Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 26 oktober 2007
gepubliceerd op 03 december 2007

Besluit van de Vlaamse Regering houdende goedkeuring van de geselecteerde tijdelijke projecten rond studie- en beroepskeuze en rond werkplekleren

bron
vlaamse overheid
numac
2007037115
pub.
03/12/2007
prom.
26/10/2007
ELI
eli/besluit/2007/10/26/2007037115/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

26 OKTOBER 2007. - Besluit van de Vlaamse Regering houdende goedkeuring van de geselecteerde tijdelijke projecten rond studie- en beroepskeuze en rond werkplekleren


De Vlaamse Regering, Gelet op het decreet van 9 december 2005 betreffende de organisatie van tijdelijke projecten in het onderwijs, inzonderheid op artikel 3, 5, § 1, en op artikel 6, § 2, ingevoegd bij het decreet van 22 juni 2007;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 19 oktober 2007 betreffende de organisatie van tijdelijke projecten rond studie- en beroepskeuze en rond werkplekleren;

Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de Begroting, gegeven op 26 oktober 2007;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Werk, Onderwijs en Vorming;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder het besluit van 19 oktober 2007 : het besluit van de Vlaamse Regering van 19 oktober 2007 betreffende de organisatie van tijdelijke projecten rond studie- en beroepskeuze en rond werkplekleren.

Art. 2.De naamlijst van de leden van de selectiecommissie, vermeld in artikel 7 van het besluit van 19 oktober 2007, is als bijlage I bij dit besluit gevoegd.

Art. 3.De lijst van de tijdelijke projecten rond studie- en beroepskeuze en rond werkplekleren die, op voordracht van de selectiecommissie, voor de periode van 1 november 2007 tot en met 31 augustus 2010 worden goedgekeurd, zoals vermeld in artikel 5 van het besluit van 19 oktober 2007, is als bijlage II bij dit besluit gevoegd.

Art. 4.Aan de projecten met volgnummer 1 tot en met 2 in bijlage II wordt met ingang van 1 november 2007 tot en met 30 juni 2010 driekwart van een voltijdse betrekking van het niveau basisonderwijs toegekend, zoals vermeld in artikel 9 en 11 van het besluit van 19 oktober 2007.

Aan de projecten met volgnummer 3 tot en met 6 in bijlage II wordt met ingang van 1 november 2007 tot en met 30 juni 2010 een halftijdse betrekking van het niveau secundair onderwijs toegekend, zoals vermeld in artikel 9 en 11 van het besluit van 19 oktober 2007.

Aan de projecten met volgnummer 7 tot en met 19 in bijlage II wordt met ingang van 1 november 2007 tot en met 30 juni 2010 driekwart van een voltijdse betrekking van het niveau secundair onderwijs toegekend, zoals vermeld in artikel 9 en 11 van het besluit van 19 oktober 2007.

Art. 5.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 oktober 2007 en houdt op van kracht te zijn op 31 augustus 2010.

Art. 6.De Vlaamse minister, bevoegd voor het Onderwijs, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 26 oktober 2007.

De minister-president van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Werk, Onderwijs en Vorming, F. VANDENBROUCKE

Bijlage I Samenstelling van de selectiecommissie voor tijdelijke projecten rond studie- en beroepskeuze en rond werkplekleren Namens de Onderwijsinspectie : Mevr. Els GALLIN, de heer Roger VANDEVOORDE Namens het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming : Mevr. Naomi WAUTERICKX Mevr. Kristel VAN DAMME-SOETHEER (bij dossiers niveau basisonderwijs) Mevr. Nicole SPELEERS (bij dossiers niveau secundair onderwijs), voorzitter Namens het Gemeenschapsonderwijs : Mevr. Lut STROOBANTS Namens de representatieve verenigingen van schoolbesturen en inrichtende machten van het gesubsidieerd officieel onderwijs : de heer Bob LOISEN Namens de representatieve verenigingen van schoolbesturen en inrichtende machten van het gesubsidieerd vrij onderwijs : de heer Carl SNOECX Namens de representatieve vakorganisatie ACOD : de heer Raf DE WEERDT Namens de representatieve vakorganisatie VSOA : de heer Luc VAN DEN BOSCH Namens de representatieve vakorganisatie COV : Mevr. Marianne COOPMAN Namens de representatieve vakorganisatie COC : de heer Michel VAN UYTFANGHE Als externe expert in studie- en beroepskeuze : de heer André SIMOENS Als externe expert in de problematiek van de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt : de heer Lieven DESMET Namens de centra voor leerlingenbegeleiding : Mevr. Yolande SCHULPEN Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering van 26 oktober 2007 houdende goedkeuring van de geselecteerde tijdelijke projecten rond studie- en beroepskeuze en rond werkplekleren.

