnen die als bijlage 1 gevoegd zijn bij dit besluit en er integraal deel van uitmaken.

Als personeelsleden van wie kosten worden ingebracht in voormelde periode ook nog werkzaam zijn op andere gesubsidieerde projecten van om het even welke overheid of op projecten waarvoor kosten worden gefactureerd aan derden moet bij de eindafrekening een overzicht worden toegevoegd van de tijd die door het personeelslid in die periode aan elk van die andere projecten werd besteed. Er kan slechts maximum 100% van het loon over de verschillende projecten heen worden toegewezen. Hetzelfde principe geldt voor de andere kostenrubrieken, vermeld in de controlerichtlijnen.

Art. 2.De subsidie, vermeld in artikel 1, kan alleen worden aangewend voor de financiering van de personeels-, werkings- en overheadkosten.

Onder werkingskosten worden alle kosten verstaan die verbonden zijn aan het personeel tot uitvoering van de activiteiten opgenomen in de subsidieaanvraag die als bijlage 2 gaat en integraal deel uit maakt van dit besluit.

Art. 3.De subsidie, vermeld in artikel 1, zal worden gestort op het rekeningnummer BE46 3631 1728 2336 van Voka-Project Services vzw. Dat bedrag wordt vastgelegd op de rubriek 3300-3306 van het Fonds voor Flankerend Economisch Beleid voor het begrotingsjaar 2015.

Art. 4.Inzake cumulatie van steun zijn de bepalingen van artikel 6 van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 24/04/2009 pub. 03/06/2009 numac 2009202279 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap sluiten tot toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap van toepassing.

De begunstigden stellen de afdeling Economisch Ondersteuningsbeleid van het Agentschap Ondernemen dan ook onverwijld in kennis van de steun die voor het project is aangevraagd of verkregen bij andere overheidsinstanties.

Art. 5.§ 1. De begunstigde vraagt de uitbetaling van elke schijf van de subsidie schriftelijk aan op het volgende adres : Agentschap Ondernemen Afdeling Economisch Ondersteuningsbeleid

Dienst Ondernemerschap Koning Albert II-laan 35 - bus 12 1030 Brussel Bij elke aanvraag tot uitbetaling vermeldt de begunstigde uitdrukkelijk zijn bankrekeningnummer en het dossiernummer `AH.2015.059'. § 2. Conform artikel 10, § 5 van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 24/04/2009 pub. 03/06/2009 numac 2009202279 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap sluiten wordt met het oog op de uitbetaling van de subsidie een aparte transparante boekhouding bijgehouden met een overzicht van de uitgaven en inkomsten van het project. Bij elke aanvraag tot uitbetaling vermeldt de begunstigde uitdrukkelijk het bankrekeningnummer - hetzij van de specifiek voor het project door hem nieuw geopende bankrekening, hetzij van zijn reeds bestaande bankrekening - evenals het dossiernummer van het project.

Deze gedetailleerde boekhouding moet steeds ter inzage liggen van de vertegenwoordigers van de Vlaamse overheid, die ter plaatse controle kunnen uitoefenen op de aanwending van de toegekende bedragen.

Art. 6.§ 1. De subsidie wordt uitbetaald in drie schijven : 1° 30 % op zijn vroegst dertig dagen na de beslissing tot toekenning van de subsidie, op voorwaarde dat de indiener : a) de uitbetaling van de schijf aanvraagt;b) verklaart dat het project is gestart;2° 30 %, op voorwaarde dat de indiener : a) de uitbetaling van de schijf aanvraagt;b) een tussentijds werkingsverslag of tussentijdse rapportage indient halverwege de looptijd van het project;c) de vereiste projectindicatoren rapporteert via de module van het VON.3° 40 % na de beëindiging van het project, op voorwaarde dat : a) de indiener de uitbetaling van de schijf aanvraagt;b) de indiener een ondertekende afrekeningsstaat van alle gerealiseerde ontvangsten en gemaakte kosten indient;c) de indiener een kwantitatief en kwalitatief eindverslag indient over het project waaruit blijkt in welke mate de vooropgestelde doelstellingen werden bereikt en een verantwoording ervan;d) de vereiste projectindicatoren rapporteert via de module van het VON;e) in de mate dat het saldo is verschuldigd, gelet op controle die door het Agentschap Ondernemen wordt uitgeoefend op het bereiken van alle door dit besluit opgelegde voorwaarden. § 2. Voor projecten met een looptijd van meer dan één jaar moet de indiener het Agentschap Ondernemen tussentijds op de hoogte houden van de voortgang van het project aan de hand van een jaarlijkse rapportering. In dat geval is het bepaalde in paragraaf 1, 2°, b) niet van toepassing.

