gepubliceerd op 22 april 2024
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende verlenging van de uitvoeringsfase van de operaties "1.A.2" onder leiding van Leefmilieu Brussel, "1.E.4" onder leiding van de gemeente Vorst, "1.B.6" en "1.C.4" onder leiding van de gemeente Sint-Gillis, "2.1" onder leiding van Brussel Mobiliteit en "1.E.2" onder leiding van Brussel Synergie/Urban.brussels in het kader van het programma van het stadsvernieuwingscontract "Koningslaan" in toepassing van artikel 6 van de ordonnantie van 23 december 2022
4 APRIL 2024. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende verlenging van de uitvoeringsfase van de operaties "1.A.2" onder leiding van Leefmilieu Brussel, "1.E.4" onder leiding van de gemeente Vorst, "1.B.6" en "1.C.4" onder leiding van de gemeente Sint-Gillis, "2.1" onder leiding van Brussel Mobiliteit en "1.E.2" onder leiding van Brussel Synergie/Urban.brussels in het kader van het programma van het stadsvernieuwingscontract "Koningslaan" (SVC 4) in toepassing van artikel 6 van de ordonnantie van 23 december 2022
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering: Gelet op de ordonnantie van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering (hierna OSH);
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 23 maart 2017Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 23/03/2017 pub. 30/03/2017 numac 2017030171 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de Stadsvernieuwingscontracten sluiten betreffende de stadsvernieuwingscontracten;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 7 december 2017Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 07/12/2017 pub. 17/05/2018 numac 2018031001 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot goedkeuring van het programma voor het "Stadsvernieuwingscontract - Koningslaan" sluiten tot goedkeuring van het programma van het stadsvernieuwingscontract "Koningslaan" (SVC 4);
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 28 februari 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 28/02/2019 pub. 11/03/2019 numac 2019011085 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot goedkeuring van de eerste wijziging van het programma van het Stadsvernieuwingscontract "Koningslaan" type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 28/02/2019 pub. 11/03/2019 numac 2019011086 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot goedkeuring van de eerste wijziging van het programma voor het "Stadsvernieuwingscontract - Weststation" sluiten tot goedkeuring van de eerste wijziging en aanvulling van het programma van het stadsvernieuwingscontract - SVC 4 "Koningslaan";
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 3 december 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 03/12/2020 pub. 17/12/2020 numac 2020044063 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot goedkeuring van de tweede wijziging van het programma van het Stadsvernieuwingscontract "Koningslaan" type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 03/12/2020 pub. 17/12/2020 numac 2020044067 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot goedkeuring van de tweede lezing van het programma voor het "Stadsvernieuwingscontract. - Citroën -Vergote" sluiten tot goedkeuring van de tweede wijziging en aanvulling van het programma van het stadsvernieuwingscontract - SVC 4 "Koningslaan";
Gelet op de ordonnantie van 23 december 2022 tot verlenging van sommige termijnen van de ordonnantie van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering (OSH), tot toekenning van de mogelijkheid om een allerlaatste programmawijziging door te voeren en tot verlenging van een termijn bepaald in de ordonnantie van 31 mei 2018 met betrekking tot de toekenning van subsidies voor investeringen in gemeentelijke sportinfrastructuur;
Overwegende dat de regering op basis van artikel 6, § 1, eerste streepje van de ordonnantie van 23 december 2022 gemachtigd is "om bij een met redenen omkleed besluit: - de termijnen van de programma's en operaties bedoeld in artikel 3 van diezelfde ordonnantie voor een duur van hoogstens 6 bijkomende maanden volledig of voor een deel te verlengen";
