Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 06 juli 2007
gepubliceerd op 20 augustus 2007

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende oprichting van het interne Walcomfin-team van de Franse Gemeenschap

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2007029185
pub.
20/08/2007
prom.
06/07/2007
ELI
eli/besluit/2007/07/06/2007029185/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

6 JULI 2007. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende oprichting van het interne Walcomfin-team van de Franse Gemeenschap


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, zoals gewijzigd, inzonderheid op artikel 87, § 1;

Gelet op de bijzondere wet van 16 januari 1989 betreffende de financiering van de Gemeenschappen en de Gewesten, inzonderheid op artikel 50, § 2, en 71;

Gelet op de wetten op de Rijkscomptabiliteit, gecoördineerd op 17 juli 1991;

Gelet op de wet van 16 mei 2003 tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof;

Gelet op het koninklijk besluit van 18 maart 2004 houdende, wat de Franse Gemeenschap betreft, uitstel van de inwerkingtreding - op 1 januari 2007 - van de wet van 16 mei 2003 tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof;

Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 22 juli 1996 houdende het statuut van de ambtenaren van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap;

Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 22 juli 1996 houdende het geldelijk statuut van de ambtenaren van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap;

Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 13 oktober 2006 betreffende de Kabinetten van de Ministers van de Regering van de Franse Gemeenschap;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 25 juni 2007;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 26 juni 2007;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Ambtenarenzaken van 6 juli 2007;

Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, gewijzigd bij de wet van 4 augustus 1996;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid;

Gelet op de gewestelijke beleidsverklaring die voorziet in de invoering van één enkel boekhoudkundig en begrotingsmodel voor de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest, met de implicaties ervan op informaticagebied;

Gelet op de vordering van de voorbereidende werkzaamheden inzake de hervorming van de overheidsboekhouding, Walcomfin-project genoemd, en op de overeenstemming ervan met de voornaamste regels van het Europees Stelsel van nationale en regionale rekeningen van de Commissie (ESR);

Gelet op de verplichting om statistieken en rekeningen op te stellen volgens de ESR-methodologie en op de noodzaak om de rapportering ervan te automatiseren;

Gelet op de nakende inwerkingtreding van de wet van 16 mei 2003 tot vaststelling van de algemene bepalingen van de nieuwe overheidsboekhouding;

Overwegende dat er een stafcel opgericht dient te worden om Walcomfin operationeel te maken en personeel en middelen ervoor beschikbaar te maken;

Op de voordracht van de Minister van Begroting;

Na beraadslaging, Besluit : Afdeling 1. - Oprichting en opdrachten

Artikel 1.Er wordt bij de Regering van de Franse Gemeenschap een cel opgericht, hierna het interne Walcomfin-team genoemd, dat tot opdracht heeft eerstgenoemde bij te staan bij de invoering van de nieuwe overheidsboekhouding in de algemene diensten.

De cel wordt onder het rechtstreeks gezag van de Minister van Begroting en Financiën geplaatst.

De Regering van de Franse Gemeenschap beslist bij besluit over de datum van opheffing van de cel.

