Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 24 augustus 2023
gepubliceerd op 16 januari 2024

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot organisatie van opleidingsstelsels gewijd aan de evolutieve benadering in het kader van de gemeenschappelijke kern

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2023045072
pub.
16/01/2024
prom.
24/08/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

24 AUGUSTUS 2023. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot organisatie van opleidingsstelsels gewijd aan de evolutieve benadering in het kader van de gemeenschappelijke kern


De regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het Wetboek van het basis- en secundair onderwijs, artikel 6.1.3-9, gewijzigd bij het decreet van 31 maart 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 31/03/2022 pub. 07/06/2022 numac 2022040888 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de aanpassing van het jaarritme van de scholen voor gewoon, gespecialiseerd basis- en secundair onderwijs, secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan en voor sociale promotie en betreffende de begeleidingsmaatregelen voor de vrijetijdsopvang sluiten betreffende de aanpassing van het jaarritme van de scholen voor gewoon, gespecialiseerd basis- en secundair onderwijs, secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan en voor sociale promotie en betreffende de begeleidingsmaatregelen voor de vrijetijdsopvang ;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën van 25 april 2023 ;

Gelet op de instemming van de minister van Begroting, gegeven op 25 mei 2023 ;

Gelet op de « Gendertest » van 28 maart 2023 uitgevoerd in toepassing van artikel 4, lid 2, 1°, van het decreet van 07 januari 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de integratie van de genderdimensie in alle beleidslijnen van de Franse Gemeenschap ;

Gelet op het onderhandelingsprotocol van 23 juni 2023 met het onderhandelingscomité tussen de Regering en « Wallonie Bruxelles Enseignement » en de federaties van inrichtende machten bedoeld in de artikelen 1.6.5-6 en volgende van het Wetboek van het basis- en secundair onderwijs ;

Gelet op het protocol van syndicale onderhandeling binnen het Onderhandelingscomité Sector IX, het Provinciaal en Plaatselijk Comité voor de Openbare Diensten, Afdeling II, en het Onderhandelingscomité voor het Statuut van het Gesubsidieerd Vrij Onderwijspersoneel overeenkomstig de procedure van het Koninklijk Besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 houdende organisatie van de betrekkingen tussen de openbare besturen en de syndicale organisaties van het personeel tewerkgesteld bij deze besturen, gesloten op 19 juni 2023 ;

Gelet op het verzoek om advies binnen dertig dagen, gericht aan de Raad van State op 13 juli 2023, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973 ;

Overwegende het ontbreken van adviesmededeling binnen de bovengenoemde termijn ;

Gelet op artikel 84, § 4, tweede lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973 ;

Op de voordracht van de minister van Onderwijs ;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK 1. - Algemene bepaling

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1. Onderwijswetboek : het Wetboek van het basis- en secundair onderwijs ;2. Asynchrone afstandsopleiding : opleiding waarbij deelnemers verbinding maken wanneer ze willen, op een tijdstip dat hen het beste uitkomt en in hun eigen tempo.Leerlingen en opleiders/begeleiders hebben geen interactie in realtime. HOOFDSTUK 2. - Opleiding voor directeurs en directrices over de evolutieve benadering voor het opvangen van leermoeilijkheden

Art. 2.In de loop van het schooljaar 2023-2024 organiseert het « Institut interréseaux de la Formation professionnelle continue » een opleidingsstelsel van twee face-to-face halve dagen zoals bedoeld in artikel 6.1.3-9 van het Onderwijswetboek, gewijd aan de evolutieve benadering met betrekking tot de gemeenschappelijke kern en aan de articulatie van succesondersteunende stelsels.

Dit opleidingsstelsel richt zich op de betekenis, de uitdagingen en het algemene verstand van de evolutieve benadering, zodat er rekening mee kan worden gehouden in de sturing, en de collaboratieve ondersteuning van teamwerk.

Het behandelt inzonderheid : 1. de betekenis en uitdagingen van de evolutieve benadering, het begrip en de wettelijke en regelgevende aspecten ;2. voortdurende observatie en diagnostische en formatieve beoordeling, evenals differentiatie en persoonlijke begeleiding ;3. specifieke aanvullende differentiatie en persoonlijke ondersteuning voor leerlingen met blijvende problemen ;4. studenten volgen via het begeleidingsdossier van de leerling ;5. uitzonderlijke behoudsprocedures.