Brussel, 26 oktober 2007.

De minister-president van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Werk, Onderwijs en Vorming, F. VANDENBROUCKE

Bijlage II Lijst van tijdelijke projecten rond studie- en beroepskeuze en rond werkplekleren voor de periode van 1 november 2007 tot en met 31 augustus 2010 1. De honderd talen(ten) van het kind.Een project over talentenverkenning, -ontwikkeling en -verdieping in het kader van een coherente studie- en beroepskeuze.

Algemeen thema : Studie- en beroepskeuze Beschrijving : Dit project stelt een onderwijssysteem voor dat gebaseerd is op het ontwikkelen van talenten en bekwaamheden. Om dit te kunnen realiseren voorzien ze een samenwerking tussen de derde graad basis- en de eerste graad secundair onderwijs. De leerstof van de basisvorming zal doorheen deze vier jaren uitgewerkt worden in modules in functie van een betere keuze naar onderwijsvormen en studierichtingen in de tweede graad van het secundair onderwijs. Alle modules worden opgebouwd volgens het principe van het beheersingsleren. Hierbij maken ze gebruik van een portfolio voor de leerling. Ook de attestering wordt uitgesteld naar het einde van deze vierjarige cyclus.

Deelnemende onderwijsinstellingen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 2. SCHL ZKT TLT Algemeen thema : Studie- en beroepskeuze Beschrijving : Met dit project willen de deelnemende scholen de studiekeuze en het studieadvies beter op elkaar laten aansluiten.Om dit te doen zijn er drie grote fasen in het project. In een eerste fase worden enkele gegevens op een statistisch correcte wijze in kaart gebracht door een onderzoek betreffende studiekeuze en studieadvies en een nulmeting van een aantal toetsresultaten. In een tweede fase worden acties ondernomen om de hypotheses uit de eerste fase weg te werken. Binnen deze tweede fase worden vier grote problemen aangepakt, namelijk het beperkte zicht van leerlingen en leerkrachten op de eigen competenties, het beperkte zicht van verschillende doelgroepen op de structuur van het secundair onderwijs, de aansluiting van het secundair op het basisonderwijs en de beïnvloeding van socio-culturele achtergronden op de studiekeuze en het studieadvies. In fase drie wordt er een meting van de effecten uitgevoerd.

Deelnemende onderwijsinstellingen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 3. Stages als wederzijdse bestuiving van talenten in bedrijven en HPO Algemene thema's : Studie- en beroepskeuze en werkplekleren Beschrijving : Dit project wil zich vooral toespitsen op het werkplekleren.Binnen deze as willen de deelnemende scholen enerzijds werk maken van uitgebreide, intensieve en geïndividualiseerde stages als tool om talenten te versterken en werkpunten bij zowel leerlingen als leerkrachten bij te schaven. Anderzijds wil het project zich richten op kwaliteitsvol werkplekleren door de evaluatie van de competenties tijdens de stages te verfijnen, bedrijfsstages te organiseren en bedrijven naar de school te halen. Daarnaast wordt er, op de as studie- en beroepskeuze, naar een betere bekendmaking van HPO gestreefd en een meer flexibele overgang van HPO naar de arbeidsmarkt, ook voor studenten met een handicap.

Deelnemende onderwijsinstellingen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 4. Kwaliteitsvol werkplekleren in social profit Algemeen thema : Werkplekleren Beschrijving : Dit project wil werkplekleren systematisch en kwaliteitsvol integreren in de verschillende opleidingstrajecten. Daartoe zullen de leerdoelen worden bepaald die in het kader van competentieontwikkeling en levenslang leren binnen het werkplekleren dienen behaald te worden. Ook zullen er instrumenten worden uitgewerkt voor (self)assessment van de leerling en de opvolging hiervan door de stagementoren en de school. Het beleidsvoerend vermogen van de school wordt versterkt inzake mentoring. Daarnaast wordt de structurele relatie met het werkveld uitgebouwd in de vorm van een praktijk-leergemeenschap waarin onderwijs en arbeidsorganisaties de kans krijgen om te groeien naar een lerende organisatie.

