Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 26 november 2020
gepubliceerd op 30 november 2020

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot uitvoering van artikel 63, § 1, derde lid, § 4, vierde lid, en § 5, vierde lid, van het decreet van 10 januari 2019 betreffende de Algemene Inspectiedienst

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2020016207
pub.
30/11/2020
prom.
26/11/2020
ELI
eli/besluit/2020/11/26/2020016207/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

26 NOVEMBER 2020. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot uitvoering van artikel 63, § 1, derde lid, § 4, vierde lid, en § 5, vierde lid, van het decreet van 10 januari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/01/2019 pub. 26/02/2019 numac 2019040370 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de algemene inspectiedienst sluiten betreffende de Algemene Inspectiedienst


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 10 januari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/01/2019 pub. 26/02/2019 numac 2019040370 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de algemene inspectiedienst sluiten betreffende de Algemene Inspectiedienst, artikel 63, § 3, lid 2;

Gelet op de "Gendertest" van 15 juni 2020, uitgevoerd overeenkomstig artikel 4, lid 2, 1°, van het decreet van 7 januari 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap;

Gelet op het protocol voor vakbondsonderhandelingen binnen het Sector IX-onderhandelingscomité, het Comité voor Provinciale en plaatselijke overheidsdiensten, Afdeling II, en het Onderhandelingscomité voor het statuut van het gesubsidieerd vrij onderwijspersoneel volgens de procedure van het Koninklijk Besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 houdende de organisatie van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van het personeel dat onder deze overheden ressorteert, afgesloten op 18 augustus 2020;

Gelet op het advies nr. 68.077/2 van de Raad van State, uitgebracht op 19 oktober 2020, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Onderwijs voor Sociale Promotie en de Minister van Onderwijs;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° "het decreet": het decreet van 10 januari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/01/2019 pub. 26/02/2019 numac 2019040370 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de algemene inspectiedienst sluiten betreffende de Algemene Inspectiedienst;2° "de certificeringproef" : de in artikel 63, § 2, 6°, van het decreet bedoelde certificeringsproef;3° "opleiding" : de opleiding bedoeld in artikel 63, § 2, 5°, van het decreet;4° "de coördinerend inspecteur" : het lid van de Algemene Inspectiedienst bedoeld in artikel 63, § 1 van het decreet;5° "examencommissie" : de examencommissie bedoeld in artikel 63, § 5, eerste lid, van het decreet. HOOFDSTUK II. - Formele procedures en termijnen voor het indienen van een kandidaatstelling voor het ambt van coördinerend inspecteur en procedures voor de bekendmaking van de opleiding bedoeld in artikel 63, § 2, 5°, van het decreet

Art. 2.De Regeringsdiensten sturen de oproep tot het indienen van kandidaturen voor een van de bevorderingsambten van coördinerende inspecteur per e-mail en aangetekend naar de inspecteurs die op de datum van de oproep voldoen aan de voorwaarden bedoeld in artikel 63, § 2, 1° tot 4°, van het decreet, dat bepaalt: 1° de bestemmelingen van de oproep tot kandidaatstelling;2° het opschrift van het te vervullen ambt en het competentieprofiel dat gemeenschappelijk is voor de uitoefening van het bevorderingsambt van coördinerend inspecteur binnen de Algemene Inspectiedienst;3° de toegangsvoorwaarden en het tijdstip waarop aan deze voorwaarden moet worden voldaan;4° de te verstrekken documenten, de termijn voor de mededeling ervan en de gevolgen van onvolledige aanvragen of het niet naleven van de aanvraagtermijn;5° het formulier en de precieze termijnen voor het indienen van het aanvraagformulier;6° het tijdschema en het programma van de opleiding;7° de procedures voor de kennisgeving van de ontvankelijkheid van de aanvraag en de bevestiging van de inschrijving voor de opleiding;8° de nadere regels voor de organisatie en de evaluatie van de certificatieproef, alsook de weging van de evaluatiecriteria;9° de nadere regels voor de communicatie tussen de Regeringsdiensten en de kandidaten;de Regeringsdiensten kunnen het exclusieve gebruik van een specifieke elektronische procedure opleggen.

