Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 06 juli 2023
gepubliceerd op 01 december 2023

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een subsidie van 43.555.944,31 euro voor het boekjaar 2023 aan de gemeenten en de OCMW's van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest alsook aan de publiekrechtelijke vereniging De Brusselse Keukens, om de gevolgen op te vangen van de hervorming van de regelgeving betreffende gesubsidieerde contractuelen bij de plaatselijke besturen

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2023043907
pub.
01/12/2023
prom.
06/07/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

6 JULI 2023. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een subsidie van 43.555.944,31 euro voor het boekjaar 2023 aan de gemeenten en de OCMW's van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest alsook aan de publiekrechtelijke vereniging De Brusselse Keukens, om de gevolgen op te vangen van de hervorming van de regelgeving betreffende gesubsidieerde contractuelen (geco's) bij de plaatselijke besturen


De Brusselse Hoofdstedelijke regering, Gelet op de organieke ordonnantie van 23 februari 2006 houdende de bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle, artikelen 92 tot 95;

Gelet op de ordonnantie van 23 december 2022 houdende de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2023, inzonderheid op het beschikbare krediet ingeschreven op basisallocatie 10.005.27.22.43.22;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 18 juli 2000Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 18/07/2000 pub. 04/08/2000 numac 2000031263 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot regeling van haar werkwijze en tot regeling van de ondertekening van de akten van de Regering sluiten tot regeling van haar werkwijze en tot regeling van de ondertekening van de akten van de Regering, artikel 5, § 14° ;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 22 juli 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 22/07/2019 pub. 01/08/2019 numac 2019013668 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de verdeling van de bevoegdheden tussen de ministers van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering sluiten tot vaststelling van de verdeling van de bevoegdheden tussen de ministers van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 16 december 2021Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 16/12/2021 pub. 25/01/2022 numac 2021043536 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de begrotingscontrole, de begrotingsopmaak, de begrotingswijzigingen en de monitoring van de uitvoering van de begroting van de gewestelijke entiteit sluiten betreffende begrotingscontrole, de begrotingsopmaak, de begrotingswijzigingen en de monitoring van de gewestelijke entiteit;

Gelet op het gunstig advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 05/06/2023 ;

Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting, gegeven op 26/06/2023 ;

Gelet op de Gelijkekansentest van 17 april 2023 ;

Gelet op de beslissingen van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 12 juli 2018 en van de 03 mei 2019 de regelgeving betreffende gesubsidieerde contractuelen bij de plaatselijke besturen te hervormen en de budgetten inzake de Actiris-premies en de verlagingen van de socialezekerheidsbijdragen over te hevelen naar de budgetten voor de plaatselijke besturen;

Overwegende dat deze hervorming het statuut van gesubsidieerde contractueel (geco) gedeeltelijk opheft bij de plaatselijke besturen, behalve de dienstbetrekkingen in het kader van het "Plan Cicogne" en de VGC, de inschakelingsovereenkomsten en de voormalige IBF-banen (de overeenkomst betreffende de geco-inschakelingsbanen is tegen de achtergrond van deze hervorming wel degelijk opgezegd. De financiering van deze posten wordt evenwel sinds 1 januari 2021 beheerd door het partnership tussen Actiris en de OCMW's) ;

Gelet op de beslissing van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering de overheveling van de budgetten betreffende gesubsidieerde contractuelen (geco's) bij de plaatselijke besturen en de bijhorende lastenverlaging naar de minister bevoegd voor Plaatselijke besturen uit te stellen tot 1 januari 2021;

Overwegende dat de hervorming van de regelgeving betreffende gesubsidieerde contractuelen (geco's) tot doel heeft deze personen de gelegenheid te geven een professionele ontwikkeling door te maken bij de plaatselijke besturen;

Overwegende dat het voor de plaatselijke besturen (gemeenten, OCMW's en de publiekrechtelijke vereniging De Brusselse Keukens) belangrijk is het hoofd te bieden aan de hervorming van de regelgeving betreffende gesubsidieerde contractuelen (geco's) en de bestaande dienstbetrekkingen te behouden;

Overwegende dat personeelsuitgaven een belangrijke, blijvende last vormen;

Op de voordracht van de Minister van de Brusselse Hoofdstedelijk Regering belast met de Plaatselijke besturen;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Binnen de grenzen van de beschikbare begrotingskredieten van basisallocatie 10.005.27.22.43.22 van de ordonnantie van 23 december 2022 houdende de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2023 wordt voor het boekjaar 2023 een subsidie van 43.555.944,31 euro toegekend aan de gemeenten en de OCMW's van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, alsook aan de publiekrechtelijke vereniging De Brusselse Keukens, zoals bepaald in artikelen 4 en 5 van dit besluit.

