gepubliceerd op 22 januari 2008
Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot goedkeuring van de studierichtingen en thema's betreffende de opleiding tijdens de loopbaan, op macroniveau, van de personeelsleden van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs voor het schooljaar 2008-2009
8 NOVEMBER 2007. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot goedkeuring van de studierichtingen en thema's betreffende de opleiding tijdens de loopbaan, op macroniveau, van de personeelsleden van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs voor het schooljaar 2008-2009
De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 27 maart 2002 betreffende de sturing van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap, inzonderheid op artikel 3;
Gelet op het decreet van 11 juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs, inzonderheid op artikel 8;
Gelet op het Voorstel van plan van de Sturingscommissie betreffende de prioritaire studierichtingen en thema's voor de opleiding tijdens de loopbaan van de leerkrachten voor het basisonderwijs voor alle onderwijsnetten, van 18 september 2007;
Op de voordracht van de Minister-Presidente, belast met het Leerplichtonderwijs;
Gelet op de beraadslaging van de Regering van de Franse Gemeenschap van 8 november 2007, Besluit :
Artikel 1.De prioritaire thema's en studierichtingen betreffende de opleidingen georganiseerd op macroniveau gedurende het schooljaar 2008-2009 zijn de volgende : 1° voor de vrijwillige opleidingen : - Opleiding in verband met de ontwikkeling en de evaluatie van de bekwaamheden opgenomen in het referentiesysteem voor de basisvaardigheden.Een bijzondere aandacht zal besteed worden aan de volgende punten : snelle opsporing van de moeilijkheden en ontwikkeling van strategieën voor de remediëring in het leerproces bij het lezen, het schrijven, de wiskunde, de moderne talen en de eerste sensibilisatie. Bij wiskunde zullen de getallen en de berekeningen inzonderheid de aandacht trekken : hun leerproces zal in de continuïteit begeleid worden en de nodige bekwaamheden zullen geëvalueerd worden; verwerving van technieken zoals deze die de opstelling van leersequenties mogelijk maken (inzonderheid praktijken inzake gedifferentieerde pedagogie en continuïteit), de toe-eigening en het gebruik van evaluatiemiddelen (inzonderheid de opleidingsevaluatie en de bekwaamhedenevaluatie) uitgewerkt door de Commissie voor evaluatiemiddelen, binnen de verschillende vakken. - Opleiding in verband met de ontwikkeling van de relationele bekwaamheden binnen de uitoefening van het beroep (zelfwaardering ontwikkelen, coöperatierelatie bouwen, motivering wekken bij de leerlingen, het beheer van conflicten en van geweld,...) en opleiding van sociologische aard gericht op de verschijnselen van het schoolleven (thema's betreffende de opleiding open voor gelijkheid tussen mannen en vrouwen en de seksuele verscheidenheid, mediaopvoeding, opvoeding tot burgerschap, tot de duurzame ontwikkeling, het intergenerationele leven,...) in verband met de verordenings- en wetsbepalingen betreffende de schoolherinschakeling en het geweld. - Opleiding in verband met het burgerschap inzonderheid het benaderen van praktijken voor burgeropleidingen, de toepassing van pluridisciplinaire activiteiten in verband met burgerschap en de begeleiding van de structuren van leerlingendelegaties. - Opleiding in verband met de ontwikkeling van bekwaamheden die toelaten een pedagogische continuïteit te waarborgen en een band te garanderen tussen het basisonderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs. In dat kader zal een bijzondere aandacht besteed worden aan de eerste wetenschappelijke sensibilisatie. - Opleiding tot de exploitatie van informatie- en communicatietechnologieën. - Opleiding tot de ontwikkeling van communicatiebekwaamheden in een andere taal in verband met het referentiesysteem voor de basisvaardigheden in het kader van een klassiek leerprogramma of leerprogramma via onderdompeling. 2° voor de verplichte opleidingen : - In het kader van de externe evaluaties zonder getuigschrift en inzonderheid voor de verbetering ervan : analyse van het algemene evenwicht van de bedoelde evaluaties en bekwaamheden bedoeld bij de verschillende items alsmede de producties van leerlingen (analyse van fouten en opbouw van remediëringsrichtingen). - Gedurende die twee halve dagen zal er bijzonder aandacht besteed worden aan de organisatie van verplichte opleidingen die specifiek zijn voor de personeelsleden die een ambt van bijzonder leermeester lichamelijke opvoeding, leermeester tweede taal, leermeester godsdienst of zedenleer uitoefenen : * wat de opleiding van de bijzondere leermeesters lichamelijke opvoeding betreft : gezondheidsopvoeding in verband met het vak lichamelijke opvoeding; bewustmaking betreffende de veiligheid in een reeks vakken in verband met het vak lichamelijke opvoeding (muurklimmen, zwemmen,...); * wat de opleiding van bijzondere leermeesters tweede taal betreft : een tweede taal beheersen, een relationele bekwaamheid : de onderwerpen van het dagelijkse leven begrijpen en mondeling uitdrukken met betrekking tot het referentiesysteem voor de basisvaardigheden.
Art. 2.Het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 10 november 2006 houdende toepassing van artikel 8, § 1, lid 1, van het decreet van 11 juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs wordt opgeheven.
Art. 3.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.
Art. 4.De Minister-Presidente, belast met het Leerplichtonderwijs, wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 8 november 2007.
Vanwege de Regering van de Franse Gemeenschap : De Minister-Presidente, Belast met het Leerplichtonderwijs, Mevr. M. ARENA