Art. 2.§ 1. Het interne Walcomfin-team maakt deel uit van de structuur voor de uitvoering van het project, waarvan het organogram in bijlage opgenomen is. § 2. De coördinerend projectleider is onder meer belast met de volgende bijzondere opdrachten : a) de bijstand bij de indienststelling van het interne team en de bestuurlijke en functionele leiding ervan;b) het begeleiden bij de definiërende afbakening van het toepassingsgebied en bij de voorbereiding van de decreet- en regelgevende teksten en van het dossier van de overheidsopdrachten voor de aanschaffing van het nieuwe Walcomfin-computersysteem;c) het voorstellen van beslissingen, de informatieverstrekking en de rapportering aan de stuurgroepen over de opvolging en de evolutie van de verschillende fasen tijdens de vordering van het project;d) de uitvoering van de beslissingen van de stuurgroepen;e) het aanmoedigend zoeken naar synergieën tussen het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschap op alle gebieden die het project aanbelangen;f) de vertegenwoordiging, onder het rechtstreeks gezag van de Minister van Begroting en Financiën en in het algemeen kader van de hervorming van de overheidsboekhouding, van de Regering van de Franse Gemeenschap bij de besprekingen die van belang zijn voor alle deelgebieden van de Belgische Staat;g) bij de integratiefase van de softwareoplossing en in functie van de door de stuurgroepen goedgekeurde strategische en operationele doelstellingen, de verantwoordelijkheid : - voor de handhaving van het project binnen het bepaalde werkveld; - voor de naleving van het vastgestelde tijdsschema - planning en eindtermijn; - voor de aanwending van het budget en, meer bepaald, de toetsing van de prestaties van het externe team (adviseur, integrator, ontwikkelaar) aan de contractuele clausules; - voor de bijeenroeping en het voeren van de vergaderingen van het beheercomité belast met het dagelijks beheer van het project; - voor het beheer van problematische toestanden; - voor de specifieke opleiding in het nieuwe systeem; - voor het beheer van de veranderingen. § 3. Onder het functionele gezag en de leiding van de projectleider zijn de algemene opdrachten van het interne Walcomfin-team de volgende : a) het opstellen van de voorontwerpen van wet- en regelgevingen;b) het voorafgaandelijk onderzoek met betrekking tot de voorgestelde keuze van procedures inzake overheidsopdrachten en het opstellen van de aannemingsvoorwaarden en de bestekken;c) het uitvoeren van de bestuurlijke, juridische, informatieverstrekkende en controlerende taken nodig voor de invoering van het nieuwe boekhoud- en begrotingsstelsel in de diensten;d) het formuleren van aanbevelingen en het inrichten van activiteiten in verband met het beheer van de veranderingen;e) de organisatie en de steun voor een algemene opleiding tot de nieuwe boekhouding.

Art. 3.De coördinerend projectleider brengt periodiek verslag uit over de uitvoering van de opdrachten aan de beslissingsorganen van het Walcomfin-project en elk kwartaal aan de Minister van Begroting en Financiën. Afdeling 2. - Samenstelling, nadere regels voor de aanwerving en

aanwijzing van personeelsleden.

Art. 4.Het interne team van Walcomfin staat, wat de Franse Gemeenschap betreft, onder de leiding van de coördinerend projectleider van het Waalse Gewest.

Art. 5.§ 1. De personeelsleden van het voornoemde interne team bevat een ambtenaar van niveau 1, de adjunct-projectleider. § 2. De persoon bedoeld bij § 1 wordt door de Regering van de Franse Gemeenschap, op de voordracht van de Minister van Begroting, die zich op de aanbeveling van de Selectiecommissie bedoeld bij § 3 baseert, aangewezen, als gevolg van een oproep tot de kandidaten binnen de diensten van de Franse Gemeenschap of buiten deze diensten. § 3. De Selectiecommissie wordt voorgezeten door een vertegenwoordiger van de Minister van Begroting en Financiën en bestaat verder uit een vertegenwoordiger van de Minister-President, een vertegenwoordiger van de Vice-Minister-Presidenten en van de Minister van Ambtenarenzaken, een Inspecteur van Financiën en uit de coördinerend projectleider bedoeld in artikel 4. De commissie brengt de kandiderende personen in twee categorieën onder naar gelang ze al dan niet geschikt zijn en deelt zijn met redenen omklede rangschikking mee aan de Minister van Begroting en Financiën. § 4. De aangewezen persoon ondergaat een proefperiode van zes maanden. Afdeling 3. - Toelagen en vergoedingen

Art. 6.De wedde van de overeenkomstig artikel 5, § 2 aangewezen persoon valt ten laste van de begroting van de Franse Gemeenschap.

Art. 7.§ 1. Indien deze persoon niet deel uitmaakt van het personeel van de diensten van de Franse Gemeenschap of, meer in het algemeen, van een overheidsdienst, wordt deze een als wedde geldende toelage toegewezen die vastgesteld is in de weddeschaal 120/1. § 2. Deze persoon ontvangt de tussenwedden die overeenstemmen met trappen in verband met de geldelijke anciënniteit en die voortvloeien uit tussentijdse verhogingen bepaald in de schaal waarin haar als wedde geldende toelage is vastgesteld. De verworven geldelijke anciënniteit die hem kan worden toegekend wordt berekend volgens dezelfde regels als deze vastgesteld voor de berekening van de in aanmerking komende diensten van het personeel van de Diensten van de Regering.

Art. 8.§ 1. Indien deze persoon reeds de hoedanigheid geniet van vastbenoemd of contractueel personeelslid van de diensten van de Franse Gemeenschap wordt hij, respectief, ter beschikking gesteld van het interne team en uit zijn dienst gedetacheerd of bekomt hij een schorsing van zijn arbeidsovereenkomst voor de duur van de aanwijzing.

