gepubliceerd op 15 oktober 2019
Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap betreffende de wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 6 juli 1998 betreffende de organisatie van de leergangen alsook de toelating en de regelmatige aanwezigheid van de leerlingen van het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap
26 JUNI 2019. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap betreffende de wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 6 juli 1998Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 06/07/1998 pub. 29/08/1998 numac 1998029368 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap betreffende de organisatie van de leergangen alsook de toelating en de regelmatige aanwezigheid van de leerlingen van het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de organisatie van de leergangen alsook de toelating en de regelmatige aanwezigheid van de leerlingen van het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap
De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 2 juni 1998 houdende organisatie van het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, inzonderheid artikel 4, § 3, tweede lid, artikel 8, § 1, tweede lid, en artikel 9, tweede lid;
Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 6 juli 1998Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 06/07/1998 pub. 29/08/1998 numac 1998029368 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap betreffende de organisatie van de leergangen alsook de toelating en de regelmatige aanwezigheid van de leerlingen van het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de organisatie van de leergangen alsook de toelating en de regelmatige aanwezigheid van de leerlingen van het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap;
Gelet op de "gendertest" van 22 maart 2019, uitgevoerd overeenkomstig artikel 4, tweede lid, 1°, van het decreet van 7 januari 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de integratie van de genderdimensie in alle beleiden van de Franse Gemeenschap;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 25 maart 2019;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op 2 april 2019;
Gelet op het onderhandelingsprotocol van 30 april 2019 van het Comité van sector IX, van het Comité van de plaatselijke en provinciale overheidsdiensten, afdeling II, en van het Onderhandelingscomité voor de statuten van het personeel van het gesubsidieerd vrij onderwijs;
Gelet op het onderhandelingsprotocol van 30 april 2019 van het Overlegcomité tussen de Regering van de Franse Gemeenschap en de vertegenwoordigings- en coördinatieorganen van de inrichtende machten van het onderwijs en de gesubsidieerde psycho-medisch-sociale centra erkend door de Regering;
Gelet op advies nr. 66.187/2 van de Raad van State, uitgebracht op 4 juni 2019, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de op 12 januari 1973 gecoördineerde wetten betreffende de Raad van State;
Op de voordracht van de Minister van Onderwijs, belast met het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.In artikel 1 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 6 juli 1998Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 06/07/1998 pub. 29/08/1998 numac 1998029368 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap betreffende de organisatie van de leergangen alsook de toelating en de regelmatige aanwezigheid van de leerlingen van het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de organisatie van de leergangen alsook de toelating en de regelmatige aanwezigheid van de leerlingen van het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) in 1°, j., worden de woorden "transdisciplinaire creatie" vervangen door de woorden "experimentele praktijken"; b) in 2°, wordt b.vervangen door een nieuwe b. die luidt als volgt: "b. instrumentale vorming voor de volgende specialiteiten: 1) chromatische accordeon;2) alt;3) fagot;4) barok- en klassieke fagot;5) klarinet;6) klavecimbel;7) contrabas;8) hoorn;9) natuurlijke hoorn;10) doedelzak;11) blokfluit;12) dwarsfluit;13) barok- en klassieke dwarsfluit;14) gitaar;15) harp;16) hobo;17) barok- en klassieke hobo;18) luit;19) mandoline;20) musette;21) orgel;22) slaginstrumenten;23) piano;24) pianoforte;25) saxofoon;26) schuiftrombone;27) trompet;28) natuurlijke trompet;29) tuba;30) viola da gamba;31) viool;32) barokviool;33) cello;34) barokcello";c) in 2°, wordt c.geschrapt; d) in 2°, wordt d.vervangen door een nieuwe d. die als volgt luidt: "d. instrumentale jazz-opleiding voor de volgende specialiteiten: 1) jazz-accordeon;2) jazz-alt;3) jazz-drums;4) jazz-klarinet;5) jazz-klavier;6) jazz-contrabas;7) jazz-hoorn;8) jazz-dwarsfluit;9) jazz-gitaar;10) jazz-basgitaar;11) jazz-harmonica;12) jazz-saxofoon;13) jazz-trombone;14) jazz-trompet;15) jazz-tuba;16) jazz-vibrafoon;17) jazz-viool;18) jazz-cello"; e) in2°, e., worden de woorden "vocale opleiding - zang" vervangen door het woord "zang"; f) in 2°, f., worden de woorden "vocale opleiding - jazz" vervangen door de woorden "jazz zang"; g) 3° wordt vervangen door een nieuwe 3° die luidt als volgt: "3° op het gebied van spreek- en de toneelkunst: a.multidisciplinaire opleiding; b. voordrachtkunst;c. toneel;d. welsprekendheid".