Overwegende de vraag van Leefmilieu Brussel met betrekking tot de operatie 1.A.2 Overwegende de vraag van 21 februari 2024 van Leefmilieu Brussel om de uitvoeringstermijn voor het project "1.A.2 Talud NMBS/fiets- en wandelpromenade" van SVC 4 "Koningslaan" te verlengen om de volgende redenen: - de uitbreiding van de perimeter met de oevers van het Wielsmoeras, waardoor het noodzakelijk is de overheidsopdrachten te herzien; - de verandering van projectverantwoordelijke voor een deel van de operatie;
Overwegende dat het bij project 1.A.2 gaat om een prioritair project van SVC 4 dat van groot belang is voor de wijk en dat het aansluit bij de uitvoering van verschillende andere operaties van hetzelfde SVC (operaties 1.A.1, 0.2 en 1.E.4) en buiten het SVC (herkwalificatie van het Wielsmoeras);
Overwegende dat operatie 1.A.2 in aanmerking komt voor middelen uit het SVC-budget van SVC 4 Koningslaan; dat de termijnen die reglementair zijn vastgesteld in de OSH van 6 oktober 2016, er bijgevolg op van toepassing zijn en op grond van de ordonnanties van 23 december 2022 en 21 juli 2021 eventueel kunnen worden verlengd;
Overwegende dat de motivering in verband met "de uitbreiding van de perimeter met de oevers van het Wielsmoeras" reeds gedeeltelijk geldt als rechtvaardiging voor de termijn van 6 maanden die initieel is toegewezen in uitvoering van de ordonnantie van 22 december 2022 tot verlenging van sommige termijnen van de ordonnantie van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering (OSH) en tot toekenning van de mogelijkheid om een allerlaatste programmawijziging door te voeren; dat die motivering op zich niet volstaat om de gevraagde verlenging met 6 maanden te verantwoorden;
Overwegende dat dit niettemin wijzigingen van het huidige bestek en van de geplande overheidsopdrachten met zich meebrengt, waardoor extra tijd nodig is;
Overwegende dat, aangezien de overheidsopdrachten nog gelanceerd moeten worden en de huidige conjunctuur van de overheidsopdrachten (sterke stijging van de bedragen van offertes voor werken als gevolg van de inflatie van de materiaalprijzen) ongunstig is, is het bovendien noodzakelijk vooruit te kijken naar de potentiële begrotingsrisico's in verband met deze toekomstige overheidsopdrachten;
Overwegende dat de voortgang van deze operatie aantoont dat het project zich in de fase van de overheidsopdrachten bevindt (goedkeuring van de documenten van de opdracht) en voldoende garanties biedt om vóór eind 2024 met de uitvoeringsfase te beginnen;
Overwegende dat de goedkeuring van een procedure voor een opdracht van werken en de gunning daarvan redelijkerwijs geschat 6 tot 10 maanden in beslag zouden nemen;
Overwegende dat de huidige uitvoeringstermijn van de operatie 1.A.2 van SVC 4 op 30 juni 2024 afloopt; dat volgens de reglementering de opdrachten op die datum toegewezen moeten zijn; dat dus vastgesteld moet worden dat het moeilijk zal worden om die deadline te halen;
Overwegende desalniettemin dat een van de troeven van de stadsvernieuwingscontracten verband houdt met de betrachting om de operaties binnen een korte tijdspanne uit te voeren;
Overwegende de vraag van de gemeente Vorst met betrekking tot operatie 1.E.4 Overwegende de vraag van 21 februari 2024 van de gemeente Vorst om de uitvoeringstermijn voor de operatie "1.E.4 uitgraving talud Infrabel/nieuwe centraliteit" van SVC 4 "Koningslaan" te verlengen om de volgende redenen: - De stijging van de kostprijs van de werken, veroorzaakt door de huidige conjunctuur, wijzigt de initiële richting van het project; de huidige financiële situatie van de gemeente laat niet toe te veronderstellen dat deze extra kosten met eigen middelen gefinancierd kunnen worden; - Desondanks blijft het ParkLab project bijzonder actueel; de link met het Divercity-park blijft primordiaal voor de versterking het groene/blauwe/speelnetwerk; - De ontvangst van één enkele offerte voor de overheidsopdracht voor deze operatie, waarvan de regelmatigheid en de prijs nog moeten worden geanalyseerd; - De termijnen voor operatie "1.E.4 uitgraving talud Infrabel/nieuwe centraliteit" van SVC 4 en operatie "B.1.1 Nieuwe centraliteit" van het DWC Wiels aan de Zenne worden op elkaar afgestemd, aangezien het project door beide programma's wordt gefinancierd;