Hij behoudt zijn bezoldiging, vermeerderd met de toelage bedoeld bij § 3 hierna. § 2. De bezoldiging van deze persoon wordt voort uitbetaald door de voornoemde diensten. § 3. Er wordt aan de persoon bedoeld bij § 1 een jaarlijkse toelage gelijkwaardig aan de Kabinetstoelage bedoeld voor een adviseur en bepaald bij artikel 12 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 13 oktober 2006 betreffende de Kabinetten van de Ministers van de Regering, toegekend.

Art. 9.De geldelijke toestand van de aangewezen ambtenaar, die zonder deel uit te maken van de diensten van de Franse Gemeenschap, evenwel ressorteert onder een Ministerie, een Rijksdienst, een andere openbare dienst, een overheidsbedrijf bedoeld in de wet van 21 maart 1991, een instelling van openbaar nut, een inrichting van openbaar nut bedoeld in de wet van 27 juni 1921, een publiekrechtelijke rechtspersoon opgericht op grond van artikel 9 van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen of een gesubsidieerde onderwijsinstelling, wordt geregeld als volgt : 1° indien de werkgever bereid is de wedde te blijven betalen, verkrijgt de betrokkene de in dit artikel bedoelde jaarlijkse toelage. Indien de werkgever de wedde terugvordert, betaalt de Franse Gemeenschap de wedde van het personeelslid van de Cel terug aan de dienst van herkomst, alsook het vakantiegeld, de eindejaarstoelage en elke andere toelage en vergoeding berekend overeenkomstig de bepalingen die van toepassing zijn op dat personeelslid in zijn herkomstinstelling, desgevallend verhoogd met de werkgeversbijdragen; 2° indien de werkgever de betaling van de wedde opschort, krijgt de betrokkene een als wedde geldende jaarlijkse toelage, vermeerderd met de jaarlijkse toelage bedoeld in dit artikel die evenwel noch hoger noch lager mag zijn dan de wedde, vermeerderd met de bijkomende wedden, toelagen en vergoedingen in ruime zin en de toelage die de betrokkene zou genieten indien de onder 1° bedoelde bepalingen op hem van toepassing zouden zijn.

Art. 10.De persoon bedoeld bij artikel 5 heeft recht op kinderbijslag, een geboortetoelage, een haard- of standplaatstoelage, het vakantiegeld, een eindejaarspremie en op elke andere toelage en vergoeding tegen het bedrag en onder de voorwaarden die voor het personeel van de diensten van de Regering gelden.

Art. 11.De bepalingen van de artikelen 23 en 24 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 13 oktober 2006 betreffende de Kabinetten van de Ministers van de Regering van de Franse Gemeenschap inzake verblijf- en reiskosten, die voortvloeien uit verplaatsingen zowel van de woonplaats naar de arbeidsplaats als voor de behoeften van de dienst door middel van de gemeenschappelijke vervoermiddelen of van een persoonlijk motorvoertuig, en inzake verscheidene kosten, zijn mutadis mutandis toepasselijk op de persoon bedoeld bij artikel 5, die, voor hun toepassing, gelijkgesteld wordt met de rang van adviseur. Afdeling 4. - Betaling van toelagen en vergoedingen

Art. 12.De vergoedingen en toelagen bedoeld in de artikelen 7, 9, 10 en 11 worden aan het einde van elke maand uitbetaald. De maandvergoeding of -toelage is gelijk aan 1/12de van het jaarlijks bedrag. Wanneer de maandvergoeding of -toelage niet volledig verschuldigd is, wordt zij uitbetaald in dertigsten, overeenkomstig de regel bedoeld in het geldelijk statuut van de ambtenaren van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap.

Art. 13.De in de artikelen 7, 9, 10 en 11 bedoelde vergoedingen en toelagen worden gekoppeld aan de schommelingen van het indexcijfer van de consumptieprijzen, overeenkomstig de regels bepaald bij de wet van 1 maart 1977 houdende inrichting van een stelsel waarbij sommige uitgaven in de overheidssector aan het indexcijfer van de consumptieprijzen van het Rijk worden gekoppeld : daartoe worden ze gekoppeld aan het indexcijfer 138,01 van 1 januari 1990. Afdeling 5. - Rechtsstelsel en andere statutaire bepalingen

Art. 14.Het rechtsstelsel van het in artikel 5 bedoelde personeelslid van het interne Walcomfin-team is van het statutaire type en de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten is niet van toepassing. Het team is echter onderworpen aan het statuut van de sociale zekerheid van de contractuele personeelsleden van de Staat.