Art. 2.De subsidie betreft de periode van 1 januari 2023 tot 31 december 2023 en heeft de volgende doelstellingen: - plaatselijke besturen financieel steunen na de gedeeltelijke opheffing van de regelgeving betreffende gesubsidieerde contractuelen (behalve de inschakelingsbanen en het "Cicogneplan") voor hun diensten; - plaatselijke besturen toelaten het bestaande personeel na de verdwijning van het gecostatuut in dienst te houden. Het doel is deze werkgelegenheid te verduurzamen en de betrokkenen in de gelegenheid te stellen een loopbaan op langere termijn uit te bouwen, hetzij als contractueel hetzij als vastbenoemd personeelslid overeenkomstig het statuut;

Overeenkomstig artikel 23, 6° van de ordonnantie van 23 december 2022 houdende de algemene begroting der uitgaven van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2023 en met het oog op het waarborgen van de continuïteit van de verrichte acties, wordt de begunstigde gemachtigd om de voorziene acties uit te voeren vóór de ondertekening van dit besluit, zijnde vanaf 1 januari 2023.

De uit te voeren bovenbedoelde acties zijn opdrachten van algemeen belang die een begrotingsjaar bestrijken.

De personeelsuitgaven vormen een aanzienlijke en terugkerende last en bestrijken eveneens een begrotingsjaar.

Art. 3.De subsidietoekenning hangt af van de volgende voorwaarde: - De verplichting voor elke gemeente, elk OCMW en voor de publiekrechtelijke vereniging De Brusselse Keukens al hun vacatures te bezorgen aan Actiris, de Brusselse Gewestelijke Dienst voor Arbeidsbemiddeling.

Artikel 6 § 2 gaat uitvoeriger in op de bewijsstukken.

Art. 4.De voor dit beleid middelen stemmen overeen met het premiebudget voor gesubsidieerde contractuelen en met het budget voor verlagingen van de socialezekerheidsbijdragen, berekend door Actiris op basis van de reële kostprijs van de maatregel in het referentiejaar 2018, rekening houdend met de bezettingsgraad.

Zodoende werd de kostprijs voor de gecopremies en voor de sociale lastenverlagingen bepaald op basis van de prestaties in 2018 voor elke gemeente, elk OCMW en voor de publiekrechtelijke vereniging De Brusselse Keukens. De arbeidsovereenkomsten in het kader van het "Plan Cicogne" en van de VGC, de inschakelingsovereenkomsten, de voormalige IBF-banen en de geco-inschakelingsbanen vielen buiten deze berekening.

Voor de geco-inschakelingsbanen is de overeenkomst tegen de achtergrond van de hervorming wel degelijk opgezegd. De financiering van deze posten wordt evenwel beheerd door het partnership tussen Actiris en de OCMW's sinds 1 januari 2021.

De subsidie wordt geïndexeerd volgens een mechanisme dat betrekking heeft op het deel van de subsidie dat overeenstemt met de verlagingen van de socialezekerheidsbijdragen van de werkgever. Vanaf het begrotingsjaar 2022 wordt het bedrag van de verlagingen van de RSZ-bijdragen geïndexeerd met 2%. Het deel voor de Actiris-premies blijft onveranderlijk: de wettelijke grondslag van het geco-stelsel voorziet immers niet in de indexering van het bedrag van de Actiris-premies.

Gezien de indexeringen in 2023 werd voor het begrotingsjaar 2023 een bijkomende indexering van 2% toegekend op de tegemoetkoming voor de verlagingen van de socialezekerheidsbijdragen van de werkgevers.

De toegepaste coëfficiënt wordt dus als volgt berekend: 1,02 x 1,02 = 1,0404.

Teneinde het niet-indexeerbare bedrag van de Actiris-premies vast te leggen en de tegemoetkoming voor de verlagingen van de socialezekerheidsbijdragen van de werkgevers te indexeren, zal het bedrag van de subsidie voor het begrotingsjaar 2023 als volgt worden berekend: 28.612.071,13 euros + (14.363.584,37 euros x 1,0404) = 43.555.944,31 euros 28.612.071,13 € + Actiris-premie 14.363.584,37 € x 1,0404 RSZ-premie 2022 x 1,0404 = 43.555.944,31 € = Subsidie 2023 Vast deel Variabel deel

Art. 5.De bedragen worden als volgt verdeeld:

