Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 01 februari 2008
gepubliceerd op 14 maart 2008

Besluit van de Vlaamse Regering houdende goedkeuring van aanvullend geselecteerde tijdelijke projecten rond studie- en beroepskeuze en rond werkplekleren

bron
vlaamse overheid
numac
2008200741
pub.
14/03/2008
prom.
01/02/2008
ELI
eli/besluit/2008/02/01/2008200741/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

1 FEBRUARI 2008. - Besluit van de Vlaamse Regering houdende goedkeuring van aanvullend geselecteerde tijdelijke projecten rond studie- en beroepskeuze en rond werkplekleren


De Vlaamse Regering, Gelet op het decreet van 9 december 2005 betreffende de organisatie van tijdelijke projecten in het onderwijs, inzonderheid op artikel 3, artikel 5, § 1, en op artikel 6, § 2, toegevoegd bij het decreet van 22 juni 2007;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 19 oktober 2007 betreffende de organisatie van tijdelijke projecten rond studie- en beroepskeuze en rond werkplekleren, inzonderheid op artikel 6;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 26 oktober 2007 houdende goedkeuring van de geselecteerde tijdelijke projecten rond studie- en beroepskeuze en rond werkplekleren;

Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de Begroting, gegeven op 30 januari 2008;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Werk, Onderwijs en Vorming;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder : 1° het besluit van 19 oktober 2007 : het besluit van de Vlaamse Regering van 19 oktober 2007 betreffende de organisatie van tijdelijke projecten rond studie- en beroepskeuze en rond werkplekleren;2° het besluit van 26 oktober 2007 : het besluit van de Vlaamse Regering van 26 oktober 2007 houdende goedkeuring van de geselecteerde tijdelijke projecten rond studie- en beroepskeuze en rond werkplekleren.

Art. 2.In aanvulling op de reeks tijdelijke projecten die bij het besluit van 26 oktober 2007 werden goedgekeurd, gaat in de bijlage bij dit besluit de lijst van de tijdelijke projecten rond studie- en beroepskeuze en rond werkplekleren die, op voordracht van de selectiecommissie, voor de periode van 1 februari 2008 tot en met 31 augustus 2010 worden goedgekeurd, vermeld in artikel 6 van het besluit van 19 oktober 2007.

Art. 3.Aan het project met volgnummer 1 in de bijlage wordt met ingang van 1 februari 2008 tot en met 30 juni 2010 een halftijdse betrekking van het niveau basisonderwijs toegekend, zoals vermeld in artikel 9 en 11 van het besluit van 19 oktober 2007.

Aan de projecten met volgnummer 2 tot en met 6 in de bijlage wordt met ingang van 1 februari 2008 tot en met 30 juni 2010 driekwart van een voltijdse betrekking van het niveau basisonderwijs toegekend, zoals vermeld in artikel 9 en 11 van het besluit van 19 oktober 2007.

Aan de projecten met volgnummer 7 tot en met 14 in de bijlage wordt met ingang van 1 februari 2008 tot en met 30 juni 2010 een halftijdse betrekking van het niveau secundair onderwijs toegekend, zoals vermeld in artikel 9 en 11 van het besluit van 19 oktober 2007.

Aan de projecten met volgnummers 15 tot en met 21 in de bijlage wordt met ingang van 1 februari 2008 tot en met 30 juni 2010 driekwart van een voltijdse betrekking van het niveau secundair onderwijs toegekend, zoals vermeld in artikel 9 en 11 van het besluit van 19 oktober 2007.

Art. 4.In artikel 6 van het besluit van 19 oktober 2007 worden de woorden "20 januari 2008" vervangen door de woorden "1 februari 2008".

Art. 5.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 7 november 2007 en houdt op van kracht te zijn op 31 augustus 2010.

Art. 6.De Vlaamse minister, bevoegd voor het Onderwijs, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 1 februari 2008.