Deelnemende onderwijsinstellingen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 5. LogSafe Algemene thema's : Studie- en beroepskeuze en werkplekleren Beschrijving : Het project omvat twee domeinen : veiligheid en logistiek.De algemene doelstelling van de deelnemende scholen is het ontwikkelen van talenten bij de leerlingen en deze te blijven stimuleren door op het terrein kwaliteitsvol werkplekleren uit te bouwen. In samenwerking met tal van diensten kunnen leerlingen uit het TSO, BSO en aansluitend ASO-richtingen zowel op school als op de werk- en opleidingsvloer kennis maken met professionaliteitsontwikkeling.

Deelnemende onderwijsinstellingen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 6. Erasmusproject Werkplekleren voor Toerismeleerlingen (EWT) Algemeen thema : Werkplekleren Beschrijving : In dit project wordt een samenwerking tussen de sector en de secundaire toerismescholen uitgebouwd rond werkplekleren.Om dit te realiseren wordt een overlegplatform gecreëerd waar de toeristische sector en de deelnemende scholen samen wegen, strategieën en methodieken zoeken om eindtermen, leerdoelen en -inhouden de basis te laten vormen voor een systeem van werkplekleren. Dit moet uitmonden in een gemeenschappelijk gedragen plan dat tot uitwerking kan komen binnen dit project.

Deelnemende onderwijsinstellingen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 7. Competentieportfolio voor alle onderwijsniveaus in het Leonardo Lyceum Algemeen thema : Studie- en beroepskeuze Beschrijving : Het project wil een aanzet geven om de huidige onderwijsmethode om te schakelen naar competentiegestuurd onderwijs. Het evaluatie- en rapporteringssysteem zal als hefboom worden gebruikt om dit veranderingsproces op gang te krijgen. De deelnemende scholen werken samen met het basisonderwijs en het CLB om het eigen rapporteringsysteem en leerlingvolgsysteem te vernieuwen en uit te breiden met een elektronisch portfolio. Dit portfolio beschrijft de competenties van de leerlingen en creëert ruimte voor zelfreflectie.

Het gebruik van deze portfolio zien zij als een mogelijkheid om een brede eerste graad uit te bouwen.

Deelnemende scholen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 8. Werkplekleren in de zorgsector : voor leerlingen en leraren SO. Optimaliseren van het proces van studieoriëntering en -begeleiding in de derde graad SO Algemene thema's : Studie- en beroepskeuze en werkplekleren Beschrijving : Dit project wil via de inbreng van werkplekleren in de verschillende onderwijsvormen van de derde graad secundair onderwijs het studiekeuzeproces optimaliseren. In samenwerking met zorginstellingen in de Leuvense regio, het VCLB en VIVO willen de deelnemende scholen methodieken en lesmaterialen ontwikkelen voor leraren om leerlingen voor te bereiden op inleefmomenten en stages.

Met dit project willen ze een structureel netwerk creëren tussen het hoger en secundair onderwijs en de zorginstellingen zodat informatie over de visie en evolutie in de gezondheidszorgberoepen doorstroomt naar het onderwijsveld.

Deelnemende onderwijsinstellingen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 9. Onderwijs/arbeidskansen/bedrijf voor leerlingen 7BSO : « Talenten matchen aan functieprofielen » Algemene thema's : Studie- en beroepskeuze en werkplekleren Beschrijving : Dit project wil leerlingen BSO met een goede basiskennis de kans geven om, naast een specifieke algemene vorming en het aanscherpen van de nodige arbeidsattitudes zowel op school als in de bedrijven, 'technisch specifieke beroepsbekwaamheid' te verwerven zodat ze na hun afstuderen onmiddellijk in het arbeidsveld kunnen stappen.Daarnaast wil men leerkrachten een voldoende aantal dagen laten meelopen in de bedrijven (jobschaduwen) om zo te leren wat ondernemen is in de dagdagelijkse realiteit. De betrokken organisaties (VoKa, Streekplatform,...) worden intensief bij de uitwerking en voortgang van het project betrokken.

Deelnemende onderwijsinstellingen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 10. Ervaringsgericht leren.Naar een geïntegreerde aanpak in TSO en BSO via werkplekleren.

