Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 04 september 2019
gepubliceerd op 21 november 2019

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot bepaling van de nadere regels voor de omzetting naar lestijden van de bijkomende middelen toegekend voor de uitoefening van de opdracht van preventieadviseur of afgevaardigde voor gegevensbescherming, overeenkomstig artikel 23, vijfde lid, van het programmadecreet van 12 december 2018 houdende verschillende maatregelen inzake de regeling van de begroting en van de boekhouding, de begrotingsfondsen, hoger onderwijs en onderzoek, kind, het leerplichtonderwijs en het onderwijs voor sociale promotie, schoolgebouwen, de financiering van infrastructuren voor de Cité des métiers van Charleroi, de uitvoering van de hervorming van de initiële opleiding van de leerkrachten

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2019014603
pub.
21/11/2019
prom.
04/09/2019
ELI
eli/besluit/2019/09/04/2019014603/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

4 SEPTEMBER 2019. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot bepaling van de nadere regels voor de omzetting naar lestijden van de bijkomende middelen toegekend voor de uitoefening van de opdracht van preventieadviseur of afgevaardigde voor gegevensbescherming, overeenkomstig artikel 23, vijfde lid, van het programmadecreet van 12 december 2018Relevante gevonden documenten type programmadecreet prom. 12/12/2018 pub. 15/01/2019 numac 2019010211 bron ministerie van de franse gemeenschap Programmadecreet houdende verschillende maatregelen inzake de regeling van de begroting en van de boekhouding, de begrotingsfondsen, hoger onderwijs en onderzoek, kind, het leerplichtonderwijs en het onderwijs voor sociale promotie, schoolgebouwen, de financiering van infrastructuren voor de Cité des métiers van Charleroi, de uitvoering van de hervorming van de initiële opleiding van de leerkrachten sluiten houdende verschillende maatregelen inzake de regeling van de begroting en van de boekhouding, de begrotingsfondsen, hoger onderwijs en onderzoek, kind, het leerplichtonderwijs en het onderwijs voor sociale promotie, schoolgebouwen, de financiering van infrastructuren voor de Cité des métiers van Charleroi, de uitvoering van de hervorming van de initiële opleiding van de leerkrachten


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het programmadecreet van 12 december 2018Relevante gevonden documenten type programmadecreet prom. 12/12/2018 pub. 15/01/2019 numac 2019010211 bron ministerie van de franse gemeenschap Programmadecreet houdende verschillende maatregelen inzake de regeling van de begroting en van de boekhouding, de begrotingsfondsen, hoger onderwijs en onderzoek, kind, het leerplichtonderwijs en het onderwijs voor sociale promotie, schoolgebouwen, de financiering van infrastructuren voor de Cité des métiers van Charleroi, de uitvoering van de hervorming van de initiële opleiding van de leerkrachten sluiten houdende verschillende maatregelen inzake de regeling van de begroting en van de boekhouding, de begrotingsfondsen, hoger onderwijs en onderzoek, kind, het leerplichtonderwijs en het onderwijs voor sociale promotie, schoolgebouwen, de financiering van infrastructuren voor de Cité des métiers van Charleroi, de uitvoering van de hervorming van de initiële opleiding van de leerkrachten, inzonderheid op artikel 23, vijfde lid;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 22 augustus 2019;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting;

Op de voordracht van de Minister van Onderwijs;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Dit besluit bepaalt de nadere regels voor de uitvoering van artikel 23, vijfde lid van het programmadecreet van 12 december 2018Relevante gevonden documenten type programmadecreet prom. 12/12/2018 pub. 15/01/2019 numac 2019010211 bron ministerie van de franse gemeenschap Programmadecreet houdende verschillende maatregelen inzake de regeling van de begroting en van de boekhouding, de begrotingsfondsen, hoger onderwijs en onderzoek, kind, het leerplichtonderwijs en het onderwijs voor sociale promotie, schoolgebouwen, de financiering van infrastructuren voor de Cité des métiers van Charleroi, de uitvoering van de hervorming van de initiële opleiding van de leerkrachten sluiten houdende verschillende maatregelen inzake de regeling van de begroting en van de boekhouding, de begrotingsfondsen, hoger onderwijs en onderzoek, kind, het leerplichtonderwijs en het onderwijs voor sociale promotie, schoolgebouwen, de financiering van infrastructuren voor de Cité des métiers van Charleroi, de uitvoering van de hervorming van de initiële opleiding van de leerkrachten.

