Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Franse Gemeenschapscommissie van 30 mei 2002
gepubliceerd op 14 juni 2002

Besluit 2002/154 van de Franse Gemeenschapscommissie houdende delegatie van bevoegdheden en ondertekeningsvolmacht aan de leidend ambtenaar van de diensten van het College van de Franse Gemeenschapscommissie en aan de leden van de raad van bestuur

bron
franse gemeenschapscommissie van het brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2002031302
pub.
14/06/2002
prom.
30/05/2002
ELI
eli/besluit/2002/05/30/2002031302/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

30 MEI 2002. - Besluit 2002/154 van de Franse Gemeenschapscommissie houdende delegatie van bevoegdheden en ondertekeningsvolmacht aan de leidend ambtenaar van de diensten van het College van de Franse Gemeenschapscommissie en aan de leden van de raad van bestuur


Het College van de Franse Gemeenschapscommissie, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, gewijzigd door de bijzondere wet van 8 augustus 1988, van 16 januari 1989 betreffende de financiering van de gemeenten en de gewesten en door de bijzondere wet van 16 juli 1993 tot vervollediging van de federale staatsstructuur;

Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 betreffende de Brusselse instellingen;

Gelet op het decreet II van de Franse Gemeenschap van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van 19 juli 1993 tot toekenning van de uitoefening van sommige bevoegdheden van de Franse Gemeenschap aan het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie;

Gelet op het decreet III van de Franse Gemeenschapscommissie van 22 juli 1993 tot toekenning van de uitoefening van sommige bevoegdheden van de Franse Gemeenschap aan het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie;

Gelet op het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 13 april 1995 betreffende de loopbaan van de ambtenaren van de diensten van het College van de Franse Gemeenschapscommissie gewijzigd door de besluiten van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 4 juli 1996, 11 december 1997, 4 maart 1999, 24 februari 2000, 18 januari 2001 en 10 mei 2001;

Gelet op het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 3 februari 1994 houdende delegatie van bevoegdheden en ondertekeningsvolmacht aan de leidend ambtenaar van de diensten van het College van de Franse Gemeenschapscommissie, gewijzigd door de besluiten van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 18 december 1997 en van 4 maart 1999;

Gelet op het besluit van de Franse Gemeenschapscommissie van 17 december 1998 betreffende het functioneel beheer van de Dienst met eigen beheer die instaat voor de sociale integratie van de gehandicapten en hun inschakeling in het arbeidsproces;

Gelet op het advies nr. 33.308/2 van de Raad van State van 13 mei 2002;

Overwegende dat artikel 2, § 2, van het besluit van 4 maart 1999 van de Franse Gemeenschapscommissie tot bepaling van het organiek kader van de diensten van het College van de Franse Gemeenschapscommissie het aantal adviseurs-hoofd van dienst op 18 bepaalt en het aantal bestuursdirecteurs op 6;

Op voordracht van het lid van het College belast met Begroting en Ambtenarenzaken, Besluit :

Artikel 1.Dit besluit regelt een aangelegenheid bedoeld in artikel 128 van de Grondwet krachtens artikelen 138 en 178 van de Grondwet. HOOFDSTUK I. - Algemene delegaties Afdeling I. - Delegaties inzake personeel