Art. 2.In artikel 2 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) in 2°, m., wordt het woord « klavieren » aangevuld met de woorden "voor zangers"; b) 2° wordt aangevuld door een s.die luidt als volgt : "s. digitale muziekcreatie"; c) 3° wordt vervangen door een nieuwe 3° die als volgt luidt: "3° op het gebied van de spreek- en de toneelkunst: a.logopedie; b. workshop voordrachtkunst;c. toneelworkshop;d. spektakeltechnieken;e. stem- en lichaamstechnieken;f. literatuur- en theatergeschiedenis;g. lichaamsexpressie;h. theaterimprovisatie".
Art. 3.In artikel 5. Van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) 1° wordt vervangen door een nieuwe 1° die als volgt luidt: "1° op het gebied van muziek: a.de cursussen instrumentale opleidingen, alle specialiteiten; b. de cursussen instrumentale jazzopleidingen, alle specialiteiten;c. de zangcursus;d. de cursus jazzzang;e. de cursus ritmiek;f. de cursus lichaamsexpressie;g. de cursus samenzang; h. de cursus lyrische kunst."; b) 2° wordt vervangen door een nieuwe 2° die luidt als volgt: "2° op het gebied van de spreek- en de toneelkunst: a.de cursus multidisciplinaire opleiding; b. de cursus voordrachtkunst;c. de cursus toneel;d. de cursus welsprekendheid;e. de cursus workshop voordrachtkunst;f. de cursus toneelworkshop;g. de cursus lichaamsexpressie;h. de cursus theaterimprovisatie".
Art. 4.In bijlage 1° van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) in 1°, C.1., wordt de rubriek "Cursus multidisciplinaire opleiding" aangevuld met de woorden "en cursus experimentele praktijken". »; b) in 1°, C.2., in de cursustitels, worden de woorden ", experimentele praktijken," ingevoegd tussen de woorden "monumentale kunsten" en de woorden "en cursussen met betrekking tot diverse specialiteiten"; c) in 1°, C.3., in de cursustitels worden de woorden "transdisciplinaire creatie" vervangen door de woorden "experimentele praktijken", »; d) 1, D.2. wordt als volgt aangevuld met de cursustitels en de tabel: " Cursus experimentele praktijken
Structuur en uurrooster
Vereiste leeftijd en toelatingsvoorwaarden
3 jaar a rato van 3 minimum periodes per week.
Toegankelijk voor studenten van 18 jaar en ouder.
e) in 1°, D.3., in de cursustitels worden de woorden "transdisciplinaire creatie" geschrapt en D.3. wordt als volgt aangevuld met de titels van de cursussen en de tabel: « "Cursus experimentele praktijken
Structuur en uurrooster
Vereiste leeftijd en toelatingsvoorwaarden
3 jaar a rato van 4 minimum periodes per week.
Toegankelijk voor studenten van 18 jaar en ouder die de artistieke basiscursus van de experimentele praktijken of multidisciplinaire opleiding in een opleidingsrichting.
f) in 1°, D.4., in de cursustitels worden de woorden "transdisciplinaire creatie" geschrapt en de titel "Cursus transdisciplinaire creatie" en de tabel met die titel worden vervangen door de titels van de cursussen en de tabel die luiden als volgt: "Cursus experimentele praktijken
Structuur en uurrooster
Vereiste leeftijd en toelatingsvoorwaarden
3 of 6 jaar a rato van minimum 8 periodes per week.
