gepubliceerd op 17 januari 2017
Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot goedkeuring van de studierichtingen en thema's betreffende de opleiding tijdens de loopbaan, op macroniveau, van de personeelsleden van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs voor het schooljaar 2017-2018
30 NOVEMBER 2016. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot goedkeuring van de studierichtingen en thema's betreffende de opleiding tijdens de loopbaan, op macroniveau, van de personeelsleden van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs voor het schooljaar 2017-2018
De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het
decreet van 27 maart 2002Relevante gevonden documenten
type
decreet
prom.
27/03/2002
pub.
17/05/2002
numac
2002029247
bron
ministerie van de franse gemeenschap
Decreet betreffende de begeleiding van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap
sluiten betreffende de sturing van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap, inzonderheid op artikel 3;
Gelet op het decreet van 11 juli 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/07/2002 pub. 31/08/2002 numac 2002029418 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs sluiten betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs, inzonderheid op artikel 8, § 1;
Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 24 oktober 2013Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 24/10/2013 pub. 20/12/2013 numac 2013029633 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot goedkeuring van de studierichtingen en thema's betreffende de opleiding tijdens de loopbaan, op macroniveau, van de personeelsleden van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs voor de schooljaren 2014-2015, 2015-2016 en 2016-2017 sluiten tot goedkeuring van de studierichtingen en thema's betreffende de opleiding tijdens de loopbaan, op macroniveau, van de personeelsleden van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs voor de schooljaren 2014-2015, 2015-2016 en 2016-2017;
Gelet op de voorstellen van de Sturingscommissie betreffende de prioritaire studierichtingen en thema's voor de opleiding tijdens de loopbaan van de leerkrachten en het personeel van de PMS-centra voor alle onderwijsnetten, van 20 september 2016;
Op de voordracht van de Minister van Onderwijs;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.De prioritaire thema's en studierichtingen betreffende de opleidingen georganiseerd op macroniveau gedurende het schooljaar 2017-2018 hebben tot prioritair doel het implementeren van het Pact voor excellentieonderwijs en bevatten, in elk geval, de volgende elementen: Bijwerking van de kennis: zijn kennis verrijken om een inhoud beter te beheersen: - wetenschappelijke kennis: voorbeeld: bijdrage van de laatste onderzoeken op het vlak van de cognitiewetenschappen; - disciplinair: voorbeeld: lectuur, wetenschappen, wiskunde, opvoeding tot filosofie en burgerzin; - ten opzichte van een onderwijsniveau: vakontdekking, eigenaardigheden van het gespecialiseerd onderwijs, specifieke stoornissen, nieuwe hervormingen, integratie, taalbad; - ten opzichte van een ambt: veiligheidsmoeilijkheden die specifiek zijn aan sommige ambten of disciplines, opleidingen voor de stagemeesters; - recht en onderwijs ;
Vragen over de algemene pedagogie en didactiek: individueel plan, ontwikkelen van de leerling, motivering, studierichting, analyse van het leerproces, zicht op de fout, evaluatie, beantwoording aan de specifieke behoeften van de leerling, pedagogie aangepast aan het gespecialiseerd onderwijs;
Disciplinaire didactiek of bijzondere didactiek: Didactische analyse van een disciplinair begrip of gebied (punt problematische aangelegenheid of knelpunten begrippen). Deze opleidingen zullen in verband staan met de nieuwe referentiesystemen. Indien mogelijk zouden de keuzes gemaakt worden op basis van de resultaten van de externe evaluaties. In dit kader zal aan de referentie naar de ICT(Onderwijs) gewerkt worden;
Begrip van de verschijnselen van de intermenselijke relatie, beperkte groepen en ontwikkeling van de gedragingen die eigen zijn aan het beheer van de menselijke en democratische relatie op het niveau van de leerlingen (inzonderheid pesterijen tussen leerlingen in de schoolkring);
Relatie en communicatie tussen volwassenen en persoonlijke ontwikkeling van de volwassene (inzonderheid collegiaal werk, partnerschappen (vb. In verband met het afhaken van school);
Studie van de sociale, economische en culturele factoren die het gedrag van de jongeren en hun leeromstandigheden beïnvloeden (inzonderheid afhaken van school);
ICT(Onderwijs) en opvoeding tot de media, inzonderheid de digitale pedagogische instrumenten;
Opvoeding tot het relationele, affectieve en seksuele leven (EVRAS).
Art. 2.Het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 24 oktober 2013Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 24/10/2013 pub. 20/12/2013 numac 2013029633 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot goedkeuring van de studierichtingen en thema's betreffende de opleiding tijdens de loopbaan, op macroniveau, van de personeelsleden van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs voor de schooljaren 2014-2015, 2015-2016 en 2016-2017 sluiten tot goedkeuring van de studierichtingen en thema's betreffende de opleiding tijdens de loopbaan, op macroniveau, van de personeelsleden van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs voor de schooljaren 2014-2015, 2015-2016 en 2016-2017, wordt opgeheven
Art. 3.De Minister van Leerplichtonderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 30 november 2016.
De Minister-Président, Rudy DEMOTTE De Minister van Onderwijs, Marie-Martine SCHYNS