gepubliceerd op 06 oktober 2022
Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap betreffende de evaluatie van de omvang van de specifieke sensomotorische behoeften van de leerlingen die door de territoriale polen worden opgevangen en betreffende de uitvoering van artikel 6.2.5-4 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs
15 SEPTEMBER 2022. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap betreffende de evaluatie van de omvang van de specifieke sensomotorische behoeften van de leerlingen die door de territoriale polen worden opgevangen en betreffende de uitvoering van artikel 6.2.5-4 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs
De regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op artikel 20 van de bijzondere
wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
08/08/1980
pub.
11/12/2007
numac
2007000980
bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits
sluiten tot hervorming der instellingen, zoals gewijzigd;
Gelet op het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs, artikel 6.2.5-4, zoals ingevoerd bij het decreet van 17 juni 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/06/2021 pub. 06/08/2021 numac 2021031947 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende oprichting van territoriale polen belast met de ondersteuning aan scholen voor gewoon onderwijs in de uitvoering van redelijke aanpassingen en volledige permanente integratie sluiten betreffende de oprichting van territoriale polen die belast zijn met de ondersteuning van de scholen voor gewoon onderwijs bij de uitvoering van redelijke aanpassingen en permanente volledige integratie;
Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 12 mei 2022Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 12/05/2022 pub. 18/08/2022 numac 2022041269 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot uitvoering van de bepalingen van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs betreffende de territoriale polen sluiten tot uitvoering van de bepalingen van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs betreffende de territoriale polen;
Gelet op de "gendertest" van 13 juni 2022 uitgevoerd met toepassing van artikel 4, tweede lid, 1°, van het decreet van 7 januari 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de integratie van de genderdimensie in alle beleidslijnen van de Franse Gemeenschap;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën van 24 juni 2022;
Gelet op het akkoord van de minister van Begroting, gegeven op 1 juli;
Gelet op het op 6 juli 2022 gesloten onderhandelingsprotocol met het onderhandelingscomité tussen de regering en Wallonie-Bruxelles Enseignement en de federaties van inrichtende machten bedoeld in artikel 1.6.5-6 e.v. van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs;
Gelet op het protocol van vakbondsonderhandelingen in het onderhandelingscomité van Sector IX, het provinciaal en lokaal comité voor de openbare diensten, afdeling II, en het onderhandelingscomité voor het statuut van het personeel van het gesubsidieerd vrij onderwijs volgens de procedure van het koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de openbare besturen en de vakbonden van de personeelsleden van deze besturen, gesloten op 7 juli 2022;
Gelet op het op 7 juli 2022 uitgebrachte advies van de organisaties die de ouders van leerlingen op gemeenschapsniveau vertegenwoordigen, overeenkomstig artikel 1.6.6-3 van het Wetboek voor het basis- en voortgezet onderwijs;
Gelet op het verzoek om advies binnen 30 dagen, gericht aan de Raad van State op 19 juli 2022, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Overwegende dat het advies niet binnen deze termijn is meegedeeld;
Gelet op artikel 84, § 4, tweede lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de minister van Onderwijs;
Na beraadslaging, Besluit : TITEL 1. - Bepalingen inzake de evaluatie van de omvang van de specifieke sensomotorische behoeften van de door de territoriale polen opgevangen leerlingen
Artikel 1.Artikel 1 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 12 mei 2022Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 12/05/2022 pub. 18/08/2022 numac 2022041269 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot uitvoering van de bepalingen van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs betreffende de territoriale polen sluiten tot uitvoering van de bepalingen van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs betreffende de territoriale polen wordt aangevuld met een punt 11° en een punt 12°, die als volgt luiden: "11° "Specifieke behoeften" : de behoeften omschreven in artikel 1.3.1-1, 5°, van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs; 12° "Specifieke sensomotorische behoeften": de behoeften omschreven in artikel 6.2.1-1, 6°, van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs.
