Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 13 december 2024
gepubliceerd op 31 januari 2025

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de nadere regels voor de valorisatie van verworven kennis voor de toelating, de gedeeltelijke of volledige vrijstelling in één of meer onderwijseenheden voor sociale promotie

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2025000450
pub.
31/01/2025
prom.
13/12/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

13 DECEMBER 2024. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de nadere regels voor de valorisatie van verworven kennis voor de toelating, de gedeeltelijke of volledige vrijstelling in één of meer onderwijseenheden voor sociale promotie


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 16 april 1991 houdende organisatie van het onderwijs voor sociale promotie, artikel 8, zoals gewijzigd bij het decreet van 9 februari 2017;

Gelet op het decreet van 7 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/11/2013 pub. 18/12/2013 numac 2013029625 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies sluiten tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studie, artikel 118, zoals gewijzigd bij het decreet van 3 mei 2019 en de artikelen 119 en 120;

Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 29 november 2017Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 29/11/2017 pub. 18/01/2018 numac 2018030032 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de nadere regels voor de valorisatie van verworven kennis voor de toelating, de vrijstelling en de bekrachtiging in één of meer onderwijseenheden voor sociale promotie sluiten tot vaststelling van de nadere regels voor de valorisatie van verworven kennis voor de toelating, de vrijstelling en de bekrachtiging in één of meer onderwijseenheden voor sociale promotie;

Gelet op het "Genderest" van 15 februari 2024 betreffende het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de nadere regels voor de valorisatie van verworven kennis voor de toelating, de gedeeltelijke of volledige vrijstelling in één of meer onderwijseenheden voor sociale promotie;

Gelet op de onderhandelingsprotocolen van 18 maart 2024 van het Onderhandelingscomité van sector IX: « Onderwijs » (Franse Gemeenschap), van het Comité voor de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten, afdeling II, en van het Onderhandelingscomité voor de statuten van het personeel van het gesubsidieerd vrij onderwijs;

Gelet op het overlegprotocol van 20 maart 2024 van het Onderhandelingscomité tussen de regering van de Franse Gemeenschap en de vertegenwoordigings- en coördinatieorganen van de inrichtende machten van het onderwijs en de gesubsidieerde psycho-medisch-sociale centra die door de regering worden erkend;

Gelet op het advies nr. 77.040/2 van de Raad van State, gegeven op 26 september 2024, met toepassing van artikel 84, § 1, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende het decreet van de Franse Gemeenschap van 22 oktober 2003 houdende instemming met het samenwerkingsakkoord van 24 juli 2003 betreffende de erkenning van competenties op het gebied van de voortgezette beroepsopleiding, gesloten tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie;

Overwegende het decreet van 30 april 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 30/04/2009 pub. 02/07/2009 numac 2009029352 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende instemming met het Samenwerkingsakkoord gesloten te Brussel, op 27 maart 2009, tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de oprichting van de "Service francophone des Métiers et des Qualifications", afgekort « S.F.M.Q. » type decreet prom. 30/04/2009 pub. 02/06/2009 numac 2009031280 bron franse gemeenschapscommissie van het brussels hoofdstedelijk gewest Decreet houdende goedkeuring van het Samenwerkingsakkoord gesloten te Brussel, op 27 maart 2009, tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de oprichting van de « Service francophone des Métiers et des Qualifications » type decreet prom. 30/04/2009 pub. 16/07/2009 numac 2009203193 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende instemming met het Samenwerkingsakkoord gesloten tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de oprichting van de "Service francophone des Métiers et des Qualifications" sluiten houdende instemming met het Samenwerkingsakkoord gesloten te Brussel, op 27 maart 2009, tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de oprichting van de "Service francophone des Métiers et des Qualifications", afgekort "S.F.M.Q.";

Overwegende de nota van de Algemene Raad voor het onderwijs voor sociale promotie van 7 december 2022;

Op de voordracht van de Minister van Onderwijs en Onderwijs voor sociale promotie;

Na beraadslaging, Besluit :

