gepubliceerd op 24 september 2008
Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 3 oktober 2002 tot vaststelling van het administratief en geldelijk statuut van het personeel van het Overheidsbedrijf voor de Nieuwe Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap
5 SEPTEMBER 2008. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 3 oktober 2002 tot vaststelling van het administratief en geldelijk statuut van het personeel van het Overheidsbedrijf voor de Nieuwe Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap
De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 27 maart 2002 houdende de oprichting van het Overheidsbedrijf voor de Nieuwe Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap, inzonderheid op artikel 13;
Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 3 oktober 2002 tot vaststelling van het administratief en geldelijk statuut van het personeel van het Overheidsbedrijf voor de Nieuwe Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap;
Gelet op het advies van de Commissarissen van het Overheidsbedrijf voor de Nieuwe Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap, gegeven op 31 januari 2008;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 5 juni 2008;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Ambtenarenzaken van 5 juni 2008;
Gelet op het protocol nr. 366 van het Onderhandelingscomité van Sector XVII, gesloten op 25 april 2008;
Gelet op het advies nr. 44.758/2 van de Raad van State, gegeven op 30 juni 2008, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, vervangen door de wet van 2 april 2003;
Gelet op de informatie gegeven aan de Federale Minister van Pensioenen overeenkomstig artikel 19, § 2, van het koninklijk besluit van 22 december 2000 tot bepaling van de algemene principes van het administratief en geldelijk statuut van de rijksambtenaren die van toepassing zijn op het personeel van de diensten van de Gemeenschaps- en Gewestregeringen en van de Colleges van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en van de Franse Gemeenschapscommissie, alsook op de publiekrechtelijke rechtspersonen die ervan afhangen;
Gelet op het advies van de Directieraad van het Overheidsbedrijf voor de Nieuwe Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap, gegeven op 26 maart 2008;
Op de voordracht van de Minister van Ambtenarenzaken;
Gelet op de beraadslaging van de Regering van 5 september 2008, Besluit :
Artikel 1.Artikel 3 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 3 oktober 2002 tot vaststelling van het administratief en geldelijk statuut van het personeel van het Overheidsbedrijf voor de Nieuwe Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap, wordt door de volgende bepaling vervangen : «
Artikel 3.- Artikel 1 dient als volgt te worden gelezen : «
Artikel 1.- § 1. De hoedanigheid van ambtenaar van het Bedrijf wordt toegekend aan ieder personeelslid dat er, in vast dienstverband, tewerkgesteld is. § 2. De hoedanigheid van ambtenaar die titularis is van een informatica-ambt wordt toegekend aan ieder personeelslid overgeheveld naar het Bedrijf met toepassing van artikel 5 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 3 oktober 2002 tot vaststelling van het administratief en geldelijk statuut van het personeel van het Overheidsbedrijf voor de Nieuwe Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap, mits inachtneming van de volgende voorwaarden : - dat het overgeheveld personeelslid de hoedanigheid van ambtenaar van het Bedrijf geniet op 31 december 2007; - dat hij er de aanvraag ervan indient bij de Minister van Ambtenarenzaken binnen de drie maanden na de bekendmaking van deze reglementsbepaling in het Belgisch Staatsblad ; - dat hij een gunstige evaluatie geniet op de datum van indiening van zijn aanvraag.
De erkenning gedaan met toepassing van het vorige lid betekent een benoeming door de Minister van Ambtenarenzaken in de graad van de informaticaloopbaan overeenstemmend met het eerste informatica-ambt waarvan de ambtenaar titularis is geweest binnen het Bedrijf. Deze benoeming heeft uitwerking met ingang van de datum waarop de ambtenaar initieel tot ambtenaar van het Bedrijf werd erkend. § 3. Titel VIII - « Loopbaan » is niet van toepassing op de ambtenaren die titularis zijn van een informatica-ambt.
Deze titel blijft van toepassing op de bij paragraaf 2 bedoelde ambtenaren die niet benoemd zijn met toepassing van het tweede lid van dezelfde paragraaf ».
Art. 2.In artikel 4 van hetzelfde besluit, worden de paragrafen 3 en 4 vervangen door de volgende paragrafen : « § 3. 1° Niveau 1 wordt onderverdeeld in vier categorieën : - de ambtenaren-generaal; - het administratief personeel; - het deskundig personeel; - het personeel dat titularis is van een informatica-ambt. 2° Niveau 2+ wordt onderverdeeld in drie categorieën : - het administratief personeel; - het gespecialiseerd personeel; - het personeel dat titularis is van een informatica-ambt. 3° De niveaus 2 en 3 worden onderverdeeld in twee categorieën : - het administratief personeel; - het gespecialiseerd personeel. § 4. De graden van de categorieën van het deskundig personeel, het gespecialiseerd personeel en het personeel dat titularis is van een informatica-ambt, zijn enkel toegankelijk voor de personeelsleden die naar het Bedrijf werden overgeheveld met toepassing van artikel 20 van het decreet van 27 maart 2002 houdende de oprichting van het Overheidsbedrijf voor de Nieuwe Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap, en die, wegens deze overheveling, aangewezen werden in een betrekking die overeenstemt met een informatica-ambt. »
Art. 3.In artikel 5 van hetzelfde besluit, wordt het derde lid opgeheven.