Art. 2.In titel 1 van hetzelfde besluit wordt een hoofdstuk 4 ingevoegd, met als opschrift "Over de evaluatie van de omvang van de specifieke sensomotorische behoeften van de leerlingen die door de territoriale polen worden opgevangen", dat als volgt luidt: "Hoofdstuk 4. - Evaluatie van de omvang van de specifieke sensomotorische behoeften van leerlingen in de territoriale polen Afdeling 1. - Over de toepassing van de schalen om de omvang van de
specifieke sensomotorische behoeften van leerlingen te beoordelen
Artikel 11/1.§ 1. Krachtens artikel 6.2.5-4, lid 2, van het Onderwijswetboek wordt vastgesteld: 1° een schaal voor de evaluatie van de omvang van de specifieke sensomotorische behoeften die voortvloeien uit lichamelijke beperkingen, zoals omschreven in artikel 6.2.1-1, 6°, van het Onderwijswetboek. Deze schaal staat in bijlage 5; 2° een schaal voor de evaluatie van de omvang van de specifieke sensomotorische behoeften ten gevolge van visuele beperkingen, zoals omschreven in artikel 6.2.1-1, 6°, van het Onderwijswetboek. Deze schaal staat in bijlage 6; 3° een schaal voor de evaluatie van de omvang van de specifieke sensomotorische behoeften ten gevolge van gehoorstoornissen, zoals omschreven in artikel 6.2.1-1, 6°, van het Onderwijswetboek. Deze schaal staat in bijlage 7. § 2. De toegepaste evaluatieschaal moet beantwoorden aan de specifieke behoeften of de belangrijkste beperking van de leerling in verband met het te bereiken leerresultaat. Elk item op een evaluatieschaal moet worden beoordeeld in termen van de verwachtingen die overeenkomen met het niveau van de leerling en zijn deelname aan het schoolleven.
Binnen de in artikel 6.2.5-4 genoemde puntenlimieten mag bij sensomotorische stoornissen evenwel meer dan één evaluatieschaal worden toegepast om de omvang van de specifieke sensomotorische behoeften van eenzelfde leerling te beoordelen.
Artikel 11/2.Als gevolg van de evaluatie door toepassing van een of meer van de evaluatieschalen bedoeld in artikel 11/1, § 1: 1° vereisen ofwel de specifieke sensomotorische behoeften van de leerling geen significante opvolging door de bevoegde territoriale pool en krijgt deze laatste geen extra punten om deze leerling te begeleiden;2° vereisen ofwel de specifieke sensomotorische behoeften van de leerling een significante opvolging door de bevoegde territoriale pool en krijgt deze laatste extra punten om deze leerling te begeleiden. Afdeling 2. - De procedure voor de toepassing van de sensomotorische
evaluatieschalen voor bijzondere behoeften Onderafdeling 1. - Berekening van de jaarratio
Artikel 11/3.§ 1. Na toepassing van een evaluatieschaal bepaalt de som van de resultaten voor de verschillende onderdelen het totaal voor de betrokken leerling.
Hoe hoger het totaalcijfer van de evaluatie, hoe meer opvolging nodig is voor de leerling met bijzondere sensomotorische behoeften en hoe meer extra punten aan de territoriale pool worden toegekend. § 2. Het aantal extra punten dat aan een pool wordt toegekend voor leerlingen met bijzondere sensomotorische behoeften die een uitgebreide opvolging vereisen, wordt berekend met inachtneming van de volgende stappen: Stap 1: De volgende formule wordt toegepast:
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld In de bovenstaande formule: Nis het percentage dat overeenkomt met het steunniveau voor de leerling;
X is het aantal items in de schaal; 3*X is de maximale score die met deze schaal kan worden verkregen (aangezien elk item een score van 0 tot 3 kan krijgen);
W is het overeenkomstig lid 1 voor de betrokken leerling verkregen schaalresultaat.
Het verkregen percentage bepaalt het niveau en het aantal extra punten dat als volgt wordt gegenereerd:
Overeenkomstig niveau
N (%)
G = Aantal punten dat voor de leerling is gegenereerd
1ste niveau
0 < N ? 20
0
2de niveau
20 < N ? 40
44
3de niveau
40 < N ? 60
88
4de niveau
60 < N ? 80
176
5de niveau
80 < N ? 100
352
Stap 2: De tweede fase is alleen van toepassing wanneer het totale aantal aanvullende punten dat voor alle territoriale polen in fase 1 is berekend, hoger is dan het totale aantal aanvullende punten dat op basis van het beschikbare budget overeenkomstig artikel 6.2.5-4, lid 1 van het Onderwijswetboek is berekend.