HOOFDSTUK I - Algemene bepalingen

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° "Leerresultaten": zoals bepaald in artikel 5bis, 1°, van het decreet van 16 april 1991; 2° "Formele leerresultaten": leerresultaten die voortvloeien uit onderwijsactiviteiten of leeractiviteiten die gestructureerd zijn in termen van tijd, doelstellingen en middelen en die bekrachtigd worden door een of meer andere bekwaamheidsbewijzen dan die welke als voorafgaande vereiste bekwaamheden dienen, zoals vastgelegd in het pedagogisch dossier en: a) afgegeven of gevalideerd door het onderwijs, d.w.z.: i) één of meer attesten, één of meer bekwaamheidsbewijzen of studiepunten van hoger onderwijs uitgereikt door een onderwijsinstelling georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, de Vlaamse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap; ii) één of meer buitenlandse bekwaamheidsbewijzen die als gelijkwaardig erkend zijn door de Franse Gemeenschap; iii) een of meer leergetuigschriften die overeenkomen met de kwalificatiegetuigschriften van het secundair onderwijs met volledig leerplan uitgereikt door het "Institut wallon de Formation en Alternance et des indépendants et Petites et Moyennes Entreprises" of door de "Service de Formation des Petites et Moyennes Entreprises de la Région Bruxelloise"; of b) i) een of meer slaagattesten uitgereikt door de opleidingsinstellingen die een automatische valorisatieovereenkomst opgemaakt hebben met de Regering van de Franse Gemeenschap; ii) een of meer bekwaamheidsbewijzen of getuigschriften uitgereikt met toepassing van de samenwerkingsakkoorden die de Franse Gemeenschap heeft ondertekend; 3° "Informele leerresultaten" : leerresultaten die voortvloeien uit informele leeractiviteiten, zoals bepaald in artikel 2, 7° van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 2 september 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 02/09/2015 pub. 29/09/2015 numac 2015029433 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende algemene regeling van de studies in het secundair onderwijs voor sociale promotie type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 02/09/2015 pub. 29/09/2015 numac 2015029434 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende algemene regeling van de studies in het hoger onderwijs voor sociale promotie van het korte type en het lange type sluiten houdende algemene regeling van de studies in het secundair onderwijs voor sociale promotie en in artikel 2, 8°, van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 2 september 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 02/09/2015 pub. 29/09/2015 numac 2015029433 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende algemene regeling van de studies in het secundair onderwijs voor sociale promotie type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 02/09/2015 pub. 29/09/2015 numac 2015029434 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende algemene regeling van de studies in het hoger onderwijs voor sociale promotie van het korte type en het lange type sluiten houdende algemene regeling van de studies in het hoger onderwijs voor sociale promotie van het korte type en het lange type;4° "Niet-formele leerresultaten": leerresultaten die voortvloeien uit niet-formele leeractiviteiten zoals bepaald in artikel 2, 6°, van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 2 september 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 02/09/2015 pub. 29/09/2015 numac 2015029433 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende algemene regeling van de studies in het secundair onderwijs voor sociale promotie type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 02/09/2015 pub. 29/09/2015 numac 2015029434 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende algemene regeling van de studies in het hoger onderwijs voor sociale promotie van het korte type en het lange type sluiten houdende algemene regeling van de studies in het secundair onderwijs voor sociale promotie en in artikel 2, 7°, van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 2 september 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 02/09/2015 pub. 29/09/2015 numac 2015029433 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende algemene regeling van de studies in het secundair onderwijs voor sociale promotie type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 02/09/2015 pub. 29/09/2015 numac 2015029434 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende algemene regeling van de studies in het hoger onderwijs voor sociale promotie van het korte type en het lange type sluiten houdende algemene regeling van de studies in het hoger onderwijs voor sociale promotie van het korte type en het lange type;5° « ARES »: de Academie voor Onderzoek en Hoger Onderwijs bedoeld in artikel 20 van het decreet van 7 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/11/2013 