De minister-president van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Werk, Onderwijs en Vorming, F. VANDENBROUCKE

BIJLAGE Lijst van tijdelijke projecten rond studie- en beroepskeuze en rond werkplekleren voor de periode van 1 februari 2008 tot en met 31 augustus 2010 1. Op talentenjacht. Algemeen thema : studie- en beroepskeuze.

Beschrijving : Dit project richt zich op de overgang van BaO (freinetschool) naar de eerste graad SO en op de behoefte van de leerlingen aan een leeromgeving die meer aansluit bij het ontwikkelingspsychologische profiel van 12- tot 14-jarigen.

Het doel is om een 4x4-structuur op te zetten (BaO-SO) waardoor er een intensieve horizontale en verticale klasdoorbrekende samenwerking van leerkrachten en leerlingen kan ontstaan, waarbij de leerlingen kunnen evolueren van begeleid zelfstandig werken naar begeleid zelfstandig leren. Daardoor kan een gemotiveerde en doordachte studie- en beroepskeuze gemaakt worden.

De middenschool wordt uitgebouwd vanuit het vakoverschrijdende karakter van het BaO op participatieve basis (leerlingen/ouders/leerkrachten en omgeving) waarbij de klassieke lesroosters en de vakindelingen worden doorbroken. Concreet betekent dit dat binnen het keuzegedeelte in de eerste graad gewerkt zal worden via seminaries (projectonderwijs) en een modulair aanbod dat nauw aansluit bij de behoeften/interesses/leefwereld van de leerlingen.

Daarbij ondersteunen de leerkrachten van de beide onderwijsvormen elkaars didactische vaardigheden via coteaching en hospiteerbeurten.

Deelnemende onderwijsinstellingen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 2. Expertisecentrum voor talentontwikkeling in het onderwijs. Algemeen thema : studie- en beroepskeuze.

Beschrijving : De ambitie van dit project is een Regionaal Expertisecentrum voor Talentontwikkeling in het Onderwijs op te richten dat zal fungeren als centraal en zichtbaar kennis- en begeleidingscentrum om talentontwikkeling in het onderwijs te stimuleren. Als motor voor talentontwikkeling wil men de scholen ondersteunen en begeleiden bij de uitbouw van technische vorming in het curriculum.

Daarnaast wil men een samenwerking realiseren tussen onderwijs en de arbeidsmarkt, die resulteert in een interdisciplinaire kennis-, leer- en werkrelatie van en tussen professionals uit beide domeinen. Door de krachten van al die professionals te bundelen, kan men verandering brengen in het keuzegedrag van leerlingen en innovatiekrachtig onderwijs ontwikkelen.

Deelnemende onderwijsinstellingen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 3. Talenten in het basisonderwijs (kleuter en lager) : ontdekken, ontplooien, bijhouden, volgen en inzetten. Algemene thema's : studie- en beroepskeuze en werkplekleren Beschrijving : Dit project wil dat elk kind van bij de start in het kleuteronderwijs - in samenwerking met het schoolteam, ouders, CLB's en de ruime omgeving - zijn talenten leert ontdekken en ontwikkelen.

Bovendien wil het project een efficiënt instrument ontwikkelen om die talenten en de ontwikkeling ervan te bundelen, onder meer met het oog op een optimale studie- en beroepskeuze. Die talenten worden gebundeld aan de hand van een talentenportfolio.

Deelnemende onderwijsinstellingen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 4. T2 (T2 = talent en technologie). Algemene thema's : studie- en beroepskeuze en werkplekleren.

Beschrijving : De transitie in de schoolloopbaan (van kleuter- over lager naar secundair onderwijs) is via de verschillende deelprojecten uitgewerkt, zowel voor leerlingen, leerkrachten als andere actoren. De essentie van dit project is de opmaak van een portfolio met het oog op een betere schoolloopbaan voor leerlingen gewoon en buitengewoon onderwijs.

Deelnemende onderwijsinstellingen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 5. Samen over de brug. Algemeen thema : studie- en beroepskeuze.