Art. 2.Elke omzetting naar een lestijdenpakket of lestijden-leraar van middelen toegekend voor de uitoefening van de opdracht van preventieadviseur of afgevaardigde voor gegevensbescherming in de onderwijsinstellingen of in de psycho-medisch-sociale centra, moet het voorwerp uitmaken van een aanvraag ingediend bij de Regeringsdiensten door "Wallonie-Bruxelles Enseignement" (WBE), of door een inrichtende macht of een groep van inrichtende machten in het onderwijs gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap.

Op straffe van niet-ontvankelijkheid wordt de aanvraag uiterlijk op 31 augustus voorafgaand aan het betrokken schooljaar ingediend. De aanvraag wordt ingediend door middel van het formulier in bijlage I, in het geval van "Wallonie-Bruxelles Enseignement" of een inrichtende macht en door middel van het formulier in bijlage II als de middelen over verschillende inrichtende machten worden verdeeld.

De aanvraag moet het volledige aantal omgezette lestijden bevatten, binnen de perken van de middelen toegekend aan de inrichtende macht of aan alle inrichtende machten die een verdelingsovereenkomst hebben afgesloten overeenkomstig artikel 25 van voornoemd programmadecreet van 12 december 2018Relevante gevonden documenten type programmadecreet prom. 12/12/2018 pub. 15/01/2019 numac 2019010211 bron ministerie van de franse gemeenschap Programmadecreet houdende verschillende maatregelen inzake de regeling van de begroting en van de boekhouding, de begrotingsfondsen, hoger onderwijs en onderzoek, kind, het leerplichtonderwijs en het onderwijs voor sociale promotie, schoolgebouwen, de financiering van infrastructuren voor de Cité des métiers van Charleroi, de uitvoering van de hervorming van de initiële opleiding van de leerkrachten sluiten.

Art. 3.In geval van verdeling draagt elke inrichtende macht tot de financiering van de omzetting van de lestijden bij overeenkomstig de tussen de partijen afgesloten overeenkomst en binnen de perken van de haar toegekende financiële middelen.

Art. 4.§ 1. Het aantal lestijden dat door middel van omzetting van de middelen wordt verkregen, wordt vastgelegd op basis van de gemiddelde kostprijs van een lestijd in het onderwijsniveau van het personeelslid aangeworven voor de uitoefening van de opdracht.