pub. 18/12/2013 numac 2013029625 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies sluiten tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies;6° "Studieraad": de Raad zoals bepaald in artikel 5bis, 7°, van het decreet van 16 april 1991;7° "Algemene Raad ": de Raad zoals bepaald in artikel 5bis, 16°, van het decreet van 16 april 1991 ;8° "Decreet": het decreet van 16 april 1991 van de Franse Gemeenschap houdende organisatie van het onderwijs voor sociale promotie;9° "Volledige vrijstelling": vrijstelling van één of meer onderwijseenheden met betrekking tot de bekrachtiging van alle leerresultaten, zoals vermeld in de pedagogische dossiers van de betrokken onderwijseenheden, overeenkomstig het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 15 mei 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 15/05/2014 pub. 22/08/2014 numac 2014029385 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van artikel 37 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 25 oktober 1993 houdende bezoldigingsregeling van het bestuurs- en onderwijzend personeel en van het opvoedend hulppersoneel van het onderwijs voor sociale promotie van de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de pedagogische dossiers van de onderwijsafdelingen en -eenheden van het onderwijs voor sociale promotie;10° "Gedeeltelijke vrijstelling": vrijstelling van één of meer onderwijsactiviteiten verbonden aan één of bepaalde leerresultaten in één of meer onderwijseenheden van het onderwijs van sociale promotie, zoals bepaald in de pedagogische dossiers van de onderwijseenheid, overeenkomstig het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 15 mei 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 15/05/2014 pub. 22/08/2014 numac 2014029385 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van artikel 37 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 25 oktober 1993 houdende bezoldigingsregeling van het bestuurs- en onderwijzend personeel en van het opvoedend hulppersoneel van het onderwijs voor sociale promotie van de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de pedagogische dossiers van de onderwijsafdelingen en -eenheden van het onderwijs voor sociale promotie;11° "Pedagogisch dossier": het pedagogisch dossier zoals bepaald in artikel 1 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 15 mei 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 15/05/2014 pub. 22/08/2014 numac 2014029385 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van artikel 37 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 25 oktober 1993 houdende bezoldigingsregeling van het bestuurs- en onderwijzend personeel en van het opvoedend hulppersoneel van het onderwijs voor sociale promotie van de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de pedagogische dossiers van de onderwijsafdelingen en -eenheden van het onderwijs voor sociale promotie;12° "Dossier van valorisatie": geheel van de documenten die de student doorslaggevend acht om al de verworven kennis te verantwoorden en die hij aan de Studieraad voorlegt om een valorisatie aan te vragen;13° "Opleidingsinstelling": a) opleidingscentra van de « Office wallon de la Formation professionnelle de l'Emploi et d'Actiris »;b) centra voor beroepsopleiding van het « Institut bruxellois francophone pour la formation professionnelle »;c) centra voor permanente vorming voor de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen;d) opleidingsinstellingen die erkend zijn krachtens het Waals decreet van 10 juli 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/07/2013 pub. 20/08/2013 numac 2013204704 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de centra voor socioprofessionele inschakeling sluiten betreffende de centra voor socio-professionele inschakeling;e) de opleidingsinstellingen die erkend zijn krachtens het decreet van 27 april 1995 van de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de erkenning van organismen voor socio-professionele inschakeling en de subsidiëring van hun beroepsopleidingsactiviteiten voor werklozen en laag geschoolde werkzoekenden gericht op het vergroten van hun kans op het vinden of terugvinden van werk in het raam van gecoördineerde voorzieningen voor socio-professionele inschakeling;f) instellingen voor permanente opvoeding, zoals bepaald en erkend door het decreet van de Franse Gemeenschap van 17 juli 2003 met betrekking tot de steun aan het verenigingsleven op het gebied van de permanente opvoeding;g) opleidingsdiensten georganiseerd door de overheidsdiensten of de privé- ondernemingen, inclusief diegene die buiten België gevestigd zijn;14° "Valorisatie van verworven kennis": proces zoals bepaald in artikel 8 van het decreet van 16 april 1991. HOOFDSTUK II. - Valorisatie van verworven kennis in het kader van de toelating in één of meer onderwijseenheden

