Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 25 januari 2024
gepubliceerd op 01 maart 2024

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de samenstelling, de organisatie, de werking en de bezoldiging van de Paritaire Huurcommissie

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2024000891
pub.
01/03/2024
prom.
25/01/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

25 JANUARI 2024. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de samenstelling, de organisatie, de werking en de bezoldiging van de Paritaire Huurcommissie


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de artikelen 107/4, lid 3, 107/5 en 107/6, lid 2 van de ordonnantie van 17 juli 2003 houdende de Brusselse Huisvestingscode;

Gelet op de gelijkekansentest uitgevoerd op 22 december 2022 in toepassing van de ordonnantie van 4 oktober 2018 tot invoering van de gelijkekansentest;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 17 januari 2023;

Gelet op het advies van de minister van Openbaar Ambt, gegeven op 10 februari 2023;

Gelet op het akkoord van de minister van Begroting, gegeven op 28 februari 2023;

Gelet op het advies van de Adviesraad voor huisvesting en stadsvernieuwing, gegeven op 13 oktober 2023;

Gelet op het advies nr. 74.724/3 van de Raad van State, gegeven op 12 december 2023 in toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op voordracht van de minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor Territoriale Ontwikkeling en de hem toegevoegde Staatssecretaris;

Na beraadslaging, Besluit : Afdeling 1. - Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° de Code: de ordonnantie van 17 juli 2003 houdende de Brusselse Huisvestingscode;2° De Raad: de Adviesraad voor Huisvesting en Stadsvernieuwing bedoeld in artikel 90 van de Code;3° De Commissie: de Paritaire Huurcommissie ingesteld bij artikel 107/1 van de Code;4° De huurovereenkomst: de woninghuurovereenkomst zoals bedoeld in artikel 2, § 1, 30° van de Code;5° De aanvrager: de persoon die een adviesaanvraag bij de Commissie heeft ingediend;6° Brussel Huisvesting: de administratie binnen de GOB belast met huisvestingsaangelegenheden zoals bedoeld in artikel 6, § 1, IV van de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen;7° De Regering: de Brusselse Hoofdstedelijke Regering. Afdeling 2. - Samenstelling

Art. 2.§ 1. De Commissie bestaat uit acht leden: 1° Vier vertegenwoordigers van de verhuurders;2° Vier vertegenwoordigers van de huurders; § 2. De Commissie telt per groep van vertegenwoordigers niet meer dan drie leden van dezelfde taal § 3. Bij elke beraadslaging over de billijkheid van de huurprijs en bij elke poging tot verzoening tussen de partijen zetelen twee vertegenwoordigers van de huurders en twee vertegenwoordigers van de verhuurders. § 4. De debatten worden geleid door een voorzitter die niet deelneemt aan de beraadslaging. In geval van afwezigheid van de vaste voorzitter, wordt hij vervangen door zijn plaatsvervanger.

Art. 3.§ 1. Nadat een oproep tot kandidaatstelling is uitgeschreven, die op zijn minst in het Belgisch Staatsblad is bekendgemaakt, stelt de Raad leden voor aan de regering. Deze leden worden vervolgens door de regering aangesteld voor een periode van vijf jaar. § 2. Indien de Raad het niet eens kan worden over de kandidaturen die aan de Regering moeten worden voorgelegd, worden deze naar haar doorgestuurd. Na kennis te hebben genomen van de verschillende adviezen van de Raad, stelt de Regering de vertegenwoordigers aan. § 3. De leden zijn: - Ofwel gemandateerd door rechtspersonen die verhuurders of huurders in de private huisvestingssector vertegenwoordigen, die minstens 3 jaar rechtspersoonlijkheid hebben en die kunnen aantonen dat zij over expertise beschikken op het gebied van het vertegenwoordigen, verdedigen of adviseren van verhuurders of huurders in de private sector; - Ofwel natuurlijke personen die kunnen aantonen dat ze beschikken over minstens 5 jaar kennis en expertise in verband met de private huisvestingssector. § 4. De in § 3 vereiste voorwaarden zullen door de Raad worden onderzocht op basis van het kandidaatstellingsdossier.

Art. 4.§ 1. De vaste voorzitter en de plaatsvervangende voorzitter zijn magistraten, eremagistraten of emeriti. Zij moeten kunnen aantonen dat ze voldoende kennis hebben van de twee officiële talen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. § 2. De oproep tot kandidaatstelling voor de voorzitters wordt gelanceerd door Brussel Huisvesting, op zijn minst via een publicatie in het Belgisch Staatsblad. De voorzitters worden voor een periode van vijf jaar aangesteld door de regering.

Art. 5.In geval van ontslag of overlijden van een vertegenwoordiger of voorzitter wordt de respectievelijk in artikel 3 en artikel 4 van dit besluit bedoelde procedure herhaald.