Algemeen thema : Werkplekleren Beschrijving : In dit project wordt werkplekleren op verschillende niveaus behandeld : op het niveau van de leerling, van de leerkracht en zijn school en ten slotte ook binnen een netwerk- of samenwerkingsverband. Met dit project wil men niet alleen een kwaliteitsvol begeleidings- en evaluatiesysteem voor stages voor leerlingen ontwikkelen, ook de leerkrachten krijgen de kans om bedrijfsstages te doorlopen. Hierin zijn zowel onderwijs- als andere externe partners (RTC, VDAB, FVB, bedrijfswereld,...) belangrijk.

Binnen dit project wordt er ook getracht op een efficiënte manier ideeën uit te wisselen tussen verschillende scholen.

Deelnemende onderwijsinstellingen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 11. WIJZER : je persoonlijke routeplanner.Werk-wijzer (Werkplekleren), Leer-wijzer (Portfolio van attitudes en vaardigheden), Kies-wijzer (Studie- en beroepskeuzebegeleiding) Algemene thema's : Studie- en beroepskeuze en werkplekleren Beschrijving : Het project wil leerlingen beter voorbereiden op hun toekomst door hen niet alleen een betere kennis van de inhoud van studierichtingen en beroepen te laten verwerven maar ook zichzelf beter te leren kennen en daaraan te leren werken. Dit project werkt onderwijsvormoverschrijdend. Om dit te realiseren wordt er ten eerste een instrument ontwikkeld dat in alle scholen hanteerbaar is : een portfolio. Ten tweede zal studiekeuzebegeleiding een inherent onderdeel vormen van het secundair onderwijstraject. Ten derde wordt werkplekleren ingebouwd in alle studierichtingen in het kader van competentiegericht onderwijs en het ondersteunen van het studiekeuzeproces.

Deelnemende onderwijsinstellingen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 12. De Schakel Algemeen thema : Studie- en beroepskeuze Beschrijving : Dit project stimuleert de samenwerking tussen basis-, secundair en hogeschoolonderwijs.Een nieuwe aanpak voor technologie en wetenschap worden vanuit de middenschool gestimuleerd door middel van bezoeken, doe- en denkdagen, het ondersteunen van leerkrachten uit de basisschool bij technologie,... Hiermee wensen de deelnemende scholen naar het brede veld van betrokkenen bij het onderwijs, technologie en wetenschappen voor te stellen als een positieve keuze.

Deelnemende onderwijsinstellingen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 13. De talentenkaart Algemeen thema : studie- en beroepskeuze Beschrijving : Dit project streeft drie grote doelen na in het studiekeuzeproces : 'bewust worden', 'bewust kiezen' en 'bewust realiseren'.Met hun instrument, dat de bedoeling heeft om competenties te registreren, willen ze drie doelgroepen bereiken. Ten eerste is er de student die ze vertrouwen in en bewustzijn van het eigen kunnen willen bijbrengen. Vervolgens wil dit project de onderwijswereld betrekken met als doel het onderwijstraject via competentieontwikkelend leren te optimaliseren. Tot slot is er de input van de bedrijfswereld, waardoor dit project de inzetbaarheid van potentiële werknemers op de arbeidsmarkt vlotter wil laten verlopen.

Deelnemende onderwijsinstellingen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 14. Gemotiveerd! Algemeen thema : studie- en beroepskeuze Beschrijving : Dit project wil op het vlak van studie- en beroepenkeuze enkele initiatieven bundelen, verbreden en koppelen aan nieuwe inzichten.De deelnemende scholen willen op een handelingsgerichte manier zorgen voor een betere 'leerzorg' en 'keuzebegeleiding' van de leerlingen. Om dit te realiseren gebeurt er onder andere een gemeenschappelijke opvolging van de uitstroom, het optimaliseren van het studieaanbod afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen,... Hierbij wordt een samenwerking tussen basis-, secundair en buitengewoon onderwijs gestimuleerd binnen de Gentse regio samen met een aantal strategische partners.