In geval van verdeling is de gemiddelde jaarlijkse kostprijs die van het onderwijsniveau en het type van het personeelslid dat de opdracht van preventieadviseur of afgevaardigde voor gegevensbescherming uitoefent. § 2. De gemiddelde kostprijzen van een lestijd in het gewoon en gespecialiseerd basis- en secundair onderwijs, worden vastgelegd op 1 januari voorafgaand aan het schooljaar waarvoor de omgezette middelen zijn aangevraagd, volgens volgende berekeningsformule: 1° de gemiddelde jaarlijkse kostprijs van een lestijd wordt bepaald op basis van de kostprijs van de voltijdsequivalenten (VTE's) in dienst (buiten DPPR, opdrachten, disponibiliteit) in januari van elk jaar.De totale loonkostprijs van deze VTE's voor de maand januari wordt gedeeld door het aantal VTE's in dienst in januari om de gemiddelde maandelijkse kostprijs per VTE te verkrijgen. Deze gemiddelde maandelijkse kostprijs wordt met 13 vermenigvuldigd om de gemiddelde jaarlijkse kostprijs per VTE te verkrijgen. De gemiddelde jaarlijkse kostprijs per VTE wordt vervolgens gedeeld door een noemer die varieert naargelang de ambtscategorie en het onderwijsniveau om de gemiddelde jaarlijkse kostprijs van een lestijd te verkrijgen; 2° de gemiddelde jaarlijkse kostprijs van een lestijd in het gewoon kleuteronderwijs wordt verkregen door de gemiddelde jaarlijkse kostprijs van 1 VTE in dat onderwijsniveau door 26 te delen;3° de gemiddelde jaarlijkse kostprijs van een lestijd in het gewoon lager onderwijs wordt verkregen door de gemiddelde jaarlijkse kostprijs van 1 VTE in dat onderwijsniveau door 24 te delen;4° de gemiddelde jaarlijkse kostprijs van een lestijd algemene vakken, kunstvakken, technische vakken en filosofische cursussen in het gewoon secundair onderwijs van de lagere graad wordt verkregen door de gemiddelde jaarlijkse kostprijs van 1 VTE van deze ambtscategorieën in dat onderwijsniveau door 22 te delen;5° de gemiddelde jaarlijkse kostprijs van een lestijd beroepspraktijk in de eerste graad van het gewoon secundair onderwijs van de lagere graad wordt verkregen door de gemiddelde jaarlijkse kostprijs van 1 VTE van deze ambtscategorie in dat onderwijsniveau door 22 te delen;6° de gemiddelde jaarlijkse kostprijs van een lestijd beroepspraktijk in de tweede graad van het gewoon secundair onderwijs van de lagere graad wordt verkregen door de gemiddelde jaarlijkse kostprijs van 1 VTE van deze ambtscategorie in dat onderwijsniveau door 28 te delen;7° de gemiddelde jaarlijkse kostprijs van een lestijd algemene vakken, kunstvakken, technische vakken en filosofische cursussen in het gewoon secundair onderwijs van de hogere graad wordt verkregen door de gemiddelde jaarlijkse kostprijs van 1 VTE van deze ambtscategorieën in dat onderwijsniveau door 20 te delen;8° de gemiddelde jaarlijkse kostprijs van een lestijd beroepspraktijk in het gewoon secundair onderwijs van de hogere graad wordt verkregen door de gemiddelde jaarlijkse kostprijs van 1 VTE van deze ambtscategorie in dat onderwijsniveau door 28 te delen;9° de gemiddelde jaarlijkse kostprijs van een lestijd in het gespecialiseerd kleuteronderwijs wordt verkregen door de gemiddelde jaarlijkse kostprijs van 1 VTE in dat onderwijsniveau door 26 te delen;10° de gemiddelde jaarlijkse kostprijs van een lestijd in het gespecialiseerd lager onderwijs wordt verkregen door de gemiddelde jaarlijkse kostprijs van 1 VTE in dat onderwijsniveau door 24 te delen;11° de gemiddelde jaarlijkse kostprijs van een lestijd algemene vakken, technische vakken (vorm 4) en filosofische cursussen in het gespecialiseerd secundair onderwijs van de lagere graad wordt verkregen door de gemiddelde jaarlijkse kostprijs van 1 VTE van deze ambtscategorieën in dat onderwijsniveau door 22 te delen;12° de gemiddelde jaarlijkse kostprijs van een lestijd technische vakken (vormen 1, 2 en 3) en beroepspraktijk (vormen 1, 2 en 3) in het gespecialiseerd secundair onderwijs van de lagere graad wordt verkregen door de gemiddelde jaarlijkse kostprijs van 1 VTE van deze ambtscategorie in dat onderwijsniveau door 24 te delen;13° de gemiddelde jaarlijkse kostprijs van een lestijd beroepspraktijk (vorm 4) in het gespecialiseerd secundair onderwijs van de lagere graad wordt verkregen door de gemiddelde jaarlijkse kostprijs van 1 VTE van deze ambtscategorie in dat onderwijsniveau door 28 te delen;14° de gemiddelde jaarlijkse kostprijs van een lestijd algemene vakken, kunstvakken, technische vakken en filosofische cursussen in het gespecialiseerd secundair onderwijs van de hogere graad wordt verkregen door de gemiddelde jaarlijkse kostprijs van 1 VTE van deze ambtscategorieën in dat onderwijsniveau door 20 te delen;15° de gemiddelde jaarlijkse kostprijs van een lestijd beroepspraktijk in het gespecialiseerd secundair onderwijs van de hogere graad wordt verkregen door de gemiddelde jaarlijkse kostprijs van 1 VTE van deze ambtscategorie in dat onderwijsniveau door 28 te delen.