Toegankelijk voor studenten van 18 jaar en ouder die de artistieke basiscursus van de experimentele praktijken of multidisciplinaire opleiding in een opleidingsrichting hebben afgerond. Elke toelating anders dan in het eerste jaar vereist een inhalen van de cursus kunstgeschiedenis en esthetische analyse, waarvan de modaliteiten worden bepaald door de Klasse- en Toelatingsraad.
g) in 2°, D.1., D.2., D.3. en D.4., in de tweede cursustitel, worden de woorden "klassieke of oude instrumenten" geschrapt; h) in 2°, D.2., D.3. en D.4., in de vierde cursustitel "vocale opleiding - zang" vervangen door het woord « zang » en in de vijfde titel van de cursus, worden de woorden "vocale opleiding - jazz" vervangen door de woorden "jazzzang"; i) in 3°, C.1.3., C.2.1, C.3.1., D.3. en D.4., worden in de cursustitel de woorden "voordrachtkunst, specialiteit interpretatie" vervangen door het woord "voordrachtkunst"; j) in 3°, C.1.4., C.2.2., C.3.2., D.2., D.3. en D.4., worden in de cursustitel de woorden "toneelkunst, specialiteit interpretatie" vervangen door het woord "toneel"; k) in 3°, C.1.5., C.2.3., C.3.3., D.1., D.3. en D.4., worden in de cursustitel de woorden "dictie, specialiteit welsprekendheid" vervangen door het woord "welsprekendheid"; l) in 3°, D.2., getiteld "Cursus multidisciplinaire opleiding, dictiecursus, specialiteit welsprekendheid, en voordrachtkunst, specialiteit interpretatie" en de tabel onder deze rubriek worden vervangen door de titels en tabellen van de cursussen, die luiden als volgt: « Cursus experimentele praktijken
Structuur en uurrooster
Vereiste leeftijd en toelatingsvoorwaarden
a. Cursus voor kinderen: 2 tot 6 jaar, a rato van 2 periodes per week
Toegankelijk voor leerlingen van 8 tot 13 jaar. b. Cursus voor volwassenen : 2 jaar, a rato van 2 periodes per week. Toegankelijk voor leerlingen van minstens 14 jaar.
« Cursus welsprekendheid en voordrachtkunst
Structuur en uurrooster
Vereiste leeftijd en toelatingsvoorwaarden
a. Cursus voor kinderen: 2 tot 6 jaar, a rato van 1 of 2 periodes per week. Toegankelijk voor leerlingen van 8 tot 13 jaar.
b. Cursus voor volwassenen : 2 jaar, a rato van 1 of 2 periodes per week. Toegankelijk voor leerlingen van minstens 14 jaar.
m) in 3°, D.3. en D.4., in de tabellen onder de titel "Cursus dictie, specialiteit welsprekendheid en cursus voordrachtkunst, specialiteit interpretatie", die de "Cursus welsprekendheid en cursus voordrachtkunst" is geworden, worden de woorden van de inhoud van de tweede kolom "dictie, theoretische en praktische logopedie" vervangen door "logopedie"; n) in 3°, D.3. en D.4., in de tabellen onder de titel "Cursus toneelkunst, specialiteit interpretatie" die "Cursus toneel" is geworden, worden de woorden van de inhoud van de tweede kolom « dictie, specialiteit theoretische en praktische logopedie" vervangen door het woord "logopedie"; o) in 3°, D.3. en D.4., in de tabel onder de tweede cursustitel worden de woorden van de inhoud van de tweede kolom, tweede regel "voordrachtkunst, specialiteit interpretatie" vervangen door het woord "voordrachtkunst"
Art. 5.In bijlage nr. 2 van hetzelfde besluit, worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) in 2.: 1° ) de dertiende cursustitel "klavieren" wordt aangevuld door de woorden "voor zangers";2° ) 2.Wordt aangevuld met de titel van de cursus en de tabel die luidt als volgt: "digitale muziekcreatie
Structuur en uurrooster
Vereiste leeftijd en toelatingsvoorwaarden
Doelstellingen inzake kunstopvoeding en kunstvorming
1 tot 8 jaar, a rato van 1 tot 2 periodes per week.