Art. 2.Overeenkomstig het administratief en geldelijk statuut dat van toepassing is op de personeelsleden, is de leidend ambtenaar van de diensten van het College van de Franse Gemeenschapscommissie bevoegd : 1. om de door het College aangeduide jury voor te zitten bij examens voor bevordering, verandering van graad of aanwerving;2. om de eed af te nemen van de personeelsleden van de niveaus 2, 2+ en 3;3. om de personeelsleden van de niveaus 2, 2+ en 3 voor een dienst aan te wijzen en om de dienstaanwijzingen van deze personeelsleden te wijzigen;4. om uitzonderlijke prestaties van personeelsleden van de niveaus 2, 2+ en 3 toe te laten en de daarbijhorende kostenstaten goed te keuren;5. om de personeelsleden van de niveaus 2, 2+ en 3 die erom verzoeken in disponibiliteit te stellen voor persoonlijke aangelegenheden;6. om de voordracht op te stellen die vereist is voor de in disponibiliteitstelling door opheffing van een betrekking in het belang van de dienst;7. om van rechtswege de disponibiliteit wegens ziekte of gebrekkigheid van personeelsleden van de niveaus 1, 2, 2+ en 3 vast te stellen en het wachtgeld te bepalen dat hun moet toegekend worden;8. om een wegens ziekte afwezig personeelslid, waarvan de Administratieve Gezondheidsdienst heeft geacht dat het geschikt is om tenminste gedeeltelijk zijn functie opnieuw op te nemen naar de dienst terug te roepen mits dit in overeenstemming kan worden gebracht met de vereisten voor een goede werking van de dienst;9. om een in disponibiliteit gesteld personeelslid naar de dienst terug te roepen, mits het beschikt over de vereiste lichamelijke en beroepsmatige mogelijkheden, en dit personeelslid een welbepaalde betrekking toe te wijzen en de termijn vast te stellen waarin het geacht wordt deze opdracht uit te voeren;10. om aan de personeelsleden elk verlof waarvan zij kunnen genieten, toe te staan;11. om op hun verzoek of omdat zij de pensioenleeftijd bereikt hebben, vastbenoemde of tijdelijke personeelsleden van de niveaus 2, 2+ en 3 ontslag in hun ambt te verlenen;12. om een personeelslid in non-activiteit te stellen indien het zonder toelating afwezig is of zonder geldige redenen de termijn van zijn verlof overschrijdt;13. om de personeelsleden die bij een arbeidsovereenkomst aangeworven zijn, met inbegrip van gesubsidieerde contractuelen of jonge stagiaires, om gewichtige reden af te danken.Deze maatregel moet bevestigd worden door het College; 14. om handelingen te verrichten inzake vergoeding voor arbeidsongevallen en beroepsziekten;15. om toelating te geven deel te nemen aan congressen, colloquia, studiedagen, seminaries en conferenties die in het land gehouden worden, mits de voorafgaandelijke toestemming van het functioneel bevoegde lid van het College, als het opdrachten van langer dan een dag betreft;16. om volgens een quotum vastgesteld door het lid van het College belast met Ambtenarenzaken de personeelsleden de toelating te geven hun eigen wagen te gebruiken voor dienstreizen. Voor de punten 7° tot 12° en 14° kunnen subdelegaties worden toegekend aan de bestuursdirecteurs die bevoegd zijn voor de algemene zaken en human ressources. Voor de punten 15° en 16° kunnen aan de betrokken bestuursdirecteurs subdelegaties worden toegekend.

Art. 3.De leidend ambtenaar bezorgt het lid van het College belast met Ambtenarenzaken, minstens om de zes maanden, de bijgewerkte lijst van alle personeelsleden in hun werkelijke functies en graden. Afdeling 2. - Delegaties inzake gunning en uitvoering van

overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten

Art. 4.§ 1. Binnen de grenzen van de beschikbare kredieten en onverminderd de toepassing van de wettelijke en reglementaire bepalingen betreffende de overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten, wordt aan de leidend ambtenaar of de persoon die hij hiertoe mandateert, de bevoegdheid toegekend om het bijzonder bestek of de vervangende documenten goed te keuren, om de wijze van toekenning te kiezen, de procedure aan te vatten en opdrachten voor werken, leveringen en diensten goed te keuren, waarvan het bedrag, exclusief belasting op de toegevoegde waarde, niet hoger is dan : - euro 62.000 voor openbare aanbestedingen of algemene offerteaanvragen; - euro 31.000 voor beperkte aanbestedingen of beperkte offerteaanvragen; - euro 6.200 voor onderhandse opdrachten. § 2. De in § 1 bedoelde delegaties van bevoegdheden zijn slechts geldig voor zover het voorwerp van de uitgave goedgekeurd is door het College of zijn bevoegd lid, hetzij door goedkeuring van een programma waarin dit voorwerp vervat zit, hetzij door een bijzondere beslissing betreffende dit voorwerp, of voor zover de uitgave in de begroting van de Franse Gemeenschapscommissie op naam voorkomt.

Deze goedkeuring is niet vereist als het gaat om uitgaven voor de gewone behoeften van de diensten (lopende uitgaven voor de werking, het verbruik van en de kleine uitrusting). § 3. De leidend ambtenaar of de persoon die hij hiertoe mandateert, is eveneens bevoegd om in het kader van de normale uitvoering van de gesloten opdracht en binnen de grenzen van het oorspronkelijk bedoelde ontwerp de rekeningen en schuldverklaringen betreffende de opdrachten voor werken, leveringen en diensten waarvan het bedrag de in § 1 bedoelde delegaties van bevoegdheden overschrijdt, goed te keuren.