Art. 7.§ 1. Het tussentijdse verslag en het eindverslag worden opgemaakt conform de modaliteiten en richtlijnen zoals vervat in bijlage 3 van dit ministerieel besluit. Indien deze rapportageverplichtingen niet gevolgd worden kan de reeds uitbetaalde steun teruggevorderd worden. § 2. Bij de tussentijdse rapportageverplichting en het eindrapport zal de begunstigde naast hun project specifieke indicatoren, opgelijst onder punt 4.4 van zijn aanvraagformulier, vermeld in artikel 2, tenminste de volgende opvolgingsindicatoren aanleveren : 1. direct bereik - aantal bereikte actoren (personen);2. direct bereik - aantal bereikte ondernemingen - entiteiten -onderwijsinstellingen - anderen;3. aantal begeleidingsactiviteiten;4. bijdrage van het project tot de bevordering van gelijke kansen;5. bijdrage van het project tot de strategische beleidsprioriteiten;6. tevredenheid van bedrijven, organisaties, instellingen, personen ten aanzien van hun deelname aan het project. Het aanleveren van voormelde indicatoren dient te gebeuren met behulp van de elektronische rapporteringstool van het Agentschap Ondernemen te vinden op de website www.von-online.be van het Vlaams Ondernemerschapsbevorderend Netwerk (VON).

De richtlijnen met betrekking tot de rapportage over deze indicatoren zijn opgenomen in bijlage 3 bij dit besluit.

Art. 8.Alle aanvragen tot uitbetaling moeten worden ingediend ten laatste binnen zes maanden na beëindiging van het project.

Art. 9.Indien de begunstigde de uitbetaling van de 2de schijf nooit aanvraagt maar de 1ste schijf wel reeds aan de begunstigde werd uitbetaald, zal het Agentschap Ondernemen op eigen initiatief overgaan tot een controle van het project en kunnen de reeds uitbetaalde schijven teruggevorderd worden.

Art. 10.Elke wijziging (bv. wijziging van de partners, wijziging in de projectkosten, wijziging in de projectorganisatie, wijziging van het oorspronkelijk projectplan, stopzetting, enz.) aan het project moet vooraf schriftelijk worden goedgekeurd door het Agentschap Ondernemen.

Art. 11.Behoudens de bepalingen vermeld in artikel 9 en 10 is de subsidie slechts definitief verworven indien het project werd uitgevoerd zoals initieel in de aanvraag werd vooropgesteld.

Art. 12.Het Agentschap Ondernemen kan beslissen om niet over te gaan tot de uitbetaling van de subsidie, dan wel om de uitbetaling van de subsidie stop te zetten en de terugbetaling te eisen indien één van de volgende gevallen zich voordoet : 1° het project niet voldoet aan alle wettelijke bepalingen;2° één of meer bepalingen van dit besluit niet werden nageleefd;3° de subsidie niet wordt aangewend voor de doeleinden waarvoor ze is verleend;4° de begunstigde de controle verhindert of belemmert;5° het project niet volledig werd uitgevoerd of voortijdig werd stopgezet waardoor het vooropgestelde resultaat niet werd bereikt;6° het project niet voldoende concrete resultaten heeft opgeleverd inzake het stimuleren van het ondernemerschap in het Vlaamse Gewest.

Art. 13.Het Vlaamse Gewest is in geen geval aansprakelijk voor de schade aan personen of goederen die rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg is van de activiteiten met betrekking tot de uitvoering van dit besluit. De begunstigde vrijwaart het Vlaamse Gewest tegen elke vordering tot schadevergoeding door derden in dit verband.