Beschrijving : Heel wat jongeren ontdekken hun eigen competenties te laat of zelfs niet waardoor ze verkeerde studiekeuzes maken of zelfs afhaken. Door een duidelijke leerlijn uit te werken vanuit BaO naar HO en door de ouders meer te betrekken bij de talentontwikkeling van hun kinderen, probeert dit project dat probleem op te lossen.

Actiepunten daarbij zijn : de uitwerking van een individuele elektronische porfolio als leidraad voor een bewustere en juistere studiekeuze, de organisatie van vak- en schooloverstijgende projecten op basis van de competenties die de leerling daarvoor nodig heeft en de vergroting van de betrokkenheid van de verschillende coactoren bij de uitwerking van de juiste strategieën voor studie- en beroepsloopbaanbegeleiding.

Deelnemende onderwijsinstellingen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 6. Talenten omzetten in competenties : meervoudige intelligentie. Algemeen thema : studie- en beroepskeuze.

Beschrijving : Binnen het leerplichtonderwijs worden kinderen en jongeren vaak ongedifferentieerd gezien als slim of dom. Er wordt te weinig gebruikgemaakt van sterktes om zwakkere competenties te ondersteunen. Dit project wil vanaf de kleuterperiode aan kinderen kennis aanreiken over hun eigen unieke patroon van intelligentie en over het intelligentiepatroon van anderen. Zo leren ze hun eigen beperkingen te accepteren, zijn ze minder bang om te falen en leren ze hun eigen sterke kanten en die van anderen accepteren. Door de ouders daarbij intensief te betrekken, krijgen ze een juist beeld van de competenties van hun kinderen, waardoor een bewustere oriëntering in de verdere schoolloopbaan mogelijk wordt.

Deelnemende onderwijsinstellingen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 7. Het Paradijs. Algemeen thema : studie- en beroepskeuze en werkplekleren.

Beschrijving : Dit project wil in een niet-schoolse context werken aan de ecologische verbouwing van het gebouw Paradijs in Turnhout.

Het project overstijgt de individuele samenwerking tussen bedrijf en onderwijs. Het is een totaalconcept waarbij - buiten hun normale context - bedrijven, onderwijsinstellingen en andere organisaties samenwerken aan één concreet project.

Verschillende studierichtingen (van bouwberoepen over grafische en multimedia tot marketing), verschillende studieniveaus (van deeltijds onderwijs over beroeps- en technisch tot hoger onderwijs) en verschillende schoolnetten werken samen, zoals het in een bedrijf ook gaat : alle afdelingen van het bedrijf werken aan één gezamenlijk project. De ene afdeling bereidt voor, een andere voert uit, nog een andere zorgt voor een marketing- en communicatieplan.

Het project is tevens technologisch innovatief. Nieuwe technieken rond duurzaam bouwen en alternatieve energie zullen er een duidelijke plaats krijgen.

Deelnemende scholen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 8. Competente groeipaden. Algemeen thema : werkplekleren.

Beschrijving : In deze proeftuin gaat men een competentiegerichte integrale hrm-applicatie ontwikkelen en in gebruik nemen (HeRMAN) op maat van het deeltijds onderwijs. Het instrument heeft oog voor zowel huidige als toekomstige behoeften op het vlak van persoonlijke en arbeidsmarktgerichte ontwikkeling, alsook specifieke opleidingsbehoeften van de leerlingen.

Het start met enkele opleidingen om in het proeftuinverloop te verbreden naar andere opleidingen en zo andere leerkrachten bereiken.

Deelnemende onderwijsinstellingen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 9. Talentontwikkeling en ontwikkelingsportfolio's. Algemeen thema : studie- en beroepskeuze.

Beschrijving : Het hoofddoel van dit project is de leerlingen meer verantwoordelijkheid te geven voor het eigen leren en de resultaten daarvan te leren documenteren als aanzet naar een schoolloopbaanportfolio.

Talentportfolio's worden geïmplementeerd in het aso en in de eerste graad B, in de opleiding schilders/decorateurs van OV3 en vanaf 2008 wordt het ontwikkelingsportfolio geïmplementeerd in het op dat moment startende bso van de scholengemeenschap.