Overwegende dat het bij project 1.E.4 uitgraving talud Infrabel/nieuwe centraliteit gaat om een prioritair project van SVC 4 dat van groot belang is voor de wijk;
Overwegende dat operatie 1.E.4 in aanmerking komt voor middelen uit het SVC-budget van SVC 4 Koningslaan; dat de termijnen die reglementair zijn vastgesteld in de OSH van 6 oktober 2016, er bijgevolg op van toepassing zijn en op grond van de ordonnanties van 23 december 2022 en 21 juli 2021 eventueel kunnen worden verlengd;
Overwegende dat de motivering in verband met "de stijging van de kostprijs van de werken, veroorzaakt door de huidige conjunctuur," reeds gedeeltelijk geldt als rechtvaardiging voor de termijn van 6 maanden die initieel is toegewezen in uitvoering van de ordonnantie van 22 december 2022 tot verlenging van sommige termijnen van de ordonnantie van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering (OSH) en tot toekenning van de mogelijkheid om een allerlaatste programmawijziging door te voeren; dat die motivering op zich niet volstaat om de gevraagde verlenging met 3 maanden te verantwoorden;
Overwegende dat de motivering in verband met de "huidige financiële situatie van de gemeente" kan worden begrepen in het licht van de begrotingssituaties van de gemeenten en de behoefte aan meer tijd om de offertes te analyseren, er zo nodig over te onderhandelen en alternatieve oplossingen te zoeken rechtvaardigt. En daarmee een deel van de gevraagde 3 maanden extra tijd gedeeltelijk rechtvaardigt;
Overwegende dat bovendien het feit dat er slechts één offerte is, de concurrentiemogelijkheden beperkt; dat de analyse van de regelmatigheid en conformiteit nog moet worden uitgevoerd;
Overwegende dat het relevant lijkt om de uitvoeringsfasen van de 2 subsidieprogramma's op elkaar af te stemmen;
Overwegende dat de voortgang van deze operatie aantoont dat het project zich in de fase van de overheidsopdrachten bevindt (ontvangst van de offertes) en voldoende garanties biedt om vóór eind 2024 met de uitvoeringsfase te beginnen;
Overwegende dat de goedkeuring van een procedure voor een opdracht van werken en de gunning daarvan redelijkerwijs geschat 6 tot 10 maanden in beslag zouden nemen;
Overwegende dat de huidige uitvoeringstermijn van operatie 1.E.4 van SVC 4 op 30 juni 2024 afloopt; dat volgens de reglementering de opdrachten op die datum toegewezen moeten zijn; dat we dus moeten vaststellen dat die deadline niet kan worden gehaald;
Overwegende dat er tijdens de zomermaanden weinig vergaderingen van het schepencollege en de gemeenteraad plaatsvinden; dat hiermee rekening moet worden gehouden in de extra tijd die moet worden toegekend voor project 1.E.4 uitgraving talud Infrabel/nieuwe centraliteit; dat een verlenging van 4 maanden realistischer lijkt;
Overwegende desalniettemin dat een van de troeven van de stadsvernieuwingscontracten verband houdt met de betrachting om de operaties binnen een korte tijdspanne uit te voeren;
Overwegende de vraag van de gemeente Sint-Gillis met betrekking tot operatie 1.C.4 Overwegende de vraag van 20 februari 2024 van de gemeente Sint-Gillis om de uitvoeringstermijn voor de operatie "1.C.4 - Verhaegenstraat 164" van SVC 4 "Koningslaan" te verlengen om de volgende redenen: - de termijn van bijna een jaar tussen de datum van de verklaring van volledigheid van de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning (15 juni 2022) en de afgifte van de stedenbouwkundige vergunning (24 mei 2023), wat de voortgang van het project sterk heeft vertraagd; - de toegenomen kosten van het project en de uitvoeringstermijn van de laatste programmawijziging, waardoor de gemeente zich niet kan voorstellen dat deze extra kosten met eigen middelen gefinancierd kunnen worden; - het huidige inflatoire klimaat, dat de kosten van de werkzaamheden opdrijft.