Art. 2.§ 1. De voorafgaande bekwaamheden die vereist zijn voor de toelating in een onderwijseenheid van het onderwijs voor sociale promotie of de bekwaamheidsbewijzen die gelden als bewijs ervan, worden nader bepaald in het pedagogisch dossier van de onderwijseenheid overeenkomstig het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 15 mei 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 15/05/2014 pub. 22/08/2014 numac 2014029385 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van artikel 37 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 25 oktober 1993 houdende bezoldigingsregeling van het bestuurs- en onderwijzend personeel en van het opvoedend hulppersoneel van het onderwijs voor sociale promotie van de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de pedagogische dossiers van de onderwijsafdelingen en -eenheden van het onderwijs voor sociale promotie. § 2. In het kader van de valorisatie van de formele leerresultaten gaat de Studieraad over tot de toelating in één of meer onderwijseenheden van het onderwijs voor sociale promotie in het geval dat de student één of meer bewijsdocumenten bedoeld in artikel 1, 2° indient waarbij de Studieraad de voldoende en globale beheersing kan evalueren van bekwaamheden die gelijk aan of hoger zijn dan de vereiste voorafgaande bekwaamheden, zoals bepaald in het pedagogisch dossier van de betrokken onderwijseenheid of -eenheden.

Wat betreft de documenten voorzien in artikel 1, 2°, a), laat de Studieraad de student toe na te hebben nagekeken dat deze documenten betrekking hebben op de beoordeling van bekwaamheden op een niveau gelijk aan of hoger dan de vereiste voorafgaande bekwaamheden, zoals bepaald in het pedagogisch dossier van de betrokken onderwijseenheid of -eenheden.

Wat betreft de documenten bedoeld in artikel 1, 2°, b), laat de Studieraad, na de betrokken documenten te hebben nagekeken, de student toe zonder test in de onderwijseenheid of -eenheden.

De student wordt meegeteld voor de vorming van lestijden-leerlingen en de gewogen lestijden-leerlingen mits inachtneming van de andere bepalingen. § 3. In het kader van de valorisatie van niet-formele of informele leerresultaten: - kan de Studieraad ofwel overgaan tot de toelating van de student die voor een test of een proef erin slaagt waarbij de voldoende en globale beheersing van de voorafgaande bekwaamheden van één of meer onderwijseenheden kan bewezen worden; - kan de student ofwel documenten voorleggen die hij doorslaggevend acht en die bestaan uit een dossier van valorisatie van verworven kennis en bekwaamheden: * tijdens studies, opleidingen georganiseerd door een openbare of privé-instelling, * en/of tijdens professionele en persoonlijke ervaring, en die aantonen dat ze een voldoende en globale beheersing hebben die gelijk is aan of groter is dan de slagingsdrempel van de vereiste bekwaamheden van een of meer onderwijseenheden. Na analyse van de documenten kan de Studieraad de student zonder test of proef toelaten tot één of meer onderwijseenheden.

De student wordt meegeteld voor de vorming van lestijden-leerlingen en de gewogen lestijden-leerlingen mits inachtneming van de andere bepalingen.

HOOFDSTUK III - Valorisatie van verworven kennis in het kader van een gedeeltelijke vrijstelling van één of meer onderwijsactiviteiten in een onderwijseenheid

Art. 3.§ 1. In het kader van de valorisatie van de formele leerresultaten gaat de Studieraad over tot de gedeeltelijke vrijstelling van één of meer onderwijseenheden gebonden aan één of meer leerresultaten in één of meer onderwijseenheden als de student de bewijsstukken bedoeld in artikel 1, 2°, voorlegt.

Deze documenten stellen de Studieraad in staat om te beoordelen of er sprake is van voldoende en globale beheersing van bekwaamheden die gelijk zijn aan of hoger zijn dan de slaagdrempel voor een of meer van de leerresultaten die vereist zijn voor vrijstelling van onderwijsactiviteiten, zoals bepaald in het onderwijsdossier voor de betrokken onderwijseenheid of onderwijseenheden.

De Studieraad verleent, na te hebben nagekeken dat deze documenten betrekking hebben op de beoordeling van bekwaamheden op een niveau dat gelijk is aan of hoger is dan de slaagdrempel van een of bepaalde leerresultaten die nodig zijn voor de vrijstelling van onderwijsactiviteiten van deze onderwijseenheid of -eenheden, een vrijstelling aan de student zonder test of proef.

