Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 14 november 2008
gepubliceerd op 23 januari 2009

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot goedkeuring van de studierichtingen en thema's betreffende de opleiding tijdens de loopbaan, op macroniveau, van de personeelsleden van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs voor het schooljaar 2009-2010

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2009029013
pub.
23/01/2009
prom.
14/11/2008
ELI
eli/besluit/2008/11/14/2009029013/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

14 NOVEMBER 2008. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot goedkeuring van de studierichtingen en thema's betreffende de opleiding tijdens de loopbaan, op macroniveau, van de personeelsleden van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs voor het schooljaar 2009-2010


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 27 maart 2002 betreffende de sturing van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap, inzonderheid op artikel 3;

Gelet op het decreet van 11 juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs, inzonderheid op artikel 8;

Gelet op het Voorstel van plan van de Sturingscommissie betreffende de prioritaire studierichtingen en thema's voor de opleiding tijdens de loopbaan van de leerkrachten voor het basisonderwijs voor alle onderwijsnetten, van 3 oktober 2007;

Op de voordracht van de Minister van Leerplichtonderwijs;

Gelet op de beraadslaging van de Regering van de Franse Gemeenschap van 14 november 2008;

Besluit :

Artikel 1.De prioritaire thema's en studierichtingen betreffende de opleidingen georganiseerd op macroniveau gedurende het schooljaar 2009-2010 zijn de volgende : 1° voor de vrijwillige opleidingen : - Opleiding in verband met de ontwikkeling en de evaluatie van de bekwaamheden opgenomen in het referentiesysteem voor de basisvaardigheden.Een bijzondere aandacht zal besteed worden aan de volgende punten : - snelle opsporing van de moeilijkheden en ontwikkeling van strategieën voor de remediëring in het leerproces bij het lezen, het schrijven, de wiskunde, de moderne talen en de eerste sensibilisatie.

Bij wiskunde zullen de getallen en de berekeningen inzonderheid de aandacht trekken : hun leerproces zal in de continuïteit begeleid worden en de nodige bekwaamheden zullen geëvalueerd worden; - verwerving van technieken zoals deze die de opstelling van leersequenties mogelijk maken (inzonderheid praktijken inzake gedifferentieerde pedagogie en continuïteit), de toe-eigening en het gebruik van evaluatiemiddelen (inzonderheid de opleidings- en samenvattingsevaluatie en de bekwaamhedenevaluatie) uitgewerkt door de Commissie voor evaluatiemiddelen, binnen de verschillende vakken en het werkende en kritische gebruik van schoolboeken. - Opleiding in verband met de ontwikkeling van de relationele bekwaamheden binnen de uitoefening van het beroep (zelfwaardering ontwikkelen, coöperatierelatie opbouwen, motivering wekken bij de leerlingen, het beheer van conflicten en van geweld,...) en opleiding van sociologische aard, in verband met de verordenings- en wetsbepalingen betreffende de schoolherinschakeling en het geweld gericht op de verschijnselen van het schoolleven (thema's betreffende de opleiding open voor gelijkheid tussen mannen en vrouwen en de seksuele verscheidenheid, opvoeding tot de media, tot de duurzame ontwikkeling, het intergenerationele leven en tot de opvoeding voor interculturele dialoog,...). - Opleiding in verband met het beheer van problemen in de maatschappij om te leren hoe ze aan te pakken en hoe de verslechtering van het klasklimaat te voorkomen. - Opleiding in verband met de regelgeving inzake het afhaken op school. - Opleiding in verband met het leren van het Frans als vreemde taal voor wat betreft de omkadering van kinderen afkomstig uit de immigratie en die de onderwijstaal niet beheersen (inzonderheid voor de leerkrachten van overgangsklassen of voor de periodes voor de aanpassing aan de onderwijstaal). Begeleiding van leerkrachten in hun bedenking over de integratieperspectieven van de leerlingen in het schoolsysteem en ondersteuning om aan hun prioritaire pedagogische behoeften te beantwoorden. - Opleiding in verband met het leren van het Frans als tweede taal voor wat betreft de omkadering van leerlingen afkomstig uit de immigratie en/of uit een cultureel milieu met een taalniveau dat verschilt met dat gebruikt op school en die niet erin slagen om vlug vorderingen te maken op het gebied van de degelijke beheersing van de onderwijstaal. Begeleiding van leerkrachten voor de identificatie van specifieke taalbehoeften van deze leerlingen om strategieën en een programma voor aangepaste remediëring te ontwikkelen. - Opleiding in verband met opvoeding tot burgerschap inzonderheid het benaderen van praktijken voor burgeropleidingen, de toepassing van interdisciplinaire activiteiten in verband met burgerschap en de begeleiding van de structuren van leerlingendelegaties (beheer van « burgeracties »). - Opleiding in verband met de ontwikkeling van bekwaamheden die toelaten een pedagogische continuïteit te waarborgen en een band te garanderen tussen het basisonderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs. In dat kader zal een bijzondere aandacht besteed worden aan de eerste wetenschappelijke sensibilisatie. - Opleiding tot de exploitatie van informatie- en communicatietechnologieën met pedagogische doeleinden. - Opleiding tot de ontwikkeling van communicatiebekwaamheden in een andere taal in verband met het referentiesysteem voor de basisvaardigheden in het kader van een klassiek leerprogramma of leerprogramma via taalbadonderwijs. - Opleiding in verband met de ontwikkeling van de wetenschappelijke benaderingswijze en de waardering van de eerste wetenschappelijke sensibilisatie. 2° voor de verplichte opleidingen : - In het kader van de externe evaluaties die niet bekrachtigd worden met een getuigschrift en, in het bijzonder, van de verbetering ervan : analyse van het algemene evenwicht van de bovenvermelde evaluaties en bekwaamheden bedoeld bij de verschillende items alsook de producties van leerlingen (analyse van vergissingen en opbouwen van remediëringspistes). - Tijdens deze laatste halve dagen zal een bijzondere aandacht besteed worden aan de organisatie van verplichte opleidingen die specifiek zijn voor de personeelsleden die een ambt bijzonder meester lichamelijke opvoeding, meester tweede taal, meester godsdienst of zedenleer bekleden : - wat betreft de opleiding van de bijzondere meesters lichamelijke opvoeding, - gezondheidsopvoeding in verband met de cursus lichamelijke opvoeding, - bewustmaking tot de veiligheid in een reeks vakken in verband met de cursus lichamelijke opvoeding (klimmen, zwemmen,...). - wat betreft de opleiding van de bijzondere meesters tweede taal, - een tweede taal beheersen, een relatievaardigheid ontwikkelen : de alledaagse onderwerpen in verband met de basisvaardigheden verstaan en verwoorden.

Art. 2.Het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 8 november 2007 houdende toepassing van artikel 8, § 1, eerste lid, van het decreet van 11 juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs, wordt opgeheven.

Art. 3.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 4.De Minister van Leerplichtonderwijs wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 14 november 2008.

Voor de Regering van de Franse Gemeenschap : De Minister van Leerplichtonderwijs, Ch. DUPONT

^