Art. 15.De bepalingen van artikel 21 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 13 oktober 2006 betreffende de Kabinetten van de Ministers van de Regering van de Franse Gemeenschap inzake verloven en afwezigheden van de statutaire en contractuele personeelsleden zijn van toepassing op de personeelsleden van het interne Walcomfin-team. Afdeling 6. - Ambtsneerlegging en vetrektoelage

Art. 16.De Minister van Begroting en Financiën kan een forfaitaire vertrektoelage toekennen aan het personeelslid volgens de voorwaarden en de nadere regels bedoeld in artikel 25 en 26 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 13 oktober 2006 betreffende de Kabinetten van de Ministers van de Regering van de Franse Gemeenschap.

Art. 17.Het individuele dossier van het personeelslid van het interne Walcomfin-team dat de cel verlaat, wordt overgezonden aan de Vaste Bijstandsdienst voor administratieve en geldelijke aangelegenheden bedoeld in artikel 7 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 13 oktober 2006 betreffende de Kabinetten van de Ministers van de Regering van de Franse Gemeenschap, belast met het administratieve en geldelijke beheer.

Onder individueel dossier dient men alle documenten te verstaan die betrekking hebben op de akten genomen ter uitvoering van het administratieve en geldelijke beheer van het personeelslid. Afdeling 7. - Bepalingen betreffende de begroting en de aanwending van

de middelen

Art. 18.Er wordt aan de Kabinetschef van de Minister van Begroting en Financiën delegatie verleend om elke uitgave vast te leggen en goed te keuren die aanrekenbaar is op een specifieke basisallocatie die opgericht moet worden binnen een organisatieafdeling van de algemene uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschap en die betrekking heeft op de vergoedingen en toelagen toegekend aan het personeel bedoeld bij artikel 5 van dit besluit.

Art. 19.Er wordt aan de coördinerend projectleider bedoeld bij artikel 4 van dit besluit, tot en met een bedrag van 5.500 euro, BTW niet meegerekend, delegatie verleend om elke uitgave die aanrekenbaar is op een of meerdere specifieke basisallocatie(s) die opgericht moet(en) worden binnen een organisatieafdeling van de algemene uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschap, vast te leggen, goed te keuren en te ordonnanceren.

Art. 20.§ 1. De Vaste Bijstandsdienst voor administratieve en geldelijke aangelegenheden van de Kabinetten is belast met de administratieve bijstand en met het loonbeheer van de wedden, vergoedingen en toelagen toegekend aan het personeel bedoeld in artikel 5. § 2. Er wordt aan de adviseur, verantwoordelijk voor de Vaste Bijstandsdienst voor administratieve en geldelijke aangelegenheden, delegatie verleend om elke uitgave vastgelegd door de primaire of afgevaardigde ordonnateur, die aanrekenbaar is op een specifieke basisallocatie die opgericht moet worden binnen een organisatieafdeling van de algemene uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschap en die betrekking heeft op de wedden, vergoedingen en toelagen toegekend aan het personeel bedoeld bij artikel 5 van dit besluit, te ordonnanceren.

Art. 21.De voorgaande bepalingen hebben niet tot gevolg dat de primaire ordonnateur uit zijn bevoegdheid ontheven wordt om alle uitgaven bedoeld bij dit besluit vast te leggen, goed te keuren en te ordonnanceren.

Art. 22.De Minister van Begroting treft alle nuttige maatregelen om de lokalen, de bureaus en het meubilair noodzakelijk voor de werking van het interne Walcomfin-team ervoor beschikbaar te maken.

Art. 23.Met inachtneming van de bepalingen ter regeling van de overheidsopdrachten stelt de coördinerend projectleider van het interne Walcomfin-team de dienstverleningscontracten voor, meer bepaald om de samenwerking met de consultentenbureaus die hem bijstaan in zijn opdracht te waarborgen.

Hij bereidt in voorkomend geval de aankoopvoorstellen voor die nodig zouden zijn ter aanvulling van de materiële middelen bedoeld in artikel 22.

Art. 24.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 25.De Minister van Begroting is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 6 juli 2007.

Vanwege de Regering van de Franse Gemeenschap : De Minister-Presidente, Mevr. M. ARENA De Minister van Begroting, M. DAERDEN De Minister van Ambtenarenzaken, C. EERDEKENS

^