Ook het aanzetten van de leraar tot het maken van een eigen portfolio in het kader van reflectief en onderzoekend handelen is een aanvullende doelstelling.

Via ondersteuning en onderzoek door het Expertisecentrum Ervaringsgericht Onderwijs wil men zicht krijgen op de effecten van het werken met portfolio's.

Ten slotte is het de bedoeling om in een later stadium te gaan samenwerken met het CLB en met de VDAB om zo te leren wat ondernemen is in de dagelijkse realiteit. De betrokken organisaties (VoKa, Streekplatform...) worden intensief bij de uitwerking en voortgang van het project betrokken.

Deelnemende onderwijsinstellingen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 10. Go! for more. Algemene thema's : studie- en beroepskeuze en werkplekleren.

Beschrijving : Dit project wil werk maken van een correcte, veelzijdige en zo gedetailleerd mogelijke rapportering van de ontwikkelingen op het gebied van competenties voor alle actoren.

Door het project wil de school met de leerlingen van de derde graad gericht werken aan een aantal kerncompetenties en de evaluatie via in de school bestaande en ingebouwde projecten en evenementen. ICT wordt als ondersteunende technische competentie meegenomen. Het project wordt gekoppeld aan het huidige project van studiekeuzebegeleiding in de derde graad en de STAP-fiche (attitude, persoonlijkheid en studieadvies). Die fiche wordt uitgebreid met het nieuwe competentiedenken naar een STAP+-fiche (attitude, persoonlijkheid en studieadvies + competenties).

Deelnemende onderwijsinstellingen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 11. Uitbouwen van een opleidingsgebonden assessmentbeleid met nieuwe assessmentinstrumenten om competenties en zelfreflectie in beeld te krijgen. Algemene thema's : studie- en beroepskeuze en werkplekleren.

Beschrijving : In dit project start de opleiding verzorging met het gezamenlijk uitschrijven van een duidelijke visie rond competentieontwikkeling en competentiegericht evalueren. De evaluatie is een hulpmiddel waardoor elke jongere bewuster en meer zelfgestuurd deelneemt aan de eigen vorming.

Vanuit die insteek gaan ze op zoek naar specifieke instrumenten om competenties in kaart te brengen om op basis van dat overzicht feedback en zelfreflectie uit te bouwen als sturende krachten bij de ontwikkeling van de noodzakelijke competenties. Binnen de feedback ligt de klemtoon op talentontwikkeling, op het werken aan een positief zelfbeeld, op het stimuleren om grenzen te verleggen. Met andere woorden, het mediëren primeert op het remediëren.

Anders Evalueren zal dan ook evolueren naar Anders Werken aan de ontwikkeling van jongeren : anders lesgeven, andere werkvormen, andere methodieken, andere organisatievormen, vraaggestuurde curricula...

Deelnemende onderwijsinstellingen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 12. Facilitaire aspecten in het studiegebied Personenzorg. Algemene thema's : studie- en beroepskeuze en werkplekleren.

Beschrijving : Dit project wil, met het studiegebied Personenzorg, inspelen op een aantal trends op de arbeidsmarkt en in het onderwijs die faciliterende beroepen vragen. Om dat te realiseren, werken de deelnemende scholen samen met de opleiding 'bachelor in facilitair management' van de hogeschool. In een eerste deelproject willen ze leerlingen die facilitaire ervaring laten opdoen in de studierichting Sociale en Technische Wetenschappen.

De behandeling van algemene facilitaire thema's zoals milieu en energie zien ze als een kans om die problematiek als inherent geheel binnen de dienstverlenende zorg aan te reiken.

In een tweede deel wil het project de facilitaire en logistieke ervaring versterken in de studierichting Organisatiehulp door gerichte trajecten, kwaliteitsvol werkplekleren en met behulp van een ontwikkelingsportfolio.

Deelnemende onderwijsinstellingen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 13. Verk(n)ocht aan verkopen ?! Algemeen thema : werkplekleren. Beschrijving : Om de praktijkopleiding te spreiden over een langere periode willen de betrokken scholen in de derde graad Verkoop BSO de leerlingen ervaring op de werkvloer laten opdoen en een aantal leerplandoelstellingen realiseren op de winkelvloer.