Overwegende dat het bij project "1.C.4 - Verhaegenstraat 164" gaat om een prioritair project van SVC 4 dat van groot belang is voor de wijk;
Overwegende dat operatie "1.C.4 - Verhaegenstraat 164" in aanmerking komt voor middelen uit het SVC-budget van SVC 4 Koningslaan; dat de termijnen die reglementair zijn vastgesteld in de OSH van 6 oktober 2016, er bijgevolg op van toepassing zijn en op grond van de ordonnanties van 23 december 2022 en 21 juli 2021 eventueel kunnen worden verlengd;
Overwegende dat de motivering in verband met de "termijn voor de behandeling en afgifte van de stedenbouwkundige vergunning" op zich al een deel van het verzoek om 6 maanden extra kan rechtvaardigen;
Overwegende dat de motivering in verband met "de stijging van de kostprijs van de werken," reeds gedeeltelijk geldt als rechtvaardiging voor de termijn van 6 maanden die initieel is toegewezen in uitvoering van de ordonnantie van 22 december 2022 tot verlenging van sommige termijnen van de ordonnantie van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering (OSH) en tot toekenning van de mogelijkheid om een allerlaatste programmawijziging door te voeren; dat die motivering op zich niet volstaat om de gevraagde verlenging met 6 maanden te verantwoorden, maar dat er wel begrip voor kan worden opgebracht;
Overwegende dat de motivering in verband met de "moeilijkheid om de verhoging van de kosten uitsluitend met eigen middelen van de gemeente te financieren" kan worden begrepen in het licht van de begrotingssituaties van de gemeenten en de behoefte aan meer tijd om de offertes te analyseren, er zo nodig over te onderhandelen en alternatieve oplossingen te zoeken rechtvaardigt. En daarmee ook een deel van de gevraagde 6 maanden extra tijd gedeeltelijk rechtvaardigt;
Overwegende dat de voortgang van deze operatie aantoont dat het project zich in de fase van de overheidsopdrachten bevindt (documenten van de opdracht goedgekeurd door de gemeenteraad in december 2023) en voldoende garanties biedt om vóór eind 2024 met de uitvoeringsfase te beginnen;
Overwegende dat de goedkeuring van een procedure voor een opdracht van werken en de gunning daarvan redelijkerwijs geschat 6 tot 10 maanden in beslag zouden nemen;
Overwegende dat de huidige uitvoeringstermijn van operatie "1.C.4 - Verhaegenstraat 164" op 30 juni 2024 afloopt; dat volgens de reglementering de opdrachten op die datum toegewezen moeten zijn; dat we dus moeten vaststellen dat die deadline niet kan worden gehaald;
Overwegende dat er tijdens de zomermaanden weinig vergaderingen van het schepencollege en de gemeenteraad plaatsvinden; dat hiermee rekening moet worden gehouden in de extra tijd die moet worden toegekend voor project "1.C.4 - Verhaegenstraat 164"; dat een verlenging van 4 maanden realistischer lijkt;
Overwegende desalniettemin dat een van de troeven van de stadsvernieuwingscontracten verband houdt met de betrachting om de operaties binnen een korte tijdspanne uit te voeren;
Overwegende de vraag van de gemeente Sint-Gillis met betrekking tot operatie 1.B.6 - Zuilenrij Overwegende de vraag van 20 februari 2024 van de gemeente Sint-Gillis om de uitvoeringstermijn voor de operatie "1.B.6 - Zuilenrij" van SVC 4 "Koningslaan" te verlengen om de volgende redenen: - Het project werd pas opgestart bij de tweede programmawijziging (03 december 2020), d.w.z. bijna 36 maanden na de start van de uitvoeringsfase van SVC 4; - De complexiteit van het dossier door het grote aantal betrokken partijen (gemeente Sint-Gillis, gemeente Vorst, NMBS, Infrabel, Brussel Mobiliteit), waardoor meer coördinatievergaderingen en voorafgaande akkoorden nodig zijn, evenals het oplossen van de eigendomskwesties van de werken; dat dit project ook gelijktijdig moet evolueren met de heraanleg van de voetgangerstunnel "Veeartsen", waar Brussel Mobiliteit zich toe verbonden heeft;