Art. 5.Als een inrichtende macht of een groep van inrichtende machten beslist het geheel van de toegekende werkingsmiddelen om te zetten, wordt het verkregen getal naar de lagere eenheid afgerond om het aantal lestijden te bepalen.

Art. 6.De omzetting van de middelen naar lestijden moet het hele schooljaar dekken, namelijk van 1 september tot 30 juni.

Het omgezette bedrag wordt in mindering gebracht bij de uitbetaling van de dotatie/subsidie voorzien in de maand januari van het bedoelde schooljaar.

Het aantal lestijden die door middel van omzetting van financiële middelen wordt verkregen, mag niet worden gewijzigd tussen 1 september en 30 juni van het bedoelde schooljaar.

Art. 7.De omgezette lestijden worden uitsluitend gebruikt voor de uitoefening van de opdracht van preventieadviseur en overeenkomstig de bepalingen van titels I, II en III van Boek II van de Codex over het welzijn op het werk van 28 april 2017, of de opdracht van afgevaardigde voor gegevensbescherming in het kader van de algemene verordening gegevensbescherming die op 27 april 2016 door het Europees Parlement werd aangenomen.

Daartoe moet de inrichtende macht de opdracht koppelen aan de uitoefening van een wervingsambt van het bestuurs- en onderwijzend personeel, in de zin van het decreet van 11 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/04/2014 pub. 10/10/2014 numac 2014029467 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot regeling van de bekwaamheidsbewijzen en ambten in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde en gesubsidieerde basis- en secundair onderwijs sluiten tot regeling van de bekwaamheidsbewijzen en ambten in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde en gesubsidieerde basis- en secundair onderwijs.

De bezoldiging van het personeelslid aan wie deze opdracht wordt toegewezen, wordt vastgelegd op basis van de bekwaamheidsbewijzen die hij bezit overeenkomstig het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 5 juni 2014 betreffende de ambten, bekwaamheidsbewijzen en barema's tot uitvoering van de artikelen 7, 16, 50 en 263 van het decreet van 11 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/04/2014 pub. 10/10/2014 numac 2014029467 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot regeling van de bekwaamheidsbewijzen en ambten in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde en gesubsidieerde basis- en secundair onderwijs sluiten tot regeling van de bekwaamheidsbewijzen en ambten in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde of gesubsidieerde basis- en secundair onderwijs.

Art. 8.In afwijking van artikel 2, tweede lid, van dit besluit wordt de aanvraag voor het schooljaar 2019-2020 uiterlijk op 30 september 2019 ingediend, bij gebreke waarvan zij niet ontvankelijk is.

Voor de berekening van de gemiddelde kostprijs op 1 januari 2019 in artikel 4, moet het getal 28 worden vervangen door 30.

Art. 9.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 september 2019.

Art. 10.De Minister bevoegd voor het leerplichtonderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 4 september 2019.

De Minister-President, belast met Gelijke kansen en Vrouwenrechten, R. DEMOTTE De Minister van Onderwijs, M.-M. SCHYNS. Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^