De student wordt meegeteld voor de vorming van lestijden-leerlingen en de gewogen lestijden-leerlingen mits inachtneming van de andere bepalingen. § 2. In het kader van de valorisatie van de eerder verworven niet-formele of informele leerresultaten, als de student bewijskrachtige documenten kan leveren en het valorisatiedossier kan samenstellen dat zijn kennis en vaardigheden hervat die hij heeft verworven: - tijdens een studie, een opleiding van een openbare of particuliere instelling, - en/of bij zijn professionele en personele ervaringen, en dat de voldoende en algemene beheersing van vaardigheden die gelijkwaardig zijn aan of hoger zijn dan de slaagdrempel voor een of meer leerresultaten van een of meer onderwijseenheden bewijst, kan de Studieraad, na analyse van de documenten, vrijstelling verlenen van een of meer onderwijsactiviteiten van een of meer onderwijseenheden zonder toets of examen.

De student wordt meegeteld voor het genereren van lestijden-leerlingen en gewogen lestijden-leerlingen, onder voorbehoud van naleving van de andere bepalingen.

HOOFDSTUK IV. - Valorisatie van de leerresultaten in het kader van een volledige vrijstelling van een of meer onderwijseenheden

Art. 4.§ 1. In het kader van de valorisatie van de eerder verworven formele leerresultaten verleent de Studieraad volledige vrijstelling van een of meer onderwijseenheden van het onderwijs voor sociale promotie als de student de in artikel 1, 2°, bedoelde bewijskrachtige documenten oplevert die de Studieraad in staat stellen om voor alle leerresultaten van één of meer van de betrokken onderwijseenheden een voldoende en algemene beheersing van vaardigheden te beoordelen die gelijkwaardig zijn aan of hoger zijn dan de slaagdrempel.

Wat de documenten bedoeld in artikel 1, 2°, a), betreft, verleent de Studieraad een volledige vrijstelling aan de student nadat hij heeft gecontroleerd dat de genoemde documenten betrekking hebben op de beoordeling van vaardigheden op een niveau gelijk aan of hoger dan de slaagdrempel voor alle leerresultaten van een of meer van de betrokken onderwijseenheden.

Wat de documenten bedoeld in artikel 1, 2°, b), betreft, verleent de Studieraad een volledige vrijstelling van de betrokken onderwijseenheid of -eenheden na controle van deze documenten.

In het geval van de volledige vrijstelling wordt de student niet meegeteld als regelmatige leerling. § 2. In het kader van de valorisatie van de eerder verworven niet-formele of informele leerresultaten kan de Studieraad een student volledig vrijstellen van een of meer onderwijseenheid of -eenheden als deze student het valorisatiedossier voorlegt met bewijskrachtige documenten die zijn kennis en vaardigheden hervat die hij heeft verworven: - tijdens een studie, een opleiding van een openbare of particuliere instelling, - en/of bij zijn professionele en personele ervaringen, en die bewijzen dat hij de verworven leerresultaten die gelijkwaardig zijn aan of hoger zijn dan de slaagdrempel van deze bedoeld in het of de pedagogische dossiers, voldoende en volledig beheerst.

Als de Studieraad, na analyse van het dossier, beoordeelt dat dit voldoende is, verleent hij de volledige vrijstelling aan de student van een of meer onderwijseenheden zonder die aan een extra test of examen te onderwerpen. Als hij beoordeelt dat dit onvoldoende is, bepaalt hij welke toets(en) of examen(s) de student moet maken.

In het geval van de volledige vrijstelling wordt de student niet meegeteld als regelmatige leerling. § 3. De Studieraad reikt het of de "Valorisatie"-slaagattest(en) uit, verkregen in het kader van de valorisatie van de verworven vaardigheden, aan de student die geniet van het valorisatieproces in het kader van de volledige vrijstelling van één of meerdere onderwijseenheden die deel uitmaken van een afdeling of buiten een afdeling.