Overwegende dat het bij project "1.B.6 - Zuilenrij" gaat om een prioritair project van SVC 4 dat van groot belang is voor de mobiliteit in de wijk;
Overwegende dat operatie "1.B.6 - Zuilenrij" in aanmerking komt voor middelen uit het SVC-budget van SVC 4 Koningslaan; dat de termijnen die reglementair zijn vastgesteld in de OSH van 6 oktober 2016, er bijgevolg op van toepassing zijn en op grond van de ordonnanties van 23 december 2022 en 21 juli 2021 eventueel kunnen worden verlengd;
Overwegende dat de motivering in verband met de termijn van de uitvoeringsfase van het genoemde project, die pas na de tweede programmawijziging is begonnen, begrip opwekt en een rechtvaardigingsgrond biedt voor een deel van de gevraagde bijkomende termijn van 6 maanden;
Overwegende dat de motivering in verband met "de complexiteit van het dossier door het grote aantal betrokken partijen", wat een grotere coördinatie vergt, begrip opwekt en een rechtvaardigingsgrond biedt voor een deel van de gevraagde bijkomende termijn van 6 maanden;
Overwegende dat de motivering in verband met het samenvallen van het tijdschema voor de verwezenlijking van het project "1.B.6 - Zuilenrij" met de heraanleg van voetgangerstunnel "Veeartsen" door Brussel Mobiliteit vanuit operationeel oogpunt verdedigbaar is en een gedeeltelijke rechtvaardigingsgrond biedt voor een deel van de gevraagde bijkomende termijn van 6 maanden;
Overwegende dat de voortgang van deze operatie aantoont dat het project voldoende garanties biedt om vóór eind 2024 met de uitvoeringsfase te beginnen;
Overwegende dat de goedkeuring van een procedure voor een opdracht van werken en de gunning daarvan redelijkerwijs geschat 6 tot 10 maanden in beslag zouden nemen;
Overwegende dat de huidige uitvoeringstermijn van operatie "1.B.6 - Zuilenrij" op 30 juni 2024 afloopt; dat volgens de reglementering de opdrachten op die datum toegewezen moeten zijn; dat we dus moeten vaststellen dat die deadline niet kan worden gehaald;
Overwegende dat een van de troeven van de stadsvernieuwingscontracten verband houdt met de betrachting om de operaties binnen een korte tijdspanne uit te voeren;
Overwegende de vraag van Brussel Mobiliteit met betrekking tot operatie 2.1 Overwegende de vraag van 21 februari 2024 van Brussel Mobiliteit om de uitvoeringstermijn voor de operatie "2.1 - Parklaan" van SVC 4 "Koningslaan" te verlengen om de volgende redenen: - De vertraging van de studie ten gevolge van de gewijzigde standpunten van de gemeenten Sint-Gillis (collegebesluit van december 2023) en Vorst/toepassing van Good Move - ontwikkeling van mazen; - De validatie van het mobiliteitsschema voor het Lokaal Mobiliteitscontract "VoorpleinEN", gelanceerd in 2020; - Het risico van beroep tegen de stedenbouwkundige vergunning (ingediend op 2 juni 2023 - afgifte van een artikel 191 in december 2023); - De risico's bij de gunning van de opdracht voor werken; - De ordonnantie betreffende de bouwplaatsen op de openbare weg - hypercoördinatie metrostation Grondwet. De ordonnantie betreffende de bouwplaatsen is geëvolueerd sinds de start van het SVC en er moet nu rekening worden gehouden met de hypercoördinatiezones die in 2017 nog niet bestonden.