Art. 3.Het opleidingsstelsel bedoeld in artikel 2 richt zich tot directeurs en directrices van gewone basis- en lagere scholen. Ook directeurs en directrices van het gespecialiseerd onderwijs kunnen bij dat stelsel betrokken worden. HOOFDSTUK 3. - Opleiding voor leden van het onderwijspersoneel over een evolutieve benadering voor het opvangen van leermoeilijkheden

Art. 4.Het « Institut interréseaux de la Formation professionnelle continue » organiseert een opleidingstelsel van drie halve dagen gewijd aan de evolutieve benadering in relatie tot de gemeenschappelijke kern en aan de articulatie van succesondersteunende stelsels.

Dit opleidingsstelsel richt zich op de betekenis, de problemen en het algemene verstand van de evolutieve benadering.

Het behandelt inzonderheid : 1. de betekenis en uitdagingen van de evolutieve benadering, het begrip en de wettelijke en regelgevende aspecten ;2. voortdurende observatie en diagnostische en formatieve beoordeling, evenals differentiatie en persoonlijke begeleiding ;3. specifieke aanvullende differentiatie en persoonlijke ondersteuning voor leerlingen met blijvende problemen ;4. studenten volgen via het begeleidingsdossier van de leerling ;5. uitzonderlijke behoudsprocedures. De in lid 1 bedoelde halve opleidingsdagen worden als volgt georganiseerd : 1. twee face-to-face opleidingssessies van een halve dag op dezelfde dag ;2. een halve dag asynchrone afstandsopleiding.

Art. 5.§ 1. De leden van het onderwijzend personeel van de leerjaren 1 en 2 van het gewoon lager onderwijs worden tijdens de schooljaren 2023-2024 en 2024-2025 opgeleid volgens het opleidingsstelsel bedoeld in artikel 4. § 2. De leden van het onderwijzend personeel van de leerjaren 3, 4 en 5 van het gewoon lager onderwijs worden tijdens de schooljaren 2025-2026 en 2026-2027 opgeleid volgens het in artikel 4 bedoelde opleidingsstelsel. In 2025-2026 geeft het « Institut interréseaux de la Formation professionnelle continue » voorrang aan de organisatie van het opleidingsstelsel bedoeld in artikel 4 voor de leden van het onderwijzend personeel van de leerjaren 3 en 4 van het gewoon lager onderwijs. § 3. De leden van het onderwijzend personeel van het 6de leerjaar van het gewoon lager onderwijs worden tijdens het schooljaar 2026-2027 opgeleid overeenkomstig het in artikel 4 bedoelde opleidingsstelsel. § 4. Tijdens het schooljaar 2027-2028 wordt, naast de opleidingen bedoeld in het eerste tot en met derde lid, een beperkt aantal sessies georganiseerd voor personeelsleden uit het gewoon lager onderwijs die in de schooljaren 2023-2024 tot en met 2026-2027 de opleidingen niet of slechts gedeeltelijk konden volgen om een van de volgende redenen : 1. wegens een uitzonderlijke omstandigheid buiten de wil van het personeelslid ;2. of verlof om medische redenen ;3. of indien het personeelslid ten tijde van de organisatie van de opleiding niet in actieve dienst was van een door de Franse Gemeenschap georganiseerde of gesubsidieerde school. § 5. Onverminderd de paragrafen 1, 2 en 3 richt het opleidingsstelsel bedoeld in artikel 4 zich tot het onderwijzend personeel dat, met inbegrip van meesters lichamelijke opvoeding, meesters filosofie en burgerschap, meesters tweede talen en meesters godsdienst en zedenleer, in actieve dienst was in een gewone basisschool lager onderwijs.

Meesters lichamelijke opvoeding, meesters filosofie en burgerschap, meesters tweede talen en meesters godsdienst en zedenleer schrijven zich in voor opleidingen op basis van een leerjaar waarin ze lesgeven. § 6. Een personeelslid mag het in artikel 4 bedoelde opleidingsstelsel slechts eenmaal volgen. § 7. Overeenkomstig artikel 1.9.2-2, tweede lid, 1°, van het Onderwijswetboek gaan de halve opleidingsdagen bedoeld in het tweede lid, 1°, gepaard met een schorsing van de lessen.

Art. 6.De deelname aan de bijkomende halve dag afstandsopleiding bedoeld in artikel 4, tweede lid, 2°, is onderworpen aan een premie zoals bedoeld in artikel 1 van et besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 19 juni 2019 houdende het bedrag en de voorwaarden voor de toekenning van de premie zoals bedoeld in artikel 6.1.6-4 van het Wetboek van het basis- en secundair onderwijs.

Art. 7.Dit besluit treedt in werking op 28 augustus 2023.

Art. 8.De minister van leerplichtonderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 24 augustus 2023.

De Minister-President, belast met Internationale Betrekkingen, Sport en Onderwijs voor sociale promotie, P.-Y. JEHOLET De Minister van Onderwijs, C. DESIR

^