gepubliceerd op 10 februari 2005
Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot goedkeuring van de richtingen en thema's betreffende de opleiding tijdens de loopbaan, op macroniveau, voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs voor het schooljaar 2005-2006
19 NOVEMBER 2004. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot goedkeuring van de richtingen en thema's betreffende de opleiding tijdens de loopbaan, op macroniveau, voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs voor het schooljaar 2005-2006
De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 27 maart 2002 betreffende de begeleiding van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap, inzonderheid op artikel 3;
Gelet op het decreet van 11 juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs, inzonderheid op artikel 8;
Gelet op het voorstel van het plan van de Sturingscommissie betreffende de richtingen en thema's die prioritair zijn voor de opleiding van de onderwijzers tijdens de loopbaan voor het basisonderwijs in alle onderwijsnetten, van 13 oktober 2004;
Op de voordracht van de Minister-Presidente, belast met het Leerplichtonderwijs en het Onderwijs voor Sociale promotie;
Gelet op de beraadslaging van de Regering van de Franse Gemeenschap van 19 november 2004,
Artikel 1.De prioritaire thema's en richtingen betreffende de opleidingen georganiseerd op macroniveau gedurende het schooljaar 2005-2006 zijn de volgende : 1° voor de vrijwillige opleidingen : - inleiding tot het pedagogisch nadenken gericht op de ontwikkeling door het verwerven van gepaste technieken voor de bevoegdheden die vastgesteld zijn door het referentiesysteem voor basisvaardigheden;er wordt bijzonder aandacht besteed aan de vorming voor het snel identificeren en het onderzoeken van afhaakgevallen alsmede aan het bouwen en het ontwikkelen van remediëringsstrategieën voor de competenties betreffende de Frans taal, en inzonderheid het lezen en schrijven, en aan de wiskunde; - hulp bij het ontwikkelen van instrumenten voor de evaluatie van het verwerven van de basisvaardigheden; - opleiding tot het uitbaten van de nieuwe informatie- en communicatietechnologieën; - opleiding tot het toe-eigenen van teksten betreffende de organisatie van het onderwijs en inzonderheid de opleidingen die de in artikel 6, 3° van het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren, bedoelde doelen in acht neemt.Zo worden opleidingen gericht op de ontwikkeling van het burgerschap door het aanleren van de taal door nieuwkomers, het organiseren van workshops waar filosofie aan bod komt met de kinderen, het verstaan van de werking van onze democratische samenleving door het feit dat deze multicultureel is in acht te nemen, het beheer van de conflicten en het verstaan van de gewelddaden. 2° voor de verplichte opleidingen - schooljaar 2005-2006 : besteed aan de pedagogische principes van het "Opdrachtendecreet" waarbij men duidelijk het begrip "remediëren" zal bepalen door die te situeren in een opleidingsproces met eveneens de gedifferentieerde pedagogie, de vormingsevaluatie en de continuïteit; men zal dat proces illustreren aan de hand van voorbeelden die betrekking hebben op de ontwikkeling van disciplinaire bekwaamheden, bepaald door het referentiesysteem voor basisvaardigheden, inzake Franse taal en wiskunde. - gedurende deze twee halve dagen zal er bijzonder aandacht worden besteed aan het organiseren van specifieke verplichte opleidingen voor de personeelsleden die een ambt van speciaal leermeester lichamelijke opvoeding, leermeester tweede taal, leermeester godsdienst of zedenleer vervullen;
Art. 2.Het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 19 november 2003 houdende toepassing van artikel 8, § 1, eerste lid van het decreet van 11 juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs, wordt opgeheven.
Art. 3.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.
Art. 4.De Minister-Presidente, belast met het Leerplichtonderwijs en het Onderwijs voor Sociale Promotie wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 19 november 2004.
Voor de Regering van de Franse Gemeenschap : De Minister-Presidente, belast met het Leerplichtonderwijs en het Onderwijs voor Sociale Promotie, Mevr. M. ARENA