In dat geval wordt de volgende formule toegepast:
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld In de bovenstaande formule : Pt Lis het aantal punten dat uiteindelijk wordt toegekend aan elke leerling met bijzondere sensomotorische behoeften;
G is het aantal aanvullende punten dat volgens stap 1 voor de leerling is gegenereerd;
Gt is de som van de extra punten die voor alle betrokken leerlingen worden gegenereerd;
Pt B is het totale aantal beschikbare aanvullende punten volgens het beschikbare budget.
Het aantal punten dat aan de territoriale pool wordt toegekend, wordt afgerond naar de dichtstbijzijnde eenheid. § 3. Indien meer dan één evaluatieschaal wordt toegepast overeenkomstig artikel 11/1, § 2, tweede lid, worden de aanvullende punten verkregen door toepassing van de verschillende evaluatieschalen samengeteld, zonder het maximum aantal van 352 aanvullende punten bepaald door artikel 6.2.5-4 van het Onderwijswetboek te overschrijden.
Onderafdeling 2. - Codeerprocedure
Artikel 11/4.§ 1. Elk jaar deelt de inrichtende macht van de territoriale pool aan de Algemene Administratie van het Onderwijs het totale aantal leerlingen met bijzondere sensomotorische behoeften die een hoog niveau van opvolging vereisen mee die zij onder haar hoede neemt, alsook het globale totaal van elke uitgevoerde evaluatie. Een nieuwe evaluatie voor een leerling die reeds onder de aanvullende financiering voor bijzondere sensomotorische behoeften valt en waarvoor een uitgebreide opvolging nodig is, mag alleen plaatsvinden als de toestand van de leerling is veranderd. Als de toestand van de betrokken leerling niet is veranderd, wordt het totaalbedrag van de laatste evaluatie meegedeeld.
De in lid 1 bedoelde informatie wordt vóór 30 september van het lopende schooljaar verstrekt. § 2. In afwijking van paragraaf 1, indien het totale aantal aanvullende punten berekend voor alle territoriale polen in het kader van fase 1 bedoeld in artikel 11/3, § 2, op 30 september niet volledig is toegekend, stelt de Algemene Administratie van het Onderwijs de inrichtende machten van de territoriale polen daarvan in kennis.
De inrichtende macht van een territoriale pool kan het totale aantal nieuwe leerlingen met bijzondere sensomotorische behoeften die een uitgebreide opvolging vereisen en het totaal van elke nieuwe evaluatie die zij op zich neemt, meedelen.
Deze elementen worden op de volgende datums meegedeeld: 1° de tweede vrijdag na de herfstvakantie (Allerheiligen);2° de tweede vrijdag na de winter(Kerst)vakantie;3° de tweede vrijdag na de ontspanningsvakantie (Carnaval);4° de tweede vrijdag na de voorjaarsvakantie (Pasen). Na elk van de in lid 3 bedoelde data wordt het aantal toegekende punten berekend overeenkomstig artikel 11/3.
De Algemene Onderwijsadministratie stelt de inrichtende machten van de territoriale polen op de hoogte wanneer het totale aantal voor alle territoriale polen berekende aanvullende punten volledig is toegekend. § 3. Om geldig te kunnen worden doorgegeven, moeten de in dit artikel bedoelde elementen door de directeur van de zetelschool en/of de coördinator en/of de afgevaardigde van de inrichtende macht van de territoriale pool vóór de in de paragrafen 1 en 2 vastgestelde termijnen in de "e-poles"-toepassing worden ingevoerd.
Elk resultaat dat niet volgens de in lid 1 bedoelde procedures wordt meegedeeld, wordt niet in aanmerking genomen voor het recht op subsidies en de toekenning van extra punten aan de territoriale pool.
De inrichtende macht van de territoriale pool houdt de naar behoren ingevulde evaluatieschalen ter beschikking van de regeringsdiensten en de Algemene Inspectiedienst.
TITEL 2.- Slotbepalingen
Art. 3.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 29 augustus 2022.
Art. 4.De minister van Leerplichtonderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 15 september 2022.
De Minister-President, P.-Y. JEHOLET De Minister van Onderwijs, C. DESIR