Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 15 november 2012
gepubliceerd op 29 januari 2013

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot goedkeuring van de studierichtingen en thema's betreffende de opleiding tijdens de loopbaan, op macroniveau, van de personeelsleden van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs voor het schooljaar 2013-2014

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2013029034
pub.
29/01/2013
prom.
15/11/2012
ELI
eli/besluit/2012/11/15/2013029034/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

15 NOVEMBER 2012. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot goedkeuring van de studierichtingen en thema's betreffende de opleiding tijdens de loopbaan, op macroniveau, van de personeelsleden van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs voor het schooljaar 2013-2014


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 27 maart 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 27/03/2002 pub. 17/05/2002 numac 2002029247 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de begeleiding van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de sturing van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap, inzonderheid op artikel 3;

Gelet op het decreet van 11 juli 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/07/2002 pub. 31/08/2002 numac 2002029418 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs sluiten betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs, inzonderheid op artikel 8, § 1;

Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 11 november 2011 tot goedkeuring van de studierichtingen en thema's betreffende de opleiding tijdens de loopbaan, op macroniveau, van de personeelsleden van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs voor het schooljaar 2012-2013;

Gelet op het voorstel van plan van de Sturingscommissie betreffende de prioritaire studierichtingen en thema's voor de opleiding tijdens de loopbaan van de leerkrachten voor het basisonderwijs voor alle onderwijsnetten, van 18 september 2012;

Op de voordracht van de Minister van Leerplichtonderwijs;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.De prioritaire thema's en studierichtingen betreffende de opleidingen georganiseerd op macroniveau gedurende het schooljaar 2013-2014 zijn de volgende : Voor de vrijwillige opleidingen : Prioriteiten van de eerste rang a. Pedagogisch nadenken over de ontwikkeling van vaardigheden door de uitwerking van leersequenties en de aanwending van evaluatie-instrumenten in verband met de referentiesystemen, inzonderheid: - Uitwerking van leersequenties (gedifferentieerde pedagogie, opleidings- en diploma-evaluatie van de kennis en de bekwaamheden, praktijken inzake continuïteit) in verband met de bekwaamheden opgenomen in het referentiesysteem voor de basisvaardigheden.Een bijzondere aandacht zal besteed worden aan de ontwikkeling van de wetenschappelijke benadering en aan de ontwikkeling van sleutelbegrippen in de wiskunde; - Opsporing van de moeilijkheden en ontwikkeling van strategieën voor de remediëring (lezen, schrijven, en wiskunde); - didactiek van de vakinhoud. b. Aanleren van de Franse taal als onderwijstaal (beheersing van de Franse taal als toegangsinstrument tot schoolleerprocessen, verder dan een eenvoudig communicatie-instrument), inzonderheid voor de leerkrachten die les geven in overgangsklassen en in klassen met een meerderheid studenten afkomstig uit de immigratie of uit een cultuuromgeving met een taalniveau dat verschillend is van dat van de school.c. Opleidingen in verband met de ontwikkeling van vaardigheden met als doel de pedagogische continuïteit en een verband tussen het basisonderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs.d. Opleidingen in verband met de ontwikkeling van de relationele bekwaamheden binnen de uitoefening van het beroep. e. Opleidingen betreffende de uitwerking van de nieuwe hervormingen van de Regering : het decreet "Externe evaluaties", de integratie, het taalbadonderwijs... f. Opleidingen ter bestemming van jonge leerkrachten, met voorrang voor deze die geen pedagogische basisopleiding hebben genoten. Prioriteiten van de tweede rang 1. Bijwerking van de kennis in verband met de bekwaamheden opgenomen in het referentiesysteem voor de basisvaardigheden.2. Sociologische opleidingen rond de verschijnselen die het schoolleven en de opvoeding tot burgerschap beïnvloeden : - opvoeding met inbegrip van de inaanmerkingneming van de genderdimensie, open tot seksuele en culturele diversiteit; - opvoeding tot de media (film, reclame, informatiemedia, sociale netwerken, mediaproductie); - opvoeding tot burgerschap, met inbegrip van de uitwerking van multidisciplinaire burgerprojecten en de animatie van leerlingenraden...; - opvoeding tot duurzame ontwikkeling; - mishandeling voorkomen : hoe kan die worden opgespoord; wat kan men doen als er een vermoeden bestaat... 3. Opleidingen tot de exploitatie van informatie- en communicatietechnologieën.4. Opleidingen ter bestemming van de stagemeesters om hen voor de begeleiding van de aanstaande leerkrachten voor te bereiden.5. Verband tussen de psychologische ontwikkeling van het kind en het aanleren van bekwaamheden. 6. Inleiding in de statistiek (curven, standaardafwijkingen (sigma), correlatie...); 7. in een transculturele situatie groter worden : de migrantenkinderen, de kinderen van gemengde koppels, de geadopteerde kinderen, de kinderen in een situatie van hoederecht bij beurtrol beter leren begrijpen;vertrouwelijkheid en beroepsgeheim... 8. opleidingen tot het voorkomen van het afhaken van school;9. opleidingen in verband met de verhouding tot de norm, de rechtsbeginselen, de wet, om : a.de school als rechtsruimte te versterken; b. alle betrokken personen zich te laten beroepen op "De Wet" om geschillen bij te leggen, om als scheidsrechter op te treden voor bepaalde beslissingen en om een groep te beheren,;c. een opvoedende bondgenootschap "Gezin-school" aan te moedigen, die een leerproces, de samenleving en welzijn voor iedereen in de hand kan werken.

Art. 2.Het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 11 november 2011 tot goedkeuring van de studierichtingen en thema's betreffende de opleiding tijdens de loopbaan, op macroniveau, van de personeelsleden van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs voor het schooljaar 2012-2013 wordt door dit besluit opgeheven en vervangen.

Art. 3.De Minister bevoegd voor het Leerplichtonderwijs wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 15 november 2012.

De Minister van Leerplichtonderwijs en Onderwijs voor Sociale Promotie, Mevr. M.-D. SIMONET

^