Toegankelijk voor leerlingen van minstens 7 jaar.
1. Ontwikkeling van vaardigheden *van: a) observatie;b) concentratie;c) luisteren;d) analyseren;e) memoriseren;f) verbeelding;g) uitdrukking;h) aanpassen aan de contexten;i) communicatie.2. De ontwikkeling van * : a) striktheid;b) nauwkeurigheid;c) kritisch denken.3. Aansporing tot nieuwsgierigheid* * Deze doelstellingen zijn impliciet aanwezig in alle opleidingen.4. Het ontdekken en leren van muzikale talen met behulp van digitale hulpmiddelen.5. Initiatie en vertrouwdheid, door middel van experimenten, met deze digitale hulpmiddelen.6. De manipulatie, met behulp van deze instrumenten, van de elementen die de behandelde muzikale talen vormen.7. De exploitatie van de verworven kennis en de onderzoeken in originele producties.Deze producties kunnen deel uitmaken van multimediaprojecten.
b) in 3., worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° de eerste cursustitel "Dictie - specialiteit praktische en theoretische logopedie" wordt vervangen door het woord "logopedie";2° de tweede cursustitel "Dictie, voordrachtkunst en toneelkunst - specialisatie workshops creatieve toepassingen en spektakeltechnieken" en de tabel onder deze titel worden vervangen door wat luidt als volgt: "Workshop voordrachtkunst
Structuur en uurrooster
Vereiste leeftijd en toelatingsvoorwaarden
Doelstellingen inzake kunstopvoeding en kunstvorming
1 tot 8 jaar, a rato van 1 tot 3 periodes per week
Toegankelijk voor kinderen vanaf 5 jaar die: Ofwel zijn ingeschreven in een basiscursus of een opleidingsrichting basiscursus hebben gevolgd.Ofwel vrijgesteld zijn van het volgen van een basiscursus door de klas- en toelatingsraad.
Het hoofddoel is het produceren van een poëtische voorstelling (minstens één per schooljaar) en de openbare opvoering ervan.
De teksten, het scenario, het toneelargument, de enscenering moeten, voor zover mogelijk, het resultaat zijn van een collectieve wil.
Deze workshops mogen niet verward worden met het collectieve werk van de basiscursussen.
De pedagogie die daar wordt ontwikkeld, is er vooral op gericht om de artistieke praktijk als pedagogisch alternatief mogelijk te maken met behulp van meer pragmatische methoden.
Het is een pedagogische realiteit die ons onderwijs in staat stelt om met aangepaste middelen zijn creatieve en producerende opdrachten in de regio te bevorderen.
Het zijn educatieve entiteiten (waarvan sommige zijn samengesteld op basis van graden en leeftijden, andere waren telkens het meest geschikte antwoord op de artistieke aspiraties, bekwaamheden en inzet capaciteiten van onze studenten) die onze scholen in staat stellen om waarde in de maatschappij te creëren.
« Toneelworkshop
Structuur en uurrooster
Vereiste leeftijd en toelatingsvoorwaarden
DOELSTELLINGEN INZAKE KUNSTOPVOEDING EN KUNSTVORMING
1 tot 8 jaar, a rato van 1 tot 3 periodes per week
Toegankelijk voor leerlingen vanaf 5 jaar die: Ofwel zijn ingeschreven in een basiscursus of een opleidingsrichting basiscursus hebben gevolgd. Ofwel vrijgesteld zijn van het volgen van een basiscursus door de klas- en toelatingsraad.
Het hoofddoel is het produceren van een theatervoorstelling (minstens één per schooljaar) en de openbare opvoering ervan.
De teksten, het scenario, het toneelargument, de enscenering moeten, voor zover mogelijk, het resultaat zijn van een collectieve wil.