Overwegende dat het bij project "2.1 - Parklaan" gaat om een prioritair project van SVC 4;
Overwegende dat operatie "2.1 - Havenlaan" in aanmerking komt voor middelen uit het SVC-budget van SVC 4 Koningslaan; dat de termijnen die reglementair zijn vastgesteld in de OSH van 6 oktober 2016, er bijgevolg op van toepassing zijn en op grond van de ordonnanties van 23 december 2022 en 21 juli 2021 eventueel kunnen worden verlengd;
Overwegende dat de motivering in verband met de "vertraging van de studie ten gevolge van de gewijzigde standpunten van de gemeenten Sint-Gillis (collegebesluit van december 2023) en Vorst/toepassing van Good Move - ontwikkeling van mazen" begrip opwekt, aangezien dit een complexiteit van het dossier met een groot aantal betrokken partijen impliceert en een gedeeltelijke rechtvaardigingsgrond biedt voor een deel van de gevraagde bijkomende termijn van 6 maanden;
Overwegende dat de motivering in verband met de "validatie van het mobiliteitsschema voor het Lokaal Mobiliteitscontract "VoorpleinEN" en de goedkeuring van de "ordonnantie betreffende de bouwplaatsen op de openbare weg - hypercoördinatie metrostation Grondwet" de motiveringen aanvullen die een mogelijke vertraging van het project rechtvaardigen met betrekking tot projectaanpassingen en/of de verlenging van procedures en tijdschema's met betrekking tot het project "2.1 - Parklaan" en een gedeeltelijke rechtvaardigingsgrond biedt voor een deel van de gevraagde bijkomende termijn van 6 maanden;
Overwegende dat de motivering in verband met "het risico van beroep tegen de stedenbouwkundige vergunningen" en "de risico's bij de gunning van de opdracht voor werken" reëel zijn, gekoppeld aan de algemene context van de inflatie van de kosten van de werken (inflatie van de materiaalprijzen), en ook in aanmerking kunnen worden genomen;
Overwegende dat de voortgang van deze operatie aantoont dat de gewijzigde plannen voor de stedenbouwkundige vergunning (na afgifte van een artikel 191) op het punt staan afgerond te worden en dat de bestekken voor de werken binnenkort zouden moeten worden gepubliceerd;
Overwegende dat de goedkeuring van een procedure voor een opdracht van werken en de gunning daarvan redelijkerwijs geschat 6 tot 10 maanden in beslag zouden nemen;
Overwegende dat de huidige uitvoeringstermijn van operatie "2.1 - Parklaan" op 30 juni 2024 afloopt; dat volgens de reglementering de opdrachten op die datum toegewezen moeten zijn; dat we dus moeten vaststellen dat die deadline niet kan worden gehaald;
Overwegende dat een van de troeven van de stadsvernieuwingscontracten verband houdt met de betrachting om de operaties binnen een korte tijdspanne uit te voeren;
Overwegende de vraag van Brussel Synergie met betrekking tot operatie 1.E.2 Overwegende de vraag van 20 februari 2024 van Brussel Synergie om de uitvoeringstermijn voor de operatie "1.E.2 - Movy Club" van SVC 4 "Koningslaan" te verlengen om de volgende redenen: - de sterke toename van de geraamde kosten van de werken door de inflatie van de materiaalprijzen als gevolg van de achtereenvolgende crisissen (de coronacrisis en daarna de energiecrisis), waardoor op zoek moet worden gegaan naar bijkomende budgetten; - de complexiteit van het dossier door het grote aantal betrokken partijen en met name de verplichtingen in verband met de beschermde ruimten van de site; - de akoestische beperkingen en de beperkingen op het vlak van bodemstabiliteit