Répartition de la subventionVerdeling van de subsidie

Communes Gemeenten

CPAS OCMW's

Anderlecht

3.456.832,00 €

431.869,34 €

Auderghem/Oudergem

997.101,00 €

149.574,94 €

Berchem-Sainte-Agathe/Sint-Agatha-Berchem

729.354,22 €

90.142,42 €

Bruxelles Ville/Stad Brussel

5.906.841,12 €

1.069.329,66 €

Etterbeek

1.611.897,12 €

261.617,31 €

Evere

1.106.441,40 €

195.041,70 €

Forest/Vorst

1.591.565,97 €

330.355,08 €

Ganshoren

774.171,19 €

87.790,73 €

Ixelles/Elsene

2.013.559,55 €

486.634,89 €

Jette

1.327.536,18 €

191.237,42 €

Koekelberg

898.863,89 €

109.552,56 €

Molenbeek-Saint-Jean/Sint-Jans-Molenbeek

3.661.580,11 €

612.996,50 €

Saint-Gilles/Sint-Gillis

1.666.812,92 €

347.935,97 €

Saint-Josse-Ten-Noode/Sint-Joost-ten-Node

1.481.428,94 €

195.985,88 €

Schaerbeek/Schaarbeek

4.595.248,91 €

773.565,54 €

Uccle/Ukkel

2.271.138,23 €

394.347,14 €

Watermael-Boitsfort/Watermaal-Bosvoorde

783.144,57 €

112.470,27 €

Woluwe-Saint-Lambert/Sint-Lambrechts-Woluwe

1.403.974,31 €

159.485,09 €

Woluwe-Saint-Pierre/Sint-Pieters-Woluwe

1.079.314,13 €

145.928,77 €

TOTAL/TOTAAL

37.356.805,73 €

6.145.861,22 €

TOTAL communes et CPASTOTAAL gemeenten en OCMW's

43.502.666,95 €

Association de droit public Les Cuisines bruxelloisesDe publiekrechtelijke vereniging De Brusselse Keukens

53.277,36 €

TOTAL GENERAL/ALGEMEEN TOTAAL

43.555.944,31 €


Art. 6.§ 1. De in overeenstemming met artikel 5 verdeelde subsidie wordt voor elke begunstigde in een enkele schijf vereffend in de loop van 2023. Deze betaling gebeurt rechtstreeks op de bankrekening van de begunstigde gemeenten.

Bij aanmaak of wijziging van bankgegevens moet er een schriftelijke verklaring van de begunstigde in PDF-formaat verstuurd worden naar volgend adres: isp@gob.brussels. § 2. De bewijsstukken bestaan uit: - een rapport van Actiris met alle jobaanbiedingen van de gemeente, het OCMW of de publiekrechtelijke vereniging De Brusselse Keukens, met hun publicatienummer bij deze arbeidsbemiddelingsdienst, en dit voor de periode van 1 januari 2023 tot 31 december 2023. Ter bevestiging van de bekendmaking van al hun jobaanbiedingen bij Actiris zal dit document worden bezorgd aan de gemeenten, OCMW's en de publiekrechtelijke vereniging De Brusselse Keukens. Het plaatselijk bestuur zal moeten nagaan of alle werkaanbiedingen wel degelijk aan Actiris zijn bezorgd. De bevestiging moet naar het bestuur worden verzonden en moet voor echt zijn verklaard, op erewoord van de burgemeester en de gemeentesecretaris, de voorzitter en de secretaris van het OCMW of de directeur-generaal van de publiekrechtelijke vereniging De Brusselse Keukens.

De verantwoordingsstukken moeten uiterlijk op 1st april 2024 elektronisch ingediend worden bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Brussel Plaatselijke besturen op volgend adres: plaatselijke-besturen@gob.brussels, tegen elektronisch ontvangstbewijs.

Het OCMW en de gemeente moeten hun bewijsstukken niet gelijktijdig indienen.

Het OCMW mag de bewijsstukken rechtstreeks overmaken aan de directie van de gesubsidieerde initiatieven.

De begunstigde moet ervoor zorgen dat het dossier volledig en in één keer wordt ingediend.

Geen enkel bijkomend stuk zal aanvaard worden na de voormelde datum.

De controle van die bewijsstukken door de beherende administratieve dienst moet toelaten vast te stellen dat alle toekenningsvoorwaarden vervuld zijn.

Zodra de controle van deze stukken verricht is, zal de bevoegde ordonnateur de begunstigde inlichten over het resultaat ervan.

Na de controle van de bewijsstukken beschikt de begunstigde, vanaf de ontvangst van de brief van de ordonnateur over 15 dagen tijd om zijn argumenten voor te leggen indien hij niet akkoord gaat met de voorgestelde bedragen. Alle correspondentie moet verstuurd worden aan Brussel Plaatselijke Besturen, op het volgend adres: plaatselijke-besturen@gob.brussels De bevoegde ordonnateur neemt de eindbeslissing na analyse van de door de begunstigde uiteengezette middelen.

Art. 7.De begunstigde gemeenten moeten het aandeel van de subsidie dat toekomt aan de OCMW's of aan de publiekrechtelijke vereniging De Brusselse Keukens onmiddellijk doorstorten.

Art. 8.De Minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen of zijn bestuur kan aan de begunstigde alle bijkomende informatie vragen die nodig is voor de behandeling van het dossier en ter plaatse alle nuttige stappen ondernemen om ze te verzamelen.

Art. 9.De Directie Gesubsidieerde Initiatieven van Brussel Plaatselijke Besturen bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel is de administratieve dienst die wordt aangewezen voor het goede beheer van de door dit besluit toegekende kredieten.

Art. 10.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2023.

Art. 11.De Minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 6 juli 2023.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, R. VERVOORT Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor Plaatselijke Besturen, B. CLERFAYT

^