Deelnemende onderwijsinstellingen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 15. Competentielabo's in het Leonardo Lyceum Algemeen thema : Werkplekleren Beschrijving : De deelnemende scholen werken samen aan dit project met bedrijven en instellingen om te komen tot een betere afstemming van het onderwijsaanbod op de arbeidsmarkt en de vervolgstudies.Er wordt onderzocht welke competenties vereist zijn in specifieke jobs en vervolgstudies die relateren aan de opleidingen. Ook zullen er werkvormen en evaluatie-instrumenten ontwikkeld worden die deze competenties kunnen detecteren en implementeren in de opleidingen.

Deelnemende scholen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 16. Competentieportfolio van kleuter tot student Algemeen thema : studie- en beroepskeuze Beschrijving : De bedoeling van dit project is om de leerlingen van de betrokken scholen van in de kleuterschool te leren kiezen en te leren reflecteren over hun keuzes en de consequenties ervan.Ook de competenties van de leerlingen worden in kaart gebracht om hen onder andere bij deze keuze te helpen. Dit willen de deelnemende scholen realiseren door bestaande initiatieven samen te brengen en op elkaar af te stemmen. Ook wordt een instrument ontwikkeld waardoor elke leerling aan het einde van zijn studieloopbaan beschikt over een individuele portfolio met zijn talenten en competenties.

Deelnemende onderwijsinstellingen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 17. Werkplekleren : aftasten van mogelijkheden en beperkingen Algemeen thema : Werkplekleren Beschrijving : Dit project bestaat uit vier deelprojecten die plaatsvinden op elk van de campussen.Een eerste deelproject richt zich op een inhoudelijke verbetering van de stages door de introductie van werkplekleren voor verschillende nijverheidsrichtingen. Een tweede deelproject wil in een eerste fase de opleiding van de leerlingen in de studierichting Verzorging beter laten aansluiten bij concrete arbeidssituaties. In een tweede fase wil men het werkplekleren ook introduceren voor de leerlingen van het studiedomein Handel en de studierichting Techniek Wetenschappen. Het derde deelproject beoogt de leerlingen meer competent de overstap naar de arbeidsmarkt te laten maken. Het richt zich op de studierichtingen 7e jaar logistiek, 7e jaar publiciteit en illustratie en de 3de graad Jeugd- en gehandicaptenzorg. Het laatste deelproject richt zich op leerlingen van de studierichting Humane Wetenschappen die een stage doorlopen in een instelling of dienst met als doel kennis te maken met verschillende disciplines binnen hun werkveld.

Deelnemende scholen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 18. Begeleiding en studiekeuzebegeleiding in de B-stroom Algemeen thema : Studie- en beroepskeuze Beschrijving : Het project wil de bestaande initiatieven binnen het LOP Diest in de deelnemende scholen bundelen en intensifiëren.Hiermee willen de deelnemende scholen een zinvolle plaats in het onderwijsaanbod garanderen voor iedere leerling in de B-stroom in Diest. Ook het efficiënt begeleiden van leerlingen in hun studiekeuze in een continu leertraject en het creëren van de mogelijkheden om leerlingen hun talenten te laten ontdekken en op basis daarvan een zinvolle studiekeuze te maken binnen, kadert hierbinnen. Dit gebeurt in samenwerking met het bedrijfsleven. Het invoeren van een digitaal portfolio in de B-stroom en het onderzoeken van de mogelijkheid om een portfolio ook in het basisonderwijs in te voeren behoren eveneens tot de vooropgestelde acties.

Deelnemende onderwijsinstellingen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 19. Met dank aan Einstein en Gezelle! Algemeen thema : Studie- en beroepskeuze Beschrijving : Met dit project willen de deelnemende scholen gericht werken aan de loopbaanbegeleiding van leerlingen bij de overgang van het basis- naar het secundair onderwijs en aan de professionalisering van leerkrachten.Men wil leerlingen van het 6e leerjaar kennis laten maken met de verschillende technologische opleidingen en beroepen en de discontinuïteit wegwerken in de curricula bij de overgang van basis- naar secundair onderwijs. Ook wil men ervoor zorgen dat leerlingen hun eigen competenties kennen en ontplooien op creatieve wijze zodat ze deze inzichten kunnen hanteren bij de keuze van de toekomstige studierichting.

Deelnemende onderwijsinstellingen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering van 26 oktober 2007 houdende goedkeuring van de geselecteerde tijdelijke projecten rond studie- en beroepskeuze en rond werkplekleren.

Brussel, 26 oktober 2007.

De minister-president van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Werk, Onderwijs en Vorming, F. VANDENBROUCKE

^