Art. 6.§ 1. In de hoedanigheid van commissielid en voorzitter mag men niet tegelijk een parlementair mandaat of een lokaal kiesmandaat uitoefenen of lid zijn van een ministerieel kabinet. § 2. Elk lid van de Commissie dat en elke voorzitter die weet dat er een element tegen hem is dat zijn onpartijdigheid met betrekking tot een dossier in twijfel zou kunnen trekken, moet op eigen initiatief het dossier uit handen geven en zich laten vervangen door een ander lid. Een van die elementen zou kunnen zijn: - enig persoonlijk, rechtstreeks belang; - enig belang ten gunste van een familielid of een verwant tot in de vierde graad; - het feit voorafgaandelijk door een van de partijen te zijn geraadpleegd.

Daarnaast neemt de voorzitter ambtshalve elk dossier uit handen van een assessor die onvoldoende neutraal en onpartijdig blijkt.

Art. 7.Het Secretariaat van de Commissie bestaat uit personeelsleden van Brussel Huisvesting. Het Secretariaat bereidt dossiers voor en houdt een register bij van verzoeken om advies. Afdeling 3. - Bezoldiging

Art. 8.§ 1. Er wordt een forfaitaire vergoeding van 250 euro per zitting toegekend aan de commissieleden. § 2. Er wordt een forfaitaire vergoeding van 375 euro per zitting toegekend aan de voorzitter. § 3. De in § 1 en § 2 bedoelde bedragen worden jaarlijks geïndexeerd volgens de verhouding tussen het gezondheidsindexcijfer voor januari van het lopende jaar en dat voor januari van het jaar waarin dit besluit in werking treedt.

Art. 9.Per kalenderjaar worden er maximaal 80 zittingen vergoed. Afdeling 4. - Werking en organisatie

Art. 10.§ 1. Adviesaanvragen voor de Commissie moeten per aangetekend schrijven worden ingediend bij Brussel Huisvesting, ter attentie van de Commissie, of via een onlineformulier op de website van Brussel Huisvesting.

De huurovereenkomst en alle door de aanvrager relevant geachte documenten moeten bij de aanvraag worden gevoegd. § 2. De in artikel 107/1 van de Code bedoelde termijn van twee maanden waarbinnen de Commissie advies moet uitbrengen, begint te lopen op de datum van indiening van de adviesaanvraag.

Art. 11.De Commissie stuurt de aanvrager een ontvangstbevestiging en brengt de belanghebbende partijen van de huurovereenkomst op de hoogte van de adviesaanvraag. Een kopie van de adviesaanvraag is bij de kennisgeving gevoegd.

Art. 12.Indien een zaak bij de Commissie aanhangig wordt gemaakt door een van de partijen bij de huurovereenkomst, door een door die partij gemachtigde persoon of door een belanghebbende, hoort de Commissie alle betrokken partijen in een of meer zittingen en tracht zij hen te verzoenen. Er wordt een proces-verbaal opgesteld.

Art. 13.Indien een zaak bij de Commissie aanhangig wordt gemaakt door een rechter, is zij niet verplicht de belanghebbende partijen van de huurovereenkomst op te roepen zodat ze gehoord kunnen worden. In voorkomend geval wordt het advies van de Commissie gegeven op basis van de door de rechter verstrekte informatie en documenten.

Art. 14.Een oproeping met de dagorde en het volledige dossier wordt ten minste tien dagen vóór de zitting toegezonden aan de leden van de Commissie en, in voorkomend geval, aan de partijen bedoeld in artikel 12 van dit besluit.

Art. 15.De partijen worden binnen 15 dagen na de zitting per aangetekend schrijven met ontvangstbevestiging in kennis gesteld van het advies. Afdeling 5. - Bekendmaking van de adviezen van de Commissie

Art. 16.De adviezen van de Commissie worden binnen 30 dagen na de kennisgeving van het advies aan de partijen geanonimiseerd gepubliceerd op de website van Brussel Huisvesting. Afdeling 6. - Modaliteiten voor de evaluatie van de Commissie

Art. 17.In februari van elk jaar stuurt de Commissie een verslag naar het Brussels Hoofdstedelijk Parlement. Met het oog op de evaluatie van de Commissie bevat het jaarverslag ten minste; - Het aantal adviesaanvragen ingediend door partijen bij de huurovereenkomst; - Het aantal gehouden zittingen; - Het aantal adviesaanvragen ingediend door bevoegde rechtbanken; - Het aantal adviezen al dan niet ten gunste van een huurherziening en de daarmee gemoeide bedragen; - Eventuele problemen die leden van de Commissie ondervonden en aanbevelingen.

Brussel, 25 januari 2024.

Namens de regering: De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Territoriale Ontwikkeling, R. VERVOORT

^