De betrokken scholen en instanties willen via het project bestaande occasionele vormen van werkplekleren, na evaluatie en bijsturing, systematisch integreren in de opleiding.

Concreet zal dat gebeuren door een aantal specifieke takenpakketten uit te voeren op het werkveld.

Deelnemende onderwijsinstellingen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 14. Werkplekleren : Klaar voor een bedrijf. Algemeen thema : werkplekleren.

Beschrijving : Het project wil meer samenwerken met bedrijven waar leerlingen en leerkrachten terechtkunnen op de werkvloer om, via een rotatiesysteem, kennis te maken met de nieuwste technieken/machines en de juiste arbeidshouding.

Via een nulmeting en een werkplaatsfiche waarop een activiteitenlijst wordt aangevinkt en via een attitudemeter waarop belangrijke arbeidshoudingen worden geëvalueerd wil men komen tot een eindevaluatie van de leerlingen.

Na die evaluatie moeten de overblijvende leerplandoelstellingen opnieuw opgenomen worden in het leervakcurriculum zodat de leerling een zo volledig mogelijke opleiding krijgt.

De school wil die ervaringen gebruiken om ook op andere vakdomeinen nieuwe bedrijven te zoeken en ook daar te starten met werkplekleren.

Deelnemende onderwijsinstelling : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 15. Over-Bruggen bis. Algemene thema's : studie- en beroepskeuze en werkplekleren.

Beschrijving : Over-Bruggen bis bestaat uit zes deelprojecten en wil vooral de doorstroming van kansarme en allochtone leerlingen bevorderen om op die manier het watervaleffect in de grootstedelijke context tegen te gaan. Via de deelprojecten wordt er gewerkt aan de doorstroming van taalzwakke leerlingen, het wegwerken van de achterstand wiskunde, een brug slaan tussen de economische richting van het Koninklijk Atheneum 1 Antwerpen en de logistieke en maritieme wereld, het oprichten van een niveauoverstijgende cyclus (derde graad basis/eerste graad SO), het optimaliseren van de studie- en beroepskeuze en het optimaliseren van de taalvaardigheid bij taalzwakke leerlingen in de tweede en derde graad verzorging, voeding en kantoor.

Deelnemende scholen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 16. Kies Wijs. Algemeen thema : studie- en beroepskeuze.

Beschrijving : Dit project zal enerzijds werken aan het bevorderen van het ontdekken en ontplooien van kwaliteiten (competenties) via het ontwikkelen van een studiekeuzespel voor de eerste, tweede en derde graad. Anderzijds worden de resultaten daarvan gecombineerd met alle vaststellingen van kwaliteiten die zich in de schoolloopbaan/vrije tijd/werkervaringen/stages van jongeren voordoen en wordt een neerslag daarvan samengevat in een competentie- en ontwikkelingsportfolio. Ook de BaSO-fiche zou als gevolg daarvan meer competentiegericht worden opgemaakt en al een eerste basis vormen voor de portfolio. Beide onderdelen van het project worden uitgevoerd in nauw overleg met alle betrokken partners.

Deelnemende onderwijsinstellingen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 17. Ankers voor een sterke schoolloopbaan;zorg, talent, talen, wetenschap en technologie.

Algemeen thema : studie- en beroepskeuze.

Beschrijving : Dit project wil leerlingen helpen om, door een juiste en gemotiveerde studiekeuze te maken, schoolmoeheid te vermijden. Elke leerling krijgt maximale kansen tot ontplooiing. In dit project komen er specifiek enkele belangrijke lijnen naar voor, zoals didactische werkvormen basisonderwijs en secundair onderwijs, ontdekken, ontwikkelen en bijhouden van talenten door de leerlingen, ondersteuning bij de integratie van wetenschap, talen en technologie in het basisonderwijs en het uitwerken van een gestructureerd en geïntegreerd zorgbeleid BO-SO. Dat kan door een sterk samenwerkingsverband met alle betrokkenen op te starten.