Art. 3.Om zich kandidaat te stellen, dient de inspecteur zijn kandidatuur per aangetekend schrijven in bij de coördinerend inspecteur-generaal, binnen de termijn die in de oproep tot kandidaatstelling is vastgesteld. HOOFDSTUK III. - Methoden voor de organisatie en de evaluatie van de certificeringsproef en de weging van de in artikel 63, § 4, derde lid, van het decreet vastgestelde evaluatiecriteria

Art. 4.De Algemene Inspectiedienst stelt de formele eisen en de termijn voor het indienen van het schriftelijke dossier vast en roept de kandidaten op voor de certificeringsproef per e-mail en per aangetekende brief.

Art. 5.§ 1. Het schriftelijke gedeelte bestaat uit de aflevering van een schriftelijk dossier zoals beschreven in artikel 63, § 4, lid 2, van het decreet.

De indiening van het schriftelijke dossier wordt voor alle kandidaten tegelijk georganiseerd. § 2 Het mondelinge gedeelte bestaat uit een interview voor een examencommissie waarbij de kandidaat voor het ambt van coördinerend inspecteur zijn schriftelijk dossier presenteert. De kandidaat kan een bijstand krijgen voor deze presentatie.

Dit interview kan op verschillende tijdstippen voor elke kandidaat worden georganiseerd. § 3 De in artikel 63, § 4, lid 3, van het decreet vastgestelde evaluatiecriteria worden als volgt gewogen voor het schriftelijk dossier : 1° criterium 1° wordt gescoord op 15;2° de criteria 2° en 3° krijgen elk een score op 10;3° criterium 4° wordt gescoord op 15. De toegekende score stopt bij de tweede decimaal. § 4 De in artikel 63, § 4, lid 3 van het decreet vastgestelde evaluatiecriteria worden voor de mondelinge verdediging als volgt gewogen: 1° criterium 1° wordt gescoord op 15;2° de criteria 2° en 3° krijgen elk een score op 10;3° criterium 5° wordt gescoord op 15. De toegekende score stopt bij de tweede decimaal. § 4. 50 van de 100 punten worden toegekend voor het slagen voor de certificeringsproef.

Art. 6.Het resultaat van de certificeringsproef en de rangschikking van de kandidaten per ambt die voor de proef zijn geslaagd, worden door de examencommissie aan de Regering toegezonden en aan de kandidaten meegedeeld binnen een termijn van maximaal 20 werkdagen vanaf de datum van de mondelinge proef door de laatste kandidaat. HOOFDSTUK IV. - Werkwijze van het selectiecomité

Art. 7.De examencommissie stelt haar huishoudelijk reglement vast.

Art. 8.§ 1. De examencommissie komt geldig bijeen als ten minste de helft van de leden aanwezig is, waaronder ten minste één inspecteur-generaal. § 2. De beslissingen van de examencommissies worden genomen met een gewone meerderheid van de aanwezige leden.

Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

Art. 9.§ 1. De plaatsvervangende leden nemen alleen zitting in geval van verhindering van de werkende leden, naar behoren gemotiveerd door een geval van overmacht of een mogelijk belangenconflict, in zonderheid in de gevallen bedoeld in § 2.

Deze motivering wordt schriftelijk aan de voorzitter en de secretaris van de examencommissie meegedeeld. § 2 Een examencommissielid mag niet deelnemen aan de beraadslagingen over een kandidaat waarvan hij of zij de echtgeno(o)t(e), samenwonende partner, ouder of familielid is tot en met de vierde graad.

Art. 10.De examencommissie wordt bijgestaan door een of meer secretarissen die worden benoemd door de ambtenaar die verantwoordelijk is voor de algemene directie voor de sturing van het onderwijsstelsel.

De secretaris is inzonderheid belast met het opstellen van de proces-verbalen van de beraadslagingen van de examencommissie, het meedelen van de beslissingen van de examencommissie en het meedelen van de vergaderingen van de examencommissie aan de vakbondsorganisaties, om zo nodig de aanwezigheid van een waarnemer te garanderen. Hij is niet stemgerechtigd.

Art. 11.De leden van de examencommissie zijn verplicht de grootst mogelijke discretie in acht te nemen in verband met het verloop en de inhoud van de proeven en beraadslagingen. HOOFDSTUK V. - Slotbepalingen

Art. 12.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 13.De Minister van Onderwijs voor Sociale Promotie en de Minister van Onderwijs zijn belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 26 november 2020.

De Minister-president, P.-Y. JEHOLET De Minister van Hoger Onderwijs, Onderwijs voor Sociale Promotie, Universitaire Ziekenhuizen, Hulpverlening aan de Jeugd, Justitiehuizen, Jeugd, Sport en de Promotie van Brussel, V. GLATIGNY De Minister van Onderwijs, C. DESIR

^