Deze valorisatieattesten kunnen echter geen betrekking hebben op de volgende onderwijseenheden: 1° de geïntegreerde proeven;2° de onderwijseenheden die geen prestaties van studenten omvatten;3° onderwijseenheden waarvoor specifieke voorschriften de student verplichten deze te volgen. Het "Valorisatie"-slaagattest kan op verzoek van de student worden uitgereikt na publicatie van de resultaten van de beraadslagingen van de studieraad van de betrokken onderwijseenheid.

De door een onderwijsinstelling voor sociale promotie uitgereikte "Valorisatie"-slaagattesten zijn tegenstelbaar aan alle andere onderwijsinstellingen voor sociale promotie. § 4. Het "Valorisatie"-slaagattest dat in deze context wordt behaald, omvat onder andere: 1° de leerresultaten;2° de lijst van de onderwijsactiviteiten van de betrokken onderwijseenheid;3° in voorkomend geval, het aantal studiepunten, zoals bepaald in het pedagogisch dossier overeenkomstig artikel 1, § 2, van het bovenvermelde besluit van 15 mei 2014;4° in voorkomend geval, het niveau dat bereikt wordt door de student in het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Talen;5° de handtekeningen van ten minste twee derde van de leden van de Studieraad;6° het behaalde percentage;7° het zegel van de inrichting. HOOFDSTUK V. - Gemeenschappelijke bepalingen voor de toelating, de gedeeltelijke en de volledige vrijstelling

Art. 5.De Studieraad is als enige bevoegd om de voorafgaande bekwaamheden die vereist zijn voor de toelating, alsook het of de leerresultaten betreffende de gedeeltelijke of volledige vrijstelling van een onderwijseenheid, na te kijken.

De beslissingen die door de Studieraad worden genomen of waarvan hij akte genomen heeft, zijn definitief. Ze worden opgenomen in processen-verbaal die door de leden van de Studieraad worden ondertekend. Die processen-verbaal worden bewaard gedurende vier jaar ten zetel van de inrichting en moeten te allen tijde kunnen worden voorgesteld aan de leden van de inspectie- en verificatiediensten van het onderwijs voor sociale promotie, samen met de bewijsdocumenten.

De beslissingen die door de Studieraad worden genomen of waarvan hij akte genomen heeft, of ze nu positief of negatief zijn, worden door de inrichtingen ingevoerd in een computerapplicatie die door de diensten van de regering ter beschikking wordt gesteld voor controledoeleinden.

Art. 6.De beslissing van de Studieraad te erkennen dat de kandidaat de voorafgaande bekwaamheden bezit die vereist zijn voor de toelating tot een onderwijseenheid kan, alleen daardoor, niet leiden tot het uitreiken van een slaagattest van een andere onderwijseenheid die vooraf moet gaan.

In het geval van onderwijseenheden die hiërarchisch zijn, omdat de leerresultaten van de ene eenheid de vereiste basisvaardigheden voor een andere eenheid zijn, kan elke instelling echter de leerresultaten in de context van een volledige vrijstelling valoriseren door middel van een algemene toets die de leerresultaten van deze eenheden omvat, met het oog op de afgifte van slaagattesten voor elke eenheid.

Art. 7.Op straffe van nietigheid moet het slaagattest van een onderwijseenheid worden uitgereikt door een gemachtigde instelling en, in het kader van het hoger onderwijs, door een instelling die gemachtigd is tot het organiseren van de afdeling die de betrokken onderwijseenheid omvat.

De samenstelling van de Studieraad moet overeenstemmen met deze die bepaald is in de algemene studiereglementen.

Art. 8.De valorisatie van verworven kennis in het kader van de toelating of de gedeeltelijke of volledige vrijstelling in het hoger onderwijs gebeurt overeenkomstig artikelen 84, 117, 118, 119, 120 en 130 van het decreet van 7 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/11/2013 pub. 18/12/2013 numac 2013029625 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies sluiten tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies.