die de voortgang van dit project sterk vertraagd hebben; - dat voor het project een stedenbouwkundige vergunning afgeleverd werd; dat de documenten voor de overheidsopdracht voor werken binnenkort aan de bevoegde overheden zullen worden voorgelegd; maar dat de gunning de in de OSH 2016 voorgeschreven termijn voor de gunning van overheidsopdrachten, d.w.z. 30 juni 2024, zou kunnen overschrijden (dat de goedkeuring van een procedure voor een opdracht van werken en de gunning daarvan redelijkerwijs geschat 6 tot 10 maanden in beslag nemen);
Overwegende dat het bij het project "1.E.2 Movy Club" gaat om een prioritair project van SVC 4 dat van groot belang is niet enkel voor de wijk, maar ook vanuit erfgoedkundig oogpunt (beschermd goed);
Overwegende dat operatie "1.E.2 Movy Club" in aanmerking komt voor middelen uit het SVC-budget van SVC 4 Koningslaan; dat de termijnen die reglementair zijn vastgesteld in de OSH van 6 oktober 2016, er bijgevolg op van toepassing zijn en op grond van de ordonnanties van 23 december 2022 en 21 juli 2021 eventueel kunnen worden verlengd;
Overwegende dat de motivering in verband met "de kosten van de werken als gevolg van de inflatie van de materiaalprijzen" reeds gedeeltelijk geldt als rechtvaardiging voor de termijn van 6 maanden die initieel is toegewezen in uitvoering van de ordonnantie van 22 december 2022 tot verlenging van sommige termijnen van de ordonnantie van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering (OSH) en tot toekenning van de mogelijkheid om een allerlaatste programmawijziging door te voeren; dat die motivering op zich niet volstaat om de gevraagde verlenging met 4 maanden te verantwoorden;
Overwegende dat de motivering in verband met de "complexiteit van het dossier door het grote aantal betrokken partijen en met name de verplichtingen in verband met de beschermde ruimten van de site" en de noodzaak om gebruik te maken van de specifieke techniek "box in the box" die talrijke uitwisselingen met de DCE nodig makt, begrip opwekt en een gedeeltelijke rechtvaardigingsgrond biedt voor een deel van de gevraagde bijkomende termijn van 6 maanden;
Overwegende dat bij de uitwerking van het architectuurproject bovendien duidelijk is geworden dat de bodemstabiliteit van de beschermde bioscoop "flex" was en een onderschoeiing in de parkeergarage nodig maakte; dat er onderhandelingen nodig zijn geweest om de genoemde parkeergarages te verwerven, wat ook een mogelijke vertraging van deze operatie rechtvaardigde;
Overwegende dat uit de vorderingsstaat van deze operatie blijkt dat de stedenbouwkundige vergunning voor het project reeds is verkregen (11 december 2023) en dat momenteel de laatste hand wordt gelegd aan de bestekken voor de werken;
Overwegende dat de goedkeuring van een procedure voor een opdracht van werken en de gunning daarvan redelijkerwijs geschat 6 tot 10 maanden in beslag zouden nemen;
Overwegende dat de huidige uitvoeringstermijn van operatie 1.E.2 Movy Club van SVC 4 op 30 juni 2024 afloopt; dat volgens de reglementering de opdrachten op die datum toegewezen moeten zijn; dat we dus moeten vaststellen dat die deadline niet kan worden gehaald;
Overwegende dat een van de troeven van de stadsvernieuwingscontracten verband houdt met de betrachting om de operaties binnen een korte tijdspanne uit te voeren;
Overwegende dat een bijkomende termijn het mogelijk zou maken om de projecten 1.A.2, 1.E.4, 1.B.6, 1.C.4, 2.1 et 1.E.2 in het kader van SVC 4 "Koningslaan" te verwezenlijken;