Deze workshops mogen niet verward worden met het collectieve werk van de basiscursussen.
De pedagogie die daar wordt ontwikkeld, is er vooral op gericht om de artistieke praktijk als pedagogisch alternatief mogelijk te maken met behulp van meer pragmatische methoden en informatie te verstrekken over de basisprincipes van enscenering en drama, alsook over het beheer en de productie van een voorstelling.
Het is een pedagogische realiteit die ons onderwijs in staat stelt om met aangepaste middelen zijn creatieve en producerende opdrachten in de regio te bevorderen.
Het zijn educatieve entiteiten (waarvan sommige zijn samengesteld op basis van graden en leeftijden, andere waren telkens het meest geschikte antwoord op de artistieke aspiraties, bekwaamheden en inzetcapaciteiten van onze studenten) die onze scholen in staat stellen om waarde in de maatschappij te creëren.
« Spektakeltechnieken
Structuur en uurrooster
Vereiste leeftijd en toelatingsvoorwaarden
DOELSTELLINGEN INZAKE KUNSTOPVOEDING EN KUNSTVORMING
1 tot 8 jaar, a rato van 1 tot 3 periodes per week
Toegankelijk voor leerlingen vanaf 14 jaar die : Ofwel zijn ingeschreven in een basiscursus of een opleidingsrichting basiscursus hebben gevolgd. Ofwel vrijgesteld zijn van het volgen van een basiscursus door de klas- en toelatingsraad.
De pedagogische bedoeling van deze cursus is om het basisgebruik aan te leren van de: - verlichtingstechnieken; - geluidstechnieken voor shows; - elementen van een scenografie; - kostuums; - accessoires; - audiovisuele technieken ten dienste van de podiumkunsten.
3° de derde cursustitel "Dictie, voordrachtkunst en toneelkunst - specialiteit basistechnieken" wordt vervangen door de woorden "stem- en lichaamstechnieken"; 4° de vierde cursustitel "Literatuurgeschiedenis" wordt aangevuld met de woorden « en theater- ».; 5° in de tabel onder de vierde titel "Literatuurgeschiedenis", die "Literatuur- en theatergeschiedenis" is geworden, worden de woorden in de inhoud van de derde kolom vervangen door de volgende woorden: "Diachronische en synchrone presentaties van het bedoelde pedagogische object, met de bedoeling een kort overzicht te geven van de belangrijkste periodes, literaire vormen, genres, stijlen en auteurs, en de concrete kenmerken van theatercreatie en -voorstelling en poëtische voorstelling aan te geven (er wordt verwezen naar de dramaturgische en scenografische aspecten van de producten)."; 6° de vijfde cursustitel "Theatergeschiedenis" en de tabel onder deze titel worden geschrapt.; 7° 3.Wordt aangevuld door de cursustitel en de tabel die als volgt luidt: « Theaterimprovisatie
Structuur en uurrooster
Vereiste leeftijd en toelatingsvoorwaarden
DOELSTELLINGEN INZAKE KUNSTOPVOEDING EN KUNSTVORMING
1 tot 8 jaar, a rato van 1 of 2 periodes per week
Toegankelijk voor leerlingen vanaf 12 jaar die: Ofwel zijn ingeschreven in een basiscursus of een opleidingsrichting basiscursus hebben gevolgd. Ofwel vrijgesteld zijn van het volgen van een basiscursus door de klas- en toelatingsraad.
Specifieke vaardigheden ontwikkelen voor verbale en non-verbale expressie in een geest van artistieke openheid.
Stimuleren van de verbeelding en stimuleren van de spontane creatie van dramatische situaties.
De nodige tools bieden om personages te creëren en het spel te bouwen met partners. Bevorderen van luisteren en nauwkeurigheid.
».
Art. 6.Dit besluit treedt in werking op 1 september 2019.
Brussel, 26 juni 2019.
De Minister-President, bevoegd voor Gelijke kansen en Vrouwenrechten, R. DEMOTTE De Minister van Onderwijs, M.-M. SCHYNS