HOOFDSTUK VI. - Valorisatie van verworven kennis voor de toelating en de volledige vrijstelling in het kader van een automatische overeenkomst voor de valorisatie met een opleidingsinstelling Afdeling 1. - Gemeenschappelijke bepalingen voor het secundair en het

hoger onderwijs voor sociale promotie

Art. 9.§ 1. In het kader van artikel 8, eerste lid, van het decreet kunnen in een overeenkomst tussen de Regering van de Franse Gemeenschap en de opleidingsinstellingen, na advies van de Algemene Raad en de Inspectiedienst van het onderwijs voor sociale promotie, bijzondere nadere regels worden vastgelegd voor de valorisatie van het opleidingstraject dat toegang geeft tot één of meer onderwijseenheden waarvan de voorafgaande bekwaamheden niet door de Studieraad zullen worden nagekeken. § 2. Op dezelfde manier kan een automatische volledige vrijstelling van een of meer onderwijseenheden worden overeengekomen zonder verificatie van de leerresultaten, met uitzondering van de geïntegreerde proef, die nooit kan worden gevaloriseerd. § 3. De in paragraaf 1 bedoelde overeenkomst bevat de lijst van de betrokken onderwijseenheden waarvoor toelating of volledige vrijstelling wordt verleend zonder verificatie van de vereiste voorafgaande vaardigheden of leerresultaten. Die bevat ook een verbintenis van de erkende opleidingsinstelling om te voldoen aan de pedagogische dossiers van de onderwijseenheden in kwestie en in het bijzonder het studieniveau en de beoordeling van de leerresultaten voor de onderwijseenheden die door een overeenkomst kunnen worden gevaloriseerd. § 4. De Inspectiedienst van het onderwijs voor sociale promotie is verantwoordelijk voor het bewaken en controleren van de naleving van deze verplichting door de erkende instellingen.

Hij brengt verslag uit aan de Regering van de Franse Gemeenschap, die de overeenkomst kan opzeggen indien de opleidingsinstelling deze verbintenis niet nakomt. Afdeling 2 - Valorisatie van verworven kennis voor de toelating en de

volledige vrijstelling in het kader van een automatische overeenkomst voor de valorisatie in het hoger onderwijs voor sociale promotie

Art. 10.Een overeenkomst betreffende de toelating tot of de volledige vrijstelling van één of meer onderwijseenheden van het hoger onderwijs van het korte type kan worden gesloten met openbare operatoren inzake opleiding overeenkomstig artikel 118 van het decreet van 7 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/11/2013 pub. 18/12/2013 numac 2013029625 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies sluiten tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies.

De Algemene Raad geeft een raadgevend advies en stuurt de aanvraag door naar de ARES voor advies. Het advies van de ARES wordt voorgelegd aan de Regering van de Franse Gemeenschap, die de beslissing op eensluidend advies van de ARES besluit.

De overeenkomst betreffende het hoger onderwijs van het korte type vermeldt de referenties met betrekking tot de kwaliteitsprocessen gevolgd door de openbare operatoren inzake opleiding die een valorisatiesovereenkomst aanvraagt, alsook het verslag van de inspectiedienst indien deze instelling reeds het voorwerp uitmaakte van een verslag.

Art. 11.De in artikel 10 bedoelde overeenkomst mag slechts betrekking hebben op ten hoogste 2/3 van de totale studiepunten van de betrokken afdeling.

HOOFDSTUK VII. - Opheffings- en slotbepalingen

Art. 12.Het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 29 november 2017Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 29/11/2017 pub. 18/01/2018 numac 2018030032 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de nadere regels voor de valorisatie van verworven kennis voor de toelating, de vrijstelling en de bekrachtiging in één of meer onderwijseenheden voor sociale promotie sluiten tot vaststelling van de nadere regels voor de valorisatie van verworven kennis voor de toelating, de vrijstelling en de bekrachtiging in één of meer onderwijseenheden voor sociale promotie wordt opgeheven.

Art. 13.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2025. In afwijking hiervan treedt artikel 5, derde lid, in werking voor het academiejaar 2026-2027.

Art. 14.De Minister bevoegd voor het onderwijs voor sociale promotie is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 13 december 2024.

Voor de Regering: De Minister-Presidente, belast met Begroting, Hoger Onderwijs, Cultuur en Internationale en Intra-Franstalige Betrekkingen, E. DEGRYSE De Minister van Onderwijs en Onderwijs voor sociale promotie, V. GLATIGNY


^