Dat voor deze verlenging bovendien geen bijkomend budget vereist is;
Dat, in deze omstandigheden, wordt voorgesteld de termijn voor de uitvoeringsfase te verlengen met - 6 maanden voor de projecten "1.A.2 fiets- en wandelpromenade", "1.B.6 - Zuilenrij ", "1.C.4 Verhaegenstraat 164" en "2.1 Parklaan" van SVC 4 "Koningslaan"; - 4 maanden voor de projecten "1.E.4 Uitgraving talud Infrabel/Nieuwe centraliteit" en "1.E.2 Movy Club" van SVC 4 "Koningslaan";
Op voordracht van de minister-president, die bevoegd is voor territoriale ontwikkeling, Besluit :
Artikel 1.In toepassing van artikel 6, § 1, eerste streepje van de ordonnantie van 23 december 2022 tot verlenging van sommige termijnen van de ordonnantie van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering (OSH), tot toekenning van de mogelijkheid om een allerlaatste programmawijziging door te voeren en tot verlenging van een termijn bepaald in de ordonnantie van 31 mei 2018 met betrekking tot de toekenning van subsidies voor investeringen in gemeentelijke sportinfrastructuur, kent de Brusselse Hoofdstedelijke Regering: - Leefmilieu Brussel een verlenging met 6 maanden van de uitvoeringsfase van operatie "1.A.2 fiets- en wandelpromenade"; de in artikel 45 van de OSH bedoelde einddatum van de uitvoeringsfase van operatie "1.A.2 fiets- en wandelpromenade" in het kader van SVC 4 "Koningslaan" wordt verschoven naar 31 december 2024; - De gemeente Vorst een verlenging met 4 maanden van de uitvoeringsfase van operatie "1.E.4 Uitgraving talud Infrabel/Nieuwe centraliteit"; de in artikel 45 van de OSH bedoelde einddatum van de uitvoeringsfase van operatie "1.E.4 Uitgraving talud Infrabel/Nieuwe centraliteit" in het kader van SVC 4 "Koningslaan" wordt verschoven naar 31 oktober 2024; - De gemeente Sint-Gillis een verlenging met 6 maanden van de uitvoeringsfase van operatie "1.B.6 - Zuilenrij"; de in artikel 45 van de OSH bedoelde einddatum van de uitvoeringsfase van operatie "1.B.6 - Zuilenrij" in het kader van SVC 4 "Koningslaan" wordt verschoven naar 31 december 2024; - De gemeente Sint-Gillis een verlenging met 6 maanden van de uitvoeringsfase van operatie "1.C.4 Verhaegenstraat 164"; de in artikel 45 van de OSH bedoelde einddatum van de uitvoeringsfase van operatie "1.C.4 Verhaegenstraat 164" in het kader van SVC 4 "Koningslaan" wordt verschoven naar 31 december 2024; - Brussel Mobiliteit een verlenging met 6 maanden van de uitvoeringsfase van operatie "2.1 Parklaan"; de in artikel 45 van de OSH bedoelde einddatum van de uitvoeringsfase van operatie "2.1 Parklaan" in het kader van SVC 4 "Koningslaan" wordt verschoven naar 31 december 2024; - Brussel-Synergie en Urban.brussels (DSV) een verlenging met 4 maanden van de uitvoeringsfase van operatie "1.E.2 Movy Club"; de in artikel 45 van de OSH bedoelde einddatum van de uitvoeringsfase van operatie "1.E.2 Movy Club" in het kader van SVC 4 "Koningslaan" wordt verschoven naar 31 oktober 2024;
Art. 2.De minister die bevoegd is voor territoriale ontwikkeling, wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 4 april 2024.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering: De minister-president van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bevoegd voor Territoriale Ontwikkeling en Stadsvernieuwing, Toerisme, de Promotie van het Imago van Brussel en Biculturele Zaken van Gewestelijk Belang, R. VERVOORT