De samenwerking is uniek en heel sterk omdat ze de expertise en innoverende krachten uit de regio Oostende- Middenkust samenbrengt : basisscholen, middenschool, secundaire scholen, OKAN-school, CLB en de lerarenopleiding van de hogescholen.

Deelnemende onderwijsinstellingen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 18. De 7 - sprong. Algemeen thema : studie- en beroepskeuze.

Beschrijving : Dit project werkt aan de overgangen BaO-SO en SO eerste graad naar tweede graad.

Bestaande samenwerkingsplatforms worden versterkt en uitgebreid.

Instrumenten worden geoptimaliseerd en verder geïmplementeerd.

Leerlingen en ouders worden als concrete actor mee opgenomen in het uitwerken van een duurzaam keuzeproces.

Deelnemende scholen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 19. Kempense scholen op maat van de leerling. Algemene thema's : studie- en beroepskeuze en werkplekleren.

Beschrijving : Met dit project zal vanuit de know-why en knowhow, opgedaan in de vorige proeftuinwerking, een scholengroep zich aanpassen aan de leerbehoeften van de leerling. Er wordt gewerkt aan de olievlekuitbreiding (enkele scholen - een scholengroep) en aan de inhoudelijke uitbreiding.

De talenten en competenties van de leerlingen van 2,5 tot 18 en ouder ontdekken, ontwikkelen en stimuleren door middel van Anders Leren en Anders Kiezen om zo tot een onderwijsloopbaanbegeleiding te komen waarbinnen de leerling-actor wordt bijgestaan door leerkrachten en ouders.

De onderwijsloopbaanbegeleiding wordt concreet gemaakt door het bundelen, coördineren en verder ontwikkelen van wat er binnen de scholengroep in de visie van talentontwikkeling leeft, het distilleren van concrete en bruikbare instrumenten voor de leerling (portfolio) en voor de leerkrachten (elektronisch zorgdossier en basofiche) en het creëren van een lerende omgeving voor de leerkrachten om aandacht te hebben voor en acties te ondernemen met betrekking tot studie- en beroepskeuze van de leerlingen.

Deelnemende onderwijsinstellingen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 20. 't Scharnier PLUS + Algemeen thema : studie- en beroepskeuze. Beschrijving : De huidige proeftuin rond studiekeuzebegeleiding wordt uitgediept en uitgebreid naar begeleiding in kleuteronderwijs. De combinatie met de lerarenopleiding realiseert ook daar een grote leerwinst voor de kandidaat-leerkrachten die een beter zicht krijgen op de sociale problematiek van hun toekomstige leerlingen.

Deelnemende onderwijsinstellingen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 21. Kunstverkenner. Algemene thema's : studie- en beroepskeuze en werkplekleren.

Beschrijving : Talentontdekking en -ontwikkeling zijn belangrijk binnen onderwijs. Daarom moet men op scharniermomenten duidelijke informatie verschaffen waardoor er een juiste(re) keuze kan worden gemaakt, ook qua onderwijsvorm. De nadruk binnen dit project ligt op het terdege op de hoogte zijn van de mogelijkheden in het KSO voor alle actoren binnen de onderwijswereld. Initiatieven daar rond moeten genomen worden door de betreffende scholen.

Een positieve keuze en tijdige instroom gaan het watervaleffect tegen en vermijden schoolse achterstand, waardoor de motivatie van de leerling verhoogd.

Als de talenten eenmaal zijn ontdekt, is het belangrijk die te ontwikkelen door onder meer praktijkgerichte opdrachten die systematisch en structureel opgebouwd moeten worden van de tweede naar de derde graad.

Deelnemende onderwijsinstellingen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering van 1 februari 2008 houdende goedkeuring van aanvullend geselecteerde tijdelijke projecten rond studie- en beroepskeuze en rond werkplekleren Brussel, 1 februari 2008.

De minister-president van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Werk, Onderwijs en Vorming, F. VANDENBROUCKE

^