Art. 4.In artikel 6 van hetzelfde besluit, worden de woorden « alsook de ambtenaren die hun ambt in rang 12 + uitoefenen en de ambtenaren die titularis zijn van een graad ingedeeld in rang 12 » vervangen door de woorden « alsook de ambtenaren die titularis zijn van een graad ingedeeld in rang 12+ of 12 ».
Art. 5.In artikel 17 van hetzelfde besluit, worden de woorden « en de benoeming in een graad van de informaticaloopbaan » toegevoegd na de woorden « Behoudens wat de bevordering in een vlakke loopbaan betreft ».
Art. 6.In artikel 18 van hetzelfde besluit, wordt het laatste lid vervangen door het volgende lid : « Artikel 39 is van toepassing noch op de ambtenaren-generaal, noch op de betrekkingen van de informaticaloopbaan. ».
Art. 7.Na artikel 19 van hetzelfde besluit, wordt een artikel 19bis ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 19bis.- Na artikel 65, wordt een hoofdstuk IIbis ingevoed dat als volgt gelezen dient te worden : « Hoofdstuk IIbis - Aanwijzing in een informatica-ambt dat niet overeenstemt met de graad waarin de ambtenaar benoemd is.
Art. 65bis.De ambtenaar die titularis is van een informatica-ambt kan, in functie van de dienstnoodwendigheden en met diens instemming, belast worden met een ander informatica-ambt dan hetgeen dat overeenstemt met de graad waarvan hij titularis is.
Indien de weddeschaal die verbonden is met zijn graad verschilt van de weddeschaal verbonden met de graad waarmee het hem toevertrouwde informatica-ambt overeenstemt, geniet hij de gunstigste weddeschaal.
Wanneer de gunstigste weddeschaal deze is die overeenstemt met het hem toevertrouwde informatica-ambt, wordt dit weddeverschil aan de ambtenaar uitbetaald in de vorm van een aanvulling van een contractuele wedde. »
Art. 8.In artikel 28 van hetzelfde besluit, wordt in artikel 119 een tweede lid toegevoegd, luidend als volgt : « Aan de ambten van de klassen A, B, C, D en E beantwoorden respectief de volgende graden waaruit de categorie van het personeel dat titularis is van een informatica-ambt bestaat : Projectdirecteur, Analist, Analist-Programmeur, Programmeur en Operateur. ».
Art. 9.In artikel 30 van hetzelfde besluit, wordt het tweede lid vervangen door het volgende lid : « In dezelfde bijlage worden de volgende vermeldingen toegevoegd : 1° de vermelding « 12 + Projectdirecteur » wordt onmiddellijk boven de vermelding « 12 Directeur » ingevoegd.2° de vermelding « 12 Analist » wordt onmiddellijk onder de vermelding « 12 Directeur » ingevoegd.3° de vermelding « 11 Analist-Programmeur » wordt onmiddellijk boven de vermelding « 10 Attaché » ingevoegd.4° de vermeldingen « 25 Programmeur » en daarna « 25 Operateur » worden onmiddellijk onder de vermelding « 25 Gegradueerde » ingevoegd. »
Art. 10.Artikel 32 van hetzelfde besluit wordt door de volgende bepaling vervangen : «
Art. 32.- Artikel 30 dient aangevuld te worden en daarna als volgt gelezen te worden : 1° de vermelding Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld In hetzelfde artikel, dienen de vermeldingen « 120/4 », « 110/4 », « 100/4 », « 101/4* », « 102/4* », « 270/3 », « 260/3 », « 250/3 », « 251/3* » en « 252/3* » respectief als volgt gelezen te worden : « 120/4i », « 110/4i », « 100/4i », « 101/4i* », « 102/4i* », « 270/3i », « 260/3i », « 250/3i », « 251/3i* » en « 252/3i* ».
Art. 11.Artikel 35 van hetzelfde besluit wordt opgeheven.
Art. 12.Dit besluit treedt in werking de tiende dag nadat het in het Belgisch Staatsblad werd bekendgemaakt.
Art. 13.De Minister van Ambtenarenzaken is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 5 september 2008.
Vanwege de Regering van de Franse Gemeenschap : De Minister van Ambtenarenzaken, M. DAERDEN