Art. 14.§ 1. De partner(s) moet(en) in elke communicatie Agentschap Ondernemen duidelijk kaderen nl. Agentschap Ondernemen als contactpunt voor concrete informatie en aanspreekpunt m.b.t. het ruimere, operationele kader.

Het etiket van de Vlaamse overheid, meer specifiek Agentschap Ondernemen, is een kwaliteitslabel dat toegekend wordt aan het gesubsidieerde project. Dit betekent dat dit logo ook de nodige visibiliteit verdient. Dit vertaalt zich in : 1° WOORD : Positionering van Agentschap Ondernemen in elke tekst (website, brochure en eventueel aanvullende communicatiemiddelen);2° BEELD : Het logo van het Agentschap Ondernemen (of een gelijkwaardige alternatieve vermelding in de tekst) moet voldoende visibiliteit krijgen nl voldoende groot met leesbare tekst en prominent aanwezig. § 2. Volgende niet-limitatieve bepalingen dienen minstens steeds vervuld te zijn : 1° In een brochure mag de tekst met betrekking tot de positionering achteraan staan.De tekst is te bepalen in overleg met Agentschap Ondernemen. Het logo van Agentschap Ondernemen (of een gelijkwaardige alternatieve vermelding in de tekst) moet voldoende visibiliteit krijgen en onderscheiden worden van eventueel andere, commerciële logo's; 2° bij elk event van de organisatoren/promotoren is het verplicht om Agentschap Ondernemen voldoende visibiliteit te geven.Het Agentschap Ondernemen stelt aan de organisatoren/promotoren 1 roll up met de correcte logo's ter beschikking. Deze moet duidelijk zichtbaar aan het onthaal geplaatst worden. Deze roll up dient de organisator/promotor tijdig op te vragen bij communicatie@agentschapondernemen.be. De organisatoren zorgen er tevens voor dat het voormelde logo bij een power point presentatie of bij filmpjes die betrekking hebben op het project, aan het begin en het einde getoond worden; 3° Het logo van Agentschap Ondernemen moet voldoende visibiliteit krijgen, conform de afgesproken filosofie (zoals beschreven in § 1);4° in een radiospot is een duidelijke vermelding van Agentschap Ondernemen voldoende;5° op een affiche moet Agentschap Ondernemen als kwaliteitslabel de nodige visibiliteit krijgen.Het moet een voorkeurplaats krijgen t.o.v. eventuele andere al dan niet commerciële partners; 6° op een website moet het logo van Agentschap Ondernemen duidelijk zichtbaar op de homepage van de website staan (boven de scrollijn), met een duidelijke link naar de tekst met positionering van de steun van Agentschap Ondernemen en een link naar www.agentschapondernemen.be. § 3. Elk communicatiemiddel dat ontwikkeld wordt, moet vooraf en tijdig (minstens 1 week op voorhand) voorgelegd worden aan de dienst communicatie (communicatie@agentschapondernemen.be) van Agentschap Ondernemen voor goedkeuring. Alle communicatievragen moeten aan diezelfde dienst gericht worden.

Afwijkingen voor specifieke gevallen moeten aangevraagd worden bij de dienst communicatie.

De logo's zijn in verschillende formaten beschikbaar en te downloaden via www.agentschapondernemen.be/logos.

Bij het niet nakomen van de communicatieverplichtingen zal het projectbudget voorzien voor communicatie niet uitbetaald worden.

Bovendien is het verplicht de definitieve en uitgebreide richtlijnen inzake communicatie te volgen, zoals opgenomen in bijlage 3 van dit besluit.

Art. 15.Behoudens de bevoegdheden van het Rekenhof en de Inspectie van Financiën is het Agentschap Ondernemen belast met de controle op de aanwending van deze subsidie.

Bij deze controle zal gebruik gemaakt worden van de controlerichtlijnen, die als bijlage 1 bij dit besluit zijn gevoegd.

Art. 16.Dit besluit treedt in werking op 1 april 2015.

Art. 17.De Vlaamse minister, bevoegd voor de economie, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 3 juli 2015.

De minister-president van de Vlaamse Regering, G. BOURGEOIS De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, Ph. MUYTERS

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^