Art. 5.Voor opdrachten die de euro 24.800 niet overschrijden wordt aan de leidend ambtenaar of de persoon die hij hiertoe mandateert de bevoegdheid toegekend om maatregelen en beslissingen te treffen in verband met de gewone uitvoering van een opdracht, alsook de bevoegdheid om, na het bevoegde lid van het College hiervan op de hoogte te hebben gebracht, te beslissen opdrachten te gunnen tegen tijdelijke prijs of tegen terugbetaling, een prijzencontrole op te leggen en in de toekenning van voorschotten te voorzien. Afdeling 3. - Delegaties inzake ondertekening en financiële

aangelegenheden

Art. 6.Delegatie wordt verleend aan de bestuursdirecteur die bevoegd is voor de bedoelde materie : 1. VOOR ONDERTEKENING VAN : a) de bestelbons en de brieven betreffende de bestellingen, binnen de perken voorzien bij artikel 4 van dit besluit;b) de ordonnanties tot betaling en de ordonnanties tot opening van kredieten en voorschotten;c) de voorgeschreven verantwoordingsstukken voor de uitbetaling en de betaling van de toelagen;d) de « persklare » documenten voor het Belgisch Staatsblad ;e) de briefwisseling betreffende de gewone instructiehandelingen, de aanvragen om inlichtingen, de rappelbrieven en de bulletins of overzendingsbrieven;f) voor eensluidend verklaarde afschriften en uittreksels van documenten;g) alle aangetekende stukken die worden voorgelegd aan de Administratie, inclusief deze die aan het College gericht zijn; Voor de punten c) en e) kan een subdelegatie worden toegekend aan het diensthoofd dat bevoegd is voor de bedoelde materie : 2. VOOR DE GOEDKEURING VAN : a) de facturen en de verklaringen van schuldvorderingen betreffende leveringen, werken en diensten van elke aard, als deze het voorwerp uitmaken van een regelmatig afgesloten contract, van een regelmatige bestelling of van een beschikking van het College;b) de borderellen ingediend door de maatschappijen voor openbaar vervoer, uit hoofde van het vervoer gedaan door de Franse Gemeenschapscommissie;c) de rekeningen van de ontvangsten alsmede de rekeningen, zowel inzake materie als inzake gelden, die aan het Rekenhof moeten voorgelegd worden;d) de verklaringen van schuldvorderingen en de voorgeschreven verantwoordingsstukken voor de uitbetaling en de betaling van toelagen waarvan het bedrag wordt vastgesteld bij decreet of besluit van het College;e) de uitgaven van welke aard ook, inzonderheid de betalingsstaten betreffende de huurkosten;f) de verlengingen van uitvoeringstermijn voor bouw- en aanlegwerken waarvoor een subsidiëringstoezegging werd gedaan;g) de vorderingsstaat en de eindafrekening van uitgevoerde werken voor een bedrag binnen de perken van artikel 4; Voor de punten c) en e) kan een subdelegatie worden toegekend aan het diensthoofd dat bevoegd is voor de bedoelde materie : 3. VOOR DE VASTLEGGING EN DE ORDONNANCERING VAN DE UITGAVEN IN HET KADER VAN DE DOOR HET COLLEGE GOEDGEKEURDE BESLISSINGEN. HOOFDSTUK II. - Delegaties inzake het beheer van de dienst met afzonderlijk beheer die instaat voor de sociale integratie van de gehandicapten

Art. 7.In afwijking van de bepalingen van artikel 6 van dit besluit zijn voor de prestaties, tegemoetkomingen en subsidies die worden toegekend in het raam van het beleid voor sociale integratie van de gehandicapten en hun inschakeling in het arbeidsproces de volgende bepalingen van toepassing : a) Individuele prestaties § 1.Voor de overdracht van gegevens of rapporten van psychologische aard met betrekking tot de gehandicapten die zijn aangenomen op grond van de decretale bepalingen inzake sociale integratie van gehandicapten en hun inschakeling in het arbeidsproces of die een aanvraag in die zin hebben ingediend, wordt een delegatie van ondertekening toegekend aan de ambtenaren van niveau 1 die houder zijn van een diploma van licentiaat in de psychologische wetenschappen en die zich bezighouden met de Individuele prestaties in de Dienst met afzonderlijk beheer. § 2. Voor de overdracht van gegevens of rapporten van medische aard met betrekking tot de gehandicapten die zijn aangenomen op grond van de decretale bepalingen inzake sociale integratie van gehandicapten en hun inschakeling in het arbeidproces of die een aanvraag in die zin hebben ingediend, wordt een delegatie van ondertekening toegekend aan de geneesheren die zich bezighouden met de Individuele prestaties in de Dienst met afzonderlijk beheer. b) Collectieve prestaties § 1.Voor de overdracht van gegevens of rapporten van psychologische aard met betrekking tot de patiënten die geregeld het Revalidatiecentrum "Etoile polaire" bezoeken, wordt een delegatie van ondertekening toegekend aan de ambtenaren van niveau 1 die houder zijn van een diploma van licentiaat in de psychologische wetenschappen en die in dat centrum deze patiënten in behandeling hebben. § 2. Voor de overdracht van gegevens of rapporten van medische of paramedische aard met betrekking tot de patiënten die geregeld het Revalidatiecentrum "Etoile polaire" bezoeken, wordt een delegatie van ondertekening toegekend aan de ambtenaren van niveau 1 die houder zijn van een diploma in de geneeskunde en die in dat centrum deze patiënten in behandeling hebben. § 3. Voor de overdracht van gegevens of rapporten van paramedische aard met betrekking tot de patiënten die geregeld het Revalidatiecentrum "Etoile polaire" bezoeken, wordt een delegatie van ondertekening toegekend aan de ambtenaren van niveau 1 of 2+ die houder zijn van een diploma van audioloog, logopedist, kinesitherapeut, ergotherapeut, medisch secretariaat en die zich in dat centrum bezighouden met die patiënten. § 4. Voor de overdracht van gegevens of rapporten van sociale aard met betrekking tot de patiënten die geregeld het Revalidatiecentrum "Etoile polaire" bezoeken, wordt een delegatie van ondertekening toegekend aan de ambtenaren van niveau 2+ die houder zijn van een diploma van maatschappelijk werker. § 5. De ordonnancering van de ontvangsten uit de activiteiten van het revalidatiecentrum "Etoile polaire" en elk schrijven dat daarop betrekking heeft, worden gedelegeerd : - voor de verstrekkingen die gekoppeld zijn aan de RIZIV-overeenkomst; gezamenlijk aan de geneesheer-directeur van het geconventioneerd centrum voor "Gehoor" of "Gezicht" en aan de geneesheer-directeur van het Centrum; - voor de verstrekkingen van de nomenclatuur, de persoonlijke tegemoetkomingen en de factureringen aan andere instellingen met betrekking tot de revalidaties of raadplegingen; - aan de ambtenaar die de leiding heeft over de Dienst met afzonderlijk beheer die instaat voor de sociale integratie van de gehandicapten en hun inschakeling in het arbeidsproces. HOOFDSTUK III. - Bijzondere delegatie inzake reiskosten

Art. 8.Delegatie wordt door het beoogde personeel verleend aan de betrokken bestuursdirecteur om de reizen van de personeelsleden van de Diensten van het College van de Franse Gemeenschapscommissie toe te laten, om de reisorders, opgemaakt op naam van de personeelsleden voor het bekomen van een vervoerbewijs van de maatschappijen voor openbaar vervoer te ondertekenen en om de documenten, opgemaakt voor het uitreiken door bedoelde maatschappijen van individuele of collectieve abonnementen vereist om de dienstuitgaven te dekken, te ondertekenen.

HOOFSTUK IV. - Vervanging van de leidend ambtenaar

Art. 9.Ingeval de leidend ambtenaar afwezig of verhinderd is, worden de in dit besluit vastgestelde delegaties uitgeoefend door de adjunct leidend ambtenaar of de betrokken bestuursdirecteur.

Ingeval deze laatsten ook afwezig of verhinderd zijn en bij dringenheid worden de in dit besluit vastgestelde delegaties uitgeoefend door de ambtenaar met de hoogste anciënniteit in de graad onmiddellijk lager. HOOFDSTUK V. - Opheffingsbepalingen

Art. 10.Het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 3 februari 1994 houdende delegatie van bevoegdheden en ondertekeningsvolmacht aan de leidend ambtenaar van de diensten van het College van de Franse Gemeenschapscommissie gewijzigd door de besluiten van 18 december 1997 en van 4 maart 1999 wordt opgeheven.

Art. 11.De artikelen 10 en 11 van het besluit van 17 december 1998 betreffende het functioneel beheer van de Dienst met eigen beheer die instaat voor de sociale integratie van de gehandicapten en hun inschakeling in het arbeidsproces worden opgeheven.

Brussel, op 30 mei 2002.

Door het College : E. TOMAS, Voorzitter van het College F.-X. de DONNEA, Lid van het College belast met Ambtenarenzaken A. HUTCHINSON, Lid van het College belast met Begroting D. GOSUIN, Lid van het College belast met Cultuur, Toerisme, Sport en Jongerenbeleid W. DRAPS Lid van het College belast met Beroepsopleiding en Permanente Vorming van de Middenstand en Gehandicaptenbeleid,

^